***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:55

OKe nog een vergelijking:
https://boerzoektvrouw.kro-ncrv.nl/extr ... et-paarden
Wie herinnert zich deze?

IN the heat of the moment schreeuwt boer hans hier naar zijn 'partner'. Is dat oke?
Voor de ene vrouw blijkbaar niet, want die vertrok. Voor de andere blijkbaar wel.
Om het door te trekken naar het voorval wat hier besproken wordt. Had hij het anders op kunnen lossen? De vrouw snapte het gevraagde blijkbaar even niet. Ja, hij had de paarden kunnen laten gaan. Rustig naar de vrouw toe kunnen lopen. Het uit kunnen leggen. Het in stapjes kunnen opdelen. Het kunnen proberen en nog een keer kunnen herhalen. (zoals hier keurig voorgesteld wordt voor het paard in de ring)
Dat kan, en dat mag.

Maar voor mij persoonlijk? Ik wordt daar wel een beetje flauw van. Soms is een keer schreeuwen echt niet meteen schadelijk of schadelijk. Als het mijn man zou zijn geweest zou ik daar niets van gevonden hebbben. En mijn partner nog steeds een prima partner hebben gevonden.
Als hij tegen me zou schreeuwen elke keer dat we de boodschappen uit aan het laden waren? Nee dan niet. Als hij tegen me schreeuwt in een iets extremere situatie (niet leven en dood zoals het voorbeeld maar wel iets heftiger dan het uitladen van de boodschappen) dan doet dat voor mij niks.
En blijkbaar is dat voor ieder persoon verschillend, zoals het voorbeeld illustreert. Maar misschien is dat ook wel voor elk paard verschillend?

Dus ja, voor mij maakt het uit dat ze daarna blijkbaar nog goed konden samenwerken. (zoals hier laatdunkend gezegd werd is dat schandalig om dat aan te halen, ik persoonlijk heb overigens ook meteen er bij gezegd dat dit geen scene is om een voorbeeld aan te nemen). Niet omdat er dan dus blijkbaar 'niks aan de hand is'. Maar omdat het vermoedelijk (met een kleine mate van onzekerheid) iets zegt over de stand van de relatie tussen beide.
Dus mag mijn man dan telkens tegen mij schreeuwen als we de paarden opladen? Nee, de volgende keer bespreken we even iets beter hoe we het aan gaan pakken van te voren en oefenen desnoods even. Was het vreselijk? Nee.
Moet de ruiter zich afvragen hoe hij dit de volgende keer voorkomt of beter aanpakt? Ja graag. Is het een dierenmishandelaar op basis van deze informatie? Voor mij niet meteen.

Disclaimer: ja voor mij is schreeuwen en vloeken gelijk aan fysieke uitingen. Voor de mens dan. Beide komen hard aan. Voor mij is een fysieke uiting richting het paard de equivalent voor duwen/schelden bij een mens. Als je het niet eens bent met die vergelijking wordt het volgen van deze redenatie waarschijnlijk moeilijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-07-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:58

Maar het is toch niet de eerste de beste lokale ruiter? het is Zwiterslands nr 1 springruiter... Die heeft zich toch al heel wat keren kunnen bedenken hoe hij dingen moet aanpakken?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:00

Treu. Maar zoals top dressuur ruiters geen 100% scoren in een dressuurproef. Zo is een topspringruiter ook niet onfeilbaar.
Op zo'n podium plaats ik helemaal niemand.

Daarbij omvat mijn verhaal dus de vraag: moet je het koste wat kost altijd willen voorkomen? De ene vrouw bij Hans vond van wel. De andere niet.

Elisa2

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:07

Ik geloof ook niet dat dit de eerste keer was dit gedrag..daarvoor zie ik teveel spanning bij het paard. Van mij mag hij ook wel even terug naar de basis en zijn huiswerk gaan doen waar dit vandaan komt en hoe hij dit goed/ beter op kan lossen. Maar het is ook geen dierenmishandelaar en ik zie de vergelijking met Saint Boy ook niet omdat dat een hele andere situatie was en volgens mij ook hele andere redenen van het paarden gedrag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:18

En daar lees ik in een ander artikel dus ook over: "Na afloop ben ik direct naar de jury gegaan om uit te leggen wat er is gebeurd en mijn beweegredenen om het op deze manier op te lossen.' "
en "‘Het paard is na zijn parcours onderzocht door een steward, wat gebruikelijk is op een internationale wedstrijd, en er zijn geen bijzonderheden of sporen van mishandeling gevonden. De ruiter is naderhand zelf vrijwillig bij de jury geweest om de situatie uit te leggen.’"

