[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:10

denisesilver schreef:
Ik zei al, kunnen ze Justin Verboomen die ton al niet alvast geven? :D

Waarom? Hij is toch geen toetsenbordridder?

Paardenwissel bij het springen vond ik altijd machtig, dan zie je pas echt de ruiter en rijdbaarheidkwaliteiten van beiden kanten op het hoogste niveau onder druk rijden. Zoals Casall die 4x 0 liep onder andere ruiters, en toen toch 4e werd vanwege een fout van zijn eigen ruiter op een ander paard. Helaas afgeschaft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:22

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:41

Oehlala schreef:
denisesilver schreef:

Volgens mij is dit idee vooral bedoelt om ruiters met elkaar te meten die elkaar normaal gesproken juist NIET tegen komen. De één die zichzelf (inclusief losrijden) in de ring toont voor de hele wereld en de ander die dat vanaf zijn toetsenbord/ zelf geselecteerde video's/ zelf gekozen foto's doet en wat (negatief) vind van de ander.

Jusitin en Isabel 'strijden' gewoon onder gelijke omstandigheden. En dat is iets heeeeel anders.

Ik zag dat die oliviera inderdaad toezegt, maar dan wel op de voorwaarde dat hij zijn eigen paarden mee mag nemen.
Maar dan alsnog ben ik best benieuwd. Want wat blijft er over van alle idealen als je het echt moet laten zien onder dezelfde omstandigheden?

Ik neem nog steeds aan dat onze GP ruiters thuis vaak ook beter proeven/onderdelen laten zien. Met meer gemak en ontspanning. Net zoals ik dat doe thuis vs op wedstrijd.

Ruiterwissel vond ik inderdaad een gruwelijk spannend onderdeel. Maar respecteert niet echt het onderdeel partnerschap tussen paard en ruiter. Dus ik snap wel dat ze dat geschrapte hebben. Zou het in de dressuur eigenlijk eerlijker vinden. omdat er dan gaan hindernis op 1.50 voor je neus staat als je een keer een communicatiefout hebt.

Oehlala

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:50

Dat is wat ik zei, volgens mij is de wedstrijd opgezet om alle mensen die het online altijd beter weten een keer te laten strijden. Het ging ook over een heel specifiek filmpje of foto van Werth online op de Duitse social media's en naar aanleiding daarvan is dat lijstje opgesteld.

Overigens is de ruiterwissel afgeschaft, omdat de paarden die miljoenen waard zijn, een te hoog risico lopen op blessures. Het was een discussie waar geld de boventoon voert, niet het welzijn of partnerschap van een paard. Bij springpaarden worden de meeste sowieso vaker gereden door stalruiters dan door de wedstrijdruiter dus zo'n ruiterwissel, trekt niet zo'n wissel op het partnerschap bij het paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:12

Oehlala schreef:
denisesilver schreef:

Hoeft het ook niet te serieus te nemen hè :Y)

Ruiterwissel bij de dressuur op GP niveau lijkt me juist nog lastiger. Alle knopjes lijken me er behoorlijk specifiek op te zitten. Weet niet of iedereen met hetzelfde paard zo wegrijdt.

Alhoewel,

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:04

Volgens mij was dat dochter van sowieso goede vrienden van Hester. Die ook daar les had en dus dezelfde methode en vaak ook hulpen. Dat is veel makkelijker om met elkaars paarden weg te rijden. Die rijdt nu zelf ook subtop en u25 ondertussen, der vader ook nog gp op hetzelfde paard en gaat ze nog steeds bij Carl lessen.

Naast dat het gewoon een enorm lief dier is :')

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:54

MyWishMax schreef:
Volgens mij was dat dochter van sowieso goede vrienden van Hester. Die ook daar les had en dus dezelfde methode en vaak ook hulpen. Dat is veel makkelijker om met elkaars paarden weg te rijden. Die rijdt nu zelf ook subtop en u25 ondertussen, der vader ook nog gp op hetzelfde paard en gaat ze nog steeds bij Carl lessen.

Toch super dat deze jonge mensen nog de goede basis willen/kunnen leren van vakmensen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:57

MyWishMax schreef:

Ja, terwijl Negro nakomelingen daar niet per se om bekend staan. Ik zocht ook nog het filmpje van Uphill met de dochter van zijn amazone, maar ik kan die niet meer vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:17

Ik ken juist alleen maar fijne negro nakomelingen en heb er echt heel wat gekend en gereden? Andere Ferro nakomelingen ken ik wat andere verhalen en ervaringen over/mee maar Negro juist niet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-07-25 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:20

denisesilver schreef:
Ruiterwissel bij de dressuur op GP niveau lijkt me juist nog lastiger. Alle knopjes lijken me er behoorlijk specifiek op te zitten. Weet niet of iedereen met hetzelfde paard zo wegrijdt.

