Ik zie meerdere mensen tegen de hobbyruiters aanschoppen en meerdere mensen tegen de topsportruiters, waardoor er geen ruimte is om te kijken naar waar het naar mijn mening eigenlijk om zou moeten gaan.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Bij ons is een hele periode elke wedstrijd bit en mondcontrole geweest, ook het mutsje moest afgenomen worden bij de official, ook neusriem en sporen. Maar als er vervolgens geen consequenties aanhangen tja….
Als bepaalde namen dan genoeg van hun **** maakte werd het een waarschuwing en dat een heel seizoen.
Dit jaar heb ik eigenlijk nog geen controle gehad nu ik er bij nadenk. Anyhow. Er veranderde in praktijk niks eigenlijk. Alleen dat je tijd kwijt was na de proef.
Elisa2 schreef:Is dat zo? Want ik heb bij springwedstrijden ook weleens wat wenkbrauwen opgetrokken.
Volgens mij zijn we allemaal het er wel over eens dat de rotte appels aangepakt moeten worden en dat die de sport verzieken.
De vraag is alleen, hoe? Dat lijkt me belangrijker dan steeds te herhalen hoe slecht sommige dingen zijn of steeds te wijzen naar anderen.
Elisa2 schreef:Ik zou dit echt toejuichen, en neusriem, bit en mond controle op iedere wedstrijd, ieder niveau en iedere combinatie. En het liefst ook in iedere discipline.
Blijft alleen wel de vraag hoe je er voor kan zorgen dat mensen thuis die nooit op wedstrijd gaan het goed/ beter gaan of blijven doen.
Elisa2 schreef:Het is heel simpel, natuurlijk heeft een paard er iets te zeggen in gehad anders waren ze niet gedomesticeerd. Jouw vergelijk slaat kant noch wal, een Zebra hebben ze ook geprobeerd te domesticeren maar dat is niet gelukt. Duidelijk toch?
En waar zeg ik ergens dat ik dit plaatje goedkeur? Ik oordeel alleen niet op basis van 1 foto bij paarden in het heetst van de strijd. Zouden meer mensen moeten doen, context is alles.
Wederom de aanname hier ook dat alle topsporters geen reflecterend vermogen zouden hebben en waarschijnlijk alle recreatieruiters wel? Waarom altijd alle individuen over 1 kam scheren?
Elisa2 schreef:https://www.knhs.nl/wedstrijd-rijden/subtopwedstrijden
Naast toezichthouders op het losrrijterrein kunnen er steekproefsgewijs controles plaats vinden.
Zou een mooie stap kunnen zijn in de hervormingen om gewoon op alle wedstrijden een harnachement controle te doen. Ook in de basis.
Nu nog iets verzinnen om mensen te controleren die nooit op wedstrijd gaan en ook niet lessen..
Elisa2 schreef:Ja het zou fijn zijn als de rotte appels aangepakt zouden worden. Dan hoeven mensen ook niet steeds iedereen over 1 kam te scheren en alles de schuld gaan geven. (hulpmiddelen, sport, etc) In plaats van de echt schuldigen. De rotte appels.
Dan wil ik het wel even doortrekken dat het ook fijn zou zijn als de rotte appels aangepakt worden die niet op wedstrijd gaan. Ik ben benieuwd hoe jullie zien hoe dat vorm gegeven zou kunnen worden?
Karl66 schreef:Dit topic gaat over wedstrijdsport en de vraag of paardensport olympisch moet blijven. Op het moment dat je dan met een "ja maar" de recreatieruiters erbij gaat halen, dan is het een whataboutisme, bedoeld om de discussie te verplaatsen.
Karl66 schreef:Wat ik heel bijzonder aan deze discussie vind is dat er aan de ene kant gepraat wordt over de professionele ruiters die weten wat ze doen, die alleen maar met happ athletes kunnen werken, omdat je een paard niks tegen zijn zin kan laten doen, dat dit de mensen zijn die precies weten wat ze doen. En dat er dan tegelijkertijd gepraat wordt over meer controle, omdat er dus blijkbaar veel niet goed gaat. Dat is dus direct met elkaar in tegenspraak, blijkbaar heb je geen happy athlete nodig, die graag voor je wil werken. En dat laat dus ook zien dat er in de wedstrijdsport wel een perverse prikkel zit om het winnen van wedstrijden en geld (in de vorm van het vermeerderen van de waarde van paarden) boven paardenwelzijn gaat. Want als dat niet zo was, dan zou je die controles niet nodig hebben.
Citaat:Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem.
