Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:09

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Daar ben je toch zelf baas over, je hebt toch zelf verantwoording over wat je doet? Kan men wel gaan vingerwijzen, maar niemand die wordt gedwongen hoor.

Ja en nee, je wordt wel degelijk op allerlei manieren beïnvloed om vooral te kopen.
Waardoor er een vraag wordt gecreëerd.

Ik leef deels onder een steen en ben op een leeftijd dat ik mij misschien minder laat beïnvloeden maar dat doet/kan niet iedereen.

Veel dingen worden ook zo gemaakt dat het niet lang mee gaat of slecht te repareren valt.

De economie van het leveren van producten en diensten drijft daarop.

Laten we nu wel wezen, veel mensen willen gewoon veel en hebben maar bar weinig aanmoediging nodig. Ik vind het te gemakkelijk de verantwoording constant bij een ander te leggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:21

Wintu schreef:
Laten we nu wel wezen, veel mensen willen gewoon veel en hebben maar bar weinig aanmoediging nodig. Ik vind het te gemakkelijk de verantwoording constant bij een ander te leggen.

We worden omringd met reclame en het wordt van alle kanten aangemoedigd. Veel meer dan vroeger
Het is een vak om mensen veel te laten kopen en vraag te creëren.

Je moet redelijk sterk in de schoenen staan om alle verleidingen te weerstaan.
Maak de consument uiteindelijk zelf de keuze? Ja, maar er wordt wel op gestuurd.

Van brood afbakken in de supermarkt, influencers (niet voor niets een hele nieuwe beroepsgroep, advertenties op de socials etc etc. We worden overspoeld met reclame.

Cer

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:38

Ik ben ook wel van mening dat mensen verantwoordelijk zijn voor zichzelf.. je bepaalt echt zelf of je wat koopt of niet..

Overigens, naast dat het een whataboutisme is volgens mij, vind ik de acties van de boeren zeker niet meer relevant.
Want ik vermoed zomaar (maar dat is gissen) dat als boeren nu nog steeds regelmatig de a12 hadden geblokkeerd, dat die zogenaamde positieve publieke opinie óók was gedraaid

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:50

Ninx schreef:
fransje23 schreef:
De manier van actievoeren vind ik ook niet kunnen.
Wegen blokkeren is sowieso een verschrikkelijk middel om actie te voeren.

Blijkbaar een probaat middel... boeren deden immers hetzelfde.

Welke andere manier/ locatie zou ervoor zorgen dat de urgentie helder wordt?
Als het nergens wrijft, dan gaat het niet glanzen.

Mensen geven nu al geen ruk om de toekomst en maken er een puinhoop van. Wanneer men dan ook nog gaat demonstreren op een lekkere rustige wenselijke plek gaat er nergens meer een lampje branden in al die slapende breinen ben ik bang.

Probaat middel? Praat me bij, wat hebben ze bereikt met dat probate middel?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:56

Cer schreef:
Ik ben ook wel van mening dat mensen verantwoordelijk zijn voor zichzelf.. je bepaalt echt zelf of je wat koopt of niet..

Overigens, naast dat het een whataboutisme is volgens mij, vind ik de acties van de boeren zeker niet meer relevant.
Want ik vermoed zomaar (maar dat is gissen) dat als boeren nu nog steeds regelmatig de a12 hadden geblokkeerd, dat die zogenaamde positieve publieke opinie óók was gedraaid

Precies dit. Van de boeren heb ik twee keer twee dagen last gehad. Van XR ben ik de tel inmiddels kwijt geraakt, die hebben er zelfs een hele reeks achter elkaar elke dag gestaan. En zij betalen niet mee aan het herstel van de weg en het weghalen van de leuzen op de muren, dat mag ik als belastingbetaler van Den Haag doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:59

Cer schreef:

Die opinie was toen al gedraaid.
Het is gewoon een verschrikkelijk middel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:05

Cer schreef:

Dat is m.i. wat naïef gedacht. We worden van alle gemanipuleerd (en misleid) en dat is zo omdat het loont.

Weinig mensen kopen echt puur enkel en alleen wat ze nodig hebben, doen nooit impulsaankopen.

Een winkel als de Action is niet voor niets zo populair.

prompter

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:08

Om van al die Chinese webshops met goedkope hebbedingen maar niet te spreken. Mensen die zichzelf milieubewust noemen kopen daar ook, dat vind ik moeilijk te rijmen, maar de verleiding is groot en de prijzen in onze ogen absurd laag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:14

Dat kan je vinden, dat mag. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.

