Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:29

Maar als het 300 meter is, pak je dan de trailer?
Of is het meteen een mooie oefening?

Ik heb dat ook wel eens uit voorzorg met een hengstenketting gedaan. (zonder bit maar door het halster)
Jong paard dat een stuk verderop in de wei stond.
Was geen drukke weg, maar kwam wel op een drukke weg uit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:31

DuoPenotti schreef:
Ja precies mag.
Die neusmeter gewoon altijd. En dan geen let er de volgende keer op dat. Nee wegwezen.

Dit is wel een van de simpelste regels om te checken.

De KNHS is naarstig op zoek naar meer toezichthouders, opgeven voor de cursus kan via de website.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:33

Zou ik gezond zijn geweest was dat zeker een optie. Helaas kan ik niet garanderen op de afgesproken tijden er te zijn.

Ik ben ook niet bang voor de confrontatie, dus zou me prima hebben gepast.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:38

DuoPenotti schreef:
Maar als het 300 meter is, pak je dan de trailer?
Of is het meteen een mooie oefening?

Ik heb dat ook wel eens uit voorzorg met een hengstenketting gedaan. (zonder bit maar door het halster)
Jong paard dat een stuk verderop in de wei stond.
Was geen drukke weg, maar kwam wel op een drukke weg uit.

Pak jij liever een bit?

Als 300 meter niet veilig aan de hand met een halster kan, is een bit imo niet de oplossing en pak ik liever een trailer. Elisa gebruikt dat bit namelijk als een controle middel zoals zij dat beschrijft bij probleem paarden "(die succes hebben gehad met losrukken oid)", dat betekend dat ze weet dat een paard zich los zal willen RUKKEN en dat ze het paard met het bit in de mond wil controleren tijdens het rukken.

Sorry, maar ik pak dan echt liever voor 300 meter een trailer, dan dat ik een paard zou willen pijnigen op die manier. Als een paard fatsoenlijk aan de hand kan lopen met een halster, dan is die 300 meter imo een mooie oefening. Wil het aan een halster niet veilig, dan de volgende keer weer met de trailer, en dan door blijven oefenen, net zo lang tot aan een halster lopen veilig kan.

Maar dat is mijn mening. Een bit mag imo nooit gebruikt worden om tijdens het "losrukken" de controle te willen houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:44

Maar om er achter te komen of het veilig gaat is wat extra's achter de hand wel zo prettig. IPV dat je daar achter komt als hij onder de vrachtwagen ligt.
Ik pakte dan geen bit, maar wel een hengstenketting.
Overigens was een trailer in mijn geval geen optie, want was geen paard van mijzelf.
Was ook geen plek om met trailer veilig te laden lossen in je uppie.

Dus nee trailer vind ik niet meteen een logische optie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:45

Ehm nee met losrukken pak ik liever een hengstenketting.

En van mij mag jij het op een andere manier doen hoor..ik snap dat dat met 1 paard en veel meer tijd ook een stuk makkelijker is. Ik ben liever consequent om gevaarlijke situaties te voorkomen en ook voor eigen lijfbehoud. Ga me daar ook verder niet over verantwoorden oid.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:55

Elisa2 schreef:
Ehm nee met losrukken pak ik liever een hengstenketting.

En van mij mag jij het op een andere manier doen hoor..ik snap dat dat met 1 paard en veel meer tijd ook een stuk makkelijker is. Ik ben liever consequent om gevaarlijke situaties te voorkomen en ook voor eigen lijfbehoud. Ga me daar ook verder niet over verantwoorden oid.

Ja een hengstenketting en een bit toch?

Ik heb te doen met meer dan 1 paard hoor, soms wel 30 op een dag en veiligheid boven alles, maar niet ten koste van het paard. Persoonlijk vind ik pijn (en je weet dat bij losrukken een hengstenketting en bit pijn gaan doen) geen goed/juist controle middel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:58

Nee alleen een hengstenketting.

Bit doe ik met wandelen langs de weg bij een paard dat niet veilig genoeg is (nog) zonder. Om ongelukken te voorkomen, better safe then sorry. Ook hier weer, snel ingrijpen zorgt ervoor dat je ze geen pijn hoeft te doen.

Het doel van de hengstenketting is juist dat het dier geen kans krijgt om zich los te rukken, snel ingrijpen dus om problemen te voorkomen daar hoef je het geen pijn voor te doen. Dat komt op handigheid aan.

Dan kom je ook weer bij het oorspronkelijke begin van dit topic, het is niet het hulpmiddel wat pijn doet maar hoe ermee omgegaan wordt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:02

Elisa2 schreef:
Nee alleen een hengstenketting.

Bit doe ik met wandelen langs de weg bij een paard dat niet veilig genoeg is (nog) zonder. Om ongelukken te voorkomen, better safe then sorry. Ook hier weer, snel ingrijpen zorgt ervoor dat je ze geen pijn hoeft te doen.

