Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mdrf

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:53

Ik vind het jammer dat er blijkbaar zoveel respectloze uitingen zijn richting de agrarische sector en dat nog wel op een paardenforum, waar elke paardeneigenaar deels afhankelijk is van de agrarische sector. Hooi, krachtvoer, strooisel, loonwerkers, gras, stalling en ga zo maar door. Wij kunnen onze paarden houden dankzij de agrarische sector in Nederland. Nog even en wij kunnen allemaal onze hobby vaarwel zeggen als deze plannen van de overheid doorgaan.

Laat ze de grootste milieuvervuilers aanpakken (wereldwijd), dan ga je effect zien. De agrariers in Nederland doen al hun uiterste best om te reduceren (op alle vlakken), waarom dan nog daar op doorhakken?
Gaan we straks dan allemaal aan het genetisch gemodificeerde soja om te eten of ander genetische gemanipuleerd voedsel? Om vervolgens na 10 jaar weer te klagen dat het allemaal kankerverwekkend is? Want dat is een beetje de tendens in dit land aan het worden. Eerst iets kapot maken en vervolgens mekkeren dat we het niet meer hebben en dat het vroeger beter was...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:57

MyChoice schreef:
Ik vind het jammer dat dit topic zo afgedreven is naar een complottendiscussie. Er zijn serieus paardenhouders die zich zorgen maken. Ook ik maak me zorgen. Heb ze nu in eigen beheer staan bij iemand aan huis. En daarmee hoop ik dat we de dans ontspringen. Maar ik denk dat als je een paard in pension hebt staan je je wel achter je oren moet gaan krabben. Als er veel stallen moeten stoppen, waar ga je je paard laten dan? Ik zit op de Utrechtse Heuvelrug/Foodvalley en hier zijn al 3 grote stallen gestopt (waarvan 1 niet genoeg vergunning had voor zn aantal koeien en aantal paarden en gekozen heeft de paarden er dan maar uit te doen) en een aantal middelgrote stallen. De advertenties op MP bestaan momenteel meer uit gezocht dan uit aangeboden. Hier een plek vinden is drama, nu al!

Dat gaat op meer plaatsen zo zijn.
Ook hooi dat niet meer te betalen gaat zijn.
Maar veel mensen denken blijkbaar niet zo ver na... als die mishandelende slechte stinkboeren maar stoppen.... dat is wat je hoort en leest, even zonder kleenex soft tissues geschreven.
Dat die schijtende paarden dadelijk ook x per hectare gerekend gaan worden, wat de meeste pensionhouders helemaal niet hebben dringt nog niet door.
En geen idee of particulier dadelijk ook aan bod gaat komen, de meeste hebben dan ook niet genoeg land.

En op de akkers en weilanden komen huizen, zonneparken, distributiecentra, elektriciteit verdeelstations enz. Geen gras... Geen gras is niet het paard buiten en ook geen hooi.

Maar goed ik zit hier met 2 paarden op 3 hectare prima en lag me de rambam als ik dadelijk 100 euro of meer voor een grote rol hooi kan vragen.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:06

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 09-08-23 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:10

Kan...dat is toch wat ik merendeel lees, ook hier weer.
Maar jij mag dat gerust anders ervaren...

en de rest van mijn bericht ook nog iets over te zeggen of wil je alleen maar op een klein stukje reageren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:13

Er is helemaal niemand die vindt dat de boeren moeten stoppen. Schijnbaar zijn er mensen die dat graag willen lezen.. Maar het gaat puur en alleen om de veeteelt.
Er zijn gelukkig ook boeren die op eigen houtje over stappen naar duurzame landbouw:
Afbeelding
https://www.ad.nl/enschede/koeien-verko ... ~abd28393/
_/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:14

Ja zoals onze buurman die is gestopt, wilde over op bio maar mocht niet..
Maar die haalt de krant niet....

dus...

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:15

De meningen en onderzoeken zijn over de gezondheid van soja ook erg verdeeld, weet dus niet of ik dit wel een goede verandering vind.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:19

DuoPenotti schreef:

dus...

Er zijn honderd redenen te bedenken waarom dat niet kon of mocht. In dividuele gevallen vormen echt geen bewijs. Zulke verhalen delen maakt wel stemming en zorgt voor die ingegraven kampen...

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:20

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 09-08-23 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:22

Mdrf schreef:
De meningen en onderzoeken zijn over de gezondheid van soja ook erg verdeeld, weet dus niet of ik dit wel een goede verandering vind.