Dat zou er op kunnen wijzen dat hij er zelf exact hetzelfde over denkt: namelijk, niet sjiek, volgende keer beter. Die reactie is iig netjes.
ALs je dan 2 maanden later uitgemaakt wordt voor dierenmishandelaar zou ik mogelijk ook wat minder mea culpa reageren....

En ook deze reactie bevat veeeel meer nuance dan de vertaling. : https://www.st-georg.de/news/pferde-und ... l-in-linz/

Dus nee, wat een ander doet moet ie zelf weten, ik voel geen behoefte om deze persoon op basis hier van aan een schandpaal te nagelen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:48

Allereerst disclaimer: ik vind dit geen fraai plaatje en denk dat een straf voor overmatig zweepgebruik mogelijk op zijn plek zou zijn (het filmpje is van ruk kwaliteit).

Maar tegelijkertijd vraag ik me af, hoeveel van mensen die dit paard eerst stilgezet zouden hebben etc en de gehele situatie niet gevarlijk vinden, iets soortgelijks hebben meegemaakt? Dus een paard dat tussen twee sprongen in het parcours ff stakend de bocht uit vliegt en begint flink te stuiteren? Ik bedoel het niet als een sneer, maar ben oprecht benieuwd in hoeverre deze uitspraken op hands on evraring zijn gebaseerd :)

Zoiets gaat altijd heel hard - de hele situatie op het filmpje is 20, misschien 30 seconden, hoeveel bewust nadenken kunnen jullie proppen in 20 seconden zitten op een bokkend paard? ik in ieder geval best weinig - en het is gewoon gevaarlijk, zeker voor de eerste zweepslag toen het paard bijna de omheining in liep. Stilzetten zou ik persoonlijk nooit durven in deze situatie vanwege het risico op achterover klappen, maar zou mijn best doen om het paard voorwaarts te houden. Wat de ruiter ook deed alleen nogal (te) grof. Reageren vanuit instinct/gevoel is dan ook heel menselijk vind ik, al is menselijk niet hetzelfde als goed uiteraard.

@pol013 ik ben het 100% met je eens, het is zeker niet netjes en dat lijkt de ruiter zich ook te beseffen, maar niet echt schandpaal-waardig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:54

Elisa2 schreef:
Ik heb trouwens nog nooit jonge paarden meegemaakt die geen zaken uitproberen, hoe geweldig alles ook voorbereid is vanaf de grond er is ook nog iets als normaal jonge paarden gedrag waarbij ze weleens wat uitproberen. Nu is slaan nooit de oplossing, maar snel ingrijpen vaak wel gewenst.

Tuurlijk proberen ze zaken uit. Doen ze allemaal.

Maar dat kan je prima heel klein houden, door de eerste keer als je denkt: dit is niet helemaal wat ik bedoel, te corrigeren.
Je kan dat zo klein houden, en dat is ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post.

Dan heb je al die nonsens van: "jamaar paarden geven veel hardere klappen dan wij" ook helemaal niet nodig, want je doet precies wat dat paard doet om dat slaan te voorkomen: je corrigeert al als het nog maar heel klein is, en het grote voordeel daarvan is dat je je correcties heel klein kunt houden, je sessies superkort, en het niet groter wordt.

En hoe kleiner je correcties, hoe meer kansen je hebt om gedrag wat je wilt te belonen, en dus op een hele positieve manier te werken. Grote voordeel is ook nog dat paarden die beloning supergraag willen, en dus heel erg meewerkend en enthousiast worden.

En ze doen het echt niet alleen voor het snoepje, ook omdat ze jou geweldig vinden en het volste vertrouwen in je hebben.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-07-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:59

"die geen zaken uitproberen".. wat een aparte manier van verwoorden.. ?
Over het algemeen 'verzinnen' paarden niet heel veel.. ze 'doen' dingen, in the moment. En soms is dat wat wij willen, en soms niet... de kunst is hoe je bevestigt wat je wel wil, en negeert wat je niet wil..

