Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:[
Ik noemde eerder de uitgestrekte gangen.
Ik ben blij dat de uitgestrekte stap de facto vervangen is door vrije stap.
Maar in draf en galop 'moet' de neus op of achter de loodlijn blijven (als je dat doet, krijg je een 6, 7 of 8 ipv een onvoldoende).
Ineke2 schreef:Janneke2 schreef:[
Ik noemde eerder de uitgestrekte gangen.
Maar in draf en galop 'moet' de neus op of achter de loodlijn blijven (als je dat doet, krijg je een 6, 7 of 8 ipv een onvoldoende).
Hoe kan dat nou? Als je midden of uitgestrekte draf / galop wil rijden wil je toch niet alleen maar harder? Dan moet het paard ook wel de ruimte krijgen om ruimer te gaan.
Avalanche schreef:Janneke2 schreef:Ik noemde eerder de uitgestrekte gangen.
Wacht, wat? Dit herken ik echt totaal niet....... je paard moet blijven nageven, maar als je paard niet verlengt in het frame, maar alleen maar een hoop beengezwaai laat zien, kun jij je punten wel vergeten, en een paard dat verlengt in het frame, komt echt wel op of voor die loodlijn
Janneke2 schreef:Ik ben het volledig met je eens, Ava.
Ik heb slechts een deel van de GP proeven gezien,
en de proeven die ik zag
(niets meer, maar ook niets minder)
kwam er geen enkele neus in de uitgestrekte galop voor de loodlijn.
(De uitgestrekte draf zag ik doorgaans in vooraanzicht, dus daar doe ik verder nu geen uitspraak over.)
...en dan rest mij de conclusie dat het op dit moment op het WK zo is, dat je als ruiter mooie punten kunt krijgen voor uitgestrekte galop 'met zonder' de neus er uit.
(De rest van 'het frame' verlengde wel degelijk, maar ik vind het dus raar 'dat de voorkant niet mee hoeft te doen' ofzoiets.)
Ineke2 schreef:Janneke2 schreef:Ik noemde eerder de uitgestrekte gangen.
Hoe kan dat nou? Als je midden of uitgestrekte draf / galop wil rijden wil je toch niet alleen maar harder? Dan moet het paard ook wel de ruimte krijgen om ruimer te gaan.
Janneke2 schreef:In principe ben ik het eens met Ineke.
Jaren geleden kreeg ik een enthousiast feestboek filmpje 'de uitgestrekte draf gaat steeds beter...!'
En deze mevrouw reed M, en had voor de uitgestrekte draf op het filmpje een 7 gekregen.
Wat ik geleerd heb hoe het er uit hoort te zien:
de Duitsers spreken van 'starker Trab',
de achterbenen werken harder, komen verder onder de massa,
tillen het hele dier op,
paard verlengt in het frame -
en in die tijd moest je in de M nog doorzitten en dat is best een klus.
(Ik heb dit gewoon opgeven met mijn kleindochter van Coctail toen de camera inzoomde op het kruis van een GP ruiter die net zo hard als ik uit het zadel vloog.)
En nu mijn beschrijving van de uitgestrekte draf op het filmpje:
achterbenen maakten korte pasjes, kwamen niet in de buurt van de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter,
de lijn van bekken naar zadel was hol,
hoogste punt van de hals wezwaaas tussen de tweede en derde halswervel, neus achter de loodlijn uit het voorhoofd, -
en fors gezwaai met de voorbenen.
Kennelijk is er afgesproken dat de oude omschrijving van uitgestrekte draf niet interessant is als de voorbenen maar zwaaien...
Boras schreef:Echt jammer dat zo'n interessante, inhoudelijke discussie niet fatsoenlijk kan blijven verlopen.
Let op je woorden, hou het fatsoenlijk en respectvol naar elkaar.
janderegelaa schreef:996981 schreef:Kijk voor een nagenoeg perfecte uitgestrekte galop even die van Charlotte Fry en Glamourdale. Beloond met 10-en en 9-ens
Daar zit de neus toch ook niet voor de loodlijn. Blijkbaar hoeft het dus niet. Vind het zelf ook mooier zo. Meer halswelving.
janderegelaa schreef:996981 schreef:Kijk voor een nagenoeg perfecte uitgestrekte galop even die van Charlotte Fry en Glamourdale. Beloond met 10-en en 9-ens
Daar zit de neus toch ook niet voor de loodlijn. Blijkbaar hoeft het dus niet. Vind het zelf ook mooier zo. Meer halswelving.
Ayasha schreef:janderegelaa schreef:
Die neus op de loodlijn vind ik sowieso zo’n typische boekjes/regel net als oren het hoogste punt. Als een paard beter door zijn lijf beweegt als ie wat ronder is, dan zie ik ze liever ronder dan zoals op de typische tekeningetjes met lijntjes.
996981 schreef:Ayasha schreef:Die neus op de loodlijn vind ik sowieso zo’n typische boekjes/regel net als oren het hoogste punt. Als een paard beter door zijn lijf beweegt als ie wat ronder is, dan zie ik ze liever ronder dan zoals op de typische tekeningetjes met lijntjes.
Het ding is alleen dat iedere leek kan beoordelen of de neus op de loodlijn is of niet. Lichaamsgebruik is een stuk moeilijker te beoordelen. Daar heb je oog, ervaring en meestal een vorm van opleiding voor nodig en zelfs dan kunnen meningen uiteen lopen
Ayasha schreef:996981 schreef:
Het ding is alleen dat iedere leek kan beoordelen of de neus op de loodlijn is of niet. Lichaamsgebruik is een stuk moeilijker te beoordelen. Daar heb je oog, ervaring en meestal een vorm van opleiding voor nodig en zelfs dan kunnen meningen uiteen lopen
Akkoord. Maar als je niet verder komt dan tekeningetjes. Dan moet je wellicht niet willen bepalen hoe het moet. (Niet op jouw persoonlijk).