Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:tienus63 schreef:Probleemwolven mogen en worden geschoten in andere Europese landen.
Het is op Europees niveau gewoon toegestaan, dat wil zeggen Nederland zou dat ook kunnen en mogen doen.
Maar het gaat in dit topic niet over een enkele probleem wolf. Het gaat erom dat mensen vinden dat Nederland niet geschikt is voor de wolf en dat ze dus allemaal moeten worden geweerd.
De vraag is natuurlijk wanneer wordt de wolf een probleem?
Hebben we er al alles aan gedaan om ons land zo in te richten dat er aan beide kanten zo min mogelijk schade te betreuren op is?
Het gaat erom dat mensen niet willen inzien dat wij al generaties lang teveel landbouw/productie dieren houden die een te grote belasting zijn op de natuur. En men wil dit niet veranderen, men wil blijven volharden in het aanpassen van de natuur aan de eigen bedrijfsvoering.
Díe mentaliteit moet eindelijk anders.
Op de één of andere manier heeft men helemaal geen problemen met de grote aantallen dieren die jaarlijks worden doodgereden in het verkeer, en de duizenden die jaarlijks worden afgeschoten omdat het er anders teveel zijn. En inderdaad die afschuwelijke stalbranden, en gezonde dieren die met honderd duizenden geruimd worden. De dierenliefde is wel erg selectief.
Rizette waar haal jij de fantasie vandaan dat de wolf op de vlucht is uit Duitsland, en vervolgens gedwongen is om in Nederland te blijven?
En in welk jaar had Groen Links het voor het zeggen volgens jou?
Kendra; ik heb te doen met de mensen die een paar hobby diertjes hebben, waar ze ziel en zaligheid in stoppen, en die misschien niet veel geld hebben, in elk geval geen subsidie krijgen, en die zich daarom misschien genoodzaakt zien om met hun hobby te stoppen.
Maar de schapenhouders kunnen maatregelen treffen lijkt me?
En dat is niet overal even eenvoudig, dat geloof ik direct, en dus ben ik er ook voorstander van dat de overheid enige zorg uit handen neemt door middel van een goede subsidie regeling en goede voorlichting.
Ik vind het wel treurig als de enige optie waar jullie mee komen is "geen wolf in Nederland". En imo is het ook geen reële oplossing.
Dus wat hebben jullie nodig? Wat zou jullie voorstel zijn?
Rizette schreef:Heeft weinig met elkaar te maken, de bedrijven met grote aantallen productiedieren zitten grotendeels binnen. Vrij veilig voor de wolf het zijn de dieren van de mensen die de dieren graag buiten houden omdat dat veel diervriendelijker is of gezonder die in de problemen komen. De fokkers van rijpaarden, pony en paardenhouders, de alpaca' , de vrij lopende kippen, de honden , de katten, schaapsherders enz enz.
lies schreef:Rizette schreef:Heeft weinig met elkaar te maken, de bedrijven met grote aantallen productiedieren zitten grotendeels binnen. Vrij veilig voor de wolf het zijn de dieren van de mensen die de dieren graag buiten houden omdat dat veel diervriendelijker is of gezonder die in de problemen komen. De fokkers van rijpaarden, pony en paardenhouders, de alpaca' , de vrij lopende kippen, de honden , de katten, schaapsherders enz enz.
Maar vind je het niet logischer dat we de dieren beschermen, ipv de dieren die een gevaar opleveren gewoon afschieten? Mijn hele toom kippen (7 stuks) zijn vorig jaar door een vos gedood. Eigen schuld en ik voel me er ook nog steeds erg schuldig over. Maar ik heb er van geleerd, kippen moeten 'snachts naar binnen en mogen niet in de laurier slapen.. Dus de 3 kippen van mijn huidige toom, die ook in de laurier willen slapen, pluk ik er elke avond uit, zodat ze niet opgevroten worden. Ik ga toch niet alle vossen (en marters en buizerds en wat nog meer) doden omdat ik mijn kippen wil beschermen? Dat is toch de omgekeerde wereld?
En over dat moorden, mijn kippen zijn ook alle 7 'vermoord'. Kan me niet voorstellen dat die vos zoveel honger had, maar misschien wou hij/zij een voorraadje aanleggen?
josien_m_ schreef:Moorden doet de wolf uiteraard niet van nature. "Moord" is een mensenwoord. Maar ik begrijp heel goed dat het als moorden voelt wanneer er meer dode dieren zijn dan nodig is voor voedsel. Misschien kunnen we het daar dan over eens zijn?
cajabol schreef:Rien
Ik snap nog steeds niet wat dieren houden voor de slacht en vervolgens slachten te maken heeft met het verscheuren van een dier door een wolf
Wellicht is dat nu het hele probleem , het niet begrijpen, voelen, beseffen, dat er meer dan een miljoen dieren moedwillig gedood worden om opgegeten te worden. En....totaal onnodig. Ze worden levend niet uitelkaar gescheurd, dat is waar voor zover ik weet, maar wel gedood terwijl ze meestal nog aan het begin van hun volwassenheid zijn. Om het nog maar niet te hebben over de talloze dierproeven op kerngezonde dieren die geen kant opkunnen. Hoe denken we dat de dieren in de dierentuinen gevoerd worden? Allemaal gezonde dieren die hun leven worden opgeofferd zodat wij dieren kunnen gaan bekijken. Ik zou talloze a 4tjes kunnen volschrijven waarom wat wij mensen doen zoveel erger is dan de wolf die moet overleven.
