Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:42

Het is een hele tegenstrijdige toestand. Als de kiepwagentjes niet duizenden kadavers zouden afvoeren, zouden de toeristen er zomers niet meer willen lopen.
In de echte natuur hoef je natuurlijk geen kadavers af te voeren.

En dat paard wat verstrikt geraakt is een hout wal lijkt mij ook geen natuurlijk gebeuren, Want dat hout is er waarschijnlijk neergelegd om een klein stukje aanplant te beschermen tegen de dieren. Nou, lekker natuurlijk allemaal. ;(
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 30-03-18 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:47

Ja, en waarom het dan bij een hele horde nog als natuurlijk verloop_wild _geen ingrijpen door de mens _geplaatst wordt kan ik met m'n hele verstand niet bij

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:18

Alane je hebt PB. :)

Zo natuurlijk als ons uitkomt.
Staatsbosbeheer. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:20

sterregoud schreef:
@randalinpony, hoe kom je aan het getal 3000 ?
Ik had al wel 2500gestorven dieren gelezen, maar 3000 nog niet ? Zijn het officiële cijfers ?

Ik heb het inderdaad van de facebookpagina van H. Bulder, die is met Stichting grote grazers over het gebied gevlogen en ze hebben zitten tellen aan de hand van luchtfotos.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:21

Heb je ook de vergelijking van foto's van 2010 en 2018 gezien. Wat een drama zeg!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:31

mysa schreef:
Heb je ook de vergelijking van foto's van 2010 en 2018 gezien. Wat een drama zeg!

Ja. Voor mij het beste bewijs dat je dit gebied zeker niet open moet gooien naar de Veluwe en of verder.
Tenzij je er vrede mee hebt dat die er over 20 jaar ook zo uit ziet, en dat je dan een verveelvoudiging van het dierenleed hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:23

randalinpony schreef:
mysa schreef:

Ja. Voor mij het beste bewijs dat je dit gebied zeker niet open moet gooien naar de Veluwe en of verder.
Tenzij je er vrede mee hebt dat die er over 20 jaar ook zo uit ziet, en dat je dan een verveelvoudiging van het dierenleed hebt.

Daar ben ik ook bang voor of er moet jaarlijks nog meer worden afgeschoten dan nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:22

Dan wordt het gevarieerde landschap in Nederland uitgebreid met een woestijn. Misschien wel de echte nieuwe wildernis... :brr:

Triest dat de verantwoordelijken zich nog verschuilen achter rapporten en stilte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:39

senna21 schreef:
Dan wordt het gevarieerde landschap in Nederland uitgebreid met een woestijn. Misschien wel de echte nieuwe wildernis... :brr:

Triest dat de verantwoordelijken zich nog verschuilen achter rapporten en stilte.

Voor een woestijn is het wat aan de natte kant in Nederland ;)

Er gaat ook wel weer van alles groeien in de ovp maar het blijft hollen of stilstaan met het voedselaanbod.

Die vergelijkende luchtfoto's van 2010 en 2018 zijn ook niet helemaal fair. Zijn duidelijk niet in dezelfde periode van het jaar genomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:47

Ik heb het nagevraagd, die van 2010 zijn in april gemaakt, die van 2018 in maart.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:16

Ik reis sinds kort elke dag langs de plassen met de trein en heb gisteren echt een groep van ruim 20 dode herten zien liggen, allemaal half in een sloot. Sommige aangevroten en sommige nog heel. Leek wel een dumpplek van kadavers. Werd er echt heel naar van :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:17

De natuur ligt ruim twee weken achter dit jaar. Vorig jaar hing de bloesem hier al in de bomen in maart..
Maar ik vraag me af of de bomen daar überhaupt nog wel herstellen, als je ziet dat de stammen volledig kaalgevreten zijn tot op 2 meter hoogte. Dat kan toch ook niet goed zijn voor zo’n boom?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:34

De natuur loopt wel vaker achter of voor. Dat doet niets af aan het feit dat er al jarenlang voedseltekort/graasdruk te hoog is winter en voorjaar. Nog iets wat ik tegenkwam; in de jaren negentig woog een gewei daar gemiddeld 9 kg. In 2010 was dat nog maar 2.5 à 3 kg. (misschien zijn er nu minder mineralen, zei de boswachter) wat zou dan het gemiddelde gewei anno 2018 wegen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:48

8nnemiek schreef:
De natuur ligt ruim twee weken achter dit jaar. Vorig jaar hing de bloesem hier al in de bomen in maart..
Maar ik vraag me af of de bomen daar überhaupt nog wel herstellen, als je ziet dat de stammen volledig kaalgevreten zijn tot op 2 meter hoogte. Dat kan toch ook niet goed zijn voor zo’n boom?

