Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:00

Vandaar ook specificatie's

Maar laten we beginnen bij de KNHS ruiters met vreselijk overgewicht zouden dan bv niet meer mogen starten op dat betreffende paard die ze zouden storen

Al moet ik eerlijk zeggen
een ruiter van 160cm die 72 kg weegt is klein en oogt propperig die kan kwa lengte nog makkelijk op een d-pony
Maar het oogt zielig.

Zet die zelfde ruiter op een paard van 180cm boers type (groniger gelders) en dan is het ineens geen gezicht meer wederom te klein te propperig

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:00

Ninx schreef:
tita schreef:
Volgens mij heeft ninx het uit een boek..veel woorden weinig inhoud maar dat vind ik persoonlijk.
Ik ga er niet op in maar over dat stuk kun je dus ook een hele discusie voeren.

Eigenlijk zouden er gewone officiele richtlijen moet komen met specificaties

Het zijn eerder weinig woorden, veel inhoud.
Ik plaats ook een boektitel onder aan mijn bijdrage, omdat daar een aantal zaken in staan die ik erg nuttig vind en heb meegenomen in mijn entry.

*LOL* jawel een boek tita had gelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:01

En neem een man van 195, die mag nergens meer op Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:02

natuurlijk wel Lachen
alleen moet je daar natuurlijk een passend rijdier voor hebben.
en het scheelt ook al veel als je dan niet dagelijks rijdt(zoals mezelf)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:08

tita schreef:
ninx schreef:
Het zijn eerder weinig woorden, veel inhoud.
Ik plaats ook een boektitel onder aan mijn bijdrage, omdat daar een aantal zaken in staan die ik erg nuttig vind en heb meegenomen in mijn entry.

*LOL* jawel een boek tita had gelijk Haha!

Beetje Ivan Wolffers, beetje kranten en tijdschriften, beetje nieuws en achtergronden, beetje persoonlijke ervaring; voila! Een entry! Geen letterlijk citaat hoor.
Wel een beetje flauw om te gaan piemelen daarover wanneer ik al 2x levensgroot in dit topic een boektitel aanprijs... dat had iedereen kunnen lezen.
Nogmaals mijn entry teruglezend vind ik de inhoud juist nog steeds erg raak. Misschien kun je zeggen wat eraan mankeert? Ofwel, zelf iets inhoudelijker commentaar leveren? Ik vond de richting waarin het gesprek ging wel positief, en vind het jammer dat dat verloren zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:12

nee ninx ik heb daar geen zin in om te gaan discussieren over een boek, citaat enz enz maar dat maakt ook helemaal niet uit.

Het gaat mij om de normen 12% die niet haalbaar is en verzonnen door een "geitje" van bokt

15%-20% norm naar aanleiding van een amerikaans onderzoek..terwijl die 20% helemaal niet maar paardvriendelijk zou zijn voor een groot zwaar paard.

Maar toch Shires voor een bierwagen kunnen tonnen trekken helemaal offtopic maar misschien kan een paard meer hbebben wat we denken.

Maar toch wat ik af en toe zie in de dressuursport das huilen met de pet op

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:17

Gewicht trekken is wat anders als dragen. Ik kan ook wel een paar keer mijn gewicht trekken, maar dragen.... nee dank u.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:20

tita schreef:
nee ninx ik heb daar geen zin in om te gaan discussieren over een boek, citaat enz enz maar dat maakt ook helemaal niet uit.

Het gaat mij om de normen 12% die niet haalbaar is en verzonnen door een "geitje" van bokt

15%-20% norm naar aanleiding van een amerikaans onderzoek..terwijl die 20% helemaal niet maar paardvriendelijk zou zijn voor een groot zwaar paard.

Maar toch Shires voor een bierwagen kunnen tonnen trekken helemaal offtopic maar misschien kan een paard meer hbebben wat we denken.

Bij het trekken van een bierwagen (ik ken de reclames van Budweiser ook) komt de belasting niet loodrecht op de ruggengraat (zoals wanneer er een ruiter op zit), maar wordt de wervelkolom in zijn eigen lengterichting belast.

