Dood paard ligt al maand in weiland in Groningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Dood paard ligt al maand in weiland in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:09

Ik denk niet dat een handtekeningen actie die paardjes helpt... ben in staat er met de aanhanger vol hooi en water naartoe te rijden. Boos!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:33

ja, wáár naar toe..

en op markten etc vind je wel meer van dit soort pony's helaas..
m.a.w., dit zijn niet de enigen.. *voelt zich erg machteloos..* Boos!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:01

Vreselijk Scheve mond
Dat de gemeente en vooral de Dierenbescherming daar niks aan doet!!!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:05

Omdat ze daar het recht vaak niet toe hebben. De wet staat niet achter de DB en de opvangmogelijkheden zijn ook beperkt.
Ik zie zoveel van dit soort vieze stalletjes als ik door Nederland rij. En ook dicht bij zie ik vreselijke toestanden bij mensen waar je het echt niet van verwacht. Als je er wat van zegt hebben ze een of andere kutsmoes. Ik vind dit soort mensen echt evil. En het gebeurt ook op grote maneges en pensionstallen. Op de 15 pensionklanten is er altijd wel 1 die gewoon niet op komt dagen, zijn paard de hele winter er niet uit haald, de stal niet mest, de hoefsmid niet belt of er is er 1 die sadistisch is en dit op een paard botviert met sporen en zweep. Kijk allemaal om je heen en je weet dat dit zo is. En met dat gegeven in het achterhoofd weet je ook dat het voor de DB onbegonnen werk is al die paarden in beslag te nemen. Want er staan veels te veel paarden uitgemergeld en verwaarloosd of eenzaam opgesloten op stal of op vieze landjes....

Om te huilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:28

Citaat:
en de opvangmogelijkheden zijn ook beperkt.

Vreemd...
Als je ze laat weten dat je 3 ha veilig afgemaakt weideland hebt.
Schuilstallen er in, binnenstallen zo nodig.... dan krijg je niet eens antwoord...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:03

Voor schuilstallen ed heb je een bouwvergunning nodig.....
Een oude pony staat bij ons noodgedwongen op stal omdat hij niet meer steeds buiten mag staan en zijn eigenaar in zijn weitje geen schuilstal mag bouwen: Nederland op zijn smalst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:05

borg...die schuilstallen staan er al, de binnenstallen ook
De weide is er ook...alles gewoon.
Mijn eigen paarden staan er, maar ik heb aan 3 ha grasland teveel...kan zo paarden opvangen.
Maar je krijgt gewoon niet eens antwoord.

Dus als ik dan hoor er is niet genoeg paarden opvang...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:06

runningkawa schreef:
Citaat:
en de opvangmogelijkheden zijn ook beperkt.

Vreemd...
Schuilstallen er in, binnenstallen zo nodig.... dan krijg je niet eens antwoord...

klopt ..

wij hebben veel dieren opgevangen via opvang centra
zodat het niet het db cirquit in hoefde ..

enigste wat ik er "dump" zijn jonge vogels ..
altijd wel een vrijwilliger aanwezig die er de tijd er in wil steken
en daarna mogen ze wer los
en hier met 4 vogel etende katten 2 jagende honden schiet dat niet echt op Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:09

Ik heb buiten de db om ook al dieren gehad.
Daar waar hen tekort schoten en andere het binnen een tel voor elkaar kregen dat mensen afstand deden van hun dier
Enkele kennisen van mij zo idem dito

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:09

runningkawa schreef:
borg...die schuilstallen staan er al, de binnenstallen ook
De weide is er ook...alles gewoon.
Mijn eigen paarden staan er, maar ik heb aan 3 ha grasland teveel...kan zo paarden opvangen.
Maar je krijgt gewoon niet eens antwoord.

Dus als ik dan hoor er is niet genoeg paarden opvang...

Oh, ik dacht dat jij er dan wel schuilstallen neer zou zetten..... blond he.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:10

Dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind dat een tijdelijke schuilstal voor een oude pony niet gebouwd mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:12

Ik had het wellicht ook onduidelijk geschreven.
Komt omdat ik dan zelf weet dat het er staat en dan denk dat een ander dat zo ook wel leest Lachen

En daar ben ik het helemaal mee eens borg Ja
In andere landen zijn schuilstallen verplicht, dat zou hier ook gewoon zo moeten zijn Ja
Dat gemeentes dan eisen stellen aan bijv de kleur kan ik me voorstellen gezien het landschap, maar het zo gewoon moeten mogen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:15

mmm, ja die pony stond eerst ergens anders, dat ging niet meer en de mensen hebben zelf een aardig stukje grond bij het huis, maar ja, zonder stalletje gaat het echt niet. Bij ons staat hij de hele dag te weven, echt zielig, want hij was gewend veel meer buiten te komen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:28

runningkawa schreef:
In andere landen zijn schuilstallen verplicht, dat zou hier ook gewoon zo moeten zijn Ja
Dat gemeentes dan eisen stellen aan bijv de kleur kan ik me voorstellen gezien het landschap, maar het zo gewoon moeten mogen.

