Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:45

Verschil tussen de 5e versnelling en braaf is echter een verschil van feiten en inzicht.
Die 5e versnelling uit de advertentie kan je direct weerleggen, braaf is echter een eigenschap die heel ruim omschreven kan worden.

Dan zou je een vergelijking moeten maken met een auto die wordt aangeprezen als: alle noodzakelijke onderhoud is gegeven, u heeft hier 2jaar plezier van zonder kosten, en je hebt binnen een maand een vastloper....

En nog even over die 2 maanden, dat staat in het begin, ze heeft er heel weinig mee gedaan ivm het weer en omdat hij niet lekker ging, dit werd eerst bij de ruiter( koopster) gezocht en pas later bij het paard zelf.
Pas toen kreeg de verkoopster die informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:16

Kafue, meisje was geen beginnende ruiter. Met 14 kun je een behoorlijke getalenteerde en ook ervaren ruiter zijn. Jonge paarden zijn niet per definitie alleen voor de "ervaren" ruiter en wat is ervaren..dat je ouder bent zuis je er niet 'ervarener' af, er af knallen, is er af knallen en of je dat nu als 14 jarige doet of als 40 jarige doet, het doet pijn en kan je invalide maken.

Als je zelf er niet meer op durft, een trainingsstal inschakelt, zelf met bodyprotector gaat rijden, zelf al kwetsuren hebt opgelopen, zelf hebt aangegeven bij wie dan ook dat je bang bent geworden om te gaan rijden, ga zo een dier dan niet als braaf verkopen als je weet dat hij reakties gaat geven. Vertel dan wat de voorgeschiedenis is, dat het dier in de omgang heel lief is, netjes opgevoed, dus braaf, maar onder het zadel er wel het een en ander is gebeurd, dat het dier verder is doorgereden en dat bepaalde manieren hem zijn afgeleerd, maar dat je daar wel rekening mee moet houden, dus als het paard je wederom gaat uitproberen je sterk in je schoenen moet staan.

Mijn ervaring is dat je dat niet snel wordt verteld, helaas.

Zal mijn paard als voorbeeld nemen, kocht hem als 6 en half jarige, vroeg of hij braaf was, makkelijk te rijden, goed was doorgereden, verkeerksmak was. Ja allemaal!!! Haha! , nou braaf in de omgang zeker wel, goed opgevoed zeker wel. Rijden was een drama, de eerste 2 jaar vollop streken gehad en ik was er veel te onervaren voor, dier was absoluut niet verkeersmak flipte helemaal en bijna verongelukt en was helemaal niet goed doorgereden, dier wist helemaal niet wat correct aan de teugel lopen dus aanleuning inhield, dus ik had geen stuur alleen een trekrem waar hij doorheen sjeesde.

Dan komt na een jaar het verhaal, dier was op gegeven moment onhandelbaar geworden, weer, nadat ze hem 3 maanden had, teruggebracht naar de fokker en was weer voor 6 weken opnieuw ingereden door die mensen, hij kwam steil overeind, letterlijk zo recht mogelijk en liet zich helemaal gelden. Een professionele ruiter heeft hem daar helemaal doorheen gereden. Eigenaresse reed hem altijd met slof in valse knik en lekker ver achter de loodlijn zodat ze dat krulletje had en hem niet kwijt kon raken, op wedstrijd was het altijd een drama en ze was te bang om hem eens flink op zijn nummer te zetten.

Conclusie, ik kocht het dier voor de recreatie, heb mijn handen vol aan hem gehad, ben er lang bang van geweest, ben een paar keer bijna verongelukt en nu eindelijk na wat jaren (ben ook geen talentvolle ruiter en heb een kleine beurs dus weinig middelen/lees: profs die mij kunnen helpen) heb ik hem er bijna helemaal onder. Steigeren heeft hij bij mij nooit gedaan maar wel dreigen, dus een metertje of zo omhoog komen en dan als een gek op 4 benen springen om te kijken of ik al bang ben geworden. Nu ga ik dus lachen en op een gegeven moment laat hij het maar varen en gaat doen wat ik dan van hem vraag. Dier met karakter, erg betrouwbaar in de omgang, zal nooit trappen of bijten, loopt als een hondje achter mij aan, ik heb er een hele goede band mee. Als hij spatjes heeft, doet hij alles met oortjes naar voren, je vliegt soms een meter uit het zadel. Kan ik nu zeggen dat hij braaf is???

