Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:12

Vind ik ook, die lui doen gewoon hun werk, geloof niet dat er binnen de beroepsgroep veel sadisten rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:20

mysa schreef:
Vind ik ook, die lui doen gewoon hun werk, geloof niet dat er binnen de beroepsgroep veel sadisten rondlopen.

Welles. Ik denk dat ze 's nachts allemaal samenkomen in het donkere bos en dan hele rare dingen doen. Met hun voeten. :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:51

Ha ha. Nou moet ik wel zeggen dat we hier in de omgeving een raar stelletje toebedeeld hebben gekregen. Terwijl we vroeger zo'n super boswachter hadden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:36

senna21 schreef:
Het ingewikkelde aan deze discussie is dat inmiddels bijna iedereen zichzelf deskundig acht over natuur, maar dat een belangrijk deel van de discussie gaat over ethiek.
Of het nu gaat over wel of niet ingrijpen, wel of niet doden of over hoe je respect toont tegenover een dood dier. Daarmee draait het inmiddels dol. Iedereen vindt wat, en dan?
Ik denk dat SBB en provincie er goed aan zouden doen om de doelstellingen van dit project goed te evalueren met externe onafhankelijke deskundigen en daarnaast ook de ethische kwesties meenemen in dit verhaal.
- Wat ik begrijp uit wat ik heb gelezen, is deze niet behaald (minder vogels, verarming biodiversiteit, etc.).-
Dan wordt het tijd voor opnieuw koers bepalen en dit transparant te communiceren.

Senna: kan me hierin prima vinden.
Mbt deskundigheid en communicatie: als je wilt dat een Fransman lekker voor je gaat koken zul je eerst frans moeten spreken. :)*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:41

Peetstap schreef:
Alane schreef:
Dan hun geneuzel over winterstand en rust en blabla, maar tegelijkertijd zonder demper dieren afschieten waardoor diezelfde winterstand onderbroken wordt.
Kan je wederom niet volgen, leg es uit ?

herten gaan in de winterstand, wanneer de temperatuur giga daalt, dit om energie te besparen.
Het 'opstarten' vanuit die winterstand kost heel veel energie, harde knallen kan dus zo'n hert uit de winterstand halen. Die winterstand duurt niet de gehele winter.
SBB heeft het over winterstand en zo als reden van niet hoeven voeren van de dieren in de winter. Maar daarnaast schieten ze dieren zonder demper, waardoor je dus extreem luide knallen hebt. Bij gemiddeld 4 dieren geschoten per uur in februari, is er geen winterstand mogelijk en wanneer die dieren in die staat verkeren opgeschrikt worden en veel meer energie nodig hebben.

Ik heb helaas alleen duitse text waar het een en ander of winterstand bij herten wordt uitgelegd en hoeveel energie het extra kost om het lichaam weer op te starten.
(1 link heb ik eerder gepost)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:55

Heb je bewijs dat er zonder dempers wordt geschoten ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:46

Volgens mij moet de eerste vraag zijn of ze überhaupt verlof voor een demper hebben. Die worden namelijk nauwelijks door de overheid uitgegeven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:46

Karl66 schreef:
Volgens mij moet de eerste vraag zijn of ze überhaupt verlof voor een demper hebben. Die worden namelijk nauwelijks door de overheid uitgegeven.

video van het hert dat in de kaak geschoten is: zonder demper
video van veulen dat geschoten is: met demper

8 jaar geleden is er een uitspraak geweest, heb die nog even niet gevonden.
Daar ging het om een verbod om dempers te gebruiken, omdat die in strijd zou zijn met de wapenwet.
SBB wilde graag gebruik blijven maken van de demper ivm de luide knallen en het laten schrikken van dieren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:43

Dat veulen is zeven jaar geleden, oftewel voor Alphen aan de Rijn. Sinds dat moment is de wapenwetgeving een stuk strenger geworden. Het kan dus goed zijn dat medewerkers van SBB voor die tijd redelijk gemakkelijk een demper kregen en na die tijd niet of nauwelijks meer. En aangezien het verlof voor een demper aan een persoon gebonden is, is de kans groot dat degene die het hert schoot er geen verlof voor gekregen heeft. Maar hé, dat maakt niet uit. We hebben weer een stok om SBB te slaan...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:35

Bij mij weten is er ontheffing in bepaalde gebieden, oa de Veluwe, en ook de ovp.
Mede ook om gehoor hond ietwat te beschermen.
Over de grens in België en Duitsland mag het sowieso.

Weet niet of het in de waterleiding duinen al mag, daarvoor lag een aanvraag.
Iemand die dat weet ?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:35

Peetstap schreef:
Bij mij weten is er ontheffing in bepaalde gebieden, oa de Veluwe, en ook de ovp.
Mede ook om gehoor hond ietwat te beschermen.
Over de grens in België en Duitsland mag het sowieso.

