Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:14

dus jij wil dan ook beslissingsrecht over het paard van een ander? Die van een willekeurige bokker?
Want dat is wat je nu zegt?

Of je haalt een kat uit het asiel en de vorige eigenaar gaat zich bemoeien, want die had geen andere keuze dan weg doen, maar de nieuwe eigenaar moet wel de brokken geven die ze wil...

juval

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:18

vanmiddag met de veearts gesproken. In principe noteren ze de medicatie in het paspoort, maar ze gaf ook toe dat dat er wel eens bij inschiet. Dus hoe 'veilig' is het consumeren van paardenvlees dan nog?

Ik heb nog nooit een paard laten slachten, maar ben wel benieuwd: kijken ze bij het slachthuis het paspoort daadwerkelijk helemaal na?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:24

Pareltjes schreef:
Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.

Ook dat is kul. Als jij per se wilt beslissen over een paard dat je verkoopt, dan vraag je er een duplicaat paspoort voor aan. Kost een paar centen, maar dan kan jij nog steeds 'over het graf heen regeren'.

Als je niet verkoopt kun je sowieso helemaal alleen, zonder enige dwang of wetgeving, echt he-le-maal zelf, in je uppie, beslissen of je paard behandelt met medicatie die 'm ongeschikt voor menselijke consumptie maakt, of je 'm uiteindelijk laat inslapen, of 'm zelf laat doodgaan op z'n eigen tempo, 'm persoonlijk met 4 molenstenen aan z'n benen in de plomp gooit (Ros Beyaard) of gewoon laat slachten.
Mag je he-le-maal zelf bedenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:36

Pareltjes schreef:
Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.

Die beslissingsrecht heb je nooit gehad, dus kan je ook niet ontnomen worden.
Elk paard mag voor dierenvoer geslacht worden, ook als iemand hem ooit eens uitgesloten voor menselijke consumptie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:38

juval schreef:
vanmiddag met de veearts gesproken. In principe noteren ze de medicatie in het paspoort, maar ze gaf ook toe dat dat er wel eens bij inschiet. Dus hoe 'veilig' is het consumeren van paardenvlees dan nog?

Ik heb nog nooit een paard laten slachten, maar ben wel benieuwd: kijken ze bij het slachthuis het paspoort daadwerkelijk helemaal na?

Ja, uiteraard. De NVWA controleert, en wee je gebeente als er een paspoort tussen zit van een uitgesloten paard.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:35

Pareltjes schreef:

Je hebt er beslissingrecht bij gekregen.

Als je morgen een paard koopt, mag je zelf beslissen of je het laat slachten / inslapen / etc
Dat mocht hiervoor niet.
Hiervoor kon de vorige eigenaar voor jou beslissen hoe het dier aan zijn einde zou komen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:39

Wat een verwarringen hier...

Ik lees dingen die echt niet kloppen.

Als je bij een paard ouder dan 6 maanden een nieuw paspoort aanvraagt, is dat automatisch een paspoort wat uitgesloten is voor de slacht.

Als er eenmaal in het paspoort een notitie is gemaakt door een dierenarts dat het paard niet meer geslacht mag worden. Dan mag het paard (ook na verkoop) echt niet meer geslacht worden. Het uitsluiten is en blijft onomkeerbaar. Zou ook gek zijn als dat niet zo was, want dat gebeurt door dierenartsen alleen indien er medicatie toegediend wordt die niet in consumptievlees terecht mag komen.

Diervoeding gelden in elk geval in europa dezelfde strenge eisen als voor mensen voeding. Een paard wat uitgesloten is voor de slacht voor consumptie, is dus ook niet geschikt als hondenvoer. Dat zou wat zijn... Komen al die restjes medicatie bij onze huisdieren terecht.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:44

Jasmijn159 schreef:
Wat een verwarringen hier...

Ik lees dingen die echt niet kloppen.

Als je bij een paard ouder dan 6 maanden een nieuw paspoort aanvraagt, is dat automatisch een paspoort wat uitgesloten is voor de slacht.