Hoor net dat stal afgebrand is waar schapen en lammeren instonden. Ook weer zoiets. Hoe kan dat, net zoals de talloze branden bij varkens en kippen? Wij zijn toch zo goed voor onze dieren?
lies schreef:Rizette schreef:Heeft weinig met elkaar te maken, de bedrijven met grote aantallen productiedieren zitten grotendeels binnen. Vrij veilig voor de wolf het zijn de dieren van de mensen die de dieren graag buiten houden omdat dat veel diervriendelijker is of gezonder die in de problemen komen. De fokkers van rijpaarden, pony en paardenhouders, de alpaca' , de vrij lopende kippen, de honden , de katten, schaapsherders enz enz.
Maar vind je het niet logischer dat we de dieren beschermen, ipv de dieren die een gevaar opleveren gewoon afschieten? Mijn hele toom kippen (7 stuks) zijn vorig jaar door een vos gedood. Eigen schuld en ik voel me er ook nog steeds erg schuldig over. Maar ik heb er van geleerd, kippen moeten 'snachts naar binnen en mogen niet in de laurier slapen.. Dus de 3 kippen van mijn huidige toom, die ook in de laurier willen slapen, pluk ik er elke avond uit, zodat ze niet opgevroten worden. Ik ga toch niet alle vossen (en marters en buizerds en wat nog meer) doden omdat ik mijn kippen wil beschermen? Dat is toch de omgekeerde wereld?
En over dat moorden, mijn kippen zijn ook alle 7 'vermoord'. Kan me niet voorstellen dat die vos zoveel honger had, maar misschien wou hij/zij een voorraadje aanleggen?
Nikass schreef:Happinez niemand roept dat het makkelijk is. Maar als schapenhouder zal je wèl in actie moeten komen.
Op dit moment leren we de wolf dat schapen de makkelijkste prooi zijn. Kost weinig energie om ze te pakken, en energie is belangrijk in het overleven.
Zolang wij schapen op een presenteerblaadje blijven aanbieden: snachts in het open veld aan de bosrand, met een draadje op 50cm, maken wij de wolf steeds succesvoller in het op schapenvlees overleven.
Nog even en hij weet niet eens meer hoe ree smaakt.
Tijd om te stoppen met klagen en in actie komen. Hoe inventief kunnen we met zijn allen zijn?
Nikass schreef:Happinez niemand roept dat het makkelijk is. Maar als schapenhouder zal je wèl in actie moeten komen.
Op dit moment leren we de wolf dat schapen de makkelijkste prooi zijn. Kost weinig energie om ze te pakken, en energie is belangrijk in het overleven.
Zolang wij schapen op een presenteerblaadje blijven aanbieden: snachts in het open veld aan de bosrand, met een draadje op 50cm, maken wij de wolf steeds succesvoller in het op schapenvlees overleven.
Tijd om te stoppen met klagen en in actie komen. Hoe inventief kunnen we met zijn allen zijn?
sterregoud schreef:Moet men nu alles 24 /7 binnen zetten ? Is dat dierenwelzijn ?
cajabol schreef:Rien
Ik snap nog steeds niet wat dieren houden voor de slacht en vervolgens slachten te maken heeft met het verscheuren van een dier door een wolf
Wellicht is dat nu het hele probleem , het niet begrijpen, voelen, beseffen, dat er meer dan een miljoen dieren moedwillig gedood worden om opgegeten te worden. En....totaal onnodig. Ze worden levend niet uitelkaar gescheurd, dat is waar voor zover ik weet, maar wel gedood terwijl ze meestal nog aan het begin van hun volwassenheid zijn. Om het nog maar niet te hebben over de talloze dierproeven op kerngezonde dieren die geen kant opkunnen. Hoe denken we dat de dieren in de dierentuinen gevoerd worden? Allemaal gezonde dieren die hun leven worden opgeofferd zodat wij dieren kunnen gaan bekijken. Ik zou talloze a 4tjes kunnen volschrijven waarom wat wij mensen doen zoveel erger is dan de wolf die moet overleven.
Hoor net dat stal afgebrand is waar schapen en lammeren instonden. Ook weer zoiets. Hoe kan dat, net zoals de talloze branden bij varkens en kippen? Wij zijn toch zo goed voor onze dieren?
cajabol schreef:Het gaat erom dat er zo tekeer gegaan wordt over de wolf want het zo vreselijk vinden dat hij of zij schapen enz doodt, maar het niet net zo erg vinden dat de mens dieren dood vele vele malen meer dan de wolf. De wolf mag niet maar wij wel?
Kendra schreef:Huertecilla schreef:Kwestie van een nieuw evenwicht vinden: De dierhouders zich aanpassen net als eerder bij de vos, jagers minder natuurlijke prooi schieten en de overheid probleemwolven afschieten, de natuurbeweging dat accepteren.
Amen. Zo is het.....
Met wie ben ik het trouwens eens????