Conclusie: veel te dure knol gekocht, had ik de achtergrond meteen gehoord, had ik hem niet gekocht. Dier was geschikt voor een ervaren ruiter die niet bang is, truckjes snel door heeft en daar heel creatief zonder hem boos te maken aan het werk te zetten en te houden, zou een goed springpaard zijn geworden als hij goed terecht was gekomen.

Conclusie: als ze dat meteen gezegd had voordat ik ging kijken, haakte ik natuurlijk af, dier stond al een tijdje te koop.

Het is handel.

Ik heb 2 keer een bod gehad voor hem als springpaard, wilde hem niet kwijt, waren ervaren kerels, dus geen kind van 14, heeft wel een meisje van 15 opgereden die hem heel erg goed de baas was, zij wilde hem ook kopen, maar zij wist wat een moeite ik met hem had en dat is gewoon een ander verhaal.

Ik zou het gewoon niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik hoor dat een kind met mijn paard blijvend letsel heeft opgelopen omdat hij streken heeft vertoont die ik ook heb gehad zonder dat ik het gemeld heb.

Het is ook een stukje moraal, vind ik.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:29

amondi schreef:
En nog even over die 2 maanden, dat staat in het begin, ze heeft er heel weinig mee gedaan ivm het weer en omdat hij niet lekker ging, dit werd eerst bij de ruiter( koopster) gezocht en pas later bij het paard zelf.
Pas toen kreeg de verkoopster die informatie.

Niet om er een welles-nietes verhaal van te maken, maar dit is gewoon niet waar.
Citaat uit de rechtzaak;
Citaat:
"Kunt u het paard wel terugnemen?", vroeg rechter P. van Hooff. De Kaatsheuvelse: "Als ze meteen in december hadden gebeld, had ik Vincent meteen opgehaald. Maar nu, na twee maanden, is het verkeerde gedrag er al helemaal ingesleten. Het kost maanden om hem dat weer af te leren."

Die twee maanden slaat op de periode dat die mensen het paard inmiddels in hun bezit hadden tijdens de rechtzaak en dat hij volgens de verkoopster het verkeerde gedrag had aangeleerd, niet op de periode die verstreken is tussen het moment dat het paard gekocht is en de eerste melding naar de verkoopster dat hij (op zijn zachtst gezegd) niet aan de verwachtingen voldeed.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:39

runningkawa schreef:
Citaat:
Of ze nu zo slecht terug heeft gelezen?

Nee, ik heb niet slecht terug gelezen maar ik geloof niet klakkeloos alles wat er geschreven wordt Slapen . En dat er dingen teruggedraaid worden die zijn gezegd omdat ze beter uitkomen voor het kort geding.....tja...
Dan kun je op een forum nog zo veel discucieren maar blijft het verhaal hetzelfde: dat je hier vaak maar de halve waarheid hoort, en dat je daar geen oordeel op kunt vormen.

In dit geval is er maar 1 verliezer en dat is het paard. Het wordt nu de grond ingeboord, iedereen kent zijn naam en wat de uitkomst ook wordt, degene die er mee blijft zitten heeft een groot probleem want bijna niemand zal hem nu nog willen en dat terwijl het toch een talentvol paard is wat nog ver kan komen in de sport....

