Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:01

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens.

Op wedstrijd rijden is veel lastiger dan thuis in de bak, paard loopt altijd minder dan thuis.

En dan vind iedereen er ook nog eens wat van. :-)

Dat is mijn ervaring helemaal niet, dat een paard thuis beter loopt. Mijn paard liep op wedstrijd beter, en een aantal van de paarden die ik heb uitgebracht ook

Mijn paarden lopen op wedstrijd ook beter. Ik ben dan zelf ook scherper en netter.

Sanano

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:47

Mijn dochter heeft ook dat thuis beter gaat als op wedstrijd maar goed hoop dat dat ooit beter wordt ligt denk ik meer bij de Amazone als paard
En sommige ruiters rijden ook boven hun niveau soms zie je dan combinaties die echt niet in een klasse thuis horen snap dat ook niet zo goed zo gaat plezier van rijden toch af
Laatst nog een Fries gezien in het Z moest worden winst punten lopen voor sport prekdikaat maar was nog niet klaar ervoor eerder voor het L2

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:46

Cantodea11 schreef:
Mijn dochter heeft ook dat thuis beter gaat als op wedstrijd maar goed hoop dat dat ooit beter wordt ligt denk ik meer bij de Amazone als paard
En sommige ruiters rijden ook boven hun niveau soms zie je dan combinaties die echt niet in een klasse thuis horen snap dat ook niet zo goed zo gaat plezier van rijden toch af
Laatst nog een Fries gezien in het Z moest worden winst punten lopen voor sport prekdikaat maar was nog niet klaar ervoor eerder voor het L2

Herkenbaar, heb in zo'n 20 jaar jureren meerdere keren het verzoek gehad om iemand even te 'helpen'aan een winstpunt. Soms voor een predikaat bij een stamboek, soms omdat het paard bijvoorbeeld Z+1 moest zijn ivm verkoop etc.
Gelukkig ben ik verbaal wel sterk, maar kan me nog wel onaangename momenten herinneren met boze tot wit hete vaders/moeders, trainers.
Gewoon nooit aan toe gegeven en dat geeft achteraf ook wel weer een goed gevoel als jury.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:33

Of vroeger die winstpunt in de B dressuur zodat ze konden springen. Maar sorry, als je dat niet haalt kan je beter ook nog even wachten met springen. Dressuur blijft toch de basis.

Ik snap ook niet hoe mensen dat durven te vragen aan een jury. Zelfde als mensen die het stom vinden om 179 of 178 te halen en dan willen dat de jury dat verandert of tijdens jureren had moeten veranderen. Je hebt het dan niet verdiend, volgende keer beter en proberen meer speling te krijgen zodat het niet van 1 of 2 punten afhangt. Wil je echt uit medelijden een winstpunt krijgen? Daar schiet je toch niks mee op?
Of hoe ze boos kunnen worden op een jury, want het ligt nooit aan hen natuurlijk. Dat ook nog uiten tegen de jury is echt te bizar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:18

Achja, mensen die de jury's de schuld geven zijn ook degene die nooit een steek verder komen. Een gezonde dosis zelfreflectie is en blijft nodig om te kunnen blijven groeien en ontwikkelen.

Kan me wel voorstellen dat dit lastig is als jury om ze benaderd te worden en zeker als mensen boos worden als hun verzoek (terecht) geweigerd wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:10

Ik heb ooit 1 x een combinatie in de ring gehad waarvan ik echt dacht dat ik in Candid Camera/Bananasplit zat. Dat was Z1 maar de combinatie had bij mij in een L1 proef nog niet eens winst gereden, zo slecht was het rijtechnisch voor elkaar. Die reed in beide proeven een verliespunt en toen was ze naderhand echt ontzettend boos. Ik heb gewoon rustig uitgelegd wat ik ervan vond en waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar het enige wat ze kon doen was boos zijn en mij vertellen dat ik het helemaal mis had en ze gaf mij nog de schuld dat ik haar de 2e proef had laten rijden.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:47

Lijkt me ook echt niet makkelijk om jury te zijn maar zit ook wel eens een andere kant aan zo heb ik geschreven bij een jury die een Fries in de ring had en zei gewoon hard op dat die voor de kar hoorde.
Wist niet wat ik hoorde heb op secretariaat het ook wel gezegd maar er is niets mee gedaan zijn woord tegen het mijne ik had het “verkeerd begrepen “

