Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:50

Dan lezen we inderdaad andere dingen. :)
Ik zie meerdere mensen tegen de hobbyruiters aanschoppen en meerdere mensen tegen de topsportruiters, waardoor er geen ruimte is om te kijken naar waar het naar mijn mening eigenlijk om zou moeten gaan.

996981

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:53

Hmm dat zie ik niet. Ik zie juist dat iedereen op zijn eigen manier zijn eigen visie deelt, maar volgens mij is de gemene deler de consensus dat er op alle vlakken nog winst te behalen is. Zowel in de (top) sport als bij de recreant.

Er worden ook oplossingen en mogelijke wet- en regelgeving aangegeven, waarover gediscussieerd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:55

Ayasha schreef:
Bij ons is een hele periode elke wedstrijd bit en mondcontrole geweest, ook het mutsje moest afgenomen worden bij de official, ook neusriem en sporen. Maar als er vervolgens geen consequenties aanhangen tja…. :)
Als bepaalde namen dan genoeg van hun **** maakte werd het een waarschuwing en dat een heel seizoen.

Dit jaar heb ik eigenlijk nog geen controle gehad nu ik er bij nadenk. Anyhow. Er veranderde in praktijk niks eigenlijk. Alleen dat je tijd kwijt was na de proef.

Ja dat schiet niet op, er moeten wel consequenties aan verbonden worden ongeacht de naam.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:55

Lijkt mij ook. Een waarschuwing op zijn minst. Nog een overtreding is gewoon schorsing voor een bepaalde tijd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:44

Ja dat zou inderdaad logisch zijn... soort punten systeem en bij 3 strafpunten een jaar niet mogen starten oid. Daar ben ik wel voorstander van :)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:27

Elisa2 schreef:
Is dat zo? Want ik heb bij springwedstrijden ook weleens wat wenkbrauwen opgetrokken.

Volgens mij zijn we allemaal het er wel over eens dat de rotte appels aangepakt moeten worden en dat die de sport verzieken.

De vraag is alleen, hoe? Dat lijkt me belangrijker dan steeds te herhalen hoe slecht sommige dingen zijn of steeds te wijzen naar anderen.

Grappig.

Elisa2 schreef:
Ik zou dit echt toejuichen, en neusriem, bit en mond controle op iedere wedstrijd, ieder niveau en iedere combinatie. En het liefst ook in iedere discipline.

Blijft alleen wel de vraag hoe je er voor kan zorgen dat mensen thuis die nooit op wedstrijd gaan het goed/ beter gaan of blijven doen.

Elisa2 schreef:
Het is heel simpel, natuurlijk heeft een paard er iets te zeggen in gehad anders waren ze niet gedomesticeerd. Jouw vergelijk slaat kant noch wal, een Zebra hebben ze ook geprobeerd te domesticeren maar dat is niet gelukt. Duidelijk toch?

En waar zeg ik ergens dat ik dit plaatje goedkeur? Ik oordeel alleen niet op basis van 1 foto bij paarden in het heetst van de strijd. Zouden meer mensen moeten doen, context is alles.

Wederom de aanname hier ook dat alle topsporters geen reflecterend vermogen zouden hebben en waarschijnlijk alle recreatieruiters wel? Waarom altijd alle individuen over 1 kam scheren?

Elisa2 schreef:
https://www.knhs.nl/wedstrijd-rijden/subtopwedstrijden

Naast toezichthouders op het losrrijterrein kunnen er steekproefsgewijs controles plaats vinden.

Zou een mooie stap kunnen zijn in de hervormingen om gewoon op alle wedstrijden een harnachement controle te doen. Ook in de basis.

Nu nog iets verzinnen om mensen te controleren die nooit op wedstrijd gaan en ook niet lessen..

Elisa2 schreef:
Ja het zou fijn zijn als de rotte appels aangepakt zouden worden. Dan hoeven mensen ook niet steeds iedereen over 1 kam te scheren en alles de schuld gaan geven. (hulpmiddelen, sport, etc) In plaats van de echt schuldigen. De rotte appels.

Dan wil ik het wel even doortrekken dat het ook fijn zou zijn als de rotte appels aangepakt worden die niet op wedstrijd gaan. Ik ben benieuwd hoe jullie zien hoe dat vorm gegeven zou kunnen worden?