Veronica2 schreef:Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem. Tegen welke criteria is niet helemaal duidelijk en tevens worden de reeds genomen stappen genegeerd en is men vaak niet eens op de hoogte van reglementen, of wat er de afgelopen jaren al zoal is veranderd.
Karl66 schreef:Dit topic gaat over wedstrijdsport en de vraag of paardensport olympisch moet blijven. Op het moment dat je dan met een "ja maar" de recreatieruiters erbij gaat halen, dan is het een whataboutisme, bedoeld om de discussie te verplaatsen.
Wat ik heel bijzonder aan deze discussie vind is dat er aan de ene kant gepraat wordt over de professionele ruiters die weten wat ze doen, die alleen maar met happ athletes kunnen werken, omdat je een paard niks tegen zijn zin kan laten doen, dat dit de mensen zijn die precies weten wat ze doen. En dat er dan tegelijkertijd gepraat wordt over meer controle, omdat er dus blijkbaar veel niet goed gaat. Dat is dus direct met elkaar in tegenspraak, blijkbaar heb je geen happy athlete nodig, die graag voor je wil werken. En dat laat dus ook zien dat er in de wedstrijdsport wel een perverse prikkel zit om het winnen van wedstrijden en geld (in de vorm van het vermeerderen van de waarde van paarden) boven paardenwelzijn gaat. Want als dat niet zo was, dan zou je die controles niet nodig hebben.
lies schreef:Veronica2 schreef:Het komt erop neer dat de mensen die tegen de sport zijn, vinden dat er méér controle moet komen en graag ook een strafsysteem. Tegen welke criteria is niet helemaal duidelijk en tevens worden de reeds genomen stappen genegeerd en is men vaak niet eens op de hoogte van reglementen, of wat er de afgelopen jaren al zoal is veranderd.
Omdat er kennelijk niet gehandhaafd wordt.
Het is niet zo dat alleen ongeïnformeerde geitenwollen-sokken mensen tegen de wedstrijd sport zijn. Voor de duidelijkheid; ik ben niet tegen. Wel voor handhaving (en aanscherpen) van de regels.
journee schreef:Karl66 schreef:Dit topic gaat over wedstrijdsport en de vraag of paardensport olympisch moet blijven. Op het moment dat je dan met een "ja maar" de recreatieruiters erbij gaat halen, dan is het een whataboutisme, bedoeld om de discussie te verplaatsen.
Wat ik heel bijzonder aan deze discussie vind is dat er aan de ene kant gepraat wordt over de professionele ruiters die weten wat ze doen, die alleen maar met happ athletes kunnen werken, omdat je een paard niks tegen zijn zin kan laten doen, dat dit de mensen zijn die precies weten wat ze doen. En dat er dan tegelijkertijd gepraat wordt over meer controle, omdat er dus blijkbaar veel niet goed gaat. Dat is dus direct met elkaar in tegenspraak, blijkbaar heb je geen happy athlete nodig, die graag voor je wil werken. En dat laat dus ook zien dat er in de wedstrijdsport wel een perverse prikkel zit om het winnen van wedstrijden en geld (in de vorm van het vermeerderen van de waarde van paarden) boven paardenwelzijn gaat. Want als dat niet zo was, dan zou je die controles niet nodig hebben.
Ik lees toch wat anders, namelijk dat in alle lagen, van recreatie tot topsport, er zowel mensen zijn die de dingen goed doen als fout doen. En dan lijkt het mij wel zo redelijk om de fouten alleen aan te rekenen aan degene die ze maken, en niet aan de de sport zelf. Want lang niet iedereen gaat het om het gewin, bij de meeste mensen gaat het toch om de kick van een team vormen met je paard en dat kan zowel recreatief als op topsport niveau.
En soms zie je ook hele mooie dingen. Ik ben zelf in het publiek aanwezig geweest bij één van de laatste proeven die Anky met Bonfire heeft gereden. Wat mij daar vooral van is bijgebleven is het moment voordat Bonfire de ring in ging. Hij liep nog aan de lange teugel, hoofd omhoog en oren gespitst naar het enthousiaste publiek. Je zag het paard gewoon groeien en genieten van alle aandacht! En dat vind ik dan echt prachtig om te zien, een paard wat zelf ook duidelijk van de ervaring geniet.
journee schreef:Ik lees toch wat anders, namelijk dat in alle lagen, van recreatie tot topsport, er zowel mensen zijn die de dingen goed doen als fout doen. En dan lijkt het mij wel zo redelijk om de fouten alleen aan te rekenen aan degene die ze maken, en niet aan de de sport zelf. Want lang niet iedereen gaat het om het gewin, bij de meeste mensen gaat het toch om de kick van een team vormen met je paard en dat kan zowel recreatief als op topsport niveau.
