‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:08

off topic: wie zijn 9-jarige kan ik een vrachtwagen aan de gaspedaal

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:20

Ludora schreef:
te meten ervaring in de paardensport (prestaties op wedstrijden)

Dus omdat ik nooit heel ver op wedstrijden ben gekomen heb ik geen ervaring in de paarden?
Slecht idee, of iedereen moet dat ding halen, of niemand.
Maar die Z-ruiter die nooit de bak uit komt zou zich nog weleens veel slechter in het verkeer kunnen redden dan ik....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:30

Citaat:
En of jij jouw negenjarige wel of niet op de weg laat gaan te paard, op skates, fietsen, of op jouw rug, vindt ik tot de verantwoording van de ouders behoren. Daar heb je kinderen voor genomen.

jammer dat je dat in deze maatschappij steeds minder ziet - dus de verantwoordelijke ouder. Dus moet je daar wel regels voor maken...
Voor sommige mensen zijn die regels niet eens nodig, voor andere wel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:32

Dat stel ik een ruiterbewijs voor kinderen van 8 - 12 jaar oud voor. Voor het geval ouders onverantwoordelijk zijn.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:44

Anya schreef:
Dat stel ik een ruiterbewijs voor kinderen van 8 - 12 jaar oud voor. Voor het geval ouders onverantwoordelijk zijn.

dat moet je dan niet hier doen maar bij het ministerie....
doe dan gelijk een voorstel dat mensen een examen moeten afleggen eer ze uberhaupt aan kinderen mogen denken vwb hun verantwoordelijksgevoel...
en dan weet ik nog wel een voorstel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:46

Hmm dat zal voor mij niet gelden denk ik. Ik mag er dertig te gelijk met een diploma Pedagogische Academie. Dus dan weet ik even niet wie je dan wel bedoelt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:46

Zullen we maar overal examens voor instellen dan? En wat doen we met de mensen die niks halen? Opsluiten in een hokje zonder andere mensen (anders kunnen ze zich nog voortplanten) op water en brood en zonder contact met de buitenwereld?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:51

Ik denk idd dat mensen met weinig opleidingen eerder in de gevangenis komen ja!
En nog steeds niet denken dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren...
altijd wel een smoes - het kwam door die en dat

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:21

Ik kan alleen nog nergens terughalen wat ze nou bedoelen met het rijbewijs. Boedoelen ze hiermee het ruiterbewijs, of wordt het een volledig nieuw rijbewijs, waar iedereen die al een ruiterbewijs en/of koetsiersbewijs heeft, toch weer examen voor moet doen? En in hoeverre is dit alleen maar een wens van de SRR, of is dit al in gang gezet?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:35

Wendy schreef:
Zullen we maar overal examens voor instellen dan? En wat doen we met de mensen die niks halen? Opsluiten in een hokje zonder andere mensen (anders kunnen ze zich nog voortplanten) op water en brood en zonder contact met de buitenwereld?

Iemand die zijn autorijbewijs niet haalt mag ook niet autorijden, idem voor vrachtwagen, busrijbewijs, bromfiets etc.
En zo zijn er legio voorbeelden te vinden

Vwb de vegelijking doorgewinterde asfaltknol versus jonggroen paard en het ruiterbewijs....
Als ik mijn autorijbewijs heb behaalt lijkt het mij ook niet geheel verstandig om in een veel pk bevattende sportwagen te stappen .... en toch zou ik dat mogen.
Ben ik een doorgewinterde chauffeur met legio ervaring als ik mijn autorijbewijs heb behaald?

En netzoals er niet paardrijdende verkeersdeelnemers zijn die niet kunnen of willen inschatten hoe een paard zich gedraagt in het verkeer bij bepaalde acties zo zijn er ook op het paardzittende verkeersdeelnemers die niet weten wat te doen in bepaalde situaties en/of de verkeersregels kennen.
En als je als ruiter koetsier iets wilt veranderen zul je toch bij jezelf moeten beginnen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:38

Wendy schreef:
Ludora schreef:

Dus omdat ik nooit heel ver op wedstrijden ben gekomen heb ik geen ervaring in de paarden?
Maar die Z-ruiter die nooit de bak uit komt zou zich nog weleens veel slechter in het verkeer kunnen redden dan ik....

