Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:09

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Daar ben je toch zelf baas over, je hebt toch zelf verantwoording over wat je doet? Kan men wel gaan vingerwijzen, maar niemand die wordt gedwongen hoor.

Ja en nee, je wordt wel degelijk op allerlei manieren beïnvloed om vooral te kopen.
Waardoor er een vraag wordt gecreëerd.

Ik leef deels onder een steen en ben op een leeftijd dat ik mij misschien minder laat beïnvloeden maar dat doet/kan niet iedereen.

Veel dingen worden ook zo gemaakt dat het niet lang mee gaat of slecht te repareren valt.

De economie van het leveren van producten en diensten drijft daarop.

Laten we nu wel wezen, veel mensen willen gewoon veel en hebben maar bar weinig aanmoediging nodig. Ik vind het te gemakkelijk de verantwoording constant bij een ander te leggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:21

Wintu schreef:
Laten we nu wel wezen, veel mensen willen gewoon veel en hebben maar bar weinig aanmoediging nodig. Ik vind het te gemakkelijk de verantwoording constant bij een ander te leggen.

We worden omringd met reclame en het wordt van alle kanten aangemoedigd. Veel meer dan vroeger
Het is een vak om mensen veel te laten kopen en vraag te creëren.

Je moet redelijk sterk in de schoenen staan om alle verleidingen te weerstaan.
Maak de consument uiteindelijk zelf de keuze? Ja, maar er wordt wel op gestuurd.

Van brood afbakken in de supermarkt, influencers (niet voor niets een hele nieuwe beroepsgroep, advertenties op de socials etc etc. We worden overspoeld met reclame.

Cer

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:38

Ik ben ook wel van mening dat mensen verantwoordelijk zijn voor zichzelf.. je bepaalt echt zelf of je wat koopt of niet..

Overigens, naast dat het een whataboutisme is volgens mij, vind ik de acties van de boeren zeker niet meer relevant.
Want ik vermoed zomaar (maar dat is gissen) dat als boeren nu nog steeds regelmatig de a12 hadden geblokkeerd, dat die zogenaamde positieve publieke opinie óók was gedraaid

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:50

Ninx schreef:
fransje23 schreef:
De manier van actievoeren vind ik ook niet kunnen.
Wegen blokkeren is sowieso een verschrikkelijk middel om actie te voeren.

Blijkbaar een probaat middel... boeren deden immers hetzelfde.

Welke andere manier/ locatie zou ervoor zorgen dat de urgentie helder wordt?
Als het nergens wrijft, dan gaat het niet glanzen.

Mensen geven nu al geen ruk om de toekomst en maken er een puinhoop van. Wanneer men dan ook nog gaat demonstreren op een lekkere rustige wenselijke plek gaat er nergens meer een lampje branden in al die slapende breinen ben ik bang.

Probaat middel? Praat me bij, wat hebben ze bereikt met dat probate middel?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:56

Cer schreef:
Ik ben ook wel van mening dat mensen verantwoordelijk zijn voor zichzelf.. je bepaalt echt zelf of je wat koopt of niet..

Overigens, naast dat het een whataboutisme is volgens mij, vind ik de acties van de boeren zeker niet meer relevant.
Want ik vermoed zomaar (maar dat is gissen) dat als boeren nu nog steeds regelmatig de a12 hadden geblokkeerd, dat die zogenaamde positieve publieke opinie óók was gedraaid

Precies dit. Van de boeren heb ik twee keer twee dagen last gehad. Van XR ben ik de tel inmiddels kwijt geraakt, die hebben er zelfs een hele reeks achter elkaar elke dag gestaan. En zij betalen niet mee aan het herstel van de weg en het weghalen van de leuzen op de muren, dat mag ik als belastingbetaler van Den Haag doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:59

Cer schreef:

Die opinie was toen al gedraaid.
Het is gewoon een verschrikkelijk middel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:05

Cer schreef:

Dat is m.i. wat naïef gedacht. We worden van alle gemanipuleerd (en misleid) en dat is zo omdat het loont.

Weinig mensen kopen echt puur enkel en alleen wat ze nodig hebben, doen nooit impulsaankopen.

Een winkel als de Action is niet voor niets zo populair.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:08

Om van al die Chinese webshops met goedkope hebbedingen maar niet te spreken. Mensen die zichzelf milieubewust noemen kopen daar ook, dat vind ik moeilijk te rijmen, maar de verleiding is groot en de prijzen in onze ogen absurd laag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:14

Dat kan je vinden, dat mag. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.