journee schreef:En soms zie je ook hele mooie dingen. Ik ben zelf in het publiek aanwezig geweest bij één van de laatste proeven die Anky met Bonfire heeft gereden. Wat mij daar vooral van is bijgebleven is het moment voordat Bonfire de ring in ging. Hij liep nog aan de lange teugel, hoofd omhoog en oren gespitst naar het enthousiaste publiek. Je zag het paard gewoon groeien en genieten van alle aandacht! En dat vind ik dan echt prachtig om te zien, een paard wat zelf ook duidelijk van de ervaring geniet.
Elisa2 schreef:journee schreef:Ik lees toch wat anders, namelijk dat in alle lagen, van recreatie tot topsport, er zowel mensen zijn die de dingen goed doen als fout doen. En dan lijkt het mij wel zo redelijk om de fouten alleen aan te rekenen aan degene die ze maken, en niet aan de de sport zelf. Want lang niet iedereen gaat het om het gewin, bij de meeste mensen gaat het toch om de kick van een team vormen met je paard en dat kan zowel recreatief als op topsport niveau.
En soms zie je ook hele mooie dingen. Ik ben zelf in het publiek aanwezig geweest bij één van de laatste proeven die Anky met Bonfire heeft gereden. Wat mij daar vooral van is bijgebleven is het moment voordat Bonfire de ring in ging. Hij liep nog aan de lange teugel, hoofd omhoog en oren gespitst naar het enthousiaste publiek. Je zag het paard gewoon groeien en genieten van alle aandacht! En dat vind ik dan echt prachtig om te zien, een paard wat zelf ook duidelijk van de ervaring geniet.
Precies, dat is ook wat ik het hele topic al zeg maar door bewust woorden weg te laten in een quote wordt er geframed. Kennelijk is dat makkelijker dan met zinvolle inhoudelijke argumenten te komen.
Karl66 schreef:Dit artikel gaat over topsport niet over de rest. Door de rest er aldoor bij te halen wordt er geprobeerd de problemen in de topsport te downplayen en de discussie te verplaatsen. Daar is een naam voor whataboutisme. En als je dan met de reactie komt dat het geen whataboutisme is, omdat er op andere plekken in de paardensport ook heel veel mis is, dan blijft het gewoon het herhalen van dat whataboutisme. Wil je over problemen in allerlei andere takken van paardensport praten? Prima, begin daar een topic over. Wil je problemen in allerlei andere takken van de paardensport gaan oplossen? Prima, start daar een stichting voor. Maar dit topic gaat over problemen in de topsport en door naar anderen te wijzen ben je gewoon letterlijk met whataboutisme bezig.
Karl66 schreef:Natuurlijk zijn er ruiters die goed en paardgericht bezig zijn, maar daar gaat dit topic nou net niet over. Dit topic gaat over wat er mis gaat. En zolang de wedstrijdruiters zelf in dit topi zeggen dat er meer controle moet komen, geven ze dus zelf toe dat er teveel ruiters zijn die bereid zijn om gedrag te vertonen wat je niet wil, want anders was er die controle niet nodig. Dat zijn dus ruiters die prestaties belangrijker vinden dan de ontwikkeling van hun paard. Dit zijn de ruiters die je eigenlijk niet in de sport wil zien en dit artikel komt met een oplossing hoe je daar verbetering in kan brengen. Namelijk door de sport niet meer olympisch te maken, dan wordt de sport kleiner, wordt presteren minder belangrijk, verdwijnt er een deel van de waarde uit de sport, waardoor die prikkel minder wordt. De olympische droom brengt echt voor een deel van de ruiters de verkeerde prikkels in de sport. Ik ben echt wel overtuigd dat het helpt de sport paardgerichter en minder prestatiegericht te maken. Als je daarmee stopt, doe je niet voldoende, je zal met meer maatregelen moeten komen.
En ja je zal ook met maatregelen voor andere takken van paardensport moeten komen en het is ook belangrijk dat daar aandacht voor is, alleen gaat dit topic daar niet over.
Popstra schreef:ach, nu willen ze ook dat het gebruik van dieren ging hier om paardjes tijdens kinder partijtjes ook laten stoppen. Argument was dat de paardjes uit gedost werden en er verf in hun staartjes en maantjes gedaan werd en ze trailer op trailer af moesten...
veeeeel te veel stress voor die shetjes.