Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:43

Kabayo schreef:
Mce
Nee dat heeft geen consequenties. En vaak hebben Nederlandse hengstenhouders nog wel diepvries liggen van de hengsten die ze verkocht hebben. Het is alleen duurder omdat het dan via diepvries moet

Ik dek graag met onverwante hengsten. Mijn merrie heeft zelf 17.4% verwantschap en 0.78% inteelt. De eerste hengstenkeuze was ik nog niet zo bewust, een leermoment. Die merrie van Bartele heeft een verwantschap van 18.1% en inteelt van 0.78%. Daarna met Omer gefokt. Deze heeft een verwantschap van 16.9% en inteelt van 0.39%. Hier erg blij mee! Daarna voor Markus gekozen. Deze heeft een verwantschap van 17.9% maar wel 0% inteelt. En de laatste keuze was Alger. Dit veulen heeft een verwantschap van 17.5% en een inteelt van 0.98%. Ik probeer heel bewust deze cijfers zo laag mogelijk te houden, en toch een goed paard te fokken. 2 hebben een tweede premie gekregen en 2 kregen een eerste premie en liepen mee in de kampioenskeuring. Waarvan de Markus kampioen van de fokdag werd

De Omer, Bartele en Markus nakomelingen doen het in het algemeen erg goed. Omer us inmiddels verkocht naar Amerika. Zijn broer (uit dezelfde moeder) Wolter staat gelukkig nog wel in NL. Deze staat ook op mijn lijstje

Wbt m'n barock pinto, zou ik op moeten zoeken. Maar daar zit 2x Willem van Nassau in. Schiet ook niet echt op :')

Sterk omj bij de basis te blijven en succesvol te zijn

Dus ook bij het stamboek is bekend dat laagverwante hengsten toppaarden geeft,
dan is kartelvorming misschien wel de grootste boosdoener, zie je vaak in de business.

zag net op facebook een bericht voorbijkomen dat Helgstrand een vinger in de pap houd bij Total McLaren (lees ook artikel op Horses)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:57

mce schreef:
Kabayo schreef:
Mce
Nee dat heeft geen consequenties. En vaak hebben Nederlandse hengstenhouders nog wel diepvries liggen van de hengsten die ze verkocht hebben. Het is alleen duurder omdat het dan via diepvries moet

Ik dek graag met onverwante hengsten. Mijn merrie heeft zelf 17.4% verwantschap en 0.78% inteelt. De eerste hengstenkeuze was ik nog niet zo bewust, een leermoment. Die merrie van Bartele heeft een verwantschap van 18.1% en inteelt van 0.78%. Daarna met Omer gefokt. Deze heeft een verwantschap van 16.9% en inteelt van 0.39%. Hier erg blij mee! Daarna voor Markus gekozen. Deze heeft een verwantschap van 17.9% maar wel 0% inteelt. En de laatste keuze was Alger. Dit veulen heeft een verwantschap van 17.5% en een inteelt van 0.98%. Ik probeer heel bewust deze cijfers zo laag mogelijk te houden, en toch een goed paard te fokken. 2 hebben een tweede premie gekregen en 2 kregen een eerste premie en liepen mee in de kampioenskeuring. Waarvan de Markus kampioen van de fokdag werd

De Omer, Bartele en Markus nakomelingen doen het in het algemeen erg goed. Omer us inmiddels verkocht naar Amerika. Zijn broer (uit dezelfde moeder) Wolter staat gelukkig nog wel in NL. Deze staat ook op mijn lijstje

Wbt m'n barock pinto, zou ik op moeten zoeken. Maar daar zit 2x Willem van Nassau in. Schiet ook niet echt op :')

Sterk omj bij de basis te blijven en succesvol te zijn

Dus ook bij het stamboek is bekend dat laagverwante hengsten toppaarden geeft,
dan is kartelvorming misschien wel de grootste boosdoener, zie je vaak in de business.

zag net op facebook een bericht voorbijkomen dat Helgstrand een vinger in de pap houd bij Total McLaren (lees ook artikel op Horses)

Het is toch ook zijn paard. Hij is gewoon verhuurd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:06

Het is toch ook zijn paard. Hij is gewoon verhuurd.[/quotejanderegelaa]

is zeker waar,
vraag me gewoon af waarom je een hengst naar nederland haalt waarvan je bijna zeker weet dat vervantschap en inteelt de procenten kunnen/gaan opdrijven, terwijl het stamboek dat juist wil tegen gaan.

