Undercover in Nederland mag beelden handelaar toch uitzenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:29

Yell schreef:
silverbrumby schreef:

Maar een entingsboekje is niet meer gedlig, en daar mogen zeker geen stickers van de chip ingeplakt zijn ;) net als in de uitzending, van dat 3e paard, blauw entingsboekje met stickers van de chipcode maar daar is duidelijk een halve stempel van de knhs overeen te zien...

Wat ik trouwens ook gek vind.. Als een paard overlijd en hij word opgehaald door rendac hoeven ze geen papieren oid te zien of in te nemen. Zo maak je de kans op fraude ook veel groter.

Die moet je opsturen naar het stamboek :j

Maar wat jij zegt is imo veel logischer

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:30

Een advocaat moet altijd zijn client blijven beschermen,. En deze advocaat had nou eenmaal geen flauw benul van paarden, slimme keuze van haar kant. En de advocaat heeft goed zijn werk gedaan, (ook al vinden wij als paarden-liefhebbers dit niet zo leuk) helemaal leuk zelfs!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:31

xxMACYYY schreef:
Akhal_Teke schreef:
Wat ik erg verdacht vond is dat de handelaarster een advocaat heeft gekozen die helemaal niets van paarden af weet. Dat zegt mij dat:

1 Geen enkele advocaat met kennis van paarden haar wil vertegenwoordigen.

of

2 Zij dit expres heeft gedaan omdat zij deze advocaat vanalles wijs kan maken omdat hij er toch niets vanaf weet (dat werd wel duidelijk tijdens het interview)

Inderdaad! Ik denk beide.

Ik sluit mij hier bij aan. Alleen denk ik dat geen enkele paardenliefhebbende advocaat de fouten van zijn client wil goed praten als we het hier over het door verkopen van slachtpaarden hebben. Deze mevrouw is fout, dat weet zij duidelijk, ze wil alleen dat iemand haar fouten rechtbreid, wat door deze advocaat nog aardig gaat lukken, aangezien hij zelf toe geeft in het programma dat hij geen paardenmens is en er ook geen verstand van heeft.

Door het toegeven van het feit dat je geen verstand van paarden hebt, brei je toch geen fouten recht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:34

Yell schreef:
Wat ik trouwens ook gek vind.. Als een paard overlijd en hij word opgehaald door rendac hoeven ze geen papieren oid te zien of in te nemen. Zo maak je de kans op fraude ook veel groter.

vreemd eigenlijk idd
dat er wel registratieplicht is van een paard/paspoort e.d
we er al zon inlegvel in hebben moeten doen
en er niet om wordt gevraagd bij ophalen?
Hoe doen ze dit bij andere dieren/schapen/koeien? die hebben een oornummer tegenwoordig.

ik heb er nog nooit mee te maken gehad, dus weet niet hoe dit in zijn werk gaat.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:36

@Akhal_teke: Je breidt door het toegeven van het feit geen fouten recht nee, dit klopt. Maar deze mevrouw kan haar advocaat van alles hebben wijsgemaakt over paarden en wat er allemaal is. Deze advocaat spreekt over het rhino virus, maar weet niet wat het betekent. De vrouw heeft in feiten ook nog haar eigen advocaat voor gelogen.

KiWiKo

Re: Undercover in Nederland mag beelden handelaar toch uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:42

en tegen je advocaat liegen is heel, heel dom ............

Anoniem

san4nie schreef:
Een advocaat moet altijd zijn client blijven beschermen,. En deze advocaat had nou eenmaal geen flauw benul van paarden, slimme keuze van haar kant. En de advocaat heeft goed zijn werk gedaan, (ook al vinden wij als paarden-liefhebbers dit niet zo leuk) helemaal leuk zelfs!

En als de tegen partij een advokaat neemt die wel verstand van paarden heeft, zit haar advokaat met een mond voor paardentanden....en dan kan ze haar zaak wel eens gaan verliezen.

Is er een meldingsplicht voor Rhino?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

xGaab schreef:
@Akhal_teke: Je breidt door het toegeven van het feit geen fouten recht nee, dit klopt. Maar deze mevrouw kan haar advocaat van alles hebben wijsgemaakt over paarden en wat er allemaal is. Deze advocaat spreekt over het rhino virus, maar weet niet wat het betekent. De vrouw heeft in feiten ook nog haar eigen advocaat voor gelogen.

