Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kitbits

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:43

Mathilde Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik vind dit rapport ook niet meer dan een mode gril. Heeft met werkelijkheid niet meer van doen. Natuurlijk moet de huisvestiging van een paard in orde zijn en wat dat betreft ken ik bar weinig paarden die stereotiep gedrag vertonen in mijn omgeving eigenlijk geen als ik nadenk, misschien dat ik als een van de weinige dan in een juiste regio woon, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Hou je je paard tot zijn knieen in de blubber en zeker weten dat er dan ook een keer iemand van de dierenbescherming voor je neus staat.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:44

Cayenne schreef:
Maar daarmee bedoel ik vooral maneges zoals De Hollandsche manege. (Die volgens mij geen stallen hebben maar stands? )

Ja en geen wei omdat de manege midden in de stad staat.
Ik wist niet wat ik hoorde toen ze me dat vertelden.
Heb onze paardjes toch maar even toegefluisterd dat ze zich in hun hoefjes mogen knijpen dat ze daar niet wonen Nagelbijten / Gniffelen
Bij ons is er gelukkig ruim genoeg gras en ruimte voor iedereen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:49

anneve schreef:
Citaat:
Citaat:
Luchtzuigen, kribbebijten,weven ed zijn niet erfelijk,

Helaas wel, spiek maar een even in onze OO seven huiskamer-topic. Geen van onze paarden staat de hele dag op stal en toch is 35 tot 50 % luchtzuiger. Iedereen papagaait elkaar al decennia lang na: één persoon zegt dat luchtzuigen door het houden op stal komt en nu neemt iedereen het maar voor waarheid aan.

Luchtzuigen is dus wel erfelijk, ook al staat het nergens in de literatuur. Het staat nergens vermeld omdat er simpelweg nooit iemand naar gekeken heeft. We kijken er niet naar omdat het een stalgebrek is, en dat verzwijgen we natuurlijk liever. OO sevens doen het al als dartel veulentje in de wei bij hun moeder. Een stal hebben ze niet nodig, ze gebruiken een weipaal, maar sommige kunnen het zonder hulpmiddelen, ze gebruiken hun tong. OO seven heeft het trouwens weer van Rubinstein. Doordat door luchtzuigen endorphines aangemaakt worden, wordt een paard al snel verslaafd. Endorphines horen bij de opiaten en die zijn zeer snel verslavend. Een luchtzuiger zal dus steeds weer op zoek gaan naar de kick, het is niet in het voordeel van het paard om luchtzuigen te proberen te corrigeren of te verbieden: daar worden ze heel gestresst van (hier is wel officieel onderzoek naar gedaan).

Hiermee kan het verhaal van Machteld voor een groot deel naar de prullenbak.

Verder ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat onze paarden buiten moeten komen en niet alleen gehouden zouden moeten worden.

Maar dat napapagaaien over de oorzaak van luchtzuigen/kribbebijten moet maar eens een keer afgelopen zijn.

Ik denk dat het verhaal van MvD na haar lange jaren wetenschappelijk onderzoek absoluut niet in de prullenbak hoort, ik ga er dus ook absoluut niet in mee, in dit verhaal; stressgevoeligheid kan erfelijk zijn, dus de een zal het eerder kunnen doen dan de ander maar dat hangt dus voor een groot deel af van externe factoren zoals paarden gehouden worden bijvoorbeeld!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:51

Ik wilde net zeggen.... De beste stuurlui staan aan wal? Haha!
Ik geloof niet dat degenen die zo tegen dit artikel zijn, jarenlange studie gedaan hebben hiernaar. Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:53

Nadya schreef:
De mijne ook gelukkig. Knipoog
Maar ik zou het fijn vinden als meer paarden wat meer vrijheid zouden hebben. Ik vind dat NL te ver doorgeslagen is in het houden van paarden. Er zijn er veel te veel (zie Marktplaats e.d.). Elke idioot kan een paard aanschaffen tegenwoordig. Ik ken zoveel mensen die maar een paard aanschaffen, maar geld uitgeven aan DA, tandarts, regelmatige hoefsmid, een goed passend zadel, ho maar. Ja, een paard houden is prijzig en als je het niet kan betalen, koop dan gewoon geen paard.

Al hoewel mijn weidegang (inclusief wat faciliteiten) lang niet zo duur is als de pensionstallingen in de buurt, maar goed Knipoog . Maar mijn paard krijgt wel alle zorg, wat ik met liefde betaal voor hem. Is wel eens meer dan ik plan, maar ja, dat hoort erbij.

