Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:13

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:48

estja schreef:
Gelukkig zijn er nog steeds mensen die voeren:
https://www.1limburg.nl/stukadoor-schie ... =section-1

Natuurlijk.
En die mensen gaan door!
En daar zit er ook 1 van op bokt, die alles geregeld heeft voor de dieren daar.
Die dieren zitten geen dag zonder voedsel.
Diegene weet zelf wel wie ik bedoel, topper ben je!!

Maar 21 april stopt sbb met voeren.

Mochten jullie nog willen meehelpen... Doneer hooi.. Kom naar actiedagen... Of nog beter.. Kom helpen voeren!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:56

Maar dan groeit het gras ook al weer flink. Dan is het ook niet meer nodig. Dan moeten ze alleen enorm veel dieren gaan afknallen om te voorkomen dat de overbevolking later in de zomer al een probleem geeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:07

Veulen84 schreef:
Maar dan groeit het gras ook al weer flink. Dan is het ook niet meer nodig. Dan moeten ze alleen enorm veel dieren gaan afknallen om te voorkomen dat de overbevolking later in de zomer al een probleem geeft.

Geloof jij daar in?
Een grond die al jaren ondervoed is.

Er groeit JKK... Niet veel meer.

En wat denk je van de runderen?
Al het gras word opgegeten door de ganzen, herten en paarden.

Het gaat nooit lang genoeg worden zodat de runderen hun tong eromheen kunnen slaan om het te eten.

Nee.. Verloren zaak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:08

De populatie is nu al aardig uitgedund maar er moet natuurlijk wel binnenkort een keuze gemaakt worden voor de toekomst.

Het voeren is geen structurele oplossing maar wat dat dan wel is?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:09

Dierem weg,slacht of andere gebieden.

Nog verder uitdunnen. Maak maar populaties van 30/40.

Of blijven voeren en goed afschot behouden de rest vh bestaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:19

Marie_Anne schreef:
kwam ik op deze link, van een organisatie die ik niet kende, Caring Vets, een groep dierenartsen.
http://www.caringvets.nl/wp-content/uploads/2018/03/Caring-Vets-Statement-Oostvaardersplassen-2018.pdf

Over de OVP, met 2 opties over hoe nu verder. Ik vond het wel interessant leesvoer.

Ik niet, het begin van het stuk leek wel veelbelovend, maar uiteindelijk werd het heel duidelijk dat ze maar 1 ding willen: benadrukken dat de veehouderij sielugh is over de rug van de dieren van de OVP.
Ik vind het echt verwerpelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:20

Jolliegirl schreef:

Is de grond wel ondervoed? De mest van de dieren blijft toch binnen het gebied dus feitelijk wordt er niet veel afgevoerd uit het gebied.

Jammer dat er wel in autopsie is op de dode dieren. Het zou interessant zijn om te zien of de lerverbeschadigd is door bijv jkk maar ook of er veel maagzweren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:52

Het is een vicieuze cirkel. De dieren mesten wel, maar veel waarde zit daar niet in. Niet genoeg om die dorre grond te laten groeien... Plus gras moet de kans hebben om te groeien. Dat krijgt het nu niet...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:55

Jolliegirl schreef:
Veulen84 schreef:

Geloof jij daar in?

Er groeit JKK... Niet veel meer.

En wat denk je van de runderen?
Al het gras word opgegeten door de ganzen, herten en paarden.

Het gaat nooit lang genoeg worden zodat de runderen hun tong eromheen kunnen slaan om het te eten.

Nee.. Verloren zaak.

Geen kwestie van geloven, kwestie van weten. De poldergrond is enorm vruchtbaar en grassen zijn taai. Die komen snel op. Dat is ook meteen het grote probleem. De langzame groeiers aan bomen en struiken worden sneller op gegeten dan ze kunnen groeien. Daardoor is het kaal en te weinig voedzaam in de winter.
In het voorjaar en zomer wordt het gebied overspoeld met goed groeiende grassen en onkruiden. Er is genoeg voedsel en de kuddes vergroten zich... Problemen gevend in de winter.

