Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:47

Jennyj01 schreef:
Fransje23 als je anorexia hebt en je wordt niet meer ongesteld. Dan zijn dat signalen dat het heel erg slecht met je gaat. Leg mij dan eens uit waarom het bij andere zoogdieren dan wel een heel mooi natuurlijk proces moet zijn.

Ik ben Fransje niet maar als je bij een anorexiapatient in die fase niet ingrijpt overlijden ze uiteindelijk ook aan ondervoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:49

Oh, bedoel je die vraag. Ik ben er niet recent geweest. Maar wat heeft dat inhoudelijk met de discussie te maken? We hadden het over natuurlijke selectie en onvruchtbaarheid door voedseltekort. Zou fijn zijn als je vragen en opmerkingen dan ook daarover gaan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:58

Alleen theorie dus. Uithongeren is geen natuurlijke selectie. Dat doe je omdat je te lui of te krenterig bent om goed te beheren. Gemakzucht over de rug van duizenden dieren elk jaar weer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:06

Jennyj01 schreef:
Alleen theorie dus. Uithongeren is geen natuurlijke selectie. Dat doe je omdat je te lui of te krenterig bent om goed te beheren. Gemakzucht over de rug van duizenden dieren elk jaar weer.

Luiheid en krenterigheid zie ik niet als motief. Het is denk ik een prestigekwestie en koppig vasthouden aan de eigen visie omdat iets anders wordt ervaren als gezichtsverlies.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:13

Dat ook. In de basis moest het gebied helemaal zelfvoorzienend zijn om de beheerskosten laag te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:16

Jennyj01 schreef:

Ik heb geen idee welke motieven er allemaal achter zitten. Een andere visie op natuur en het beheer ervan en op dierenwelzijn, prestige, gemakzucht, kosten of (meest waarschijnlijk) een mix van al die dingen. Maar uiteindelijk ontstaat er door dat huidige beheer wel een proces van adaptatie, selectie en reproductie van de meest adaptieve genen. En dat proces is an sich een natuurlijk proces. Dat was wat ik (en ik denk ook Fransje) probeerde uit te leggen.

Dat ik de evolutietheorie uitleg wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ik het vervolgens ook oké vindt dat dieren door handelen van de mens in zulke omstandigheden gebracht worden als in de OVP.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:29

Jennyj01 schreef:
Fransje23 als je anorexia hebt en je wordt niet meer ongesteld. Dan zijn dat signalen dat het heel erg slecht met je gaat. Leg mij dan eens uit waarom het bij andere zoogdieren dan wel een heel mooi natuurlijk proces moet zijn.

Dat mooi bedenk je er zelf bij, ik schrijf enkel dat het een natuurlijk proces is.
Jij beweerd dat uitgehongerde mensen of dieren zich juist extra voort gaan planten. Dat is incorrect.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:32

Jennyj01 schreef:

Omgaan met voedseltekort is wel een vorm van natuurlijke selectie.
Dat is geen argument, maar vraag is of je dit middel van selectie wilt toepassen bij grote grazers in een beheerd gebied.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:50

Precies Fransje, dat is ook mijn overweging. Bovendien is er in de ovp momenteel een vrij extreem voedseltekort, zoals tijdens extreme droogteperiodes in delen van Afrika, extremer dan gemiddeld seizoensgebonden situaties. Dat moet je niet creëeren. Er gaat dan ook echt wel meer dood dan de toch al zwakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:37

Ik vraag me ook af of ze de goede diersoorten hebben gekozen. Die herten vermeerderen zich door de jaren heen als konijnen, die paarden doen ook aardig hun best, maar de heckrunderen nemen zelfs af. (Zie grafiek op deze pagina:
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -downloads)
Misschien zou je kunnen stellen dat die paarden en herten zich te goed hebben aangepast aan het gebied, waardoor hun populatie zich pas gaat stabiliseren als ze met heel erg veel zijn en er daardoor ernstig voedseltekort optreedt?

Zouden er grote grazers bestaan die in aantal wat minder snel vermeerderen? Waarvan de aantallen zich door welke reden dan ook al eerder stabiliseren, nog voordat er sprake is van een overbevolkt en een leeggegeten gebied?

Of nemen die heckrunderen af omdat ze simpelweg veel gevoeliger zijn voor voedseltekort dan die herten en paarden? Iemand een idee hierover?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:46

Ik gebruik even mijn boerenverstand: een rund kan geen kort gras eten zoals onze paarden. Een rund slaat zijn tong om een pol gras, in tegenstelling tot paarden, die vaak wel van een beetje knaagwerk houden. Dus waarschijnlijk krijgen zij al veel eerder een tekort aan voedsel?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:17

Inderdaad hebben runderen lange grassen nodig. Dat maakt ze ongeschikt gecombineerd met die hoeveelheid herten en ganzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:34

Daar zat ik ook aan te denken idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:27

Kinke schreef:
Ik gebruik even mijn boerenverstand: een rund kan geen kort gras eten zoals onze paarden. Een rund slaat zijn tong om een pol gras, in tegenstelling tot paarden, die vaak wel van een beetje knaagwerk houden. Dus waarschijnlijk krijgen zij al veel eerder een tekort aan voedsel?

Dat zal het wel zijn inderdaad. Wel sneu voor die runderen. Duurt dan voor hen nog langer voordat ze straks weer voedsel kunnen vinden.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:55

Dubbel post. :D
Laatst bijgewerkt door Faruba op 24-03-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:56

Runderen hebben geen boventanden,ze slaan idd.hun tong rond een pluk gras en snijden het met de onderhanden af. Ze hebben trouwens wel onder en boven kiezen.