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:01

Suzanne F. schreef:
Ik heb ooit 1 x een combinatie in de ring gehad waarvan ik echt dacht dat ik in Candid Camera/Bananasplit zat. Dat was Z1 maar de combinatie had bij mij in een L1 proef nog niet eens winst gereden, zo slecht was het rijtechnisch voor elkaar. Die reed in beide proeven een verliespunt en toen was ze naderhand echt ontzettend boos. Ik heb gewoon rustig uitgelegd wat ik ervan vond en waarom en hoe het beter zou kunnen. Maar het enige wat ze kon doen was boos zijn en mij vertellen dat ik het helemaal mis had en ze gaf mij nog de schuld dat ik haar de 2e proef had laten rijden.

Zoń paard heb ik in oktober gekocht. Z2 gestart met winst ( 1 keer volgens mij ergens achteraf gestart voor het sportpredikaat). Ik zat erop en dacht: Oke.......hoe ben je in godsnaam een Z2 proef doorgekomen. L1 komt eerst :D
Oke, er zat een bekende naam op en het is een mooie goedbewegende merrie. Maar ik train voorlopig thuis ff door tot ze echt Z klaar is :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:58

Ja dat herken ik ook, ook weleens een Z2 geklasseerde fokmerrie een tijdje ohz gehad..de oefeningen zaten er op maar geen enkele basis. Het is sowieso heel verschillende hoe paarden opgeleid zijn, een GP paard met een mond als beton heb je ook weinig aan imo. Maar kennelijk als het beeld er goed uit ziet en ze rijden hun oefeningen dan komen ze er toch.

Cantodea, dat soort dingen houdt je altijd vrees ik..beoordeelde hij wel gewoon normaal?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:15

MyWishMax schreef:
Of vroeger die winstpunt in de B dressuur zodat ze konden springen. Maar sorry, als je dat niet haalt kan je beter ook nog even wachten met springen. Dressuur blijft toch de basis.

Ik snap ook niet hoe mensen dat durven te vragen aan een jury. Zelfde als mensen die het stom vinden om 179 of 178 te halen en dan willen dat de jury dat verandert of tijdens jureren had moeten veranderen. Je hebt het dan niet verdiend, volgende keer beter en proberen meer speling te krijgen zodat het niet van 1 of 2 punten afhangt. Wil je echt uit medelijden een winstpunt krijgen? Daar schiet je toch niks mee op?
Of hoe ze boos kunnen worden op een jury, want het ligt nooit aan hen natuurlijk. Dat ook nog uiten tegen de jury is echt te bizar...

Oh Ja die b winstpunt :') ik reed met een tuiger, en was eigenlijk nog te jong en onervaren om hem goed nagefelijk te rijden. Haalde altijd net 179 punten :+ 1 keer puur op mijn figuren gereden, had ik 178 met het commentaar. Nette buiging in de hoeken en keurig afgewerkt maar paard loopt niet nageflijk dus hierom geen winst. Hij had zelfs nog wat 7’ens door gekrast en er een 6 van gemaakt :+
En ik wild toch zo graag gaan springen met dat paard :Y)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:20

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:

Zoń paard heb ik in oktober gekocht. Z2 gestart met winst ( 1 keer volgens mij ergens achteraf gestart voor het sportpredikaat). Ik zat erop en dacht: Oke.......hoe ben je in godsnaam een Z2 proef doorgekomen. L1 komt eerst :D
Oke, er zat een bekende naam op en het is een mooie goedbewegende merrie. Maar ik train voorlopig thuis ff door tot ze echt Z klaar is :D

Ik moet zeggen dat ik deze wel tricky vind... want iedereen heeft een andere rijstijl en je kunt niet zomaar verwachten dat als een Z met een paard heeft gereden, dat jij het dan ook kan.
Ik heb ook wel op Z paarden gereden waarbij ik het niet voelde, maar dan zat de eigenaar erop en dan ging het prima. Heb het met mijn eigen paard ook vaak genoeg gezien... met veel anderen ging hij als een krabbelende manegepony en veel aanleuningsproblemen door de bak. Dat waren mensen die mijn proeven vaak genoeg hebben gezien, en stomverbaasd aangaven dat hij nogal verrot aanvoelde. Ik kon er zelf mee lezen en schrijven.
Idealiter kan iedereen op jouw paard wegrijden, maar ieder paard heeft een verleden en iedere ruiter ook, dus in de praktijk werkt het dus niet altijd zo

