Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:30

Veulen84 schreef:
Geloof me over een maand/ ander halve maand is daar veel eten hoor. Altijd zo geweest.

En daardoor is de populatie zo groot geworden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:55

Vraag me eigenlijk af of die grond niet veel te rijk is voor bijvoorbeeld een sober ras als de Konik. Schijnt één van de redenen te zijn dat anti-conceptie niet gaat werken, worden ze bevangen. Plus dat die klei kleddernat is in de winter, waardoor het beetje wat er dan nog staat, vertrapt wordt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:01

fransje23 schreef:
Veulen84 schreef:
Geloof me over een maand/ ander halve maand is daar veel eten hoor. Altijd zo geweest.

En daardoor is de populatie zo groot geworden.

Precies. Dus dat beteken dat je in de zomer het voedselaanbod drastisch moet verminderen...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:20

Alane schreef:
Peetstap schreef:
antwoord is er al: https://www.nd.nl/nieuws/nederland/effi ... 9703.lynkx

Veluwe is ook vanaf 2010 goed geregeld.

Tja, zo krijg je dus fake nieuws de wereld in....

welk fake nieuws? nu ben ik erg nieuwsgierig geworden

Doe je toch echt zelf in topic..

-citaat-
Maar daarnaast schieten ze dieren zonder demper, waardoor je dus extreem luide knallen hebt.
--
Daarom begrijp ik dan weer niet waarom ze niet altijd met dempers schieten, met name bij de herten.
--
Dan hun geneuzel over winterstand en rust en blabla, maar tegelijkertijd zonder demper dieren afschieten waardoor diezelfde winterstand onderbroken wordt.
--

Dat klopt dus blijkbaar niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:34

Misschien, niet in de ovp van toepassing, denk ik, maar misschien ook veiliger voor mensen, zonder demper? Er wordt hier vlak achter ons huis gejaagd, vorig jaar had ik het zelfs het idee dat er heel vlakbij mij geschoten werd (was bijna verbaasd dat ik nog overeind stond) Als je niets hoort, ben je misschien het haasje, als de jagers hun ogen in hun zak hebben, is allemaal bos, dus geen open veld en weinig zicht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:03

Een geluidsdemper dempt het geluid alleen maar. Net zoals de demper in de uitlaat van je auto. Zonder demper zou je auto veel meer geluid maken, maar met demper is hij nog steeds prima te horen. En een jager die op zo'n manier schiet dat het een gevaar voor de samenleving is, hoort natuurlijk geen vergunning te hebben...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:36

Peetstap schreef:
Alane schreef:

welk fake nieuws? nu ben ik erg nieuwsgierig geworden

Doe je toch echt zelf in topic..

-citaat-
Maar daarnaast schieten ze dieren zonder demper, waardoor je dus extreem luide knallen hebt.
--
Daarom begrijp ik dan weer niet waarom ze niet altijd met dempers schieten, met name bij de herten.
--
Dan hun geneuzel over winterstand en rust en blabla, maar tegelijkertijd zonder demper dieren afschieten waardoor diezelfde winterstand onderbroken wordt.
--

Dat klopt dus blijkbaar niet.

Dat is toch geen nieuws... en gewoon te horen en te zien in de video's
het uit de winterstand (waar door SBB mee geschermd werd als reden waarom de dieren niet gevoerd mochten worden) komen door harde geluiden, als ze gehoorbeschermers dragen gebruiken ze geen demper, ook te zien in de video en te horen waar het hert door de kaak wordt geschoten dat er zonder demper word geschoten.
In tegenstelling tot het filmpje waar het veulen geschoten wordt de demper te zien is, en het ook te horen is.
Daarom ook mn bij de herten omdat die een eigen rustgebied hadden :D

Dus ja... ze roeptoeteren over de winterstand en tegelijkertijd schieten ze zonder demper, wat elkaar strookt, en ik me dus afvraag waarom ze het ene roepen en maar tegelijkertijd door het niet gebruiken van dempers zelf de dieren uit de winterstand halen en wanneer ze dat doen ze dus ook gewoon hadden kunnen voeren op voorhand.
wat eigenlijk dan juist nodig is want opstarten uit die winterstand kost veel energie, plus vluchten... = voedsel nodig.

dus niets geen fake nieuws... maar feiten. vandaar ook mijn vraag welk fake nieuws.

