Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:42

denisesilver schreef:
Mening naar waarneming en mening naar waanidee zijn twee verschillende dingen. Erg slecht vergelijk.

Verder wel goed verwoordt wat je hierboven zei.

Nouja, ik vind “ik heb mensen op concours gezien die slecht reden, dús er wordt slecht gereden” ook een nogal voorbarige conclusie.

Net als dat een voorbarige conclusie is dat de aarde
plat moet zijn, omdat we hem op die manier waarnemen.

Het is gewoon niet zwart-wit… wat voor de een goed paardrijden is, is dat voor de ander niet. De ene persoon ziet de reden waarom het paard een keer achter de loodlijn komt, de ander ziet alleen dát het paard achter de loodlijn komt en vindt het dus slecht gereden.

Mensen vergeten ook vaak dat er bij een score van 60% nog 40% verbetering mogelijk is. 60% betekent dus niet dat er niks op aan te merken is. Ook 70%, 80% en zelfs 90% is niet perfect.

Op een combinatie die 70% scoort kan dus echt nog genoeg aan te merken zijn. Betekent niet dat de jury te hoog gepunt heeft, omdat een combinatie die fouten maakte tóch 70% scoort.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:53

Het scheelt dat ik ook nooit heb gezegd dat mensen in het algemeen slecht rijden. Ik reageerde op Pol0 die vroeg waar die monsters uithingen.

Janneke, die laatste alinea. Dat is inderdaad waar je op af wordt gerekend (of zou moeten worden) op wedstrijd, maar ik ben nog niemand tegen gekomen die 100% reed. Of is dat ook een voorbarige conclusie :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:58

996981 schreef:
denisesilver schreef:
Mening naar waarneming en mening naar waanidee zijn twee verschillende dingen. Erg slecht vergelijk.

Verder wel goed verwoordt wat je hierboven zei.

Nouja, ik vind “ik heb mensen op concours gezien die slecht reden, dús er wordt slecht gereden” ook een nogal voorbarige conclusie.

Het is gewoon niet zwart-wit… wat voor de een goed paardrijden is, is dat voor de ander niet. De ene persoon ziet de reden waarom het paard een keer achter de loodlijn komt, de ander ziet alleen dát het paard achter de loodlijn komt en vindt het dus slecht gereden.

Mensen vergeten ook vaak dat er bij een score van 60% nog 40% verbetering mogelijk is. 60% betekent dus niet dat er niks op aan te merken is. Ook 70%, 80% en zelfs 90% is niet perfect.

Op een combinatie die 70% scoort kan dus echt nog genoeg aan te merken zijn. Betekent niet dat de jury te hoog gepunt heeft, omdat een combinatie die fouten maakte tóch 70% scoort.

Wist je dat een brein helemaal niet een totaalplaatje kan jureren? Dus alle jury's hebben ook een verkeerde perceptie. Ik kijk tegenwoordig maar naar twee dingen: de mond en het achterbeen, dat kan een brein wel. Dan heb je wel een uitgangswaarde nodig. Een stille, dichte en ontspannen mond is volgens mij de uitgangswaarde. En een actief, buigend en ondertredend achterbeen ook. Dus als ik daar naar kijk kan mijn perceptie niet erg afwijkend zijn van wat er in de regels van de FEI en KNHS beschreven staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:05

manubres schreef:
996981 schreef:

Wist je dat een brein helemaal niet een totaalplaatje kan jureren? Dus alle jury's hebben ook een verkeerde perceptie. Ik kijk tegenwoordig maar naar twee dingen: de mond en het achterbeen, dat kan een brein wel. Dan heb je wel een uitgangswaarde nodig. Een stille, dichte en ontspannen mond is volgens mij de uitgangswaarde. En een actief, buigend en ondertredend achterbeen ook. Dus als ik daar naar kijk kan mijn perceptie niet erg afwijkend zijn van wat er in de regels van de FEI en KNHS beschreven staat.