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:29

Ik denk dat het meer zou moeten zijn dat idealiter iedereen met eenzelfde rijstijl zou moeten kunnen wegrijden op een paard. Ik ken toch zat ruiters die idd niet met mijn paarden overweg kunnen of konden, omdat de rijstijl gewoon compleet anders is. Terwijl andere er wel fijn op weg kunnen rijden of in ieder geval dezelfde stijl hebben en dus minder tegenstrijdig. Ik heb er meer last van als ik er daarna zelf weer op stap :') ik geef toch blijkbaar veel kleinere hulpen en zoek een ander gevoel. Plus dat sommige hulpen expres anders zijn vanwege beperking. Ik haat het als mensen dan van het paard verwachten dat die hun hulpen snapt en niet willen aanpassen aan wat het paard kent. Maar alleen hun eigen manier doordrukken. Dat was achteraf weer een hoop corrigeren en ik zal paarden nu vrij geven ipv een ander laten rijden.

Maar ik ken ook de paarden die idd even snel klaargestoomd zijn voor sport predikaat of 1 keer z starten vanwege verkoop. Waarbij de ruiters zelf al zeggen dat ze daar helemaal niet klaar voor waren. Alleen goede paarden met handige ruiter en veilig terrein.
Die paarden waren heel anders opgeleid geweest als die ruiter ze voor langere tijd zou hebben staan om uit te brengen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:16

Elisa2 schreef:
Ja dat herken ik ook, ook weleens een Z2 geklasseerde fokmerrie een tijdje ohz gehad..de oefeningen zaten er op maar geen enkele basis. Het is sowieso heel verschillende hoe paarden opgeleid zijn, een GP paard met een mond als beton heb je ook weinig aan imo. Maar kennelijk als het beeld er goed uit ziet en ze rijden hun oefeningen dan komen ze er toch.

Cantodea, dat soort dingen houdt je altijd vrees ik..beoordeelde hij wel gewoon normaal?

Ik vond dat ze een goede proef reed winst punt waardig maar die kreeg ze niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:32

Maar ben jij ook opgeleid tot jurylid? Want zelfs jury's onderling hebben verschillende meningen en kunnen wat punten verschillen.
Mensen die geen jury zijn kijken naar het geheel en niet per onderdeel en dan nog alle dingen die je per onderdeel en over de hele proef meeneemt. En dan kan het echt wel heel verschillend zijn tussen wat jury winstwaardig vindt (maar die zijn gewoon cijfers per onderdeel aan het geven) en wat anderen winstwaardig vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:39

Dat is wel erg sneu Cantodea...

Dat is precies het verschil MWM, of ze even doorgepusht zijn voor snelle winst en handel of predikaat of gewoon een normale gedegen opleiding hebben gehad.

Ik heb heel veel paarden gereden voor werk en aan een paard is toch wel goed te merken hoe het opgeleid is. Een beetje handige ruiter rijdt overal wel op weg, maar er zit toch wel een duidelijk verschil in of er een goede basis in zit of niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:11

Suzanne F. schreef:

Herkenbaar, jaren geleden ook in de Z1, paard liep niet echt regelmatig, stijf, geen lengtebuiging, 4takt galop, nauwelijks verruimingen enz enz enz. Resultaat van twee proeven : beide 1 verliespunt.
Ik ben er niet op aangesproken, maar mevrouw ging los op Bokt, compleet met ongefundeerde beschuldiging dat ik een Tinker hater was etc. Wat bleek: amazone was nota bene zelf b/L jury.
Pech voor haar dat ik van een paar kanten ingeseind werd door collega's die haar klaagzang /zwartmakerij op Bokt lazen en mij tipten.
Ik ben nog steeds verbaasd over zo weinig/geen zelfreflectie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:37

Dorine92 schreef:
Ik moet zeggen dat ik deze wel tricky vind... want iedereen heeft een andere rijstijl en je kunt niet zomaar verwachten dat als een Z met een paard heeft gereden, dat jij het dan ook kan.
Ik heb ook wel op Z paarden gereden waarbij ik het niet voelde, maar dan zat de eigenaar erop en dan ging het prima. Heb het met mijn eigen paard ook vaak genoeg gezien... met veel anderen ging hij als een krabbelende manegepony en veel aanleuningsproblemen door de bak. Dat waren mensen die mijn proeven vaak genoeg hebben gezien, en stomverbaasd aangaven dat hij nogal verrot aanvoelde. Ik kon er zelf mee lezen en schrijven.
Idealiter kan iedereen op jouw paard wegrijden, maar ieder paard heeft een verleden en iedere ruiter ook, dus in de praktijk werkt het dus niet altijd zo

