Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:29

_Henrieke schreef:
saskiakefie schreef:
wil je voortaan even quite bij de goede zetten? Dit voorkomt misverstanden.
IK denk dat ik dat niet meer hoef uit te leggen, er zijn al verschillende argumenten gelegd.

Vergeef me.

Waarom zou je dit niet hoeven uit te leggen?

haha, ja tuurlijk.
uhm even tussen door:
wat is jou mening dan?
Dat zowel de hond als het paard afgemaakt worden of allebij niet of wat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:30

_Henrieke schreef:
Een kind is het mooiste wat je als mens kan overkomen, en laten we eerlijk zijn. Kinderen hebben 10000den ouders. Leraren,vrienden en buurvrouwen. De schuld ligt niet altijd bij de ouders.

Henrieke, mijn kind heeft echt maar 2 ouders, hoor. Ik ben de enige moeder van mijn eigen kind, hoor Knipoog . Ze leert van heel veel mensen in haar leven iets, dat is waar en zo hoort het ook, maar IK heb haar met bloed, zweet en tranen 9 maanden gedragen en op de wereld gezet. Ik en haar papa zijn degenen die haar die liefdevolle, veilige thuisbasis geven met alles wat er bij hoort. Wij hebben de verantwoording voor haar, niemand anders in principe.

Natuurlijk als er iets gebeurt ligt de schuld niet altijd bij de ouders, maar in DIT verhaal was de moeder er in elk geval bij, zoals ik in het verhaal lees. En dan is het hard, kan het misschien iedereen gebeuren, maar ZIJ had op haar peuter moeten letten. Zeker in de buurt van paarden cq hengsten. Neemt niet weg dat het een verschrikkelijk tragisch ongeluk is en zij met de gevolgen mag leren leven. Lijkt me absoluut afschuwelijk voor haar en de nabestaanden. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-07 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

superwoman

_Henrieke schreef:
En als de hengst uit de wei word gehaald door mensen en vind dat de mensen niet in zijn wei mogen en weer doorslaat?

De kans dat dat gebeurd = niet groter geworden dan voor het ongeval met het kind.

Wanneer de hengst voor het ongeval al problemen gaf, vind ik het ook een goede keuze om het paard af te laten maken, maar anders vind ik het totaal zinloos.

_Henrieke

Ninx schreef:
Vanzelfsprekend, en ook iedere ouder heeft recht op het maken van fouten. Je bent tenslotte ook maar een mens. Maar om je voort te planten is het niet nodig om enige breincapaciteit te bezitten of een verantwoordelijk mens te zijn, zodra het zaadje geplant is komt het kind er... En dat kind komt meer dan eens terecht in een situatie waarvan je je beter kunt afvragen of het niet beter was geweest als het kind nooit bestaan had. Dat is best hard. Maar na een paar jaar werken in de hulpverlening (nu niet meer) kom je ze allemaal tegen hoor. Het is een regelrecht drama. Hetzelfde geldt voor dieren.... mensen doen maar wat, zijn impulsief bezig, denken niet na.... Waarom staat marktplaats bol vd beesten en zit het asiel propvol??? Juist.
Nee, ik heb geen hoge pet vd mens.

Ik vind dat je de vergelijking mens/dier niet kunt trekken.
Maar inderdaad sommige ouders kunnen de kinderen nou eenmaal niet veel bieden. Betekend dat dat je geen kind mag hebben dan? Ouders hebben vaak het beste met hun kinders voor.

Nikka

Een hond die zomaar kinderen bijt moet worden afgemaakt geeft de meerderheid aan. En een hengst die kinderen bijt ook?(zoals de meeste hengsten in ieder geval happerig zijn) Nee, zullen de meeste zeggen. Wat leg je dan de grens?
Paarden zijn niet van nature prooi-jagers zoals honden dat wel zijn. Het gaat hooguit om dominantie en in een lichtere vorm hiervan spelen. Ik ga er niet vanuit dat een paard dit doet om te doden of een kind zwaar te verwonden. Ik vind afmaken dan ook onterecht, mits er al veel zaken zijn gebeurd, men had wel beter op dat kind moeten letten. Ik heb een schat van een hengst thuis staan maar er komt geen klein kind zonder begeleiding in de buurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:31

saskiakefie schreef:
haha, ja tuurlijk.
uhm even tussen door:
wat is jou mening dan?