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:48

suleilitha schreef:
Ach ja alles kan.
Het kan ook nog, dat deze Vincent een paar jaar terug nog een krengetje was, en ondertussen aardig handelbaar is geworden. Ik vergelijk even met mijn eigen paard, die is trouwens braaf als je er een kind opzet of iemand die gewoon niks van hem vraagt. Als er iemand op gaat zitten die bang is, voelen de meeste paarden dat ook haarfijn aan en kunnen dan veranderen in doldwaze ongeleide projectielen.
Een paard kan verder in een paar jaar tijd heel wat bijleren en zich ten positieve ontwikkelen.
Ik snap niet helemaal waarom jij je zo vastbijt in dit topic, Perrokai. Het verhaal heeft gewoon twee kanten en het lijkt erop, alsof je je ontzettend vastbijt in een soort missie om de verkoper van dit paard ongelijk te geven, of om de verliezende partij te verdedigen :s

Suleilitha,
Ik kan het helemaal met je eens zijn Haha! Haha! . Blij om een realistisch persoon op bokt te vinden. Pling

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:00

saphira21 schreef:
Nee, ik heb niet slecht terug gelezen maar ik geloof niet klakkeloos alles wat er geschreven wordt Slapen . En dat er dingen teruggedraaid worden die zijn gezegd omdat ze beter uitkomen voor het kort geding.....tja...
Dan kun je op een forum nog zo veel discucieren maar blijft het verhaal hetzelfde: dat je hier vaak maar de halve waarheid hoort, en dat je daar geen oordeel op kunt vormen.

In dit geval is er maar 1 verliezer en dat is het paard. Het wordt nu de grond ingeboord, iedereen kent zijn naam en wat de uitkomst ook wordt, degene die er mee blijft zitten heeft een groot probleem want bijna niemand zal hem nu nog willen en dat terwijl het toch een talentvol paard is wat nog ver kan komen in de sport....

Dat is voor jou ook niet nodig toch ? Jij kent het paard en het is braaf toch ? Enne....verblijd ons dan eens en verreik ons dan eens met jouw persoonlijke ervaringen met het paard en waarom jij weet dat het zo braaf is en dus wel geschikt voor een 14 jarige...
Geef ons dan iets waar we wel wat mee kunnen en dus beter kunnen oordelen.
De halve waarheid betekent dat er een aantal mensen liegen, de verkoopster heeft ook de halve waarheid gesproken....iig NIET de hele waarheid.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het erg triest is voor het paard met potentie. Maar aan de andere kant, joh er zitten hier zoveel experts die beter zijn dan alle anderen en die de ruiter de schuld geven, sterker nog alle ruiters en trainingstallen die met vincent te maken heben gehad en niet te vergeten zogenaamde instructeurs allemaal oplichters, die staan vast te trappelen om dit varkentje eens even te wassen en te te bewijzen dat ze gelijk hebben gehad. Vincent heeft er dus ook een hele fanclub bij inmiddels.

Er zijn dus twee verliezers, degene die er mee blijft zitten en het paard zelf. En dat het paard in deze weer eens de verliezer is ligt aan 1 van de partijen. Wie dat ook zijn zal uiteindelijk.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:03

Moderatoropmerking:
NAV een oftopic bericht: dit topic gaat niet zo snel op slot; er wordt een goede discussie geleverd en daar is niets mis mee.
Offtopicberichten doen daar erg debet aan dus bij deze weer een paar verwijderd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:39

Perrokai schreef:
Maar aan de andere kant, joh er zitten hier zoveel experts die beter zijn dan alle anderen en die de ruiter de schuld geven, sterker nog alle ruiters en trainingstallen die met vincent te maken heben gehad en niet te vergeten zogenaamde instructeurs allemaal oplichters, die staan vast te trappelen om dit varkentje eens even te wassen en te te bewijzen dat ze gelijk hebben gehad. Vincent heeft er dus ook een hele fanclub bij inmiddels.

precies! ook na dit verhaal staat er nog een hele rij mensen die zo'n paardje "wel ff goed rijden"...

Citaat:
Maar nu, na twee maanden, is het verkeerde gedrag er al helemaal ingesleten. Het kost maanden om hem dat weer af te leren."

als je het heel goed leest, moet ze het em nu voor de 2de keer afleren Clown

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:15

Perrokai schreef:
Dat is voor jou ook niet nodig toch ? Jij kent het paard en het is braaf toch ? Enne....verblijd ons dan eens en verreik ons dan eens met jouw persoonlijke ervaringen met het paard en waarom jij weet dat het zo braaf is en dus wel geschikt voor een 14 jarige...