Het doel van de hengstenketting is juist dat het dier geen kans krijgt om zich los te rukken, snel ingrijpen dus om problemen te voorkomen daar hoef je het geen pijn voor te doen. Dat komt op handigheid aan.

Dan kom je ook weer bij het oorspronkelijke begin van dit topic, het is niet het hulpmiddel wat pijn doet maar hoe ermee omgegaan wordt.

Waarom heb je daar dan een bit of hengstenketting voor nodig en kan dat niet alleen aan een halster?
Je kunt op een halster toch ook snel/tijdig ingrijpen?

Elisa2

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:47

Uiteindelijk met een door jezelf getraind paard waar consequent mee om gegaan is kom je een heel eind

Maar zolang dat niet bevestigd is neem ik geen risico omdat ik niet graag heb dat ze verongelukken en onder een auto komen etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:00

Pijn mag imo nooit een middel zijn om de controle te houden. Dus als je niet veilig aan de hand met een halster langs de weg kunt, dan heb je er imo gewoon niets te zoeken met dat paard aan de hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:05

Zoals ik al zei, doe ik ze geen pijn met een bit in de mond. Dus je conclusie raakt kant noch wal.

Ben wel benieuwd hoe jij zoiets opbouwt met een jong, niet verkeersmak (bloed) paard en hoe je het veilig houdt. Want ergens moeten ze het leren..en als ze schrikken en je bent te laat dan verongelukken ze.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:07

T is wel een beetje geneuzel in de marge en persoonlijke verhalen dit toch?
Het onderzoek, if any, zal wellicht een grotere groep betreffen.. het is nog niet duidelijk hoe en waar t uitgevoerd gaat worden toch?

Ik dacht dat de wetgeving mbt staarten couperen er al kan door was? Staat in de OP dat dat klaar ligt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:15

Cer schreef:
T is wel een beetje geneuzel in de marge en persoonlijke verhalen dit toch?
Het onderzoek, if any, zal wellicht een grotere groep betreffen.. het is nog niet duidelijk hoe en waar t uitgevoerd gaat worden toch?

Ik dacht dat de wetgeving mbt staarten couperen er al kan door was? Staat in de OP dat dat klaar ligt?

Staart couperen mag alleen bij medische noodzaak anders is het verboden. Toevallig zijn er heel veel trekpaarden waarbij het noodzakelijk is en lopen die ook heel toevallig voorop bij de keuring...
Door alle gecoupeerde paarden uit te sluiten van evenementen ben je van deze loophole af.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:18

Elisa2 schreef:
Zoals ik al zei, doe ik ze geen pijn met een bit in de mond. Dus je conclusie raakt kant noch wal.

Ben wel benieuwd hoe jij zoiets opbouwt met een jong, niet verkeersmak (bloed) paard en hoe je het veilig houdt. Want ergens moeten ze het leren..en als ze schrikken en je bent te laat dan verongelukken ze.

Als je ze geen pijn doet met het bit in de mond, waarom heb je dan een bit nodig? Als je ze geen pijn doet met een hengstenketting, waarom heb je dan een hengstenketting nodig?

Ik heb het opgebouwd door eerst aan de hand te lopen waar het veilig kan. Een paard door grondwerk te leren op lichaamssignalen/taal te reageren en te leren dat ze rust en ontspanning kunnen vinden buiten je persoonlijke zone. Dat steeds verder uit te bouwen en steeds iets verder weg te gaan, maar altijd eerst op rustige weggetjes.

Als er vertrouwen tussen jou en het paard is, dan zijn middelen als een bit of hengstenketting niet nodig om controle te houden. Je kunt met die middelen niets sneller ingrijpen dan met een halster, maar je kunt ze wel meer pijn doen op het moment dat ingrijpen nodig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:25

Waarom gebruik jij dan een halster want als het op vertrouwen gaat zou je die ook niet nodig hebben toch?

Volgens mij kun je ze met een halster ook flink pijn doen.

Mijn opbouw is exact hetzelfde, alleen doe ik er voor de veiligheid wel een bit in. Zonder ze pijn te doen want ik ben ze gewoon voor. Het principe is hetzelfde.

Ik neem alleen geen risico dat ik ze eventueel los laat als ik niet snel genoeg zou zijn op een halster en om ervoor te zorgen dat ze geen vaart kunnen maken mocht dat het geval zijn.

Waar ik het ook over had waren situaties waar zo,n opbouw niet mogelijk is. Omdat daar de tijd niet voor is.