Een boom die rondom zijn bast kwijt is, ook al is dat maar een centimeter, is dood. :( Sapstroom gaat vrijwel geheel door de bast, dus de boom kan niets meer transporteren. Bomen die makkelijk nieuwe scheuten maken kunnen dan onder de wond nieuwe takken vormen, maar dat lijkt me in de OVP niet echt een succes of waarschijnlijk aangezien de bomen waarschijnlijk tot de grond kaal zijn gegeten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:49

TessaVB schreef:
Ik reis sinds kort elke dag langs de plassen met de trein en heb gisteren echt een groep van ruim 20 dode herten zien liggen, allemaal half in een sloot. Sommige aangevroten en sommige nog heel. Leek wel een dumpplek van kadavers. Werd er echt heel naar van :n

Mooi he? Natuur in Nederland.
Dit is dus wat Staatsbosbeheer natuur vindt.

Er leeft helemaal niets meer op die Doodvaardersplassen, alleen nog wat uitgehongerd vee. Kwestie van tijd.
Ben benieuwd hoe trots ze bij SBB zijn als 100% de hongersdood heeft gevonden.
Wel een probleem opgelost.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:33

Ik lees al een hele tijd mee hier en vind het zeer interessant om alle meningen te lezen. Maar ik ben wel benieuwd of er hier ook mensen zijn die daadwerkelijk actie voeren. Zijn er ook mensen de bijvoorbeeld morgen naar de Oostvaardersplassen gaan voor de actie en het voeren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:51

Het wordt weer op dat trapveldje achteraf gehouden. Dan kom ik niet meer.
Demonstreren ergens achteraf heeft geen zin. Sta je dan met al je medestanders, ingeschaard door wat beknepen politieagenten, het volledig met elkaar eens te zijn.... Daar ligt SBB echt niet wakker van, hoor.

Het centrum van Lelystad, voor het provinciehuis, dat snijdt wel hout. Dan zal ik er ook zijn. Of midden in Den Haag, met het verzoek de geldkraan naar SBB dicht te draaien. Dat heeft zin.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:04

Dees schreef:

Er leeft helemaal niets meer op die Doodvaardersplassen, alleen nog wat uitgehongerd vee. Kwestie van tijd.

Er leeft van alles in de ovp, naast het vee. Niets is echt niets, is ook geen aaseters, onkruid, vogels insecten etc. Het totale gebied is ook groter dan enkel het stuk waar de grazers kunnen komen.

De 100% hongerdood gaat nu sowieso niet meer gebeuren nu de dieren worden bijgevoerd.

Welk positief effect verwacht je van het dichtdraaien van de geldkraan naar SBB ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:09

Recent daar nog geweest, Fransje23? Als je eigen weitje er zo bij had gestaan, was je vast gaan huilen.
Ik wel iig. Die bomen in dat gebied zijn verloren, het gaat zeker 5-10 jaar duren eer daar weer een fatsoenlijke boom de kans krijgt. Tenminste, als al die grote grazers zijn verwijderd, anders niet.

100% hongersdood gaat inderdaad niet gebeuren. Dat is het nadeel van het bijvoeren dat al die goede vrijwilligers doen. Op zich is dat voor het signaal best jammer. Het was nogal iets geweest als alle dieren daar waren omgekomen van de honger. Dat zou wellicht meer ogen hebben geopend.
Nu zijn zelfs DA's van mening dat er voldoende wordt bijgevoerd. Ze zien echter niet WIE daar verantwoordelijk voor is geweest. Niet SBB met haar 2 pakjes per dag.

Het effect van het dichtdraaien van de geldkraan van SBB is simpel: doorgaan met dit beleid, dan geen geld. Reken maar dat ze dan van inzichten wijzigen. Denk dat die arrogante bestuurders nog maar voor 1 ding gevoelig zijn en dat is geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:19

Dees schreef:
Recent daar nog geweest, Fransje23? Als je eigen weitje er zo bij had gestaan, was je vast gaan huilen.
Ik wel iig. Die bomen in dat gebied zijn verloren, het gaat zeker 5-10 jaar duren eer daar weer een fatsoenlijke boom de kans krijgt. Tenminste, als al die grote grazers zijn verwijderd, anders niet.

100% hongersdood gaat inderdaad niet gebeuren. Dat is het nadeel van het bijvoeren dat al die goede vrijwilligers doen. Op zich is dat voor het signaal best jammer. Het was nogal iets geweest als alle dieren daar waren omgekomen van de honger. Dat zou wellicht meer ogen hebben geopend.
Nu zijn zelfs DA's van mening dat er voldoende wordt bijgevoerd. Ze zien echter niet WIE daar verantwoordelijk voor is geweest. Niet SBB met haar 2 pakjes per dag.