betekend helaas niet dat je ze ook bouwen mag .... Verdrietig

wilde de schuilstal evt zelfs roze met paarse stipjes verven ipv donker groen
als dat iets geholpen zou hebben

ach weet je heb vorig jaar via de db 20 konijnen opgevangen
had aangegeven alleen voor vrouwtjes plaats te hebben
daar ik 1 heeeeele grote ren had en geen apparte hokjes
het is dat alle opvang overvol zat .. daar kamen ze dan hoor
ze zijn 3 x bij me geweest totaal
kwamen ze aanzetten met 45 konijnen waarvan 25 mannelijk !! ongecastereerd
volgens de db waren het allemaal , echt war het waren allemaal vrouwtjes Hamer
meeste gelegenheids nestjes of wist niet dat we en man en vrouw hadden zitten
als de medewerkers van hun opvang daar al het verschil niet kunnen zien... Verdrietig
nee sorrie door meerdere voorbeelden , uit zowel mensen die kwamen checken
naar aanleiding van een melding en de antwoorden en dingen die die mensen zeiden
tot de knaagdieren opvang ,de starheid en de onwetendheid
nee sorrie mijn steun krijgen ze niet

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:05

Echt achtelijk dat de dierenbescherming hier niets aan doet! Waar is de DB dan voor?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:24

Net dit hele topic eens van voor tot achter gelezen.. vind dit echt te erg voor woorden.
Dat zoiets in nederland kan gebeuren Verdrietig

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:02

Iemand enig idee waar de pony's nu staan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:43

Zusje schreef:

dat vroeg ik me dus ook af Ach gut

runningkawa schreef:

dat is de andere kant van het verhaal natuurlijk...maar ik vind het erg slecht dat de DB zulke goedbedoelde opvangplekken aan zich voorbij laat gaan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:57

Zusje schreef:

ik vrees dat we hier niks meer van horen.
het was even nieuws, maar kleine kans dat een nieuwsredactie dit verder gaat volgen denk ik..

is jammer, ik zou wel willen weten hoe dit afloopt, en vooral, of de eigenaar ze nu niet onder netzulke slechte omstandigheden ergens anders heeft staan, waar weer niemand het ziet..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:25

Ik kreeg het volgende antwoord op mijn email aan de Partij voor dieren.....

In mijn ogen is dit weer bureaucratie op zn heftigst, van het kastje naar de muur en weer terug....
Pfff, om moe van te worden, heel de daadkracht valt hierdoor weg en zo komen er mensen weg met allerlei criminele handelingen en mishandelingen.
Fijn dat we overal instanties voor hebben en partijen waarvan het nut opgeslokt wordt door de steeds erger wordende bureaucratie.
Als je als DB, LID, Politie of wie dan ook niet mag handelen in acute gevallen naar kennis en beste weten in het belang van slachtoffers kun je ze net zo goed allemaal afschaffen.

Mijn idee is, volgende keer 1 keer bellen en zeggen dat ze 24 uur de tijd hebben. Doen ze niets dan halen we ze zo uit de wei en nemen ze mee en brengen ze onder op opvangadressen die zich op bokt aanbieden na ondertekening van een pleegcontractje. Of een groepje rijdt er heen met voer water en medische ondersteuning desnoods en we gaan dat vreselijk breed uitmeten hier op bokt en bij alle pers die er maar van horen wil.

Dus bokt, of iemand op bokt moet maar een topic openen over opvangadressen en per provincie groepjes aanmelden met mogelijkheden voor vervoer en of opvang en contacten leggen met lokale leveranciers voor voer etc. Als de wetten er niet voor ons zijn gaan wij er wel boven staan in dit soort gevallen. Een soort Greenpeace maar dan anders....

Iemand ?? Knipoog
Hier heet dat schutzvertrag. En laat de eigenaar dan maar komen of de politie
Laatst bijgewerkt door Annash op 24-05-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: privecorrespondentie verwijderd uit post

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:33

op zich niet zo'n verkeerd plan,
geen woorden maar daden!
alleen of het onder de naam van Bokt kan (en mag!) dat is de vraag denk ik.
plus dat je met zn allen erg goed moet weten waar je mee bezig bent,
als je een keer per vergissing een oude magere maar liefdevol verzorgde pony meeneemt dan kun je daar wel gedoe mee krijgen lijkt me..

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:41

Marigold schreef:
op zich niet zo'n verkeerd plan,
geen woorden maar daden!
alleen of het onder de naam van Bokt kan (en mag!) dat is de vraag denk ik.
plus dat je met zn allen erg goed moet weten waar je mee bezig bent,
als je een keer per vergissing een oude magere maar liefdevol verzorgde pony meeneemt dan kun je daar wel gedoe mee krijgen lijkt me..