Het is niet meer dan logisch dat er bij een ander soort belasting ook andere (maximum)waardes gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:20

Dat klopt. trekken is geen vergelijk met dragen.
Maar ik denk idd dat die 15 % wel meer in de buurt komt.
Dan heb je het over 90 kg bij een paard van 600 kg.
En dat is een gewone kwpn-er ongeveer (als zijn de grotere vaak richting 700, vandaar ook de wormkuren)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:23

tita schreef:

Je neemt wel de moeite de discussie een negatieve draai te geven door te proberen mij ervan te betichten te dwepen met kennis die niet uit mijn eigen kop zou komen. Je wilt niet discussiëren over een boek? Prima, dat hoeft ook niet. Want slechts het gedeelte over de extra kosten (die 2,5 miljard) komt uit een boek (ik ben immers geen wetenschapper he?). Over de rest kunnen we dus vrijuit praten, kom maar op dus.

Verder verwoord je je standpunten nu zelf niet echt helder en wat verwarrend. En om iemand van Bokt een geitje te noemen getuigt niet echt van respect voor je gesprekspartners. Tot slot haal je trekkracht en draagkracht door elkaar.
Nu ben ik in de regel niet iemand die zout op iedere slak legt, maar wanneer je zelf dat pad op gaat hobbel ik er wel achteraan.....

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:26

Mijn C welsh x new forest weegt 300kilo.
20% zou dus 60 kilo zijn ruiter én zadel.
Nou dat lijkt me nog te doen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:27

dat klinkt idd aannemelijk.
ik heb zelf eigenlijk geen idee wat mijn fjord weegt.
500 kg ofzo?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:27

Volgens mij is het algemeen bekend dat de mensen tegenwoordig aan het vervetten zijn. Buitenspelen? Weten kinderen nog wel wat dat is? Playstationnen moet je! Gelukkig kwam de Wii met Wii sports. Zo kan men iig nog in beweging gehouden worden achter de computer.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:14

Ninx, het enige wat ik in dat stukje miste is dat je moet rijden op een paard wat bij je (over)gewicht past.
perfecte bmi maar 30% van het gewicht van je shet, dat kan niet.
te dik maar slechts 15% van je paard (laat ons dit percentage maar gebruiken, soepeler dan 12%, strenger dan 20%), dan kan het.
en vind je geen paard waar je de 15% haalt, dan hoor je er idd niet (intensief) op te gaan rijden.
(ik heb eerder al gezegd dat ik naar schatting ietsje boven die 15% zit, dus rij ik weinig en kort)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:36

ehm, sorry hoor maar wat is nou precies de discussie? Bloos
er is een test gedaan, met resultaten ok. Daar kan je je mening over hebben, die heb ik ook, maar dat veranderd niks aan die test.. En, om elkaar te gaan beschuldigen gaat me dan wel heel ver! Ik denk dat het voor veel mensen confronterend kan zijn, en met die 12% zijn er ook nogal wat mensen die volgens die norm te zwaar zijn en dus schade aanrichten. Tja, wat je ermee doet is je eigen keuze, maar je weet het nu iig!
Ik vind ook dat je een paard moet zoeken wat bij jouw gewicht ed past. Ja Alhoewel ikzelf al een stevige heb (niet omdat ik dik ben, maar omdat ik koudbloeden en met name fjorden gewoon super leuk vind), ik heb zelf dus een fjord, kan die volgens die 12% 72 kilo dragen. Een volwassen vrouw weegt dat ongeveer, soms zelfs meer.. Een volwassen man is meestal toch wel een stukje zwaarder. Dus dan moet het paard nóg groter, en zwaarder! En dat kan ik me lastig voorstellen hoor.. en zijn dan veel meer grote sterke zware paarden nodig om al die mensen van een paard te voorzien wat 'past'.

Maar das geen reden om jouw paard zo te balasten (die max. 15% neem ik nu)!

