[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:49

fransje23 schreef:
speurneusc schreef:
ehhh tegenwoordig hebben vossen wel een natuurlijke vijand..... de wolf. En hoe denken jullie hoe de wolf een vos dood? Door hem te verscheuren (net als de honden meute) en dan mag het wel?????

Waarom zou dat niet mogen?

Als mens zijn wij in staat een dier op een minder gruwelijke wijze te doden. Waarom zou je dat dan niet doen in plaats van lachend toekijken hoe een dier verscheurd wordt?

Wat een rijke fantasie heb jij.
Waar staat dat ze dit lachend doen :?

Je haalt er steeds meer dingen bij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:50

fransje23 schreef:
speurneusc schreef:
ehhh tegenwoordig hebben vossen wel een natuurlijke vijand..... de wolf. En hoe denken jullie hoe de wolf een vos dood? Door hem te verscheuren (net als de honden meute) en dan mag het wel?????

Als mens zijn wij in staat een dier op een minder gruwelijke wijze te doden. Waarom zou je dat dan niet doen in plaats van lachend toekijken hoe een dier verscheurd wordt?

Dan gaat het je dus niet om de vos die verscheurd wordt eigenlijk.

_Mir

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:50

Goed dat hij is opgepakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:52

Onali schreef:
fransje23 schreef:

Men haalt volgens de vele sites in Engeland nogal wat trucs uit om het dier wat meer te laten lijden, dood nog wat uit te stellen of de dood nog net even wat gruwelijker uit te laten pakken of de vos meer stress te geven. Das algemeen bekend, als je dat niet leuk vind, die je denk ik niet mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 01:00

Wintu schreef:
Dan gaat het je dus niet om de vos die verscheurd wordt eigenlijk.

In de natuur is het vaak hard, het is wat is.

Een opgejaagde vos door honden laten verscheuren heeft niets met natuur van doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 01:10

Laatst bijgewerkt door fransje23 op 17-02-23 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 01:10

Wintu schreef:
Onali schreef:

Men haalt volgens de vele sites in Engeland nogal wat trucs uit om het dier wat meer te laten lijden, dood nog wat uit te stellen of de dood nog net even wat gruwelijker uit te laten pakken of de vos meer stress te geven. Das algemeen bekend, als je dat niet leuk vind, die je denk ik niet mee.

Ik snap deze discussie niet zo, mis ik iets? Er is eerder in dit topic eerder een nieuwsartikel met filmpje gedeeld waar dit letterlijk gebeurd. Waarom wordt hier zo minachtig gereageerd?

https://www.itv.com/news/2023-02-08/sic ... n-progress

Citaat:
This “grisly” event in the countryside was cheered on by those watching who seemed even more excited that two foxes had been found. Witnesses seen on the video include members of the hunt on horseback as well as hunt staff.

//

The Hunt Saboteurs Association say the video is “one of the most shocking we can recall”, adding that “When sabs aren't present and they're not hiding behind their smokescreen of trail hunting this is the reality of fox hunting.

"The gleeful sickening laughter when they realise there are two foxes to chase. The only unusual things about this video is that there are two foxes and that it's been made public."

After seeing the video, musician Brian May, who has previously spoken out against fox hunting, said: "This footage speaks for itself of course, it's so shocking and so disgusting that it can't leave any decent person in any doubt about what trail hunting really means."

Meanwhile naturalist and broadcaster Chris Packham said: "To witness this barbarity, this pre-meditated callous cruelty inflicted on a wild animal in the UK countryside in the 21st century is absolutely sickening.

"But this is the brutal face of fox hunting. This is not an isolated incident. We see this week in week out and the hunts have been exposed. They have been exposed for saying that they practice trail hunting -as indeed this hunt proclaimed as well.

"Well, that is not trail hunting. That is fox hunting pure and simple, and it is illegal. And I sincerely hope that all of those who are identifiable in this video are brought to justice.