Het effect van het dichtdraaien van de geldkraan van SBB is simpel: doorgaan met dit beleid, dan geen geld. Reken maar dat ze dan van inzichten wijzigen. Denk dat die arrogante bestuurders nog maar voor 1 ding gevoelig zijn en dat is geld.

Ons weide ligt er momenteel hetzelfde bij := Kaal en vertrapt...
Maar goed de paarden staan in de avond en nacht op stal en krijgen eten genoeg. Zie nu ook weer een groene waas verschijnen in de vertrapte modderpoel.

Dat een gebied kaal is en bomen verwoest is niet gelijk aan: er leeft niets meer. Je ziet misschien niet wat jij in gedachten hebt, of wenst, voor het gebied maar het is niet dood en levenloos.

SBB beheert meer dan alleen de ovp die hebben ook te lijden onder dichtdraaien van de geldkraan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:37

Voor grote grazers is het gebied ongeschikt: alle grassen, struiken en bomen zijn dood.
Maar je hebt gelijk: op kadavers is leven mogelijk (gieren varen er welk bij, net als tal van wormen en ongedierte dat leeft op dood vlees) en ook dat gras zal ooit wel weer de kop opsteken. Zeker het Jacobskruiskruid zal heus weer opkomen. Vogels zullen er heus weer eieren gaan leggen.

Ik heb geen fidusie met SBB meer om wat er gebeurt in de Doodvaardersplassen.
Ik wens de organisatie een hele harde leerschool toe. Ik denk dat het tijd is voor een volledig nieuw bestuur. Helaas zullen er goeden onder de kwaaien leiden, maar dat gaat altijd zo vlak voor een grondige reorganisatie. Dus: geldkraan dicht. Opschonen die boel.

Oja: en mijn weide is inmiddels alweer gewoon groen. Ik heb het afgelopen najaar dan ook niet laten vertrappen en te kaal laten vreten ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:58

Dees schreef:
Oja: en mijn weide is inmiddels alweer gewoon groen. Ik heb het afgelopen najaar dan ook niet laten vertrappen en te kaal laten vreten ;)

De weide waar ze nu op staan mag vertrapt en kaal gevreten worden, dat is ingecalculeerd. Voor de zomer is er een andere weide. Overigens is de weide nu slechter dan ooit maar er is in het najaar, zoals september, bij ons ook extreem veel water gevallen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:26

Vorig jaar stonden ze hier alweer volop op de wei maar door het weer staan ze hier ook noodgedwongen op de paddock.
Er groeit niet alleen daar niks maar alles is nog kaal

Edit: dit zegt niet dat ik het eens ben met het beleid daar he!?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:18

fransje23 schreef:
Dees schreef:

Er leeft van alles in de ovp, naast het vee. Niets is echt niets, is ook geen aaseters, onkruid, vogels insecten etc. Het totale gebied is ook groter dan enkel het stuk waar de grazers kunnen komen.

De 100% hongerdood gaat nu sowieso niet meer gebeuren nu de dieren worden bijgevoerd.

Welk positief effect verwacht je van het dichtdraaien van de geldkraan naar SBB ?

100% werd al nooit gehaald, de meesten worden geschoten.

Je kunt blijven roepen over er groeit van alles en nog meer, natuur als in een wildernis is het niet, nooit geweest sinds ze er een hek om gezet hebben er die grazers erachter.

de herten zullen in november weer zo'n beetje verdubbeld zijn (bron; de getallen en cijfers van SBB), jonge dieren en mannetjes sterven het eerst. De vrouwtjes zijn allemaal drachtig en krijgen jongen in die periode dat er voldoende te eten is. Dat is de natuur.
Itt de pony's en runderen, die krijgen het gehele jaar jongen, ook in periodes dat het niet erg handig is qua voedsel aanbod.

en het gewicht van de geweien lager zou ook zo maar kunnen komen omdat de gemiddelde leeftijd van de gewei dragers naar beneden gaat.

SBB zegt vermoedelijk gebrek aan iets waardoor het gewicht gemiddeld lager is van die geweien, maar wat hebben ze daaraan gedaan of doen ze eraan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:33

Ze schieten pas af als ze al creperend op de grond liggen van de honger, niet meer in staat om weg te lopen. Dat soort afschieten zie ik toch echt als "omgekomen van de honger".

Ik hoop toch zo dat die Commissie Van Geel deze zomer gaat besluiten dat dit gebied max 100 grote grazers mag bevatten en meer niet. Laat het maar weer mooi vogeltjes-land worden.