KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:19

Kinke schreef:
lijkt me ook logisch, ze blijven in beweging, worden niet beperkt hierin omdat ze de ruimte hebben

Het is ook logisch maar je zou mensen die denken dat paarden moeten rusten en slapen op stal na inspanning de kost geven. Is hier in het topic ook genoemd.

Veel topendurancepaarden staan overigens ook 24/7 of in ieder geval veel buiten.

Elisa2

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:34

Maar...wat veel mensen wel vergeten, voor dressuurpaarden om topsport te kunnen doen moeten ze wel heel scherp (gemaakt) kunnen worden. Altijd blijven lopen en er altijd aan blijven trekken en dit kan wel karakters geven die net over het randje gaan. Jazz bijvoorbeeld was vooral een heel bang paard, zijn nakomelingen zijn enorm verschillend qua karakter maar wat ze allemaal wel gemeen hebben is dat ze altijd blijven lopen. En dat laatste heb je wel nodig voor de sport maar voordat je zo'n sensibel karakter in goede banen hebt geleid moet je als ruiter toch echt wel eerst een goede basis leggen. En daar gaat het vaak mis bij dit soort paarden. Ik heb meerdere Jazzen meegemaakt die zo'n spanning in hun lijf hadden (was gewoon zielig) en dit kwam naar voren ohz. Eentje raakte bijv. continu in paniek hierdoor, was alleen te hanteren met stang er in (ook aan de hand) ging door iedere omheining buiten. Hoe dat dier zo gekomen is..geen idee. Ik weet ook niet hoe het afgelopen is...

Andere was GP opgeleid en gestart, super talentvol maar door alle spanning in het lijf zo moeilijk te rijden dat ze hem geprobeerd hebben te breken. Dit dier ging 2x per dag 2 uur lang in de molen en werd daarnaast soms nog eens twee keer gereden. :-( Dat breken is gelukt maar dan wel mentaal..paard is gaan staken en omhoog gaan komen. Dier is door een groom "gered" en weer een beetje aan het lopen gekregen. Toen bij een lesklant van mij terecht gekomen die er recreatief mee wilde rijden..paard hadden we redelijk op de rit in de bak en hij wilde er ook mee in het bos rijden. (woonde in het bos) Maar zelfs met hele dag weidegang en bosritjes was die spanning niet uit zijn lijf te krijgen wat resulteerde in gevaarlijke situaties (omhoog komen, bijna achterover klappen) in het bos waardoor het dier alsnog ingeslapen is.

Dus ja, dat is het nadeel als er gefokt wordt op bepaalde eigenschappen die nodig zijn voor de sport en dat een heel dun randje is om op te balanceren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:47

Maar denk je dat voor andere takken van paardensport het blijven lopen niet noodzakelijk is?

Wat jij omschrijft is ook grotendeels of misschien wel totaal, een managementprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:50

En daar kun je je misschien zo langzamerhand van af vragen of we dat nog wel moeten willen....

Er wordt steeds gezegd dressuur is er voor het paard. Een paard gymnatiseren omdat wij erop willen zitten dat is natuurlijk prima. Maar een paard zo scherp en heet alle GP oefeningen laten doen. Dat ze eigenlijk te heet en scherp zijn om vervolgens normaal paard te kunnen zijn...

In hoeverre is dat nodig? Ik bedoel Charlotte Dujardin heeft dat ook niet nodig kennelijk natuurlijk zijn haar paard ook erg scherp maar dat zijn niet van die stuiterende kanonnen die vervolgens ook niet buiten kunnen of wat.

De eerste levensbehoefte van een paard is nog altijd buiten zijn en sociaal contact. Niet GP dressuur of springen lopen.

En je kan dat ook omdraaien, door het op stal houden worden ze nog drukker en heter. Wellicht als je die paarden gewoon de hele dag buiten zet zijn ze een stuk dapperder en rustiger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:55

Nouja dat laatste was in dit geval dus absoluut niet zo, en zo ken ik er meer. Maar de gedachte snap en volg ik helemaal want imo is dat gewoon een levensbehoefte.