Mij aub geen woorden in mijn mond leggen die ik niet heb beweerd. Lees mijn posts terug en dan zie je nergens dat ik ooit heb beweerd dat dit altijd een braaf paard is.

En ik vind niet dat ik hier iets moet geven waar iedereen wel wat mee kan, ik vind dat aan de rechter om te bepalen. Ik probeer alleen wat tegengas te geven aan sommige die hier in mijn ogen te ver gaan omdat ze oordelen over iets waar ze niets of weinig van weten.

En er zijn er een aantal die verhalen posten over ervaringen die 2 jaar geleden hebben plaatsgevonden met dit paard en daarom ook mijn waardering voor degene die wel inzien dat een paard met goede begleiding en training in 2 jaar tijd kan veranderen.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:17

Citaat:
Maar nu, na twee maanden, is het verkeerde gedrag er al helemaal ingesleten. Het kost maanden om hem dat weer af te leren."

als je het heel goed leest, moet ze het em nu voor de 2de keer afleren Clown[/quote]

Nu ga je uitdrukkingen in de Nederlandse taal wel heel letterlijk lezen!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:35

saphira21 schreef:
Perrokai schreef:

Mij aub geen woorden in mijn mond leggen die ik niet heb beweerd. Lees mijn posts terug en dan zie je nergens dat ik ooit heb beweerd dat dit altijd een braaf paard is.

En ik vind niet dat ik hier iets moet geven waar iedereen wel wat mee kan, ik vind dat aan de rechter om te bepalen. Ik probeer alleen wat tegengas te geven aan sommige die hier in mijn ogen te ver gaan omdat ze oordelen over iets waar ze niets of weinig van weten.

En er zijn er een aantal die verhalen posten over ervaringen die 2 jaar geleden hebben plaatsgevonden met dit paard en daarom ook mijn waardering voor degene die wel inzien dat een paard met goede begleiding en training in 2 jaar tijd kan veranderen.

Waar staat het woord ALTIJD dan ??

Tegengas geven werkt beter als het onderbouwd is en geen opmerkingen in de lucht van: Dit paard is braaf.

Er staat bij jou wel KAN veranderen, niemand die zegt dat dat niet KAN, maar het HOEFT helemaal niet en daar zullen we een antwoord op weten als de rechter genoeg bewijs heeft gekregen of onvoldoende. Er is door de verkoopster door de krant geciteerd,dat Vincent NOOIT gesteigerd heeft bij haar. NOOIT betekent NOOIT dit klopt dan dus niet. Ik zou dan de krant er op aanspreken en niet mensen hier, die reageren op de informatie die ze WEL hebben.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:01

Perrokai schreef:
Tegengas geven werkt beter als het onderbouwd is en geen opmerkingen in de lucht van: Dit paard is braaf.

Ook hier geldt, lees eens beter. Ik heb me nooit uitgesproken over braaf of niet braaf.

Ik vind het zo'n zinloze discussie met je worden, kan wel, hoeft niet, etc.
Kan me de discussie al weer voorstellen die je gaat voeren als de rechter oordeelt dat de verkoopster in haar recht staat want dat is niet jouw mening. Maar ja, ieder z'n eigen mening.
Laatst bijgewerkt door delerium op 27-03-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote hersteld

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:22

Dit is een quote van jou:
Citaat:
ik weet inderdaad meer van het verhaal af.
En nee, het zijn geen aannames.

Je tweede bericht op heel bokt ooit en in dit Topic. Meer vertel je niet, meer info krijgen we niet. Zoals gezegd als nu met iets onderbouwds zou komen of bijvoorbeeld, hoe je meer van dit verhaal afweet omdat je bijv. het paard heel goed kent, of regelmatig gereden hebt of wat dan ook en er bij vermeld dat je dat als officiele verklaring hebt gegeven en straks ook zal getuigen dan wordt het een heel ander verhaal.

Nu nog even de uitleg waar ALTIJD staat omdat je zelf zegt dat ik niet goed lees ??

