Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:08

We kunnen hier ook net zo goed meteen het hele lesboek overtypen én de cursus. Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:10

Als je staat voor wat je zegt, kun je makkelijk met korte steekhoudende argumenten komen en "to the point" uitleg geven. Dat zul je in de praktijk naar klanten toe ook moeten kunnen, zonder je hele lesboek boven water te hoeven halen. Ik vind het een slecht excuus om geen antwoord te geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:15

Pensionnetje schreef:
Als je staat voor wat je zegt, kun je makkelijk met korte steekhoudende argumenten komen en "to the point" uitleg geven. Dat zul je in de praktijk naar klanten toe ook moeten kunnen, zonder je hele lesboek boven water te hoeven halen.

Bij mensen die het willen begrijpen, is het ook zo uitgelegd. Maar ik kan het iedereen ook heel lastig maken door me van de domme te houden.

Zelfs over de vraag waarom je rechtop moet lopen en niet op handen en voeten kun je eeuwig in discussie blijven als je dat wilt. Vooral als iemand niks oppakt van je uitleg en dingen blijft beweren die niet net weerlegd zijn.

Je spreekt jezelf ook tegen, want je zegt eerst dat hoefverzorging een ingewikkelde zaak is, maar nu is het opeens iets dat je makkelijk met korte en steekhoudende argumenten uit moet kunnen leggen. Weet je wat? Zoek het maar lekker uit, als je op zo'n toon door blijft gaan. Dan maar geen magisch woordje.

Mensen die wel interesse hebben, kunnen altijd een pb sturen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:21

Hoe verklaar je dan dat het voor mijn dierenarts en hoefsmid wél aan mij uit te leggen is?
Op een wijze die goed te begrijpen is en zeer aannemelijk voor mij is.

Ik bied jullie een kans vooroordelen tegen te spreken dmv een duidelijke uitleg.
Hierbij blijven jullie in gebreken en daardoor blijven de vooroordelen leven.
Ook bij mij, want ik heb toch steeds géén uitleg.

Jullie geven cursussen, hoe leggen jullie dit aan de cursisten uit? Niet? Vegen jullie het onder tafel?
Of worden lastige vragen gewoon nooit beantwoord? Dat is namelijk wel wat jullie nu als signaal afgeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:23

Weet je wat, stuur me even een pb en dan krijg je mijn tel. nr. dat praat makkelijker en sneller, scheelt weer typen en RSI en dan leg ik het je met alle plezier uit. Je mag hier ook een keer langskomen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:26

Pensionnetje schreef:
Hoe verklaar je dan dat het voor mijn dierenarts en hoefsmid wél aan mij uit te leggen is?

Zoals ik enkele minuten geleden al heb uitgelegd: omdat je hen WEL wil begrijpen en ons niet. Maar ja, ook dat wil kennelijk niet doordringen en zelfs dit begrijp je dus nog niet.

Citaat:
Ik bied jullie een kans vooroordelen tegen te spreken dmv een duidelijke uitleg.

Paarden werken net als mensen, als je goed gedrag afstraft, stopt het goede gedrag. Ik heb al aardig wat uitleg gegeven, en ik kreeg er alleen maar snibbige antwoorden op terug. Dus helaas, het goede gedrag (naar jou toe) is gestopt.

Citaat:
Jullie geven cursussen, hoe leggen jullie dit aan de cursisten uit? Niet? Vegen jullie het onder tafel? Of worden lastige vragen gewoon nooit beantwoord? Dat is namelijk wel wat jullie nu als signaal afgeven.

Iedere cursus zijn er verschillende cursisten die zeggen dat alles zo logisch in elkaar steekt en dat de stukjes nu op zijn plaats vallen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:29

Dank je voor de vriendelijke uitnodiging.

Ik denk echter dat het beter is gewoon hier jullie standpunt neer te zetten.
Er zijn meerdere mensen die hier graag meer over willen weten.
Dan heb je meteen de hele zwik "ongelovige" te pakken, hoef je maar één keer typen, tegenover vele telefoontjes te beantwoorden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:34

arno8 schreef:
Pensionnetje schreef:

Zoals ik enkele minuten geleden al heb uitgelegd: omdat je hen WEL wil begrijpen en ons niet. Maar ja, ook dat wil kennelijk niet doordringen en zelfs dit begrijp je dus nog niet.

Citaat:

Paarden werken net als mensen, als je goed gedrag afstraft, stopt het goede gedrag. Ik heb al aardig wat uitleg gegeven, en ik kreeg er alleen maar snibbige antwoorden op terug. Dus helaas, het goede gedrag (naar jou toe) is gestopt.

Citaat:
Jullie geven cursussen, hoe leggen jullie dit aan de cursisten uit? Niet? Vegen jullie het onder tafel? Of worden lastige vragen gewoon nooit beantwoord? Dat is namelijk wel wat jullie nu als signaal afgeven.

Iedere cursus zijn er verschillende cursisten die zeggen dat alles zo logisch in elkaar steekt en dat de stukjes nu op zijn plaats vallen.

