KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:14

Er is ook nog die eeuwige discussie of je een paard moet beoordelen op zijn eigen capaciteit of dat je het moet afzetten tegen het „perfecte“ paard.
Als in: als een dressuurkanon maar half inzet toont maar wel 3x meer bodem wint dan de fjord die voor zijn bouw echt het maximum uit de kast trekt, welke verdiend dan meer punten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:21

Janneke2 schreef:
[
Ik noemde eerder de uitgestrekte gangen.
Ik ben blij dat de uitgestrekte stap de facto vervangen is door vrije stap.
Maar in draf en galop 'moet' de neus op of achter de loodlijn blijven (als je dat doet, krijg je een 6, 7 of 8 ipv een onvoldoende).

Hoe kan dat nou? Als je midden of uitgestrekte draf / galop wil rijden wil je toch niet alleen maar harder? Dan moet het paard ook wel de ruimte krijgen om ruimer te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:23

Ineke2 schreef:
Janneke2 schreef:
[
Maar in draf en galop 'moet' de neus op of achter de loodlijn blijven (als je dat doet, krijg je een 6, 7 of 8 ipv een onvoldoende).

Hoe kan dat nou? Als je midden of uitgestrekte draf / galop wil rijden wil je toch niet alleen maar harder? Dan moet het paard ook wel de ruimte krijgen om ruimer te gaan.

Dat is ook niet zo. Je paard moet verlengen in het frame, en daar worden veel mensen op afgestraft, omdat paard niet meer lengte in de hals krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:30

Ik denk dat Janneke referenceert naar de „surf-ruiters“.
Of het beeld van Toot onder Gal.
[RT-D] Totilas, ongezond lichaamsgebruik
Maar aangezien ik geen benul heb of dat goede of slechte punten opgeleverd heb laat ik me daar zef niet over uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:34

Avalanche schreef:
Janneke2 schreef:

Wacht, wat? Dit herken ik echt totaal niet....... je paard moet blijven nageven, maar als je paard niet verlengt in het frame, maar alleen maar een hoop beengezwaai laat zien, kun jij je punten wel vergeten, en een paard dat verlengt in het frame, komt echt wel op of voor die loodlijn :j

Ik ben het volledig met je eens, Ava.

Ik heb slechts een deel van de GP proeven gezien,
en de proeven die ik zag
(niets meer, maar ook niets minder)
kwam er geen enkele neus in de uitgestrekte galop voor de loodlijn.

(De uitgestrekte draf zag ik doorgaans in vooraanzicht, dus daar doe ik verder nu geen uitspraak over.)

...en dan rest mij de conclusie dat het op dit moment op het WK zo is, dat je als ruiter mooie punten kunt krijgen voor uitgestrekte galop 'met zonder' de neus er uit.
(De rest van 'het frame' verlengde wel degelijk, maar ik vind het dus raar 'dat de voorkant niet mee hoeft te doen' ofzoiets.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:39

Je krijgt wel punten als de rest van het frame verlengt hoor, maar als je achten en negens wil scoren, moet je echt gaan knallen :D iets terugrijden voor de hoek, en dan zo groot als mogelijk, waarbij je het neusje er ook uitrijdt, scheelt je echt 2 punten of zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:41

Janneke2 schreef:
Ik ben het volledig met je eens, Ava.

Ik heb slechts een deel van de GP proeven gezien,
en de proeven die ik zag
(niets meer, maar ook niets minder)
kwam er geen enkele neus in de uitgestrekte galop voor de loodlijn.

(De uitgestrekte draf zag ik doorgaans in vooraanzicht, dus daar doe ik verder nu geen uitspraak over.)

...en dan rest mij de conclusie dat het op dit moment op het WK zo is, dat je als ruiter mooie punten kunt krijgen voor uitgestrekte galop 'met zonder' de neus er uit.
(De rest van 'het frame' verlengde wel degelijk, maar ik vind het dus raar 'dat de voorkant niet mee hoeft te doen' ofzoiets.)

