Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:43

Nu lees ik net dat ze van de ovp een nationaal park gaan maken. Althans er gaat een aanvraag daartoe plaatsvinden. Kan iemand de consequenties daarvan al overzien?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:14

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:18

Ja, dank. Weet ik. Maar nu ging het er om dat Almere het plan steunt en formele aanvraag dus in gang gezet wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:47

sterregoud schreef:
Zou het zo zijn, Safina ?

Ze zeiden eerst ook dat de dieren in de winter niet naar het hooi toe zouden gaan, dat ze het niet zouden eten. Ook zeiden ze dat paarden en runderen een winterstand hebben. Ze zeggen zoveel. En ze komen bij mij steeds minder betrouwbaar over.

Afgaande op de observaties van eigenaren die hier aangeven dat hun dieren duidelijk minder hooi eten tijdens de paar koude dagen van onze winters, concludeer ik dat onze winters gewoonweg niet koud genoeg zijn voor die nodige winterstand. Die winterstand kan dus best bestaan, maar wordt niet ingeschakeld in onze milde winters en al helemaal niet in een gebied dat dicht bij zee ligt met de warme golfstroom voor de deur. De theorie is correct, maar past niet op deze praktijksituatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:05

mysa schreef:
Ja, dank. Weet ik. Maar nu ging het er om dat Almere het plan steunt en formele aanvraag dus in gang gezet wordt.

ivm die Floriade in 2022, zullen ze er wel vaart achter willen zetten.
Film van de valse wildernis, mensjes laten kijken, levert berg geld op.
Met die status is natuur gerichte recreatie toegestaan, door de misleidende film komen er meer bezoekers richting OVP, is natuurlijk hartstikke goed bruikbaar in de PR voor de floriade in 2022.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 00:23

Al die graat magere beesten achter hekken, daar krijg ik toch moeilijke gevoelens bij. De duitsers hadden in WO-2 ook een beleid en de mensen daarom heen zagen niets, hoorden niets en deden niets. Het diet mij goed dat de burgers dit niet pikken. Nederland is een democratie, waarom doen de mensen die deel uitmaken van die democratie hier niets aan? Waarom zitten zij op hun handen? In Australie worden Kangaroos en verwilderde beesten afgeschoten terwijl de opervlakten vele malen groter zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 01:55

Spoiler:

"mensen hebben er geen verstand van dat dieren mager worden als er geen voedsel is" tja dan zakt je onderkaak toch tot op vloer.... en vraag ik me af waar die dan voor boswachter gestudeerd heeft.

Moderatoropmerking:
Op verzoek van de poster heb ik spoiler-tags toegevoegd en bij deze ook een waarschuwing dat het bovenstaande filmpje beelden kan bevatten die als schokkend kunnen worden ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:02

Lanoca schreef:
Al die graat magere beesten achter hekken, daar krijg ik toch moeilijke gevoelens bij. De duitsers hadden in WO-2 ook een beleid en de mensen daarom heen zagen niets, hoorden niets en deden niets.

terpentijn schreef:
Zulke dromen hadden bepaalde figuren in 40-45 ook. Wel, dit is echt niet anders, men kijkt er naar en denkt zelf superieur te zijn. Die stervende diertjes, acht is de natuur he?
Om te kotsen is het. En dat zóveel jaren lang al!
Dat die lieden nog een oog dicht doen 's nachts is onbegrijpelijk. maar de mens kan zichzelf fantastisch veel wijsmaken, uit eigenblang.
Het belang van andere levende wezens bestaat dan even niet meer.

Dit keer zal het echter niet hier bij blijven, nu laten we ons niet meer met een praatje het riet in sturen.

:n :n :n
Doe toch normaal joh.
Ik dacht dat we die walgelijke vergelijking van de OVP met het systematisch vervolgen en vermoorden van miljoenen mensen nu wel achter ons hadden gelaten, maar blijkbaar niet. En vergelijk je nu de voorstanders met nazi's?

