Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:45

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:56

safina schreef:
Alane schreef:

Mij voel dat ook op en ik vond dat ook ongepast, helemaal voor een docu als deze.
en de andere beide niet.

En de uitspraak vond ik niet in de context van mensen roepen ook van dekens om in de winter, dat is onwetendheid.
Dat beesten vermageren wanneer ze niets te eten hebben heeft niets met onwetendheid van de mens die belt over een mager dier, want die mensen verwachten niet dat die dieren verhongeren/uitgehongerd worden.
Of dat nu een zwijn op de veluwe is of een hond bij Hanna
Had die gezegd dat dieren in de winter in conditie terug lopen door oa bronst, voedselaanbod of kou... of iets dan had je mij er niet over gehoord.
Maar iedere jan gat weet dat je mager wordt als je niets te eten krijgt/hebt...

Maar vermoed dat ik anders tegen die uitspraak aankijk dan anderen....

Ik begrijp niet goed wat je hiermee nou wilt zeggen. Niet rot bedoeld trouwens.

de man verteld dat hij soms gebeld word door mensen die een mager varken gezien hebben.
de uitspraak die hij dan doet... dat heeft niets met onwetendheid te doen, zoals een deken op een paard gooien in de winter (dat is wat mensen vaak zien op weides, paarden met dekens om)
Magere dieren, betekend geen voer of ziek... mensen gaan ervan uit dat dieren die beheerd worden door SBB geen honger lijden en dus ziek zijn. En dan bellen ze, goed bedoeld. Dan zeggen dat mensen niet snappen dat dieren mager worden door te weinig voedsel... dat weten mensen wel, maar verwachten ze niet als oorzaak van magere dieren.

(ben slecht in uitleggen, en hoop dat je me nu begrijpt. En verwachte je vraag ook niet als rot of gemeen :D ik vind je wel een prettige discussie partner.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:12

Alane schreef:
safina schreef:

Via de linkjes zie ik die uitspraken niet staan. Misschien kan je iets concreter aangeven waar het staat?

http://foundationnaturalprocesses.nl/pa ... hting.html
Onder de eerste foto.

Bij die over rotwild:
even deze koptekst zoeken: Konsequenzen für das Rotwildmanagement
Daaronder staat wat er gebeurd wanneer ze uit de winterstand gehaald worden.

Jij zei dat er dit zou staan:

Citaat:
Waar SBB en dhr Vera mee schermden om goed te praten dat de dieren in de OVP geen eten nodig hebben in de winter.
Of zoals dhr Vera bij zijn andere club schrijft:" Grote grazers leven op zonne energie"

Er zouden volgens jou uitspraken van Vera en SBB staan, maar het is helemaal niet duidelijk wie de auteur van de tekst is (misschien zijn ze het er wel roerend mee eens hoor. Maar misschien ook wel niet. Dat is uit de tekst verder niet echt op te maken. Het enige dat ik zie is dat Vera voor die stichting werkt, maar hij zit verder niet in het bestuur en nergens staat dat hij de auteur is) . Ik vind het verder een vage tekst en lastig te begrijpen, maar ik heb niet de indruk dat er staat wat je hierboven schrijft. Maar wat ze nou wel precies bedoelen....? :?

Alane schreef:
safina schreef:
Ik begrijp niet goed wat je hiermee nou wilt zeggen. Niet rot bedoeld trouwens.

de man verteld dat hij soms gebeld word door mensen die een mager varken gezien hebben.
de uitspraak die hij dan doet... dat heeft niets met onwetendheid te doen, zoals een deken op een paard gooien in de winter (dat is wat mensen vaak zien op weides, paarden met dekens om)
Magere dieren, betekend geen voer of ziek... mensen gaan ervan uit dat dieren die beheerd worden door SBB geen honger lijden en dus ziek zijn. En dan bellen ze, goed bedoeld. Dan zeggen dat mensen niet snappen dat dieren mager worden door te weinig voedsel... dat weten mensen wel, maar verwachten ze niet als oorzaak van magere dieren.