Of je dat moet willen in de fokkerij..het mooiste is als een paard cool is maar zo heet te maken als je wilt ohz en de spanning ook wel makkelijker afvloeit. Maar fokken is helaas ook niet altijd zo makkelijk als het lijkt. En er zijn er genoeg die niet het hoogste niveau halen juist omdat ze net dat beetje extra's missen waardoor ze er aan blijven trekken.

Dus nee, ik denk niet dat je het zo extreem moet willen en gelukkig wordt er al meer gelet op de karakters en rijdbaarheid in de fokkerij dan een aantal jaren terug. Het blijft denk ik een aandachtspuntje om paarden te fokken met de juiste mentaliteit zonder dat het ten koste gaat van het dier zelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:03

Maar dan klopt de stelling "dressuur is er voor het paard" in principe eigenlijk niet, of toch niet als het gaat over dressuur in de topsport. Je moet juist echt stevig aan de fok om die topsport te kunnen bereiken, met vele uitvallers onderweg van paarden die het niet aankunnen.

Dat is natuurlijk wel iets wat eigen is aan sport in het algemeen: meer, sneller, beter, hoger,... ook in de humane sport verloopt dat pad niet altijd over rozen. Sporters die zich pushen tot hun lichaam het niet meer aan kan, doping moeten nemen om mee te kunnen, een Simone Biles die kraakt op de Olympische Spelen,... En die druk leggen we dan dus eigenlijk onze paarden op.

Ik vind het interessant om over na te denken in hoeverre dat inderdaad ethisch te verantwoorden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:06

Ik denk dat het in de topsport toch nog heel vaak een geldkwestie is. Dat ze hun dure toppaard, zeker hengsten, echt niet de hele dag buiten gaan zetten op een een stuk dat groter is dan een kleine paddock.

Doodgewoon omdat het dier misschien wel een paar miljoen waard is en ze bang zijn als er wat gebeurt is het klaar met je dure paard.

Maar over het voorbeeld vanuit de topsport waar het ook over ging. Dat gaat niet alleen om buiten zetten maar het hele management.

Wat ik momenteel veel zie is neusriemchallange opgezet door een aantal dierenartsen. Evenals dat deze dierenartsen de hele tijd delen hoe vreselijk slecht bandages zijn onderbouwd met wetenschappelijke artikelen en dat je dit niet gebruiken moet. En ook wetenschappelijke artikelen waarom je neusriem niet te strak moet.

Maar wat zie je vervolgens... Topruiters die gesponsord worden door merken als Anky, PS of Sweden, ES etc. Die allemaal in setjes rijden mét bandages en dit veelvuldig delen hoe prachtig de set is.

Gevolg mensen reageren ook op die berichten van de dierenartsen ja maar pietje en jantje (topruiters) rijden ook met die bandages! Zo slecht zal het dus wel niet zijn....

Wat de toppers nou dan niet dele op instagram is dat zij waarschijnlijk een compleet ander management er achter hebben. Laten we voorop stellen dat ik sowieso een hekel aan bandages heb en je ze eigenlijk niet zou moeten gebruiken. Maar de grote maar is dat die topruiters echt wel de benen flink koelen na het rijden, dingen doen als aquatraining, ice vibes, trilplaten , stappen op harde en weet ik wat. Maar dát delen ze niet dat laten ze niet zien.

Met als gevolg dat de doorsnee ruiter ook zijn paard dagelijks in die setjes met bandages knoopt maar die verhitten enkel de pezen ermee en gooien de paarden daarna weer op stal of in de wei.

En dan zie je dat mensen dus de mening van de topruiters, zij rijden ook ermee, hoger inzetten dan de mening van dierenartsen die hun mening onderbouwen met wetenschap.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:08

Als een paard zo gefokt word dat hij bij goed management niet eens in de wei kan staan is er behoorlijk wat mis. Dan heb je hetzelfde als de hondjes die geen neus meer hebben. Een ras naar de kl.te geholpen.