Een aantal berichten klinkt alsof mensen constant een soort strijd aan het voeren zijn met hun dieren...

En een aantal berichten zijn echt dat ik denk 'zoek gewoon een andere hobby'.. maar ik heb er geen verstand van gelukkig :)
Sowieso heb ik meer respect voor mensen die hoog zijn in vrijheidsdressuur, of mensen die met positieve bekrachtiging werken.. maar die rijden dan weer geen wedstrijden op top niveau.. (de vraag is dan, waarom doen die dat niet.. ik denk dat ze daar dan wellicht weer een goede reden voor hebben... maar dat weet ik niet zeker)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:08

Nah, meestal geen interesse gewoon. Sport met paarden kan echt op een manier dat de paarden het ontzettend leuk vinden en heel fanatiek worden :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:11

Snap ik :j
maar ik snap het - perse moeten slaan, want levensgevaarlijk, en iemand die geen OS rijdt heeft er geen verstand van, en aaien werkt niet, en het valt wel mee en het paard flikt een kunstje - gewoon niet..
Als een topsport paard dat nodig heeft, dan is het misschien geen topsport paard.. als je vind dat het nodig is zodat je zelf (want meestal is het voor de ruiter) wat wint, kan je misschien net zo goed gaan motorcrossen?

De 'paarden zijn onderling ook hard' is echt een argument uit de jaren 80 ook :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:23

Cer schreef:
Snap ik :j
maar ik snap het - perse moeten slaan, want levensgevaarlijk, en iemand die geen OS rijdt heeft er geen verstand van, en aaien werkt niet, en het valt wel mee en het paard flikt een kunstje - gewoon niet..
Als een topsport paard dat nodig heeft, dan is het misschien geen topsport paard.. als je vind dat het nodig is zodat je zelf (want meestal is het voor de ruiter) wat wint, kan je misschien net zo goed gaan motorcrossen?

De 'paarden zijn onderling ook hard' is echt een argument uit de jaren 80 ook :)

Ik snap het moeten slaan ook niet. Ik sla nooit en de paarden hier gedragen zich prima :D

En idd, zo'n uitgekauwd en stompzinnig argument....... als je dat nodig hebt, dan gaat er in je omgang met paarden gewoon iets niet goed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:31

Bovendien: hoe vaak slaan die paarden elkaar onderling nu écht? In een stabiele kudde die de ruimte heeft, en dus niet op een postzegel staat, komt dat nauwelijks voor. Ik vind dat zo'n non-argument om je eigen klappen te vergoelijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:40

prompter schreef:
Bovendien: hoe vaak slaan die paarden elkaar onderling nu écht? In een stabiele kudde die de ruimte heeft, en dus niet op een postzegel staat, komt dat nauwelijks voor. Ik vind dat zo'n non-argument om je eigen klappen te vergoelijken.

Ik had het getypt en weer weggehaald omdat ik me te druk maak. Maar precies.

In onze kudde komt gericht en raak trappen misschien 1x per jaar voor, ook gerust een jaar helemaal niet. En dan lopen er ook jonkies tussen die soms echt wel herinnert moeten worden over de gang van zaken.
Corrigeren wordt voornamelijk gedaan met een boze blik, draaien met de achterhand of een gil. Dat is in bijna alle gevallen ruim voldoende.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:57

Hmm ik had zelf echt het idee dat mijn posts veeeel meer nuance bevatten dan de reacties in de laatste paar posts. Maar dat is of verloren gegaan in het typen of jullie reageren er niet op/ niet op mij.
Jammer.

Slaan doen ze niet zo vaak. Maar gaten in hun billen hebben ze hier heel vaak. Die zijn niet gekomen van een spiertrekking bij de lippen of het draaien van een oor. Dus daar heb je dat grijze gebied weer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:00

pol013 schreef:
Hmm ik had zelf echt het idee dat mijn posts veeeel meer nuance bevatten dan de reacties in de laatste paar posts. Maar dat is of verloren gegaan in het typen of jullie reageren er niet op/ niet op mij.
Jammer.

Slaan doen ze niet zo vaak. Maar gaten in hun billen hebben ze hier heel vaak. Die zijn niet gekomen van een spiertrekking bij de lippen of het draaien van een oor. Dus daar heb je dat grijze gebied weer.