Je bedoelt dat hij denkt dat mensen niet snappen dat dieren mager worden van weinig voer, terwijl het eerder zo is dat mensen dat wel weten, maar niet verwachten dat die dieren te weinig eten hebben? Dus het is geen onwetendheid van mensen, maar ze zijn te goed van vertrouwen naar organisaties als SBB. Bedoel je dat?

Citaat:
(ben slecht in uitleggen, en hoop dat je me nu begrijpt. En verwachte je vraag ook niet als rot of gemeen :D ik vind je wel een prettige discussie partner.)

Ik vind het heel leuk dat je dat zegt. Dankjewel!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:18

Mij is verteld dat dhr Vera de enige (gesubsidieerde) medewerker is van die stichting. En dhr Keularz is de bestuursvoorzitter, naar ik begreep. Dus die zullen toch wel achter de uitspraken op hun eige website staan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:22

Vera had ooit een mooi idee, de uitvoering ervan dacht hij alleen niet over na..

En die man is gewoon een oude, stront eigenwijze drol die niet wil toegeven dat de uitvoer niet geweldig heeft uitgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:23

Interessante docu...
Alle 3 leggen het netjes uit. Met alle 3 heb ik geen moeite...
Wbt het respectloos zijn; laten jullie je paarden allemaal cremeren? Of is de rendac wel respectvol?
Mierenn*uken.

Ik snap alleen niet goed waarom er toen duidelijk op tijd geschoten werd (veulen) en nu niet meer. Als het zo gaat zoals in het filmpje heb ik er geen problemen mee. Maar dan mogen ze er nog wel heul veul gaan schieten...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:26

Citaat:
De mens kan als beheerder in de gaten springen die in het systeem vallen springen, maar kan nooit op een manier die gelijkwaardig is aan de verdwenen sluitsteensoorten. Bovendien is dat beheer in verhouding duur, omdat een beheerder moet worden uitbetaald en sluitsteensoorten op zonne-energie dus gratis hun werk

Ik denk dat het stukje "op zonne-energie" verkeerd begrepen, het wordt niet letterlijk bedoeld.
Zoals ik het lees leven de sluitsteensoorten ( daar zitten ook roofdieren bij) op dingen uit de natuur. Alles in de natuur leeft uiteindelijk op zonne-energie, het zij als planteneter ( die natuurlijk groeien op de zon) of indirect als roofdier die weer leeft van de planteneter.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:43

safina schreef:
Ik kan me helemaal voorstellen dat de huidige situatie in de OVP heftige reacties oproept. Maar als je valt over een tikje van een schoen tegen een paardenhoofd terwijl elders in het filmpje een zwijn en een koe uit elkaar getrokken worden....dan ben je wel echt aan het zoeken naar iets om over te zeuren.

Overigens doet t mij alledrie niet veel. Dood is dood. Je kan je beter druk maken over wat ze voor die tijd met die dieren doen.

Ik was gestopt nadat het veulen dood was.
Maar het tikje/schopje was om de dood vast te stellen. Mocht het dier nog leven... en stel dat hij nog leefde.. ik mis gewoon het respect voor een dier bij die boswachter. Diezelfde boswachter die tegen bijvoeren is en kijkt hoe de dieren Wegteren.
Ja, voor mij is dood ook dood. Maar wel echt dood!
En nog liever gezonde dieren doden (wel graag in 1 dodelijk schot) en dan geen honger winters meer.
Maar de dieren die je schiet, die moeten wel met respect gedood worden. Zij kennen ook pijn en angst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:27

Citaat:
Vind ook in het filmpje weinig respect voor het dode dier (even met de schoen tikken tegen het hoofd/oog voor reactie, dan kan ook gewoon met je hand) en dat respect voor dieren is de rode draad die mensen missen bij de boswachters.