Jouw vooroordelen over mij en het feit dat je denkt dat je me kent boeit me niet zo, noch of je het zinloos vind of me onaagenaam vind of niet.

Wij moeten hier discuseren met de gegevens die we wel hebben en het is aan de tegenstanders die zeggen dat de kopers en hun getuigen liegen om hier wel of niet hun visie of verklaringen en ervaringen neer te zetten. Doen ze dat niet dan kun je niemand hier verwijten dat ze het moeten doen met de info die ze wel hebben of een verkeerde conclusie trekken over de info die ze wel hebben.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:31

zoals gezegd, ik vind het een zinloze discussie worden. Waar had ik trouwens ook gelezen dat er geen discussie met mij gevoerd zouden worden, mede omdat ik een "nieuwe bokker" ben?
Ik ga me hier ook verder niet meer in mengen, ik hoor wel wat de rechter er van vind.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:54

saphira21 schreef:

Jij kent de situatie...
Tegen de rechter is door de verkoopster verteld dat het paard altijd braaf is geweest en nooit iets verkeerd gedaan heeft.
Lijkt me niet echt aardig als jij haar nu gaat tegenspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:07

Saphira21 het is natuurlijk logisch dat bokt zo reageert, maar ik snap wel dat je dat niet zo ziet, omdat je nieuw bent. Bokt is vrij direkt, dus als je binnenkomt in dit topic en vermeld dat je vriendin bent van de verkoopster en dus weet hoe het paard is (geweest) en dat het paard sinds zus en zo tijd braaf is geworden, dan hebben je berichten zin.

Je bent vaag, blijft vaag, maar gaat wel in de verdediging zonder verdere uitleg. Ik heb ook een mening gegeven, maar heb wel verteld waar ik mijn informatie van heb. Idd niet eerste hand, maar wel iemand die niet zomaar wat roept, de eigenaresse bij naam en toenaam kent, het paard kent, weet hoe eigenaresse rijdt, hoe ze toendertijd met het paard omging, hoe ze reageerde op het paard, etc.

Met die wetenschap speculeer ik nu even: ik denk dat eigenaresse wat graag van het paard afwilde omdat het niet klikte, omdat hij niet zo braaf met rijden is, wat natuurlijk niet voor een ieder geldt, paarden zijn dieren en bij sommige ruiters kliikt het geweldig en zal het dier superbraaf zijn, maar wees dan eerlijk om te zeggen dat je een bange tijd hebt gehad en het dier de kachel met je aanmaakte omdat je er niet mee overweg kon, dan weet zo een 14 jarige waar ze aan begint..., dan nog had het goed kunnen gaan, maar het is dus niet goed gegaan en dat kon natuurlijk vanwege de achtergrondkennis heel goed verwacht worden. Beetje sneu nu om andere dingen te gaan roepen als aan het licht komt dat bewuste paard niet voor een ieder geschikt is en dat de koper iets heeft gekocht wat ze nu ABsoluut niet wilden..... Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:52

saphira21 schreef:

Dat is ook mijn zorg geweest. Mijn clienten hebben er heel weinig belang bij de verkoopster de grond in te boren of het paard onverkoopbaar te maken. Al vanaf het allereerste begin is getracht een minnelijke regeling (waarbij dus geen ruchtbaarheid aan de hele zaak zou komen) te bereiken, maar de verkoopster wil dit koste wat het kost (en het kost wat.... en dan bedoel ik niet alleen geld) aan de rechter blijven voorleggen. Helaas, maar dan moet ze ook accepteren dat er steeds weer onder paardenmensen over gepraat wordt, dat zij en het paard bekend worden, en niet op de meest positieve manier.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:23

Ik denk dat inderdaad niemand er baat bij heeft dat er zoveel ruchtbaarheid gegeven wordt aan de zaak, aangezien iemand dadelijk met een paard zit waar een stempel op drukt, echter een groot voordeel iedere potentieele koper heeft wel de mogelijkheid om voorgelicht een keuze voor dit paard te maken en dat kan gunstig uitpakken aangezien je dan weet waar je aan begint en de kans groot is dat degene die hem koopt er ook echt voor gaat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:46

