Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:28

runningkawa schreef:
Dus een paard in de weide moet schrik training gaan doen omdat motors vrij rond moeten kunnen vliegen??

Lijkt me zowiezo verstandig om je paard te leren wat er allemaal voor lawaai kan zijn.
Enne, ik weet het niet hoor, maar volgens mij zie je spoken!

Eigenlijk ben ik benieuwd hoe iedereen had gereageerd, als er een wild zwijn of een ree aangereden zou zijn!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:34

runningkawa schreef:
heb jij een ander bos dan waar ik eerst woonde Knipoog
Daar had een enkeling een kenteken.. de rest was dus echt een gewone crossmotor..meestal 2 takt met bij behorende schelle geluid.

Ik denk het wel, wij wonen aan het bos. Maar ik weet niet of het dat bos is, waar jij aan woonde.
En een 2 takt motor (meestal een crossmotor) met een inderdaad vreselijk geluid van dichtbij) mag niet in het bos komen, ze mogen zowiezo niet in het bos komen. Want ze mogen niet op de openbare weg.
Als het een openbare weg is dan mag dit alleen gereden worden door een all- of off the road motor. Met kenteken dus.

Ik wordt alleen zo moe van die vervelende opmerkingen, zoals eigen schuld dikke bult enzo!
Gatver, de rechter zal wel gaan bepalen hoe het afloopt, en "onze lieve heer" gaat bepalen hoe het met de motorrijder gaat aflopen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:48

Gerner schreef:
Ik wordt alleen zo moe van die vervelende opmerkingen, zoals eigen schuld dikke bult enzo!
Gatver, de rechter zal wel gaan bepalen hoe het afloopt, en "onze lieve heer" gaat bepalen hoe het met de motorrijder gaat aflopen.

Sorry hoor, ik vind alleen dat het wel zijn eigen schuld is! Je kan onmogelijk de schuld geven aan het paard: Die was in paniek! of aan de omheining: een paard in paniek rent door alles heen.
Ik vind dus dat het wel zijn eigen schuld is.

edit: Het paard was in paniek dóór de crosser! Als hij niet was gaan crossen door het bos was er niks gebeurd! Was dat paard nog in leven geweest en had hij niet onder dat paard gelegen. Dus ik snap niet dat jij vind dat dit vervelende rotopmerkingen zijn. Als ik de weg oversteek en ik heb niet goed gekeken en ik word overreden ofzo, dan denk ik dat de meeste toch wel denken: wel sneu, maar toch wel haar eigen schuld! als ze goed gekeken had... (het is een voorbeeld hoor! Haha!)

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:59

Wie heeft er zelf nog NOOIT op een pad gereden wat eigenlijk niet bestemd was voor ruiters. Als een motorrijder het doet en er gebeurt wat is het dus maar eigen schuld dikke bult? Dus als iemand op een pad komt wat geen ruiterpad is en er gebeurt iets is het ook eigen schuld?
Wil niet zeggen dat ik het niet erg vind voor het paard + eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:12

ik ga idd nooit van het ruiterpad
Simpelzat...als iedereen dat doet mag er zo gen 1 ruiter meer het bos in.

Je hebt ook 4 takt crossmotoren. Ofroads zijn bijv best vaak 4 takt.

En dat bos waar ik eerst reed, denk je dat er met een heli concontroleerd werd omdat het offroads waren?
Of omdat ze zo netjes en beleefd waren?

En over dat eigen schuld... tja is erg hard...ik heb het dan ook nog niet in mijn mond gehad
Maar aande andere kant... wie zijn schuld is het dan voor dat paard... die domme bieflap die maar in de wei had moeten blijven (zoiets heb ik dus ook al als antwoorden gezien van de motorrijders bij de kranten artikelen)
Toch die motor zijn schuld hoor... een een paard springt niet voor je neus als je er eenmalig met 100 voorbij komt... dan ben je namelijk al voorbij voordat dat gebeurd.... er zal wel meer gebeurd zijn daar dan 1 malig voorbij crossen...

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:12

_Daniella_ schreef:
Wie heeft er zelf nog NOOIT op een pad gereden wat eigenlijk niet bestemd was voor ruiters. Als een motorrijder het doet en er gebeurt wat is het dus maar eigen schuld dikke bult? Dus als iemand op een pad komt wat geen ruiterpad is en er gebeurt iets is het ook eigen schuld?

