Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:53

Holy Canoly! Wat een bedrag...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:00

En dik 16.000 voor Wico.... Nondejuu... Daar had ik toch mooi wat anders voor gekocht 8)7

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:02

KimD schreef:
In de krant stond vandaag wat de Tara-Manda veiling heeft opgebracht.

Trommelgeroffel!!!!!
€286.000 :oo

Maar ergens staat me bij dat ze miljoenen schuld hadden.. Dan is dit misschien maar een druppel op de hete plaat...
Maar toch... veel geld!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:04

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom mensen SPIN (amsterdam)zo geweldig vinden? Ik heb even op hun FB pagina gekeken en ik vind het een regelrechte zooi daar. Hekken die op instorten staan gevaarlijke omheining (traliewerk langs een paddock). In plaats van dat ze een paar 100 euro uitgeven aan degelijk schriklint en aan een fatsoenlijke paddock bodem... Straks moeten de dieren daar ook nog gered gaan worden...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:16

MarjanB schreef:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom mensen SPIN (amsterdam)zo geweldig vinden? Ik heb even op hun FB pagina gekeken en ik vind het een regelrechte zooi daar. Hekken die op instorten staan gevaarlijke omheining (traliewerk langs een paddock). In plaats van dat ze een paar 100 euro uitgeven aan degelijk schriklint en aan een fatsoenlijke paddock bodem... Straks moeten de dieren daar ook nog gered gaan worden...

nee er zijn er meer!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:18

Nee de meeste vinden het een bende.
En dan te bedenken dat er paarden weggehaald worden bij particulieren die het bij lange na niet zo erg hebben voor de paarden, en dan vervolgens doorgestuurd worden naar dit soort stichtingen.
Diep diep triest vind ik dat.
Waarom gaat een dierenbescherming daar niet kijken en eisen dat ze alles netjes voor elkaar hebben, met droge zandpaddocks en fatsoenlijke stallen.
En dan moet er nu ook nog geld ingezameld worden voor de verzorging van deze paarden.
Als je het zo goed voor elkaar hebt, had je dat bij het aankoopbedrag klaar hebben moeten liggen.
Hoop toch voor die "zielige" paarden dat ze het redden voor de ophaaldagen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:27

Na alle berichten hier dat het een zooi is op het erf van spin toch maar eens gaan kijken.
En dat vind ik wel meevallen. Alleen de modder gaat wel een probleem leveren voor de mok-gevallen en de paarden die geen mok hebben kunnen het daar wel makkelijk oplopen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:28

Dakotah schreef:
Nee de meeste vinden het een bende.
En dan te bedenken dat er paarden weggehaald worden bij particulieren die het bij lange na niet zo erg hebben voor de paarden, en dan vervolgens doorgestuurd worden naar dit soort stichtingen.
Diep diep triest vind ik dat.
Waarom gaat een dierenbescherming daar niet kijken en eisen dat ze alles netjes voor elkaar hebben, met droge zandpaddocks en fatsoenlijke stallen.
En dan moet er nu ook nog geld ingezameld worden voor de verzorging van deze paarden.
Als je het zo goed voor elkaar hebt, had je dat bij het aankoopbedrag klaar hebben moeten liggen.
Hoop toch voor die "zielige" paarden dat ze het redden voor de ophaaldagen.

Nee joh, die waren niet zielig maar mishandeld! :')

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:39

En bedenk eens hoe zwaar het is voor een paard met bijv. artrose, om de hele dag in die blubber te sjouwen.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:40

Ze staan nu tenminste nog lekker dik in het stro in een warme stal, en krijgen hun natje en droogje iedere dag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:46

wilma12 schreef:
Ze staan nu tenminste nog lekker dik in het stro in een warme stal, en krijgen hun natje en droogje iedere dag.

Dat vind ik wel heel menselijk gedacht wilma.

paarden staan niet 'lekker in een warme stal'. Paarden staan opgehokt.

Niet dat ze het nu bij SPIN per definitie heel goed gaan krijgen en/of nu heel slecht hebben, maar ik krijg in het algemeen altijd een beetje de kriebels van 'in een warme stal staan' alsof dat het beste is wat een paard kan overkomen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:46

Dakotah schreef:
En bedenk eens hoe zwaar het is voor een paard met bijv. artrose, om de hele dag in die blubber te sjouwen.

Daar had ik nog even niet bij stilgestaan. Maar idd.

Maar toegegeven zijn er nu toch veel erven in de blub, dat is het enige kwalijke wat ik zie. Ja, ik zie wel lelijk, geïmproviseerde afzettingen, maar als ze hun natje en droogje krijgen dan is dat belangrijker dan hoe mooi iets erbij staat (mits veilig).

Dit staat los van mijn mening over het geld rondstrooien om onverkoopbare paarden op te kopen. (sarcasme, even voor de duidelijkheid)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:55

Amen!

Veulen84 schreef:
Als gek toch nog maar 1x gereageerd. Niet dat ik denk dat er ooit nog iemand wijzer van gaat zijn, maar voor me houden kan ik het niet.