Dat zeg ik toch ook in mijn stukje??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:43

Anoniem schreef:
@Renske:omdat ik een transactie met die bokker gehad heb(tuigage)en ik haar naam ken....en ik denk niet dat je ook bij de bank valse naam en rekeningnummer opgeeft.

ow, ik zie het nu pas ;)
paste die?
en nee, ik ben géén handelaar in paarden, ik handel wel in zadels en geef les. :+
Persoonlijk vind ik een paard verkopen verschrikkelijk moeilijk

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:47

Er wordt blijkbaar heel veel gesjoemeld met de "gezondheid" van een paard.

Dit komt uit het stukje voorpaginanieuws van Power en Paint:
In 2010 was er opnieuw commotie rond de valkkleurige hengst. In een felle juridische strijd tussen Mevrouw van der Pasch en de familie Fokker kwam naar boven dat er waarschijnlijk gesjoemeld was tijdens de aankoopkeuring. De familie Fokker kocht Power and Paint over in 2007 voor het bedrag van 160.000 euro. Eigenaar van der Pasch had in de koopovereenkomst gezet dat de pony door de dierenarts was goedgekeurd. De pony bleek later echter chronisch kreupel aan het rechtervoorbeen en zal nooit meer de wedstrijdring in kunnen. Een carriere als dekhengst lijkt gezien de aard van de blessure ook niet aannemelijk.

Toch ook ongelooflijk !!

(is hier misschien wel een beetje off topic, maar ook weer niet helemaal)

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:50

Akhal_Teke schreef:
xGaab schreef:

Dat zeg ik toch ook in mijn stukje??

Sorry dan heb ik je niet helemaal goed begrepen!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:57

Wat mij wel opvalt is dat dit topic inmiddels 100 pagina's lang is en bij mijn beste weten (maar ik kan iets gemist hebben ;) ) is er nog niet 1 persoon geweest die heeft gemeld wel een goed/gezond paard van deze handelaar te hebben gekocht. Dat vind ik best vreemd. Er waren een tijd geleden wat topics over een andere handelaar in Brabant die zich ook aan dit soort praktijken zou schuldig maken maar die had ook nog tevreden klanten die zich kwamen melden, maar hier komt helemaal niemand met goed nieuws.

Aan alle mensen die hier de dupe van zijn ik vind het heel naar voor jullie. Ons bedrijf is ook opgelicht voor een redelijk groot bedrag en nee we zijn geen argeloze imbecielen. Mijn man is gewoon op een druk moment in de leugens van iemand die zich voordeed als iemand anders getrapt. Mijn eerste reactie was ook heel even dat ik kwaad op hem werd (ik was namelijk wel bekend met dit soort trucs maar hij had er gewoon nog nooit van gehoord). Maar na een paar minuten dacht ik wat belachelijk om kwaad te worden op iemand die gewoon niet door heeft gehad dat er zulke doortrapte leugenachtige mensen zijn. Verder blijkt keer op keer dat deze types er niet voor terugdeinzen om ook voor de rechtbank te liegen.

Maar laten we eens nuchter kijken wat Newnails dan precies gedaan heeft (of zelfs misdaan volgens sommigen). Ze heeft gewoon haar vertrouwen aan de verkeerde persoon geschonken, dat is alles. Dat kan gebeuren en zo gemakkelijk is het allemaal niet om kennis te vergaren in de paardenwereld.
Als je alleen al ziet hoe tegenstrijdig de "adviezen" zijn die haar hier gegeven worden dan zie je wel hoe lastig het is als je er zelf geen verstand van hebt.
Nombrado bijvoorbeeld vindt dat zo'n pony met spat prima kan voldoen, terwijl ik zou zeggen een pony die een degeneratieve aandoening heeft is helemaal niet geschikt als springpony voor de sport. Stel je voor dat mijn dochter artrose in haar knie heeft en balletdanseres wil worden en dat er dan iemand zou zeggen: "nou dat gaat best als je maar op de goede manier traint, kom maar bij mij dan komt het wel goed". Ik persoonlijk gruwel van zoiets.
Kiwiko vond dat €6000 goedkoop was voor een springpony op Z-niveau, Mindfields vond het juist duur. Ik vind het een normale prijs voor een goede gezonde pony op dat niveau.

Over de schimmel in de uitzending zei Nombrado geloof ik dat hij leuk kon draven, terwijl Mindfields het helemaal niet zag zitten met die rug. Het eerste wat ik zei toen die schimmel in beeld verscheen was "o die rug". Ik zou dus nooit zo'n paard kopen en zeker niet aanraden voor een redelijke beginner want zo'n paard is of niet erg gunstig gebouwd of totaal verreden, dus een slechte keus in mijn optiek.