Bloed spreiden moet je volgens mij niet doen met sterk verwante hengsten,

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:56

mce schreef:
Het is toch ook zijn paard. Hij is gewoon verhuurd.[/quotejanderegelaa]

is zeker waar,
vraag me gewoon af waarom je een hengst naar nederland haalt waarvan je bijna zeker weet dat vervantschap en inteelt de procenten kunnen/gaan opdrijven, terwijl het stamboek dat juist wil tegen gaan.

Bloed spreiden moet je volgens mij niet doen met sterk verwante hengsten,

Hoeveel is zijn verwantschap dan t.o.v. de huidige populatie?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:37

foute cijfers, sorry
Laatst bijgewerkt door mce op 17-01-25 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:40

Zijn volle broer staat in de KWPN database daar staat 2,1% verwantschap bij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:41

mce schreef:
27,93 % volgens horsetelex,

Dat is het percentage volbloed (XX).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:25

janderegelaa schreef:

praat u dan over Touché Noir, maar die staat niet in de databas,

TOTO'S DESIGN US, wel, maar die komt uit een andere moeder (Pandora Lady) volgens mij,

verwantschap cijfer heb ik verkeerd gelezen, sorry

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:38

mce schreef:
janderegelaa schreef:

praat u dan over Touché Noir, maar die staat niet in de databas,

TOTO'S DESIGN US, wel, maar die komt uit een andere moeder (Pandora Lady) volgens mij,

verwantschap cijfer heb ik verkeerd gelezen, sorry

Total McLarenIII

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:01

Total McLarenIII[/quotejanderegelaa)]

verwarring hier, staat alleen in het VB, dacht even aan een stamboekinschrijving als hengst

Touché Noir, Ggk.: SP (Pol)
Laatst bijgewerkt door mce op 17-01-25 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:05

Kabayo schreef:
Inmiddels wel janderegelaa
Maar er zijn niet veel mensen die met een hengst fokken die geen kampioen zijn of zullen worden, helaas. En daarom worden de laagverwante hengsten allemaal verkocht omdat ze hier niet dekken, zo zonde!

Dit is denk ik de hele kern van het probleem, stamboek kan hier echt wel meer in doen. Geen kampioenen meer aanwijzen, dekbeperkingen instellen, laagverwante hengsten promoten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:19

mce schreef:

verwarring hier, staat alleen in het VB, dacht even aan een stamboekinschrijving als hengst

Touché Noir alleen in OLDBG

Maar goed, zijn verwantschap is dus niet zo spannend.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:48

Dekbeperkingen instellen is ook een suggestie geweest van het WUR tot nu toe, desondanks dat het onderzoek nog niet af is. Maar daar gaan ze tot nu toe nog niet aan beginnen, aldus Marije Steensma.

Ik heb overigens de podcast geluisterd van Fenway over de update en er waren een paar kleine opmerkelijke dingen vond ik, maar Fenway heeft onbetwist veel goed werk geleverd sinds de oprichting. Ik snap de reactie van Back dat hij graag een peer review wilt hebben, want dat vind ik bij alle papers belangrijk, maar …. dat ze zo’n update geven vind ik niet raar. Het is vooral misgegaan op de headlines. Die zijn gewoon veel te kort door de bocht geweest en als mensen dan niet ook de hele update doorlezen, krijg je een spel van telephone waarbij het verhaal steeds weer iets veranderd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:49

janderegelaa schreef:
mce schreef:

Touché Noir alleen in OLDBG

Maar goed, zijn verwantschap is dus niet zo spannend.

prima, inteelt weegt ook zwaarder, denk ik

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:45

janderegelaa schreef:
Ik dacht dat het afgelopen keuring was, toen liep er een heel laag verwante hengst mee die niet gekeurd werd. Ok, misschien niet de beste van allemaal maar wel heel erg nodig binnen de populatie. En dan nog heb je het probleem dat veel fokkers de populairste hengst pakken. Net als bij alle andere stamboeken overigens. Een echt commitment om genetisch te verbeteren moet je bijna afdwingen.