//

In 2022, ITV News revealed footage of a fox in bag being released to an expectant group of bloodthirsty hounds. Ben Hood pleaded guilty to hunting a “bagged” fox.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:33

Gadver, hier wordt ik kotsmisselijk van..mensen die voor de lol een ander dier zo gruwelijk aan hun eind laten komen die zie ik liever nooit meer in de buurt van wat voor een dier dan ook.

Afschieten om de populatie te beheren omdat er anders problemen ontstaan, oke..zolang dat goed gebeurd en ze in een keer dood zijn dan moet het waarschijnlijk in sommige gevallen. Maar dit..nee.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:10

Zo eens Elisa2, je wordt er kotsmisselijk van. Maar trouwens ook jagers die zogenaamd onder het mom van populatie beheer hazen en vossen schieten wordt ik misselijk van. We moeten goed beseffen dat 1 kogel geen dier dood. Naast ons gillende hazen gehoord die afschuwelijk aan hun einde komen. En een vos die gewoon een nestje heeft, wordt afgeschoten. Heeft niets meer met populatie beheer te maken. Er zijn amper nog hazen en vossen. Politie kan niets doen want het is toegestaan in NL.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:13

Hoezo, vossen zijn toch beschermd in Nederland?

Wat gaat hier dan mis? of is dat wat voor een andere discussie?

Hmja, ik weet wel dat hazen worden geschoten ook als er myxamatose heerst..dan is afschieten vriendelijker. Maar goed, ook genoeg die gewoon jagen voor de leuk natuurlijk.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:23

Lusitana schreef:
In de video duidelijk te zien dat de ruiter heel beleefd vraagt ruim baan te geven en dat hij het plan heeft om het hek te springen en dat de persoon die uiteindelijk geraakt wordt NIET kijkt of luistert
Wel doet het mij overkomen alsof hij weg wilde lopen en niet dat hij opzettelijk daar uitkwam, want hij keek de andere kant op Het is een beetje verkeerde plek op het verkeerde moment gebeuren dat voorkomen had kunnen worden als hij simpelweg had opgelet
Ze kappen de video ook wel tactisch af, maar de rest van de groep volgde duidelijk niet en hebben vast wel afgewacht tot er hulp was aangevraagd voor het slachtoffer, en de scheldkannonade is ook weggepiept, maar de schurken in dit verhaal waren de activisten en niet de ruiter die echt niet midsprong wat had kunnen doen, of de anderen in de groep jagers

Marilu, jachtpaarden springen zeer gemakkelijk, daar worden ze op geselecteerd en springen vaak nog met onhandig zittende zware ruiters Ze kunnen zo´n hek nog vanuit stilstand springen,zeker de grotere dieren Smal is niet lastig als het zo mooi omlijst wordt met bomen en een persoon

:') :')
Het maakt echt geen mallemoer uit of iemand het heel beleefd gevraagd heeft en wat die vrouw daar deed. Je mag gewoon niet het bewuste risico nemen om een ander mens te verwonden of te doden. En dat nam deze ruiter. Daarom is hij gearresteerd. Je staat niet boven de wet omdat je het aardig vraagt of omdat je het niet eens bent met waarom die vrouw daar stond! Echt... Al stond die mevrouw op die ruiter zijn privé terrein, dan nóg mag hij dit niet doen. Iets met wetten, waar gelukkig niemand boven staat.

Als er iemand verkleed als paashaas op een formule 1 parcours gaat staan dan mag Max Verstappen er ook niet overheen rijden. Ook niet als de organisatie vriendelijk en beleefd heeft gevraagd of de paashaaspersoon weg wil gaan.
Dan gelast je inderdaad de jacht af, wacht je of... hey, idee :)* je belt de politie. Dat is het enige dat je mag doen in zo'n situatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:36

Even neutraal gezien
Wat viel er te bereiken met het bezetten van een hek om doorgang te versperren?
Door te filmen en hopen op een confrontatie op welke manier dan ook, is het mogelijk de jagers slecht weg te zetten bij tegenstanders en sympathie te winnen voor henzelf en hun doel

Hebben ze doorgedacht over hoe gevaarlijk dit kon zijn, nee, of ze vonden het waard om hu leven te geven voor hun doel