Eigenlijk denk ik dat ze nu de groep moeten uitdunnen. Vervolgens in de zomer op een klein stuk (veel kleiner dan nu) zetten en in de winter de randgebieden open zetten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:03

Jolliegirl schreef:
estja schreef:
Gelukkig zijn er nog steeds mensen die voeren:
https://www.1limburg.nl/stukadoor-schie ... =section-1

Natuurlijk.
En die mensen gaan door!
En daar zit er ook 1 van op bokt, die alles geregeld heeft voor de dieren daar.
Die dieren zitten geen dag zonder voedsel.
Diegene weet zelf wel wie ik bedoel, topper ben je!!

Maar 21 april stopt sbb met voeren.

Mochten jullie nog willen meehelpen... Doneer hooi.. Kom naar actiedagen... Of nog beter.. Kom helpen voeren!

Hartelijk dank aan iedereen die zijn best doet om deze dieren wat te geven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:28

Ze zouden grazers met een kortere draagtijd moeten gebruiken, waarbij de bevruchting in de winter plaatsvindt. Dan zouden er door het voedseltekort veel minder dieren drachtig worden. Dan wordt de groei/krimp van de populatie ook mooi afgestemd op de beschikbaarheid van voedsel in de winter, in plaats van in de zomer zomer zoals nu.

Schapen hebben al een aanzienlijk kortere draagtijd, maar waarschijnlijk nog te lang. Daarnaast weet ik niet of ze wel geschikt zijn voor dit gebied.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:40

LindyH schreef:
Ze zouden grazers met een kortere draagtijd moeten gebruiken, waarbij de bevruchting in de winter plaatsvindt. Dan zouden er door het voedseltekort veel minder dieren drachtig worden. Dan wordt de groei/krimp van de populatie ook mooi afgestemd op de beschikbaarheid van voedsel in de winter, in plaats van in de zomer zomer zoals nu.

Schapen hebben al een aanzienlijk kortere draagtijd, maar waarschijnlijk nog te lang. Daarnaast weet ik niet of ze wel geschikt zijn voor dit gebied.

Nee hoor, schrale dieren (iig pony's) worden sneller drachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:36

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:58

Zou het zo zijn, Safina ?

Ze zeiden eerst ook dat de dieren in de winter niet naar het hooi toe zouden gaan, dat ze het niet zouden eten. Ook zeiden ze dat paarden en runderen een winterstand hebben. Ze zeggen zoveel. En ze komen bij mij steeds minder betrouwbaar over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:18

LindyH schreef:

Dat is de natuur.... bronst/vruchtbare periode is zo afgestemd dat het jong in het voorjaar geboren wordt. Wanneer normaliter het voedsel aanbod groot is/meest geschikt voor zogende dieren.

In het hele verhaal worden de andere graseters vergeten, zoals de ganzen bij de laatste tellingen, rond de
45 000 stuks. Die gemiddeld 500 gram gras per dag per gans eten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:42

safina schreef:
https://twitter.com/Bosw8erBertwin/stat ... 71808?s=19

Er wordt blijkbaar niet overal even netjes en doordacht gevoerd?

Geloof vooral dat dat door bosbeheer zelf is neerzet en een foto heeft gemaakt.
Daarbij hebben ze het probleem zelf gecreeerd. Voeren had niet nodig moeten zijn!
Dáárbij zijn er ook genoeg "natuurlijke" vallen en staan er een hoop fotos van grote grazers die zwaar gewond zijn geraakt en dood door heel veel dode takken doordat ze op zoek waren naar iets eten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:44

Boswachter constateerde het maar was niet zo slim om de touwtjes ook gelijk per te ruimen. Was een actievoerder voor nodig. Zegt genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:55