Bovendien gaat het niet alleen om het hebben van weidegang. Paddocks kunnen ook een alternatief zijn. Ik ken in dit dorp al meer dan 10 stallingen (en dan heb ik het niet over buiten het dorp, want daar ken ik er nog veel meer) waar niet eens een paddock is. 's Winters staan ze gewoon binnen met hun uurtje training.

Het eerste deel ben ik mee eens, maar dat is een hele andere discussie, dat heeft vrij weinig met huisvesting te maken.
Het zou op veel stallen inderdaad met een kleine aanpassing al beter kunnen, maar we moeten er niet in doorslaan. Want dan zou je eigenlijk niet eens een paard moeten hebben, omdat een paard van oorsprong een wild dier is. Maar aangezien paarden nou eenmaal in onze wereld leven, zullen we er het beste van moeten maken met onze beperkingen. En in dit kikkerlandje zijn er nou eenmaal heel veel beperkingen. En hoe meer vrijheid wij onze dieren moeten geven, hoe meer beperkingen er zullen komen. En dan wordt het dus onmogelijk om een paard te houden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:55

Nadya schreef:
Ik geloof niet dat degenen die zo tegen dit artikel zijn, jarenlange studie gedaan hebben hiernaar. Knipoog

IDD!!!

Kennelijk zijn de mensen die anti zijn tegen dit artikel- degenen die gewoon niet willen inzien wat een schade het paard mentaal aangericht kan worden (en fysiek, gaat samen) - en zullen, ze daardoor in dat opzicht hun viervoeter tekort doen; dat paarden geen stereotypide gedrag vertonen wil niet zeggen dat ze dan maar per definitie happy zijn! Knipoog

De weg erheen is al lijdzaam genoeg...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:58

Is het niet en sich al een goede trend dat paardenwelzijn een hot item is? Dat niet de regelgeving maar de 'cultuur' gaat bepalen wat kan en wat niet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:00

Elke87, in het eerste gedeelte had ik het eigenlijk over het feit dat als deze aanpassingen ingevoerd gaan worden, er meteen blijkt dat er misschien te weinig ruimte is voor al die paarden in ons land. Al hoewel ik heel veel lege weilanden zie als ik door ons land rij, maar goed..... Knipoog
Ik denk dat er gewoon teveel paarden zijn, als je kijkt naar het gegroeide aantal in de laatste 20 a 30 jaar en als je kijkt hoeveel er te koop staan.

Er staat nergens in dat artikel dat paarden 24/7 buiten moeten lopen, wel dat minstens 6 uur vrijheid in paddock/weiland/bak whatever tot de mogelijkheden zou moeten horen. En dat vind ik persoonlijk nog een minimale eis, maar dat is mijn onbescheiden mening. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:03

Nadya schreef:
Elke87, in het eerste gedeelte had ik het eigenlijk over het feit dat als deze aanpassingen ingevoerd gaan worden, er meteen blijkt dat er misschien te weinig ruimte is voor al die paarden in ons land. Al hoewel ik heel veel lege weilanden zie als ik door ons land rij, maar goed..... Knipoog
Ik denk dat er gewoon teveel paarden zijn, als je kijkt naar het gegroeide aantal in de laatste 20 a 30 jaar en als je kijkt hoeveel er te koop staan.

Er staat nergens in dat artikel dat paarden 24/7 buiten moeten lopen, wel dat minstens 6 uur vrijheid in paddock/weiland/bak whatever tot de mogelijkheden zou moeten horen. En dat vind ik persoonlijk nog een minimale eis, maar dat is mijn onbescheiden mening. Haha!

Dat laatste vind ik ook een minimale eis maar als alle paarden daar al aan komen En sociaal contact hebben En op veel momenten aan hun vegetatieve stelsel tegemoet kunnen komen door vaak beetjes ruwvoer te kunnen verwerken, dan denk ik dat er al een deel van het probleem wordt ogpelost!!!
laat ze dan in ieder geval allemaal een maatje hebben... Minimaal een Shet bijvoorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:05

detour schreef:
Kennelijk zijn de mensen die anti zijn tegen dit artikel- degenen die gewoon niet willen inzien wat een schade het paard mentaal aangericht kan worden (en fysiek, gaat samen) - en zullen, ze daardoor in dat opzicht hun viervoeter tekort doen; dat paarden geen stereotypide gedrag vertonen wil niet zeggen dat ze dan maar per definitie happy zijn! Knipoog

De weg erheen is al lijdzaam genoeg...

