Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pareltjes schreef:Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.
juval schreef:vanmiddag met de veearts gesproken. In principe noteren ze de medicatie in het paspoort, maar ze gaf ook toe dat dat er wel eens bij inschiet. Dus hoe 'veilig' is het consumeren van paardenvlees dan nog?
Ik heb nog nooit een paard laten slachten, maar ben wel benieuwd: kijken ze bij het slachthuis het paspoort daadwerkelijk helemaal na?
Pareltjes schreef:Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.
Jasmijn159 schreef:Wat een verwarringen hier...
Ik lees dingen die echt niet kloppen.
Als je bij een paard ouder dan 6 maanden een nieuw paspoort aanvraagt, is dat automatisch een paspoort wat uitgesloten is voor de slacht.
Als er eenmaal in het paspoort een notitie is gemaakt door een dierenarts dat het paard niet meer geslacht mag worden. Dan mag het paard (ook na verkoop) echt niet meer geslacht worden. Het uitsluiten is en blijft onomkeerbaar. Zou ook gek zijn als dat niet zo was, want dat gebeurt door dierenartsen alleen indien er medicatie toegediend wordt die niet in consumptievlees terecht mag komen.
Diervoeding gelden in elk geval in europa dezelfde strenge eisen als voor mensen voeding. Een paard wat uitgesloten is voor de slacht voor consumptie, is dus ook niet geschikt als hondenvoer. Dat zou wat zijn... Komen al die restjes medicatie bij onze huisdieren terecht.
Mirranda schreef:Ik denk dat je dit als eigenaar niet op jezelf moet betrekken of je wel of niet zelf mag beslissen je paard voor slacht aan te bieden of niet. Je moet dit in het groot zien.
Door paarden nu als slachtdier aan te merken bij wet, is de mogelijkheid massaal te ruimen opeens heel gemakkelijk en legitiem. Slachtdier houdt in: gefokt voor menselijke consumptie. Hoe makkelijk wordt dit nu opeens: UBN registratie, stikstofcrisis en/of zgn besmettelijke uitbraak van ziekte onder paarden.
Het gaat hier om de overheid die hiermee een hele gemakkelijke ruiming kan eisen, om welke reden dan ook
Mirranda schreef:Ik denk dat je dit als eigenaar niet op jezelf moet betrekken of je wel of niet zelf mag beslissen je paard voor slacht aan te bieden of niet. Je moet dit in het groot zien.
Door paarden nu als slachtdier aan te merken bij wet, is de mogelijkheid massaal te ruimen opeens heel gemakkelijk en legitiem. Slachtdier houdt in: gefokt voor menselijke consumptie. Hoe makkelijk wordt dit nu opeens: UBN registratie, stikstofcrisis en/of zgn besmettelijke uitbraak van ziekte onder paarden.
Het gaat hier om de overheid die hiermee een hele gemakkelijke ruiming kan eisen, om welke reden dan ook
anjali schreef:Ik vertrouw de overheid ook niet...
Citaat:Zo jammer alleen dat die uitspraak voornamelijk gedaan wordt door mensen die er niet zoveel van begrijpen, en die juist daardóór van alles wantrouwen.
Mirranda schreef:Citaat:Zo jammer alleen dat die uitspraak voornamelijk gedaan wordt door mensen die er niet zoveel van begrijpen, en die juist daardóór van alles wantrouwen.
Misschien is de overheid inmiddels al jaren juist geen betrouwbare partner gebleken en hebben mensen daardoor wantrouwen![]()
Ga er maar vanuit dat al die controleregeltjes en aanpassingen er niet zijn in ons voordeel hoor.
anjali schreef:Inderdaad en zeker ook niet in het belang van dieren die zonder meer tot slachtvee worden bestempeld.