En dan heb ik nog enkele verdekte insinuaties weggelaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:43

En wat wil je bereiken met deze post en het uit het verband trekken van mijn reacties?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:56

Ik zie de dingen wat genuanceerder. Wat @Elisa2 naar mijn idee duidelijk probeert te maken, is dat er weliswaar veel fout gaat in de sport, en dat men daar ook kritisch op mag zijn, maar dat daar in elk geval nog een bepaalde mate van controle uitgevoerd kan worden.

Daarbuiten is er echter helemaal geen controle, dus misschien is alleen focussen op misstanden in de sport niet de oplossing als problemen buiten de sport over het hoofd worden gezien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:11

Dit topic gaat over wedstrijdsport en de vraag of paardensport olympisch moet blijven. Op het moment dat je dan met een "ja maar" de recreatieruiters erbij gaat halen, dan is het een whataboutisme, bedoeld om de discussie te verplaatsen.

Wat ik heel bijzonder aan deze discussie vind is dat er aan de ene kant gepraat wordt over de professionele ruiters die weten wat ze doen, die alleen maar met happ athletes kunnen werken, omdat je een paard niks tegen zijn zin kan laten doen, dat dit de mensen zijn die precies weten wat ze doen. En dat er dan tegelijkertijd gepraat wordt over meer controle, omdat er dus blijkbaar veel niet goed gaat. Dat is dus direct met elkaar in tegenspraak, blijkbaar heb je geen happy athlete nodig, die graag voor je wil werken. En dat laat dus ook zien dat er in de wedstrijdsport wel een perverse prikkel zit om het winnen van wedstrijden en geld (in de vorm van het vermeerderen van de waarde van paarden) boven paardenwelzijn gaat. Want als dat niet zo was, dan zou je die controles niet nodig hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:37

Maar dat is toch een goed argument, de topsport is het probleem niet want je ziet in alle lagen van mensen met paarden zaken die niet door de beugel kunnen. De mensen zonder oog voor het welzijn gebeurt van recreatie tm topsport. Het verbieden van 1 van de componenten heeft dus geen meerwaarde.

Wel zou je de topsport moeten aanpassen en de controles en fouten ook consequenties laten hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:41

Karl66 schreef:
Dit topic gaat over wedstrijdsport en de vraag of paardensport olympisch moet blijven. Op het moment dat je dan met een "ja maar" de recreatieruiters erbij gaat halen, dan is het een whataboutisme, bedoeld om de discussie te verplaatsen.

Als je kijkt waar de kritiek op wedstrijdsport vandaan komt, is dat niet zo gek.

Karl66 schreef:
Wat ik heel bijzonder aan deze discussie vind is dat er aan de ene kant gepraat wordt over de professionele ruiters die weten wat ze doen, die alleen maar met happ athletes kunnen werken, omdat je een paard niks tegen zijn zin kan laten doen, dat dit de mensen zijn die precies weten wat ze doen. En dat er dan tegelijkertijd gepraat wordt over meer controle, omdat er dus blijkbaar veel niet goed gaat. Dat is dus direct met elkaar in tegenspraak, blijkbaar heb je geen happy athlete nodig, die graag voor je wil werken. En dat laat dus ook zien dat er in de wedstrijdsport wel een perverse prikkel zit om het winnen van wedstrijden en geld (in de vorm van het vermeerderen van de waarde van paarden) boven paardenwelzijn gaat. Want als dat niet zo was, dan zou je die controles niet nodig hebben.

Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem. Tegen welke criteria is niet helemaal duidelijk en tevens worden de reeds genomen stappen genegeerd en is men vaak niet eens op de hoogte van reglementen, of wat er de afgelopen jaren al zoal is veranderd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:44

Citaat:
Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem.

ik vind deze te kort door de bocht.

Ik ben voor sport, maar willen we sport behouden zal er wel wat moeten veranderen. En met woorden alleen gaat dat niet gebeuren want dan was het al lang gebeurt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:47

Veronica2 schreef:
Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem. Tegen welke criteria is niet helemaal duidelijk en tevens worden de reeds genomen stappen genegeerd en is men vaak niet eens op de hoogte van reglementen, of wat er de afgelopen jaren al zoal is veranderd.

Omdat er kennelijk niet gehandhaafd wordt.