Volgens mij was dat schopje om aan te geven wat de kogel de kop was in gegaan, niet voor een reactie?

Kan daar trouwens niet van wakker liggen. Dood is dood en, dood is welzijns neutraal.

Respect mis is sowieso regelmatig in de ovp discussie, niet specifiek op Bokt trouwens. Luisteren naar andere argumenten en meningen, ook al heb je zelf een andere mening, valt ook onder respect.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:31

mysa schreef:
Over de ethiek: ik weet niet of ik achter de feiten aanloop hoor, en hij allang genoemd is, maar deze kwam ik tegen, erg filosofisch, maar ja, daar ben je ethicus voor: https://stijnbruers.wordpress.com/2018/ ... sche-kijk/

Goeie post. Het geeft de absurditeit van de situatie mooi weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:01

sneeuwpop schreef:
safina schreef:
Ik kan me helemaal voorstellen dat de huidige situatie in de OVP heftige reacties oproept. Maar als je valt over een tikje van een schoen tegen een paardenhoofd terwijl elders in het filmpje een zwijn en een koe uit elkaar getrokken worden....dan ben je wel echt aan het zoeken naar iets om over te zeuren.

Overigens doet t mij alledrie niet veel. Dood is dood. Je kan je beter druk maken over wat ze voor die tijd met die dieren doen.

Maar het tikje/schopje was om de dood vast te stellen. Mocht het dier nog leven... en stel dat hij nog leefde.. ik mis gewoon het respect voor een dier bij die boswachter. Diezelfde boswachter die tegen bijvoeren is en kijkt hoe de dieren Wegteren.
Ja, voor mij is dood ook dood. Maar wel echt dood!
En nog liever gezonde dieren doden (wel graag in 1 dodelijk schot) en dan geen honger winters meer.
Maar de dieren die je schiet, die moeten wel met respect gedood worden. Zij kennen ook pijn en angst.

Begrijp ik goed dat je dan de docu niet hebt gezien, maar alleen het stukje waarin het veulen wordt geschoten? Omdat je het zwijn en de koe helemaal niet gezien lijkt te hebben?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:16

sneeuwpop schreef:
Maar het tikje/schopje was om de dood vast te stellen. Mocht het dier nog leven... en stel dat hij nog leefde.. ik mis gewoon het respect voor een dier bij die boswachter

Hoe moet het dan wel? Knielen en met je blote handen voelen of er nog hartactiviteit is?

We hebben het over een dier he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:18

sneeuwpop schreef:
safina schreef:

Misschien de volgende keer Het ook opbrengen het hele filmpje te kijken en dan je oordeel te vormen? Dan had je het hele verhaal gehoord en gezien. Ook dat is een vorm van respect: het hele verhaal aanhoren en niet halverwege wegzappen als er iets gebeurt dat je niet leuk vindt.

En stel dat hij nog leefde? Denk je dat hij dan veel meegekregen had van dat aantikken met die voet, terwijl er net een kogel door z'n hersens is gegaan? En dat dat enorm veel impact heeft gehad op z'n overlijden ofzo?

En waarom neem je trouwens aan dat diezelfde boswachter toekijkt hoe dieren wegteren? Het filmpje is 7 jaar geleden. Ik zie er geen wegterende dieren op. Wel een veulen dat wellicht was gaan wegteren als hij het niet geschoten had, in een kudde met dieren die er op het eerste gezicht prima uitzien.

Het contrast tussen die beelden van 2011 en de beelden die ik zag van de actuele situatie vind ik trouwens best groot.

fransje23 schreef:
Respect mis is sowieso regelmatig in de ovp discussie, niet specifiek op Bokt trouwens. Luisteren naar andere argumenten en meningen, ook al heb je zelf een andere mening, valt ook onder respect.