Een goed gereden paard kan iedereen mee wegrijden, na een week of 6 is de rijderij eraf en komen de problemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:52

CharleyT schreef:
Suzanne F. schreef:

Herkenbaar, jaren geleden ook in de Z1, paard liep niet echt regelmatig, stijf, geen lengtebuiging, 4takt galop, nauwelijks verruimingen enz enz enz. Resultaat van twee proeven : beide 1 verliespunt.
Ik ben er niet op aangesproken, maar mevrouw ging los op Bokt, compleet met ongefundeerde beschuldiging dat ik een Tinker hater was etc. Wat bleek: amazone was nota bene zelf b/L jury.
Pech voor haar dat ik van een paar kanten ingeseind werd door collega's die haar klaagzang /zwartmakerij op Bokt lazen en mij tipten.
Ik ben nog steeds verbaasd over zo weinig/geen zelfreflectie.

Dat is triest inderdaad. Ik ben ergens wel blij dat ik in deze tijd van social media niet meer jureer. Ik heb wat shit over me heengekregen hoor. Die hadden helemaal losgegaan op social media.
Maar ik heb me inderdaad ook vaak verbaasd over het gebrek aan zelfreflectie. Ik heb ook aangegeven dat ze zichzelf eens moesten laten filmen, het gevoel is vaak anders dan het beeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:08

Het is ook lastiger op een simpeler paard voelt het al snel beter dan dat het er uit ziet.

Maar inderdaad, proeven en trainingen laten filmen is zo belangrijk voor het beeld.

En dan nog hoef je het niet altijd eens te zijn met de jury, maar het gemiddelde van tien proeven qua commentaar en punten zegt echt wel waar je staat als ruiter.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:44

Ik jureer tm M2 en denk dat ik aan struisvogel politiek doe... kop in het zand.
Want ik zie echt nul dingen voorbij komen op sm, maar zoek er ook niet naar.
In dat opzicht heb ik een dikke huid ontwikkeld denk ik. Jureer ook wel eens op mijn eigen stal, en dan hoor ik her en der heus wel wat onvrede. Maar ik heb de instelling zelf (ook als ik zelf wedstrijden rijd) als je je zo druk maakt om 1 of 2 proeven, dan zegt dat meer over de persoon zelf dan over mij.
Ik jureer naar de maatstaven zoals ik geleerd heb. En ik kan je vertellen, op een wedstrijd staan er heel veel juryleden langs de kant. :=
En dat het overall er "goed" uitzag betekend niet dat een proef perse winstpunt waardig is.
Maar dat is iets wat mensen nog steeds niet willen snappen.....
Dat een proef op 30 punten beoordeeld wordt en niet op hoe het er overall uitziet.

En ik ben een jury, 179.5 betekend dikke pech en niet winstpuntwaardig. Ik ga niet ergens zitten wroeten om er 180 van te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:53

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:08

DuoPenotti schreef:
Hebben jullie Z1 proef gezien met haar Fries.
De stukjes die ik daarvan zag waren wel fijn vond ik

https://www.facebook.com/brittdekker.official

Ja die zag ik ook voorbij in komen en dat zag er niet slecht uit vond ik heb al wel anders gezien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:20

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit.

Dressuur blijft natuurlijk ook een jurysport, iedereen heeft een eigen mening gebaseerd op eigen kennis, kunde en ervaring. (die nogal kan verschillen).
Net een halve punt missen voor een winstpunt kan best zuur zijn, of 20 punten verschil tussen verschillende juryleden op een kampioenschap.

Ik vind dat iemand dan best even mag balen, een half uurtje ofzo en daarna de schouders er onder en kijken naar wat beter kan en weer vooruit. :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:27

Worden dressuur proeven op wedstrijd eigenlijk proffesioneel gefilmd?
In onze discipline ( reining) word elke proef gefilmd omdat de jury terug moet kunnen kijken ( review) als ze het niet met elkaar eens zijn. Wij zelf krijgen deze videos gelijk via de app door gestuurd van het video bedrijf.
Altijd fijn om zelf je proef een paar keer terug te kunnen kijken om wat beter kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:32

Wat super zeg!

Nee dat is in de dressuur niet, filmen moet je zelf (laten) doen.