@fojoe, goed dat je er rekening mee houdt!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:39

je kunt in het lopen van een paard/pony snel genoeg zien of het dier last van het ruitergewicht heeft of niet. Als een ruiter te zwaar is voor een paard, kan een paard de rug niet loslaten en lekker door het lijf lopen. In mijn ogen hebben mensen die zwaarder dan 110 of 120 kg wegen inderdaad niets te zoeken op een paard, maar meer uit veiligheidsoverwegingen, want ze hebben moeite met hun balans, liggen er zo naast en dat is voor iedereen ongezond. Als je nog zonder hulp makkelijk op een paard kunt klimmen en kunt meegaan in de beweging zie ik het probleem niet zo.

Leuk al die wetenschappelijke onderzoeken, waarvan ik vind dat te makkelijk conclusies eraan verbonden worden in een te korte tijdspanne, maar voor mij niet zaligmakend. In mijn optiek zou een onderzoek gedurende jaren uitgevoerd moeten worden, met verschillende mensen en werk op hetzelfde paard, pas dan kun je denk ik een oordeel vormen.

Zelf weeg ik 95 kg en rij op een kruising tussen een werkpaard en een pony, een robuust gevalletje
is inmiddels negentien jaar, topfit en rolt nog zo drie over rug en terug. Na het gedoe met Lammert Haanstra en zijn actie tegen zwaargewichten te paard, heb ik twee maanden niet gereden. Belachelijk; 75 % van de nederlandse ruiters rijdt waardeloos en alleen de dikkies zouden moeten stoppen? Ik ben weer lekker gaan rijden en mijn paard heeft er duidelijk plezier in.

Onder de mannelijke springruiters onder ons bevinden zich kleine types, maar zeker ook grote types.
Zo'n man van 1.95 weegt toch gauw rond de honderd kilo. Een internationaal wedstrijdpaard loopt een paar keer per maand een grote wedstrijd en tilt zo'n man tijdens het parcours over hindernissen van 1.50 of 1.60. Dat lijkt moeiteloos te gaan en heel vaak is een combinatie foutloos, dus ik snap het gemiep niet zo Bloos

vind dit erg rieken naar slankies versus dikkies, weer een soort kruistocht. Ongezond dat hele volkstammen meiden zich hele dagen bezighouden met hun figuur/uiterlijk en vervolgens ook nog eens hun vinger opheffen tegen de zwaardere medemens.

Leven en laten leven is mijn devies, tenzij een paard duidelijk aangeeft wanneer iemand te zwaar is
en dat doen ze, net zo goed als ze aangeven wanneer ze niet eerlijk gereden worden Pling

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:58

Slotty schreef:
Ik denk dat het voor veel mensen confronterend kan zijn, en met die 12% zijn er ook nogal wat mensen die volgens die norm te zwaar zijn en dus schade aanrichten. Tja, wat je ermee doet is je eigen keuze, maar je weet het nu iig!
Ik vind ook dat je een paard moet zoeken wat bij jouw gewicht ed past. Ja

ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt
de 12% norm gaat er net om dat mensen maar 12% van hun paard mogen wegen.
hoe kan je nou te zwaar zijn als je binnen die (strenge) norm valt? Blond

@Leonora, helemaal mee eens dat hierover uitgebreid onderzoek zou moeten gevoerd worden.
als de wetenschappers nou eens een formule zouden kunnen vinden om voor elk paard apart gemakkelijk uit te rekenen wat het maximum gewicht is dat het kan dragen.
(rekening houdend met bouw, ideaalgewicht, leeftijd, ... van het paard)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:36

Moderatoropmerking:
ondanks dat het onderwerp gevoelig ligt bij velen wil ik jullie vragen de discussie respectvol te houden naar iedereen. Het gaat er hier niet om hoe hard iemand traint maar wel over de invloed van gewicht op het paard.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:40

Het spijt me, geen tijd om alles helemaal te lezen. Heb al eerder eens gereageerd, mijn gewicht inclusief zadel is ong 15.5 % zonder zadel 13%. Maarre, zijn die percentages/normen met of zonder zadel gerekend??

