Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:57

Wat betreft de veestapel. Als ik om mij heen kijk zie ik die grote doorgefokte Holsteiners. Ga terug naar Blaarkoppen, Lakenvelders oid en zaai weer gewoon gras ipv al die " gladde voetbalvelden". Dan breng je op een heel andere manier de stikstofuitstoot terug en heeft het dierenwelzijn ook weer een beter perspectief.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:05

Morganlefay schreef:
Wat betreft de veestapel. Als ik om mij heen kijk zie ik die grote doorgefokte Holsteiners. Ga terug naar Blaarkoppen, Lakenvelders oid en zaai weer gewoon gras ipv al die " gladde voetbalvelden". Dan breng je op een heel andere manier de stikstofuitstoot terug en heeft het dierenwelzijn ook weer een beter perspectief.

Waarom kan zo'n Holsteiner niet op gewoon gras dan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:43

Morganlefay schreef:

Groot??? Dat vind ik toch wel meevallen hoor... Of waren ze 30 jaar geleden maar 1.30m?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:55

Ja inderdaad, 1.30- 1.35 meter hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:54

Klopt en Holsteiners zijn puur op melk productie gefokt. De oude rassen zijn voor en vlees en melk en dus van beiden minder. Voor de duidelijkheid/goede orde. Mijn eigen mening is niet in beeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:18

josien_m_ schreef:
Ja inderdaad, 1.30- 1.35 meter hoog.

Leg dit nu eens langs de stokmaat van de gemiddelde kwpner toen en nu?

Daarnaast is migratie de enige reden dat de gemiddelde Nederlander kleiner wordt.

Dus ik vraag me af hoe dit specifiek weergeeft wat er in de veehouderij gebeurt, of dat dit een simpel gevolg is van een gezonder leven? Meer beschikbare voedingsstoffen, betere hygiëne, minder risicos en minder ziekte. Dan gebruikt het lichaam de voedingsstoffen toch gewoon logisch?

Denk ook even aan de gemiddelde lichaamstemperatuur van mensen die is gedaald sinds de vaststelling in de 19e eeuw, simpelweg omdat we toendertijd veel meer ontstekingen hadden in het lichaam.

Als je dit vertaalt naar veehouderij kan je toch gewoon stellen dat qua gezondheid die dieren nu beter af zijn dan hun voorouders....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:47

Nee dat kun je absoluut niet stellen. Veel gezondheidsproblemen van nu bestonden destijds niet. Maar natuurlijk ook andersom, er was zeker ook koeienleed.
Je maakt de vergelijking met grootte enmet mensen, precies ook buitenlandse koeienrassen maakten het rund groter, niet de andere voeding. Een enkeldoelras heeft het waarschijnlijk per definitie zwaarder. Hoe kunnen koeien met die enorme uiers nog een beetje prettig liggen herkauwen vraag ik me af. Zeker nu in de warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:55

josien_m_ schreef:
Nee dat kun je absoluut niet stellen. Veel gezondheidsproblemen van nu bestonden destijds niet. Maar natuurlijk ook andersom, er was zeker ook koeienleed.
Je maakt de vergelijking met grootte enmet mensen, precies ook buitenlandse koeienrassen maakten het rund groter, niet de andere voeding. Een enkeldoelras heeft het waarschijnlijk per definitie zwaarder. Hoe kunnen koeien met die enorme uiers nog een beetje prettig liggen herkauwen vraag ik me af. Zeker nu in de warmte.

Die bedoel ik welzijn voor de beesten is een dingetje. Weet dat in Engeland daar al aan gewerkt wordt.
Countryfile(BBC) op zondagochtend geeft veel info over deze materie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:57

josien_m_ schreef:

Vraag je je ook af hoe vrouwen met grote borsten slapen?
Menig boer heeft matrassen in de stal, welke sowieso bij warm weer al comfortabeler is. Als de grote uier het bezwaar zou zijn bij liggen, zou je sneller ontstekingen krijgen en dus minder rendabele melk. Want melk met tetracycline wordt duur betaald kan ik je vertellen.

Wat is de aversie tegen het gebruik van buitenlandse rassen bij het ontwikkelen voor een doel? Een stuk natuurlijker en gezonder dan een gesloten stamboek, het Friese paard is een goed voorbeeld lijkt me.

