Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:34

tamary schreef:
sterregoud schreef:
Zou het zo zijn, Safina ?

Ze zeiden eerst ook dat de dieren in de winter niet naar het hooi toe zouden gaan, dat ze het niet zouden eten. Ook zeiden ze dat paarden en runderen een winterstand hebben. Ze zeggen zoveel. En ze komen bij mij steeds minder betrouwbaar over.

Afgaande op de observaties van eigenaren die hier aangeven dat hun dieren duidelijk minder hooi eten tijdens de paar koude dagen van onze winters, concludeer ik dat onze winters gewoonweg niet koud genoeg zijn voor die nodige winterstand. Die winterstand kan dus best bestaan, maar wordt niet ingeschakeld in onze milde winters en al helemaal niet in een gebied dat dicht bij zee ligt met de warme golfstroom voor de deur. De theorie is correct, maar past niet op deze praktijksituatie.

Mijn paarden eten meer hooi als het koud is. Nu hebben we een N=2 observatie. :D

Wat bedoel je eigenlijk met winterstand?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:36

Malenka schreef:
Die video is uit 2011. Niet van nu. Neem dat ook even mee in het verhaal.

Ik heb verder geen research gedaan, enkel op youtube en daar was die deze maand gepubliceerd :)

Daarbij maakt het geen drol uit, en is er dus in 7 jaar weinig veranderd.
Men schiet nog steeds als het gravenpak huizen zijn, heeft er niets van geleerd, doet niets met de ervaring, en SBB en nu de provincie gaan lekker verder met waar ze mee bezig zijn en waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:37

Oooh, van 2011. Nou, dat maakt in ieder geval in aantal dieren een wereld van verschil!

Zo komt het nepnieuws de wereld in. En ik bijna denken dat t best goed gaat daar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:40

Malenka schreef:

Je bedoeld het fimpje van de Facebook link met het 5 maanden oude veulen?
Vond al dat ze zo lekker aan het grazen waren i.t.t de huidige berichtgeving.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:40

safina schreef:
tamary schreef:
Afgaande op de observaties van eigenaren die hier aangeven dat hun dieren duidelijk minder hooi eten tijdens de paar koude dagen van onze winters, concludeer ik dat onze winters gewoonweg niet koud genoeg zijn voor die nodige winterstand. Die winterstand kan dus best bestaan, maar wordt niet ingeschakeld in onze milde winters en al helemaal niet in een gebied dat dicht bij zee ligt met de warme golfstroom voor de deur. De theorie is correct, maar past niet op deze praktijksituatie.

Mijn paarden eten meer hooi als het koud is. Nu hebben we een N=2 observatie. :D

Waar SBB en dhr Vera mee schermden om goed te praten dat de dieren in de OVP geen eten nodig hebben in de winter.
Of zoals dhr Vera bij zijn andere club schrijft:" Grote grazers leven op zonne energie"

Winterstand zie je bij oa herten in de winter als het bar en boos is. Is een manier om extreme kou te overleven, en energie te sparen. Nadeel is dat het opstarten, bijv. als ze moeten vluchten of opschrikken, heel veel energie kost.
Daarom begrijp ik dan weer niet waarom ze niet altijd met dempers schieten, met name bij de herten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:43

Die herten zijn ook wild, de Koniks en Heckrunderen stammen af van gedomesticeerde dieren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:43

fransje23 schreef:
Malenka schreef:

Je bedoeld het fimpje van de Facebook link met het 5 maanden oude veulen?
Vond al dat ze zo lekker aan het grazen waren i.t.t de huidige berichtgeving.

Ook de video die ik geplaatst heb... is van 2011 maar op youtube deze maand gepubliceerd. Is de totale film waar het schieten van het veulen uitgehaald is.
Ik had verder geen research gedaan, alleen gekeken wanneer het op youtube gezet was.

en ik vond het ook al een verbetering, tijdstip van schieten, was wel wat verbaasd over het gras en dacht dat er misschien nog ergens plekjes waar al wat groeide

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:47

Is natuurlijk wel zieltjes winnen doordat stukje van het veulen te plaatsen en vooral niet erbij te zetten dat het in 2011 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:08

fransje23 schreef:
Is natuurlijk wel zieltjes winnen doordat stukje van het veulen te plaatsen en vooral niet erbij te zetten dat het in 2011 was.

Tis vooral een beetje domme propaganda, want wie een beetje nadenkt ziet dat er iets niet klopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:11

Alane schreef:
safina schreef:

Waar SBB en dhr Vera mee schermden om goed te praten dat de dieren in de OVP geen eten nodig hebben in de winter.
Of zoals dhr Vera bij zijn andere club schrijft:" Grote grazers leven op zonne energie"

Heb je een linkje? Als ik kan lezen hoe het precies gezegd is en in welke context dan begrijp ik het misschien beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:34

Alane schreef:
[ Video ]

"mensen hebben er geen verstand van dat dieren mager worden als er geen voedsel is" tja dan zakt je onderkaak toch tot op vloer.... en vraag ik me af waar die dan voor boswachter gestudeerd heeft.

