Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:07

Asciugamano schreef:
tamary schreef:
Zover ik de telling ken zeker 51.

Ok.
Een wolf eet 3 - 4 kg per dag.
Maakt 200kg dus. Hoeveel schapen zijn dat? 4?

Maar ze doden er meer en eten niet alle.
Dus voor elk schaap dat gegeten wordt, doden ze er 5 (?)
Maakt 20 per dag, over heel Nederland.
Als ze alleen schaap zouden eten. (Dat doen ze niet, maar ok)

20 schapen per dag, tegenover meer dan 1,5 miljoen voor onze eigen consumptie….

De reden dat zwervende wolven een schaap pakken is omdat dat gemakkelijker is, op dat moment. Ze zijn risicomijdend en schapen staan nou eenmaal meestal in een afgelegen weitje, buiten.
Overigens lijkt het mensen niet zo veel uit te maken dat die beesten in weer en wind onbeschut tegen kou, regen of juist hitte staan. (En daaraan ook dood gaan. Ik vermoed meer dan 20 per dag, maar dat terzijde))

Om een lang verhaal kort te maken; naast het feit dat ik het hypocriet vind dus, zie ik het probleem ook niet zo hoor.

Ja natuurlijk is het verschrikkelijk als net jouw pony wordt gegrepen, verdrietig enz.
Maar om daarom nou een beschermde diersoort af te knallen waar er nog maar zo weinig van zijn….

Die anderhalf miljoen schapen is dat per dag in Nederland?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:10

Asciugamano schreef:
tamary schreef:

Ok.

De reden dat zwervende wolven een schaap pakken is omdat dat gemakkelijker is, op dat moment. Ze zijn risicomijdend en schapen staan nou eenmaal meestal in een afgelegen weitje, buiten.
Overigens lijkt het mensen niet zo veel uit te maken dat die beesten in weer en wind onbeschut tegen kou, regen of juist hitte staan. (En daaraan ook dood gaan. Ik vermoed meer dan 20 per dag, maar dat terzijde))

Om een lang verhaal kort te maken; naast het feit dat ik het hypocriet vind dus, zie ik het probleem ook niet zo hoor.

Ja natuurlijk is het verschrikkelijk als net jouw pony wordt gegrepen, verdrietig enz.
Maar om daarom nou een beschermde diersoort af te knallen waar er nog maar zo weinig van zijn….

Ik ga hier maar niet schrijven wat ik van zulke personen als jou vindt -:(-
Dan heb ik weer een ban van een paar maanden en dat heb ik er niet voor over.
Wij hebben ook schapen gehad,schapen kunnen heel goed tegen kou regen en wind,zelfs tegen hitte kunnen ze gewoon hoor.
Heb jij ook huisdieren?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:13

Ze hoeven van mij ook niet afgeknald te worden maar ik denk dat het in de toekomst wel gaat gebeuren. Stuk of vijf roedels nu? En ieder jaar een stuk of vijf welpen. Ze trekken wel weer weg, als het wild en het vee op is, zegt men. Maar ik vermoed dat voor velen de maat eerder vol is. Bovendien baart het me zorgen dat veel wolven helemaal niet schuw zijn. Ik denk dat dat ook problemen gaat geven met bijvoorbeeld huisdieren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:15

mysa schreef:
Ze hoeven van mij ook niet afgeknald te worden maar ik denk dat het in de toekomst wel gaat gebeuren. Stuk of vijf roedels nu? En ieder jaar een stuk of vijf welpen. Ze trekken wel weer weg, als het wild en het vee op is, zegt men. Maar ik vermoed dat voor velen de maat eerder vol is. Bovendien baart het me zorgen dat veel wolven helemaal niet schuw zijn. Ik denk dat dat ook problemen gaat geven met bijvoorbeeld huisdieren.

Ik vindt wel dat de wolven afgeschoten moeten worden.
Wat een ellende brengen die dieren mee zeg!!
Wij hebben nog geen last van wolven maar wanneer ze hier ook komen heb ik altijd wat in mijn zak om me te verdedigen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:22

Ik vind dat toch lastig hoor, wolven maar afschieten omdat ik bang ben voor mijn pony.

Ik heb er al een paar jaar last van, lig er letterlijk wakker van. Denk steeds dat ik iets hoor. Wat helemaal niet kan want ik ben doof.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:23

loriene schreef:
mysa schreef:

Wij hebben nog geen last van wolven maar wanneer ze hier ook komen heb ik altijd wat in mijn zak om me te verdedigen.

In Duitsland lopen er zo'n 400 heb ik gelezen. Daar zullen er ongetwijfeld een groot aantal van richting Nederland gaan. Afschieten heeft dus niet veel zin vrees ik. Maar hoe het dan in de hand te houden? Geen idee.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:28

mysa schreef:
Ik vind dat toch lastig hoor, wolven maar afschieten omdat ik bang ben voor mijn pony.

