Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:00

Ayasha schreef:
Ah oke, dan heb ik je mis begrepen, mijn excuses. :)
Er is zo'n uitspraak: always and never are two words you should always remember never to use.

Hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:18

DuoPenotti schreef:
En ook die nuchtere kijk is verschillend.
Sommige mensen kunnen of willen een paard niet aanhouden als deze niet meer bereden kan worden.
Voor mij hier aan huis en rij toch al weinig is dat weer geen reden voor inslapen. Als het paard nog maar happy is.
Voor mij is dan wel weer, een "kapot" paard verkoop je niet.
Dus ik begrijp dat een paard word ingeslapen als hij te duur is voor weidedecoratie.

Dit vind ik ook een moeilijke, als men een paard in laat slapen omdat het niet meer bereden kan worden gaat het altijd schuren bij mij van binnen. Het voelt net of zo'n dier een wegwerp product is dan. Zeker als er daarna vrolijk weer een nieuwe aangeschaft wordt.

Voor mij zou dat nooit een reden tot inslapen zijn, maar wel als de keuze idd zou zijn..handel of inslapen.

Een paard van een bekende staat nu al een aantal maanden op boxrust, dier had zijn griffelbeen gebroken en is geopereerd. Het is echt niet leuk voor hem, maar hij gedraagt zich voorbeeldig..hij kan gelukkig weer helemaal herstellen. Ik ben blij dat hij deze kans heeft gekregen, de andere optie was inslapen (9 jaar, paard met super karakter, beweging en looks) Dat zou ik echt verschrikkelijk hebben gevonden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:03

Nu vind ik inslapen bij een 9 jarige die dus na een paar maanden weer gewoon op de rit is belachelijk voor woorden.
Ik bedoelde dus sowieso de paarden die daarna niet meer gereden konden worden of hooguit een stapritje.

Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, gewoon niet.
Mijn paard stond ook met een blessure door ongeval in de wei, stond toen nog op pension.
Ben een ander paard gaan rijden en mijn maatje mocht lekker zijn ding doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:54

Er zijn zoveel variabelen en daarom kun je gewoon niet zwart/ wit stellen INSLAPEN. Als een van je variabelen GELD is tja dan heeft het weinig met het paard te maken. Zeg dan ik kan het niet betalen.

Idd dat het paard niet meer gereden kan worden is ook een slecht argument om te beweren dat het paard geen levenskwaliteit zou hebben. Zal het paard een zorg zijn, zet em op de wei.

Blijft de discussie levenskwaliteit, wie dat bepaald en om welke reden. Dat kan heel lastig zijn. 2 jaar terug mijn 24 jarige hengst een totaal ruptuur check ligament. Voor mij was het einde oefening, dat moet je zo’n dier niet meer aan willen doen, boxrust, revaildatie etc. Ik ben even heel hard recht gezet door mijn DA ( die ik al 20 jaar heb ). De boodschap was, dit komt helemaal goed, paard is een super conditie, en geen haar op mn hoofd die er over denkt hem in te slapen. En je paard is nog niet van plan te gaan... Hengst is inmiddels 26 ziet er super uit een scheurt weer vrolijk door de wei. Hij wordt niet gereden, kost alleen maar geld en heeft een super leven. Ohja En staat alleen op de wei natuurlijk, net zoals mn andere hengsten, ook helemaal fout toch? Althans volgens sommige hier op Bokt. Die zijn allemaal zielig, geen levenskwaliteit, ze worden niet gereden, staan alleen en hebben in hun lange leven toch wel wat butsen en deuken opgelopen. Net zoals de eigenaar trouwens.... :D

Soms moet je ook maar eens luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben, een DA. Net zoals bij het paard uit dit topic. De DA zal wellicht genoeg overtuiging hebben gehad dat het goed kan komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:36

Pareltjes schreef:
Er zijn zoveel variabelen en daarom kun je gewoon niet zwart/ wit stellen INSLAPEN. Als een van je variabelen GELD is tja dan heeft het weinig met het paard te maken. Zeg dan ik kan het niet betalen.

Idd dat het paard niet meer gereden kan worden is ook een slecht argument om te beweren dat het paard geen levenskwaliteit zou hebben. Zal het paard een zorg zijn, zet em op de wei.