Dan is jouw link.... in 2010 was ergens die uitspraak over het wel of niet mogen gebruiken van een demper, ik heb die uitspraak nog niet opgezocht, video van het veulen was in 2011 (publicatie) maar kan opgenomen zijn voor de uitspraak waardoor die boswachter een demper kon gebruiken en nadien niet meer.
En dat schreef ik ook. Over die uitspraak en zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:43

mysa schreef:
Misschien, niet in de ovp van toepassing, denk ik, maar misschien ook veiliger voor mensen, zonder demper? Er wordt hier vlak achter ons huis gejaagd, vorig jaar had ik het zelfs het idee dat er heel vlakbij mij geschoten werd (was bijna verbaasd dat ik nog overeind stond) Als je niets hoort, ben je misschien het haasje, als de jagers hun ogen in hun zak hebben, is allemaal bos, dus geen open veld en weinig zicht.

ligt ook hoe de wind staat.
als ze op jou schieten en je hoort de knal maar hebt niets gevoeld, dan hebben ze je niet geraakt, zei een kennis altijd.
Een jager schiet niet richting bewoonde wereld, maar als de wind gunstig staat heb je soms het idee dat ze naast je staan te schieten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:09

Eindelijk zijn er luchtfoto's gemaakt, en het ziet er behoorlijk droevig uit..
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet niet hoe hardnekkig het gras daar is, maar als mijn wei er zo uit ziet dan kan ik opnieuw gaan inzaaien.
We zullen het zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:22

Het komt elk jaar weer goed met het gras. Maar het gaat ook elk jaar weer heel erg mis. Nergens in Nederland ziet het er zo uit. Dus natuurlijk is het zeker niet meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:34

Van wanneer zijn die foto's ,gisteren? En hoe ziet de rest van het gebied eruit?

Waarschijnlijk gaat er wel gewoon weer gras groeien, natuur is wonderbaarlijk. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:22

Op Facebook staan nog veel meer foto’s, en het hele gebied ziet er zo uit. Er staan ook foto’s van 2010 ter vergelijking.

Vooral voor de koeien vind ik het zo vreselijk. Áls het gras inderdaad gewoon weer terug groeit, dan nog zal het lang duren voordat de koeien er goed van kunnen eten omdat die langer gras nodig hebben.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:54

Alane: je maakt blijkbaar je eigen versie van het een en ander waar je zelf in gaat geloven, of je hebt teveel James bond films gezien?
Of je hebt een mening gebaseerd op enkel de twee stukjes video uit dit topic?

Feit; er is geen bewijs dat herten uit hun "winter ruststand" Zouden komen door schrikken, dat neem je maar aan.
Feit; Een schot met demper zit nog rond de 120db, dus ieder verstandig jager zal altijd gehoorbescherming gebruiken.

Terugkomend op de video uit dit topic: ik kan niet visueel zien of dit hert is geschoten met of zonder demper, kan het ook niet beoordelen puur op basis van het geluid.
feitelijk ook niet eens belangerijk , netjes gehandeld is hier niet bepaald.
Maar is ook geen maatlat waar je alle sbb medewerkers langs mag leggen.
Loopt trouwens in die video een " bekend" sbb medewerker rond, die wel degelijk weet wat wel en niet mag.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:20

Alleen zijn er bijna geen dieren meer over. Die luchtfoto's zijn gemaakt bij een telling. Van de cijfers van getelde dieren werd je echt niet vrolijk. Laten we hopen dat dit de laatste hongerwinter was en komend jaar de politiek eens wat knopen doorhakt en de dieren daar weghalen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:25

damian23 schreef:
Alleen zijn er bijna geen dieren meer over. Die luchtfoto's zijn gemaakt bij een telling. Van de cijfers van getelde dieren werd je echt niet vrolijk. Laten we hopen dat dit de laatste hongerwinter was en komend jaar de politiek eens wat knopen doorhakt en de dieren daar weghalen.

Nou idd er zijn echt weinig dieren op de lucht foto's zichtbaar, ook een hoop kralen/beschutting? Waar geen dier meer zichtbaar is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:01

Maar het is toch juist goed dat er so weinig dieren zijn?
Minder dieren nu betekent minder veulens/kalfjes en dus minder in de winter volgend jaar, dus minder kans op zo'n hongerwinter. Zeker als ze dan beleid deels gaan aanpassen (nog eerder afschot/wegvangen etc).
Op een gegeven moment moesten/moeten er gewoon heel veel dieren weg. Want de situatie zoals die nu was is onhoudbaar. Ik denk dat bijna iedereen t daar wel overeens is.
Met significant minder dieren in het gebied kan een nieuwe start gemaakt worden, met beter beleid. Zodat zoiets als deze winter niet meer voor komt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:02

Minder dieren is inderdaad goed alleen ik vind de manier waarop dieronwaardig en totaal niet nodig in deze tijd. Eerst worden ze maanden uitgehongerd en als ze niet meer op hun benen kunnen staan worden ze afgeschoten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:02

Peetstap schreef:
Alane: je maakt blijkbaar je eigen versie van het een en ander waar je zelf in gaat geloven, of je hebt teveel James bond films gezien?
Of je hebt een mening gebaseerd op enkel de twee stukjes video uit dit topic?