Ik heb er al een paar jaar last van, lig er letterlijk wakker van. Denk steeds dat ik iets hoor. Wat helemaal niet kan want ik ben doof.

Wij wonen nu sinds kort in groningen,paarden aan huis.
Hier nog geen wolven alleen een paar maand terug wel schapen gepakt een paar dorpen verderop.
Loop met onze hond wel het veld in maar blijf toch wel op mijn hoede.Heb de hond ook niet meer los.
En heb dus echt wel wat in mijn zak om toch mijn hond te verdedigen want wanneer ik een wolf zou tegenkomen gaat onze hond denk ik wel tekeer.
Ik hoor ook weinig zonder mijn gehoorapparaatjes dus kan je de hand geven :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:31

O geen schadevergoeding voor hobbydieren dus...

Afbeelding

En een draad langs de grond is niet voldoende, het moet ook ondergronds afgebakend worden tegen graven.

Nou ja, ik heb iig met het oog op de donkere dagen nu de regel ingesteld dat mijn dochter vanaf dat het gaat schemeren niet meer alleen de tuin in mag.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:32

loriene schreef:
mysa schreef:

In Duitsland lopen er zo'n 400 heb ik gelezen. Daar zullen er ongetwijfeld een groot aantal van richting Nederland gaan. Afschieten heeft dus niet veel zin vrees ik. Maar hoe het dan in de hand te houden? Geen idee.[/quote]

https://www.facebook.com/watch/?ref=sav ... 7445147640

Dezen maar even laten overkomen,weten wel raad met een roedel wolven,fluitje van een cent

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:48

Asciugamano schreef:
Rivendell schreef:
Van die 50% landbouwgrond is een groot deel ook natuur. Nederland kan niet alleen uit bos of heide bestaan, dan verlies je ook diversiteit

Een deel van de landbouwgrond is natuur?
Die snap ik niet…
Klinkt tegenstrijdig.
En als dat zo was, waarom wordt dat dan apart genoemd?

Weet je hoeveel weidevogels er broeden op grasland? Hoeveel hazen in de maïs wonen?
Hoeveel reeën er grazen op weides. Daarom hoort landbouw grond ook bij natuur

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:56

Asciugamano schreef:
tamary schreef:

Ok.

Ligt er ook maar net hoe je er tegen aan kijkt. Je kunt het ook zien dat een wolf een veelvraat en een kampioen voedselverspilling is. Vooral als je kijkt wat 1 exemplaar allemaal afslacht en vervolgens allemaal laat liggen.

Popstra

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:11

Wolven moeten zeer zeker af geschoten gaan worden.
Het gaat gewoon weeral de verkeerde kant op met ook dit keer mislukte ,,Wens Natuur,,

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:13

Asciugamano schreef:
tamary schreef:

Ok.

Serieus? Risicomijdend? Een boer die zijn schapen net buiten zet, let wel, overdag en kort daarna ziet dat de wolf 4 schapen pakt in kort tijdsbestek...

Waarom zijn die dieren nog beschermd, er zijn er namelijk genoeg? Ik bedoel... in nog geen 3 jaar tijd zijn er hier Al minstens 50, dat worden er alleen maar meer als er niks gedaan word.

Dan nog je verhaal over dat als wij de reetjes niet af zouden knallen dat ze dan die wildstand wel in toom houden. Bijzonder dat er hier geen enkele wolf in de buurt is maar wel minstens 250 damherten rond lopen die bijna een plaag aan het worden zijn. En let wel, ik woon in bosrijk gebied en niet in de randstad zoals iemand anders aannam.

Ik begrijp niet helemaal dat je het wel oké vind dat beesten levend verscheurd worden en voor half dood achtergelaten worden omdat dat de "natuur" is omdat het door een wolf gedaan word maar de slacht is zielig.

De wolf hoeft van mij niet uitgeroeid te worden, maar hij past niet hier in dit dichtbevolkte land.
Dus ja hier in Nederland zodra ze wel een gevaar zijn dan wel beheer dus...

In andere landen als ze problemen geven mogen ze ook geschoten worden en hier gaan we een beetje hulpeloos toe kijken want het mag niet?

Als ze dan toch zo "schuw" zijn waarom worden ze dan dagelijks gezien.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:42

Ik zie nooit een vos, terwijl ik weet dat ze hier zijn. Dassen net zo goed, hebben we wel pootjes van in de bak gehad. Maar die zie je nooit. En die wolven worden dagelijks gezien.
Ik denk dat er zeker meer dassen en vossen in Nederland zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 23:02

Sanet schreef:
Ik zie nooit een vos, terwijl ik weet dat ze hier zijn. Dassen net zo goed, hebben we wel pootjes van in de bak gehad. Maar die zie je nooit. En die wolven worden dagelijks gezien.

of waren ... want die lust die ook wel.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:02

Sanet schreef:

Sinds de wolf actief is in Drenthe zijn er 19 dassen verdwenen(die niet zijn aangereden) in een bepaalde regio van Drenthe.