Daarbij ken ik ook zoveel mensen die niet eens weten wat stereotyp gedrag is. Wij hebben twee paarden op onze stalling staan die regelmatig staan te flapperen met hun lippen. En ooooh, wat vinden de mensen dat grappig Verward ! Dat ze dat doen, omdat ze zo gestresst zijn en dat door dit gedrag endorfinen aangemaakt worden tegen de stress, dat weten de mensen niet..... Verdrietig
Als ze op het land staan, doen ze dit overigens niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:06

Is het stress? of is het gedrag dat is ontstaan uit 'verveling'? Dat is natuurlijk ook nog een optie...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:07

Nadya schreef:

Het is maar wat je wil geloven en wat het je best uitkomt he Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:07

Kelly_ann schreef:
Is het stress? of is het gedrag dat is ontstaan uit 'verveling'? Dat is natuurlijk ook nog een optie...

Ok, even compleet maken: Stress en verveling.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:09

Machteld van Dierendonck zie ik niet als zomaar iemand die wat onderzoekjes doet, hoor, katiavl.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:10

Wat een onzin, bij mijn vriendin op stal staat een Fries die de gehele dag buitenloopt, gereden wordt etc en die klappert ook met zijn lippen.
Duimzuigen, roken of andere verslaafde activiteiten komen ook niet altijd voort uit stress maar omdat men nou eenmaal iets fijn vindt om te doen. Daar hoeft stress geen oorzaak van te zijn.
Ps: mijn merrie staat vandaag 22 uur binnen, ze had er geen zin meer in met dat klereweer Bloos .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:12

Tiessie schreef:
Wat een onzin, bij mijn vriendin op stal staat een Fries die de gehele dag buitenloopt, gereden wordt etc en die klappert ook met zijn lippen.
Duimzuigen, roken of andere verslaafde activiteiten komen ook niet altijd voort uit stress maar omdat men nou eenmaal iets fijn vindt om te doen. Daar hoeft stress geen oorzaak van te zijn.
Ps: mijn merrie staat vandaag 22 uur binnen, ze had er geen zin meer in met dat klereweer Bloos .

Ach, noem jij het maar onzin, hoor. Knipoog
Bij mensen hebben verslavingen vaak ook een diepere reden en echt niet alleen maar omdat iemand het fijn vindt om iets te doen. Maar daar zal ik het hier maar niet over hebben.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:13

Nadya schreef:

Toevallig hadden we laatst een discussie over ruimte gebrek op school. Helaas is in Nederland zo'n beetje overal ruimte gebrek voor. De vraag is dan wie of wat moet er vertrekken om dit probleem op te lossen.
Die lege weilanden zijn waarschijnlijk voor de koeien en een weiland kun je nu eenmaal vaak niet 24/7 bezetten, helaas. (omdat er teveel dieren op een te klein stukje staan)
Tsja de vraag is dan wie zich moet opofferen om zijn paard weg te doen. En dat zullen dan de minder rijke mensen worden, waar ik dan als studentje wel onder ga vallen.
Maargoed ik denk dat we hiermee een hele andere kant op gaan dan waar dit topic eigenlijk over gaat. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:14

De meeste koeien staan tegenwoordig ook niet meer buiten, hoor. En ik ben ook niet rijk en we hebben ook een gezin te onderhouden. Dan koop ik maar wat minder kleren, ga wat minder op stap of op vakantie. Nederlanders lopen vaak te klagen over hun financiele situatie, maar ik zie hier toch vaak minstens 2 a 3 auto's voor de deur, ze gaan allemaal meerdere malen op vakantie, hebben de nieuwste technische snufjes in huis en straks met Oud en Nieuw gaat er weer voor miljoenen aan vuurwerk te lucht in.

Niet dat er ook echt mensen zijn die elke cent 10x om moeten draaien, want helaas die zijn er ook en hebben over het algemeen ook geen paard.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:16

Verder moet je even terug lezen, heb zelf ook een heel summier onderzoekje gedaan, wat toch al heel interessante gegevens oplevert. Ik zeg juist dat er echt onderzoek gedaan moet worden, ipv napapagaaien.

Is jouw onderzoekje gedaan op basis van jarenlange ervaring en wetenschappelijk onderzoek, Anneve?
Waarnmee kun jij bewijzen dat het erfelijk is?...

Net als bij honden functioneren paarden idd volgens bepaalde gedragscodes, de honden stammen af van de wolf en misschien dat het Przewalskipaard een mooie grondlegger is voor ons hedendaags gedomesticeerde paard (met ander chromosoom aantal, dat wel Knipoog ).