Ik quote mezelf maar even dan:
Marie_Anne schreef:
Ik vind de vergelijkingen die zo nu en dan wordt gemaakt met Auschwitz, vernietigingskampen en nu zelfs de bevolking die wegkijkt trouwens vrij absurd. Tijd voor een geschiedenisles óf wat relativeringsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:24

Die verrekte wet van Godwin ook altijd.... >;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:26

Alane schreef:
[ Video ]

"mensen hebben er geen verstand van dat dieren mager worden als er geen voedsel is" tja dan zakt je onderkaak toch tot op vloer.... en vraag ik me af waar die dan voor boswachter gestudeerd heeft.

Uitspraken niet uit de context gaan halen, ik begrijp precies wat hij hier bedoelt.

Overigens geeft deze video een goed inside beeld wat er zoal speelt, zeker het stukje waar je mee mag kijken hoe complex het is om een enkel wild zwijn correct te doden.
Deze video zet ook even haarfijn neer wat hier in topic terecht erbij wordt gehaald: je kunt de totale vleesindustrie en beheer van "wild" niet loskoppelen van elkaar.
Het is hypocriet om de uitvoerenden in het wildbeheer voor alles uit te maken (en dan zeg ik het netjes..) en zelf vlees te eten uit de industrie of je hond of kat vol te stouwen met vleesafval uit dezelfde industrie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:13

Lanoca schreef:
Al die graat magere beesten achter hekken, daar krijg ik toch moeilijke gevoelens bij. De duitsers hadden in WO-2 ook een beleid en de mensen daarom heen zagen niets, hoorden niets en deden niets. Het diet mij goed dat de burgers dit niet pikken. Nederland is een democratie, waarom doen de mensen die deel uitmaken van die democratie hier niets aan? Waarom zitten zij op hun handen? In Australie worden Kangaroos en verwilderde beesten afgeschoten terwijl de opervlakten vele malen groter zijn.

Gaan we weer........ :roll:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:20

Die vergelijkingen met de holocaust kom ik voortdurend tegen, die raken kant nog wal en doen de zaak van de critici bepaald geen goed. Beter achterwege laten. En de vergelijking met de bio-industrie is ook uitputtend besproken, dacht ik. Ik vind de bio-industrie ook wel een heikel punt hoor, wie zonder zonden is....maar je kunt bijvoorbeeld toch ook niet zeggen: jij steekt wel eens een joint op, dus je mag niets zeggen over mijn drankinname? Zal wel weer geen goed voorbeeld zijn, maar dat schiet me nu te binnen (ik blow niet en drink extreem matig dus geen persoonlijke associaties van mij hoor :) )

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:36

wij houden ook onze paarden in een kudde... soms met meer dan 15 dag en nacht op de weide(in de zomer, op goed grasland ergens in de buurt) maar in de winter komen ze naar huis omdat het gras dan niet meer groeit en we hebben zelf ook een grote weide voor de winter, maar daar kunnen ze niet het hele jaar door op ivm met dat dat te duur is voor hooi enz. MAAR wij voeren in de winter onze kudde bij. waarom? onze paarden staan in de WEIDE. dat is de Oostvaardersplassen ook. een hele grote WEIDE. en te veel dieren. zolang er hekken omheen staan, is het niet "natuurlijk" (zoals het Staatsbosbeheer het noemt :roll:) meer, want de kuddes kunnen zich niet verplaatsen wanneer het voedsel op is en in de natuur kunnen ze dat wel.

mijn persoonlijke mening?
OF hekken weg,
OF dieren weg,
OF bijvoeren.

zei het al, persoonlijke mening

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:36

Peetstap schreef:
Alane schreef:
[ Video ]

Uitspraken niet uit de context gaan halen, ik begrijp precies wat hij hier bedoelt.

Uit hun context? juist niet.
Het neerhalen van de bezorgde burger heb ik bewust weg gelaten.
je hoeft toch geen genie te zijn dat dieren vermageren als ze geen eten hebben, en het is toch niet raar dat mensen niet verwachten dat je dieren laat verhongeren en ze daarom denken dat het dier ziek is. En met mn als het om 1 zwijn gaat.