Erg me eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:04

dat bedoelde ik Safina, dat de mens weet dat je vermagerd wanneer je niet eet, maar niet verwachten dat dat de oorzaak is waarom dat varken mager is.
Dan bellen vanuit een goed hart en dan min of meer belachelijk worden.

over het filmpje met het doden van het veulen: dood is dood, hoe er geschoten is, perfect.
Maar hoe het begint, wat hij zegt icm het tikken tegen het hoofd. Voor een docu, ik vind gewoon dat je dat niet hoort te doen, paard voelt er niets van mee eens, maar het haalt het respect richting de boswachter wel naar beneden, en al helemaal wat er toen ook al gaande was, dieren laten verhongeren.

Dan het leven op zonne-energie; ging over het betalen van mensen om te beheren, neem dieren van die leven op zonne-energie, die kosten niets... dat lees ik.. die hoef je niet voeren, hoeven geen onderhoud.
Niets is minder waar, tijdens de winterperiode worden er meer boswachters ter werk gesteld op de OVP, om de dieren uit hun lijden te verlossen, te monitoren, op te ruimen etc....

Dat verhaal door wie het geschreven is, ik was even zo vrij ervan uit te gaan dat Vera dat is geweest, die roept graag sluitstenen etc, de hele stichting en site is Vera-reclame en Vera was gedetacheerd bij die stichting door SBB, is ook te lezen op die site.
Ergens heb ik een stuk gelezen van SBB dat de dieren in de OVP niet gevoerd hoeven worden, was icm de winterstand en meer.

Dan de natuur heeft geen hulp nodig om zich aan te passen, het past zich aan. In bijv Sweden heeft de bruine beer zich aangepast aan het jachtbeleid, ipv dat de berin haar jongen ongeveer 1,5 jaar bij zich houdt is dit nu 2,5 jaar, want beren mogen niet gedood worden als ze jongen bij zich hebben.
aangepast aan het jacht beleid...
bron: https://www.thelocal.se/20180327/swedis ... -with-cubs

Overal in Europa moet er rekening gehouden worden met de trekroutes van oa edelherten wanneer landen hekken willen bouwen om illegale vluchtelingen te weren, oplossingen van passages met camera bewaking op die routes tot aan bewaakte passages. In Nederland worden ze achter een hek gezet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:27

Safina, mijn respect voor boswachters die achter dit beleid staan is idd al beneden pijl gezakt.
Imo mogen ze zelfs gestraft worden voor verwaarlozing van dieren.
Boswachters die niet achter dit beleid staan, hebben wel mijn respect. Het moet vreselijk zijn om dit leed aan te zien terwijl je er niks aan mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:54

sneeuwpop schreef:
Safina, mijn respect voor boswachters die achter dit beleid staan is idd al beneden pijl gezakt.
Imo mogen ze zelfs gestraft worden voor verwaarlozing van dieren.
Boswachters die niet achter dit beleid staan, hebben wel mijn respect. Het moet vreselijk zijn om dit leed aan te zien terwijl je er niks aan mag doen.

Maar da's geen antwoord op de vragen die ik je stelde. Het is enkel een herhaling van wat je al eerder schreef.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:03

Alane heeft er ook op gereageerd en kan me daarin goed vinden.
Zoals dat het uithongeren in de winters toen ookal gaande was.

Dat het handelen wat iedereen doet soms meer zegt dan woorden en in dit geval hoe hij na het schieten van het "veulen" handelt.
Zoiets wanneer iemand sorry moet zeggen en zijn ogen wegdraait. De manier waarop zegt meer dan 1000 woorden.
Hij vond het niet de moeite waard om even te bukken om te controleren of dit dier daadwerkelijk dood was.
Controleerde hij het met zijn schoen, alleen omdat de camera erbij was en hij normaal helemaal niet controleert?
Die vragen komen in mij op wanneer ik iemand zo zie handelen. Ik hoop maar dat hij het hele controleren niet teveel moeite vond en dat gewoon over slaat bij al die andere dieren die hij heeft geschoten en niet in 1x dood waren.