Maar stel nu dat je eentje hebt met superlaag verwantschap, waarvan van alles mankeert aan het fundament. Moet je er dan mee willen (laten) fokken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 01:27

Janine1990 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik dacht dat het afgelopen keuring was, toen liep er een heel laag verwante hengst mee die niet gekeurd werd. Ok, misschien niet de beste van allemaal maar wel heel erg nodig binnen de populatie. En dan nog heb je het probleem dat veel fokkers de populairste hengst pakken. Net als bij alle andere stamboeken overigens. Een echt commitment om genetisch te verbeteren moet je bijna afdwingen.

Maar stel nu dat je eentje hebt met superlaag verwantschap, waarvan van alles mankeert aan het fundament. Moet je er dan mee willen (laten) fokken?

Dat was niet de reden.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:16

Ook een laagverwante hengst moet aan een minimale kwaliteit voldoen. Hij mag dan misschien niet de beste gangen hebben maar je wil ook geen paard met bijvoorbeeld bepaalde been gebreken of afwijkende beenstanden. Waarschijnlijk zal daar ergens het probleem gelegen hebben. Dat wil je niet in je fokkerij want brengt qua gezondheid ook niet bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:47

janderegelaa schreef:
Dat was niet de reden.

Kan, maar dat was wel mijn vraag :P

Ben nu wel heel erg benieuwd over welke hengst je het hebt?

Kabayo

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:24

Hoe bedoel je "niet gekeurd"?
Bedoel je een goedgekeurde hengst op de HK? Want oudere hengsten worden niet meer geplaatst, omdat ze eigenlijk allemaal een meerwaarde hebben in de fokkerij.

Of je bedoel je bij de eerste of tweede bezichtiging? Ging die er op de straat uit? Vaak mankeert er dan iets aan het fundament

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:19

Ik heb eentje gezien bij de tweede bezichtiging die werd verwezen naar de nakeuring, omdat hij niet stil wilde staan bij het binnenkomen. Zodat ze hem nog een keer konden beoordelen op bouw e.d.. Heb niet alles via de livestream gezien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:30

Laatst bijgewerkt door mce op 19-01-25 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:38

mce schreef:
https://www.facebook.com/reel/1299256791097414

of zijn dit al geexporterde Friezen naar Roemenie, dan passen ze weer niet als bloedverversers

Waar kan ik de afstamming vinden? Neem aan dat je die weet, anders zou je dit vast niet delen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:39

mce schreef:

of zijn dit al geexporterde Friezen naar Roemenie, dan passen ze weer niet als bloedverversers

Wat is er met deze Friezen? Dit zijn geen goedgekeurde dekhengsten neem ik aan? Zo ver ik weer staat er niet een in Roemenië
Als je met een niet goedgekeurde dekhengst dekt krijg je dacht ik wel papier. Bijboek 2? Ik zit er eerlijk gezegt niet zo in. Maar kfps accepteert dat wel (tot op zekere hoogte)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:45

Janine1990 schreef:
mce schreef:

Waar kan ik de afstamming vinden? Neem aan dat je die weet, anders zou je dit vast niet delen?

nee, als het export friezen zijn hoef ik daar niet naar te zoeken, als het paarden uit Roemenie zelf zijn weet ik niet of er iets over bekent is

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:47

Kabayo schreef:
mce schreef:

Wat is er met deze Friezen? Dit zijn geen goedgekeurde dekhengsten neem ik aan? Zo ver ik weer staat er niet een in Roemenië
Als je met een niet goedgekeurde dekhengst dekt krijg je dacht ik wel papier. Bijboek 2? Ik zit er eerlijk gezegt niet zo in. Maar kfps accepteert dat wel (tot op zekere hoogte)

Niets, vond ze mooi als mogelijke bloedspeiders, maar als het geexporteerde friezen zijn is het gebruik ervan misschien te kostbaar