Daarnaast, de Action is niet perse een “impuls aankoop winkel (maar dat is echt ook al heel vaak herhaald), tenminste, ik koop mijn dreft afwasmiddel niet als impuls ofzo

De Chinese webshops kunnen een ander verhaal zijn, en vooral prullaria dan. Maar mensen zoeken soms ook goedkopere alternatieven omdat ze minder te besteden hebben

Maar om daar dan regelmatig jezelf op een weg vast te plakken, voor een brug te gaan liggen, of stinkende spullen bij voorbijgangers te droppen, ik weet niet of dat de manier is om de consumptie maatschappij te stoppen? Ik vraag me af of mensen daar überhaupt over nadenken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:22

Cer schreef:
Dat kan je vinden, dat mag. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.

Daarnaast, de Action is niet perse een “impuls aankoop winkel (maar dat is echt ook al heel vaak herhaald), tenminste, ik koop mijn dreft afwasmiddel niet als impuls ofzo

De Chinese webshops kunnen een ander verhaal zijn, en vooral prullaria dan. Maar mensen zoeken soms ook goedkopere alternatieven omdat ze minder te besteden hebben

En je neemt nooit wat extra mee naast afwasmiddel? Wat je zag staan, dacht misschien ooit nodig te hebben en voor een klein prijsje?

Marketing is niet voor niets een vak. Is ook niet per definitie slecht maar het is wel handig om bewust te zijn hoe het werkt.

Bij het inrichten van een winkel, zeker supermarkten, is over de plek van ieder product nagedacht.
Een Kruidvat is bewust wat rommelig omdat het dan goedkoper lijkt etc.

Cer schreef:
Maar om daar dan regelmatig jezelf op een weg vast te plakken, voor een brug te gaan liggen, of stinkende spullen bij voorbijgangers te droppen, ik weet niet of dat de manier is om de consumptie maatschappij te stoppen? Ik vraag me af of mensen daar überhaupt over nadenken

Dit "uitstapje" stond even los van XR.

Het stoppen van de overconsumptie zal wel economische krimp inhouden.
Want minder kopen, meer spaargeld, is voor een economie die gebaseerd is meer consumptie niet gewenst.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 30-06-25 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:23

Als ik zie dat een telefoonhoesje bij de mediamarkt 25 euro is, bij telefoon hoesjes 12 en bij Ali 3,- en als je ze in handen hebt geen verschil merkt.
En je er enkele jaren mee doet.
Idem dito zo met een led usb halsband voor de honden.

Sorry maar ik koop dat bij Ali.
Geen impuls. Iets wat ik jaren gebruik.

Maar kleding koop ik niet bij shein.
Liefst van vinted.

Ook tweedehands als het kan bij andere dingen.
Voorbeeld toevallig nu aan de hand.

2 jaar terug werd mijn vriend 50 en ik vorig jaar.
Van die tuin stapel stoelen gratis opgehaald ergens.
We hebben deze niet meer nodig.
Deze zijn nu in gebruik bij buren en gaan volgende week weer door naar volgende buren.

Dat vind ik dus echt leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:49

prompter schreef:
Om van al die Chinese webshops met goedkope hebbedingen maar niet te spreken. Mensen die zichzelf milieubewust noemen kopen daar ook, dat vind ik moeilijk te rijmen, maar de verleiding is groot en de prijzen in onze ogen absurd laag.

Wat mij opgevallen is, is dat spul wat daar goedkoop te koop is hier voor het driedubbele in de winkel ligt. Is EXACT hetzelfde spul..dus het komt sowieso deze kant op, alleen zitten er hier dan nog een boel graaiers tussen waardoor het drie keer zo duur is.

Overigens is de kringloop mijn favoriete winkel, is ook zat te koop voor leuke prijzen. Ik geloof wel dat marketing een vak is, deels doen mensen het zelf maar collectief worden ze zeker ook gehersenspoeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:07

fransje23 schreef:
En je neemt nooit wat extra mee naast afwasmiddel? Wat je zag staan, dacht misschien ooit nodig te hebben en voor een klein prijsje?
dat ligt er helemaal aan wat het is, niet alles wat in mijn huis staat is hoognodig.. en er is denk een verschil tussen “spullen die je niet nodig hebt perse” en “overconsumptie” . Die tinten grijs zeg maar ..

Citaat:
Marketing is niet voor niets een vak. Is ook niet per definitie slecht maar het is wel handig om bewust te zijn hoe het werkt.