Ik denk dat je dan heel anders je paard gaat uitzoeken. Want dan ben je in het voordeel met een paard die vreselijk moeilijk te rijden is, omdat anderen er dan niks van bakken
Ik heb wel eens wat bevriende subtop ruiters op mijne gehad. Die zeiden wat is dit, lijkt wel een manegepony. En het ziet er altijd zo makkelijk uit.
Maarja dat beest was zo gammel als wat, slecht gebouwd enz. Wel de wil om desnoods een 6-dubbele salto te proberen als ik het zou vragen <3 Maar je voelt als ruiter wel wat je een paard wel of niet kan vragen, dus met sommige dingen heb ik het met dat paard gewoon op een akkoordje gegooid. Zo van als jij binnen deze kaders doet wat ik vraag, en dan een beetje zus en zo doet, ga ik niet moeilijk doen over dat ene. Daar kan een nieuwe ruiter niks mee. Maar voor ons werkte het

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:28

denisesilver schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, terwijl Negro nakomelingen daar niet per se om bekend staan. Ik zocht ook nog het filmpje van Uphill met de dochter van zijn amazone, maar ik kan die niet meer vinden.

welke amazone was dat, kunnen we helpen zoeken

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:44

MyWishMax schreef:
Ik ken juist alleen maar fijne negro nakomelingen en heb er echt heel wat gekend en gereden? Andere Ferro nakomelingen ken ik wat andere verhalen en ervaringen over/mee maar Negro juist niet.

Ken er vooral van zadelmakmakers verhalen over dat ze nogal lastig kunnen zijn. Nu denk ik dat het wel dieren zijn die je sowieso in hun waarde moet laten. Die Everdale van mij is ook heel braaf, maar die geeft kordaat aan als je niet eerlijk bent of teveel vraagt.

Dorine, denk dat compromissen vaak zowel voordeel heeft voor het plezier van het paard als dat van de ruiter. Ik ben opgevoed met "geef ze geen vinger", maar dan loop je constant ruzie te maken met je paard.

Mce, volgens mij was dat Femke Beljon

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:52

was dat met uphill niet met de kleindochter van van Norel?

ownee dat was Gotcha Utopia

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:59

denisesilver schreef:
MyWishMax schreef:

Ken er vooral van zadelmakmakers verhalen over dat ze nogal lastig kunnen zijn. Nu denk ik dat het wel dieren zijn die je sowieso in hun waarde moet laten. Die Everdale van mij is ook heel braaf, maar die geeft kordaat aan als je niet eerlijk bent of teveel vraagt.

Dorine, denk dat compromissen vaak zowel voordeel heeft voor het plezier van het paard als dat van de ruiter. Ik ben opgevoed met "geef ze geen vinger", maar dan loop je constant ruzie te maken met je paard.

Mce, volgens mij was dat Femke Beljon

Zadelmak maken ken ik van andere ferro zonen meer. Maar in waarde laten, zeker maar dat vind ik niet niet makkelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:23

Laatst bijgewerkt door mce op 10-07-25 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:36

Ik ken ook alleen maar hele fijne Negro’s. Meewerkend karakter, altijd een supersterke achterhand en een makkelijke mond. Idd de andere Ferro zonen kunnen wel wat lastiger zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:42

Nee, ik vind dat ook niet niet makkelijk, maar sommige professionals denken daar anders over :+

Mce, nee was volgens mij een los filmpje, was op Horses toen een klein artikel over gepubliceerd geloof ik. Ik ga straks thuis eens zoeken, want ik begin nu steeds meer te twijfelen of het niet een andere hengst was :')

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:57

denisesilver schreef:
Nee, ik vind dat ook niet niet makkelijk, maar sommige professionals denken daar anders over :+

Mce, nee was volgens mij een los filmpje, was op Horses toen een klein artikel over gepubliceerd geloof ik. Ik ga straks thuis eens zoeken, want ik begin nu steeds meer te twijfelen of het niet een andere hengst was :')

mogelijk vindt je het.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:59

oji schreef:
Ik ken ook alleen maar hele fijne Negro’s. Meewerkend karakter, altijd een supersterke achterhand en een makkelijke mond. Idd de andere Ferro zonen kunnen wel wat lastiger zijn.