Dat is zo Sonjim......ik vraag me alleen af of het paard voor die mensen dan niet wat prijzig is gezien de omstandigheden. Maar dat is het probleem van de verkoopster. Er zijn er nog alijd genoeg die zeggen dat het meisje niet goed genoeg is voor het paard, en dat klopt omdat ze dit niet eens ambieerde. Maar zat anderen zeggen er wel mee overweg te kunnen dus daar zit er vast wel 1 tussen die het wel ambieert en gezien de uitstraling en de potentie van Vincent er wel 12000 euro voor neer zal tellen. Wie weet.....misschien lag het ook wel aan de verkoopster zelf, moest Vincent ook niets van haar weten, misschien is het een mannenpaard, kan allemaal. Maar dit meisje heeft hier niet om gevraagd en toch gekregen. De toekomst zal het leren. Er staat hier trouwens nog een paard op bokt aangeboden, waar tot nu ook velen zich over gebogen hebben maar het niet is gelukt. Ook daar zijn mensen in geinteresseerd die er ook de tijd voor hebben en de capaciteiten. En die heeft niet eens de potentie en talenten en uitstraling van Vincent.
Het is en blijft triest voor het beestje zelf, mensen kunnen zich verdedigen hij niet. Maar ik denk dat heel bokt en omgeving hem heel goed in de gaten gaat houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:21

FloortjeM schreef:
Dat is ook mijn zorg geweest. Mijn clienten hebben er heel weinig belang bij de verkoopster de grond in te boren of het paard onverkoopbaar te maken. Al vanaf het allereerste begin is getracht een minnelijke regeling (waarbij dus geen ruchtbaarheid aan de hele zaak zou komen) te bereiken, maar de verkoopster wil dit koste wat het kost (en het kost wat.... en dan bedoel ik niet alleen geld) aan de rechter blijven voorleggen. Helaas, maar dan moet ze ook accepteren dat er steeds weer onder paardenmensen over gepraat wordt, dat zij en het paard bekend worden, en niet op de meest positieve manier.

Het is een 50/50 risico... als de rechter wederom beslist in het voordeel van de verkoopster, zit de koper met een paard dat een naam heeft gekregen...waar voor hen een goed prijskaartje aan heeft gehangen, wat niet veel mensen er nog voor zouden willen betalen...
Zoals ik al vaker schreef zijn er alleen maar verliezers.. de kopers, de verkopers en het paard

VWB altijd braaf, een paard is geen fiets en is en blijft een dier, een vluchtdier wel te verstaan...
Dat een paard nog nooit onder mij heeft gesteigerd betekent niet automatisch dat het paard dit bij een ander nooit zal gaan doen of zou kunnen doen...
Is wel lachen... ben je een paard aan het zadelmak maken en beleren, tijdens het zadelmak maken paar goede bokken, eerste keer ruiter erop idem, dus is het geen braaf paard want het heeft onder de ruiter gebokt...
Tijdens het verder beleren schrikt dat paard zich het apezuur van bijv. een paraplu, gaat aan de kletter dus is het dier niet te vertrouwen want het gaat er wel eens vandoor...
Vraag me af hoeveel daadwerkelijk brave paarden er dan zijn in de wereld, want bijleren doen ze niet.
Nog mooier is het als iemand erkent dat hij/zij te weinig capaciteiten en ervaring heeft en het paard laat doorrijden door een prof op een handelsstal, want dat is gelijk een teken dat het paard niet te vertrouwen is, immers zou je het dan zelf wel doen.
Pruts je er zelf mee verder, en er gebeurd wat ben je helemaal van lotje getikt en blabla... hoe dan ook wat je ook doet je wordt er vroeg of laat mee om de oren geslagen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:51