“Extended canter. The Horse covers as much ground as possible. Without hurrying, the strides are lengthened to the utmost. The Horse remains calm, light and straight as a result of great impulsion from the hindquarters. The Athlete allows the Horse to lengthen the frame with a controlled poll and to gain ground. The whole movement should be well-balanced and the transition to Collected canter should be smoothly executed by taking more weight on the hindquarters.”

https://inside.fei.org/sites/default/fi ... pdf#page13

Waar precies staat dat de neus voor de loodlijn moet komen voor een correcte uitgestrekte galop?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:42

Kijk voor een nagenoeg perfecte uitgestrekte galop even die van Charlotte Fry en Glamourdale. Beloond met 10-en en 9-ens

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:43

Nou Glamourdale wilde ik idd net plaatsen

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:48

996981 schreef:
Kijk voor een nagenoeg perfecte uitgestrekte galop even die van Charlotte Fry en Glamourdale. Beloond met 10-en en 9-ens

En terecht, wat was ie gaaf! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:51

Ineke2 schreef:
Janneke2 schreef:

In principe ben ik het eens met jou, Ineke.

Jaren geleden kreeg ik een enthousiast feestboek filmpje 'de uitgestrekte draf gaat steeds beter...!'
En deze mevrouw reed M, en had voor de uitgestrekte draf op het filmpje een 7 gekregen.

Wat ik geleerd heb hoe het er uit hoort te zien:
de Duitsers spreken van 'starker Trab',
de achterbenen werken harder, komen verder onder de massa,
tillen het hele dier op,
paard verlengt in het frame -
en in die tijd moest je in de M nog doorzitten en dat is best een klus.
(Ik heb dit gewoon opgeven met mijn kleindochter van Coctail toen de camera inzoomde op het kruis van een GP ruiter die net zo hard als ik uit het zadel vloog.)

En nu mijn beschrijving van de uitgestrekte draf op het filmpje:
achterbenen maakten korte pasjes, kwamen niet in de buurt van de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter,
de lijn van bekken naar zadel was hol,
hoogste punt van de hals was tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn uit het voorhoofd, -
en fors gezwaai met de voorbenen.
(En een heftig zwaaiende staart vanwege het doorzitten.)

Kennelijk is er afgesproken dat de oude omschrijving van uitgestrekte draf niet interessant is als de voorbenen maar zwaaien...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:56

Janneke2 schreef:
In principe ben ik het eens met Ineke.

Jaren geleden kreeg ik een enthousiast feestboek filmpje 'de uitgestrekte draf gaat steeds beter...!'
En deze mevrouw reed M, en had voor de uitgestrekte draf op het filmpje een 7 gekregen.

Wat ik geleerd heb hoe het er uit hoort te zien:
de Duitsers spreken van 'starker Trab',
de achterbenen werken harder, komen verder onder de massa,
tillen het hele dier op,
paard verlengt in het frame -
en in die tijd moest je in de M nog doorzitten en dat is best een klus.
(Ik heb dit gewoon opgeven met mijn kleindochter van Coctail toen de camera inzoomde op het kruis van een GP ruiter die net zo hard als ik uit het zadel vloog.)

En nu mijn beschrijving van de uitgestrekte draf op het filmpje:
achterbenen maakten korte pasjes, kwamen niet in de buurt van de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter,
de lijn van bekken naar zadel was hol,
hoogste punt van de hals wezwaaas tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn uit het voorhoofd, -
en fors gezwaai met de voorbenen.

Kennelijk is er afgesproken dat de oude omschrijving van uitgestrekte draf niet interessant is als de voorbenen maar zwaaien...

Wat lul je nou weer dom? Wil je een amateur m-ruiter, die een 7 voor haar uitgestrekte draf kregen (dat is 1 punt boven een voldoende hè?) nu gaan vergelijken met de uitgestrekte draf in een grand-prix proef? Omdat die ene ruiter, van een M-jurylid (waarvan de eisen een stuk minder hoog zijn om het te worden, dan een 5* jurylid) een 7 kreeg, waar jij het niet correct vond, klopt de algehele jurering van de uitgestrekte draf niet?

Ik vreet mijn schoen op

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:27

Echt jammer dat zo'n interessante, inhoudelijke discussie niet fatsoenlijk kan blijven verlopen.

Let op je woorden, hou het fatsoenlijk en respectvol naar elkaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:31

Graag en dus eens met Boras, want er zijn ook meerdere stille meelezers!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:42

Boras schreef:
Echt jammer dat zo'n interessante, inhoudelijke discussie niet fatsoenlijk kan blijven verlopen.

Let op je woorden, hou het fatsoenlijk en respectvol naar elkaar.

Ook fijn als men überhaupt reageert op elkaar in een discussie. Dat gebeurt echter niet, er wordt weer een ander loos voorbeeld bijgehaald om een eigen, on-onderbouwde mening kracht bij te voegen.

