’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winxxtje

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:05

Dat heb ik op 't nieuws gehoord ja(sbs6)
Die managehouder kan vervolgd worden volgens justitie.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:19

is deze uitzending ergens op internet terug te vinden?

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 01:30

ik kan me voorstellen dat de ouders boos zijn,en ontzettend verdrietig.Maar ik vindt niet dat ze de manege houder aan moeten klagen.Ongelukken gebeuren.Hier in Nieuw Zeeland zeggen ze dan 'Shit Happens". Als je alles wil verbieden waarbij mensen zijn omgekomen kun je bezig blijven.Ik las net van de week in de Horsetrader van juli dat een ontzettend goede amazone is omgekomen door een val van haar paard.Moeten we het paard dan ook maar afmaken?Zo blijf je bezig.Ongelukken gebeuren nou eenmaal.Dit heeft iedereen de ogen geopend.Hopelijk gebeuren deze dingen in de toekomst gewoon niet weer.En beseffen ouders dat de manege geen speelplaats is voor kinderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:20

Ik vind het heel triest wat er met die jongen gebeurt is maar het verbieden van alle stapmolens gaat wel wat te ver.

Je kan ook jonge kinderen heel goed leren wat gevaarlijk is. En een manege (of boerenerf) is geen speelplaats maar voor kinderen wel een heel aantrekkelijke plaats om te spelen. Het is gewoon zaak dat je je eigen kinderen bewust maakt van de gevaren en daarnaast ook zelf kleine voorzorgsmaatregelen neemt. Dat kunnen kleine dingen zijn: sleutels uit tractors en andere voertuigen, spuitmiddelen in een afgesloten kast, geen ladder voor een open zolder, goeie deksels op mestkelders, etc.

Maar ook bij grote drukte zoals met hooien/kuilen kinderen weg houden van het erf. Je kan ze wel op een veilig plekje laten kijken want het trekt ze ontzettend aan.

Je kan kinderen wel een heel handige truc leren die ze graag toepassen ook nog; laat ze zwaaien naar een bestuurder van een trekker en vertel ze erbij dat ze moeten kijken of diegene ze gezien heeft en terugzwaaid. Pas dan mogen ze oversteken als de trekker stilstaat; anders niet...

Lachen Ik ga wel behoorlijk off-topic maar ik vind dus dat een manege-eigenaar met een molen er weleens over na zou kunnen denken om zijn molen zo uit te rusten dat deze alleen met een sleutel te bedienen is en deze sleutel alleen op een volwassenen makkelijk toegankelijke plaats opbergen.

Andere manege's lossen het probleem van spelende kinderen heel anders op: ze zetten een grote trampoline neer op een plek die te zien is vanuit de kantine/terras. Daar kunnen ze ook vanaf duvelen maar dan zien de ouders het tenminste. Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:09

Anne_GTI schreef:
Andere manege's lossen het probleem van spelende kinderen heel anders op: ze zetten een grote trampoline neer op een plek die te zien is vanuit de kantine/terras. Daar kunnen ze ook vanaf duvelen maar dan zien de ouders het tenminste. Clown

maar hoever moet je dan gaan?
je zegt het zelf al.. een trampoline op een manege..
kom op! het is geen speeltuin!
ik vind echt de verhoudingen zoek...
als kinderen naar een speeltuin willen, ga er dan met je kids naartoe.. en als je zelf wil paardrijden, zorg dan voor toezicht op de kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:10

Idd
omdat ouders vinden dat hun kinderen overal maar moeten rondlopen als ongeleid projectiel moet de manegehouder voor oplossingen zoeken?

Is dat niet de omgedraaide wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:22

Ik vind sowieso dat kinderen niet zonder toezicht op een manege behoren rond te lopen. Ik zou niet willen dat ik last van andermans kinderen heb, dat ze in de stallen komen, deuren open maken, aan het voer komen en de paarden handjes brok gaan geven, voor mijn voeten lopen als ik met mijn paard bezig ben, dat ik er eentje onder de voet kan lopen, dat er eentje rennend de hoek om komt gillen en ik een bijna.... krijg, zo kan ik er nog meer noemen.