Daarnaast zijn er ook meer verkeersslachtoffers dit jaar, kan natuurlijk ook door de droogte komen.

Maar het is wel opvallend. En vossen zitten er ook genoeg, teveel zelfs op sommige plekken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:13

Asciugamano schreef:
Wereldwijd wordt ongeveer 97% van alle dieren in gevangenschap gehouden.
De meesten voor onze consumptie.

Van de week had ik dit gelezen en ik vond het een raar percentage en nu had ik even mogelijkheid om daar wat verder in te duiken. Waar je denk ik naar refereert is het onderzoek naar percentage van gewicht, een onderzoek Paul MacCready uit 1998. Het totale gewicht van gehouden dieren, huisdieren èn mensen samen zou uit komen op 97%, de overige 3% gewicht zou van wilde dieren zijn.
Dat is niet hetzelfde als individuele dieren tellen, want als je naar gewicht kijkt dan staat 1 paard van 600kg gewicht al gelijk aan 180.000 huismussen van elk ongeveer 30 gram. 179.999 dieren tel je dan dus al niet mee... Leven die dan niet ofzo? Bestaan ze niet? Imo zegt het onderzoek dus helemaal niets over aantallen dieren in gevangenschap en in vrijheid, want daar ging dat onderzoek niet over, het ging over het gewicht wat ze vormen. Daarbij zit de diersoort 'mens' zelf dus ook in die 97% inbegrepen, dat hele onderzoek is daarom in mijn ogen niet relevant als argument.

De hoeveelheid geslachte schapen die je noemde, 1,5 miljoen per dag, heb ik ook opgezocht. Ik kwam uit bij onderzoeken waarin ze aangeven dat dit wereldwijd is. In Nederland hebben we niet eens dat aantal schapen, naar schatting leven hier onder de miljoen schapen, elke dag 1,5 miljoen dood maken zouden we hier een halve dag vol kunnen houden.

-

Verder wil deze stedeling nog even melden dat ik het echt heel erg vind hoe er zo met levende dieren wordt omgegaan, met de wolf zelf en ook met de dieren die worden gepakt en het leed wat dat veroorzaakt. Imo is het toelaten en beschermen van de wolf echt een achteruitgang op gebied van dierenwelzijn, ik vind het heel erg zonde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:16

Kan dat vega gebeuren niet gewoon elders besproken worden?
Heeft niets met de wolf en de problematiek te maken.
Immers de opgesloten consumptiedieren hebben er geen last van, diens eigenaren ook niet.
Het gaat alleen om weide dieren, van burger als boer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:27

Tuurlijk, ik zal erover ophouden. Waar het mij om ging was aantonen dat appels met peren werden vergeleken. Dat plasje heb ik gedaan, ben klaar nu :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:28

DuoPenotti schreef:
Kan dat vega gebeuren niet gewoon elders besproken worden?
Heeft niets met de wolf en de problematiek te maken.
Immers de opgesloten consumptiedieren hebben er geen last van, diens eigenaren ook niet.
Het gaat alleen om weide dieren, van burger als boer.

Helemaal mee eens. En ik had Asciugamano de vraag gesteld over die 1,5 miljoen geslachte schapen, maar helaas wordt daar niet door haar op gereageerd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:09

Zo meteen in een vandaag (npo1) gaat het over Friesland en de wolf.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:44

Gisterenavond ook weer een wolf gespot bij iemand in Uffelte ( vlakbij Wittelte ) , stond in haar wei bij de paarden .... :\
Zij blij dat ze nog een laatste avondronde ging doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:02

Hoe houd jij jouw pony dan veilig? Sluit je hem op in de stal, vertrouw je op wolfwerende omheiningen? Of zeg je gewoon, dikke prima als de wolf mijn pony aan stukken scheurt?[/quote]
24/7 buiten in een kudde. 500 meter van het bos midden op de veluwe, geen wolfwerende omheining.

Maar dit zet zich al snel voort in een onderbuik discussie , waar niemand eens van een beetje afstand wil kijken naar het probleem.

Min konijnen zijn een keer uitgeroeid door een roofdier. Acht stuks dood . En ja dat was vreselijk, ik kon dat dier wel wat aandoen, maar daarom wil ik nog niet heel Nederland ontdoen van hermelijnen, marters en anderen.
Wolfwerende omheiningen zullen helpen , 100% ,nope dat niet uiteraard.

