Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:50

Helemaal mee eens!

damnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:50

het is en blijft een raar idee om die paarden naar de slacht te brengen,....
mensen hoeven toch niet persee dieren vlees te eten.... en vooral paarden vlees niet.

de eigenaar moet gewoon net als in amerika nooit meer dieren kunnen kopen of krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:51

peelemeisje schreef:
Dus ik ben geen dierliefhebber als ik midden in de nacht bij een koe ga kijken hoe het gaat met het afkalven? Of dat ik een ziek kalfje alles probeer te geven, maar dat toch dood ging aan de gevolgen van diarree? Of dat wij de koeien bij 30 graden en brandende zon binnen laten omdat ze anders zélf gaan lijden (En ja, we hebben bomen bij de wei, maar daar gaan ze dan allemaal bij liggen en wanneer ze opstaan scheiten ze alles onder, en ze gaan dan in elkaars mest liggen wat weer kan leiden tot uierontsteking etc.) Of dat we keidruk zijn met het voeren, schoonmaken van de ligboxen, zorgen voor zieke koeien? Nou... Ik voel me dus echt geen dierliefhebber hoor...

maak je echt niet druk hoor, ik vind je zeker wel een dierenliefhebber, een goede boer zorgt voor zijn dieren, helpt als dat kan, en alleen op het laatst gaan de koeien naar de slacht.
nou kom op, ik loop dagelijks op de boerderij, en dat is gewoon heel goed en mooi allemaal.
hoe kan je liefde voor je werk heben als boer, terwijl je een dierenbeul bent als het ware?
kan niet toch.

bio ben ik wel fel op tegen, ik eet/ koop die producten ook echt niet.
ik geloof dat we goed voor onze dieren moeten zorgen, ook vanuit christelijke overtuiging, dat is echt een opdracht die we als mensen hebben meegekregen.
ik stem vast niet op pvvd, maar wel op christen unie Lachen

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:53

Tja, dit is niet echt een oplossing van de PVD, de veiling lijkt mij een super plan! Deze paarden kunnen toch nog dienen als gezelschapspaard? Iedereen moet altijd een top paard hebben, waarom geef je zo'n beestje geen kans?
Heel NL was in rep en roer en nu gaan ze toch naar de slacht... Arme paarden...

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:59

Zonde zeg arme dieren, heel dieronwaardig allemaal. Ik wil er wel een adopteren misschien...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:00

gertjuuh schreef:
Deze paarden kunnen toch nog dienen als gezelschapspaard?

Ga jij een paard als gezeldschapje houden als hij in pension 275,- per maand kost? En hoeveel mensen hebben nu werkelijk zoveel ruimte dat zo'n paard niet in de weg loopt?

gertjuuh schreef:
Iedereen moet altijd een top paard hebben, waarom geef je zo'n beestje geen kans?

Omdat het kansloos is. Niet iedereen hoeft een toppaard te hebben, maar wel een paard wat geschikt is voor het doel wat diegene voor ogen heeft. Dus als iemand van springen houdt, moet het paard kunnen springen, als iemand van recreatie houdt, moet het verkeersmak zijn, als je ermee gaat fokken, moeten er papieren bijzitten en moet het paard het liefst nog wat gepresteerd hebben. Deze paarden kunnen niks, zijn niet in handen geweest en er is niet selectief mee gefokt. Dat maakt ze ongeschikt voor fokkers, voor recreanten en voor sportruiters.

95 % van de paardenliefhebbers hebben nu eenmaal geen paard om er alleen maar naar te kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:02

er zijn zoveel verschillende mensen, ik denk dat over heel nederland genomen er echt wel plek kan komen op zich voor deze groep paarden, dat weet ik wel zeker eigenlijk.
dit zijn geen dieren om in pension stalling te zetten, maar er zijn mensen genoeg die zelf weiland hebben enzo hoor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:06

Marigold schreef:
er zijn zoveel verschillende mensen, ik denk dat over heel nederland genomen er echt wel plek kan komen op zich voor deze groep paarden, dat weet ik wel zeker eigenlijk.
dit zijn geen dieren om in pension stalling te zetten, maar er zijn mensen genoeg die zelf weiland hebben enzo hoor.

Ken jij ze? En met alleen in een weiland zetten ben je er nog niet. Hoe dan ook hebben ze toch verzorging nodig (hoefsmid, enten ontwormen etc.) Vele mensen hebben vast ook nog wel een plekje voor een hond, en toch zitten de asiels ook vol met kansloze stumpers.