Ik vind dat elk dier dat een mens bewust of onbewust ernstig letsel toebrengt afgemaakt moet worden.......

Zouden ze ook bij mensen moeten doen (met uitzondering van de beroepsslachters)

saskiakefie

superwoman schreef:
_Henrieke schreef:

Hoezo zal hij het nog een x doen?
Peuters horen niet inde wei te kunnen komen.....schuld van de ouders, niet van de hengst

En als de hengst uit de wei word gehaald door mensen en vind dat de mensen niet in zijn wei mogen en weer doorslaat?

Daar ben ik het WEL mee eens

Liselot11

Was het wel verdediging van het paard? Was de hengst niet bezig met een spelletje?

Het lijkt me meer dat het paard met het kind "speelde", bijvoorbeeld of hij een bal oppakte en weggooide en dit met het kind deed.

Er zit voor mij een groot verschil tussen het aanvallen van het kind (verdediging) en een agressieve hengst. Die eigenaresse hadhet paard al zolang, en nooit zoiets gebeurd, maar nu hij 19 jaar is, gebeurd er zoiets uit agressiviteit?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:32

Wat een drama zeg. Scheve mond

Ik ben geschokt door de 'eigen schuld, dikke bult'-reacties. Het kenmerk van een ongeluk is juist dat het net even anders gaat dan je had verwacht en gewild. Niemand heeft ogen in z'n rug en niemand is zich non-stop bewust van alles wat er in zijn omgeving gebeurt. Als dat mogelijk was zouden er nooit meer ongelukken gebeuren. En zelfs al maakte de moeder er een potje van, dan nog vind ik zulke reacties onmenselijk hard. Mensen verliezen op zo'n vreselijke manier hun kind en dan wordt er ook nog met het vingertje naar ze gewezen, ik heb er geen goed woord voor over, bah bah bah. Ziek

Ik kan me wel voorstellen dat het paard is afgemaakt. Niet omdat het schuld heeft en gestraft moet worden want dit paard is geen moordenaar, daarvoor is bewustzijn en intentie nodig en ik geloof niet dat daar in dit geval sprake van is. Ik kan me echter goed voorstellen dat je een paard dat telkens zulke nare herinneringen oproept niet meer onder ogen kunt en wilt komen. Dan kun je het dus ook niet meer de verzorging geven die het verdient en moet je afscheid nemen. Een paard dat zo lang in je bezit is geweest, dat inmiddels op leeftijd is en met deze historie, ik kan me indenken dat je die niet wilt verkopen. Dat lijkt me in dit geval vanuit het oogpunt van het paard trouwens ook niet eens wenselijk. En heel kort door de bocht, deze mensen stonden natuurlijk gewoon in hun recht. Het was hun paard en in onze wereld bepalen mensen nou eenmaal over dieren. Er worden wel dieren om minder afgemaakt.

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:32

Nadya schreef:
_Henrieke schreef:

Een kind is het mooiste wat je als mens kan overkomen, en laten we eerlijk zijn. Kinderen hebben 10000den ouders. Leraren,vrienden en buurvrouwen. De schuld ligt niet altijd bij de ouders.

Henrieke, mijn kind heeft echt maar 2 ouders, hoor. Ik ben de enige moeder van mijn eigen kind, hoor Knipoog . Ze leert van heel veel mensen in haar leven iets, dat is waar en zo hoort het ook, maar IK heb haar met bloed, zweet en tranen 9 maanden gedragen en op de wereld gezet. Ik en haar papa zijn degenen die haar die liefdevolle, veilige thuisbasis geven met alles wat er bij hoort. Wij hebben de verantwoording voor haar, niemand anders in principe.