Peetstap schreef:
Overigens geeft deze video een goed inside beeld wat er zoal speelt, zeker het stukje waar je mee mag kijken hoe complex het is om een enkel wild zwijn correct te doden.
Deze video zet ook even haarfijn neer wat hier in topic terecht erbij wordt gehaald: je kunt de totale vleesindustrie en beheer van "wild" niet loskoppelen van elkaar.
Het is hypocriet om de uitvoerenden in het wildbeheer voor alles uit te maken (en dan zeg ik het netjes..) en zelf vlees te eten uit de industrie of je hond of kat vol te stouwen met vleesafval uit dezelfde industrie.

Ja... en dat zwijn lag te wachten op 2 man sterk door de bossen huppelend om zich te laten schieten.
Niets complex aan, soms schiet je een zwijn soms vindt je niets. Een goede opzichter kent de wegen, weet waar ze zich ophouden, voert ze bij. En dit zwijn had mais gegeten... of werd bijgevoerd of was op roverspad, gok op bijgevoerd.
Daarbij op de veluwe hebben ze een zwaar overschot aan wild, gezien de berichtgevingen van de jagers daarzo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:53

mysa schreef:
Die vergelijkingen met de holocaust kom ik voortdurend tegen, die raken kant nog wal en doen de zaak van de critici bepaald geen goed. Beter achterwege laten. En de vergelijking met de bio-industrie is ook uitputtend besproken, dacht ik. Ik vind de bio-industrie ook wel een heikel punt hoor, wie zonder zonden is....maar je kunt bijvoorbeeld toch ook niet zeggen: jij steekt wel eens een joint op, dus je mag niets zeggen over mijn drankinname? Zal wel weer geen goed voorbeeld zijn, maar dat schiet me nu te binnen (ik blow niet en drink extreem matig dus geen persoonlijke associaties van mij hoor :) )

Die vergelijking is niet gericht op het vergelijken van de reden, maar het laten sterven van de honger en bewakers en omwonende die wegkeken en het accepteerden.
Dat SBB en de provincie gewoon de andere kant opkijken en smoezen en uitvluchten bedenken om dit goed te praten.

draai het eens om... omdat ik vlees eet mag ik dieren willens en wetens laten verhongeren?
Alles wat we doen en laten, mens of dier heeft impact en invloed op de natuur.

Wanneer je naar de cijfers van SBB kijkt, en weet dat bijv. een hert pas na 1 tot 2 jaar vruchtbaar is (vrouwtjes) en de aanwas, na de grote winter sterfte, bijna verdubbeld... dan blijven er weinig jonge dieren over na en schiet je je doel aardig voorbij vwb natuurlijke selectie enzo. Bij de herten in het wild sterven er natuurlijk ook jonge dieren, maar voornamelijk de mannen leggen het loodje, omdat die net voor de winter niet eten tijdens de bronst, veel energie gebruiken in die periode en reeds vermagerd de winter ingaan. Mede daardoor ook een gemakkelijke prooi zijn voor rovers als wolf en bruine beer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:49

mysa schreef:

Het is zinloos om het ene kwaad met het andere te vergelijken.Maar dat er nog veel meer akelige dingen bestaan of bestaan hebben wil niet zeggen dat de dieren in de Oostvaarderplassen niet in een afgrijselijke dodelijke situatie vastzitten en dat het noodzakelijk is om ze te helpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:51

Ik snap de vergelijk met WOII ook niet.Overigens vind ik de opmerking over het wegkijken en accepteren in die context al helemaal raar.. Weet niet wat de mensen die de oprekking plaatsen zouden doen in zo een situatie.

SBB en de provincie kijken niet de andere kant op, die wisten gerust dat er veel dieren zouden sterven. Alleen vinden hun de hongerdood wel acceptabel. Ze praten het dus niet goed, in hun overtuiging is het niet verkeerd. Dat is wat anders.

Manlijke dieren die sterven hebben natuurlijk een beduidend minder grote invloed op de populatie. Een mannetje kan voor veel nageslacht zorgen.