Feit; er is geen bewijs dat herten uit hun "winter ruststand" Zouden komen door schrikken, dat neem je maar aan.
Feit; Een schot met demper zit nog rond de 120db, dus ieder verstandig jager zal altijd gehoorbescherming gebruiken.

eerste is een feit, ergens heb ik een link geplaatst naar een wetenschappelijk onderzoek, en de 2e heb je ook gegoogled, en een halve feit er neer gezet. 120 db met een bepaald type wapen. naast de 120 db ook 30% minder terug slag, meer trefzeker volgens dezelfde site.

even voor het leuke, het verschil in geluid met en zonder demper bij een wapen, 2 rondes, 1 met en 1 zonder.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6683215 ... lijk_.html

Peetstap schreef:
Terugkomend op de video uit dit topic: ik kan niet visueel zien of dit hert is geschoten met of zonder demper, kan het ook niet beoordelen puur op basis van het geluid.
feitelijk ook niet eens belangerijk , netjes gehandeld is hier niet bepaald.
Maar is ook geen maatlat waar je alle sbb medewerkers langs mag leggen.
Loopt trouwens in die video een " bekend" sbb medewerker rond, die wel degelijk weet wat wel en niet mag.

zal even kijken of ik kan knippen dan kun je zien dat er geen demper gebruikt is.

feit is dat stress, oa veroorzaakt door harde geluiden herten uit die winterstand halen, een winterstand niet een gehele winter duurt, het opstarten daardoor extra energie kost en de dieren juist dan extra voer nodig hebben, en dat is er niet. zoek de link op die ik geplaatst heb mbt winterstand, is wel in het Duits maar vermoed dat je met translate een eind komt of anders vraag als je een bepaalde passage niet begrijpt of vertaald krijgt.

Mijn punt is niet het wel of niet gebruiken of mogen gebruiken van dempers, maar winterstand gebruiken als een reden om niet te voeren en zelf door het schieten de dieren uit die winterstand halen.
maw dat hun reden niet stand houd.
Laatst bijgewerkt door Alane op 30-03-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:05

damian23 schreef:
Minder dieren is inderdaad goed alleen ik vind de manier waarop dieronwaardig en totaal niet nodig in deze tijd. Eerst worden ze maanden uitgehongerd en als ze niet meer op hun benen kunnen staan worden ze afgeschoten.

Ja, het is ontzettend triest dat duizenden dieren eerst maanden honger hebben moeten lijden voordat er afschot plaatsvindt.
Het wordt echt tijd dat de kuddes beter beheerd moeten worden, of nog liever dat ze helemaal stoppen met de grazers op de OVP. Want anders heb je na 2 goede jaren weer een enorme populatie.

Daarbij komt dat het drassige gebied niet bevorderlijk is voor de gezondheid van de paarden en runderen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:11

https://www.facebook.com/hansbulder?hc_ ... gNJ4X_pdkA

Meer over de luchtfotos is te vinden op de facebookpagina van Hans Bulder.

Hij komt aan de hand van luchtfotos van het hele gebied tot een 3000 dode dieren deze winter.

Even afgezien van die hele discussie over wel of niet met een demper schieten, daar gaat het toch niet om?

Die winterstand van die beesten lijkt me vooral iets waar nog veel onderzoek naar nodig is. Je kan je bijv. afvragen of je die niet ook in de zomer kan opwekken als er weinig voedsel voorhanden is, bijv. door grote droogte.
Wat is dat dan? een Zomerstand?

Ik postte veel eerder in deze draad al onderzoek naar voedselgebrek bij mensen en dat dit soortgelijke reacties in het lichaam opwekt, een soort 'torpor' als bijv ook lijkt te bestaan bijj voedselbeperking in de shetlandpony, waar onderzoek naar is gedaan.

Maar goed, ook dat is totaal niet relevant voor de hoofddiscussie.

Want 3000 dode dieren gaat wel ietsje verder dan een 'winterstand'.