Maar ik blijf zeggen dat ik denk dat veel paarden, zeker waarvan men denkt dat ze potentie hebben nooit fatsoenlijk gestald hebben gestaan.
Ja dan hebben ze wellicht geen makkelijk karakter, maar als je ze dan ook nog geen paard mogen zijn word het wel een plus plus.

Overigens is de manier van rijden ook nog een ding dat meespeelt.
Zijn springpaarden makkelijker van karakter of het management maar ook het rijden wat minder in fluweel verpakt? Ruiters met een no nonsens mentaliteit.
Ook die paarden moeten scherp aan de hulpen staan en altijd naar voren denken. Zeker ook op hoog niveau anders gebeuren er ook ongelukken.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:15

Halverwege het lezen van dit topic wilde ik heel graag dit even met jullie delen:

Ik ben het echt ontzettend met de meeste hier eens. Er moeten dingen veranderen binnen de paardensport en dat moet vanuit alle kanten gebeuren; recreatie, amateuristische wedstrijdsport en de topsport. Ik sta met open mond te kijken naar dressuurwedstrijden waar paarden met openmonden, zwiepende staarten en in de krul een uitgestrekte draf moeten lopen. Het ziet er niet uit, maar het wordt beloond met fantastische cijfers door de jurys. Ik snap dit echt niet? Zien ze het niet? Willen ze het niet zien? Wordt het genegeerd? Ik vind echt dat jurys zo veel strenger moeten zijn op welzijnskwesties.
Ruiters in B die met spoortjes rijden en daarmee zitten te schoppen? Geef ze dan eens neit hoger dan een 6 verfijn je hulpen alsjeblieft zeg..

Het verbaast me trouwens ook dat ik in de hoge springsport soms echt mensen zie rijden die gewoon niet kunnen zitten XD hiermee zeg ik niet dat ik het beter kan, hellll no. maar het lijkt nu dat mensen met geld en durf gewoon grand prix mogen springen. Hoe komen zij toch daar :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:17

Een paard heeft er natuurlijk geen boodschap aan hoeveel het kost. Voor een paardwaardig bestaan zou het ook niet uit moeten maken.
Geld staat welzijn en ethiek vaak in de weg.

Zijn er trouwens topruiters die meegedaan hebben met de neusriemchallenge?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:21

fransje23 schreef:
Een paard heeft er natuurlijk geen boodschap aan hoeveel het kost. Voor een paardwaardig bestaan zou het ook niet uit moeten maken.
Geld staat welzijn en ethiek vaak in de weg.

Zijn er trouwens topruiters die meegedaan hebben met de neusriemchallenge?

Volgensmij geen enkele! Ik heb het niet gezien en ik zie best veel voorbij komen...

En dat bedoel ik dus, want zie je foto's en filmpjes van de hengstenkeuring gemiddelde subtop wedstrijd dan kan daar geen vingernagel tussen.....

Ik weet zeker als iemand als een dinja ofzo hier aan mee zou doen mensen dat voorbeeld volgen.

Helaas kun je bij de meeste toppers afvragen of je daar uberhaupt nog 2 vingers tussen krijgt. Waarschijnlijk niet als je de foto's en filmpje zo ziet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:25

Euridicey schreef:
Het verbaast me trouwens ook dat ik in de hoge springsport soms echt mensen zie rijden die gewoon niet kunnen zitten XD hiermee zeg ik niet dat ik het beter kan, hellll no. maar het lijkt nu dat mensen met geld en durf gewoon grand prix mogen springen. Hoe komen zij toch daar :')

Ze kopen dure goed opgeleide ervaren paarden en begeleiding van topruiters. Is een mooi verdienmodel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:32

Spenk schreef:
Helaas kun je bij de meeste toppers afvragen of je daar uberhaupt nog 2 vingers tussen krijgt. Waarschijnlijk niet als je de foto's en filmpje zo ziet.