Pers.vind ik de runderen het meest sneu,die zijn er op een enkeling na,allemaal slecht aan toe. Het schijnt te zijn dat je bij de Koniks het makkelijkst kunt voeren,daar zie je ook veel foto's van en van de runderen maar heel weinig. Ik hoop echt dat SBB die dieren extra voert en in de gaten houd. En zoals iemand al aangaf,voor hen duurt het nog lang voor ze zelf voldoende kunnen vinden. Als de ganzen het tenminste niet onder hun neus weg kapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:22

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:33

Mja, die caring vets geven maar twee oplossingen, ik heb er de laatste dagen al over veel meer mogelijke oplossingen horen discussiëren. Komt nog bij dat de dierenarts van de ovp ook bij caring vets zit, dus volledig onafhankelijk?
Edit: komt nog bij dat het helemaal geen nieuw idee is, die corridor, die zat altijd al in de planning, is alleen getorpedeerd door de politiek. Al jaren geleden. En al die jaren heeft niemand bedacht dat dan het beleid moest worden aangepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:12

mysa schreef:
Mja, die caring vets geven maar twee oplossingen, ik heb er de laatste dagen al over veel meer mogelijke oplossingen horen discussiëren. Komt nog bij dat de dierenarts van de ovp ook bij caring vets zit, dus volledig onafhankelijk?
Edit: komt nog bij dat het helemaal geen nieuw idee is, die corridor, die zat altijd al in de planning, is alleen getorpedeerd door de politiek. Al jaren geleden. En al die jaren heeft niemand bedacht dat dan het beleid moest worden aangepast?
Dat van die dierenarts van ovp wist ik niet, ik had er nooit van gehoord.

Maar onafhankelijk, nieuw idee, dat zegt toch ook niemand? Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Heb je daar een bron van trouwens, dat de dierenarts van OVP lid is van die organisatie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:13

Op dat boswachterslog zie je dat ze nog steeds tegen voeren zijn. Bijv. Jan post teksten als : het systeem natuur regelt alles, overvloed, schaarste, koude, warmte etc. Ze hangen nog steeds hun natuur ideologie aan.
En geven helaas nog steeds helemaal niets om de individuele dieren.
Het is inderdaad voor de runderen het zwaarst, en echt bedroevend dat deze mensen niet inzien dat niet de Natuur dit doet, maar zij met hun beleidskeuzes dit lijden veroorzaken en instandhouden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:30

Marie-Anne, je leek wat verrast over de genoemde opties. Ik dacht juist, toen ik het stuk las 'dat is toch ouwe koek waar toch niemand aan schijnt te willen. Over de bron, mijn bron is iemand die beter ingevoerd is dan ik. Zij noemde zijn naam en nog wat meer bijzonderheden omtrent caring vets. Geen officiële bron dus. En ik wil zijn naam ook liever niet noemen. Het is al erg genoeg dat er met modder wordt gegooid naar medewerkers van sbb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:55

mysa schreef:
Marie-Anne, je leek wat verrast over de genoemde opties. Ik dacht juist, toen ik het stuk las 'dat is toch ouwe koek waar toch niemand aan schijnt te willen. Over de bron, mijn bron is iemand die beter ingevoerd is dan ik. Zij noemde zijn naam en nog wat meer bijzonderheden omtrent caring vets. Geen officiële bron dus. En ik wil zijn naam ook liever niet noemen. Het is al erg genoeg dat er met modder wordt gegooid naar medewerkers van sbb.

Ah, geen bron dus. Dan moet je dat ook gewoon niet zeggen en suggereren dat die Caring Vets niet onafhankelijk zijn.

En uit het zinnetje: 'Ik vond het wel interessant leesvoer', concludeer jij dat ik verrast zou zijn? :') Ik ben niet zo snel verrast.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:44

Je hebt gelijk, ik had dat niet moeten zeggen. Sorry. En over verrast, dat kwam zo op me over door je laatste zin maar dat heb ik kennelijk verkeerd geïnterpreteerd. Alweer sorry.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:22

Marie_Anne schreef:
Via een reactie op een blog van een boswachter in de Oostvaardersplassen:
https://www.boswachtersblog.nl/oostvaardersplassen/2018/03/23/terugblik/

kwam ik op deze link, van een organisatie die ik niet kende, Caring Vets, een groep dierenartsen.
http://www.caringvets.nl/wp-content/uploads/2018/03/Caring-Vets-Statement-Oostvaardersplassen-2018.pdf

Over de OVP, met 2 opties over hoe nu verder. Ik vond het wel interessant leesvoer.

Wanneer je naar de cijfers kijkt van SBB verdubbelen os het edelhert ieder jaar weer.
Bronstijd eind van de zomer/najaar, jongen rond april wanneer alles weer begint te groeien. Tijdens de bronstijd eten de mannelijke dieren amper, die dan ook verzwakken en vaak de prooi zijn van bruine beren en wolven (in de echte natuur)
het voeren van die dieren verstoord weinig omdat de vrouwtjes reeds drachtig zijn (vanaf een leeftijd van 1 tot 2 jaar zijn ze vruchtbaar)
het verhaal gaat dus voor de herten al helemaal niet op. Bij een sterfte van 1200 dieren van de 3000 uitkomen op ruim 3300 een jaar later, klopt het verhaal dus al niet.

bijvoeren betekend dat ze iets erbij krijgen naast hun normale voer... maar er is helemaal niet meer te eten... het is dus voeren, dus dat 'probleem' is er dan ook niet, dat bijvoeren een probleem oplevert

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:11

Totaal met je eens alane. Het is echt slechts voeren en geen bijvoeren.
Vegelijkingen met andere natuurparken gaat niet op, nergens zijn dezelfde voorwaarden als bij de ovp