Dat paard was losgebroken... en ik zeg ook niet dat het dan meteen eigen schuld is.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:23

suus_Mette schreef:
_Daniella_ schreef:

Dat paard was losgebroken... en ik zeg ook niet dat het dan meteen eigen schuld is.

Heb het ook niet specifiek tegen jou maar meerdere. Er is zover ik lees nog niemand die precies weet hoe of wat maar wel heeft iedereen zijn verhaal klaar.
En wat ik zeg over dat ruiterpad is een voorbeeld van dat er meerdere mensen zijn die zich niet altijd aan de regels houden waardoor er ongelukken kunnen gebeuren. Helaas nu met een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:14

Ik denk dat er in dit topic mensen zitten die het verschil niet weten tussen een motor en een crossmotor en daardoor het woord motorrijder en crossmotor door elkaar halen, zijn twee totaal verschillende disciplines, ook totaal ander soort verkeersdeelnemers, alleen al het geluid dat ze produceren en de manier van rijden. Niet te vergelijken..

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:26

jongens...

Een crossmotor en offroad motor zijn HELE verschillende motoren.

Crossers zijn er OOK MET KENTEKEN.
Als je op een crosser een kenteken plakt word het niet ineens een offroad motor.

Believe me ik werk in de motorwereld.

Mensen die crossers rijden zijn niet meteen een ander slag mensen. Vaak gewoon mensen die een gewone auto rijden en ook nog een 'standaardmotor' hebben

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:32

raar maar waar maar dikwijls heb ik meer medelijden met de beestjes als met de mensen nu ja in dit geval is het wel extreem en vind ik het natuurlijk ook wel zeer erg voor de motorrijder en zijn familie natuurlijk

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:42

Trieste zaak, ik heb zelf ook meegemaakt dat crossers maar heen en weer crosste langs mijn weiland op een "verboden toegang" weg Toen ik dit bemerkte was het al te laat 2 paarden waren zo geschrokken dat ze probeerde door de afrastering te breken (stroom met hout) het ene paard was met zijn hoofd tegen een paal gerend en had uren lang een bloedneus en voor zijn leven een deuk in het hoofd. De andere had een been opengehaald en een oog kapot. Jarenlang hebben zij een trauma gehad voor alles waar een motortje op zat. En een plezier dat deze crossers hadden ! Ze probeerden de paarden bij te houden langs de afrastering. Schandalig! Crossen mag alleen op crosstereinen. En zeker met hun geluidsoverlast NIET op een openbare weg. Een je leert bij motor en autorijles dat je een paard NIET op zo'n manier MAG benaderen. Triest voor de crosser en triest voor het paard. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:44

Wat is volgens jou dan het verschil tussen een offroad motor en een crossmotor, op kenteken en verlichting na?
En soms andere banden?

En nee geen weg motor...daar rij je niet mee in het zand Lachen

Mijn broer heeft van zijn crossmotor namelijk eens een off road gemaakt... Knipoog

edit
http://www.motormuseum.nl/index.php?op= ... ge&page=41
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:46

Duplo schreef:
jongens...

Een crossmotor en offroad motor zijn HELE verschillende motoren.

Crossers zijn er OOK MET KENTEKEN.
Als je op een crosser een kenteken plakt word het niet ineens een offroad motor.

Believe me ik werk in de motorwereld.

Mensen die crossers rijden zijn niet meteen een ander slag mensen. Vaak gewoon mensen die een gewone auto rijden en ook nog een 'standaardmotor' hebben

Gedragen zich anders in het verkeer. Crossers die in de bossen komen, mogen er in eerste instantie niet eens komen en weten heel goed dat ze de rust verstoren. Ze rijden ook bij voorkeur op de ruiterpaden, omdat dat brede zandpaden zijn, kan je lekker crossen...Natuurlijk rijden ze ook in auto's en gewone motors, maar om lekker op zondag ochtend met je motor zonder knalpot lekker lawaai te maken en sporen te rijden in het rulle zand en eventueel een ruiter tegen komen die in gevaar wordt gebracht, doet geen verlies aan de pret.. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:50

_Daniella_ schreef:

Ik denk dat je het verkeerd uitdrukt. Je rijdt op een pad waar je niet mag komen, oke, maar dan met een voertuig dat vreselijk veel lawaai maakt, dus schrikreakties kan veroorzaken, tegemoetkomend verkeer, bv ruiters tegen kan komen op het ruiterpad, het pad waar je niet als crosser mag komen. Er komt een ongeluk van en als crosser kom je ten val. Zielig? Nee! Erg? Ja!, maar nu breekt dat paard een ben en heeft de amazone een hoofdletsel. Eigen schuld? Nee! De crosser breekt een been. Eigen schuld? Ja! Erg Ja!. Crosser hersenletsel. Erg? Ja! Eigen schuld? J..A.. ? nu mogen we het niet zeggen omdat het zo erg is....