Blijft de discussie levenskwaliteit, wie dat bepaald en om welke reden. Dat kan heel lastig zijn. 2 jaar terug mijn 24 jarige hengst een totaal ruptuur check ligament. Voor mij was het einde oefening, dat moet je zo’n dier niet meer aan willen doen, boxrust, revaildatie etc. Ik ben even heel hard recht gezet door mijn DA ( die ik al 20 jaar heb ). De boodschap was, dit komt helemaal goed, paard is een super conditie, en geen haar op mn hoofd die er over denkt hem in te slapen. En je paard is nog niet van plan te gaan... Hengst is inmiddels 26 ziet er super uit een scheurt weer vrolijk door de wei. Hij wordt niet gereden, kost alleen maar geld en heeft een super leven. Ohja En staat alleen op de wei natuurlijk, net zoals mn andere hengsten, ook helemaal fout toch? Althans volgens sommige hier op Bokt. Die zijn allemaal zielig, geen levenskwaliteit, ze worden niet gereden, staan alleen en hebben in hun lange leven toch wel wat butsen en deuken opgelopen. Net zoals de eigenaar trouwens.... :D

Soms moet je ook maar eens luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben, een DA. Net zoals bij het paard uit dit topic. De DA zal wellicht genoeg overtuiging hebben gehad dat het goed kan komen.

En soms moet je durven om tegen een DA in te gaan. Had ik dat X jaren niet gedurfd was één van mijn honden een pijnlijke dood gestorven lang voor haar tijd. Dus daar heb je dat dan weer. Je kan niet elke DA onvoorwaardelijk vertrouwen. Sommigen gaan gewoon te ver. (ook dat al mee gemaakt).

En nee, hier is "niet meer gereden kunnen worden" echt geen argument voor in slapen. Heb zelfs ooit eentje gekocht waarvan ik wist dat ie me en handen vol geld ging kosten én die nooit meer zou doen dan gras maaien. Dus ik ben echt niet van de "ze moeten nut hebben" mentaliteit. Maar ik heb wel over de jaren geleerd dat er te veel DA's zijn die te ver willen gaan ten koste van het dier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:07

Dat klopt luister niet altijd naar je d.a want sommige blijven maar rekken. Als of ze alleen maar aan de kassa denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:20

Dat heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt.
Maar ben dan zelf ook wel stellig in wanneer ik het ook klaar vind, dat scheelt misschien.

Bij mijn Sjimpie had de dierenarts het denk ik niet voorzien, want hij stond toen lekker te grazen.
(na net 10 minuten van te voren te hebben liggen stuipen dat ik dacht hij gaat nu)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:35

Ik ben stellig zat. Een andere DA heeft mijn hond toen gelukkig wel de juiste hulp geboden. Maar had ik geluisterd naar de 1e zoals hier aangeraden wordt had dat verhaal een heel andere wending gehad. Klakkeloos aannemen wat een DA zegt omdat ie DA is, is vragen om miserie IMO.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:51

Ayasha schreef:
Pareltjes schreef:

En soms moet je durven om tegen een DA in te gaan. Had ik dat X jaren niet gedurfd was één van mijn honden een pijnlijke dood gestorven lang voor haar tijd. Dus daar heb je dat dan weer. Je kan niet elke DA onvoorwaardelijk vertrouwen. Sommigen gaan gewoon te ver. (ook dat al mee gemaakt).

En nee, hier is "niet meer gereden kunnen worden" echt geen argument voor in slapen. Heb zelfs ooit eentje gekocht waarvan ik wist dat ie me en handen vol geld ging kosten én die nooit meer zou doen dan gras maaien. Dus ik ben echt niet van de "ze moeten nut hebben" mentaliteit. Maar ik heb wel over de jaren geleerd dat er te veel DA's zijn die te ver willen gaan ten koste van het dier.