Maar de leraren voeden kinderen op naar normen en waarden, de vrienden laten je kennis maken met andere dingen. Dingen die biolgische ouders je niet kunnen bieden. Ik zal het anders formuleren.
Een kind heeft 2 ouders, maar 100den opvoeders.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:33

Mijn mening, kind in de gaten houden, zeker daar waar het gevaarlij kan zijn.. net als hier dus. Het kind kon onder het hek door.. stom, stom, stom!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:34

KiWiKo schreef:
saskiakefie schreef:
haha, ja tuurlijk.
uhm even tussen door:
wat is jou mening dan?

Ik vind dat elk dier dat een mens bewust of onbewust ernstig letsel toebrengt afgemaakt moet worden.......

Dus als jij een paard aan de hand hebt, dat ergens van schrikt en over je heen dendert, wordt die afgemaakt? Ik ga er hierbij vanuit dat je aardig wat letsel hebt opgelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:34

Henrieke, wat bedoel je precies met niet veel te bieden hebben? Mijn zus is een alleenstaande moeder, heeft het financieel niet bepaald breed, ze woont erg klein, maar ze heeft wel heel veel liefde en aandacht voor haar dochtertje. En vooral dat laatste lijkt me het allerbelangrijkste. Geld is niet het belangrijkste, mits het kindje maar te eten heeft.

Als je je kind geen liefde en aandacht kan bieden, dan vind ik inderdaad dat je eigenlijk geen kinderen mag hebben...... Scheve mond
Maar daar gaat deze discussie niet over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:35

_Henrieke schreef:
Ninx schreef:
Vanzelfsprekend, en ook iedere ouder heeft recht op het maken van fouten. Je bent tenslotte ook maar een mens. Maar om je voort te planten is het niet nodig om enige breincapaciteit te bezitten of een verantwoordelijk mens te zijn, zodra het zaadje geplant is komt het kind er... En dat kind komt meer dan eens terecht in een situatie waarvan je je beter kunt afvragen of het niet beter was geweest als het kind nooit bestaan had. Dat is best hard. Maar na een paar jaar werken in de hulpverlening (nu niet meer) kom je ze allemaal tegen hoor. Het is een regelrecht drama. Hetzelfde geldt voor dieren.... mensen doen maar wat, zijn impulsief bezig, denken niet na.... Waarom staat marktplaats bol vd beesten en zit het asiel propvol??? Juist.
Nee, ik heb geen hoge pet vd mens.

Ik vind dat je de vergelijking mens/dier niet kunt trekken.
Maar inderdaad sommige ouders kunnen de kinderen nou eenmaal niet veel bieden. Betekend dat dat je geen kind mag hebben dan? Ouders hebben vaak het beste met hun kinders voor.

Ik vind het nobel dat je dat zegt, en het is ook mooie kerstgedachte. Maar goede zorg voor je kinderen zit em niet in middelen, geld dus. Maar andere zaken (verantwoordelijkheidsgevoel, stabiliteit, genoeg middelen om het kind goed te voeden en te kleden, voldoende verstandelijke vermogens om jezelf staande te kunnen houden in het leven, de mogelijkheid tot liefhebben, en zooo veel meer). En ik vind dat er een groep is die geen kinderen zou mogen hebben, nu niet, nooit niet. Heel hard, maar minder hard dan het afschuwelijke leven dat kinderen hebben in een setting waarin ze kapot gaan. En dat komt dan nooit meer goed... om maar te zwijgen over recidiveren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:35

KiWiKo schreef:
saskiakefie schreef:
haha, ja tuurlijk.
uhm even tussen door:
wat is jou mening dan?

Ben je wel helemaal lekker? Gestoord
Dus als je dronken bent of weet ik veel wat en je doet iemand iets ergs aan, maar onbewust dus, heb je niet meer de kans om het goed te maken want je wordt al vermoord?? Nou lekkere mening... En als je paard wordt geslagen en het paard raakt helemaal in paniek en geeft diegene een hele harde schop, en diegene komt in het ziekenhuis te liggen en overleeft het net, dan mag het paard ook maar afgemaakt worden?? Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:36

Nikka schreef:
KiWiKo schreef:

Dus als jij een paard aan de hand hebt, dat ergens van schrikt en over je heen dendert, wordt die afgemaakt? Ik ga er hierbij vanuit dat je aardig wat letsel hebt opgelopen.