Als ik een weiland bij huis heb, wil ik er alleen paarden in hebben lopen waar ik wat mee kan. Het houden van een paard is al duur genoeg.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:07

jasmijn78 schreef:
Maar wat moet je als particulier met dit soort paarden? Nooit in handen geweest, niet selectief mee gefokt, ze kunnen niks en ze hebben weinig potentie. Ze hebben geen enkele marktwaarde. Ga jij daar als particulier je geld insteken? Want een waardeloos paard waar je niks mee kan kost in onderhoud net zo veel als een paard waar je wel wat mee kan.

Niet elke ruiter zoekt een paard die op Z niveau moet kunnen lopen.
Ze zijn niet in handen geweest. Zal best. Maar wat niet is kan nog komen. Met veel gedult en liefde.
En wie bepaald of ze niets kunnen en geen potentie hebben...?
Ik rij alleen recratief. Heerlijk hobbelen in de bak of buiten. Ik hóef geen toppaard te hebben!
En waardeloos?!? Geen enkele paard is waardeloos!
Niet iedereen vind geld even belangrijk.
Mijn ruin is ook zogenaamd "waardeloos". Kan ik helemaal niets meer mee.
En dat terwijl ik hem pas 3 maanden had en ík er nog nooit op gereden had.
Maar hij betekend de wereld voor mij, en ik ga voor hem door het vuur!
Ja, hij kost me een hoop geld. En dat voor een paard die écht niets meer kan dan buiten lopen en liggen.
Maar waardeloos?!? Hij is alles behalve dat!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:10

Ik eet geen vlees tenzij het biologisch is en anders eet ik tofu of wat dan ook. Laat ik dat voorop stellen voordat iemand daarover valt.

Wilders stemmen eh...dacht het niet en bovendien, dat heeft net zoveel zin als stemmen op de PvdD, écht groot zal hij niet worden.

Het gaat er niet om dat deze paarden zieliger zijn dan andere paarden of dat andere dieren zoals koeien of varkens het wél verdienen om geslacht te worden. Het is niet zo dat wij (ik generaliseer even de dierenliefhebbers op Bokt) ons daar niet druk om maken maar dit is NU in het nieuws, wij (als Boktleden) kennen enkele van de meiden die geholpen hebben, we hebben meegeleefd, inderdaad deze dieren hebben het 'twijfelachtige geluk' dat ze een gezicht gekregen hebben.

Waarom kunnen jullie het een niet los van het andere zien? Dit staat los van het slachten of dierenmishandeling in het algemeen. Kunnen we het nu niet gewoon even over de Marrumse paarden hebben zonder allerlei andere zaken zoals de verschillende campagnes van de politieke partijen erbij te halen?

Moon 2: OK dan! Super gedaan!!!

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:11

Het is te stom voor woorden dat er zoveel moeite is gedaan door vrijwilligers om de dieren levend naar de overkant te krijgen en dan worden ze vervolgens naar de slacht gebracht........

Mocht dat daadwerkelijk zo zijn dan dienen de vrijwilligers naar mijn idee een deel van de opbrengst te krijgen. ZOnder hen had de boer de inkomsten uit de slacht zeker niet gehad!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:12

jasmijn78 schreef:
Marigold schreef:
Als ik een weiland bij huis heb, wil ik er alleen paarden in hebben lopen waar ik wat mee kan. Het houden van een paard is al duur genoeg.

wat een dierenvriend zeg...
Volgens mij heb jij paarden alleen maar voor de heb! kijk eens wat een mooi paard ik heb! eentje waar ik lekker hoog me kan rijden, mee kan pronken! Van dit soort opmerkingen kan ik echt énorm boos worden!!!!!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:14

En inderdaad ik denk dat er meer mensen zijn met een een jouw ogen (Jasmijn) 'waardeloos' paard in nederland dan mensen met een paard met papieren. Sterker nog, ik wil niet eens een paard met papieren waarom? ik kan aan een paard zonder papieren net zoveel lol beleven maar dan voor heel wat minder centjes, kan ik voor dat geld mooi een van die paarden uit de kudde extra kopen Vork . En dat ze niks kunnen, hoe weet jij dat? Misschien zit er wel potentie in en bovendien is niet elk onbeleerde paard waardeloos dan? Hoe komt jouw paard ingereden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:15

Ylana schreef:
Niet elke ruiter zoekt een paard die op Z niveau moet kunnen lopen.

jasmijn78 schreef:
Niet iedereen hoeft een toppaard te hebben, maar wel een paard wat geschikt is voor het doel wat diegene voor ogen heeft. Dus als iemand van springen houdt, moet het paard kunnen springen, als iemand van recreatie houdt, moet het verkeersmak zijn, als je ermee gaat fokken, moeten er papieren bijzitten en moet het paard het liefst nog wat gepresteerd hebben. Deze paarden kunnen niks, zijn niet in handen geweest en er is niet selectief mee gefokt. Dat maakt ze ongeschikt voor fokkers, voor recreanten en voor sportruiters.