Mijn dierenarts is gelukkig iemand die fouten toegeeft, luistert naar zijn klanten, deze tegen durft te spreken maar altijd beargumenteert waarom. En de laatste op deze aardkloot is die levens rekt voor de centen. Zijn praktijk zit propvol en een paard meer of minder boeit hem niet. Rijdt al 10 jaar 150 km heen én terug voor mijn paarden omdat hij trouw is aan zijn klanten. Nee wil hem nooit meer kwijt. Heb voor kleine klusjes dierenartsen in de buurt gehad. 2 jaar terug ( door check ligament ruptuur) er weer een buiten gebonjourd 3 maanden aan het klooien en niet weten waar ze mee bezig was. Die was echt aan het rekken en cashen zonder diagnose...wat een ellende tut was dat. Partij arrogant ook nog, wat weet ik als eigenaar nou? Was niets aan de hand, ouderdom....

Je wenst ieder paard zo’n goede dierenarts. Bovendien heeft hij nauwelijks iets verdiend aan deze blessure anders dan “ eindelijk” een diagnose te stellen. Dus tja, daar geen verborgen agenda.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:03

Pareltjes schreef:
Mijn dierenarts is gelukkig iemand die fouten toegeeft, luistert naar zijn klanten, deze tegen durft te spreken maar altijd beargumenteert waarom. En de laatste op deze aardkloot is die levens rekt voor de centen. Zijn praktijk zit propvol en een paard meer of minder boeit hem niet. Rijdt al 10 jaar 150 km heen én terug voor mijn paarden omdat hij trouw is aan zijn klanten. Nee wil hem nooit meer kwijt. Heb voor kleine klusjes dierenartsen in de buurt gehad. 2 jaar terug ( door check ligament ruptuur) er weer een buiten gebonjourd 3 maanden aan het klooien en niet weten waar ze mee bezig was. Die was echt aan het rekken en cashen zonder diagnose...wat een ellende tut was dat. Partij arrogant ook nog, wat weet ik als eigenaar nou? Was niets aan de hand, ouderdom....

Je wenst ieder paard zo’n goede dierenarts. Bovendien heeft hij nauwelijks iets verdiend aan deze blessure anders dan “ eindelijk” een diagnose te stellen. Dus tja, daar geen verborgen agenda.

Je omschrijft hier precies wat ik bedoel. Ik heb nú ook een DA die zo is maar daarvoor heb ik wel een paar rotte appels moeten tegen spreken en het erf af moeten sturen (of ingeval van de hond, de hond moeten op pakken en naar de volgende rijden. ).

Een góede DA vindt het in mijn ervaring ook geen probleem wanneer je als eigenaar kritisch bent. (dan ga ik er van uit dat je dat respectvol doet natuurlijk.) Mijn huidige DA vindt "input" van mij uit juist fijn in die zin dat ik mijn dieren ken in hun dagdagelijkse zijn en hij niet. Dus voor hem is het juist handig dat ik kan zeggen in welke zin ze zich anders gedragen dan normaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:04

DuoPenotti schreef:
Nu vind ik inslapen bij een 9 jarige die dus na een paar maanden weer gewoon op de rit is belachelijk voor woorden.
Ik bedoelde dus sowieso de paarden die daarna niet meer gereden konden worden of hooguit een stapritje.

Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, gewoon niet.
Mijn paard stond ook met een blessure door ongeval in de wei, stond toen nog op pension.
Ben een ander paard gaan rijden en mijn maatje mocht lekker zijn ding doen.

Mee eens, maar het was de vraag of het nog geopereerd kon worden. Gelukkig viel dat positief uit voor het paard, maar net even iets anders beschadigd en het had niet gekund.

Je moet een DA hebben die je kunt vertrouwen, ik heb teveel DA's blunders zien maken soms zelfs ten koste van het leven van het dier dat ik zelf altijd super scherp, kritisch en irritant ben en blijf voor ze als het nodig is. Ik zaag door, en heb gelukkig zelf ook wel wat kennis om dat te kunnen doen. Daarnaast luister ik uiteraard wel naar degene die ik vertrouw.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:14

Waarom hebben we hier een oeverloze discussie met eindeloze quote over al dan niet inslapen. Daar gaat dit topic helemaal niet over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:50

En jou bijdrage is wel zinnig bedoel je?

Breng het topic dan weer Ontopic.
Al vind ik het onderwerp inslapen wanneer wel of niet hier niet vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:50

Ayasha schreef:
Ik ben stellig zat. Een andere DA heeft mijn hond toen gelukkig wel de juiste hulp geboden. Maar had ik geluisterd naar de 1e zoals hier aangeraden wordt had dat verhaal een heel andere wending gehad. Klakkeloos aannemen wat een DA zegt omdat ie DA is, is vragen om miserie IMO.