Je quote me op een regel, ik heb het ook over leeftijd en rijbewijs. Wellicht daaraan toegevoegd niveau op wedstrijden.

Maar idd, er zullen genoeg Z ruiters zijn die hun paard wellicht minder de baas zijn als iemand die alleen maar buitenrijdt en nooit een wedstrijdambitie gehad heeft.

Maar willen ze elke ruiter, wedtrijd of recreatie, dit examen laten doen zullen ze toch met behoorlijk goede argumenten moeten komen. Er zullen meer als 920 ernsitge ongelukken zijn met voetgangers en fietsers die geen vaardigheids/rijbewijs hebben !!!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:40

Zo stond er een poos geleden ook een stuk in de krant over hoe gevaarlijk paardrijden wel niet was

Voetballen is in mijn ogen veel gevaarlijker. Dan schoppen ze elkaar moetwillig het ziekenhuis in op een zondags-onderling-wedstrijdje

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:01

Wendy schreef:
Ludora schreef:

Wat een belachelijk vooroordeel!!! Ik rij toevallig ook Z-dressuur maar vind het evengoed heerlijk om met hem door de bossen de crossen. En geloof me... we gaan heel hard!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:10

Citaat:
Maar willen ze elke ruiter, wedtrijd of recreatie, dit examen laten doen zullen ze toch met behoorlijk goede argumenten moeten komen. Er zullen meer als 920 ernsitge ongelukken zijn met voetgangers en fietsers die geen vaardigheids/rijbewijs hebben !!!

skeelers,
wielrenners die harder gaan als de galop van het paard.

En laten we dan vooral die oudjes in die 40 km wagentje niet vergeten.
Zover ik weet is daar een brommerbewijs voor nodig, maar hun zijn zo oud dat dit niet voor hen geld.

Ben niet erg blij met ze op wegen waar ze niet mogen komen, maar waar ik er wel regelmatig achter hang.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:30

Ik laatst nog op een 80-km weg RK En dan de trailer erachter hebben en er niet voorbij kunnen...Dit exemplaar ging maar 35

Er stond hier vandaag een stuk over in de krant met allemaal meningen(vnl waarom het zo goed is). Beheerder van een autorijschool(even vrij gequote, de krant ligt beneden): "ik vind het een goed idee. Ik zie regelmatig jongeren met newfoundlanders en dat kan eigenlijk niet. Er hoeft maar dàt te gebeuren en er ontstaat een drama, zeker met al die jonge bestuurders die te hard rijden."

Snap ik nou iets niet of helpt het ruiterbewijs nu ook al tegen te hard rijdende jonge automobilisten
(dan wil ik graag een exemplaar dat helpt tegen kids op brommers en scooters die proberen of ze je stijgbeugel kunnen raken terwijl ze met 60 langs je op komen scheuren )

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:37

Ludora schreef:

We hebben het over 920 ongelukken per jaar die op de openbare weg veroorzaakt worden. Is er ook onderzocht:

-veroorzaker ?
-leeftijd ruiter ?
-ervaring ruiter ?

Ik denk dat onderandere die dingen ook erg van toepassing zijn !!

Er zijn 400.000 recreatieruiters en 40.000 wedstrijdruiters dan maakt 440.000 ruiters/koetsiers dus bijna een half miljoen!!! 920 ongelukken in het verkeer.
Hoe groot is nu de kans dat IK met mijn paard betrokken raak betrokken raak in een ongeluk? 2.3%!
Alle ruiters moeten nu in de buidel tasten om die cijfer nog verder naar beneden te halen. Zou dat lukken in de praktijk??????Nee, laat ik het anders zeggen heeft dat zin!!!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:42

yarrah schreef:
Ludora schreef:

We hebben het over 920 ongelukken per jaar die op de openbare weg veroorzaakt worden. Is er ook onderzocht:

-veroorzaker ?
-leeftijd ruiter ?
-ervaring ruiter ?