Vind het ook niet verkeerd.
Ik denk alleen dat het hier niet zozeer gaat om een enkele oude magere pony maar om structureel verwaarloosde paardjes waarvan je het wel 99% zeker kunt zeggen. Anders lijkt het me inderdaad niet zo handig, maar ik denk dat het zeker geen slecht idee is om een soort van rescue squad op te zetten Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:46

Kunnen we niet met z'n allen van dit boktforum wat doen hieraan?????
Dit is toch echt verschrikkelijk en dan al die bureaucratie van die instanties..... Dit vereist daadkracht. Als ik er zou wonen, zou ik ze geloof ik zelf weghalen..... Verdrietig

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:25

Het hoeft niet onder de naam van bokt of uit naam van bokt maar het kan georganiseerd en gestructureerd worden via een bokt topic. Hier zitten we toch met zn allen bij elkaar door heel nl en zelfs buitenland.

Kijk, ik woon dan in Duitsland en rij regelmatig even naar NL. Daar staat een broodmagere oude fries langs de weg. Daar storm je natuurlijk niet op af met trailers en hulp. Haha, die mensen zorgen juist heel goed voor hun beestje wat al heel lang bij ze is en lekker zorgeloos heel oud mag worden.
Daarom moet het goed georganiseerd worden, dus geen (sorry) pennymeiden die alles zielig vinden, geen trailers of uberhaupt een rijbewijs hebben. Er moet echt een volwassen persoon eerst eens gaan kijken die ook het lef heeft de eigenaar er op aan te spreken en indien nodig de pers inschakelt. Je kunt ook een erf oplopen en er af gejaagd worden met een geweer of een dikke rottweiler. Ik bedoel niet overal is de eigenaar spoorloos of ver te zoeken. Dus geen penny acties.
Want dan krijg je dat er bejaarde pony's ingeladen worden met ah wat zielig.
Het moet dus serieuze aantoonbare verwaarlozing of mishandeling zijn, bij voorkeur met foto's. En idd, vele bokkers weten dat er overal wel iemand zit met schrijnende gevallen.
Die kun je dan in dat Topic melden. Bokt is natuurlijk een enorm groot netwerk waar je veel mensen kunt bereiken die misschien meer weten etc.

Ik weet niet hoe het in NL is maar hier heb je diverse particuliere paardenredders die geen tientallen paarden tegelijk hebben omdat ze leven van giften en pleegcontractjes of adoptie en vrijwilligers voor tijdelijk opvang.
Je moet natuurlijk wel realistisch kunnen blijven en als je wat opvangt moet je er van uitgaan dat het ook ooit weer weg gaat.....dus weer afstand kunnen nemen tzt. Anders zitten de opvangadressen opeens tjokvol met bejaarde of zieke paarden die ze voor eigen rekening moeten onderhouden. Dus oplappen, bijvoeren en een tehuis voor zoeken en niet gratis weg geven.
Het kan ook gebeuren dat je paarden wilt redden die vrijgekocht moeten worden voor bijv. de slachtprijs.....dat kun je dus nooit allemaal zelf gaan doen dus met behulp van bokt kun je dan misschien een geldschieter en dus nieuwe eigenaar vinden.
Het ligt best ingewikkeld en is niet behouden aan mensen die bij alles ....zeilugh gaan roepen...als julli begrijpen wat ik bedoel. Maar het is best haalbaar.

Ik zal een vb noemen: ik zie hier gisteren een advertentie met noodgeval, haflinger jaarling moet vrijgekocht worden bij de slachter. Paard is gezond lief en loopt mee aan het halster.
Kosten 850,00 euro.....tja, sorry hoor maar daar heb je tig jaarlingen voor en is absoluut niet de slachtprijs maar een gewone prijs. Die moet je tegen kiloprijs meekrijgen anders zijn ze de boel gewoon ordinair aan het oplichten om de jaarling verkocht te krijgen.

Er komt dus best veel bij kijken maar is niet onmogelijk voor iemand,of een groepje met middelen en mogelijkheden en inzet en tijd natuurlijk....
Wie weet ontstaat er een nieuwe instantie uit....maar dan 1 met daadkracht !!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:15

Klopt, de prijzen die ze dan willen hebben voor het redden van een paard kloppen niet echt.
Poos terug ook, paard dat erg ziek was geweest, stond op een manege maar die hadden daar de middelen niet om het paard een jaar op de weide te zetten zodat hij op kon knappen.
Stal bezet zonder inkomen. Dat is idd voor een manege niet rendabel.
Het paard zou volgens de DA weer opknappen na rustig de tijd geven en recratief te berijden zijn.

Uiteindelijk kom ik er achter dat hij al meer dan een jaar in de wei liep, dus ze hadden die mogelijkheid daar wel gehad. Weken op de grond had gelegen, kon niet opstaan dus er was veel meer aan de hand dan flink ziek te zijn geweest en dat het paard waarschijnelijk helemaal nooit opknapt.
Of hij weer zo ziek zou kunnen worden dat hij weer weken zou liggen konden ze niet zeggen.

Als je dan zelf achter info moet komen die in eerste instantie achter gehouden wordt, dan vertrouw ik het niet meer.
Mensen hadden dus zelf wel de mogelijkheid op te knappen maar wilde niet meer.
Dan gaat voor mij de zin over...geen eerlijk info...

Zo gaat het dus ook vaak.