Welk beleid er ook gevoerd wordt het kost altijd veel dierenlevens.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:01

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:11

speurneusc schreef:
lijkt me toch dat er aardig in wilde weg geschoten wordt en niet meer dieren die tegen doodgaan aan zitten, dit veulen eet, loopt en ziet er naar maatstaven van vorige foto's niet rot uit maar toch geschoten

https://www.facebook.com/stukadoorpierweijer/videos/10216291616981676/?fref=gs&hc_ref=ARQjSBwGUeeBka81dHEUAL_0rAjElktlyyusX0aONHRvL_VY8votupXgB1JByf06ZlA&dti=244144015688004&hc_location=group

Nu wordt er vroeg geschoten en weer niet goed.
Veulen was erg mager en onder de prut, hierboven heb ik de hele video geplaatst.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:17

Alane schreef:
speurneusc schreef:
lijkt me toch dat er aardig in wilde weg geschoten wordt en niet meer dieren die tegen doodgaan aan zitten, dit veulen eet, loopt en ziet er naar maatstaven van vorige foto's niet rot uit maar toch geschoten

https://www.facebook.com/stukadoorpierweijer/videos/10216291616981676/?fref=gs&hc_ref=ARQjSBwGUeeBka81dHEUAL_0rAjElktlyyusX0aONHRvL_VY8votupXgB1JByf06ZlA&dti=244144015688004&hc_location=group

Veulen was erg mager en onder de prut, hierboven heb ik de hele video geplaatst.

dat ze er niet uitzien als ons huispaardjes die dag en nacht verzorgt en vertroeteld worden, ok, hallo 99% van de grond is daar bij vocht blub dus als een jong ding wil slapen blijft ie niet spik en span schoon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:49

Die video is uit 2011. Niet van nu. Neem dat ook even mee in het verhaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:35

De documentaire in de huid van het dier vind ik ontzettend interessant!

Ik ben het ook eens met dit soort afschot. Keurig netjes geschoten, direct dood.
En zo behoud je de populatie.

Ik vraag me af waar het misgaat met het schieten nu versus toen.

Komt het dan toch door de druk die er nu achter zit?

Laat ze alles maar uitdunnen of helemaal opdoeken.
Dit gaat imo geen succes meer worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:43

tamary schreef:
sterregoud schreef:
Zou het zo zijn, Safina ?

Ze zeiden eerst ook dat de dieren in de winter niet naar het hooi toe zouden gaan, dat ze het niet zouden eten. Ook zeiden ze dat paarden en runderen een winterstand hebben. Ze zeggen zoveel. En ze komen bij mij steeds minder betrouwbaar over.

Afgaande op de observaties van eigenaren die hier aangeven dat hun dieren duidelijk minder hooi eten tijdens de paar koude dagen van onze winters, concludeer ik dat onze winters gewoonweg niet koud genoeg zijn voor die nodige winterstand. Die winterstand kan dus best bestaan, maar wordt niet ingeschakeld in onze milde winters en al helemaal niet in een gebied dat dicht bij zee ligt met de warme golfstroom voor de deur. De theorie is correct, maar past niet op deze praktijksituatie.

Uit hoeveel eigenaren concludeer jij dat de theorie correct is?

Als ik 1 ding weet van wetenschap en theorieën is dat deze regelmatig wordt bijgesteld omdat hij helemaal niet blijkt te kloppen of onvolledig is en daarom niet klopt. Wetenschap is imo een proces en kun je gebruiken als richtlijn.

Ovp gebruikt hun theorieën als feiten en hebben hun regels daarop vastgesteld en daarom zie je al zo lang de problemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:28

speurneusc schreef:
Alane schreef:

dat ze er niet uitzien als ons huispaardjes die dag en nacht verzorgt en vertroeteld worden, ok, hallo 99% van de grond is daar bij vocht blub dus als een jong ding wil slapen blijft ie niet spik en span schoon.

En heb je de rest van de kudde bekeken? die zitten niet onder de blub.
Extreem lang haar is ook een teken van niet voldoende eten, natte haren, de conditie, ik vind de keuze om te schieten, wat in dit geval een perfect schot was, terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:31

speurneusc schreef:

Zijn dat echt beelden van 2 maart, zoals eronder staat? Het gros ziet er best oké uit, al die je dat lastig door de wintervacht. Ze spelen in iedrr geval levendig in het water en het gebied is groen. Of was het vorig jaar ofzo? Of toch een andere datum?

Netjes geschoten, lijkt me.