Hé, dat staatsbosbeheer dingen doet waar we geen fan van zijn betekent niet dat alles wat ze posten ook meteen niet waar is he? En dat ze hier geen terecht punt aankaarten. Het zou mij niet verbazen als sommige actievoerders er een zooitje van maken. Ik heb er al meer foto s van gezien (ook wortelen, brood over het hek etc) en ook oproepen op social media van andere actievoerders om geen ongezonde dingen te voeren, niet ovet het spoor te lopen, geen touw achter te laten en niet in de buurt van wildroosters te voeren. Jammer dat dat soort dingen gebeuren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:58

Dat vind ik nou ook, dat SBB het AAN ZICHZELF te wijten heeft wat er nu allemaal gebeurt; had men nou zelf tijdig gevoerd, of tijdig beheers-afschot gepleegd, wat nota bene hun protocol schijnt te zijn, dan was dit allemaal helemaal niet nodig geweest. Er staan meer dan genoeg schrijnende filmpjes op YT waarin zieltogende verhongerende dieren proberen in de benen te komen en overduidelijk (door de wintervachten heen) broodmager zijn. Dat lukt ze dan niet... ze zijn te zwak geworden.
En de kogel? Kost zeker te veel, dat afschot had ook al veel eerder moeten plaatsvinden.
Nu is het gewoon te laat.

Er ligt overigens wel een raar rommeltje verschillend gekleurde touwtjes door mekaar... en geen dier te zien, idd. iets waar ook ik van opkeek, ik zou het beslist niet vertrouwen dat dit nit gearrangeerd is.
Het vertrouwen is SBB is niet voo niets tot het vriespunt gedaald, die doen álles om geen gezichtverlies te hoeven leiden, dat is al meermalen gebleken.
Als we het gaan hebben over misleidende informatie dan weet SBB zelf als geen ander een plaatje te schilderen dat de werkelijkheid compleet onrecht aandoet.

De FEITEN liggen er: in statiestieken, in woord en in beeld: dieren verhongeren en verhongeren massaal er is daar niets maar dan ook niets meer te eten, SBB stelt zich op het punt "natuurlijk"en goed bezig te zijn.

Dat dit kan en mag in Nederland, is een totale schande.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-03-18 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:34

terpentijn schreef:
Dat vind ik nou ook, dat SBB het AAN ZICHZELF te wijten heeft wat er nu allemaal gebeurt; had men nou zelf tijdig gevoerd, of tijdigbeheers-afschoot gepleegd, wat nota bene hun protocol schijnt te zijn, dan was dit allemaal helemaal niet nodig geweest. Er staan meer dan genoeg schrijnende filmpjes op YT waarin zieltogende verhongerende dieren proberen in de benen te komen en overduidelijk (door de wintervachten heen) broodmager zijn. Dat lukt ze dan niet... ze zijn te zwak geworden.
En de kogel? Kost zeker te veel, dat afschot had ook al veel eerder moeten plaatsvinden.
Nu is het gewoon te laat.

Er ligt overigens wel een raar rommeltje verschillend gekleurde touwtjes door mekaar... en geen dier te zien, idd. iets waar ook ik van opkeek, ik zou het beslist niet vertrouwen dat dit nit gearrangeerd is.
Het vertrouwen is SBB is niet voo niets tot het vriespunt gedaald, die doen álles om geen gezichtverlies te hoeven leiden, dat is al meermalen gebleken.
Als we het gaan hebben over misleidende informatie dan weet SBB zelf als geen ander een plaatje te schilderen dat de werkelijkheid compleet onrecht aandoet.

De FEITEN liggen er: in statiestieken, in woord en in beeld: dieren verhongeren en verhongeren massaal er is daar niets maar dan ook niets meer te eten, SBB stelt zich op het punt "natuurlijk"en goed bezig te zijn.

Dat dit kan en mag in Nederland, is een totale schande.