Daarnaast, de Action is niet perse een “impuls aankoop winkel (maar dat is echt ook al heel vaak herhaald), tenminste, ik koop mijn dreft afwasmiddel niet als impuls ofzo

De Chinese webshops kunnen een ander verhaal zijn, en vooral prullaria dan. Maar mensen zoeken soms ook goedkopere alternatieven omdat ze minder te besteden hebben

Maar om daar dan regelmatig jezelf op een weg vast te plakken, voor een brug te gaan liggen, of stinkende spullen bij voorbijgangers te droppen, ik weet niet of dat de manier is om de consumptie maatschappij te stoppen? Ik vraag me af of mensen daar überhaupt over nadenken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:22

Cer schreef:
Dat kan je vinden, dat mag. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo is.

Daarnaast, de Action is niet perse een “impuls aankoop winkel (maar dat is echt ook al heel vaak herhaald), tenminste, ik koop mijn dreft afwasmiddel niet als impuls ofzo

De Chinese webshops kunnen een ander verhaal zijn, en vooral prullaria dan. Maar mensen zoeken soms ook goedkopere alternatieven omdat ze minder te besteden hebben

En je neemt nooit wat extra mee naast afwasmiddel? Wat je zag staan, dacht misschien ooit nodig te hebben en voor een klein prijsje?

Marketing is niet voor niets een vak. Is ook niet per definitie slecht maar het is wel handig om bewust te zijn hoe het werkt.

Bij het inrichten van een winkel, zeker supermarkten, is over de plek van ieder product nagedacht.
Een Kruidvat is bewust wat rommelig omdat het dan goedkoper lijkt etc.

Cer schreef:
Maar om daar dan regelmatig jezelf op een weg vast te plakken, voor een brug te gaan liggen, of stinkende spullen bij voorbijgangers te droppen, ik weet niet of dat de manier is om de consumptie maatschappij te stoppen? Ik vraag me af of mensen daar überhaupt over nadenken

Dit "uitstapje" stond even los van XR.

Het stoppen van de overconsumptie zal wel economische krimp inhouden.
Want minder kopen, meer spaargeld, is voor een economie die gebaseerd is meer consumptie niet gewenst.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 30-06-25 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:23

Als ik zie dat een telefoonhoesje bij de mediamarkt 25 euro is, bij telefoon hoesjes 12 en bij Ali 3,- en als je ze in handen hebt geen verschil merkt.
En je er enkele jaren mee doet.
Idem dito zo met een led usb halsband voor de honden.

Sorry maar ik koop dat bij Ali.
Geen impuls. Iets wat ik jaren gebruik.

Maar kleding koop ik niet bij shein.
Liefst van vinted.

Ook tweedehands als het kan bij andere dingen.
Voorbeeld toevallig nu aan de hand.

2 jaar terug werd mijn vriend 50 en ik vorig jaar.
Van die tuin stapel stoelen gratis opgehaald ergens.
We hebben deze niet meer nodig.
Deze zijn nu in gebruik bij buren en gaan volgende week weer door naar volgende buren.

Dat vind ik dus echt leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:49

prompter schreef:
Om van al die Chinese webshops met goedkope hebbedingen maar niet te spreken. Mensen die zichzelf milieubewust noemen kopen daar ook, dat vind ik moeilijk te rijmen, maar de verleiding is groot en de prijzen in onze ogen absurd laag.

Wat mij opgevallen is, is dat spul wat daar goedkoop te koop is hier voor het driedubbele in de winkel ligt. Is EXACT hetzelfde spul..dus het komt sowieso deze kant op, alleen zitten er hier dan nog een boel graaiers tussen waardoor het drie keer zo duur is.

Overigens is de kringloop mijn favoriete winkel, is ook zat te koop voor leuke prijzen. Ik geloof wel dat marketing een vak is, deels doen mensen het zelf maar collectief worden ze zeker ook gehersenspoeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:07

fransje23 schreef:
En je neemt nooit wat extra mee naast afwasmiddel? Wat je zag staan, dacht misschien ooit nodig te hebben en voor een klein prijsje?
dat ligt er helemaal aan wat het is, niet alles wat in mijn huis staat is hoognodig.. en er is denk een verschil tussen “spullen die je niet nodig hebt perse” en “overconsumptie” . Die tinten grijs zeg maar ..

Citaat:
Marketing is niet voor niets een vak. Is ook niet per definitie slecht maar het is wel handig om bewust te zijn hoe het werkt.

Dat kreeg ik vroeger op school al, en het is zeker voor mensen goed om daarvan bewust te zijn, dat ben ik helemaal met je eens :j

Citaat:
Het stoppen van de overconsumptie zal wel economische krimp inhouden.
Want minder kopen, meer spaargeld, is voor een economie die gebaseerd is meer consumptie niet gewenst.

Dat ligt er denk aan waaraan het uitgegeven wordt. Want minder Chinese import kopen heeft misschien niet direct impact op onze economie (maar ik ben geen econoom). Dus lokaal geld uitgeven is wel goed denk?
Of bedoel je de wereldeconomie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:42

Ik denk dat lokaal kopen en ook metname lokaal geproduceerd kopen goed is. Van niets kopen wordt de wereld ook niet beter. Het gaat om de balans.
Die is nu weleens zoek.