Maar we accepteren wel dat :

- dieren doodgereden worden twee weken geleden nog , hondje van de buren tijdens het uitlaten door een scooter doodgereden )
- Honden andere dieren doodbijten ( kippen, soms een andere hond, ook wel een schapen )
- Katten een probleem zijn voor de vogelstand in de stad ( kleine moordenaars zijn dat ook )
- we 1,6 miljoen dieren per dag slachten. ( veel meer ponies en schapen per dag dan die de wolf ooit kan doden )
- Jagers heel veel dieren afschieten

Waarom dat wel , en die paar dieren die de wolf pakt niet ?

Tuurlijk, we moeten het in de gaten houden ( en dat gebeurd ook ) en we moeten leren, maar elke wolf afschieten omdat we hem eng vinden .... Dan staan we erg ver van de natuur af.[/quote]

Niet een wolf gaan vergelijken met andere dieren.
Is totaal wat anders.
Paar dieren die de wolf vermoord? Volg jij het nieuws hierover wel?
We moeten leren?
Knettergek ! niks niet leren,afschieten die wolven.
Wat een dierenleed vooral in Drente .[/quote]

Helemaal mee eens

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:29

Wij wonen midden in wolven gebied. Onze veearts moet soms dagelijks dieren gaan inslapen ten gevolge van de wolf. Echt geen fijn werk en hij heeft er het hart van in. De dieren zien gruwelijk af.

Wij hebben 5 draden + schapengaas langs de buitenkant. En een speciale klok aan de buitenkant. Die klok is zo krachtig dat we de onderste draad minstens 15cm van de grond moeten hangen omdat het anders schade kan brengen aan kleine dieren zoals egels die er tegen komen. Degene die zeggen op stal zetten. Dat houd dus in dat we in de winter onze paarden ( en veulens!) van 16u tot 8u op stal moeten laten. Er raken herten gewond door alle wolfwerende afrastering. Laatst nog een filmpje van een reetje dat in een schapennet hing en telkens schokken kreeg. Waarom moeten we dieronvriendelijk zijn voor alle andere dieren omdat de wolf hier rondloopt?.

Overigens heeft een vriendin van mij 2 wolfshonden. De reu springt tegen 4 meter omhoog/over als hij nog maar een beetje grip heeft.... Hun tuin is afgesloten met hoge beton van +2m en stroomdraad erbovenop. Ook stroom rondom tegen de muren zodat ze niet zouden springen. En uiteraard beton en gaas in de grond. En dan zijn dit maar kruisingen met 20-25% wolf erin. Zij zegt zelf ook. Een wolfwerende omheining bestaat niet. Ze zijn heel slim, inventief en leren snel.

Overigens zijn die vriendin haar 2 wolfshonden super lief voor de rest en echte knuffelaars. Alleen voor als ze werken zijn hebben ze de tuin zo extreem moeten afzetten omdat ze anders eruit geraken....

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:27

nieky1993 schreef:
Wij wonen midden in wolven gebied. Onze veearts moet soms dagelijks dieren gaan inslapen ten gevolge van de wolf. Echt geen fijn werk en hij heeft er het hart van in. De dieren zien gruwelijk af.

Wij hebben 5 draden + schapengaas langs de buitenkant. En een speciale klok aan de buitenkant. Die klok is zo krachtig dat we de onderste draad minstens 15cm van de grond moeten hangen omdat het anders schade kan brengen aan kleine dieren zoals egels die er tegen komen. Degene die zeggen op stal zetten. Dat houd dus in dat we in de winter onze paarden ( en veulens!) van 16u tot 8u op stal moeten laten. Er raken herten gewond door alle wolfwerende afrastering. Laatst nog een filmpje van een reetje dat in een schapennet hing en telkens schokken kreeg. Waarom moeten we dieronvriendelijk zijn voor alle andere dieren omdat de wolf hier rondloopt?.

Overigens heeft een vriendin van mij 2 wolfshonden. De reu springt tegen 4 meter omhoog/over als hij nog maar een beetje grip heeft.... Hun tuin is afgesloten met hoge beton van +2m en stroomdraad erbovenop. Ook stroom rondom tegen de muren zodat ze niet zouden springen. En uiteraard beton en gaas in de grond. En dan zijn dit maar kruisingen met 20-25% wolf erin. Zij zegt zelf ook. Een wolfwerende omheining bestaat niet. Ze zijn heel slim, inventief en leren snel.

Overigens zijn die vriendin haar 2 wolfshonden super lief voor de rest en echte knuffelaars. Alleen voor als ze werken zijn hebben ze de tuin zo extreem moeten afzetten omdat ze anders eruit geraken....

Ben het helemaal met je eens