Waar praten we over?

Over een systeem dat zo is ingericht dat het grootschalige verhongering van vee en wat roodwild tot gevolg heeft.

De echte vraag is en blijft of je dat moet willen? En waarom dan?

Ik zie trouwens inderdaad vrij veel stuifzand. Ik wist niet dat je duinen kon kweken op een stuk opgespoten klei, maar kennelijk kan je alles kapot laten grazen.

Ik zie ook afgesloten kraaltjes waar de flora nog kan floreren. Hoezo natuurlijk?

Net als aangeplante bomen die zijn afgeschermd voor de grote grazers.

Kennelijk geldt voor de Oostvaardersplassen dat de processen precies zo natuurlijk zijn als SBB ze wil hebben en dat ingrijpen in de 'natuur' naar believen mag en kan plaatsvinden. En dan moeten bomen beschermd worden tegen grote grazers.

Maar wie beschermd de grazers tegen Staatsbosbeheer?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-03-18 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:25

Alane schreef:
e]
zal even kijken of ik kan knippen dan kun je zien dat er geen demper gebruikt is.

feit is dat stress, oa veroorzaakt door harde geluiden herten uit die winterstand halen, een winterstand niet een gehele winter duurt, het opstarten daardoor extra energie kost en de dieren juist dan extra voer nodig hebben, en dat is er niet. zoek de link op die ik geplaatst heb mbt winterstand, is wel in het Duits maar vermoed dat je met translate een eind komt of anders vraag als je een bepaalde passage niet begrijpt of vertaald krijgt.

Mijn punt is niet het wel of niet gebruiken of mogen gebruiken van dempers, maar winterstand gebruiken als een reden om niet te voeren en zelf door het schieten de dieren uit die winterstand halen.
maw dat hun reden niet stand houd.

Doe geen moeite met zoeken, het dient de discussie niet echt om hierover verder te gaan zeveren :)*
Ik laat het hierbij, kan je alleen de hint :)* meegeven es contact te zoeken met wildbeheerders in real-life.
Staat ver af wat er gemiddeld hier in dit topic langskomt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:50

@randalinpony, hoe kom je aan het getal 3000 ?
Ik had al wel 2500gestorven dieren gelezen, maar 3000 nog niet ? Zijn het officiële cijfers ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:32

Dit staat op facebook:
Afbeelding

Weet iemand waarom SBB stukken grasland heeft afgezet met takken zodat de dieren er niet bij kunnen?
Afbeelding
Zijn dit dezelfde takken als waar dat dode paard tussen lag?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:45

Peetstap schreef:
Doe geen moeite met zoeken, het dient de discussie niet echt om hierover verder te gaan zeveren :)*
Ik laat het hierbij, kan je alleen de hint :)* meegeven es contact te zoeken met wildbeheerders in real-life.
Staat ver af wat er gemiddeld hier in dit topic langskomt.

Zeveren? beetje respect zou ik wel op prijs stellen.

En waarom denk je dat ik dat niet heb? hoe denk je dat ik aan mijn wijsheden kom? aan de links enz?
er is meer dan alleen google :)

Dus een hint voor jou: vragen voor je aannames doet, en laat mensen hun waarde.

@Randalinpony hetgeen ik poste is uit een onderzoek, en niet zelf bedacht of zelf geconcludeerd :)
Discussie demper was roepen dat je door voeren dieren uit de winterstand haalt terwijl het ook gebeurd wanneer er wordt geschoten, dat de reden om daarom niet te voeren geen stand houd, en dat een demper dan zou bijdragen om de stress reactie zo laag mogelijk te houden, mi

snotje zeg... is het dit jaar wel erg extreem. En de winter niet eens zo extreem, vind ik.
Ik blijf pleiten voor eruit vangen, of nog beter, beheer door schieten en vlees en huid verkopen. Bij het laatste weet je zeker dat het dieren niet slecht kan vergaan, of gebruikt voor vermeerderen, en ze willen graag meer toeristen ook met het oog op de Floriade... eten uit de natuur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:09

8nnemiek schreef:
Dit staat op facebook:
[ [url=m/4wQEus.png]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand waarom SBB stukken grasland heeft afgezet met takken zodat de dieren er niet bij kunnen?
[ [url=m/XIV8Zh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zijn dit dezelfde takken als waar dat dode paard tussen lag?

Dat is het bewijs dat de natuur sowieso niet z'n gang gelaten wordt, er wordt hier op zoveel manieren ingegrepen dat het een grote tegenstrijdige toestand is.