Ik vond het een heel interessante docu! Leuk, zo meekijken bij de boer, jager en boswachter.

Ik vind ook dat je die opmerking uit context trekt. Het was volkomen duidelijk wat hij bedoelde. Iedereen kent wel van die mensen die ook paarden die in de winter buiten staan zielig vinden omdat ze het wel koud zullen hebben.

Het feit dat het schieten van dat veulen nu dan op Facebook rondgaat en kritiek krijgt omdat het veulen er nog te goed uitziet, laat wel zien dat voor een aantal mensen SBB het nooit goed zal kunnen doen.

sneeuwpop

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:56

Dat laatste komt denk ik vooral omdat ze het nooit goed hebben gedaan.
Vertrouwen is weg en dan is het moeilijk om iets positiefs te zien.
Vind ook in het filmpje weinig respect voor het dode dier (even met de schoen tikken tegen het hoofd/oog voor reactie, dan kan ook gewoon met je hand) en dat respect voor dieren is de rode draad die mensen missen bij de boswachters.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:05

Inderdaad, dat stukje respect mis ik bij de boswachters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:26

sneeuwpop schreef:

Dat noemt men conformation bias. Dat mensen meer waarde hechten aan informatie die hun eigen opvattingen bevestigt.

Citaat:
Vind ook in het filmpje weinig respect voor het dode dier (even met de schoen tikken tegen het hoofd/oog voor reactie, dan kan ook gewoon met je hand) en dat respect voor dieren is de rode draad die mensen missen bij de boswachters.

Grappig is dat. Het viel mij niet eens op. Ik zag dan weer vooral het slechte beenwerk van die koe en dacht: zou fijn zijn als ze die melkkoeien eens niet alleen op melkproductie zouden fokken, maar ook wat meer op een duurzaam en gezond stel poten eronder. Zo zie je maar weer: we verschillen allemaal in hoe er het waarnemen en interpreteren.

Maar voor wie gevoelig is voor een tikje met de schoen tegen het hoofd van het dode paard: hebben jullie dan niet enorme moeite met het ondersteboven hangen en leeg laten lopen van die koe? Of het leegtrekken van de buik dat zwijn? Want ik kan me indenken dat dat helemaal niet binnen het plaatje van een respectvol levenseinde past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:38

sterregoud schreef:
Inderdaad, dat stukje respect mis ik bij de boswachters.

sneeuwpop schreef:
Dat ze het nooit goed hebben gedaan is jouw mening, geen feit.

Ik vind het persoonlijk gewoon zoeken naar een stok om mee te slaan. Gebrek aan respect omdat hij met zijn voet tegen het dode dier tikt.... Dat gaat toch nergens over.

Volgens mij gaat het bij veel tegenstanders ook helemaal niet over respect en vertrouwen, maar wil men het gewoon niet zien. Ze maken zich niet druk over wat niet zo aaibaar is en wat achter gesloten deuren gebeurt, maar hertjes en veulentjes die ze kunnen zien, ach jee.

De maker van de docu vraagt zich op YouTube af waarom het schieten van het veulen zulke heftige reacties oproept en het slachten van de de koe en het schieten van het zwijn niet. Tja.

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:50

Ik kan me helemaal voorstellen dat de huidige situatie in de OVP heftige reacties oproept. Maar als je valt over een tikje van een schoen tegen een paardenhoofd terwijl elders in het filmpje een zwijn en een koe uit elkaar getrokken worden....dan ben je wel echt aan het zoeken naar iets om over te zeuren.

Overigens doet t mij alledrie niet veel. Dood is dood. Je kan je beter druk maken over wat ze voor die tijd met die dieren doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:56

Het ingewikkelde aan deze discussie is dat inmiddels bijna iedereen zichzelf deskundig acht over natuur, maar dat een belangrijk deel van de discussie gaat over ethiek.
Of het nu gaat over wel of niet ingrijpen, wel of niet doden of over hoe je respect toont tegenover een dood dier. Daarmee draait het inmiddels dol. Iedereen vindt wat, en dan?
Ik denk dat SBB en provincie er goed aan zouden doen om de doelstellingen van dit project goed te evalueren met externe onafhankelijke deskundigen en daarnaast ook de ethische kwesties meenemen in dit verhaal.
- Wat ik begrijp uit wat ik heb gelezen, is deze niet behaald (minder vogels, verarming biodiversiteit, etc.).-
Dan wordt het tijd voor opnieuw koers bepalen en dit transparant te communiceren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:59

safina schreef:
Alane schreef:

Heb je een linkje? Als ik kan lezen hoe het precies gezegd is en in welke context dan begrijp ik het misschien beter.