Hebben ze zich op dat moment onbezonnen gedragen? Absoluut, maar ze zullen zelf vinden dat ze in hun recht stonden

Treft de ruiter enige blaam? Nee, hij heeft vriendelijk gevraagd ruim baan te geven, toonde duidelijk aan dat hij ging springen, de man begon zich plotstelijk te verplaasten en een botsing was daardoor, en om geen enkele andere reden, onvermijdelijk

Is de ruiter verantwoordelijk voor letsel aan die man? Wettelijk gezien wel, zijn paard heeft het letsel aangebracht

Veranderd dit de wet betreffende jacht of hoe jachtverenigingen functioneren? Nee

Is er een doel bereikt? Als het doel was om jagers in een slecht daglicht te stellen, dan is het deels bereikt, er zijn mensen die blaam bij de jagers zullen zoeken, maar dit zijn mensen die op zich al tegen de jacht te paard zijn, dus die hebben niet veel nodig om het vuur op te laten waaien

Zijn er effectievere manieren te bedenken om wetten aan te vechten om bv aan jacht gerelateerd uitgraven van vossen (ja zielig) te verbieden? Absoluut, op politiek niveau

Zal een verbod op zo´n activiteit landeigenaren per definitie stoppen om op hun eigen land te doen waar ze zin in hebben? Niet echt, ze hebben alleen last van een verbod als ze betrapt worden
Het is een mentaliteits ding en de mentaleit van mensen veranderd niet door verboden maar door inzicht en om het helemaal rond te breien, protesten kunnen soms mensen inzicht geven, maar meestal leiden protesten in de vorm van hinder het tot weerstand tegen activisten en vanuit haat komt geen plotselinge dierenliefde ofzo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:51

Maar is het bij dit filmpje zeker dat deze jacht dus die vos wel jaagt?

Op wat voor soort sites is dat gevonden?
Want we weten zelf ondertussen ook wel dat de activisten clubjes de waarheid niet zo nauw nemen en deze vertellen wanneer en hoe het hen zelf goed uitkomt.
Zie de sprookjes die pro-wolf verteld als voorbeeld.

Ja als dit zeker is, geen aanname of misschien dat, dan is actievoeren zeker terecht.
Maar het blijft een dommie om niet op te letten als de ruiter zegt te gaan springen.
En de ruiter reed nog steeds niet bewust op de mensen af.
Ook al zou die hele jacht omstreden zijn staat het los van dit ongeval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:02

Er zijn wel voorbeelden dat er wel bewust op Sabs wordt ingereden. Zowel met auto's als met paarden.
Het is al met al een heel grimmig geheel.

Ik snap niet dat mensen er zomaar vanuit gaan dat het wat betreft de jacht allemaal keurig volgens de regels gaat en de activisten bij voorbaat fout zijn.
Is bijna naïef!

Idem met het bewerken van beeldmateriaal, ik denk altijd dat beiden kanten van een verhaal materiaal aan passen aan " hun waarheid/wens".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:11

Ja dat er veel voorbeelden zijn van bewust inrijden zal best, hier duidelijk niet.
En zonder beeld materiaal is het bij andere momenten ook maar net wie je het vraagt.

naïef de andere kant op bestaat ook Fransje, alles geloven van die activisten.
want ze jokken te vaak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:23

DuoPenotti schreef:
Ja dat er veel voorbeelden zijn van bewust inrijden zal best, hier duidelijk niet.
En zonder beeld materiaal is het bij andere momenten ook maar net wie je het vraagt.

want ze jokken te vaak.

Ja maar er zijn ook zat activisten die dat niet doen. Niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Zo zijn er ook vast jachtruiters die hun paarden niet aan risico’s blootstellen of een endorfinekick krijgen van het zien van het verscheuren van een vos.

Er is niets mis met activisme. Maar het lijkt een vies woord geworden. Zat activisten die ook voor jouw rechten zich hard inzetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:29

Ik zeg ook niet alle.
Ik zeg te vaak.
En ja daardoor zijn ze voor mij wel allemaal in achting gezakt dat klopt. Misschien niet eerlijk van mij, maar zo werkt het denk ik wel vaak.