Het is niet zo dat alleen ongeïnformeerde geitenwollen-sokken mensen tegen de wedstrijd sport zijn. Voor de duidelijkheid; ik ben niet tegen. Wel voor handhaving (en aanscherpen) van de regels.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:37

Karl66 schreef:

Ik lees toch wat anders, namelijk dat in alle lagen, van recreatie tot topsport, er zowel mensen zijn die de dingen goed doen als fout doen. En dan lijkt het mij wel zo redelijk om de fouten alleen aan te rekenen aan degene die ze maken, en niet aan de de sport zelf. Want lang niet iedereen gaat het om het gewin, bij de meeste mensen gaat het toch om de kick van een team vormen met je paard en dat kan zowel recreatief als op topsport niveau.

En soms zie je ook hele mooie dingen. Ik ben zelf in het publiek aanwezig geweest bij één van de laatste proeven die Anky met Bonfire heeft gereden. Wat mij daar vooral van is bijgebleven is het moment voordat Bonfire de ring in ging. Hij liep nog aan de lange teugel, hoofd omhoog en oren gespitst naar het enthousiaste publiek. Je zag het paard gewoon groeien en genieten van alle aandacht! En dat vind ik dan echt prachtig om te zien, een paard wat zelf ook duidelijk van de ervaring geniet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:43

lies schreef:
Veronica2 schreef:

Omdat er kennelijk niet gehandhaafd wordt.

Het is niet zo dat alleen ongeïnformeerde geitenwollen-sokken mensen tegen de wedstrijd sport zijn. Voor de duidelijkheid; ik ben niet tegen. Wel voor handhaving (en aanscherpen) van de regels.

Dan mag je de politie wel achter hand houden, want zodra je mensen aanspreekt of ernstiger te voet moet stellen voor de rest van de wedstrijd/evenement heb je problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:56

journee schreef:
Karl66 schreef:

Ik lees toch wat anders, namelijk dat in alle lagen, van recreatie tot topsport, er zowel mensen zijn die de dingen goed doen als fout doen. En dan lijkt het mij wel zo redelijk om de fouten alleen aan te rekenen aan degene die ze maken, en niet aan de de sport zelf. Want lang niet iedereen gaat het om het gewin, bij de meeste mensen gaat het toch om de kick van een team vormen met je paard en dat kan zowel recreatief als op topsport niveau.

En soms zie je ook hele mooie dingen. Ik ben zelf in het publiek aanwezig geweest bij één van de laatste proeven die Anky met Bonfire heeft gereden. Wat mij daar vooral van is bijgebleven is het moment voordat Bonfire de ring in ging. Hij liep nog aan de lange teugel, hoofd omhoog en oren gespitst naar het enthousiaste publiek. Je zag het paard gewoon groeien en genieten van alle aandacht! En dat vind ik dan echt prachtig om te zien, een paard wat zelf ook duidelijk van de ervaring geniet.

Precies, dat is ook wat ik het hele topic al zeg maar door bewust woorden weg te laten in een quote wordt er geframed. Kennelijk is dat makkelijker dan met zinvolle inhoudelijke argumenten te komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:26

journee schreef:

Dit lijkt me een wijs advies en laten we dan vooral altijd aan onszelf blijven werken, want we maken heus allemaal, elke dag wel een foutje.

journee schreef:

Dat dus en daar zijn zoveel voorbeelden van op te noemen. Neem een Parzival die van bange, vervelende wezel ook vertrouwen vond in zijn amazone en overal met haar naar binnen ging. Of nog eerder, in 2006 in Aken dat het publiek meeklapte met Matiné op de laatste lijn, dat zien we toch niet vaak in Europa. Er is toch ook weinig zo mooi als een cross die zo soepel gaat dat het makkelijk lijkt. Of springpaarden die niet kunnen wachten om aan het parcours te beginnen. Eerlijk is eerlijk, goede sport is het mooist om naar te kijken en dat geeft het meeste plezier. Zou toch jammer zijn als dat verdween.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:58

Elisa2 schreef:
journee schreef:

Precies, dat is ook wat ik het hele topic al zeg maar door bewust woorden weg te laten in een quote wordt er geframed. Kennelijk is dat makkelijker dan met zinvolle inhoudelijke argumenten te komen.

