Spenk schreef:Ik denk dat het in de topsport toch nog heel vaak een geldkwestie is. Dat ze hun dure toppaard, zeker hengsten, echt niet de hele dag buiten gaan zetten op een een stuk dat groter is dan een kleine paddock.
Doodgewoon omdat het dier misschien wel een paar miljoen waard is en ze bang zijn als er wat gebeurt is het klaar met je dure paard.
Maar over het voorbeeld vanuit de topsport waar het ook over ging. Dat gaat niet alleen om buiten zetten maar het hele management.
Wat ik momenteel veel zie is neusriemchallange opgezet door een aantal dierenartsen. Evenals dat deze dierenartsen de hele tijd delen hoe vreselijk slecht bandages zijn onderbouwd met wetenschappelijke artikelen en dat je dit niet gebruiken moet. En ook wetenschappelijke artikelen waarom je neusriem niet te strak moet.
Maar wat zie je vervolgens... Topruiters die gesponsord worden door merken als Anky, PS of Sweden, ES etc. Die allemaal in setjes rijden mét bandages en dit veelvuldig delen hoe prachtig de set is.
Gevolg mensen reageren ook op die berichten van de dierenartsen ja maar pietje en jantje (topruiters) rijden ook met die bandages! Zo slecht zal het dus wel niet zijn....
Wat de toppers nou dan niet dele op instagram is dat zij waarschijnlijk een compleet ander management er achter hebben. Laten we voorop stellen dat ik sowieso een hekel aan bandages heb en je ze eigenlijk niet zou moeten gebruiken. Maar de grote maar is dat die topruiters echt wel de benen flink koelen na het rijden, dingen doen als aquatraining, ice vibes, trilplaten , stappen op harde en weet ik wat. Maar dát delen ze niet dat laten ze niet zien.
Met als gevolg dat de doorsnee ruiter ook zijn paard dagelijks in die setjes met bandages knoopt maar die verhitten enkel de pezen ermee en gooien de paarden daarna weer op stal of in de wei.
En dan zie je dat mensen dus de mening van de topruiters, zij rijden ook ermee, hoger inzetten dan de mening van dierenartsen die hun mening onderbouwen met wetenschap.
Ja dat klopt, maar de meeste mensen zijn ook meelopers om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vaak zijn er in de top bepaalde trends die dan weer even "in" zijn en zo lopen die elkaar ook achterna. Dan weer met een speciaal ijzer, dan weer moeten alle paarden gevlochten staarten hebben op stal, dan weer moeten er speciale bondjes onder die strakke neusriem etc. etc. Vaak allemaal de grootste onzin en echt niet in het kader van paardenwelzijn. Er mag best meer bewustwording komen in de voorbeeldfunctie die zij hebben.