En voor welke zaak zetten ze zich in voor mij?
Klimaatdrammen? De boeren met leugens zwart maken?
Doe het maar een tandje normaler, een activist gaat voor mij te ver.
Demonstreren ergens voor wel dikke prima, ergens op gaan zitten, vastketenen, inbreken, nee.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:34

nee hoor eliza, vossen zijn niet beschermd. Was het maar zo. Hazen zijn er ook nog maar weinig, en worden echt alleen nog voor het plezier van de jager geschoten. Meestal meerdere kogels voor nodig voordat het arme dier uit zijn lijden is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:38

cajabol schreef:
nee hoor eliza, vossen zijn niet beschermd. Was het maar zo. Hazen zijn er ook nog maar weinig, en worden echt alleen nog voor het plezier van de jager geschoten. Meestal meerdere kogels voor nodig voordat het arme dier uit zijn lijden is.

Citaat:
Konijnen mogen in het jachtseizoen 2022/2023 niet worden bejaagd en voor hazen geldt een jachtverbod in de provincies Groningen, Limburg en Utrecht.

dan is het stropen, geen jagen, voor konijnen en op enkele plekken voor hazen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:00

DuoPenotti schreef:
want ze jokken te vaak.

Wie zegt dat je alles moet geloven wat wie dan ook zegt?
Doe zelf onderzoek en vorm een mening door zaken vanuit het perspectief van beide kanten te bekijken.

In veel gevallen is er simpelweg geen partij die op alle fronten gelijk heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:04

Daarom vraag ik ook over dit bericht, waar staat het dat hier op die vos werd gejaagd? Dus niet enkel slipjacht was?
Ik ken de sites van Engeland niet.

Is dat echt op zo'n extremisten site, dan neem ik een zak zout bij de waarheid.
Staat het op een site van meer normaal denkenden dan kan ik het beeld vormen dat het wel eens heel goed waar kan zijn. En begrijp ik een demonstratie (nee nog steeds niet het op de route gaan zitten)

Voor nu vind ik het stemmingsmakerij, alleen de titel al.
Die is gewoon, doos loopt zelf voor paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:43

Nogmaals over die sprong/het hek/ de ruimte die er was.
Het helpt als je hier het UK perspectief bij neemt. Ze hebben daar echt andere gewoonten en gebruiken.

Wat wij hier al heel spannend vinden (SGW/eventing) is daar volgens mij bij een veel groter deel van de paardensporters iets voor mietjes die alleen op gemaaid gras een keurig rondje durven te springen ;)

Dus dat hek en de omstandigheden daar rond omheen kan je wellicht beter in dat licht bezien. Want veel meer ruiters en paarden (tov van NL) vinden dat 'normaal'.

Zeggen dat dat hek gevaarlijk is is een beetje vergelijkbaar als een manege ruiter die naar een appyuement kijkt en denkt wauw, dat lijkt mij moeilijk. Of een ruiter die nog nooit hoofdstelloos heeft gereden en denkt dat dat rocket science is.

Ik heb al eerder een facebook pagina gedeeld. Maar dit bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=G7ZMK-f40qs
We hebben het over dit land. Dat moet je één op één vergelijken met onze kijken op paarden en paardensport.

Iedereen mag hier overigens iets van vinden vervolgens. Maar het kan behulpzaam zijn dit even te snappen.

Nogmaals ik rij zelf een beetje eventing en kijk hier ook :wow: naar. Maar heb ook genoeg filmpjes voorbij zien komen om er een beetje meer van te snappen. (en te waarderen)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-02-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:45

cajabol schreef:
Zo eens Elisa2, je wordt er kotsmisselijk van. Maar trouwens ook jagers die zogenaamd onder het mom van populatie beheer hazen en vossen schieten wordt ik misselijk van. We moeten goed beseffen dat 1 kogel geen dier dood. Naast ons gillende hazen gehoord die afschuwelijk aan hun einde komen. En een vos die gewoon een nestje heeft, wordt afgeschoten. Heeft niets meer met populatie beheer te maken. Er zijn amper nog hazen en vossen. Politie kan niets doen want het is toegestaan in NL.