Er is niks mis met soja. Gewoon, met mate, hartstikke gezond. Mensen klagen nu vaak dat er voor soja 'regenwouden worden gekapt' (wat overigens alleen gebeurt voor veevoer maar goed), en dan wordt de teelt naar Nederland gehaald en dan is er weer iets anders te klagen :+
Maar boeren kunnen zo veel meer plantaardige voeding verbouwen. Als je richting de vervangers wil gaan; haver voor havermelk, lupine voor vleesvervangers, paddestoelen voor vleesvervangers.. maar er is nog zo veel meer dan dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:26

Maar met Soja (en andere landbouwproducten) zit je toch nog steeds met verarming van de bodem? En dat daar geen natuur is?
Ik mee gelezen te hebben dat alleen Landbouw ook niet perse gewenst is (mits dat al mogelijk zou zijn qua gewassen, je moet dan weer gunstig zitten qua grond enzo.. )

Daarnaast, ik heb geprobeerd te zoeken naar de oorspronkelijk NLse natuur... als ze dat terugwillen, moet ik denk toch een woonboot gaan zoeken... :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:27

josien_m_ schreef:
DuoPenotti schreef:

dus...

Er zijn honderd redenen te bedenken waarom dat niet kon of mocht. In dividuele gevallen vormen echt geen bewijs. Zulke verhalen delen maakt wel stemming en zorgt voor die ingegraven kampen...

Er waren geen honderden redenen.
Dat biologische bedrijf gaf meer stikstof en geurhinder dan de traditionele die hij al had.
En kreeg daarom geen vergunning.
Fijn beestje in een stro stal...niet dus...

En ja klopt dat geeft stemming en terecht. De kant die ook gehoord mag worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:29

Cer schreef:
Maar met Soja (en andere landbouwproducten) zit je toch nog steeds met verarming van de bodem? En dat daar geen natuur is?
Ik mee gelezen te hebben dat alleen Landbouw ook niet perse gewenst is (mits dat al mogelijk zou zijn qua gewassen, je moet dan weer gunstig zitten qua grond enzo.. )

Daarnaast, ik heb geprobeerd te zoeken naar de oorspronkelijk NLse natuur... als ze dat terugwillen, moet ik denk toch een woonboot gaan zoeken... :+

Ik wens de mensen in Flevoland alvast veel succes en geluk toe :D

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:30

Het scheelt, ik wil geen vervangers, maar dat moet iedereen voor zich weten ;). Ik wil gewoon een goed stukje vlees uit Nederland (of buurlanden) en dat mag best wat duurder zijn. Ik snap alleen oprecht niet waarom er zo enorm gepusht tegenwoordig moet worden om iedereen aan de vervangers te krijgen...

Dat er iets moet veranderen in de agrarische sector ben ik het mee eens. Stop met het importeren van vlees en voedsel dat gemakkelijk (en beter) in nederland gefokt en geteeld kan worden. En stop ook met het exporteren van ons prachtige voedsel. Wij hebben zo'n mooie kwaliteit, gebruiken zeer weinig gewasbeschermingsmiddelen of medicatie. Alleen er moet iets bij de consument en de supermarkten veranderen, niet meer prijsstunten en zorgen dat de boer een eerlijke prijs gaat ontvangen en dat betekent dat de prijs van bijvoorbeeld vlees omhoog moet. En groentes van het seizoen eten, is toch belachelijk dat we aardbeien in de winter vanuit verwegistan laten invliegen?!

Maar allemaal overstappen naar verplicht vegetarisch/vegan, no way. Daar zou ik niet gezonder van worden, uit plantaardig voedsel krijg ik namelijk niet voldoende voedingsstoffen binnen en ik ga geen pilletje slikken als ik het uit vlees wel goed binnen krijg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:32

Cer schreef:

Ik weet niet hoe het met soja zit, maar de meeste peulvruchten binden stikstof en zetten het af in de bodem. Je krijgt dus een grond die vruchtbaar is, en het meest ideaal is om daar wisselteelt op toe te passen met een groen (blad)gewas, dan hoef je ook nog nauwelijks te mesten.
Monocultuur is nooit ideaal, maar dat is weer een heel andere discussie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:44

Cer schreef:

En een goede klamboe ivm noordelijke malaria.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:01

OleJon schreef:
Wat komt daar voor terug dan?
Nog meer huizen? Velden met zonnepanelen en windmolens?
Nog meer immigranten?
Nog meer industrie?
Dit zal vast allemaal helpen om stikstof in te dammen.
Zie er al naar uit

Ik vrees hier ook voor. |(

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:05

Mdrf schreef:
Ik vind het jammer dat er blijkbaar zoveel respectloze uitingen zijn richting de agrarische sector en dat nog wel op een paardenforum, waar elke paardeneigenaar deels afhankelijk is van de agrarische sector. Hooi, krachtvoer, strooisel, loonwerkers, gras, stalling en ga zo maar door. Wij kunnen onze paarden houden dankzij de agrarische sector in Nederland. Nog even en wij kunnen allemaal onze hobby vaarwel zeggen als deze plannen van de overheid doorgaan....