Dusss...wie zoet is krijgt lekkers wie stout is geen antwoord?
Kom op zeg! Hoeveel meer excuses heb je nog in huis?
Ik heb concrete vragen gesteld en daarop nog steeds géén antwoord, gekregen behalve smoesjes dan. Te moeilijk, teveel typwerk, ik wil het niet begrijpen, en nu weer dat ik niet zoet geweest ben?

IK wil het wel begrijpen, maar als er geen antwoorden komen valt er niets te begrijpen.
En dat nog even los van het feit of het antwoord wel of niet strookt met mijn gedachtengoed.
Maar dat is aan jullie om mij daar al dan niet van te overtuigen.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 04-04-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:35

Is het aan ons om jou te overtuigen?

Zo'n goeie hebben wij nog niet gehad. Nee bedankt, ik steek mijn energie liever in mensen die écht de moeite nemen om iets op te steken.

En voor mensen die meer willen weten is nou juist dat multimedia pakket + dagcursus ontwikkeld. Knipoog

En als je dat niet wilt volgen ook goed, het meeste is (in het Engels) ook op internet te vinden.

http://www.barefoothorse.com/
http://www.thehorseshoof.com/
http://www.barefoottrim.com/
http://www.sportpony.com/Why%20barefoot.htm

en deze bevat een hele reeks interessante artikelen

http://www.hoofrehab.com/

Ik zou zeggen, kom uit die luie stoel en overtuig jezelf.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-04-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:37

Jammer, een gemiste kans om duidelijkheid te geven.
Dan ook niet zeuren als mensen voor TB kiezen, waar ze wel uitleggen waarom ze wat doen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:39

Arabesk schreef:
Is het aan ons om jou te overtuigen?

Zo'n goeie hebben wij nog niet gehad. Nee bedankt, ik steek mijn energie liever in mensen die écht de moeite nemen om iets op te steken.

En voor mensen die meer willen weten is nou juist dat multimedia pakket + dagcursus ontwikkeld. Knipoog

Omgekeerde wereld. Overtuig mij dan eerst maar eens van het goede jullie methode. Zolang ik niet weet waar jullie voor staan ga ik zeker ook geen cursus doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:40

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:41

Dan doe je hem lekker niet, liever iemand die wel wat opsteekt tijdens de cursus dan iemand die niks wil leren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:43

Ik doe hem ook niet. Als jullie insteek is dat ik mijn antwoorden zelf maar tussen een waslijst van websites moet zoeken bedank ik voor de eer. Met de energie die jullie besteden aan het ontwijken van de antwoorden had je al 5 keer de antwoorden kunnen typen.

Ik ga er dan ook vanuit dat jullie hier niet willen of kunnen antwoorden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:57

Aargh, ik kan dit niet meer aanzien... Moet ik dan maar als tradi-hoefsmid even uitleggen wat een mustangroll is... Koe

Een afronding van de hoefwand noemt men een 'mustangroll' omdat de wilde mustangs die onderzocht zijn ook zo'n mooie ronde afgesleten glooiing aan hun hoeven hadden. Dat probeert NB na te bootsen.
Bij een traditionele bekapping wordt dit ook gedaan, een afronding of ronde rand genoemd, alleen dan vaak iets minder als bij NB om de wand niet te dun te maken, aangezien TB ervanuit gaat dat de wand een belangrijkere functie heeft als bij NB.

Omdat farrier dacht dat een mustangroll hetzelfde is als een opzet, heeft Arabesk het daar in dit topic over om het duidelijker te maken. Terwijl een mustangroll dus niet hetzelfde is als een opzet, zoals arno8 duidelijk maakt.

Pff.. Is het zo objectief duidelijk gemaakt? Haha!

On-topic: eindelijk gebeurt er 'iets' in hoevenwereld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:04

Er zijn dus gelukkig nog mensen die het wél (willen) begrijpen Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:10

Of mensen die het wél willen/kunnen uitleggen. Dat is antwoord nr.1 via een TB.
Nu antwoord nr 2 nog!

Zo moeilijk was het toch niet? Haha! En ik begrijp het nog ook......

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:20

Pensionnetje schreef:
Bovendien beweert NB eerst géén rekening te houden met voetassen, maar later weer wel.
Vervolgens wordt er geopperd dat de voetas alleen veranderd kan worden dmv van in de zool te snijden, maar dat doen de NB-ers niet. Dus kunnen zij ook geen correctie maken mbt diezelfde voetas.
Dan gaat toch alles zo lek als een mandje?

Oké...
TB kijkt van voren en van opzij naar de voetas, de beenstand en bekijkt hoe het paard beweegt, of hij goed afrolt en vlak landt, en geen bewegingsafwijkingen vertoont waar rekening mee gehouden moet worden.
NB kijkt ook naar deze dingen, maar houdt de zool aan als referentiepunt. Als de zool aangeeft dat er nog meer van de verzenen afkan zal dat gebeuren, ongeacht de voetas. Volgens NB is automatisch de voetas goed als je de zool aanhoudt met bekappen, het referentiepunt voor een grondparallel hoefbeen.