Inderdaad Terpentijn.Om in een rijk land als Nederland opgesloten dieren willens en wetens van honger te laten omkomen,en helemaal niemand wordt hier beter van.Dan denk ik toch echt,waar zijn ze mee bezig!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:37

safina schreef:
Hé, dat staatsbosbeheer dingen doet waar we geen fan van zijn betekent niet dat alles wat ze posten ook meteen niet waar is he? En dat ze hier geen terecht punt aankaarten. Het zou mij niet verbazen als sommige actievoerders er een zooitje van maken. Ik heb er al meer foto s van gezien (ook wortelen, brood over het hek etc) en ook oproepen op social media van andere actievoerders om geen ongezonde dingen te voeren, niet ovet het spoor te lopen, geen touw achter te laten en niet in de buurt van wildroosters te voeren. Jammer dat dat soort dingen gebeuren.

Betekend niet dat het niet waar is, maar ook zeker niet dat het wel waar is.
Dat krijg je wanneer het vertrouwen weg is door eigen toedoen.
Alleen al het bekeuren van het voeren ipv samen werken....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:51

Ach, dat bekeuren is ook maar een machtsmiddel omdat ze niks anders weten/hebben.

Een inhoudelijk debat voeren kunnen ze niet, want dat komt gewoon neer op "alles moet z'n beloop/natuurlijk verloop"hebben.
Het starre vasthouden aan een OOIT uitgedacht plan (Het plan Vera, dat inmiddels, lijkt me, toch wel mega-mislukt is)blijft over, om vooral geen gezichtverlies te leiden. Ongelofelijk en onvoorstelbaar dat mensen die hieraan meewerken/in betrokken zijn op wat voor manier dan ook, na al die jaren dierensterfte en zelfs aangetoonde mislukking dit wanstaltige dierenmishandelende uithongerings"beleid"" blijven voorstaan en zelfs nog verdedigen tegen beter weten in.

Hoe kún je als mens met droge ogen blijven beweren dat dit een "natuurlijke selectie" is? De waanzin gekroond. En dat al decennia lang.
Het moest dit jaar maar eens het laatst jaar zijn, want dergelijke kortzichtige hardvochtigheid is simpelweg niet meer te tolereren.

We stoppen dus NIET met actievoeren, voeren, ageren, wakker schudden en op de keiharde feiten wijzen. Die idioterie heeft nu lang genoeg geduurd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:07

Klopt, men blijft maar herhalen dat dit natuurlijk is. (en dat de dieren op de Veluwe veel slechter af zijn omdat daar veel, ok erg veel, afschot plaatsvindt) En dan zeggen ze tegen ons: kennis komt niet binnen bij jullie. (de kennis van de ecologen)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:24

Het vergelijken met de éne situatie met de andere ter verdediging van het wanbeleid is ook al zo'n zwaktebod.
We hebben het over de OVP en de mega-mislukking die dit ten koste van duizenden grote grazers is gebleken. Om dit laatste te kunnen zien en registeren hoeft er niets vergeleken te worden, maar spreken de resultaten voor zich... namelijk een kaalgevreten woestijn zónder biodiversiteit, met daarin door wanbeheer en veel te laks afschotbeleid, veel te veel niet inheemse grote grazers, met hekken er omheen.
ONnatuurlijker kan niet.
Schande is het, ik voel zelf plaatsvervangende schaamte als ik mensen deze massale stefte/uithongering nog hoor verdedigen ook, het is niet te verdedigen om willens en wetens een mislukte papieren droom te blijven voorstaan ten ONNODIGE koste van zo ontstellend veel omvallende levende wezens.

Om te kotsen is het. En dat zóveel jaren lang al!
Dat die lieden nog een oog dicht doen 's nachts is onbegrijpelijk. maar de mens kan zichzelf fantastisch veel wijsmaken, uit eigenblang.
Het belang van andere levende wezens bestaat dan even niet meer.

Dit keer zal het echter niet hier bij blijven, nu laten we ons niet meer met een praatje het riet in sturen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 27-03-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.