Je hebt vast onderbouwing voor die stelling? :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:48

manubres schreef:

Dan weet je toch ook dat jouw brein dat ook niet kan?

Dus er als shortcut 2 punten er uitpakken en die laten spreken voor het geheel is dan al helemaal geen representatief beeld.

Jury's hebben daarmee overigens geen 'verkeerde' preceptie. Hooguit kun je concluderen dat ze dus ook stukjes info missen in hun beoordeling.

Maar ja, als we die stukjes allemaal missen, wie heeft er dan gelijk?>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:54

996981 schreef:
manubres schreef:

Valt toch echt tegen, vind ik. Ik probeer steeds weer met goede moed naar concoursen te gaan (kijken), maar ben elke weer teleurgesteld. Laatst online kaarten gekocht voor drie dagen Indoor Friesland, ik heb één dag gekeken en was er alweer klaar mee, ik heb vrijwel geen een rustige (stang en trens) mond gezien. Op een andere subtop wedstrijd, waar ik in levende lijve was, zag ik een bekende dressuuramazone vreselijk losrijden en niks of niemand die ingreep en oké...ikzelf durfde het ook niet...maar dat zou dan toch door een toezichthouder gedaan moeten worden? Amateurwedstrijden ga ik nauwelijks, dus mss dat het daar wel verbetert?

Maar wie zegt dat jouw perceptie de waarheid is? Iedereen kijkt vanuit zijn perceptie en vindt dit de waarheid.

Geldt dat enkel voor anderen hun perceptie of ook voor de jouwe?

En er zijn meerdere modellen over info verwerking en één ding zijn ze het allemaal over eens; het brein filtert wat het waarneemt: ergo. Wat je waarneemt is nooit het totaal plaatje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:59

manubres schreef:
Elisa2 schreef:
Daarom wilde ik juist het ideaal veranderen door een verandering van de proeven en de focus te verleggen. Van mij mag de hele dressuur sport hervormd worden. Zodat juist die mentaliteit verandert. Laat de focus ook vooral liggen op paardenwelzijn als we over 20 jaar nog met paarden bezig willen zijn.

Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jullie zien zonder steeds te wijzen naar instructeurs en de jury,s. Want die kunnen maar een deel van het probleem oplossen.

Ben het zeker met je eens dat in de amateursport (tenminste van de mensen die ik ken) de ruiters vaak veel teveel proefgericht bezig zijn en eigenlijk de oefeningen als doel hebben en dus niet het trainen van het lichaam van het paard. Ze weten vaak niet eens of ze een links of rechts gebogen paard hebben en waarom ze de oefeningen doen die ze doen. Ik vind ook dat een dressuurproef veel vrijer zou moeten zijn. Dus zoiets als een kür op muziek, je moet alle onderdelen laten zien en mag zelf bepalen wanneer en als een onderdeel mislukt heb je kans om nog een of twee onderdelen opnieuw te doen.

Dat is precies wat ik bedoel inderdaad!

Zou echt graag de focus willen zien op het stapsgewijs trainen van het paard waar het skala een hele fijne leidraad bij is.

Overigens, als het NK dressuur gewonnen kan worden door een paard wat continu het hoofd kantelt. Dan denk ik dat er in de GP ook nog wel wat basisfouten gemaakt worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:00

pol013 schreef:
manubres schreef:

Dan weet je toch ook dat jouw brein dat ook niet kan?

Dus er als shortcut 2 punten er uitpakken en die laten spreken voor het geheel is dan al helemaal geen representatief beeld.

Jury's hebben daarmee overigens geen 'verkeerde' preceptie. Hooguit kun je concluderen dat ze dus ook stukjes info missen in hun beoordeling.

Maar ja, als we die stukjes allemaal missen, wie heeft er dan gelijk?>

Daarom zijn er ook altijd meerdere jury's in de hogere klassen die de proef en combinatie allemaal vanuit verschillende beoordelings plekken en punten bekijken. :)

In een disucssie zou het niet om gelijk moeten gaan, maar om begrip.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:01

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Maar wie zegt dat jouw perceptie de waarheid is? Iedereen kijkt vanuit zijn perceptie en vindt dit de waarheid.