Dus alleen al deze dingen die mij te binnen schieten tonen toch wel aan hoeveel meningen er wel niet zijn in de paardenwereld.

Maar waar het echt om zou moeten gaan is: Is er sprake van bedrog.
Als de pony van Newnails inderdaad voor €1150 gekocht is door de handelaar dan lijkt me dat heel erg weinig voor een gezonde pony van die leeftijd zelfs als hij nog maar B geklasseerd was. Als er aan te tonen is dat de handelaar wist dat de pony niet in orde was dan is het gewoon bedrog en maakt het helemaal niets uit of de koper wel of geen eigen keuring liet doen. Je mag gewoon mensen niet opzettelijk misleiden of je nu een huis, een fiets, een auto of een paard verkoopt. Als het niet aan te tonen is dan is het helaas gewoon een hele dure levensles.

Ik heb trouwens wel eens foto's gezien van die hengst Marialva (ik neem aan dat Roelie de ruiter was) en ik vond dat toen wel een mooi plaatje dus ik kan me persoonlijk best voorstellen dat er mensen door worden "ingepakt".

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:58

nombrado schreef:
Yell schreef:

vreemd eigenlijk idd
dat er wel registratieplicht is van een paard/paspoort e.d
we er al zon inlegvel in hebben moeten doen
en er niet om wordt gevraagd bij ophalen?
Hoe doen ze dit bij andere dieren/schapen/koeien? die hebben een oornummer tegenwoordig.

ik heb er nog nooit mee te maken gehad, dus weet niet hoe dit in zijn werk gaat.

Ik had een paard zonder stamboek papier, maar met paspoort. Deze is helaas overleden, toen ze werd opgehaald hoefden ze niet eens papier te zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:59

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:02

faye1995 schreef:
Knert schreef:
heb het zelf maar deels gezien.. helaas. Maar dames (en heren)... er gebeurt vaker van dit soort praktijken. .. bij mij in het vorige dorp (onlangs verhuisd) gebeurt zoiets dagelijks.. maar wel een bekende ruiter! En daar verkopen ze ook slachtpaarden, nadat ze een tijd op weide hebben gelopen. Gewoon 2 straten van mij verwijderd..Heb er een blauwe maandag op pension gestaan, maar met dikke tranen... o zo paard onvriendelijk! maar ben je bewust dat dit dichterbij gebeurt dan je denkt! en kan iedereen wel over deze vrouw vallen.. (oke slechte praktijken), maar in mijn geval deed mijn achter-achter-achter bekende buurman het net zo goed. En dat weten veel insider mensen en niemand zei wat! En zolang er blijkbaar veel geld mee verdient kan worden.. zal het, hoe zielig ook, ook vast wel bij jullie in de buurt voorkomen...

ik ben zelf vertrokken, vooral omdat ik vele praktijken niet aan kon zien, ondanks mijn vertrek zag ik als dorpsgenoot voldoende. Het was niet echt vreselijk..maar toch genoeg om een paard ongelukkig te krijgen. En oke..sommige slachtpaarden trokken na een lang seizoen weide toch goed bij en was het een gevalletje van lange genezing en veel (geestelijk) rust. Ik geloof er wel in dat sommige paarden bij de slacht komen die de kans niet hebben gekregen om te genezen of de slechte rij manier van de ruiter geestelijk of lichamelijk niet aankonden. Tegenwoordig danken we paarden snel af..omdat het vaak onze ZZzwaar ambities niet waar kan maken! Niet elk paard is een elast, en niet elk paard kan alles verwerken.

vele mensen verzwijgen kleine dingen om de prijs hoog te houden..ook in de prive wereld! Paarden verkopen met Z2 ervaring, al heel lang niet meer uitgebracht maar wel thuis doorgetraint.. maar er ondertussen 5 jaar niet op gereden en voor de verkoop er een paar keer opgezeten en zoveel mogelijk afdwingen. En dan maar verkondigen dat je er thuis maar een seizoen niet op gereden hebt maar dat het paard het makkelijk aan kan! en wat met die mensen die paarden in de winter verkopen omdat de exceem dan niet zo duidelijk te zien is? Denk je echt dat dit die zomer erna, wanneer de exceem weer opspeelt, je kunt bewijzen dat het paard dit voor de keuring ook al had?

oke deze vrouw... mogen ze wat mij betreft hard aanpakken.. maar bedenk wel, dat vele mensen dit ook doen..ook al is het in lichte mate!

@ eleonora_..idd voor elke moeder is haar kind een wonder! ook al rijden ze 20 jaar in de B!!.. weet zo niet eens meer wie dat zo was: maar als je dit leest; _/-\o_ voor de trotse moeder!