Ontwikkeling van een organisme heeft altijd met meer zaken te maken dan alleen genen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:34

De holstein frisian is zo doorgefokt dat het nu enorm veel melk geeft, maar betekent meer melk ook meer stikstof? want in theorie zou je dan minder koeien kunnen houden voor meer melk toch? Of denk ik nu te simplistisch? :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:24

De HF heeft hoogwaardig voer met veel eiwit nodig om goed te kunnen produceren. Van het eiwit in het rantsoen wordt 33 % benut de rest van de stikstof (eiwitten zijn stikstofverbindingen) verlaat het lichaam.
Hoe hoger het eiwitgehalte in het rantsoen, hoe meer ammoniakuitstoot.

Daar wordt in de afgelopen jaren al wel mee gesleuteld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:30

Ah dankjewel! nu snap ik de relatie wbt eiwit en de stikstofverbindingen en ammoniak.

En er is ook al bewezen dat een koe in de wei minder ammoniak uitstoot, dus dan vind ik het niet zo'n gek idee wat er hiervoor al gezegd werd dat eigenlijk de andere dubbeldoel rassen interessant zijn. Alleen..dat zorgt er dus voor dat een boer meer land nodig heeft en minder opbrengsten binnen krijgt dus hoe los je dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:34

En daar komt nu het onderwerp consuminderen in beeld.
Meer voor eigen gebruik ipv alles voor de export. Het is ook nog eens meer diervriendelijk en wij mensen zullen het met minder moeten gaan doen. Want dat is ook de uiteindelijke insteek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:39

Ja daar ben ik sowieso helemaal voor, de holstein frisian is natuurlijk ook zo gefokt omdat er vreselijk veel zuivel gebruikt wordt. Maar het moet wel haalbaar zijn/ blijven voor de boer dus ik denk dat er dan toch het ea in de keten moet veranderen ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:24

Elisa2 schreef:
Ah dankjewel! nu snap ik de relatie wbt eiwit en de stikstofverbindingen en ammoniak.

En er is ook al bewezen dat een koe in de wei minder ammoniak uitstoot, dus dan vind ik het niet zo'n gek idee wat er hiervoor al gezegd werd dat eigenlijk de andere dubbeldoel rassen interessant zijn. Alleen..dat zorgt er dus voor dat een boer meer land nodig heeft en minder opbrengsten binnen krijgt dus hoe los je dat op?

Dat heeft weer te maken dat mest en urine dan niet gemengd worden.

Hoe dat werkt heb ik net even op Google uitgezocht.
Organische chemie was niet mijn beste vak..

Citaat:
Ammoniak ontstaat uit ureum die in urine aanwezig is. Dit proces wordt versneld door het enzym urease. Urease zit in mest en wordt gemaakt door micro-organismen. Ureum, die in urine aanwezig is, wordt op de stalvloer en in de mestkelder door het enzym urease omgezet in ammonium (NH4+).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:32

Elisa2 schreef:
Ja daar ben ik sowieso helemaal voor, de holstein frisian is natuurlijk ook zo gefokt omdat er vreselijk veel zuivel gebruikt wordt. Maar het moet wel haalbaar zijn/ blijven voor de boer dus ik denk dat er dan toch het ea in de keten moet veranderen ook.

Je kan je afvragen hoeveel substituten er dan gebruikt gaan worden, die mogelijk elders op minder duurzame wijze geteeld worden...

Daarom denk ik dat voorlichting eerder leidt tot consuminderen dan het mes zetten in een sector die relatief duurzaam is ten opzichte van haar substituten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:42

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Je kan je afvragen hoeveel substituten er dan gebruikt gaan worden, die mogelijk elders op minder duurzame wijze geteeld worden...

Daarom denk ik dat voorlichting eerder leidt tot consuminderen dan het mes zetten in een sector die relatief duurzaam is ten opzichte van haar substituten.

Wat zie jij als substitutie?

In principe hebben de meeste mensen überhaupt geen zuivel nodig. Het grootste deel van de wereldbevolking is zelfs lactose-intolerant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:48

Plantaardige eiwitten(soja)worden nu niet bepaald vriendelijk geteeld. Daarom ook veel meer op consuminderen focussen ipv vervangen door.
Dus de vegetarische slager en een elektrische auto.
Beiden zijn nog steeds consumeren ipv consuminderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:58

Morganlefay schreef:
Plantaardige eiwitten(soja)worden nu niet bepaald vriendelijk geteeld. Daarom ook veel meer op consuminderen focussen ipv vervangen door.
Dus de vegetarische slager en een elektrische auto.
Beiden zijn nog steeds consumeren ipv consuminderen.