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:43

ik vind het een goede zaak! sorry maar dat jij te dik bent kan een paard niets aan doen. en daar hoeft een paard vooral niet onder te leiden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:03

dat je voor je lengte te dik bent wil niet automatisch zeggen dat je ook te zwaar bent voor je paard.
het is een goede zaak dat mensen aan het denken worden gezet,dat zeker.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:14

Leonora schreef:
je kunt in het lopen van een paard/pony snel genoeg zien of het dier last van het ruitergewicht heeft of niet. Als een ruiter te zwaar is voor een paard, kan een paard de rug niet loslaten en lekker door het lijf lopen. In mijn ogen hebben mensen die zwaarder dan 110 of 120 kg wegen inderdaad niets te zoeken op een paard, maar meer uit veiligheidsoverwegingen, want ze hebben moeite met hun balans, liggen er zo naast en dat is voor iedereen ongezond. Als je nog zonder hulp makkelijk op een paard kunt klimmen en kunt meegaan in de beweging zie ik het probleem niet zo.

Helaas kun je slijtage niet altijd zien op het moment dat het ontstaat. Het paard loopt heel lang goed, totdat er klachten ontstaan. De schade is dan vaak al gedurende langere tijd opgebouwd, zonder dat dit (zeker in het begin) aan de buitenkant te zien is geweest.

Citaat:
Onder de mannelijke springruiters onder ons bevinden zich kleine types, maar zeker ook grote types.
Zo'n man van 1.95 weegt toch gauw rond de honderd kilo. Een internationaal wedstrijdpaard loopt een paar keer per maand een grote wedstrijd en tilt zo'n man tijdens het parcours over hindernissen van 1.50 of 1.60. Dat lijkt moeiteloos te gaan en heel vaak is een combinatie foutloos, dus ik snap het gemiep niet zo Bloos

En na hoeveel jaar is een springpaard "afgeschreven" voor de sport?

Citaat:
vind dit erg rieken naar slankies versus dikkies, weer een soort kruistocht. Ongezond dat hele volkstammen meiden zich hele dagen bezighouden met hun figuur/uiterlijk en vervolgens ook nog eens hun vinger opheffen tegen de zwaardere medemens.

Ik ben geen meid en ben ook niet "bezig" met mijn gewicht. Ik heb er geen problemen mee als mensen (te) dik zijn, en al helemaal niet als ze dit buiten hun "schuld" zijn.
Waar ik wel moeite mee heb, is als mensen van zichzelf weten dat ze te zwaar zijn voor een bepaald paard, en dan toch (intensief) erop blijven rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:16

Oomens, I agree...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:19

ik ben het er mee eens dat dit een dikkies vs slankies discussie word,maar ik ben het ook eens met jouw stelling oomens dat iemand van zichzelf weet dat diegene te zwaar is voor een paard en er toch op blijft rijden.
daar heb ik dan ook wel moeite mee....

maar je kan er verder weinig aan veranderen,mensen stoppen heus niet zomaar ergens mee als er commentaar op is,dan bereik je vaak juist het tegenovergestelde.

en áls je er dan toch wat van zegt,vind ik dat dat best op een normale manier kan.
aan l*llige dingen zeggen heeft niemand wat.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:43

Wat als het paard zelf overgewicht heeft? Nagelbijten / Gniffelen
Dan mag je toch nóg minder gewicht op het beestje zetten?

Ik heb niets tegen mensen die iets 'voller' zijn, wel als deze mensen een te kleine/fragile pony rijden.

En ik ga mee met de opmerking dat je niet altijd 'ziet' als je te zwaar bent voor een paard, daarmee dat in dit onderzoek ook waarden als spierstijfheid en hartslag gemeten werden. Dagelijks 'een beetje' over de grens van de draagkracht gaan kan op lange termijn zeer schadelijke gevolgen hebben.

(En sommige mensen durven dan nog te zeggen 'maar hij liep altijd zo mooi onder mij' als hun pony/paard klachten krijgen Verdrietig )