En paarden die succes hebben gehad met lostrek gedrag bij anderen en deze corrigeren. Die hebben geleerd dat ze sterker zijn. Alleen al een ketting om of bit in doen doet dan wonderen. Zonder dat je er wat mee of aan hoeft te doen. Want ze weten het gewoon.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:29

Tja ik wandel ook met touwhalsters ipv met een gewoon halster als ik met mijn 2 pony's uit wandelen ga. Als we ergens heen gaan met de trailer of op eigen/ander terrein wel gewoon met een halster. Maar voor mijn eigen gemoedsrust een touwhalster bij wandelen. Ook omdat ze al meerdere halsters hebben gesloopt tijdens het vaststaan en dat lukt bij een touwhalster gewoon niet. Naast dat de jongste pony het wandelen soms opvat als een moment om mij met hem te laten vliegeren. De oudste loopt gewoon zonder druk mee en zelfs vaak zonder dat ik het touw zelfs maar vast heb. Dus dan bij iets met minstens 5 keer hun gewicht en rukkracht dan zou ik langs de weg om bvb bij een bak te komen om te trainen wel een hengstenketting willen overwegen voor de veiligheid. Totdat ze daaraan normaal kunnen doen, dan zou ik pas overstappen op een touwhalster/gewoon halster.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:33

Daphara schreef:
Pijn mag imo nooit een middel zijn om de controle te houden. Dus als je niet veilig aan de hand met een halster langs de weg kunt, dan heb je er imo gewoon niets te zoeken met dat paard aan de hand.

En hoe denk je dat een gemiddeld paard het geleerd heeft?

Dus nee, dat is onzin.

Paarden is en blijft als goed rijden in zwaar terrein met een dikke 4x4: zo rustig als mogelijk maar zo lomp als noodzakelijk.

Maar met nuances scoor je geen kijkers en dus geen inkomsten, dat weten al die clubs, of het nu om dierenrechten, milieu of wat dan ook gaat: het moet shockerend en compromisloos zijn!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:55

Nou ja Ikke, er zijn natuurlijk mensen die het noodzakelijk vinden als t niet noodzakelijk is en ik denk dat we dit soort zaken aan dat soort mensen te danken hebben..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:09

Stel dat er een onderzoek wordt gedaan bij 250 willekeurige gekozen paarden en ruiters die met bit rijden. Van al deze paarden wordt direct naar de training of wedstrijd uitgebreid gecontroleerd. Dus met mondklem, hoofdlamp en door een ervaren dierenarts.

Is er hier iemand die zijn hand ervoor in het vuur zou durven steken dat 10%, of minder, van deze paarden mild tot heftig letsel in de mond heeft?

Ik zou dat niet durven in ieder geval.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:10

Cer schreef:
Nou ja Ikke, er zijn natuurlijk mensen die het noodzakelijk vinden als t niet noodzakelijk is en ik denk dat we dit soort zaken aan dat soort mensen te danken hebben..

Dat denk ik ook. En ik denk dat er heel veel niet noodzakelijk is wat sommigen heel normaal vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:12

Elisa2 schreef:
Ik snap ook nog steeds niet dat mensen contact verwarren met spanning..bij contact komt een beweging van de pink al door en alleen maar als het paard zacht in de mond is. Wat niet bereikt wordt met spanning op het bit..of een los vast contact. De ruiter heeft alleen de teugel vast en volgt de beweging van de mond naar voren toe.

Bij een losse teugel moet er eerst een enorme ophouding gemaakt worden om door te komen en dat wordt dan paardvriendelijker gevonden?

Ik vind het echt jammer dat kennelijk zoveel mensen nooit goed hebben leren rijden met een bit. Bij goed gebruik van een bit doet een ruiter er dus eigenlijk niet veel mee. Er is contact en verbinding en van daaruit is het dus een communicatiemiddel maar de hand doet heel weinig. Een keer een halve/ hele ophouding, de schouder verzetten en that's it. Een goede ruiter is vooral bezig met de achterhand en het paardenlijf en voelen, voelen, voelen.

Ik lees vooral heel veel onkunde en mensen die van daaruit oordelen. :o

Aanvulling hierop: Als je een contactteugel hebt en naar de hand toerijdt met been, neemt het paard aanleuning. Dit is overigens het grootste feestje als ruiter wanneer dat gebeurd. Iedere oefening daarna blijf je naar je hand rijden waardoor alles makkelijker wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:17

Ik heb er geen verstand van maar van wat ik zie zie ik maar heeeeeel weinig met een lichte aanleunend… de meeste paarden hebben een dikke trens die door de neusriem naar achter gedrukt wordt en ruiters die de spierbal gebruiken zodat de mondhoek constant op spanning staat .. ik heb dat altijd heel lastig gevonden dat dat blijkbaar is hoe t grotendeels gaat .. maar ik snap neusriemen ook gewoon niet dus het hele aanleuning verhaal zal, in ieder geval tegenover leken, beter uitgelegd moeten worden #wantmarketing

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:20

Zullen we het gezellig houden? Zoals een instructeur mij ooit leerde: Je hebt nooit 100% kennis van paardrijden, hij was 73 toen hij dat zei: Ik leer nog dagelijks en dat ervaar ik zelf ook.

Probleem in deze discussie is dat iedereen zijn eigen paard als voorbeeld ziet. Er zijn zoveel verschillende paarden dat een eenduidig antwoord meestal niet kan. Het Skala is eigenlijk het enige antwoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:29

Het Skala? Wat is dat?