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:51

Wijze woorden Russel en ik ben het 100% met je eens!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:05

Ik vind dat je niet kan zeggen eigen schuld aangezien geen normaal denkend mens, hoewel hier op bokt wel erg veel mensen, erover nadenkt dat als je langs een wei rijdt een paard ontsnapt en voor je motor springt. Oke als hij meermaals langsrijdt is hij fout, maar wie zegt dat dat het geval is. En dan nog wens ik niemand zwaar letsel toe in welke situatie dan ook. Ik kom op zondag ochtend in de heide meestal weinig aso crossers tegen maar wel mensen met kleine kinderen en loslopende honden als mijn paard dan schrikt en een kind dood rent, moet ik dan ook zeggen eigen schuld, volgens de meeste van jullie wel, want het kind hoort niet op het ruiterpad, maar ik hoor ook niet op een voet/ fo fietspad en doe dat in dezelfde hei met toestemming van de beheerder regelmatig, aangezien er ruiterpaden midden in de hei starten, waar geen ruiterpad op uitkomt en vliegen kan mijn paard niet. Verder heb ik hier ook nog te maken met combipaden, mountainbike/ruiterpad, hier wordt je wel coulant door, naar je mede weggebruiker, van beiden kanten is er dan ook veel begrip en ik wens dus niemand dit toe.

Op grond van de wetgeving (eigenaar is aansprakelijk voor schade aangericht door een uitgebroken paard, mits het niet te wijten is aan een overheidsinstantie die een deugdelijk hekwerk niet toestaat). Hebben wij hier het hekwerk erdoor gekregen qua vergunning. De gemeente wilde slechts een prikkeldraad afrastering van 1.2 m toestaan. Uiteraard kost een hekwerk veel geld, maar ik ben blij dat mijn paarden veilig staan, want ik heb een stel echte uitbrekers, maar hier kunnen ze echt niet door.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:14

het is gewoon klote wat er gebeurd is maar ik hoop dat die crossmotoren nu eens leren dat paarden dus niet gek zijn op die brommers!ook al staat er een hek voor!daar rammen ze zo door..
ze kunnen het ook niet allemaal weten waar er precies paarden staan( als ze daar tm mogen crossen/rijden) maar er zijn er genoeg die voor de stoerigheid nog een beetje gas bijgeven als ze een stel ruiters tegen komen..
gelukkig kwam ik vanmiddag een aardige jongen tegen die netjes de motor afzette..dat wilde ik dan ook ff op bokt zeggen:P
Laatst bijgewerkt door kissmeB op 31-03-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:15

Jouw vergelijking met het kind is een ander geval. Het paard schrikt in eerste instantie door de crosser die er al niet had mogen zijn. Natuurlijk is de ouder fout door het kind los op het ruiterpad te laten lopen en natuurlijk hoor je als ruiter daar rekening mee te houden.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat die crossers al vaker dat pad hebben genomen, iig wisten ze waar het pad op uit kwam, ze reden er niet voor niets. Ze zullen er niet van uitgegaan zijn dat die paarden losbraken en de weg oversteken, maar die paarden zullen wel gereageerd hebben op hun en aan de kletter gegaan zijn, best mogelijk dat ze dat gezien hebben. Dan krijg je oorzaak en gevolg.

Bij ons iig zijn er al verschillende ongelukken en bijna ongelukken geweest en genoeg meldingen bij de politie over geweest, maar de crossers blijven komen. Zij zijn zich bewust van de mogelijke gevaren die er kunnen zijn en gevolgen kunnen hebben.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:28

russel schreef:
Jouw vergelijking met het kind is een ander geval. Het paard schrikt in eerste instantie door de crosser die er al niet had mogen zijn. Natuurlijk is de ouder fout door het kind los op het ruiterpad te laten lopen en natuurlijk hoor je als ruiter daar rekening mee te houden.

