Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krumel

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:24

piezze schreef:
laat ze gewoon maar alle hulpteugels verbieden, net als alle antiblafbanden, zwepen en sporen, dan moet je wel diervriendelijk paardrijden, hoe je het wendt of keert

ok, dit gaat wel offtopic maar ik denk dat je zonder hulpteugels, zwepen en sporen wel degelijk nog steeds onvriendelijk kan paardrijden net zo goed als dat je met wél diervriendelijk paard kunt rijden. Hulpteugels worden echt niet altijd gebruikt zoals bij p&p.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:37

daar waar de kwaliteiten van de ruiter ophouden, worden hulpteugels aangerukt...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:42

Arabesk schreef:
daar waar de kwaliteiten van de ruiter ophouden, worden hulpteugels aangerukt...

Als je het heel erg kort door de bocht wil bekijken kan dit er een uitspraak van zijn.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 02:10

Zijn we ook tegen een zweep? Nee toch? het gaat er toch om HOE je iets gebruikt? En daar draait het hier juist om. Ik ben niet tegen longeren, WEL op deze manier. Ik ben niet tegen het bijzetten van een paard (hoewel ik er niet mee werk), maar WEL op deze manier. Ik heb respect voor de ruiters en amazones op het hoogste niveau, maar NIET als dit hun beoogde manier van trainen is. Ik noem mijzelf geen amateur, maar ik weet dat ik lang niet alle wijsheid in pacht heb. Neemt niet weg dat ik een sterke mening heb ten opzichte van de omgang met paarden; Paard gaat voor. Geeft het paard aan 'stop hiermee' dan stoppen we.

Verder kan ik alleen maar nogmaals benadrukken voor alle dodo's die maar blijven schreeuwen dat je 'gewoon' iedere dag bij Coby kunt gaan kijken: Hell no, dat kan dus niet. En terecht. Zou een drukte worden! Zal lekker trainen zijn met een arena vol 'fans'. Geloof mij, been there, done that, je komt alleen binnen op uitnodiging en zelfs dan loop je niet onaangekondigd 1,2,3 de stallen, trainings-area's binnen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:22

Ik vind het een keurig nette uitspraak en vind ook dat er voldoende uitgebreid onderzoek gedaan is naar alle feiten.

Het zal niet helpen er hier op Bokt weer opnieuw een rel van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:23

Rel, waar? Meningen, vrijheid van meningsuiting, zoiets wel Ja

Onderzoek...door een spercieboon zeker? Die wat centjes in de hand gedrukt heeft gekregen of zo iets? Lachen

Ik ben niet tegen hulpteugels..ik ben wel tegen hulpteugels verkeerd gebruikt... en helaas kan je dan dus ook erg vaak tegen zijn Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:26

Ach, Runningkawa, om dan ook op pagina 10 te refereren aan een mogelijk ongeluk tijdens het longeren...dat vind ik wat laag.
Bij mij is er ook ooit een verongelukt tijdens het longeren, niks niet bijgezet oid, gewoon bokken en hij sloeg met zijn achtrbeen zijn voorbeen verrot...
Dat soort opmerkingen vind ik dus laster, verder zoeken naar punten waarop je iemand kunt veroordelen.Dat noem ik rellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:26

Mensen mogen hun mening geven, niet?? Er worden wel vaker uitspraken gemaakt door instanties die lichtelijk gekleurd zijn. Naderhand wordt er dan ook veelvuldig over gesproken. Bokt is ook media. Niet alleen op bokt zal er tal van meningen zijn die het niet eens zijn met de uitspraak.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:27

Tuurlijk mag ieder zijn mening geven. ik ook dus.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:28

ik heb niet t hele topic doorgelezen, maar snap t ook niet helemaal. zijn er ergens foto`s van de manier waarop ze gelongeerd hebben? ben wel nieuwsgierig nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:31

Ik vroeg me idd af of iemand daar nog iets van in het geheugen ligt.
Laag nee gewoon iets wat me binnen is geschoten. En daarom de vraag. En dan is het aan andere als ze er nog wat van weten om er wat over te zeggen. Of er toen belend was of hij was bijgezet of wat er ook alweer gebeurd was Lachen
Maar je kunt alles op toeval gooien...maar dan vraag ik me af of het idd toeval is? En zeg niet dat het geen toeval is zeg dat ik me dat af vraag.