Dat ontkent toch ook niemand, dat er ook mooie kanten aan de sport zitten?
Maar de goeden moeten zoals altijd onder de kwaden lijden en doordat er best veel mis gaat (bewust en ook onbewust wellicht), ligt de sport onder vuur. Zaak is dus om daar iets aan te doen. Zeggen dat het allemaal wel meevalt gaat de sport niet helpen. Denk dat daarom iedereen blijft hameren op verandering.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:54

Dit artikel gaat over topsport niet over de rest. Door de rest er aldoor bij te halen wordt er geprobeerd de problemen in de topsport te downplayen en de discussie te verplaatsen. Daar is een naam voor whataboutisme. En als je dan met de reactie komt dat het geen whataboutisme is, omdat er op andere plekken in de paardensport ook heel veel mis is, dan blijft het gewoon het herhalen van dat whataboutisme. Wil je over problemen in allerlei andere takken van paardensport praten? Prima, begin daar een topic over. Wil je problemen in allerlei andere takken van de paardensport gaan oplossen? Prima, start daar een stichting voor. Maar dit topic gaat over problemen in de topsport en door naar anderen te wijzen ben je gewoon letterlijk met whataboutisme bezig.

Natuurlijk zijn er ruiters die goed en paardgericht bezig zijn, maar daar gaat dit topic nou net niet over. Dit topic gaat over wat er mis gaat. En zolang de wedstrijdruiters zelf in dit topi zeggen dat er meer controle moet komen, geven ze dus zelf toe dat er teveel ruiters zijn die bereid zijn om gedrag te vertonen wat je niet wil, want anders was er die controle niet nodig. Dat zijn dus ruiters die prestaties belangrijker vinden dan de ontwikkeling van hun paard. Dit zijn de ruiters die je eigenlijk niet in de sport wil zien en dit artikel komt met een oplossing hoe je daar verbetering in kan brengen. Namelijk door de sport niet meer olympisch te maken, dan wordt de sport kleiner, wordt presteren minder belangrijk, verdwijnt er een deel van de waarde uit de sport, waardoor die prikkel minder wordt. De olympische droom brengt echt voor een deel van de ruiters de verkeerde prikkels in de sport. Ik ben echt wel overtuigd dat het helpt de sport paardgerichter en minder prestatiegericht te maken. Als je daarmee stopt, doe je niet voldoende, je zal met meer maatregelen moeten komen.

En ja je zal ook met maatregelen voor andere takken van paardensport moeten komen en het is ook belangrijk dat daar aandacht voor is, alleen gaat dit topic daar niet over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:27

Nee hoor, het is gewoon een feit dat er overal misstanden zijn. Niet alleen in de sport en dat de sport verbieden niet gaat zorgen dat de misstanden oplossen.

Krijg een beetje hetzelfde idee als, mensen kunnen niet met een bit of zweep omgaan dus moet dat maar verboden worden. Ipv dat men geleerd wordt om er goed mee om te gaan.

Volgens mij is bijna iedereen in dit topic wel voor verandering en hervorming in de sport. Misschien daar eens mee beginnen voor men afschaffen roept?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:31

Karl66 schreef:
Dit artikel gaat over topsport niet over de rest. Door de rest er aldoor bij te halen wordt er geprobeerd de problemen in de topsport te downplayen en de discussie te verplaatsen. Daar is een naam voor whataboutisme. En als je dan met de reactie komt dat het geen whataboutisme is, omdat er op andere plekken in de paardensport ook heel veel mis is, dan blijft het gewoon het herhalen van dat whataboutisme. Wil je over problemen in allerlei andere takken van paardensport praten? Prima, begin daar een topic over. Wil je problemen in allerlei andere takken van de paardensport gaan oplossen? Prima, start daar een stichting voor. Maar dit topic gaat over problemen in de topsport en door naar anderen te wijzen ben je gewoon letterlijk met whataboutisme bezig.

Maar met vingerwijzen heb je bepaald geen moeite.

Karl66 schreef:
Natuurlijk zijn er ruiters die goed en paardgericht bezig zijn, maar daar gaat dit topic nou net niet over. Dit topic gaat over wat er mis gaat. En zolang de wedstrijdruiters zelf in dit topi zeggen dat er meer controle moet komen, geven ze dus zelf toe dat er teveel ruiters zijn die bereid zijn om gedrag te vertonen wat je niet wil, want anders was er die controle niet nodig. Dat zijn dus ruiters die prestaties belangrijker vinden dan de ontwikkeling van hun paard. Dit zijn de ruiters die je eigenlijk niet in de sport wil zien en dit artikel komt met een oplossing hoe je daar verbetering in kan brengen. Namelijk door de sport niet meer olympisch te maken, dan wordt de sport kleiner, wordt presteren minder belangrijk, verdwijnt er een deel van de waarde uit de sport, waardoor die prikkel minder wordt. De olympische droom brengt echt voor een deel van de ruiters de verkeerde prikkels in de sport. Ik ben echt wel overtuigd dat het helpt de sport paardgerichter en minder prestatiegericht te maken. Als je daarmee stopt, doe je niet voldoende, je zal met meer maatregelen moeten komen.

