http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text= ... %2A&ADOC=3
(er moet wel voor betaald worden volgens mij
) Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) MissJ schreef:Hoe kan ze de endorfinegehalten in het bloed en de hersenen meten dmv het observeren van een natuurlijke kudde dan?

Arabesk schreef:zow ik heb eindelijk de uitzending gezien
'probeer te denken vanuit je paard en niet vanuit jezelf'
is een van haar laatste zinnen
Arabesk schreef:'probeer te denken vanuit je paard en niet vanuit jezelf'
zucht, daar is iedere professionele training op gebaseerd. Citaat:MissJ schreef:
Hoe kan ze de endorfinegehalten in het bloed en de hersenen meten dmv het observeren van een natuurlijke kudde dan?
fronton schreef:
Ik heb werkelijk geen flauw idee en dat is mede de reden dat ik het nogal een wankele bewering vind.
Om even de lijn door te trekken in een extreem: als je een levenslange vriendschap hebt, krijg je dan ook voortdurend verhoogde aanmaak van endorfinen??
Citaat:Arabesk schreef:
'probeer te denken vanuit je paard en niet vanuit jezelf'
Weer een open deur zucht, daar is iedere professionele training op gebaseerd.

Fronton schreef:Randalinpony, ik heb het artikel uit de volkskrant wel gelezen en dat roept juist alleen maar de vragen op die ik stelde. Als er in een krantenartikel iets beweerd wordt over een relatie tussen vriendschappen en endorfine-aanmaak, dan wil ik daar wel meer over weten.
Echt een wereldschokkende conclusie aangezien we hier over een kudde-dier praten. Geheid dat ie liever met een paar vrienden op de wei gaat ipv in zijn eentje 
Zep schreef:"Paarden zijn beter af met elkaar" Nee jongens wát een ontdekkingEcht een wereldschokkende conclusie aangezien we hier over een kudde-dier praten. Geheid dat ie liever met een paar vrienden op de wei gaat ipv in zijn eentje
MissJ schreef:Randalinpony, ik krijg nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Metingen van hormonen, neurotransmitters e.d. is onmogelijk op basis van observatie.
Daarom vraag ik mij af hoe zoiets uit een observationele studie geconcludeerd kan worden.
Daar kan toch gewoon antwoord op gegeven worden?
? Jouw vraag kwam nav postje van Fronton.
Zucht....
Citaat:Ik blijf erbij dat voor de dingen die jij je afvraagt, je je toch echt tot het onderzoek zult moeten wenden. Misschien zie je dan hoe v. Dierendonck haar onderzoek opgezet heeft, en op welk onderzoek ze voortborduurt en wat ze heeft meegenomen in haar eigen conclusies.
CGJ12 schreef:Zep schreef:"Paarden zijn beter af met elkaar" Nee jongens wát een ontdekkingEcht een wereldschokkende conclusie aangezien we hier over een kudde-dier praten. Geheid dat ie liever met een paar vrienden op de wei gaat ipv in zijn eentje
En als het even kan ongecastreerd en gemixed......
. randalinpony schreef:MissJ schreef:Randalinpony, ik krijg nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Metingen van hormonen, neurotransmitters e.d. is onmogelijk op basis van observatie.
Daarom vraag ik mij af hoe zoiets uit een observationele studie geconcludeerd kan worden.
Daar kan toch gewoon antwoord op gegeven worden?
Door mij? Jouw vraag kwam nav postje van Fronton.
Zucht....
![]()
Randalin wrote
Citaat:Ik blijf erbij dat voor de dingen die jij je afvraagt, je je toch echt tot het onderzoek zult moeten wenden. Misschien zie je dan hoe v. Dierendonck haar onderzoek opgezet heeft, en op welk onderzoek ze voortborduurt en wat ze heeft meegenomen in haar eigen conclusies.
Hoe kom je erbij dat ík op deze vraag antwoord zou moeten of zelfs maar zou kúnnen geven?
randalinpony schreef:
Overigens, Fronton, ken jij beschrijvingen van stereotyp gedrag in natuurlijke omstandigheden? Daar vroeg ik eigenlijk (ook) om.
Citaat:Als je denkt dat de observaties en conclusies correct zijn, kun je misschien ook uitleggen waarom.
Fronton schreef:Trouwens, ik heb nog nooit een paard zien wandweven in een stal. Heb wel paarden gezien die voor het hek van een paddock of weiland aan het ijsberen waren omdat ze daar alleen achtergelaten werden of niet in de groep geaccepteerd werden.
Citaat:Als je denkt dat de observaties en conclusies correct zijn, kun je misschien ook uitleggen waarom.