Idd er staan zo vaak dingen op bokt waar dan over gepraat wordt. Maar als het dan een bekende is mag het niet? Kijk eens op HAW Lachen
Had ze anders moeten longeren, was er nooit geen praat over geweest en stond ze nog steeds te boek als e vriendelijke mevrouw...nu zullen er vast verschillende anders over denken.
Moet je daar bokt en de mensen de schuld in geven, of gewoon naar je eigen gedragingen kijken en wat je met je dier hebt aangevangen?

Edit: jij mag dus je mening geven, maar een ander doet aan laster?
raar dat vrijheids van meningsuiting alleen maar 1 richting verkeer is Haha!

ikenindi schreef:
ik heb niet t hele topic doorgelezen, maar snap t ook niet helemaal. zijn er ergens foto`s van de manier waarop ze gelongeerd hebben? ben wel nieuwsgierig nu...

http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/r ... 51&t=22151
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:35

runningkawa schreef:
ikenindi schreef:

http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/r ... 51&t=22151

wow! waarom zo kort???

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:35

Ach, laat ook maar, het zal me verder ook een worst wezen. Ik vond het gewoon een net onderzoek, dat is mijn mening. En ik vind zaken uit het verleden opgraven niet netjes. En dat is ook mijn mening.
Om nou gelijk te zeggen dat vrijheid van meningsuiting volgens mij eenrichtingsverkeer is....Dat zeg ik helemaal niet namelijk. Maar ja, lees het hoe je het lezen wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:36

Tiessie schreef:
Tuurlijk mag ieder zijn mening geven. ik ook dus.

Maar waarom is het dan een rel? Jij bent het eens met de uitspraak, deftig, ik dus niet. Dat het in je opkomt om zo je pony vast te knopen getuigt zeer slechte basistraining en gevoel voor dieren. Dat een prof dit aan laat zien en dan vrolijk roept dat als de pony het niet pikte had hij dat wel laten zien. Getuigt van nog meer dieronvriendelijke knulligheid. Dan heb ik mijn vraagtekens bij alle trainingen, zitten er ook dieronvriendelijke tussen?.

Mijn paard pikt ook zaken die niet door de beugel kunnen, juist omdat hij een prettig karakter heeft en als paarden leren mensen te ervaarden en zich onderwerpen pikken ze alles. Is een proces dat al begint bij het zadelmak maken. Daar begon het eventuele niet pikken wat daar ook wordt "bijgestuurd" tot het wel moeten pikken. Dus een zeer onprofessionele uitspraak van een prof die ik meer van een penny verwacht.

Dat roept ook verzet op bij mensen, dus een rel kan idd verwacht worden binnen de paardenwereld.

Eerst Anky die wordt bekritiseerd waar een grote groep niet op zat te wachten, nu Coby, dat vinden de paardenbonden niet leuk, het gezicht naar buiten toe mag niet beschadigd worden. De Nederlandse top mag geen verkeerd beeld geven naar de buitenlandse paardenwereld, immers we scoren altijd zo goed en dat kan dan toch niet vanwege dieronvriendelijke trainingen????
Deze uitspraak zie ik meer als een diplomatieke uitspraak die niet een bal aan het rollen mag gaan maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:37

Dat zeg je wel Lachen
Als je het er mee eens bent mag je het zeggen
Ben je het er niet mee eens noem jij het laster Lachen

Laster is als je iets verzint of beweert dat niet klopt.
Dat doet hier niemand. Mensen hebben meningen of vragen en niet meer en niet minder.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:41

Nee, runningkawa, dat maak JIJ ervan dat ik dat zeg. Geschreven woord kun je heel anders interpreteren als dat het bedoeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:43

Jij hebt het over laster en rellen..niet ik
Je refereert die woorden ook richting een eerder bericht van mij...
Dan is er weinig andere keus dan dit te denken...
Lijkt mij dan fijn je berichten anders te formuleren dat er niks anders gedacht kan worden ipv mensen op die manier te beschuldigen Lachen

maar goed, maar weer on topic

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:55

Nikka schreef:
Waar ik me aan erger is het gedraai. Eerst is het niet waar, dan alleen in stap, dan de fout van de amazone, dan heel kort, dan een goede trainingsmethode. Als het zo zou zijn als Greetjebee schrijft, waarom dan al die poespas? Het lijkt me eerder een naderhand opgebouwde verdediging die erg mooi is ingekleurd. En daar hoef ik er niet voor te zijn bijgeweest, dat is een kwestie van lezen.