Wij hebben rassen gefokt bij beide dieren, omdat we een bepaald doel voor ogen hebben en daar dienen de dieren in onze moderne samenleving aan te voldoen.
Dat wil echter niet zeggen dat het concept paard of hond veranderd is!

Het ene is een roof- het andere een vluchtdier, beide zijn ze sociaal en kunnen alleen normaal functioneren in kuddevorm om te overleven.

We hebben grotere rassen gefokt bij beide dieren, kleinere, rustige en drukke, felle beweeglijke en misschien ook wel flegmatieke dieren...

Dan nog blijft het gedrag in grote lijnen hetzelfde!!!!!
Ookal is het ene dier nerveuzer dan de ander en heeft het sneller lichamelijke of mentale klachten, dan nog is het vegetatieve stelsel hetzwelfde als toen, zijn paarden loopdieren, hebben ze behoefte aan zorg van- en voor elkaar om zo goed mogelijk te functioneren.

Als stereotypide gedrag in het wild niet voorkomt en bij gedomesticeerde dieren wel- dan kun je je toch eens afvragen als mens: : :"Waar doe ik het fout? Waar doe ik mijn dier tekort?"
Wij kiezen tenslotte om het dier te houden, laten we dan aan hen tegemoet komen, misschien dan bv sportprestaties ook verbeteren! Knipoog

( Nog ff klein voorbeeldje: Een felle Jack Russel kan gerust een grote herder naar de strot vliegen. Het denkt niet: oei, die is groter, laat maar.. Nee, het kijkt naar de gerdagscodes van de ander om te zien hoe dominant het is en wat zijn intenties zijn aan de houding van het lichaam.. Knipoog )...
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 15:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:17

Nadya, dat de Fries dit misschien ooit eens lang gelden is gaan doen uit verveling of zelfs stress kan best zo zijn. Daarvan heeft ie geleerd dat het lekker voelt en daarom doet ie het wrs nog. Maar dat hij nu nog stress heeft of zich verveeld geloof ik niet want er wordt alles voor dat dier gedaan.
Het gaat mij om de grofwegge conclusie dat een paard wat dit doet dit dus altijd uit stress doet!
Ik vind sommige conclusies hier gewoon zo bot. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en soms is er zelfs een tussenweg. Het verhaal van mw van Dierendonck wordt nu gepredikt door sommigen hier als ware het enige ware geloof!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:18

Ah wel, het is toch een feit dat sommige paarden er belabberd bij staan? Ik heb de laatste 7 jaar bij een fokker doorgebracht vanwaar ik mijn ervaringen vertel. Er werden 1000 redenen bedacht waarom een paard beter af was in de box. Toen deze berichten naar voren kwamen kon ik bij wijze van wel huilen van geluk. Het slaat misschien nergens op, maar ik heb daar zoveel meegemaakt. Ondertussen weet ik ook dat men daar niks zal aantrekken van al deze berichtgeving. Alleen het sterkt mijn eigen gevoel dat ik wel het beste met die merries voor had en dat ik dus helemaal niet aan dierenmishandeling deed. Om ze buiten lekker in de buitenbak met een merrie los te laten. Als ik ze elke dag loshad liet ik er wel meer bijlopen. Het was al 15 jaar een kudde, dus dat was wel vertrouwd. Kuil mocht ik er niet bijleggen, want dan werd de buitenbak smerig. Als er linten kapot gingen dan was het de schuld van de paarden etc.

En weer of geen weer, als ik er was liet ik ze los en zorgde ik voor een schone box.

Natuurlijk zal het voor mensen gek klinken die wel alles goed voor elkaar hebben, maar ik ken de andere kant van de medaille.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:20

Citaat:
Ps: mijn merrie staat vandaag 22 uur binnen, ze had er geen zin meer in met dat klereweer .

Bij mij staat ook een wever op stal..doet het alleen op stal buiten niet.
Hij doet het sinds hij hier staat wel veel minder dan voorheen, maar overgaan doet het nooit, helaas.
Maar hij heeft zich dit niet aangeleerd toen hij veel buiten stond...