Een fabel in NB wereld is dat TB'ers álle voeten steil willen hebben met een lange toon.
Een fabel in TB wereld is dat NB'ers zomaar óveral de verzenen vanaf hakken.

Wat ik eens ben met farrier, is dat veel werk van NB'ers de TB kant uit lijkt te gaan, en ik merk dat veel TB'ers de straal groter gaan laten.
Misschien komen we met zijn allen wel ergens op het midden uit, ooit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:25

SpikyBlue schreef:
Wat ik eens ben met farrier, is dat veel werk van NB'ers de TB kant uit lijkt te gaan, en ik merk dat veel TB'ers de straal groter gaan laten.
Misschien komen we met zijn allen wel ergens op het midden uit, ooit.

Gaan we dat stukje Gewoon Bekappen noemen GB Haha! Haha! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:27

Jippie! Zelfs dit begrijp ik Haha!

Okee, maar nu de hamvraag voor mij. Kun je volgens de NB methode een sterk afwijkende voetas naar behoren corrigeren zonder dat verdere ernstige slijtage aan de gewrichten ontstaat. Met andere woorden is dit proces grotendeels stil te zetten zonder ijzers en binnen de filosofie van het NB? En natuurlijk, indien ja, hoe?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:37

Het NB-gedeelte mag Arabesk uitleggen als ze dat wil Knipoog

Ik zal wel een poging wagen Lachen
Met bekappen an sich (of dat dan NB of TB is) is héél veel te bereiken, al ligt het er natuurlijk altijd aan:
-Wat voor afwijking?
-Wat voor paard?
-Waarvoor wordt het paard gebruikt?
-Verder naar het lichaam kijken, misschien andere oorzaken voor de afwijking?
-Hoe wordt het paard gehouden? Op stal, buiten, wat voor ondergrond?
-Geschiedenis van het paard...

Zo kan ik nog wel even doorgaan, verschilt dus net zoals met alles per geval.
Sommige paarden doen het verbazingwekkend goed zonder ijzers, sommigen erg slecht. Ligt ook weer aan een legio factoren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:44

Dat begrijp ik wederom allemaal Haha!

Aan beide voorvoeten duidelijke gebroken voetas naar buiten. Aan één voorvoet eveneens gebroken as naar voren. Aan deze voet een extreme diagonale hoef aan de andere in mindere mate.
Clinisch 100% rad en een lichte mate van inslijting aan de gewrichten.

Huidig advies TB: met bekappen de stand en voetas geleidelijk aan verbeteren alsmede de hoefvormen. Tijdsbestek van 1,5 jaar. Daarna de nieuwe stand en vorm behouden dmv beslag. Het paard in kwestie is 5 jaar oud.

Wat is het advies vanuit de NB hoek?

* Ik vergeet er nog bij te vermelden, wat naar ik begrijp voor de NB-ers belangrijk is, is dat het paard in kweste aan alle 4 de voeten van nature holle zolen heeft.

Overige factoren:

Dagelijks 8 uur weidegang
S nachts op stal
Werk aan de lange teugel (wordt opgeleid voor de hogeschool sprongen)
Geen verdere aangetoonde gebreken
Sterk ontwikkelde achterhand veel aanleg voor de verzamelde gangen.
Sterke en goede conformatie.

Geschiedenis:

t/m 4 jaar in klein kudde verband opgegroeid. Zomers 24/24 uur buiten op zandgrond. S winters 8 uur buiten en de rest op stal. Sinds 1 jaar aan de lange teugel, niet onder het zadel! Is niet kreupel of onregelmatig ook niet in het zwaardere werk. Heeft alleen "kromme poten" Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:03

De voetas verandert trouwens mee als je de verzenen inkort als de zool dit toestaat.

Een gebroken voetas wordt meestal veroorzaakt door pijn in de hielen (of hele erge afwijkende beenstanden) waardoor het paard z'n hielen gaat ontlasten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:27

SpikyBlue schreef:
Het NB-gedeelte mag Arabesk uitleggen als ze dat wil Knipoog

Ik zal wel een poging wagen Lachen
Met bekappen an sich (of dat dan NB of TB is) is héél veel te bereiken, al ligt het er natuurlijk altijd aan:
-Wat voor afwijking?
-Wat voor paard?
-Waarvoor wordt het paard gebruikt?
-Verder naar het lichaam kijken, misschien andere oorzaken voor de afwijking?
-Hoe wordt het paard gehouden? Op stal, buiten, wat voor ondergrond?
-Geschiedenis van het paard...

Zo kan ik nog wel even doorgaan, verschilt dus net zoals met alles per geval.
Sommige paarden doen het verbazingwekkend goed zonder ijzers, sommigen erg slecht. Ligt ook weer aan een legio factoren.

Je gelooft toch niet dat Arabesk of Arno de NB wijze kunnen uitleggen....1 daagse cursus, niet vergeten he. Waarschijnlijk komt er wel een antwoord maar daar zit dan wel een aardige tijd tussen zodat ze het op kan zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:33

SpikyBlue schreef:

Die ontwikkeling ben ik nog niet tegengekomen.

Wel merk ik dat steeds meer hoefsmeden en dierenartsen zich aanmelden voor de cursus.