Volgens mij is er niet gedraaid hoor! Het IS op zich een goede trainingsmethode (is vastgesteld op basis van verschillende literatuur/studieboeken en het oordeel van diverse deskundigen!), alleen in eerste instantie werd er een fout gemaakt door de amazone, dit is dus alleen (van korte duur) in stap geweest en deze fout is zeer snel gecorrigeerd. Ik zie het gedraag in het geheel niet!

Born2BCrazy schreef:
(Daar komt dan nog bij, dat ze in het verweer uitleggen dat deze manier van bijzetten hoort bij een bep. trainingsmethode.. die zij helemaal niet gebruikten..maar nu vallen we in herhaling)

Dat is dus gewoon NIET waar. Deze manier van bijzetten wordt genoemd als 'gangbare longeertraining' in NOTA BENE de 'Richtlinien für Reiten und Fahren' -> Zo klassiek als maar kan.

Born2BCrazy schreef:
Niemand was er bij, dat zeg je goed, dus jij ook niet, maar dat betekent toch niet dat je je geen mening mag vormen?
Op basis van de foto's en de uitspraak van de tuchtcommissie?

Ja dat betekent het dus wel! Dat heeft zelfs het Tuchtcollege gezegd, zie het vetgedrukte stukje in mijn eerder post.

Het Tuchtcollege heeft deze zaak van alle mogelijke kanten belicht en dat is veel meer dan alleen die paar foto's op basis waarvan velen hier nu hun oordeel vellen. Iedereen snapt toch, hoop ik, wel dat een oordeel op basis van zo weinig materiaal op z'n minst kort door de bocht genoemd mag worden.

Denica schreef:
Ik snap eerlijk gezegd totaal niet wat het er nou mee te maken heeft of wij amateurs zijn of niet. Zelfs iemand die totaal neit in de paarden zit heeft toch kunnen zien dat dit geen diervriendelijke manier van trainen is. Of het dan functioneel is of niet, als je op zo'n manier succesvol moet zijn is voor mij de lol er al snel af. Er zijn zeker genoeg andere mensen waarvan ik ook niet vrolijk wordt maargoed.

Jammer dat er zo mee om wordt gegaan maar gelukkig dat het al zoveel in de publiciteit is geweest. Mijn beeld van beidde dames is iig nu wel negatief veranderd.

Nee, dat kan iemand die niet in de paarden zit dus NIET. Lees aub de uitspraak, daar staat dat ook duidelijk in. Alleen deskundigen kunnen hierover oordelen en dat is bij de beoordeling door het Tuchtcollege dan ook gebeurd. Het Tuchtcollege hekelt juist mensen die het niet helemaal snappen (zoals jullie) en deze manier van longeren veroordelen (buiten het eerste stukje, waarvan ook is toegegeven en erkend dat dit fout was, is deze manier van longeren CORRECT). Leken veroordelen dit, terwijl het een manier van training is die zich heeft ontwikkeld door de eeuwen heen. Door paardenmensen, wel te verstaan. En doordat nu allerlei 'mensen met paarden' gewoon niet genoeg kennis en kunde en paardengevoel hebben snappen zij deze methoden niet en worden deze veroordeeld. Slechte zaak! (zegt het Tuchtcollege overigens ook, alleen dan anders verwoord)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:14

Greetjebee schreef:
Deze manier van bijzetten wordt genoemd als 'gangbare longeertraining' in NOTA BENE de 'Richtlinien für Reiten und Fahren' -> Zo klassiek als maar kan.

Ik ben erg benieuwd naar de letterlijke tekst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:16

runningkawa schreef:
Je hoeft er toch niet bij te zijn om te kunnen kijken naar deze foto's?
Onzin altijd met je was er niet bij...je hebt je oogjes ook voor meer gekregen dan erbij te zijn Lachen

Dat is waar, je kunt inderdaad naar deze foto's kijken, echter foto's zijn ALTIJD een momentopname. En DUS mag je NOOIT een oordeel over iets hebben door enkel gekeken te hebben naar foto's. Voor een gedegen, correct, objectief en volledig oordeel moet je er dus wel bij geweest zijn, of op z'n minst een volledig onderzoek hebben gedaan. En dat heeft niemand hier gedaan.... (behalve het Tuchtcollege...)

runningkawa schreef:
En je hebt dan ook ergens hersentjes gekregen waarmee we allemaal kunnen bedenken of de pony hier nu zo happy van wordt....