----
Het veilen van paarden wordt regelmatig gedaan, net zoals dat er regelmatig zieke en oude paarden op internet te koop staan. Dit is geen ander geval geweest. Is het sneu, ja zeker. Maar maakt het dan okee om mensen te misleiden en ze zo geld te laten besteden? Nee, daar heb ik erge moeite mee.
Deze paarden zouden niet naar de slacht gaan. De vraagprijs was al hoger dan de slachtprijs. Handelaren hebben geen behoefte om de problemen van een ander te kopen. Vanaf het begin is door meerdere ervaren paardenhouders en liefhebbers dit verteld.
Daarnaast hebben meerdere oud-verzorgers, bewuste paardenhouders en liefhebbers van bepaalde rassen/types zich vrij vroeg al gemeld. Mensen die zeker wel wisten waar ze aan begonnen. Mensen met liefde voor het paard waar ze voor wilde gaan.

Veel van deze mensen melden zich ook. Bij de stichtingen, bij de pvdd... Maar de gangbare trend was (en bij sommige is) dat zodra je tegen de actie was je geblokkeerd werd. Dat is een heel vreemde manier van de waarheid negeren. Is het een goed idee om mensen met veel liefde voor een dier te negeren? Liefde schakel je niet uit en deze mensen wilde er voor gaan.
Toen in de veiling bleek dat mensen er echt voor gingen... Ja, zelfs toen stak iedereen het hoofd nog in het zand. Uiteindelijk is er 24.000 euro besteed aan paarden. Paarden die ergens anders ook goed terecht zouden zijn gekomen. Bij mensen met veel liefde.

De stichtingen nemen nu tijdelijk paarden op, vervolgens worden ze weer geplaatst bij mensen. Een lastige gang van zaken. Want dit geld had niet hoeven worden uitgegeven op zo'n manier. Deze paarden hadden ook rechtstreeks naar de juiste eigenaren kunnen gaan.

Niemand zal deze dieren ooit anders gaan zien als de veiling objecten die veel geld hebben gekost. Dit doel is mislukt.
Zullen deze dieren tevreden oud worden? Natuurlijk, maar dat hadden ze bij een ander ook gekund... En van dit geld hadden we 30 andere paarden kunnen redden. Of de 10tallen paarden die nu al in de opvang zitten een behoorlijke tijd eten kunnen geven.

Jammer, ik zie geen winnaars...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:59

volgens mij haalt iedereen hier nu alles door elkaar, hoor.. de modderbende waar iedereen over spreekt(geen idee of het zo is of niet) is bij paardenopvang Amsterdam. Dit is een andere organisatie als SPIN. Verder roept iedereen van alles....ik was in eerste instantie ook flink pissed, om het feit dat er zoveel geld over de balk is gegooid, voor paarden die al een goed huis hadden...Paardenopvang Amsterdam vind ik nog steeds dubieus en vooral hun bericht stoorde me....echter zit het verhaal bij Spin wel anders in elkaar...nl. is er door een aantal mensen heel erg veel geld gedoneerd, met het specifieke verzoek om de 4 paarden te kopen die nu gekocht zijn...ook boven de slachtprijs. Zij wilden graag dat zij deze paarden via SPIN konden blijven volgen....feitelijk dus gewoon particuliere bieders, die de handen ineen geslagen hebben, en Spin gevraagd hebben het te coordineren. Tja..en dan vind ik het toch anders, want deze donateurs wisten en wilden dus zelfs dat het geld hiervoor uitgegeven werd en SPIN heeft alleen maar uitgevoerd....ik hoop heel erg dat Doortje bij Kim terecht komt, en SPIN geeft aan dat zij niet is uitgesloten vanwege haar uitlatingen hier in het begin, en zeker wel kans maakt als ze gewoon contact opneemt om Doortje gratis te krijgen (en al dt geld wat is uitgespaard kan ze dan besteden aan het welzijn van Doortje). En mijn ervaring met SPIN is dat ze altijd bereid zijn te helpen. Als ik iets met mijn paarden heb en info wil, krijg ik heel snel antwoord met tips en trics...dit alles zonder het op te dringen. Gewoon betrokken op een hele gezonde manier. Kim roept hier het hele topic precies hetzelfde als wat SPIN wil voor Doortje (namelijk een plek waar ze niet uitgebuit wordt en gewoon lekker oud kan worden op de weide)....beide hetzelfde doel, dus hoop dat ze er ook uitkomen.
(e, en ik denk dat de meeste paarden modder prefereren boven opgesloten in en stal)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:14

Je hebt betere adressen zonder modder toch?
Dat ze anders een adres hebben waar ze op stal staan hoeft natuurlijk niet.
Ik heb hier ook droge grond en een stal. (niet dat ik belangstelling had voor 1 van die paarden, maar dat terzijde)
En als een paard met zware artrose moest kiezen tussen de hele dag pijn in de blubber, of stil staan in een warme droge stal, dan weet ik nog zo net niet wat die zou kiezen.
Ik denk trouwens eerder dat ie zou kiezen voor een mooie goed verzorgde plek bij een particulier, met droge weilanden of paddock en 's avonds in een droge stal, i.p.v. een gammel houten hok die ook wel vochtig moet zijn.