En ik heb geen moeite met doodschieten wanneer dat goed gebeurd en ervoor zorgt dat er geen hongerwinters meer komen voor de overige dieren.
Het draait bij mij wel om de manier waarop.
Wanneer ze zeker te weten dood zijn....prima, "dat" heeft geen gevoelens meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:49

sneeuwpop schreef:

Dat het handelen wat iedereen doet soms meer zegt dan woorden en in dit geval hoe hij na het schieten van het "veulen" handelt.
Zoiets wanneer iemand sorry moet zeggen en zijn ogen wegdraait. De manier waarop zegt meer dan 1000 woorden.
Hij vond het niet de moeite waard om even te bukken om te controleren of dit dier daadwerkelijk dood was.
Controleerde hij het met zijn schoen, alleen omdat de camera erbij was en hij normaal helemaal niet controleert?
Die vragen komen in mij op wanneer ik iemand zo zie handelen. Ik hoop maar dat hij het hele controleren niet teveel moeite vond en dat gewoon over slaat bij al die andere dieren die hij heeft geschoten en niet in 1x dood waren.

En ik heb geen moeite met doodschieten wanneer dat goed gebeurd en ervoor zorgt dat er geen hongerwinters meer komen voor de overige dieren.

Ik vroeg:
Citaat:
En stel dat hij nog leefde? Denk je dat hij dan veel meegekregen had van dat aantikken met die voet, terwijl er net een kogel door z'n hersens is gegaan? En dat dat enorm veel impact heeft gehad op z'n overlijden ofzo?

En waarom neem je trouwens aan dat diezelfde boswachter toekijkt hoe dieren wegteren? Het filmpje is 7 jaar geleden. Ik zie er geen wegterende dieren op.

Daar geef je nu weer geen antwoord op.

Maar je trekt op basis van dat ene gebeurtenis van 7 jaar geleden intussen wel allerlei conclusies over hoe deze boswachter toen dacht, over hoe dezelfde man nu over de actuele situatie denkt en hoe boswachters in het algemeen denken en zijn. En je veroordeelt het vervolgens nog ook.

Je neemt één (in mijn ogen) futiele gebeurtenis en gooit vervolgens alles op één hoop. En als je daar kritische vragen over krijgt herhaal je dat steeds weer en ga je niet op die vragen in. Jammer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:05

sneeuwpop schreef:

Kan jij mij vertellen op welk moment in het filmpje dit allemaal gebeurd? Ik zie het namelijk niet.
Zie wel een schoen naar het hoofd gaan op het moment dat hij zegt: precies in zijn hoofd geschoten. Volgens mij is dat meer om aan te duiden waar de kogel het hoofd in gaat.
Daarbij zijn de beelden gemonteerd, wie weet wat er tussen er allemaal nog meer gedaan en gebeurd Is? Het is jouw interpretatie waar je erg veel aan ophangt maar of het waarheid Is?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:14

Fransje23: die video maak je met een reden, als dan na montage het er zo uit ziet dat soort van lukraak een paard afschiet, (wat de man zegt als hij dit veulen uitkiest) en tegen het hoofd aantikt met zijn voet.
Het gaat er niet om of het dier wat voelt of niet, gaat om wat je uitstraalt. Dat in combinatie met de wetenschap dat toen ook dieren crepeerden geeft een beeld van "I don't give a poop" wat eigenlijk niet veranderd is in de 8 jaar.
de massale sterfte van de dieren daar is regel en geen uitzondering, vroeg reactief schieten is vaak meer nog net op tijd geschoten anders was die vanzelf gaan hemelen.
En de video van het hert dat door de kaak is geschoten (niet die van het nieuws, maar de gehele video) dat er niet eens gecontroleerd werd of het dier goed geraakt dan wel dood was. Bevestigd dat allemaal.