En er zijn meerdere modellen over info verwerking en één ding zijn ze het allemaal over eens; het brein filtert wat het waarneemt: ergo. Wat je waarneemt is nooit het totaal plaatje.

:+

Er staat letterlijk iedereen kijkt vanuit zijn perceptie. Er staat niet; iedereen behalve 996981 want die heeft altijd gelijk.

Ik ben me terdege bewust van het feit dat ook ik een eigen perceptie heb. Het ding is dat als je je er bewust van bent, je er iets mee kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:02

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Ben het zeker met je eens dat in de amateursport (tenminste van de mensen die ik ken) de ruiters vaak veel teveel proefgericht bezig zijn en eigenlijk de oefeningen als doel hebben en dus niet het trainen van het lichaam van het paard. Ze weten vaak niet eens of ze een links of rechts gebogen paard hebben en waarom ze de oefeningen doen die ze doen. Ik vind ook dat een dressuurproef veel vrijer zou moeten zijn. Dus zoiets als een kür op muziek, je moet alle onderdelen laten zien en mag zelf bepalen wanneer en als een onderdeel mislukt heb je kans om nog een of twee onderdelen opnieuw te doen.

Dat is precies wat ik bedoel inderdaad!

Zou echt graag de focus willen zien op het stapsgewijs trainen van het paard waar het skala een hele fijne leidraad bij is.

Overigens, als het NK dressuur gewonnen kan worden door een paard wat continu het hoofd kantelt. Dan denk ik dat er in de GP ook nog wel wat basisfouten gemaakt worden.

Ook die combi scoorde geen 100% hè. Het is toch wat. Dat mensen en dieren fouten maken….

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:06

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Er staat letterlijk iedereen kijkt vanuit zijn perceptie. Er staat niet; iedereen behalve 996981 want die heeft altijd gelijk.

Ik ben me terdege bewust van het feit dat ook ik een eigen perceptie heb. Het ding is dat als je je er bewust van bent, je er iets mee kan.

Oh ik las het. Wilde alleen even checken. Het komt op mij zelden over alsof je veel respect hebt voor een andere mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:06

Ga je dat nu serieus goed zitten te praten? Een paard wat op GP niveau het NK wint met de hele rit het hoofd gekanteld? En niet zo'n beetje ook..
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-11-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:07

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Oh ik las het. Wilde alleen even checken. Het komt op mij zelden over alsof je veel respect hebt voor een andere mening.

Dat is dan jouw perceptie ;) :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:10

Ik zie in de subtop wel eens fouten die daar amper of heel licht bestraft worden, die in basis veel dikkere onvoldoendes geeft. Dat vind ik wel eens lastig, want als iets in de basissport niet meer als een 4 oplevert of lager, waarom is het in de subtop dan wel een 5 of 6? Heb het er wel eens met juryleden over gehad, maar voor mij bleef het niet logisch.

Maar in de basis vind ik dat er al een mooie opbouw in de proeven zit. Ja, er zijn dingen uitgehaald wat ik zonde vind, maar ook dingen bijgekomen die weer positief zijn. Maar er zit sowieso een opbouw in, zelfs als je het niet genoeg vindt kan je niet ontkennen dat het er is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:13

Elisa2 schreef:
Ga je dat nu serieus goed zitten te praten? Een paard wat op GP niveau het NK wint met de hele rit het hoofd gekanteld? En niet zo'n beetje ook..

Heb de kür van Habibi even teruggekeken. Hij kantelt af en toe in de wending en in het zijwaarts. De hele proef zie ik niet. Sorry

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:14

Even voor de duidelijkheid, ik ontken dat niet hoor.

Er zitten absoluut goede dingen in, en ook echt niet alle wedstrijdruiters rijden slecht oid. Dat beweer ik nergens.

