Kabayo schreef:Mce
Nee dat heeft geen consequenties. En vaak hebben Nederlandse hengstenhouders nog wel diepvries liggen van de hengsten die ze verkocht hebben. Het is alleen duurder omdat het dan via diepvries moet
Ik dek graag met onverwante hengsten. Mijn merrie heeft zelf 17.4% verwantschap en 0.78% inteelt. De eerste hengstenkeuze was ik nog niet zo bewust, een leermoment. Die merrie van Bartele heeft een verwantschap van 18.1% en inteelt van 0.78%. Daarna met Omer gefokt. Deze heeft een verwantschap van 16.9% en inteelt van 0.39%. Hier erg blij mee! Daarna voor Markus gekozen. Deze heeft een verwantschap van 17.9% maar wel 0% inteelt. En de laatste keuze was Alger. Dit veulen heeft een verwantschap van 17.5% en een inteelt van 0.98%. Ik probeer heel bewust deze cijfers zo laag mogelijk te houden, en toch een goed paard te fokken. 2 hebben een tweede premie gekregen en 2 kregen een eerste premie en liepen mee in de kampioenskeuring. Waarvan de Markus kampioen van de fokdag werd
De Omer, Bartele en Markus nakomelingen doen het in het algemeen erg goed. Omer us inmiddels verkocht naar Amerika. Zijn broer (uit dezelfde moeder) Wolter staat gelukkig nog wel in NL. Deze staat ook op mijn lijstje
Wbt m'n barock pinto, zou ik op moeten zoeken. Maar daar zit 2x Willem van Nassau in. Schiet ook niet echt op
Sterk omj bij de basis te blijven en succesvol te zijn
Dus ook bij het stamboek is bekend dat laagverwante hengsten toppaarden geeft,
dan is kartelvorming misschien wel de grootste boosdoener, zie je vaak in de business.
zag net op facebook een bericht voorbijkomen dat Helgstrand een vinger in de pap houd bij Total McLaren (lees ook artikel op Horses)