Dat kreeg ik vroeger op school al, en het is zeker voor mensen goed om daarvan bewust te zijn, dat ben ik helemaal met je eens :j

Citaat:
Het stoppen van de overconsumptie zal wel economische krimp inhouden.
Want minder kopen, meer spaargeld, is voor een economie die gebaseerd is meer consumptie niet gewenst.

Dat ligt er denk aan waaraan het uitgegeven wordt. Want minder Chinese import kopen heeft misschien niet direct impact op onze economie (maar ik ben geen econoom). Dus lokaal geld uitgeven is wel goed denk?
Of bedoel je de wereldeconomie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:42

Ik denk dat lokaal kopen en ook metname lokaal geproduceerd kopen goed is. Van niets kopen wordt de wereld ook niet beter. Het gaat om de balans.
Die is nu weleens zoek.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:54

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:56

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:37

Nu bepaalde zaken niet helemaal gaan zoals hun zouden willen. Zoals de verlaagde beschermingsstatus en afschotvergunningen die bij de rechter stand houden radicaliseren enkelen van hen nog verder.

Het zijn gevaarlijke lui. Vergeet ook niet dat Volkert van der Graaf een dierenrechtenactivist was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:57

Wat een gestoorden, wat denken ze hier nu mee te bereiken?

Zolang de consument vlees blijft eten zal de vraag er naar blijven..dus dit zet totaal geen zoden aan de dijk. En wolf Bram, gelukkig hebben jagers geen camera's nodig om hun werk te doen..weer van die hypocrieten die opkomen voor de wolf maar niet voor alle andere dieren die uitgemoord zijn door de wolf. (de moeflons oa)
Ik kan dat hypocriete gedoe niet serieus nemen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:07

Terroristen en ze zijn strafbaar.
Ik vind het een stel koekwauzen.
Mogen van mij per ongrluk expres tegen de kogel van een jager lopen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:17

Popstra schreef:
Terroristen en ze zijn strafbaar.
Ik vind het een stel koekwauzen.
Mogen van mij per ongrluk expres tegen de kogel van een jager lopen

Met zo'n uitspraak ben je net zo erg. Als je dat net anders had verwoord was je ook aardig strafbaar geweest ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:55

Citaat:
De afgelopen maanden heb ik tot diep in de nacht proberen uit te zoeken wie de kopman van Animal Liberation Front is, naar aanleiding van het gespoten ALF- logo op de paardenstal van Gedeputeerde Harold Zoet. En dat is me gelukt☺️en ben ik benaderd door de Telegraaf. De journalist maakte van de week nog een compliment “ Goed werk Van Straaten, de Inlichtingendienst is er niets bij.” Ik ben blij dat hij opgepakt is!

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/14JW8k ... tid=wwXIfr

Bron Telegraaf https://www.telegraaf.nl/binnenland/ext ... aign=share

Citaat:
Extreme dierenactivisten Adriaan B (61) vast na bedreiging BBB

LOCHEM - Met de arrestatie van de 61-jarige Adriaan B., heeft de politie razendsnel gehandeld na dreiging met brandstichting bij het kantoor de politieke partij van BBB in Colmschate.

Door Bert Huisjes, onderzoeksjournalist

De voorman van het Animal Liberation Front (ALF) trad al jaren als Noah Alfer op namens de extreem-activistische groep. In een publicatie in De Telegraaf bevestigde hij zaterdag zijn dubbele identiteit. Adriaan B. werd aangehouden in zijn huis in Lochem.

Adriaan B. is naar eigen zeggen een goede bekende van dierenactivist Volkert van de Graaf, die in 2002 PIm Fortuyn doodschoot. „We studeerden beiden in Wageningen. Met hem is bij acties niet samen te werken. Die man is zeer autistisch.”

„We schrikken hier ontzettend van”, zegt partijleider Caroline van der Plas. „Deze man moet achter slot en grendel.” Al jaren worden partijleden van de BBB ernstig bedreigd door extreme dierenactivisten. Zo zou BBB-Statenlid Heidi Looij een kogel in haar hoofd moeten krijgen, en kreeg BBB-gedeputeerde Harold Zoet een nachtelijk bezoek namens ALF.

Foto’s en belastend materiaal verwijderd

Zelf stelt hij dat hij foto’s en belastend materiaal heeft verwijderd: „Ik verwachtte na die vrachtwagenbrand al bezoek, dus ik heb mijn PC leeggemaakt.” En: „ALF op een elektriciteitshuisje is reden genoeg om bezoek te verwachten.”