Ik zie wel liever hervormingen, gewoon om nog meer en beter paardrijden op een diervriendelijke manier te stimuleren.

Een paard die goed op twee teugels loopt want het behoort te doen in de verzameling zou het hoofd niet continu mogen kantelen. (af en toe een beetje kan nog bij een moeilijke oefening oid) Dus dan zijn inderdaad de basis voorwaarden gewoon niet voor elkaar. Nu mag iedereen fouten maken en kan niet iedereen altijd perfect rijden. Maar daarom mogen geen hoge scores gereden worden en ze al zeker niet winnen. Dan wordt het meer een circusact dan goed paardrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:14

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Heb de kür van Habibi even teruggekeken. Hij kantelt af en toe in de wending en in het zijwaarts. De hele proef zie ik niet. Sorry

Die bedoel ik ook niet, had het over een paar jaar terug. Toto en Edward, kijk die maar eens terug in de kur.

Edit:
https://www.facebook.com/watch/?v=327388271824104

Kun je zelf kijken..hele proef wordt zijn neus naar rechts getrokken oid.

Ik zat er op de tribune daar was het nog beter te zien, absoluut het beste paard wat er bij liep maar dit was echt niet fijn om te zien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:51

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Die bedoel ik ook niet, had het over een paar jaar terug. Toto en Edward, kijk die maar eens terug in de kur.

Edit:
https://www.facebook.com/watch/?v=327388271824104

Kun je zelf kijken..hele proef wordt zijn neus naar rechts getrokken oid.

Ik zat er op de tribune daar was het nog beter te zien, absoluut het beste paard wat er bij liep maar dit was echt niet fijn om te zien.

Oeps ik ging er automatisch vanuit dat je dit jaar bedoelde. In 2020 was ik inderdaad ook live erbij. Aanleuning was vaak echt niet goed, dat vond ik ook. Maar om te zeggen dat hij de hele proef kantelt? Er zitten echt goede stukken in en de oefeningen zijn in mijn ogen over het algemeen technisch echt goed uitgevoerd.

Elisa2

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:05

Hij kantelt echt vrijwel de hele proef, aanleuning is om te janken.

Over de benen zijn de oefeningen goed, maar hoofd/ hals houding..verlengen in de verruimingen etc. absoluut niet. Of hij kruipt er achter of hij kantelt, lijkt sowieso erg strak gehouden door die rechterhand.

En dat zijn imo toch echt allemaal basisfouten die veel zwaarder zouden mogen wegen op dat niveau.

Afgelopen jaar was een verademing, Marlies is gaan lessen bij Rieky en dat zorgde er voor dat zij haar paard heel goed voor elkaar had met een hele fijne aanleuning en de hand voor. Daar heb ik van genoten. :-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:22

Elisa2 schreef:
Hij kantelt echt vrijwel de hele proef, aanleuning is om te janken.

Over de benen zijn de oefeningen goed, maar hoofd/ hals houding..verlengen in de verruimingen etc. absoluut niet. Of hij kruipt er achter of hij kantelt, lijkt sowieso erg strak gehouden door die rechterhand.

En dat zijn imo toch echt allemaal basisfouten die veel zwaarder zouden mogen wegen op dat niveau.

Afgelopen jaar was een verademing, Marlies is gaan lessen bij Rieky en dat zorgde er voor dat zij haar paard heel goed voor elkaar had met een hele fijne aanleuning en de hand voor. Daar heb ik van genoten. :-)

Agree to disagree. Ja, ik zie ook dat de aanleuning niet overal goed is. “Om te janken” vind ik het echter lang niet. Dat vond de meerkoppige jury ook niet. Nu is dat allemaal maar perceptie, maar deze juryleden hebben allemaal een lang opleidingstraject gehad en zelf zware Tour gereden. Ik geloof dat zij wel ongeveer kunnen beoordelen of een oefening voldoende wordt uitgevoerd ja of nee.