Als er eenmaal in het paspoort een notitie is gemaakt door een dierenarts dat het paard niet meer geslacht mag worden. Dan mag het paard (ook na verkoop) echt niet meer geslacht worden. Het uitsluiten is en blijft onomkeerbaar. Zou ook gek zijn als dat niet zo was, want dat gebeurt door dierenartsen alleen indien er medicatie toegediend wordt die niet in consumptievlees terecht mag komen.

Diervoeding gelden in elk geval in europa dezelfde strenge eisen als voor mensen voeding. Een paard wat uitgesloten is voor de slacht voor consumptie, is dus ook niet geschikt als hondenvoer. Dat zou wat zijn... Komen al die restjes medicatie bij onze huisdieren terecht.

Ik heb nog nergens iemand dit bovenstaande zien tegenspreken of weerleggen.
Wat las je dan dat niet klopt ?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:17

Ik ben vooraan begonnen met lezen ;)
Heb niet het hele topic doorgespit dus wellicht is het eerder al recht gezet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:31

Jasmijn159 schreef:
Ik ben vooraan begonnen met lezen ;)
Heb niet het hele topic doorgespit dus wellicht is het eerder al recht gezet.

hahaha, ja al een keer of vaak :D
Maar kan niet vaak genoeg gezegd worden hoor, er blijven mensen twijfelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:44

Die 6 maanden zijn tegenwoordige 9 maanden geworden, sinds de huidige wetgeving van kracht is. Dus een veulen kan nog tot 9 maanden leeftijd een paspoort krijgen en dan niet automatisch uitgesloten te zijn voor de slacht voor humame consumptie.

En paarden ongeschikt voor humane consumptie kúnnen wel geslacht worden en als diervoeder in dierentuinen eindigen. Die eindigen niet per definitie bij de destructor.

In diervoeder wat je zelf gewoon in de winkel kunt kopen voor je huisdier kunnen dergelijke dieren niet verwerkt worden.

Maar goed, dat is los van de discussie over of je nu als huidige eigenaar bang moet zijn dat jouw beslissing om een dier uit te sluiten voor de slacht voor humane consumptie, teruggedraaid zou kunnen worden na verkoop.

Want dat is echt niet waar, eens uitgesloten (op welke grond in het verleden dan ook!) is altijd uitgesloten.

Maar dat schreef ik eerder ook al een keer.
Lijkt wel of mensen daar toch overheen lezen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:14

Ik denk dat je dit als eigenaar niet op jezelf moet betrekken of je wel of niet zelf mag beslissen je paard voor slacht aan te bieden of niet. Je moet dit in het groot zien.

Door paarden nu als slachtdier aan te merken bij wet, is de mogelijkheid massaal te ruimen opeens heel gemakkelijk en legitiem. Slachtdier houdt in: gefokt voor menselijke consumptie. Hoe makkelijk wordt dit nu opeens: UBN registratie, stikstofcrisis en/of zgn besmettelijke uitbraak van ziekte onder paarden.

Het gaat hier om de overheid die hiermee een hele gemakkelijke ruiming kan eisen, om welke reden dan ook ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:22

Mirranda schreef:
Ik denk dat je dit als eigenaar niet op jezelf moet betrekken of je wel of niet zelf mag beslissen je paard voor slacht aan te bieden of niet. Je moet dit in het groot zien.

Door paarden nu als slachtdier aan te merken bij wet, is de mogelijkheid massaal te ruimen opeens heel gemakkelijk en legitiem. Slachtdier houdt in: gefokt voor menselijke consumptie. Hoe makkelijk wordt dit nu opeens: UBN registratie, stikstofcrisis en/of zgn besmettelijke uitbraak van ziekte onder paarden.

Het gaat hier om de overheid die hiermee een hele gemakkelijke ruiming kan eisen, om welke reden dan ook ;)

Bij wet is een paard altijd slachtdier geweest, vorig jaar al, 10 jaar terug al en 40 jaar terug al...gewoon altijd.
Daar is dus niets in veranderd met deze wet, niets.

ruimen is juist destructie
Dus waarom zou dat met deze regel dan makkelijker gaan?

Heb het vaker gelezen, maar snap de redenatie niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:38

Ruimen wordt gedaan bij dierziektes die zoonoses zijn. Die dus op mensen kunnen worden overgedragen. Het zou bijzonder zijn als je die dieren opeens zou gaan slachten en dat zieke vlees aan mensen gaat geven. Dé manier om die zoonose over te dragen.