Maar, technisch gezien is het paard Z2 dressuur. Als jij een paard of pony koopt die naar zeggen Z heeft gelopen, dan vraag je toch om een knhs combinatienummer zodat je de klasse kan nakijken? Sorry, maar hier ben je zelf gewoon ook nalatig als je zo handelt.

Mensen, met degelijke contracten en onderzoeken bespaar je jezelf zo'n hoop ellende... Het kost geld, maare dat is nog altijd beter dan een paard kopen dat niet aan je verwachtingen voldoet!!!

hoho.. ik ken nu mensen die dit paard in de verkoop hebben. Ben niet zelf op zoek hoor. Die van mij zijn gewoon gekeurd en nagekeken etc. Maar ze verkopen het als z2 paard. Was het ook, zo'n 10 jaar geleden. Inmiddels heeft ze er al ruim 5 jaar niet opgezeten en onlangs weer begonnen met rijden om het alsnog weer als z2 te verkopen. Ze verteld wel dat het al lang geleden is dat het dier z2 is uitgebracht.. maar NIET dat het al 5 jaar stil staat! En dat is WEl moeilijk te controleren als koper! en die z2 oefeningen? die zijn er eventjes ingepropt voorzover het gaat, dat kan niet anders dan dat het problemen oplevert in de toekomst.

verders ben ik het helemaal met je eens!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:12

fokfanaat schreef:
lijkt me heel sterk als ze roept dat champie homozygoot bont is, maar een valkkleurig veulen heeft gebracht, dat kan namelijk niet.,

dat kan wel degelijk.
er komt ook nog een kleurengen van de hengst af, en als de kleur bont een recessief gen is dan moet het veulen dus 2 keer het gen voor bont hebben om daadwerkelijk bont te zijn(dus 1 gen van merrie en 1 gen van de hengst). dus de hengst kan wel drager zijn van de bont kleur. maar het is niet gezegd dat de hengst homozygoot voor bont is.
want als de hengst heterozygoot is en dus drager is van zowel de kleur bont als valk, dan kan er dus wel een valkkleurig veulen uit komen als de kleur valk dominant is.

hoop dat jullie dit verhaaltje een beetje snappen:P

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:14

Bij mijn weten geeft een homozygoot bont dier ALTIJD bont.
Bont is volgens mij nl dominant.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:15

lekker duidelijk weer.

Bont is dominant ja! En zeker als het homozygoot is he.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:17

Liezel1 schreef:

in dat geval is het 100% onmogelijk dat die champie homozygoot bont is :')

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:19

Waarom heeft niemand voor dit hier vraagtekens bij gezet? :=

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:20

Hermelientje schreef:
Wat mij wel opvalt is dat dit topic inmiddels 100 pagina's lang is en bij mijn beste weten (maar ik kan iets gemist hebben ;) ) is er nog niet 1 persoon geweest die heeft gemeld wel een goed/gezond paard van deze handelaar te hebben gekocht. Dat vind ik best vreemd. Er waren een tijd geleden wat topics over een andere handelaar in Brabant die zich ook aan dit soort praktijken zou schuldig maken maar die had ook nog tevreden klanten die zich kwamen melden, maar hier komt helemaal niemand met goed nieuws.

dat was mij ook al opgevallen, en als je dan haar site bekeek had ze tientallen tevreden klanten die helemaal happy zouden zijn met hun aankoop...

manic

Volgens mij was die hengst noch bont, noch vall, maar goed.

Helaas werd in het verhaal alleen belicht dat de mevrouw dacht dat de sticker met chip eruit gestoomd is, maar tussen denken dat en bewijzen dat de handelaar dit heeft gedaan zit nogal wat.

Overigens kun je voor 1150 euro een prima pony kopen hoor. Twee maandjes doorrijden en ze gaan 5-6 keer over de kop weg. Heb daar ook weinig problemen mee als de handelaar er energie instopt om van een kansarme pony een fijne sportpony te maken.

Yell

lesilla schreef:

Ik snap hem even niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:21

carr_friesje schreef:
Liezel1 schreef:

in dat geval is het 100% onmogelijk dat die champie homozygoot bont is :')

Ja. Want ze geeft dus ook gewoon vos :))

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:21

Yell schreef:
lesilla schreef:

Ik snap hem even niet?

fokfanaat schreef:
lijkt me heel sterk als ze roept dat champie homozygoot bont is, maar een valkkleurig veulen heeft gebracht, dat kan namelijk niet.,