Ylana schreef:
Mijn ruin is ook zogenaamd "waardeloos". Kan ik helemaal niets meer mee.
En dat terwijl ik hem pas 3 maanden had en ík er nog nooit op gereden had.

Nou, dat is iig niet mijn idee van een paard houden. Ik wil plezier van mijn paard hebben, en ik heb er geen plezier van als ik er alleen maar naar kan kijken.

Ylana schreef:
Niet iedereen vind geld even belangrijk.

Maar bijna iedereen heeft wel een gebrek aan geld, en als je je geld maar 1 keer uit kan geven zul je toch iets selectiever met je keuzes om moeten gaan.

Ylana schreef:
Maar waardeloos?!? Hij is alles behalve dat!

Voor jou misschien, maar ik denk dan jou visie niet echt representatief is voor de gemiddelde paardenhouder/liefhebber in Nederland. Die willen toch iets meer met hun paard dan er alleen maar naar kijken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:16

Nee, jíj wilt iets meer van een paard dan er naar kijken.
Aangezien jij niet voor iedereen kan beslissen of het zelfs maar kan wéten, ga ik verder niet op jou reacties in...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:20

wat is een paard eigenlijk voor jou? een robot? als hij niet goed genoeg is gaat hij weg? vind je het gek dat er zo veel paarden te koop staan???

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:21

Sees schreef:
En inderdaad ik denk dat er meer mensen zijn met een een jouw ogen (Jasmijn) 'waardeloos' paard in nederland dan mensen met een paard met papieren. Sterker nog, ik wil niet eens een paard met papieren waarom? ik kan aan een paard zonder papieren net zoveel lol beleven maar dan voor heel wat minder centjes, kan ik voor dat geld mooi een van die paarden uit de kudde extra kopen

Dan hou jij dus het lukraak fokken van paarden in stand. Een enkeling zal ook inderdaad een goed baasje vinden, maar het gros van de zonder enig beleid gefokte paarden beland dan toch bij de slacht omdat er gewoon geen markt voor is. En daar ben je toch zo op tegen?

Het is net als met broodfokkers van hondjes. Zolang mensen maar hondjes zonder papieren en kruizingen etc blijven kopen, hou je die praktijken in stand. Zolang die broodfokkers die hondjes kwijtraken, zullen ze door blijven gaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:22

casper schreef:
jasmijn78 schreef:
Marigold schreef:

wat een dierenvriend zeg...
Volgens mij heb jij paarden alleen maar voor de heb! kijk eens wat een mooi paard ik heb! eentje waar ik lekker hoog me kan rijden, mee kan pronken! Van dit soort opmerkingen kan ik echt énorm boos worden!!!!!!

---

dat zei ik niet, het lijken zo net mijn woorden..
ik heb zelf een fjorden merrie, van de markt, niet meteen echt een mooie, maar wel heel lief Lachen
en zei kent ook niet zo veel, is altijd fokmerrie geweest, maar ik heb haar wel gekocht.
en zo zijn er nog veel meer mensen hoor, echt wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:25

Jasmijn, is mijn paard in jouw ogen dan waardeloos? Hij heeft nog nooit van zijn hele leven een wedstrijd gelopen en dat terwijl hij al 7 is. Het is een ruin dus fokken kan ik er niet mee, het is ook nog eens een kruising zonder papieren. We zitten net pas op B-niveau en buiten onze stal om heeft nog nooit iemand als combinatie van ons gehoord.