Bij zo een DA blijf ik sowieso al niet. Ik heb een hoop dieren en mijn gevoel moet goed zitten bij een DA. Ik ben vrij nuchter en wil tevens alles weten, hoe wat en waarom, dus onzinmiddelen om te rekken of tandenborstels aansmeren als ik voor een vaccinatie kom, dan ben ik er gelijk klaar. Dus ik houd ook van nuchtere dierenartsen.

Ik had zelfs eens een veearts die noemde me vrouwtje, nou :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:54

pillow schreef:
Waarom hebben we hier een oeverloze discussie met eindeloze quote over al dan niet inslapen. Daar gaat dit topic helemaal niet over.

Jouw bijdragen hier zijn bijna alles behalve ontopic, zie ik. Misschien ontstippen, scheelt je een hoop frustratie, aangezien 2 van je drie posts gaan over hoe off topic we gaan.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:58

pol013 schreef:
germie schreef:
Een paard zal proberen in leven te blijven, die doen snel of het goed gaat, ook al is het niet zo, het is immers een prooidier. Dat kun je niet vergelijken met mensen.

In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->

En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?

Die vind ik heel lastig hoor. En al helemaal voor het paard van een ander.

En ik snapte de vergelijking van de bedlegerige vriend prima: het zal per persoon kunnen verschillen waar en wanneer de wil om te leven ophoudt. Dat kan een ander slecht bepalen voor een ander persoon, ook al heb je de feiten. En dat kun je zelf van jezelf zelfs slecht inschatten van te voren.

Ja. In dit geval weten wij het beter dan een paard. Ik vind in ieder geval dat ik het in zo'n geval, met zulke verwondingen, beter weet dan mijn paard. "Doen alsof", zoals jij het zo mooi zegt, is namelijk compleet onnodig als gedomesticeerd dier. Geen pijn laten zien zoals ze doen is geen standaard voor een fatsoenlijk leven en geen garantie op een fijn, paardwaardig leven. En aangezien een paard niet aan morgen denkt, maar compleet in het "nu" leeft, en wij mensen wél aan komende tijden denken, lijkt me het eigenlijk vrij logisch dat wij bepalen in hoeverre je doorgaat. Genoeg is genoeg. En wachten tot ze het uit zichzelf opgeven vind ik dierenmishandeling.
Heel simpel, mijn paard weken/maanden opsluiten met de kans dat ze misschien, ooit, pijnvrij kunnen grazen, daar ga ik me simpelweg niet aan wagen. Mijn paard weken/maanden onthouden van zijn levensbehoeftes is voor mij gewoon, heel simpel, een no-go.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:15

Tja, sorry joh, maar ik ga een paard om een beenwond niet laten inslapen.
Mijn paard en ik waren doodongelukkig met weken boxrust, en nu zou ik een andere oplossing zoeken, met een box met uitloop of zo.

Maar op het moment dat de prognose goed is, doe ik het.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:25

Ja dat ligt idd aan de prognose.

Ik heb hier een paard van een vriendin gehad.
Dat was of zijn pees geneest of klapt volledig uit elkaar als hij 1 verkeerde beweging maakt.
Paard was jong, dus proberen.
Maar die mocht in eerste instantie echt niet buiten.
En we dachten ook echt...hoe gaat hij dat doen... Want dat was altijd jolige Henkie buiten en 1 dag niet buiten kon echt niet. En op dat moment stond hij zelfs al jaren 24/7 buiten.
En hij heeft het super super gedaan.
Ik heb wel mijn eigen paarden steeds omgeruild zodat er steeds 1 binnen bij hem bleef.
Daarna mocht hij stappen, dat hebben we met 3 personen afgewisseld.
Het was winter, net heel veel sneeuw dat jaar, en we hebben de bak sneeuwvrij gemaakt zodat hij veilig kon stappen.
En in de lente mocht hij weer buiten. Stukje van 5x5 elke dag op geschoven, later stukje van 10 bij 10. 15 bij 15 enz enz.
En hij is geen dag kreupel meer geweest en heeft er nog vele jaren geleefd.
En die heeft zijn stalarrest echt zo goed gedaan, net alsof hij wist dat het dat was of klaar....
Nee zou je altijd spijt van gehad hebben dat niette doen, want later was het weer lekker vrolijke Henkie in de wei, rennen en kwallen als voorheen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:27

Ja maar echt....... die van mij staat nu heerlijk op de wei...... voor het eerst in haar leven en ze geniet er zo van........ ze is eindelijk paard met de andere paarden.......