Juryleden en ruiters mogen openbaar door een anoniem account bekritiseerd worden, maar zeggen dat iemand dom lult, omdat het feitelijk en bewijsbaar niet waar is (waar dus niet op in wordt gegaan) wat iemand roept mag niet?

Wat is nu respectloos?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:12

996981 schreef:

Daar zit de neus toch ook niet voor de loodlijn. Blijkbaar hoeft het dus niet. Vind het zelf ook mooier zo. Meer halswelving.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:14

janderegelaa schreef:
996981 schreef:

Daar zit de neus toch ook niet voor de loodlijn. Blijkbaar hoeft het dus niet. Vind het zelf ook mooier zo. Meer halswelving.

Het hoeft ook niet. Staat nergens beschreven in het handboek van de FEI. Is gewoon een verzinsel of mening van Janneke

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:35

janderegelaa schreef:
996981 schreef:

Die neus op de loodlijn vind ik sowieso zo’n typische boekjes/regel net als oren het hoogste punt. Als een paard beter door zijn lijf beweegt als ie wat ronder is, dan zie ik ze liever ronder dan zoals op de typische tekeningetjes met lijntjes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:45

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Die neus op de loodlijn vind ik sowieso zo’n typische boekjes/regel net als oren het hoogste punt. Als een paard beter door zijn lijf beweegt als ie wat ronder is, dan zie ik ze liever ronder dan zoals op de typische tekeningetjes met lijntjes.

Het ding is alleen dat iedere leek kan beoordelen of de neus op de loodlijn is of niet. Lichaamsgebruik is een stuk moeilijker te beoordelen. Daar heb je oog, ervaring en meestal een vorm van opleiding voor nodig en zelfs dan kunnen meningen uiteen lopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:48

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Het ding is alleen dat iedere leek kan beoordelen of de neus op de loodlijn is of niet. Lichaamsgebruik is een stuk moeilijker te beoordelen. Daar heb je oog, ervaring en meestal een vorm van opleiding voor nodig en zelfs dan kunnen meningen uiteen lopen

Akkoord. Maar als je niet verder komt dan tekeningetjes. Dan moet je wellicht niet willen bepalen hoe het moet. (Niet op jouw persoonlijk).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:49

Het is gewoon een stokpaardje voor een hoop mensen. Neus net niet voor de loodlijn skala der ausbildung blabla.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:52

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Akkoord. Maar als je niet verder komt dan tekeningetjes. Dan moet je wellicht niet willen bepalen hoe het moet. (Niet op jouw persoonlijk).

En zeker niet gaan bashen op 5* juryleden omdat ze er niets van begrijpen en niet weten hoe ze moeten beoordelen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:24

Afbeelding

Ik vind het een keitof plaatje, het swingt de pan uit :D

Paard verlengt in het frame, dat is wat we willen zien imo en wat de Iberische paarden tekort komen...... en daar zit ook een stuk rijderij imo.

Dat gezegd hebbende, als ze voor de basissport worden gefokt, is dat mss niet zo'n probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:55

Zeker een tof plaatje :)

Ik denk dat niet uit het oog verloren moet worden dat als we praten over dressuur na de 2e wereld oorlog tot ongeveer de jaren 70 je dan moet denken aan paarden waar de beweging vaak nog vlak en stekerig was. Op dat moment waren iberiers kwa beweging veel sterker wellicht.
Het huidige dressuurpaard beweegt een Iberier eruit als het gaat om terein winnen.
Ook is over de jaren het basistempo in draf hoger te komen liggen. Een Iberier kan dat tempo helemaal niet bolwerken over het algemeen en dat hoeft ook niet want die is gefokt voor draaien op een dubbeltje.
De wedstrijdsport is meegeevalueerd. Je zag destijds vooral in de tijd tussen Bonfire en Salinero dat er veel verandering gaande was in de manier van rijden en beoordelen. Dat is m.i. niet fout of goed maar gewoon meegegroeid met de fokkerij.

Het is me dan ook echt nog niet helemaal helder wat het uiteindelijke doel is. Voor de basissport fokken kan men ook met gewoon gemoedelijkere kwpn of duitse dieren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:02

De Duitse warmbloeden zijn zo gemoedelijk niet hoor := zeker de Westfalers en Trakehners niet. Daar gebruiken ze graag véél bloed.....

Ik ben idd benieuwd wat het op gaat leveren, maar tot op heden ben ik er niet kapot van.