Weet niet of het in de waterleiding duinen al mag, daarvoor lag een aanvraag.
Iemand die dat weet ?

Wat ook meespeelt is dat hoe dicht de woongebieden in de buurt liggen etc.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:52

Karl66; ik ben zeker niet op zoek naar stokken om sbb of jagers mee te meppen, in tegendeel.....

Zou het ook niet gaan doen trouwens, je hebt zo de hond aan je broekspijpen hangen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:56

Ik heb geen idee over die vergunning voor dempers. Maar als er mensen over de hekken klimmen om te voeren en in het gebied kunnen rondlopen, is het misschien veiliger om geen dempers te gebruiken bij het schieten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:02

Karl66 schreef:
Dat veulen is zeven jaar geleden, oftewel voor Alphen aan de Rijn. Sinds dat moment is de wapenwetgeving een stuk strenger geworden. Het kan dus goed zijn dat medewerkers van SBB voor die tijd redelijk gemakkelijk een demper kregen en na die tijd niet of nauwelijks meer. En aangezien het verlof voor een demper aan een persoon gebonden is, is de kans groot dat degene die het hert schoot er geen verlof voor gekregen heeft. Maar hé, dat maakt niet uit. We hebben weer een stok om SBB te slaan...

Ja dat weet ik, dat dat 7 jaar geleden is, en dat er 8 jaar geleden een uitspraak is geweest over het gebruik van dempers, en dat ik die uitspraak niet gevonden heb, er van uit ga dat de uitspraak niet was dat er geen dempers meer gebruikt mochten worden omdat dat veulen een jaar later geschoten is (tenzij die gefilmd is voor de uitspraak)

Als je niet wilt dat je geslagen wordt met stokken dan moet je geen stokken aanreiken en vragen om er mee geslagen te worden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:12

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:44

safina schreef:
mysa schreef:

Welles. Ik denk dat ze 's nachts allemaal samenkomen in het donkere bos en dan hele rare dingen doen. Met hun voeten. :P

Djeez met hun voeten zelfs, dan zijn ze echt freaky :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:58

fransje23 schreef:
Djeez met hun voeten zelfs, dan zijn ze echt freaky :j

Feet & Fur Fetish Forresters. Doodeng. :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:07

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:09

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:30

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:44

fransje23 schreef:
Wendy schreef:

Lijkt mij een logisch verhaal :j Ook goed dat even genoemd wordt dat het gebied wel vruchtbaar is en er dus in een periode van het jaar ruim voldoende eten is.

heeft er dan iemand ontkent dat het onvruchtbaar zou zijn?
ruim voldoende voor hoeveel dieren? over welke periode? wat Greve zegt, het is de leegeten en dan verhongeren en hopen dat het voorjaar vroeg inzet. En wat hier al meerdere keren gezegd is, uitdunnen die aantallen.

Het zijn niet alleen de grote grazers die het gras eten, maar ook de enorme aantallen ganzen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:21

Alane schreef:
ruim voldoende voor hoeveel dieren? over welke periode? wat Greve zegt, het is de leegeten en dan verhongeren en hopen dat het voorjaar vroeg inzet. En wat hier al meerdere keren gezegd is, uitdunnen die aantallen.

Het zijn niet alleen de grote grazers die het gras eten, maar ook de enorme aantallen ganzen.

Neem aan dat je wilde schrijven :ontkent dat het vruchtbaar zou zijn?

En ja dat is meerdere keren geschreven hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:36

Hier ging het eerder over die "onvruchtbare" grond:

Jolliegirl schreef:
Veulen84 schreef:
Maar dan groeit het gras ook al weer flink. Dan is het ook niet meer nodig. Dan moeten ze alleen enorm veel dieren gaan afknallen om te voorkomen dat de overbevolking later in de zomer al een probleem geeft.

Geloof jij daar in?
Een grond die al jaren ondervoed is.

Er groeit JKK... Niet veel meer.

Maar ik denk dat Jan nog wel eens gelijk kan hebben met zn analyse. Flevoland staat ook bekend om de vruchtbare kleigrond.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:40

fransje23 schreef:
Alane schreef:

Neem aan dat je wilde schrijven :ontkent dat het vruchtbaar zou zijn?

En ja dat is meerdere keren geschreven hier.

:P lol ja, gelukkig begreep je wat ik bedoelde.
van dat JKK heb ik gelezen maar even gemist dat ze onvruchtbaar bedoelde, dacht meer aan roofbouw achtige ondervoeding, meer nemen dan erin gaat.
Mijn fout dan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:55

Geloof me over een maand/ ander halve maand is daar veel eten hoor. Altijd zo geweest.