Lees de uitspraak aub, diverse deskundigen (zowel paardenkenners als veterinairen) hebben geoordeeld dat er bij deze pony geen blijk was van angst of ontevredenheid anderszins. Dat het op LEKEN anders overkomt is dan jammer... maar onoverkomelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:23

Leek = iemand die van een bep. vak geen verstand heeft

Het is af te vragen wie dat dan is in deze Nagelbijten / Gniffelen
Heel Bokt -inclusief juryleden etc. - reageert ontzet op deze foto's en ook daarbuiten stond men verstomd. Maar nee, niemand heeft er verstand van... Gestoord

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:25

Rianneke schreef:
runningkawa schreef:
Die pony heeft echt wel eens geprotesteerd..zo niet is het een dooie zak van een knol.... en laat ik die pony nu zo niet zien Lachen

in het begin zal'een beest altijd protesteren denk ik... maar als dat 20 keer gedaan word en hij weet dat het gee zin heeft zal ie braaf zijn rondjes gaan lopen denk ik...

Wat denken jullie nou zelf?? Dat zo'n diertje van de ene op de andere dag zo wordt bijgezet?? Koe Volgens de Richtlinien wordt een jong paard eerst lang en pas daarna kort bijgezetn, een ouder, ervarener paard dient in het begin kort en dan steeds meer op lengte bijgezet te worden. Zoiets ontwikkelt zich toch door de jaren heen!? En wordt toch, naarmate de training, ervaring en conditie vordert aangepast???

Ik snap niet dat jullie zo stellig durven te zeggen 'dat ie zeker-te-weten wel heeft geprotesteerd'. 1 ben je daar OOK niet bij geweest en 2 hebben jullie nog nooit een paard/pony opgeleid tot een dergelijk niveau en weten jullie dus niet wat daarvoor de gangbare / meest geschikte methoden zijn en wat daarvan de effecten zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:29

Waar ik de meeste problemen mee heb is (naast het feit wat al erg genoeg is) dat de mevrouw in kwestie zichzelf zo heerlijk tegenspreekt.

En is het zo, omdt dit in een boekje staat, dat het dan maar normaal is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:30

De uitspraak is sowieso vreemd:

Citaat:
Het tuchtcollege kan niet anders dan concluderen dan dat deze regel (alleen enkelvoudig, aan het zadel bijzetten is toegestaan) al sinds jaren niet meer wordt nageleefd, en het dus kennelijk een door de praktijk achterhaalde oude regel betreft.
.....
De regel is dus kennelijk achterhaald door de praktijk, en kennelijk is dat reeds zodanig geaccepteerd dat FEI en KNHS gewoon vergeten zijn de regel aan te passen.

Conclusie: ik mag komende week op concours ook met andere bijzets longeren. Ze zijn gewoon vergeten de regels aan te passen. Koe

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:30

Tiessie schreef:
Ach, Runningkawa, om dan ook op pagina 10 te refereren aan een mogelijk ongeluk tijdens het longeren...dat vind ik wat laag.
Bij mij is er ook ooit een verongelukt tijdens het longeren, niks niet bijgezet oid, gewoon bokken en hij sloeg met zijn achtrbeen zijn voorbeen verrot...
Dat soort opmerkingen vind ik dus laster, verder zoeken naar punten waarop je iemand kunt veroordelen.Dat noem ik rellen.

OK dan!

runningkawa schreef:
Rel, waar? Meningen, vrijheid van meningsuiting, zoiets wel Ja

Onderzoek...door een spercieboon zeker? Die wat centjes in de hand gedrukt heeft gekregen of zo iets? Lachen

Ik ben niet tegen hulpteugels..ik ben wel tegen hulpteugels verkeerd gebruikt... en helaas kan je dan dus ook erg vaak tegen zijn Verdrietig

En dat is ook laster!

Zeg nou eens RK, wat vind jij nou van het onderzoek dan?? Waar schort het dan in jouw ogen aan in het onderzoek? Welke fouten zijn er gemaakt?