En toch vraag ik me af in het algemeen dat wanneer blijkt dat het helemaal niet om zo'n super braaf paard gaat en dit wel is toegezegd wie er bij een eventueel ongeluk dan verantwoordelijk is. Uit angst kan je al van een paard vallen wanneer ie alleen maar niest;-). Dit is dan nooit de schuld van de verkoper maar wat wanneer er wel iets gebeurd was??? Niet op dit geval maar heb je als verkoper ook niet de zorgplicht om te zorgen dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is. Dit houdt in de koper over zo veel mogelijk dingen in te lichten, zoals bijv. hij is bang voor vrachtwagens of luchtballonnen enz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:08

Dinopino schreef:
En toch vraag ik me af in het algemeen dat wanneer blijkt dat het helemaal niet om zo'n super braaf paard gaat en dit wel is toegezegd wie er bij een eventueel ongeluk dan verantwoordelijk is. Uit angst kan je al van een paard vallen wanneer ie alleen maar niest;-). Dit is dan nooit de schuld van de verkoper maar wat wanneer er wel iets gebeurd was??? Niet op dit geval maar heb je als verkoper ook niet de zorgplicht om te zorgen dat de kans op ongelukken zo klein mogelijk is. Dit houdt in de koper over zo veel mogelijk dingen in te lichten, zoals bijv. hij is bang voor vrachtwagens of luchtballonnen enz.

Ik zou me harstikke rot voelen als iemand iets overkomt met een paard/pony welke ik verkocht heb, maar niemand kan een paard verkopen met valgarantie, verkocht is verkocht lijkt mij, tenminste in de zin van aansprakelijkheid.

Dat een dier bij jouw nooit geschrokken is van een vachtwagen is geen garantie dat het dier nooit zal schrikken, die garantie is gewoon niet te geven, door niemand niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:19

ja maar is er geen plicht die je hebt om de koper te informeren over eventuele risico's die jij als hoedanig hebt ervaren. Wat de koper mee doet en of die hetzelfde ervaart is niet van belang. Jij zelf heb je dan voor wat je kennis betreft voldaan aan de informatieplicht. Ik weet niet of zoiets bestaat maar dat moet toch eigenlijk Bloos Stel ik verkoop een hond waarvan ik weet dat die kinderen bijt maar zelf heb ik geen kinderen. Maar ik wist het wel dan heb ik toch bewust een leven van een kind in gevaar gebracht door dit niet te vermelden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:44

Wat betreft die voorlichting, vind ik dat wel heel belangrijk.
Mijn pony bijvoorbeeld was erg lastig verkeersmak te krijgen. Schrok en draaide soms om voor brommers en auto's, en hij was erg bang voor vrachtwagens, trekkers en ander groot en zwaar verkeer. Inmiddels is hij vrij goed verkeersmak, maar iedereen die ik er mee naar buiten laat (meestal samen met mij, maar een van de vroegere bijrijdsters ging ook wel alleen) heb ik zeer goed gewaarschuwd voor zijn angst voor vrachtwagens en trekkers en wat hij mogelijk kan doen. Je wilt toch niet dat iemand nietsvermoedend door rijdt en het dier ineens voor een auto of vrachtwagen springt of omkeert en wegrent etc? Ook niet als het paard verkocht wordt. Het kan namelijk zware gevolgen hebben voor de ruiter en mensen er om heen, of hij nu wel of niet (meer) in jouw/mijn eigendom is.

toen ik mijn paard kocht heb ik nadrukkelijk gevraagd of ze verkeersmak was, of ze bang was voor trekkers of vrachtwagens en hoe ze buiten te rijden was. Goed verkeersmak en erg braaf buiten was het antwoord.
Toen ze hier net was, was ze erg nerveus en druk en durfde ik absoluut niet alleen met haar naar buiten. Met een ander paard maakte ze de beweringen echter grotendeels waar. Ze is goed verkeersmak en buiten goed te rijden. Het enige was dat ze nogal kijkerig kon reageren in de " bewoonde wereld" en dan ook niet langs dingen wilde. Nu ze meer vertrouwen in me heeft kunnen we wel alleen naar buiten en loopt ze vaker door bij dingen die ze spannend vind.