Hier wil ik toch even op aanhaken.
In mijn geval komt het hooi voor paarden van een door een stichting beheerde natuurweide en maait en schudt (toevallig) een veehouder dit gras. Een loonbedrijf drukt het in de pers en verpakt het in folie en die veehouder verkoopt die pakken hooi aan mij.
Mijn paarden worden helemaal niet gehouden dankzij de agrarische sector. Ik ben gewoon klant bij toevallig een veehouder, maar dat had net zo makkelijk rechtstreeks het loonbedrijf kunnen zijn. Of een niet-veehoudend agrarisch bedrijf.

Als er echt 30-40% van de NL veehouders zou stoppen (ik moet het nog zien), is mijn hobby echt nog geen moment "in gevaar". De jouwe ook niet.

Ik denk dat in de stemmingmakerij rondom de agrarische belangen heel veel onnodige paniek wordt gezaaid en dat velen daar in trappen.

NERGENS wordt/is besloten dat alle boeren in NL moeten stoppen. NIEMAND met macht zegt dat. Want het is simpelweg niet aan de hand. De maatregelen gaan per saldo vooral om krimp in veepopulatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:08

Hoeveel verschillende soorten leveranciers van paardenproducten (hooi, voer, stro etc) zijn er eigenlijk? Kunnen die blijven bestaan als de helft van het veebestand (ik meen dat dat de bedoeling is, maar correct me if I'm wrong) moet verdwijnen?

(want ik denk niet dat de bedrijven overeind blijven, als ze de helft minder 'product' kunnen afzetten, of de prijzen moeten heel erg omhoog gaan (en de vraag is of iemand dat dan nog koopt/kan betalen)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:38

[/quote]
Er waren geen honderden redenen.
Dat biologische bedrijf gaf meer stikstof en geurhinder dan de traditionele die hij al had.
En kreeg daarom geen vergunning.
Fijn beestje in een stro stal...niet dus...

En ja klopt dat geeft stemming en terecht. De kant die ook gehoord mag worden.[/quote]

Nee logisch als het meer stikstof af zou geven! Dat kan niet in deze tijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:42

10 jaar terug al... maar dat is wat biologisch doet, daar hangen geen luchtwassers aan een stal.

Dus vele willen biologisch maar willen ook weer geen stikstof en...ze willen dus de boeren weg, want hier weg is het er niet meer, over de grens is het foetsie :j ... of hoe moet ik anders mijn conclusie trekken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:45

Als die luchtwassers zo hard nodig zijn, dan kun je nagaan wat een slecht klimaat er in die stal hangt, en daar staan die beesten dan de hele dag in....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:45

Cer schreef:
Hoeveel verschillende soorten leveranciers van paardenproducten (hooi, voer, stro etc) zijn er eigenlijk? Kunnen die blijven bestaan als de helft van het veebestand (ik meen dat dat de bedoeling is, maar correct me if I'm wrong) moet verdwijnen?

(want ik denk niet dat de bedrijven overeind blijven, als ze de helft minder 'product' kunnen afzetten, of de prijzen moeten heel erg omhoog gaan (en de vraag is of iemand dat dan nog koopt/kan betalen)

Ik denk dat we over een aantal jaren nadat er is gereorganiseerd in de agrarische vee-sector, er per saldo niet zo heel veel meer aan de hand is en de meeste zaken eigenlijk gaan zoals nu, maar dan op kleinere schaal. Grassen en granen zullen nog altijd worden verbouwd.

Daar waar een markt voor is, zal een aanbod zijn. Dat is van alle tijden en dat zal niet veranderen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:50

Cer schreef:

Dat denk ik ook. Water en zand. Veel meer was het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:50

prompter schreef:
Als die luchtwassers zo hard nodig zijn, dan kun je nagaan wat een slecht klimaat er in die stal hangt, en daar staan die beesten dan de hele dag in....

Nee die zijn niet hard nodig, dat maakt Nederland er van. Gewone ventilatie voldoet prima voor de dieren.
En biologisch ook zielig dan? Die beestjes staan er dan ook in :j

Daarom klopt het allemaal niet...