Ik denk dat onderandere die dingen ook erg van toepassing zijn !!

Er zijn 400.000 recreatieruiters en 40.000 wedstrijdruiters dan maakt 440.000 ruiters/koetsiers dus bijna een half miljoen!!! 920 ongelukken in het verkeer.
Hoe groot is nu de kans dat IK met mijn paard betrokken raak betrokken raak in een ongeluk? 2.3%!
Alle ruiters moeten nu in de buidel tasten om die cijfer nog verder naar beneden te halen. Zou dat lukken in de praktijk??????Nee, laat ik het anders zeggen heeft dat zin!!!!

50 % kans.... op je raakt bij een ongeval betrokken of je raakt er niet bij betrokken.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:02

Ik vind die wet echt belachelijk...
Oke dat ze een ruiterbewijs verplichtstellen(of die is al verplicht)dat vind ik logsich maar een rijbewijs ala +- 1200 euro nee dat gaat me te ver.

Niet iedereen heefthet geld er voor.
en dat zou dus betekenen dat heel veel kinderen niet meer de weg op kunnen met hun verzorgpony...
en dat betekent dus ook dat als de bak bevroren is en je geenrijbewijs heb dus bijvoorbeeld onder de 18 bent je paard stilstaat....
Mag je dan nog wel met je paard aan dehand lopen? of gaan ze dat ook al verbieden?
stel er komt een poll of wat dan ook ga ik zeker tegen stemmen.

dat is mijn mening

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:03

Wat ik net tegen mn moeder zei:
Het zijn juist meestal niet de jonge of onervaren ruiters die voor problemen op de weg zorgen, het zijn de ervaren ruiters met onervaren paarden...

En dan kun je nog zo Z rijden of de verkeersregels compleet uit je hoofd kennen, met een flippend paard houdt de verkeersveiligheid gewoon gauw op.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:04

Citaat:
En dan kun je nog zo Z rijden of de verkeersregels compleet uit je hoofd kennen, met een flippend paard houdt de verkeersveiligheid gewoon gauw op.

Precies en met je rijbewijs helpt dat echt niet hoor... (om dan je paard beter onder controle te krijgen....)

rijbewijs of niet je paard kan altijd flippen
Laatst bijgewerkt door Jenbuc op 15-03-06 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:05

Moeten we ook nog een rijbewijs voor in de bak, want ja, daar kun je ook je instructrice omknallen.
Of zomaar iemand op de gang

Suelza

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:31

Paraat schreef:

Zo rond een jaar of zestien wil het één of ander nog wel verwateren. Voorrangsweg, uitritten, bijzondere verkeerssituaties. Het verkeer is wel wat meer dan rood of groen licht...

Dat was uiteraard enigzins sarcastisch bedoeld.

Dat verwateren is een stukje eigen verantwoordelijkheid. Daar doet een extra rijbewijs niet aan af. Als jij iemand aanrijdt omdat jij de verkeersregels niet kent, ben jij ten eerste ernstig strafbaar, ten tweede kun je je afvragen of je dan uberhaupt wel in het verkeer thuis hoort en ten derde kan jouw rijbewijs gewoon worden ingevorderd als je een dermate groot gevaar voor anderen bent.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als ik straks ieder jaar opnieuw een theorie-examen moet afleggen omdat er onbenullen zijn die de verkeersregels niet kennen? Ga dan het verkeer niet in! Als jij deelneemt aan het verkeer kan en mag er van jou verwacht worden dat je de verkeersregels kent!
[/quote]

Tifa

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:58

Wel goed idee ja, maar vanaf welke leeftijd kan je dan je ruiter bewijs halen?

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:16

18 jaar waarschijnlijk. Vanaf die leeftijd kun je wettelijk aansprakelijk gesteld worden voor de schade die je aanricht.

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:44

Een gewetensvraag:
Stel dat zo'n 'rijbewijs' ingevoerd zou worden, en je zou er een examen enzo voor moeten doen en het zou geld kosten, zou je hem dan toch nemen? Of zou je je gewoon rustig door blijven rijden op straat en in het bos zonder rijbewijs?