Gedrag kan een terugval hebben als een paard bij een andere ruiter en/of in een andere omgeving komt. Het wennen kan erg lang duren afhankelijk van het karakter van het paard en de manier hoe er mee omgesprongen wordt en of de paard zich prettig gaat voelen in de nieuwe omgeving. Allemaal lastige factoren.
Juist bij een verkoop is het belangrijk veel informatie te krijgen over het paard, met liefst veel van zijn of haar geschiedenis zodat je een zo goed en eerlijk mogelijk beeld hebt van een paard. alleen dan kun je redelijk inschatten of jij je er waarschijnlijk mee kunt redden en kun je gedrag van een paard beter plaatsen.

Eerlijkheid en openheid duurt misschien wel het langst als je een paard wilt verkopen, maar uiteindelijk heb dan de kleinste kans dat een paard tegenvalt en de koper dat bij jou wil verhalen omdat het paard niet aan de beloftes voldoet...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:49

Vincent ?? Haha! Ja

Er zit een wereld van verschil tussen een keer een bok, een keer schrikken of een keer aan de kletter gaan tussen een paard wat iemand zelf niet braaf krijgt, instructeurs niet braaf krijgen, en een trainingsstal niet braaf krijgt. Met braaf word in het algemeen braaf bedoeld, niet als het dier eens schrikt, of als het eens bokt of als het eens een keer gegeven de omstandigheden zou steigeren. Dan kan het nog steeds een braaf paard zijn.
Zo zwart wit is het niet zoals hier gesteld word.
En als je een braaf paard verkoopt aan mensen die haar al drie maanden als braaf hebben en zo is ze dus ook geweest maar er komt precies op een nauw stukje een brandweerauto met sirene de hoek om al slippend door de bocht (overdreven dus) dan is er geen hond die naar de verkoper gaat wijzen. Dat lijkt me heel erg duidelijk. Als je een braaf paard koopt en het is vanaf dag 1 een grote gevaarlijke ellende maar je blijft volhouden en zoveel mensen zien dat en uiteindelijk gebeurt er dan toch iets dat je toch een ongeluk krijgt. Dan zou je weer eens aan de verkoper kunnen gaan denken maar meestal doe je dat al eerder.
De wet bepaalt de regels in samenwerking met het inzicht van een rechter in welke mate onder welke omstandigheden je aanprakelijk kan worden gesteld. Een handelaar is verantwoordelijk voor het product dat hij levert/verkoopt een particulier ook, dat het aan de omschrijving voldoet die gegeven is. Bij levende dieren is dat wat ruimer omdat het geen machines zijn maar desalniettemin bij grote afwijkingen, grove nalatigheid of leugens loop je het op. Hebben wij niet allemaal een WA verzekering ?? Wettelijk aansprakelijkheid ?? En een bedrijf (handelaar) kan ook voor zijn bedrijfshandelingen een WA afsluiten, doet hij dat niet dokt hij zelf.
Komt de verzekering er achter dat je met opzet iets onveiligs hebt verkocht dus in extreme gevallen als niemand er wat mee kan, dan betaalt je verzekering ook niet. Een hele goede stok achter de deur om eerlijk te handelen wat ook de bedoeling is van de hele constructie van wetten.....

Tuurlijk heb je wel eens zeurende mensen, die om alles zeuren de kleinste dingetjes en je bent het helemaal zat. Maar ja ook die kom je tegen als je wat verkoopt probeer ze er uit te pikken of maak een koopcontract waarin je alles goed omschrijft, ook als particulier en dan is er niets aan de hand. Dat is toch niet zo moeilijk ? Ze staan op internet alleen even downloaden.

En als je echte brave paard bij de ander echt helemaal flipt en ze contacteren je op tijd. Ga dan even kijken wat er aan de hand is, geef advies, help desnoods even en als het echt niet klikt en je geeft heel veel om je paard, neem hem lekker mee terug. Kun je dat niet omdat je hem hebt moeten verkopen vanwege echtscheiding of overllijden, dan zullen de kopers veel meer begrip tonen dan dat je zegt, ehh verkocht is verkocht, zoek het lekker uit. Wettelijk werkt het niet zo en in het dagelijkse leven kom je er ook niet ver mee.