Die van mij mogen ook wat eerder naar binnen, want ze vinden dit niks. Maar toch nog ff wachten, anders vind ik het te kort Lachen
Ik weet dat het wel gezond voor ze is, dus hebben ze pech. Duivel
Ik eet ook liever elke dag friet...doe dat ook niet omdat ik weet dat het niet goed is Lachen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:21

Dat is wel een heel mooi voorbeeld. Boeren willen hun koeien maar al te graag buiten zien. Maar helaas wordt hun dit door allerlei regeltjes onmogelijk gemaakt.
En ik denk dat het niet lang meer duurt voordat voor de paarden precies hetzelfde gaat gelden.
Maar nogmaals ik ben zeker voor een beter welzijn, ik denk alleen dat dit in Nederland onmogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:22

Citaat:
Ik ben het wel eens met Tiessie, mijn moeder komt van een boerderij en als het winter was stonden de werkpaarden 6 dagen per week op stal in stands, op zondag mochten ze er uit om voor de mooie wagen naar de kerk te gaan en zo deed iedere boer dit. De paarden hadden geen stalondeugden of wat dan ook. Er was wel altijd iemand aanwezig en ook ruwvoer was er in overvloed.

Citaat:
Nou, als mijn paard zo gehouden werd, zou 'ie zo kierewiet zijn als wat. Clown
6 dagen in stands, op zondag naar de kerk voor de wagen en dat was het?
Kom op, zeg..... Gestoord

Citaat:
Toch ging dit zo maar dan spreek ik over een tijd van 60 jaar geleden. En alleen de echte wintermaanden wanneer er op het land geen werk was.

Maar was men wel op de hoogte van stalondeugden? MIjn paard heeft in een oude stal in een monumentale pand gestaan, daar stonden vroeger 2 paarden die op dat land hadden gewerkt. Dus echt antiek, maar het houtwerk was aan alle kanten opgegeten. Is dat ook een stal ondeugd?

Maar is het niet zo dat de werkpaarden van vroeger de ouderwetse koudbloed is? Kan je die vergelijken met de bloedpaarden van nu die gefokt zijn op beweging, karakter en sensibiliteit? Het nerveuze raspaardje naast de koele goedzak van een koudbloed zal zich waarschijnlijk wel anders gedragen. Komt zondagziekte niet van de werkpaarden? De hele week werken, zware kost en op zondag een rustdag?? Soms heb ik wel eens het idee dat men alles verheerlijkt zoals het vroeger was. Hadden de eenvoudige mensen wel kijk op paarden zoals het nu is? Wellicht had toen elk paard stalbenen, gallen maar zag men dat niet, keek men er niet naar, mok, rasp e.d. Maakte ze allemaal op een gegeven moment proppen met hun hooi, totdat ze niet meer goed konden eten en dan ging het bergafwaarts met die paarden, tot ze uiteindelijk een spuitje kregen.

Natuurlijk was de fok ook anders, de werkpaarden werden aangeschaft op hun kracht en het veulen werd zelf gefokt.

Correct me if I am wrong. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:22

Tiessie schreef:
Nadya, dat de Fries dit misschien ooit eens lang gelden is gaan doen uit verveling of zelfs stress kan best zo zijn. Daarvan heeft ie geleerd dat het lekker voelt en daarom doet ie het wrs nog. Maar dat hij nu nog stress heeft of zich verveeld geloof ik niet want er wordt alles voor dat dier gedaan.
Het gaat mij om de grofwegge conclusie dat een paard wat dit doet dit dus altijd uit stress doet!
Ik vind sommige conclusies hier gewoon zo bot. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en soms is er zelfs een tussenweg. Het verhaal van mw van Dierendonck wordt nu gepredikt door sommigen hier als ware het enige ware geloof!

Die Fries is waarschijnlijk verslaafd aan de stoffen die in zijn lichaam vrij komen, ja. Zonde. Ben erg blij te lezen dat dit paard nu wel goed verzorgd wordt en lekker veel buiten kan lopen. Lachen
Maar feit is, dat deze gewoonte ooit is begonnen en de vraag is 'wat is de oorzaak?' Helaas ken ik wel veel paarden met stalondeugden, die varieren van keihard tegen de wanden trappen tot luchtzuigen/kribbenbijten/flapperen e.d.
Bovendien zie ik ook veel 'afgestompte' paarden, paarden waar het lichtje niet meer in hun ogen schijnt, zeg maar.
Wat niet alleen maar door de manier van houden van zo'n dier komt, ook vaak de manier van omgaan van de eigenaar met zo'n dier. Daar mag van mij naar gekeken worden en er mogen van mij regeltjes voor komen, als dat kan. Graag zelfs, want ik word er zwaar depressief van om die ellende vaak maar aan te moeten zien met mijn rug tegen de muur. Verdrietig