Echt, hoe je kunt bedenken dat je om te kunnen ruimen het makkelijk wilt maken om te slachten, ik weet het niet...

Ruimen legt de overheid op. Nu ook al, alleen zijn er (nog) geen paardenziekten in NL die ruimen vereisen.

Maar denk je dat alle kippenboeren die hun stal preventief geruimd zien worden vanwege vogelgriep in hun omgeving (dus geen zieke kippen hebben!) hun kippen opeens als drumsticks mogen verkopen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:53

Mirranda schreef:

Ik vertrouw de overheid ook niet.Ze willen toch de helft van het vee weg i.v.m. stikstof.De portemonnee van een nieuwe paardenkoper die dan nog een paar honderd euro zou kunnen vangen interesseert ze echt niet hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:56

Droom lekker verder, Mirranda.

Ruimen en slachten hebben echt precies helemaal niets met elkaar te maken
Slachten is voor consumptie, ruimen is altijd voor destructie.

Niet zozeer vanwege het (mogelijk) besmettelijk zijn voor mensen, er zijn dierziekten zo ontzettend besmettelijk dat de OIE, wereld gezondheidsorganisatie, deze als aangifteplichtig en bestrijdingsplichtig heeft aangemerkt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:38

anjali schreef:
Ik vertrouw de overheid ook niet...

Zo jammer alleen dat die uitspraak voornamelijk gedaan wordt door mensen die er niet zoveel van begrijpen, en die juist daardóór van alles wantrouwen.

Niets mis met gezond wantrouwen, maar zorg dan dat je in ieder geval begrijpt wat je niet vertrouwt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:57

Citaat:
Zo jammer alleen dat die uitspraak voornamelijk gedaan wordt door mensen die er niet zoveel van begrijpen, en die juist daardóór van alles wantrouwen.

Misschien is de overheid inmiddels al jaren juist geen betrouwbare partner gebleken en hebben mensen daardoor wantrouwen ;)

Ga er maar vanuit dat al die controleregeltjes en aanpassingen er niet zijn in ons voordeel hoor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:07

Je kan weinig tot geen vertrouwen in de overheid hebben, maar ruimen en slachten staat compleet los van elkaar. Als er op dit moment een ziekte uitbreekt die een gevaar is voor mensen en via paarden wordt overgedragen, worden alle paarden in een regio waar dat uitbreekt geruimd. Daar is geen aanvullende slachtregelgeving voor nodig. (Wellicht dat vanwege het geld dat er mee gemoeid is en de daarmee samenhangende schadevergoedingen er in eerste instantie gekeken zou worden naar isolatie/quarantaine ipv ruimen, maar als ruimen de enige optie zou zijn, gaan ze er echt allemaal aan. Het is naief om te te denken dat dat nu niet zou kunnen omdat je je paard hebt uitgesloten voor slacht of humane consumptie.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:09

Mirranda schreef:
Citaat:

Misschien is de overheid inmiddels al jaren juist geen betrouwbare partner gebleken en hebben mensen daardoor wantrouwen ;)

Ga er maar vanuit dat al die controleregeltjes en aanpassingen er niet zijn in ons voordeel hoor.

Inderdaad en zeker ook niet in het belang van dieren die zonder meer tot slachtvee worden bestempeld.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:18

Maar sowieso, veel paarden hebben die registratie toch al, hoeveel paarden zullen er helemaal zonder door het leven gaan? Ik moest hem in orde hebben voor het trekken van een kies op de kliniek, mijn andere paard heeft buut gehad, alleen de laatste aankoop nog niets.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:34

anjali schreef:
Inderdaad en zeker ook niet in het belang van dieren die zonder meer tot slachtvee worden bestempeld.

Dat waren ze voorheen ook al gewoon.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:01

anjali schreef:

Het is al zó vaak aangegeven in dit topic, en blijkbaar is begrijpend lezen van de OP heel erg moeilijk, want paarden zijn nooit iets anders geweest dan slacht vee. We hebben er alleen meer band mee dan met een koe. Maar het is net zo goed slachtvee. En ze zijn nooit iets anders geweest.