Het is niet alleen die molen, tal van dingen zijn gevaarlijk op een manege. Dan vind ik het erg onbeleefd dat kinderen niet geleerd wordt niet in tuinen, plaatsen, hallen, schuren, bedrijfsterreinen of wat dan ook van een ander gaan spelen en zomaar overal aan gaan zitten.

Nogmaals beroerd voor die mensen, maar die kinderen hadden kennelijk niet de schroom om zomaar aan verboden spullen te zitten. De jongste was waarschijnlijk 6, maar hoe oud was de oudste??

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:27

Ouders horen zelf op hun kinderen te passen.
Dit ongeluk is tragisch en heel erg maar de verantwoording ligt bij de ouders. Shit happens is wat bot en kort door de bocht maar wel reeel. Soms gebeuren dingen gewoon en waarom moet daar nou altijd iets of iemand voor boeten? Voelt dat beter?
Kinderen horen niet zonder toezicht bij dit soort spullen. Kinderen horen uberhaupt niet zonder toezicht bij paarden en alles daaromheen thuis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:32

het is sneu maar ben het zowat met iedereen eens ,
een manege of eingelijk alles waar dieren aanwezig zijn is geen speelplaats.

als er nu een paard bijv was losgebroken en dat kind liep dar had het ook zo af kunnen lopen toch!!!

toevallig is het nu zo gebeurt maar nu gaan ze een landelijk onderzoek doen of alle stapmolens aan de juiste veiligheids eisen voldoet.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:22

ik heb wel vaker gezien dat ouders de kinderen droppen op de manege en dan zelf weg gaan..ik vindt dat erg slecht.zo leg je de verantwoordelijkheid bij iemand anders terwijl dat niet zo hoort.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:27

en in het zwembad gaat het net zo. Veel te jonge kinderen, die "gedumpt" worden om zich de hele dag te vermaken. Ze hebben dan hun A en dan moeten ze het maar uitzoeken. En als er wat gebeurd is het de schuld van de badmeester..........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:16

Ik heb een mail gestuurd naar de PVV want ik vind hun bemoeienis hierin erg vreemd. Ben benieuwd of ik wat terug krijg!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:01

als je wat terug krijgt vertel je het dan ons ff????
ben benieuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:13

Tiessie schreef:
Ouders horen zelf op hun kinderen te passen.
Dit ongeluk is tragisch en heel erg maar de verantwoording ligt bij de ouders. oliebol happens is wat bot en kort door de bocht maar wel reeel. Soms gebeuren dingen gewoon en waarom moet daar nou altijd iets of iemand voor boeten? Voelt dat beter?
Kinderen horen niet zonder toezicht bij dit soort spullen. Kinderen horen uberhaupt niet zonder toezicht bij paarden en alles daaromheen thuis.

Nee dat klopt wel maar is ook kort door de bocht. Ik als moeder weet ik hoe een ongeluk in een klein hoekje kan zitten al let je nog zo goed op. Zeker als je een ondernemend kind hebt en dan mag je maar blij zijn als het groot wordt zal ik maar zeggen.
Of dit ongeluk nu wel of niet te voorkomen was geweest, een les valt hieruit te trekken (voor beide kanten) en waarom dan geen aanpassing aan een dergelijke molen (een noodknop of een automatische onderbreking o.i.d.)? Je kunt ook niet alle verantwoordelijkheid alleen maar op de ouders afschuiven want die waren zich misschien niet eens van dit gevaar bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:15

wat heeft een noodknop voor nut als er niemand bij is om er op te drukken?
Als een paard aan die molen gaat trekken staat hij stil, dus een onderbreking zit er op...maar niet als er een kindje aan zit.
Opzich wel logisch, anders hoeft een paard maar een keer met zijn hoofd te schudden of hij staat al stil

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:27

Babootje schreef:
Je kunt ook niet alle verantwoordelijkheid alleen maar op de ouders afschuiven want die waren zich misschien niet eens van dit gevaar bewust.