Soja als mens consumeren is al beter dan het eerst door een dier laten omzetten in vlees.
Het is niet zo dat de soja in veevoer enkel restproducten van de humane voedselindustrie is.

Daarnaast kun je ook kiezen voor vleesvervangers van andere plantaardig producten zoals peulvruchten. Of helemaal geen vleesvervanger maar gewoon de peulvruchten eten.
Voordeel dat die als vlinderbloemige ook nog stikstof uit de lucht binden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:14

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:

Wat zie jij als substitutie?

In principe hebben de meeste mensen überhaupt geen zuivel nodig. Het grootste deel van de wereldbevolking is zelfs lactose-intolerant.

De mens heeft ook geen koffie of chocola nodig maar dat vinden we gewoon lekker, net als kaas, boter, melk en yoghurt. Wat ook nog ns gezond is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:24

elnienjo schreef:
De mens heeft ook geen koffie of chocola nodig maar dat vinden we gewoon lekker, net als kaas, boter, melk en yoghurt. Wat ook nog ns gezond is.

Met mate kan het gezond zijn maar lang niet voor iedereen en ook niet in grote hoeveelheden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:59

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Met mate kan het gezond zijn maar lang niet voor iedereen en ook niet in grote hoeveelheden.

De gemiddelde Nederlander eet teveel van deze producten. Daarom zijn er zo ontzettend veel zwaarlijvige mensen met bijbehorende gezondheidsproblemen.

Als mensen in ieder geval nog eens iets zouden willen proberen/ een kans geven, maar dat is enorm lastig.

Als ik kook voor mensen hebben ze niet eens in de gaten dat er geen vlees in zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:12

Ninx schreef:
De gemiddelde Nederlander eet teveel van deze producten. Daarom zijn er zo ontzettend veel zwaarlijvige mensen met bijbehorende gezondheidsproblemen.

Als mensen in ieder geval nog eens iets zouden willen proberen/ een kans geven, maar dat is enorm lastig.

Als ik kook voor mensen hebben ze niet eens in de gaten dat er geen vlees in zit.

Zoals eerder al werd aangehaald, overal waar te voor staan is niet goed voor je.

Laten we de schuld vooral niet alleen aan vlees en zuivel geven, de hoeveelheden suiker die we consumeren vergeleken met de jaren 70 zijn namelijk ook echt niet mis.

Zoals veel meer zaken in deze discussie zijn doorgaans samenlopen van omstandigheden en ontwikkelingen. In het geval van voeding is de beschikbaarheid van eenvoudige en suikerhoudende producten enorm gestegen sinds de jaren 60/70. Net als veel andere gemakszaken, het werk is eenvoudiger gemaakt en noodzakelijker waardoor meer mensen de hele dag zitten/minder bewegen.
Daarbij is het genormaliseerd om elke dag vlees te eten, door de drukte waarin we leven zal niet iedereen veel tijd hebben voor een creatieve maaltijd of dat misschien al niet eens aangeleerd hebben.

Er is niet één sector of industrie aan te wijzen die hier volledig verantwoordelijk voor is. Dat de ontwikkeling nu achterhaal is, is vervelend en kost een hoop tijd om op natuurlijke wijze terug te dringen en te zorgen dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de maatschappelijke gezondheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:15

Ja door teveel koolhydraten, suikers, fast-food.
Niet perse door vlees.
Een koolhydraatarm dieet waar veel mensen door afvallen bevat zuivel, eieren en vlees.

Dat er lekkere maaltijden zijn zonder vlees is natuurlijk waar.
Zo maak ik regelmatig falafel met een zelf gemaakte harissa saus.
Niet koolhydraatarm wel een van mijn lievelingsgerechten.

Maar van vlees word je niet perse dik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:53

Ook hier is de lobby van de voedingsmiddelenfabrikanten en grootgrutters iets wat niet uit het oog verloren mag worden.
Als consument wordt je snel op het verkeerde been gezet.

Het belangrijkste is gematigdheid.
Ook scheelt veel zelf maken veel!

Geen tijd is geen excuus want veel tijd kost het niet om eten te maken.
Het is eerder geen zin.