Eilatan

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:30

Een paard ziet een stal niet als 'lekker warm' Maar als opgesloten.

Mee eens dat een paard toegang tot een droge plek moet hebben, maar waarom moet ie er altijd meteen voor uren in worden opgesloten?

Mijne hebben een mooie droge stal tot hun beschikking, en staan toch nog bijna de hele dag vrijwillig in de blub. Meeste mensen hebben zooo de neiging menselijke eigenschappen aan een paard te geven. Het zijn geen hol dieren zoals wij. Wij zoeken een warm holletje om te slapen, zij niet.

Ik vind het verschrikkelijk dat die echt zieke, slechte paarden geveild zijn voor zulke belachelijke bedragen. Geeft veilingkantoren, die toch alleen maar aan geld denken en niet aan dieren(leed) een mooie opsteker dat ze de volgende keer zieke, zwakke beesten vooral WEL moeten veilen. Go dierenorganisaties.

Had de echt zwakke toch gewoon geslacht. Geen gezeul, geen verhandel, geen pijn, geen lijden.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:45

Ik had een paard die bij elk spatje regen in haar open stal stond, vrijwillig, en als het de hele dag regende kwam ze er dan ook geheel vrijwillig niet uit.
En inderdaad die blubberbagger is in Amsterdam, waar toch 2 paarden heengaan, namelijk Kenzo en First.
Kenzo was behoorlijk af, als ik het goed begrepen heb, die mag dus de rest van zijn leven slijten in de blubberzooi.
Leuke toekomst voor zo'n paard.
Plus dat het me niet helemaal duidelijk is waar Wedford heengaat, volgens mij ook naar hun.
Ook wel fijn voor een flinke peesblessure, lekker in de drek staan.

IHN

Re: Paarden failliete zorgboerderij onder de veilinghamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:00

nee, dat is zeker niet fijn...maar het is ook niet fijn dat er nu wordt geroepen dat SPIN een modderbende is, terwijl het dus een andere stichting is die dat heeft (en nogmaals..ik heb het zelf niet gezien, dus geen idee wat er van waar is...vind het wel typisch dat eerst iedereen euforisch is op de facebookpagina van deze stichting en nu ze boos zijn om deze gigantische uitgaven ze ineens beginnen over de modder....had dat dan ook even eerder gezegd zou ik denken).

testebeestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:03

Het enige waar ik nog steeds erg benieuwd naar ben is aan wie wico is verkocht.
Hoop gewoon een zeer rijk persoon die graag een luxe grasmaaier zocht :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:08

IHN schreef:
nee, dat is zeker niet fijn...maar het is ook niet fijn dat er nu wordt geroepen dat SPIN een modderbende is, terwijl het dus een andere stichting is die dat heeft (en nogmaals..ik heb het zelf niet gezien, dus geen idee wat er van waar is...vind het wel typisch dat eerst iedereen euforisch is op de facebookpagina van deze stichting en nu ze boos zijn om deze gigantische uitgaven ze ineens beginnen over de modder....had dat dan ook even eerder gezegd zou ik denken).

Ik heb er wel Amsterdam bijgezet :) Daarnaast zou ik nooit en te nimmer doneren om zo'n actie te houden. Brook vind ik nog wel de moeite waard maar deze dieren hoefden geen redding..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:09

Ik denk dat de mensen die euforisch over de stichting waren, andere mensen zijn, dan die nu reageren dat het een bende is.
Ik heb daar in ieder geval nog nooit ergens op gereageerd.
Ik hoop eigenlijk dat BVA zijn belofte waar maakt en daadwerkelijk in de gaten houdt waar die paarden heengaan.
En dan inderdaad zo'n stichting in Amsterdam gewoon weigeren.
Dat ie dan naar de volgende echt liefhebbende particulier gaat, die niet eerst hoeft bedelen om hun verzorging en medicatie zeker te stellen. En die wel een goede plek heeft, met droge grond en stallen, waar een paard met dusdanige gebreken wel bij gebaat is.
Maar heb er weinig hoop op.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:09

kun je ergens te weten komen wie de paarden heeft gekocht of is dat prive?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:11

IHN schreef:

Die blubberbende kun je zien op hun eigen foto's. Evenals de gammele stallen e.d. en de waardeloze omheining.
Daarbij komt nog dat ze gezegd hadden geen ruimte te hebben voor meer paarden , en er nu dus sowieso 2, en volgens mij zelfs 3 extra krijgen, voor wie voor de verzorging ook nog eens geen geld klaarligt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:13

Dakotah schreef:
IHN schreef:

Die blubberbende kun je zien op hun eigen foto's. Evenals de gammele stallen e.d. en de waardeloze omheining.
Daarbij komt nog dat ze gezegd hadden geen ruimte te hebben voor meer paarden , en er nu dus sowieso 2, en volgens mij zelfs 3 extra krijgen, voor wie voor de verzorging ook nog eens geen geld klaarligt.

Ja, maar dat zijn dus foto's van Amsterdam, niet van SPIN. Daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:15

En ik ga maar eens een paar honderd balen hooi te koop zetten want die heb ik nu over nu er geen paard bij komt.