Dat ga ik ze toch om een paar weken boxrust niet ontzeggen? Box arrest is klote. Maar als de prognose goed is, en ik heb het geld, gaan we ervoor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:19

Gelukkig gaat de manier van het revalideren tegenwoordig al een stuk anders/beter dan vroeger toen enkel boxrust de norm was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:35

Ja, dat is absoluut winst. Het kan veel paardvriendelijker allemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:35

Ja mee eens, en als je een klein stukje weiland (maat box) af kunt zetten kunnen ze ook gewoon "mee" met de rest.

Het is gewoon belangrijk om het per situatie te blijven bekijken en goed naar het paard te kijken en wat realistisch is etc.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:28

Goudhaan1 schreef:
pol013 schreef:

In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->

En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?

Die vind ik heel lastig hoor. En al helemaal voor het paard van een ander.

En ik snapte de vergelijking van de bedlegerige vriend prima: het zal per persoon kunnen verschillen waar en wanneer de wil om te leven ophoudt. Dat kan een ander slecht bepalen voor een ander persoon, ook al heb je de feiten. En dat kun je zelf van jezelf zelfs slecht inschatten van te voren.

Ja. In dit geval weten wij het beter dan een paard. Ik vind in ieder geval dat ik het in zo'n geval, met zulke verwondingen, beter weet dan mijn paard. "Doen alsof", zoals jij het zo mooi zegt, is namelijk compleet onnodig als gedomesticeerd dier. Geen pijn laten zien zoals ze doen is geen standaard voor een fatsoenlijk leven en geen garantie op een fijn, paardwaardig leven. En aangezien een paard niet aan morgen denkt, maar compleet in het "nu" leeft, en wij mensen wél aan komende tijden denken, lijkt me het eigenlijk vrij logisch dat wij bepalen in hoeverre je doorgaat. Genoeg is genoeg. En wachten tot ze het uit zichzelf opgeven vind ik dierenmishandeling.
Heel simpel, mijn paard weken/maanden opsluiten met de kans dat ze misschien, ooit, pijnvrij kunnen grazen, daar ga ik me simpelweg niet aan wagen. Mijn paard weken/maanden onthouden van zijn levensbehoeftes is voor mij gewoon, heel simpel, een no-go.

Een paard dat 3 maanden boxrust moet en daarna nog 20 jaar te leven heeft?
Een paard 6 maanden boxrust en daarna nog 3 jaar te leven heeft?
Een paard van 28 nog 4 maanden boxrust en geen idee hebben hoe lang hij nog te gaan heeft?

Ik heb paarden gekend die op Schiphol ruim 1 jaar in quarantaine moesten. De stal niet uit mochten anders dan naar de wasplaats en weer terug. Het was quarantaine of de dood. Die hebben daarna nog ruim15 tot 20 jaar een goed leven gehad.

Er zijn zoveel nuances...sommige eenvoudig, andere bijzonder lastig..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:56

Elisa2 schreef:
Ja mee eens, en als je een klein stukje weiland (maat box) af kunt zetten kunnen ze ook gewoon "mee" met de rest.

Het is gewoon belangrijk om het per situatie te blijven bekijken en goed naar het paard te kijken en wat realistisch is etc.

Ik heb toen een mini paddock gemaakt naast de de grote paddock zodat paard toch met de groep mee naar buiten kon.

Super fijn was dat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:24

Wellicht offtopic maar Paarden op Schiphol een jaar in quaraintaine??

Wat raar, aangezien paarden vanuit het buitenland hier heel geen quaraintaine hoeven. En quaraintaine voor het buitenland in land van aankomst zelf plaats vind. Hoezo stonden deze dan een jaar op Schiphol??