Citaat:
De mens kan als beheerder in de gaten springen die in het systeem vallen springen, maar kan nooit op een manier die gelijkwaardig is aan de verdwenen sluitsteensoorten. Bovendien is dat beheer in verhouding duur, omdat een beheerder moet worden uitbetaald en sluitsteensoorten op zonne-energie dus gratis hun werk doen.

http://foundationnaturalprocesses.nl/index.html

winterstand: http://www.rotwildkonzeption-nordschwar ... ersion.pdf

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:04

Weet je Safina, het is alles bij elkaar. Het is dat ze bij min 10 graden geen ijs open hakken, dat ze een zeer kille houding hebben naar de dieren op het gebied. Dat raakt me, en ja daar ben ik nu intussen wel extra kritisch , dat klopt. Maar er is ook nogal wat gebeurd. Van een populatie van ongeveer 5000 grazers, naar ongeveer de helft, 2500. En, nog steeds geen signaal van de organisatie, dat er misschien , heel misschien iets niet helemaal goed gaat.
Dat steekt.
Ik mis dus in hun hele houding naar de dieren toe respect.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 26-03-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:06

safina schreef:
Ik kan me helemaal voorstellen dat de huidige situatie in de OVP heftige reacties oproept. Maar als je valt over een tikje van een schoen tegen een paardenhoofd terwijl elders in het filmpje een zwijn en een koe uit elkaar getrokken worden....dan ben je wel echt aan het zoeken naar iets om over te zeuren.

Overigens doet t mij alledrie niet veel. Dood is dood. Je kan je beter druk maken over wat ze voor die tijd met die dieren doen.

Ik had toch het meest moeite met de koe. Die heeft gedurende haar hele leven aan ons gegeven, zoals die boer zei, en dan is dit onze dank als ze niets meer te geven heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:09

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:09

safina schreef:
Maar voor wie gevoelig is voor een tikje met de schoen tegen het hoofd van het dode paard: hebben jullie dan niet enorme moeite met het ondersteboven hangen en leeg laten lopen van die koe? Of het leegtrekken van de buik dat zwijn? Want ik kan me indenken dat dat helemaal niet binnen het plaatje van een respectvol levenseinde past.

Mij voel dat ook op en ik vond dat ook ongepast, helemaal voor een docu als deze.
en de andere beide niet.

En de uitspraak vond ik niet in de context van mensen roepen ook van dekens om in de winter, dat is onwetendheid.
Dat beesten vermageren wanneer ze niets te eten hebben heeft niets met onwetendheid van de mens die belt over een mager dier, want die mensen verwachten niet dat die dieren verhongeren/uitgehongerd worden.
Of dat nu een zwijn op de veluwe is of een hond bij Hanna
Had die gezegd dat dieren in de winter in conditie terug lopen door oa bronst, voedselaanbod of kou... of iets dan had je mij er niet over gehoord.
Maar iedere jan gat weet dat je mager wordt als je niets te eten krijgt/hebt...

Maar vermoed dat ik anders tegen die uitspraak aankijk dan anderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:21

Alane schreef:
safina schreef:

Mij voel dat ook op en ik vond dat ook ongepast, helemaal voor een docu als deze.
en de andere beide niet.

En de uitspraak vond ik niet in de context van mensen roepen ook van dekens om in de winter, dat is onwetendheid.
Dat beesten vermageren wanneer ze niets te eten hebben heeft niets met onwetendheid van de mens die belt over een mager dier, want die mensen verwachten niet dat die dieren verhongeren/uitgehongerd worden.
Of dat nu een zwijn op de veluwe is of een hond bij Hanna
Had die gezegd dat dieren in de winter in conditie terug lopen door oa bronst, voedselaanbod of kou... of iets dan had je mij er niet over gehoord.
Maar iedere jan gat weet dat je mager wordt als je niets te eten krijgt/hebt...

Maar vermoed dat ik anders tegen die uitspraak aankijk dan anderen....

Ik begrijp niet goed wat je hiermee nou wilt zeggen. Niet rot bedoeld trouwens.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:27

speurneusc schreef:
lijkt me toch dat er aardig in wilde weg geschoten wordt en niet meer dieren die tegen doodgaan aan zitten, dit veulen eet, loopt en ziet er naar maatstaven van vorige foto's niet rot uit maar toch geschoten

https://www.facebook.com/stukadoorpierweijer/videos/10216291616981676/?fref=gs&hc_ref=ARQjSBwGUeeBka81dHEUAL_0rAjElktlyyusX0aONHRvL_VY8votupXgB1JByf06ZlA&dti=244144015688004&hc_location=group

In het filmpje wat jij plaatst, is op handige wijze geknipt. In de docu legt deze man nml uit waarom hij het dier schiet. En dat klinkt in mijn oren plausibel.

Te vroeg schieten is lijden besparen, te laat schieten is ná een lijdensweg.

En het dier was met 1 schot dood, die heeft er niks van gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:32