Dan hun geneuzel over winterstand en rust en blabla, maar tegelijkertijd zonder demper dieren afschieten waardoor diezelfde winterstand onderbroken wordt.

Ik krijg daarbij het gevoel van, we gooien er een paar krachttermen in, doen een beetje op popiejopie en het publiek houdt zich weer een jaar stil, en volgend jaar kunnen we dan dezelfde smoezen gebruiken en anders trekken we het smoezenblik gewoon open en hebben wel ergens een andere krachtterm liggen die de mensen stil houdt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:02

Heel eerlijk, zoals dat veulen geschoten is mogen van mij daar wel meer geschoten worden als dit toch moet gebeuren. Vind het een net schot, beest merkt er niks van.

Zoals de man er mee om gaat is wellicht beetje lomp maar het zal voor hem niet de eerste en de laatste keer zijn hij een dier af schiet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:30

Popstra schreef:
Heel eerlijk, zoals dat veulen geschoten is mogen van mij daar wel meer geschoten worden als dit toch moet gebeuren. Vind het een net schot, beest merkt er niks van.

Zoals de man er mee om gaat is wellicht beetje lomp maar het zal voor hem niet de eerste en de laatste keer zijn hij een dier af schiet.

Onverschillig... dat is het woord, kon er niet opkomen lol
Dat is het gevoel wat ik nu ook heb, onverschillig, lijkt ze niet te boeien.

ben ik met je eens, perfect schot, terecht ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:37

Alane schreef:
Fransje23: die video maak je met een reden, als dan na montage het er zo uit ziet dat soort van lukraak een paard afschiet, (wat de man zegt als hij dit veulen uitkiest) en tegen het hoofd aantikt met zijn voet.
Het gaat er niet om of het dier wat voelt of niet, gaat om wat je uitstraalt. Dat in combinatie met de wetenschap dat toen ook dieren crepeerden geeft een beeld van "I don't give a poop" wat eigenlijk niet veranderd is in de 8 jaar.
de massale sterfte van de dieren daar is regel en geen uitzondering, vroeg reactief schieten is vaak meer nog net op tijd geschoten anders was die vanzelf gaan hemelen.

Op mij komt het in ieder geval zeker niet over alsof er lukraak geschoten wordt en er blijkt ook duidelijk uit de uitleg dat het niet zo is.
Daarbij gaat het onder aan de streep wel degelijk om of het dier wat voelt of niet. Want uiteindelijk gaat daar de hele discussie om.
Ik irriteer mij bijvoorbeeld aan actievoerders die wilde vluchtwegen zoals de herten gaan knuffelen.. Dat ze blijven liggen geeft aan hoe verzwakt ze zijn, maar wat een stress moet die goed bedoelde knuffel opleveren. Straalt misschien wel dierenliefde uit maar het dier heeft er niets aan..

De massale sterfte van dieren is er heel lang. Houd het ook al jaren in de gaten.. Had al veel eerder een ander plan voor bedacht moeten worden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:38

Alane schreef:
Dan hun geneuzel over winterstand en rust en blabla, maar tegelijkertijd zonder demper dieren afschieten waardoor diezelfde winterstand onderbroken wordt.
Kan je wederom niet volgen, leg es uit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:03

sneeuwpop schreef:

Maar je hebt dus niet de moeite genomen om de hele docu te kijken, waarbij die drie mannen ook nog in gesprek zijn met elkaar? En hoe het met het zwijn en de koe gaat? Dan trek je het toch helemaal uit context.

Je ziet een kort filmpje van 6 jaar oud van iemand die zijn werk gewoon netjes doet en gaat er vervolgens van alles bij fantaseren, dat hij alleen maar controleert omdat de camera er bij is en het normaal overslaat.

Dat afzeiken van die boswachters vind ik wel een beetje kinderachtig worden nu.