Maar ik kan mij zo voorstellen dat die crossers al vaker dat pad hebben genomen, iig wisten ze waar het pad op uit kwam, ze reden er niet voor niets. Ze zullen er niet van uitgegaan zijn dat die paarden losbraken en de weg oversteken, maar die paarden zullen wel gereageerd hebben op hun en aan de kletter gegaan zijn, best mogelijk dat ze dat gezien hebben. Dan krijg je oorzaak en gevolg.

Bij ons iig zijn er al verschillende ongelukken en bijna ongelukken geweest en genoeg meldingen bij de politie over geweest, maar de crossers blijven komen. Zij zijn zich bewust van de mogelijke gevaren die er kunnen zijn en gevolgen kunnen hebben.

ja idd dat kind vind ik ook een hele andere situatie/vergelijking!
ik denk maarzo het is niet voor niets dat die crossers op bepaalde plekken niet mogen komen!
of dat nu voor hun eigen veiligheid is of voor anderen..er moet een goede reden voor zijn.
En ja ook ruiters moeten zich aan die afspraken houden en doen ze dat niet dan en er gebeurd wat dan zijn zij ook netzo goed fout!Al vind ik het dan wel voor het paard sneu aangezien die er door de ruiter is heen gestuurd..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:31

Ik vergelijk het hiermee omdat een paard ook van een om de bocht komend kind wat speelt en schreeuwt kan schrikken, en als die op een ruiterpad loopt dan is die ook ergens waar het niet mag en dus eigen schuld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 00:08

Ja een paard kan overal van schrikken, maar zal niet altijd dusdanig in paniek raken. Het aantal decibellen tussen kind en crossmotor zal toch wel enigszins verschillen.

@Duplo
De verschillen tussen crossmotor en off the road, noem je ze??

De off the roads die ik ken, zijn vaak zwaarder gebouwd. Op afbeeldingen gegoogled zie ik soms bijster weinig verschil tussen een crossmotor en een off the road.

De crosser was trouwens geen puber meer, hij is een man van 37 jaar oud en persoonlijk verwacht ik daar iets meer verantwoordelijkheid van.

En de mensen die zeggen, had dat paard maar niet los moeten breken of iets in die trant of zitten te zeuren over de omheining, dat slaat wal nog kant.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 00:24

ik dacht dat dat verhaal over dat kind de vergelijking was die bokker: surfdude maakte haah een heel ander verhaal dus!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:18

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:51

Neonlight schreef:
En hoevaak komt een ongeval als dit dan voor PERENBOOMPIE?

Te vaak!
Cayenne heeft vast nog wel genoeg artikeltjes van soortgelijke aanvaringen liggen,kun je opvragen als je wilt.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:51

Duidelijk dus.
Er reden motorrijders over een normale openbare weg.
Waarschijnlijk ook geen groep crossers (volgens de woordvoerder van de motorrijders) die structureel de rust overal willen verstoren. Ik neem dan ook aan, dat deze motoren niet een te hard geluid veroorzaakten, anders mogen ze niet eens op de openbare wegen rijden.
Zij reden toevallig langs een weiland met een aantal paarden erin.
De reden waarom deze zijn uitgebroken, is tot dusver onduidelijk.
Waarom dit paard voor de motor is gesprongen is helemaal een raadsel voor iedereen.
Niemand is erbij geweest buiten de motorrijders zelf om dan.
Zoals de eigenaar van het paard zelf aangeeft, zijn het paarden die al aardig wat gewend zijn.
Een vreselijk ongeval, maar had ook kunnen gebeuren met een overvliegende straaljager.
Het is geen vergelijking met een motorcrosser die dit voor zijn sport doet. Deze horen idd op een crossterrein, en niet in het bos.
2 takt of 4 takt, cross, off the road, het maakt niet uit.
Een zgnde jankcrossmotor mag niet eens op de wegkomen.

Maar draai het nu niet allemaal andersom. Wij als paarde eigenaren weten dat er lawaai buiten kan zijn, vliegtuigen, vrachtwagens, kinderen met vuurwerk, luchtballonnen, ambulances, klootschieters, waar ook paarden bang voor kunnen zijn, brommers, motoren, zwarte pieten, werkelijk van alles waar een paard van kan schrikken.
Dit is een risico, die je neemt als je een paard buiten in een weiland zet.