Soms alleen laatbloeiers en het kunnen om te zien soms wat dikke propjes zijn :')

Irritant he? Als je wrl vage herinnering hebt maar niet genoeg om het te vinden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:10

Ik heb eigenlijk altijd alleen maar goede ervaringen met Ferro en ook Negro bloed. Heb het altijd fijne paarden gevonden die kennelijk wel bij mij passen. Moet wel zeggen dat ik geen ervaring met de 'Dales' heb. Everdale heeft niet zo,n beste reputatie qua karakter.

Wat betreft de ruiter wissel in de dressuur. Het is wel bepalend hoe ze getraind zijn.. als alles op kracht en druk is gedaan en jij rijdt totaal tegenovergestelde dan rijdt het niet echt lekker. Of andersom, bij mij deed toen iedereen op 1 basisruiter na zonder enkel niveau teveel met de hand bij mijn ruin waardoor hij simpelweg stopte. (en in de war raakte)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:36

MyWishMax schreef:
Soms alleen laatbloeiers en het kunnen om te zien soms wat dikke propjes zijn :')

Ja dat dikke proppen is ook precies de reden waarom ik het niet aandurfde Negro als hengst op mijn merrie, die van zichzelf ook al een beetje een dikke prop is. Maar juist om de fijne ervaring met negrootjes wel echt over nagedacht. Zelfde reden waarom ik Burggraaf ook niet durfde, die ook heel hoog op mijn all time favorites lijstje staat.
Ik denk dat dat dikke proppen postuur ook maakt dat zadelmakers er moeite mee hebben. De 2 Negro's die ik heb gereden, daar was de zadelmaker idd niet blij mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:39

Nogal haha, ik ga vanavond eens goed zoeken, want het moet er ergens zijn.

Ik heb in mijn zoektocht destijds van pony naar paard een merrie gereden die echt heel duidelijk vooral met slof was gereden. Dat voelde zo onveilig aan, beestje liep de hele tijd achter de teugel, dan heb je gewoon niks vast. En ik kwam van een pony af die ook graag in een valse krul ging lopen als het moeilijk was, dus ik was wel het een en ander gewend.

Mijn Everdale is echt een schat, voelde meteen heel safe, maar daar zit ook een moeder achter natuurlijk. Zo wordt er gezegd dat Ferguson nakomelingen ook heel braaf zijn, maar als ik dan lees hoe ze in karakter zijn, zou mij dat niet vertrouwd zijn. Niet dat het dan rotzakken zijn. Vind dat toch wel het lastige van paarden. Bij honden heb je nog een beetje een leidraad van hoe een dier van een bepaald ras is qua karakter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:37

oji schreef:
MyWishMax schreef:

Ja dat dikke proppen is ook precies de reden waarom ik het niet aandurfde Negro als hengst op mijn merrie, die van zichzelf ook al een beetje een dikke prop is. Maar juist om de fijne ervaring met negrootjes wel echt over nagedacht. Zelfde reden waarom ik Burggraaf ook niet durfde, die ook heel hoog op mijn all time favorites lijstje staat.
Ik denk dat dat dikke proppen postuur ook maakt dat zadelmakers er moeite mee hebben. De 2 Negro's die ik heb gereden, daar was de zadelmaker idd niet blij mee.

Mijn rhodium was een hele voor de zadelmaker. Alleen mijn negro is nog tandje erger. Zo ziet ze er niet uit op stand, tot je dus gaat passen en laat lopen idd. Ze heeft ruimte genoeg gelukkig, maar met singelplek, schouders en ga maar door bij elkaar niet makkelijk. En dan ben ik ook de hel met mijn lijf :')

K heb ooit voor hengst gekeken voor haar, alleen alles wat me aanspreekt qua uiterlijk en karakter enzovoorts is Ferro.... en dan vooral negro idd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:08

Mijn merrie heeft ooit (voor ze van mij was) een veulie gehad van Ampère, ook Ferro bloed. Heel best veulen, heeft in Dld zware tour gelopen dus denk dat Ferro bloed idd wel mooi aansluit bij mijn merrie. Maar goed, dat veulen was uiteindelijk nog compacter als mijn merrie, dus ik durfde dat toch echt niet aan. Ik ben zelf geen maatje 36 dus wil wel een dier waar ik nog een 17,5" zadel op kan leggen zodat ik er ook in pas. Maar goed, we gaan teveel off topic :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 18:34

Ahja het meeste is inmiddels ook wel gezegd toch? De liefste en braafste hengst waar ik ooit mee gewerkt heb was Metall. Hij gaf ze nog redelijk langgelijnd maar inderdaad, het meeste Ferro bloed gaat gepaard met kortere ruggen.

Burggraaf gaf trouwens ook zulke fijne nakomelingen.