Dan ook nog eens wee vingers op elkaar niet naast elkaar.
Ik ze dat op de foto's en filmpjes ook niet... Dat zou een mooie zijn voor de KNHS om op in te haken. Laat je kaders de neusriemchallenge doen :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:34

En ook daar zou het heel simpel op te lossen zijn.
Elke combinatie van B tot GP moet bij het betreden van de ring de neusmeter tussen de neusriem krijgen.
Te strak is diskwalificatie, niet losser maken, nee gewoon einde met starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:36

DuoPenotti schreef:
Elke combinatie van B tot GP moet bij het betreden van de ring de neusmeter tussen de neusriem krijgen.

En begin daar dan maar eens mee straks bij het NK dressuur (de subtop)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:42

DuoPenotti schreef:

Oef, zeg je nu dat ze de regel zo strak moeten gaan handhaven? :+

Uit de harnachementregels

Een neusriem waarbij er minder ruimte is tussen neusriem en neusbot dan 1.5cm (gemeten aan
de bovenzijde midden op de neus) wordt als wreedheid aangemerkt.

Misschien dan ook meteen het bit controleren?
Heeft een toezichthouder ook echt wat te doen in plaats van voor de vorm rond lopen.

Edit:toevoeging

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:34

Ja bit controle ook prima.
Er zijn tegenwoordig 1001 bitten die wel mogen, als je dan nog moet starten met niet toegestaan...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:49

Ja, er is een vrij ruime keus.

Ik moet met springen af en toe echt kijken wat er nu in die mond zit, trouwens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:09

In mijn discipline (Reining) is altijd bit controle+ bloed controle. Je moet het hoofdstel af doen voor of na een run bij de bit judge en ze lopen een rondje om je paard heen om te checken op sporen plekjes..Is je bit niet legal, je kinketting gedraaid, bloed aan de mond of aan de buik dan krijg je een No score en sta je best wel voor l*l. Wij mogen ook niet showen met neusriem om. Wel trainen.
Mond open betekend bij ons verzet en dan plus je niet op je manouvres.

Zouden ze bij andere disciplines ook kunnen doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:19

Mee eens, en gewoon die -2 bij ieder onderdeel bij een doorgetrokken stangteugel. Verplichting van het spoor er af en ook gewoon ruiters die de sporen niet goed gebruiken bij ieder onderdeel een -2. Een aantal welzijnsregels zijn zo makkelijk in te voeren en je dwingt mensen dan thuis ook anders te trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:21

DuoPenotti schreef:
Als een paard zo gefokt word dat hij bij goed management niet eens in de wei kan staan is er behoorlijk wat mis. Dan heb je hetzelfde als de hondjes die geen neus meer hebben. Een ras naar de kl.te geholpen.

Maar ik blijf zeggen dat ik denk dat veel paarden, zeker waarvan men denkt dat ze potentie hebben nooit fatsoenlijk gestald hebben gestaan.
Ja dan hebben ze wellicht geen makkelijk karakter, maar als je ze dan ook nog geen paard mogen zijn word het wel een plus plus.

Overigens is de manier van rijden ook nog een ding dat meespeelt.
Zijn springpaarden makkelijker van karakter of het management maar ook het rijden wat minder in fluweel verpakt? Ruiters met een no nonsens mentaliteit.
Ook die paarden moeten scherp aan de hulpen staan en altijd naar voren denken. Zeker ook op hoog niveau anders gebeuren er ook ongelukken.

Springpaarden zijn volgens mij wel minder sensibel, maar sensibel is natuurlijk maar een karaktertrek. Er wordt zeker ook nuchterder mee omgegaan en ze moeten op een andere manier scherp zijn.

Ik ken ook zeker wel springhengsten die geen makkelijke karakters geven/ gaven maar dat zit hem vaak weer in andere dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:23

Gini schreef:
Maar dan klopt de stelling "dressuur is er voor het paard" in principe eigenlijk niet, of toch niet als het gaat over dressuur in de topsport. Je moet juist echt stevig aan de fok om die topsport te kunnen bereiken, met vele uitvallers onderweg van paarden die het niet aankunnen.