Gut Lachen Lachen bewust schiet ik het dier nog zelf dood......... onbewust en dan bedoel ik instinctief is OOK niet goed, maar kan ik meer begrip voor opbrengen.......

een ongeluk is iets heel anders

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:36

Nadya schreef:
Henrieke, wat bedoel je precies met niet veel te bieden hebben? Mijn zus is een alleenstaande moeder, heeft het financieel niet bepaald breed, ze woont erg klein, maar ze heeft wel heel veel liefde en aandacht voor haar dochtertje. En vooral dat laatste lijkt me het allerbelangrijkste. Geld is niet het belangrijkste, mits het kindje maar te eten heeft.

Ik bedoel zeker niet in de zin van geld.
Ik bedoelde een stabiele levensomgeving,een veilig thuis, ouders die je liefhebben en voedsel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:38

_Henrieke schreef:
Nadya schreef:

Maar de leraren voeden kinderen op naar normen en waarden, de vrienden laten je kennis maken met andere dingen. Dingen die biolgische ouders je niet kunnen bieden. Ik zal het anders formuleren.
Een kind heeft 2 ouders, maar 100den opvoeders.

Nou, ik geloof dat wijzelf als ouders ons kind opvoeden met normen en waarden. De school vult daarbij aan, maar de basis begint toch echt hier thuis al, hoor. Tja, er zijn veel gezinnen waar dat niet zo gaat, met alle gevolgen van dien. Rolleyes

Vrienden hebben kinderen nodig om zich mee te indentificeren, zeker in de puberperiode. Die voeden je niet echt op (gelukkig niet, zeg, haha), maar vormen je wel. Maar het echte opvoeden gebeurt tot ca. je 12e jaar vanuit huis en daarna richt je je als tiener weer meer naar de buitenwereld. In die periode worden vriendschappen steeds belangrijker, ga je je los maken van je ouders.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:41

KiWiKo schreef:
Gut Lachen Lachen bewust schiet ik het dier nog zelf dood......... onbewust en dan bedoel ik instinctief is OOK niet goed, maar kan ik meer begrip voor opbrengen.......

Instinct kan anders aardige ongelukken veroorzaken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:44

Nikka schreef:
KiWiKo schreef:

Instinct kan anders aardige ongelukken veroorzaken.

Yep, alleen kan ik me meer inleven in een instinctief vermogen....

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:45

Nou dames, ik vond het gezellig maar ik ga naar mijn gevaarlijke hengst toe.

Dag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:46

saskiakefie schreef:
_Henrieke schreef:

Daar ben ik het WEL mee eens

Maar ik ben het er ook mee eens als de hengst gevaarlijk is voor iedereen.
Echter is/wordt de kans niet vergroot door het ongeval.

Wie weet is de hengst geen makkelijke en is verkopen ook geen fijne optie voor het paard. sommige paarden hebben een verhaal en daardoor kan verkopen soms een lijdensweg worden. Met zo'n optie kan ik me het ook indenken.
Dat je het paard niet meer in de wei wilt hebben kan me wel goed voorstellen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:48

Redrumfox schreef:
Precies _henrieke, instinct = instinct. Ieder paard zou dus zoiets kunnen doen en in principe zouden we dan alle dieren wel kunnen afslachten of ophokken. Want ze hebben tenslotte allemaal een instinct en kunnen allemaal in 1x - in onze ogen - gekke dingen gaan doen - wat voor hen dus doornormaal is en wat je ze dus ook niet kwalijk kunt nemen! - .

JUIST instinct weerhoudt een eerlijk paard om dodelijk letsel toe te brengen aan een mens...
Ik vermoed dat de meeste mensen hier op dit forum geen ervaring hebben met dit soort paarden?

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:50

scoxxx schreef:
Ik vermoed dat de meeste mensen hier op dit forum geen ervaring hebben met dit soort paarden?

Vermoeden mag, beschuldigen niet.

Dag!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:52

_Henrieke schreef:
scoxxx schreef:

Vermoeden mag, beschuldigen niet.

Dag!

Uiteraard, vermoeden... Cool