Ik word soms een beetje moe van het beeld wat er geschetst word door 'natuurliefhebbers' . Vossen halen zelf op een hele nare manier het complete nest van weidevogels leeg. Vroeger zag ik dat amper bij ons in de polder, nu zie ik heel vaak het werk van de vos en dan is 'teveel' vos ook gewoon niet goed :o

De aanwezigheid van de vos is echt ENORM toegenomen de afgelopen jaren en hij heeft amper tot geen natuurlijke vijanden he...

Kijk, voor een beeld:

Verspreiding vossen in NL voor 2008
Afbeelding

Na 2008
Afbeelding

Staat voor mij overigens los van het filmpje en de vossenjacht in de UK.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:24

[***] schreef:
Ik snap deze discussie niet zo, mis ik iets? Er is eerder in dit topic eerder een nieuwsartikel met filmpje gedeeld waar dit letterlijk gebeurd. Waarom wordt hier zo minachtig gereageerd?

https://www.itv.com/news/2023-02-08/sic ... n-progress

In dit aangehaalde filmpje zie je inderdaad dat een vos uit zijn hol wordt geplukt, maar je weet niet om welke reden dit wordt gedaan. Tegelijkertijd gaat er een andere vos vandoor en daar gaan de honden achteraan, dat kun je die honden niet kwalijk nemen, dat zit in hun natuur. Er wordt gelachen, maar dat is ook begrijpelijk en die tweede vos is helemaal niet aangeraakt. Het filmpje stopt en we weten dus niet wat er met de twee vossen is gebeurd. De huntsman heeft misschien de honden terug geroepen, zou zomaar kunnen. Als je het filmpje verder kijkt, wordt er op 1.42 gezegd dat 'they almost served up the fox to the hounds' en dit is bedoeld als een verschrikkende boodschap maar feitelijk is er met de vossen dus niets gebeurd behalve dat ze uit hun hol zijn. DIt filmpje is dus stemmingmakend fake news en er is niets uit af te leiden dat de vossen akelig aan hun einde komen. Denk er ook even aan dat de landeigenaar een controlerend beleid voert op de vossenstand.

Over het filmpje van de jager die gehinderd wordt door de activist: domme actie van de activist en hulde voor het paard. Een paard heeft het recht om ongehinderd over hindernissen te springen. De activisten kunnen het paard aanklagen, het zijn immers dierenRECHTactivisten en dan zullen we zien hoe het paard oordeelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:51

Veronica2 schreef:
In dit aangehaalde filmpje zie je inderdaad dat een vos uit zijn hol wordt geplukt, maar je weet niet om welke reden dit wordt gedaan. Tegelijkertijd gaat er een andere vos vandoor en daar gaan de honden achteraan, dat kun je die honden niet kwalijk nemen, dat zit in hun natuur. Er wordt gelachen, maar dat is ook begrijpelijk en die tweede vos is helemaal niet aangeraakt. Het filmpje stopt en we weten dus niet wat er met de twee vossen is gebeurd. De huntsman heeft misschien de honden terug geroepen, zou zomaar kunnen. Als je het filmpje verder kijkt, wordt er op 1.42 gezegd dat 'they almost served up the fox to the hounds' en dit is bedoeld als een verschrikkende boodschap maar feitelijk is er met de vossen dus niets gebeurd behalve dat ze uit hun hol zijn. DIt filmpje is dus stemmingmakend fake news en er is niets uit af te leiden dat de vossen akelig aan hun einde komen. Denk er ook even aan dat de landeigenaar een controlerend beleid voert op de vossenstand.

Wat zou een goede reden kunnen zijn om vossen uit te graven en vervolgens voor een meute jachthonden te houden? :)

Er zijn drie mensen voor dit voorval gearresteerd. Het is verder aan de wetgever om te oordelen maar ze zijn sowieso in overtreding vanwege het grote aantal honden bij het "flushen" van de vossen.