Dat is natuurlijk wel iets wat eigen is aan sport in het algemeen: meer, sneller, beter, hoger,... ook in de humane sport verloopt dat pad niet altijd over rozen. Sporters die zich pushen tot hun lichaam het niet meer aan kan, doping moeten nemen om mee te kunnen, een Simone Biles die kraakt op de Olympische Spelen,... En die druk leggen we dan dus eigenlijk onze paarden op.

Ik vind het interessant om over na te denken in hoeverre dat inderdaad ethisch te verantwoorden is.

Ja hoor dat vind ik inderdaad ook een keerzijde van de sport, eigenlijk zou het zo moeten zijn dat een ruiter het beste uit het paard haalt maar wel met respect voor de bovengrens van het kunnen van het paard en niet dat het ten koste gaat van het welzijn.

Overigens hoeven de paarden niet altijd uit te vallen als ze het niet aan kunnen, er zijn er genoeg die dan als young riders/ junioren paard verder gaan op een wat lager niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:26

Spenk schreef:
Ik denk dat het in de topsport toch nog heel vaak een geldkwestie is. Dat ze hun dure toppaard, zeker hengsten, echt niet de hele dag buiten gaan zetten op een een stuk dat groter is dan een kleine paddock.

Doodgewoon omdat het dier misschien wel een paar miljoen waard is en ze bang zijn als er wat gebeurt is het klaar met je dure paard.

Maar over het voorbeeld vanuit de topsport waar het ook over ging. Dat gaat niet alleen om buiten zetten maar het hele management.

Wat ik momenteel veel zie is neusriemchallange opgezet door een aantal dierenartsen. Evenals dat deze dierenartsen de hele tijd delen hoe vreselijk slecht bandages zijn onderbouwd met wetenschappelijke artikelen en dat je dit niet gebruiken moet. En ook wetenschappelijke artikelen waarom je neusriem niet te strak moet.

Maar wat zie je vervolgens... Topruiters die gesponsord worden door merken als Anky, PS of Sweden, ES etc. Die allemaal in setjes rijden mét bandages en dit veelvuldig delen hoe prachtig de set is.

Gevolg mensen reageren ook op die berichten van de dierenartsen ja maar pietje en jantje (topruiters) rijden ook met die bandages! Zo slecht zal het dus wel niet zijn....

Wat de toppers nou dan niet dele op instagram is dat zij waarschijnlijk een compleet ander management er achter hebben. Laten we voorop stellen dat ik sowieso een hekel aan bandages heb en je ze eigenlijk niet zou moeten gebruiken. Maar de grote maar is dat die topruiters echt wel de benen flink koelen na het rijden, dingen doen als aquatraining, ice vibes, trilplaten , stappen op harde en weet ik wat. Maar dát delen ze niet dat laten ze niet zien.

Met als gevolg dat de doorsnee ruiter ook zijn paard dagelijks in die setjes met bandages knoopt maar die verhitten enkel de pezen ermee en gooien de paarden daarna weer op stal of in de wei.

En dan zie je dat mensen dus de mening van de topruiters, zij rijden ook ermee, hoger inzetten dan de mening van dierenartsen die hun mening onderbouwen met wetenschap.

Ja dat klopt, maar de meeste mensen zijn ook meelopers om het maar even oneerbiedig te zeggen. Vaak zijn er in de top bepaalde trends die dan weer even "in" zijn en zo lopen die elkaar ook achterna. Dan weer met een speciaal ijzer, dan weer moeten alle paarden gevlochten staarten hebben op stal, dan weer moeten er speciale bondjes onder die strakke neusriem etc. etc. Vaak allemaal de grootste onzin en echt niet in het kader van paardenwelzijn. Er mag best meer bewustwording komen in de voorbeeldfunctie die zij hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:47

DuoPenotti schreef:

Probleem is natuurlijk dat het aan goed management nog weleens ontbreekt, en zeker in de breedtesport.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:50

Klopt. En tijd dat dat eens veranderd.
Ook bij veel pension stallen overigens.