Een cel van het Animal Liberation Front, onder leiding van de eerdere al veroordeelde Peter J., alias de Vegan Streaker, zou volgens Adriaan B. verantwoordelijk zijn voor een miljoenenbrand bij een pluimveebedrijf in Blokker. In De Telegraaf dreigde Adriaan B. zaterdag dat het kantoor van BBB ook aan de beurt zou komen.

Kort voor zijn arrestatie liet hij weten dat hij druk ondervond, ook van andere activisten. Hij zou uit zijn op een deal met justitie, en bereid zijn ledenlijsten te overhandigen. We komen eraan, kreeg hij te horen. „Dat hoort erbij. Mijn reputatie naar de mensen die er toe doen is meer zeggend dan een paar toetenbordridders of roeptoeters.” Peter J. riep tevens activisten op niet met De Telegraaf te praten.

‘Aardige buurman en lieve vader’
In zijn woonwijk in Lochem staat Adriaan B. bekend als een aardige buurman en lieve vader van zijn kinderen. Zelfs stelt hij dat bij acties nooit het leven van dieren en mensen in gevaar mag komen. Afgelopen weken was hij vooral druk met missies voor Wolf Bram, waarbij hij jachthutten en wildcamera’s vernietigde.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:09

Alarm om vermenging van extremisten en naïeve betogers: ’Velen hebben geen idee hoe gevaarlijk ze kunnen zijn’
Activisten in radicale netwerken opereren ondergronds en lijken ongrijpbaar. Toch zitten ze dicht op gekende verenigingen en stichtingen. Ook in kringen van Extinction Rebellion duiken extremisten nu op.

Na de moord op Pim Fortuyn was het onderzoeker Peter Siebelt die een begin maakte met de ontrafeling van het activistennetwerk waar moordenaar Volkert van der Graaf zich in bewoog. Hij schetste een wereld van radicalen, extreme groepen, belangenverenigingen en politiek als een spekkoek met vele laagjes.
„En allen horen ze bij elkaar”, zegt hij nu. „Nog steeds. De oprichters van Wakker Dier, Partij voor de Dieren, Animal Rights, Faunabescherming, ze kennen elkaar allemaal. De verwevenheid is groot, met sympathisanten en betrokkenen in politiek en bestuur. Oud-minister Jan Pronk regelde al subsidie voor het extreme Actiefonds XminY. En vlak ook het geld van loterijen niet uit, de oprichters komen uit de linkse actiebeweging.”
Oud-ambtenaar en onderzoeker Wouter Roorda kwam dit jaar met een uitgebreid vervolg. In de publicatie Nederwolf brengt hij verenigingen, stichtingen en actiegroepen in kaart, waarbij hij doorgaat op het pad dat Siebelt insloeg.
Extreme dierenactivisten belagen boeren, politici en jagers: ’De fik erin!’

Wat opvalt, is dat radicale groepen als Animal Liberation Front, Bite Back of Animal Rights veel thema’s door elkaar oppakken. Veehouderij, slachterij, landbouworganisaties, politici, en nu ook de ’bedreigde’ wolf.
’Via Varkens in Nood, Wakker Dier en Faunabeheer steeds activistischer’
„Aan de bovenzijde zie je geaccepteerde organisaties als Dierenbescherming. Daarna wordt het via Varkens in Nood, Wakker Dier en Faunabeheer steeds activistischer.”
Aan de onderzijde zitten de extreme groepen, die geen legale organisatievorm hebben. „Die ontvangen geld via verholen constructies. Het druppelt omlaag. Er gaan forse bedragen naar actiegroepen en natuurclubs, ook vanuit vermogende families.”

Marketing-expert Klaas Dijkstra wijst landbouworganisaties op de kracht van fondsenwerving en samenwerking door activistische organisaties. Hij heeft er eerder voor gewerkt.
“Allereerst”, zegt hij, „bij mij staat dierenwelzijn ook voorop, laat dat duidelijk zijn. Boeren en bedrijven hebben geen goed idee met wie zij te maken hebben. Het is een geoliede machine die uiterst effectief is. In geld ophalen, in beeldvorming, het gebruik van de media, in ledenwerving en - bovenal - de beïnvloeding van regels en beleid. Van gemeenten tot ministeries.”
Na bezetting slachterijen in Apeldoorn door Franse dierenactivisten: ’Bang dat brandstichtingen weer terugkomen’