En ja je zal ook met maatregelen voor andere takken van paardensport moeten komen en het is ook belangrijk dat daar aandacht voor is, alleen gaat dit topic daar niet over.

Nee hoor, dit topic gaat louter en alleen over de wens van dierenrechtenactivisten om de paardensport niet meer toe te laten op de OS. Dierenrechtenactivisten die hebben nu eenmaal als doel om elke band tussen mens en dier af te laten schaffen. Het gaat deze organisaties helemaal niet om verbeteren van de sport of de omgang met dieren, maar om afschaffen van alle dierhouderij, professioneel en in de privésfeer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:31

WAT DOET DE DIERENBESCHERMING TEGEN PAARDENLEED?

Door middel van voorlichting probeert de Dierenbescherming mensen beter te informeren over het verzorgen van paarden en over wat paarden echt nodig hebben. Daarbij werken we ook samen met organisaties zoals de KNHS.
Tijdens onze campagne 'Help ons redden' vragen we extra aandacht voor paarden in nood.
De inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn werken keihard aan preventieve maatregelen en zorgen ervoor dat paarden een beter leven krijgen
In 2011 hebben wij het 'paardenbesluit' gelanceerd om misstanden op het gebied van huisvesting voor paarden aan te pakken. Na een lobbytraject van enkele jaren bleek het niet haalbaar om dit daadwerkelijk onderdeel van de wetgeving te maken. Daarom hebben wij in 2014 besloten om mee te werken aan het optuigen van het Keurmerk Paard en Welzijn (KPW). Dit keurmerk is drie jaar geleden overgenomen door de Sectorraad Paarden om het verder uit te rollen. We spelen achter de schermen nog altijd een belangrijke rol in dit traject, omdat we nog niet tevreden zijn over de voortgang. We blijven druk zetten op de doorontwikkeling van het keurmerk en blijven alert op alternatieven die het welzijn van paarden kunnen verbeteren.
In 2017 is de Dierenbescherming met de KNHS een traject gestart om het paardrijden naar een hoger niveau te brengen, zowel voor het paard als voor de ruiter (hoe beter er wordt gereden, hoe minder paarden er last van hebben). Ons streven is meer kennis over het gedrag en de fysiologie van paarden, meer kennis over ethologie, meer bewustzijn over het eigen handelen, en een kundige en vitale ruiter. Houd onze website in de gaten, want dit najaar lanceren we samen een mooi, nieuw project!
Naast de huisvesting en het berijden van paarden, houdt de Dierenbescherming zich ook bezig met 'paardenmarkten'. Deze markten worden vaak gezien als tradities, maar leveren veel leed en stress bij paarden op. Wij vinden dit niet van deze tijd en werken al enige jaren aan een verbod op paardenmarkten.
In 2019 heeft de Dierenbescherming samen met Dier&Recht, de KNHS en de FNRS eenzaamheid onder paarden op de kaart gezet met de campagne 'Deel je wei'. We informeerden over paardengedrag en het belang van gezelschap voor een paard en gaven praktische tips.

Bron:
https://www.dierenbescherming.nl/werkza ... rs/paarden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:45

Deze dierenrechtenclubs spelen het heel slim.
Je moet eerst de top omver gooien. Daarna kun je heel makkelijk alle recreatieruiters verbieden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:47

ach, nu willen ze ook dat het gebruik van dieren ging hier om paardjes tijdens kinder partijtjes ook laten stoppen. Argument was dat de paardjes uit gedost werden en er verf in hun staartjes en maantjes gedaan werd en ze trailer op trailer af moesten...
veeeeel te veel stress voor die shetjes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:52

Popstra schreef:
ach, nu willen ze ook dat het gebruik van dieren ging hier om paardjes tijdens kinder partijtjes ook laten stoppen. Argument was dat de paardjes uit gedost werden en er verf in hun staartjes en maantjes gedaan werd en ze trailer op trailer af moesten...
veeeeel te veel stress voor die shetjes.

:+ Stress?? Die dieren hebben de dag van hun leven met die poetsbeurten en al die strikjes, dat pakken ze ze ook af -O- .