Wat kan het jou schelen wat andere mensen doen met hun centen? Als die toch lekker een onbeleerd paard willen kopen zonder bewezen potentie, laat ze dan lekker. Stoor je er niet aan maar wees blij dat er dan iig een aantsal paarden uit die groep een leuk leven krijgt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:26

ik snap jasmijn wel hoor.
ga eens op marktplaats kijken, of erger nog, op de markten, daar staan zoveel paarden die niets kennen , geen papieren hebben etc
een veulen kopen zonder papier is heel erg risicovol.
sja ze kosten geen drol, maar wat nu als je een springer zoekt, of een dressuurpaard, dat is aan een veulen niet te meten,
moeilijker nog, wordt het ooit een recreatiepaard?
zijn de ouders bekend, dan wil dat nog niet zeggen dat veulen net zo goed wordt, maar dan heb je wel een indicatie,
veulens zonder enige bekendheid van afkomst zijn er zoveel, en komen allemaal in de handel.
de volwassen dieren die niets kennen iets beleren, dat valt niet mee, en kost dus al snel een hoop aan zadelmakmaakkosten.
uiteindelijk ben je dan net zo duur uit wanneer je een zadelmak paard koopt of dat nu met of zonder papieren is.

de dieren kunnen nooit allemaal een perfect huis vinden met lieve baasjes, zouden deze paarden dat wel vinden, dan blijft hetzelfde aantal op de markten en bij andere handelaren staan.

ik vond de vergelijking met de asiels erg goed, dat is in princiope hetzelfde !
ik snap niet dat er zoveel ophef over is, dat ze goed terecht moeten komen, terwijl er over de marktdieren niet gemaald wordt.
tuurlijk hebben deze diertjes een traumatische ervaring gehad en zijn ze met veel moeite gered, maar dieren die al meerdere malen de godganse dag en vaak ook nacht, op de stenen weg van de markten staan, die zijn IMO net zo zielig en hebben net zoveel trauma als deze paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:28

Ik ben eerlijk gezegd DOLblij dat er kruisingen gefokt worden. Dan zal ik even buiten beschouwing laten dat ik het goed vind om sterke eigenschappen op die manier te versterken. Ik zou niet eens een paard met papieren kunnen én willen betalen. ook met een gratis paard kan ik lol beleven bij wijze van, waarom zou ik dan een paard met papieren kopen. Dat broodfokken van honden is HEEL iets anders. ik mag dan een kruising hebben maar ik heb hem bij een goede fokker weg. Hij werd daar ook prima verzorgd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:28

casperrr schreef:
wat is een paard eigenlijk voor jou? een robot? als hij niet goed genoeg is gaat hij weg?

Nee, ik koop een paard met enige potentie, die voed ik netjes op, beleer hem netjes, heb er zelf veel plezier van, en als ik hem verkoop kan een ander er nog jaren plezier van hebben als leerpaard omdat het paard veel kan en netjes opgevoed is. Doordat ik ermee aan de gang ben gegaan heeft het paard meer waarde gekregen. Doordat het meer waarde heeft gekregen is zijn kans op een goed en fijn leven als iemands sport/recreatie paard toegenomen. Iemand die een flinke som geld voor een paard neerlegt, laat hem doorgaans namelijk niet zomaar aan zijn lot over. Je moet het gewoon realistisch bekijken.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:29

Zabbie schreef:
Wat me nog het meest steekt is dat deze man ondanks zijn wangedrag toch nog geld gaat verdienen aan deze dieren.
Het feit dat ze bestemd waren voor de slacht is natuurlijk iets waar je in dit geval niet omheen kunt. Die bestemming hadden ze ook al voordat ze in deze situatie terecht kwamen.
Het feit blijft dat het triest is dat ze op transport naar Italie gaan.
Ik denk alleen dat het niet reeel is dat de eigenaar hier het geld van opstrijkt. Dat is wel het laatste wat ie verdient heeft.

En daar ben ik het 100% mee eens!
Zullen wie die "mijnheer" Lootsma ook maar eens 3 dagen op een piepklein landje zetten zonder eten of drinken of wat voor voorzieningen dan ook?
Ik weet niet[i] wie hij is, wel [u]wat hij is....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:32

Crossmonster, niemand zegt toch dat we ons niet druk maken om alle andere dieren op o.a. markten. Wie zegt dat? Waar staat dat? Alleen dit is NU, dit is NU hot news, hier hebben mensen aan meegewerkt die wij kennen, dit is in het nieuws geweest.

Kunnen jullie nou echt het een niet los zien van het ander. Wat boeit het nu of het een paard uit deze groep is die niet naar de slacht gaat en een goed tehuis krijgt of een van de paarden van de markt. Er gaat iig een paard minder naar de slacht, kan het mij schelen of hij van Pietje , Klaasje of Jan is geweest...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:34

nee ik kan het een niet loszien van het ander.
deze paarden hebben eenmalig een traumatische ervaring, hoeveel markten zijn er ookalweer in een jaar ???
me dunkt stik wat vaker dan zulke dingen in het nieuws,
dus hierover moet een hoop ophef , en de jaarlijkse markten mogen wel ?