Word ik blij van de proef? Nee niet direct. Er is veel te verbeteren.

De huidige top 7 FEI world Ranking dressage wordt volledig bezet door amazones die fijn rijden (wat mij betreft met uitzondering van Isabel. Daar ben ik geen fan van). Er is volgens mij echt wel iets gaande in de dressuur qua beoordeling van rijderij.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:37

Internationaal absoluut.

Nationaal lijkt het wat meer de goede kant op te gaan. Maar er zijn ook nog veel verbeterpunten. Laten we daar niet van wegkijken.

En zeker op het gebied van paardenwelzijn is het belangrijk om kritisch te blijven. Ik kan een leek ook niet uitleggen waarom een paard bij het rondje om de ring als hij stilstaat ineens vol de wielsporen in zijn buik krijgt met benen die gewoon eerst nog van het paard zijn afgehaald en dat de ruiter dan technisch een goede proef rijdt daarna en iedereen nog juicht ook.. -O-

En ook nog op het podium staat..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:45

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:45

Premium artikel, jammer genoeg.

Qua jurering, bij mij staat nog altijd in het geheugen gegrift die rit van een jonge amazone op het NK in het ZZ-zwaar een aantal jaar terug. Foutloos en heel ontspannen, miste misschien soms wat aanspanning, maar verder echt fantastisch gereden. Gelijk na haar een A kader ruiter in de ring die ruim voorsprong op haar nam met een hele hectische proef, gespannen paard, en een aantal dure fouten.

Ach ja, dat is het nadeel van een jurysport zeggen we dan maar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:52

denisesilver schreef:
Premium artikel, jammer genoeg.

Qua jurering, bij mij staat nog altijd in het geheugen gegrift die rit van een jonge amazone op het NK in het ZZ-zwaar een aantal jaar terug. Foutloos en heel ontspannen, miste misschien soms wat aanspanning, maar verder echt fantastisch gereden. Gelijk na haar een A kader ruiter in de ring die ruim voorsprong op haar nam met een hele hectische proef, gespannen paard, en een aantal dure fouten.

Ach ja, dat is het nadeel van een jurysport zeggen we dan maar.

O, wist ik niet. Ik kan hem gewoon openen, maar ben lid dus zal dan automatisch gaan. Dit staat ter inleiding van het filmpje:

‘Het (onafhankelijke?) oog van de jury’

Door dr. Inga Wolframm is al jaren geleden aangetoond dat (dressuur)juryleden een vooroordeel hebben en dat dit een normaal menselijk verschijnsel is. En dat het van belang is om dit door bewustwording en training te bestrijden. Daarbij blijkt het menselijk brein niet in staat om alle gebeurtenissen in een dressuurproef tegelijkertijd te bekijken en te beoordelen. Toch ontbreekt het aan een middel om juryfouten te corrigeren. Hoe zijn vooroordelen te bestrijden? Moet de FEI hiervoor meer beleid maken? Kunnen we iets leren van andere sporten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 06:00

Anoniem jureren zal bij paardensport niet gaan. En helaas is het gewoon een feit dat als je een paard hebt wat minder oogt dat je gewoon direct bij binnenkomst al 20 punten achterstand hebt. Dat komt dus door dat menselijke.
En een persoonlijke voorkeur sluit je ook nooit uit. Door meerdere juryleden in te zetten krijg je meer spreiding in wat 'belangrijk' gevonden wordt. Maar doe je dat in de basissport, dan wordt het wel erg onbetaalbaar.
Maar ik heb in de basissport te veel meegemaakt dat een jury bij vooroordelen blijft. Eenmaal slecht gereden is altijd slecht gereden, een 'lelijk' paard blijft een lelijk paard, iemand niet mogen is laag punten. Daar zit nog genoeg verbetering in.

Maar de andere kant is, hou je hier niet van, begin niet aan jurysporten. Net als dat je niet tegen fouten van een ander kunt je niet aan teamsporten moet beginnen.