De radicale druk is onderdeel: de acties op de grond. Het is terreur die jagers, boeren en bedrijven treft, zegt oud-LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. „Niks anders. Ik ben daarover bij alle ministers van Justitie geweest, en dat zijn er vele. Ik zei: deze lieden zijn gevaarlijk. In het buitenland staan ze op terreurlijsten. Het leeft weer op. Dit zijn geen vreedzame lui met spandoek. Ze gaan ver, ze komen gewoon binnen. Voor veel families is dat traumatisch, dat heb ik zelf gezien.”
Extreme acties door dierenactivisten kent een golfbeweging, zegt oud-AIVD’er Berrie Hanselman. Hij promoveerde recent op zijn vroegere aandachtsgebied: linkse actiegroepen.
„De extreme dierenactivist is niet per se links, en dat maakt ze moeilijk in te delen. Politiek en diergedreven lieden lopen door elkaar. Ook bij rechtse en middenpartijen is er gehoor en sympathie.”
Moord op Pim Fortuyn
De moord op Fortuyn kwam zo ooit bij verrassing. „Die lui zijn druk met diertjes, was het idee. Het leek geen dreiging voor de democratische rechtsorde. Ik heb flink moeten pleiten om dit onderwerp op de agenda te krijgen en te houden.”

De werving van nieuwe activisten gaat door, zien betrokkenen. Tientallen activisten hielden deze maand een trainingskamp op de ’anarchistische camping’ in Appelscha. Met rugzakken en tentjes streken bezoekers uit binnen- en buitenland neer in het Drents-Friese Wold.
Dierenactivisten intimideren gedeputeerde, stal in holst van de nacht beklad: ’Dit is een wolvenhater’

„De activisten leren tijdens deze dagen hoe zich te wapenen tegen politie en justitie en hoe acties voor te bereiden en op touw zetten. Zo zijn er cursussen zelfverdediging en anoniem e-mails versturen. Daarnaast wordt deelnemers geleerd hoe ze wegblokkades kunnen maken… Voor het geval er een gevangenisstraf dreigt, is er de cursus ’omgaan met gevangenisstraf’.”

Als journaliste dook Caroline van de Plas al in 2007 in deze gatherings, ze ging er zelfs undercover. Dit jaar geven Ierse activisten les over acties rond varkens. Sponsor van het trainingskamp is het Actiefonds, en tevens is een les „fondsenwerving” toegevoegd, voor jonge en gevorderde radicalen. Met muziek en vegan-hapjes. Van der Plas zegt nu: „Velen hebben geen idee hoe gevaarlijk zij kunnen zijn.”

De gepensioneerde AIVD’er Hanselman beziet het opduiken van zeer radicale activisten in de kringen van Extinction Rebellion (XR) met professionele interesse. „De vermenging van extremisten en naïeve en ideële betogers verdient aandacht. Dat kan jonge aanwas opleveren, bevattelijk voor harde acties.”

Ik las ook dit krantenartikel, extreem links lijkt net als extreem rechts toch weer in opkomst. Ik heb jaren geleden al mijn lidmaatschappen van natuur en dieren opgezegd om deze redenen, de geldstromen komen op plekken waar je ze niet wilt. Steun alleen nog maar zaken als Broke hospital en de paardenkamp in Soest etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:24

Sunnda schreef:
Ik las ook dit krantenartikel, extreem links lijkt net als extreem rechts toch weer in opkomst.

De politieke koers is verdeel en heers, dit is een gevolg.
Er wordt van alle kanten haat gezaaid wat er uiteindelijk ook geoogst zal worden.

Ben bang dat het in de nabije toekomst niet beter zal gaan worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:29

fransje23 schreef:
Sunnda schreef:
Ik las ook dit krantenartikel, extreem links lijkt net als extreem rechts toch weer in opkomst.

De politieke koers is verdeel en heers, dit is een gevolg.
Er wordt van alle kanten haat gezaaid wat er uiteindelijk ook geoogst zal worden.

Ben bang dat het in de nabije toekomst niet beter zal gaan worden.

Zolang het de politiek niet lukt zich onderling constructief op te stellen ipv te polariseren en te dwarsbomen omdat het een partij is die je niet mag zie ik het somber in.

Het is triest gesteld in dit land.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:03

Sunnda schreef:
Zolang het de politiek niet lukt zich onderling constructief op te stellen ipv te polariseren en te dwarsbomen omdat het een partij is die je niet mag zie ik het somber in.

Het is triest gesteld in dit land.

Het is een afspiegeling van de maatschappij, erg verdeeld.
Het gaat ook steeds verder uit elkaar.