Zoals je zelf zegt zit een ongeluk in een klein hoekje en moeten ouders om dit soort dingen te voorkomen gewoon hun kroost in de gaten houden. Op een manege zijn er zoveel hoekjes waar ongelukken in kunnen zitten... Nu is het een stapmolen, voor hetzelfde geld was het een val van de hooizolder geweest. Ik vind dus wel dat de ouders echt zelf verantwoordelijk zijn hiervoor.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:33

Ik snap heel goed het verdriet en de woede van de ouders. Ik denk dat als er zoiets gebeurd je ook iets of iemand de schuld wilt geven. Maar hoeveel slachtoffers komen er jaarlijks niet in het verkeer, dan kun je een auto ook wel een platwalser gaan noemen. Ik heb een zusje van 6 en ik zou echt sterven van verdriet als die iets overkwam, maar zij is zeker op een manege altijd onder begeleiding van mij of mijn ouders.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:26

Tja ik ben op dezelfde manier opgevoed als RK, Es en Russel enz Clown En ik ben nu 19.. Zo ouderwets is die methode dus nog niet, en dat zal die ook nooit worden, mijn kinderen zullen ook op die manier worden opgevoed. Kan me dood ergeren aan die kinderen die hebben geleerd dat de hele wereld om hun draait.

Wat de beginpost betreft, ik vind het ook belachelijk dat paps en mams er niet waren en dat het kind de kans heeft gehad om te overlijden.. Ik ben benieuwd wat voor opvoeding het kind heeft gehad, niet ter veroordeling, wel uit interesse.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:20

Ik kan het zelfs nog korter door de bocht hoor: ik vind zelfs persoonlijk dat kinderen niet op een stal thuishoren. Tenzij onder strikte begeleiding.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:25

Ze hebben toch ook van die maneges waarbij kinderen onder 12 jaar zonder begleiding niet door de stallen mogen lopen ed?
Dacht dat ik dat ergens gelezen had, vind het een goede zaak, zou alleen wel de leeftijd iets verlagen denk ik. Maarja naar welke dan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:25

Waarom, 12 is toch een mooie leeftijd.
Zijn allemaal lageschool kinderen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:27

Ja klopt, maar sommige kinderen zijn op die leeftijd al erg volwassen en kan je gerust alleen op pad sturen. Terwijl ik sommige kids met 16 jaar nog niet alleen met een paard durf te laten Nagelbijten / Gniffelen
Daarom is het ook moeilijk denk ik om te bepalen hoe het 'hoort'

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:27

Dat vind ik dus ook @Runningkawa. Mijn paard heeft eens iemand gebeten vanuit de stal en moest toen van die stal weg omdat er kinderen liepen. Ja, doei, die kinderen moeten niet onder mijn box door lopen te jengelen. Die horen gewoonweg niet voor de box van dat paard! Onder begeleiding prima en vanaf 12 jaar kun je ze wijzen op de gevaren!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:22

ik denk dat de opvoeding er ook mee heeft te maken. Mij is altijd geleerd dat ik met mijn handen van andermans spullen af moet blijven. En als ik een paard wou aaien toen ik klein was vroeg ik dat eerst aan de eigenaar (of personeel op stal).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:37

Tiessie schreef:
Dat vind ik dus ook @Runningkawa. Mijn paard heeft eens iemand gebeten vanuit de stal en moest toen van die stal weg omdat er kinderen liepen. Ja, doei, die kinderen moeten niet onder mijn box door lopen te jengelen. Die horen gewoonweg niet voor de box van dat paard! Onder begeleiding prima en vanaf 12 jaar kun je ze wijzen op de gevaren!

Mijn dochtertje is pas bijna door een paard gebeten op stal toen ze ervoor liep en mocht ik het hekwerk gewoon dichtdoen als ik er was, ook opgelost.
Zo vaak is dat gelukkig niet! Knipoog
En het paard is nu ook weg.