Het is hoe dan ook toch niet vergelijken met mensen? Of hang jij regelmatig met je tanden in de billen van je paard?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:26

pol013 schreef:
Jammer.

Hier eigenlijk niet......

in het begin nog weleens, als de groep nog niet stabiel is, maar bij een stabiele groep zie ik dat echt zelden........

Ik snap je nuance he, en ben het ermee eens, even voor de duidelijkheid :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:31

Ik heb vandaag nog bij mijn paard aan 2 benen van de kogel tot aan de bilspleet diverse snijwonden uitgewassen. Duidelijke correctie van irritant gedrag wonden, niets dieps.
Maar dat ze die confrontatie zoekt is haar eigen keus, dat heeft niets te maken met een proefje voor de baas te moeten lopen.

Voor mij hoeft er geen straf te volgen nu achteraf, wel ben ik wat verbaast dat er niet uitgebeld was.
Het had ook beter overgekomen als hij nu in het interview iets in de strekking gezegd had: „ik heb wellicht te impulsief gereageerd, daar heb ik van geleerd.“

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:50

Heel stabiel anders hier hoor. Hier verlaten ze alleen met de pootjes omhoog het erf. En veeeel meer ruimte van de meeste paarden hebben. En onbeperkt te vreten. En 24/7 bij elkaar. Maar gewoon een uitgesproken energiek stelletje bij elkaar. Ruzie hebben ze nooit. Gaatjes in de bips wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:54

Amandavd schreef:
pol013 schreef:
Jammer.

Het is hoe dan ook toch niet vergelijken met mensen? Of hang jij regelmatig met je tanden in de billen van je paard?

Dat was het punt op zich niet. Ik heb het over verhouden tot elkaar. Hoe een goede relatie er uit kan ziet. Dat dat meer is dan een moment opname. Dat een keer tegen elkaar schreeuwen niet wil zeggen dat je in een abusive relatie zit. Dat alle realties en de onderdelen van een relatie anders zijn.

Maar ik begin te vermoeden dat dat niet aankomt. Dus ik trek me terug. Te veel nuance is lastig op internet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:57

Ik snap dan denk ik je nuance niet goed..
Een keer schreeuwen (ik hou daar he le maal niet van) is wellicht niet abusive. Maar ik mis een beetje hoe dat van toepassing is op de ruiter in de OP?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:06

Pol, als ik even je berichten teruglees:

Bedoel jij dat een keer een schreeuw geen probleem is, maar een patroon van schreeuwen wel?

En die gaatjes in de bips: dat lijkt me dan ook niet omdat ze continu op elkaar in lopen te hakken, maar gewoon te wild spelen, en dan zeggen: kijk uit want dit doet zeer? Begrijp ik het zo goed?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:08

Hoe graag we ook willen dat het een soort gelijkwaardige relatie is met een paard, dat is het niet. Een paard heeft heel eerlijk niet heel veel te willen. Hij heeft niet gekozen voor deze relatie.

Ik vind trouwens een keer schreeuwen echt iets anders dan met een zweep slaan. Als mijn vriend een keer zou schreeuwen, is dat niet gelijk einde relatie, maar met een zweep slaan wel :+

Ik denk dat het argument van eenmalig of herhaaldelijk slaan al niet opgaat. In momenten van stress, verzin je niet zomaar wat. Je valt meestal terug op wat je weet en kent. Ik ga er dus vanuit dat dit een normale “trainingsmethode” is voor Fuchs. Hij noemt het zelf ook corrigeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:11

Het ligt er helemaal aan waarom iemand schreeuwt.. ik ken maar zeer weinig gevallen waarin ik het oke zou vinden.. Als iemand zn hand op zou heffen, is het meteen klaar..
(maar goed, dat heeft inderdaad niets met dit topic te maken)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:28

Dus als je in de sport mee draait ben je constant een strijd aan het voeren met je paard!?
Wat vermoeiend zeg...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:37

Popstra schreef:
Dus als je in de sport mee draait ben je constant een strijd aan het voeren met je paard!? Wat vermoeiend zeg...

...uh.. wat?
Dat is niet wat er staat in mijn bericht in ieder geval. Waar staat dat?