Ayasha schreef:Ah oke, dan heb ik je mis begrepen, mijn excuses.![]()
Er is zo'n uitspraak: always and never are two words you should always remember never to use.
Hahaha
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:En ook die nuchtere kijk is verschillend.
Sommige mensen kunnen of willen een paard niet aanhouden als deze niet meer bereden kan worden.
Voor mij hier aan huis en rij toch al weinig is dat weer geen reden voor inslapen. Als het paard nog maar happy is.
Voor mij is dan wel weer, een "kapot" paard verkoop je niet.
Dus ik begrijp dat een paard word ingeslapen als hij te duur is voor weidedecoratie.
Pareltjes schreef:Er zijn zoveel variabelen en daarom kun je gewoon niet zwart/ wit stellen INSLAPEN. Als een van je variabelen GELD is tja dan heeft het weinig met het paard te maken. Zeg dan ik kan het niet betalen.
Idd dat het paard niet meer gereden kan worden is ook een slecht argument om te beweren dat het paard geen levenskwaliteit zou hebben. Zal het paard een zorg zijn, zet em op de wei.
Blijft de discussie levenskwaliteit, wie dat bepaald en om welke reden. Dat kan heel lastig zijn. 2 jaar terug mijn 24 jarige hengst een totaal ruptuur check ligament. Voor mij was het einde oefening, dat moet je zo’n dier niet meer aan willen doen, boxrust, revaildatie etc. Ik ben even heel hard recht gezet door mijn DA ( die ik al 20 jaar heb ). De boodschap was, dit komt helemaal goed, paard is een super conditie, en geen haar op mn hoofd die er over denkt hem in te slapen. En je paard is nog niet van plan te gaan... Hengst is inmiddels 26 ziet er super uit een scheurt weer vrolijk door de wei. Hij wordt niet gereden, kost alleen maar geld en heeft een super leven. Ohja En staat alleen op de wei natuurlijk, net zoals mn andere hengsten, ook helemaal fout toch? Althans volgens sommige hier op Bokt. Die zijn allemaal zielig, geen levenskwaliteit, ze worden niet gereden, staan alleen en hebben in hun lange leven toch wel wat butsen en deuken opgelopen. Net zoals de eigenaar trouwens....![]()
Soms moet je ook maar eens luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben, een DA. Net zoals bij het paard uit dit topic. De DA zal wellicht genoeg overtuiging hebben gehad dat het goed kan komen.
Ayasha schreef:Pareltjes schreef:Er zijn zoveel variabelen en daarom kun je gewoon niet zwart/ wit stellen INSLAPEN. Als een van je variabelen GELD is tja dan heeft het weinig met het paard te maken. Zeg dan ik kan het niet betalen.
Idd dat het paard niet meer gereden kan worden is ook een slecht argument om te beweren dat het paard geen levenskwaliteit zou hebben. Zal het paard een zorg zijn, zet em op de wei.
Blijft de discussie levenskwaliteit, wie dat bepaald en om welke reden. Dat kan heel lastig zijn. 2 jaar terug mijn 24 jarige hengst een totaal ruptuur check ligament. Voor mij was het einde oefening, dat moet je zo’n dier niet meer aan willen doen, boxrust, revaildatie etc. Ik ben even heel hard recht gezet door mijn DA ( die ik al 20 jaar heb ). De boodschap was, dit komt helemaal goed, paard is een super conditie, en geen haar op mn hoofd die er over denkt hem in te slapen. En je paard is nog niet van plan te gaan... Hengst is inmiddels 26 ziet er super uit een scheurt weer vrolijk door de wei. Hij wordt niet gereden, kost alleen maar geld en heeft een super leven. Ohja En staat alleen op de wei natuurlijk, net zoals mn andere hengsten, ook helemaal fout toch? Althans volgens sommige hier op Bokt. Die zijn allemaal zielig, geen levenskwaliteit, ze worden niet gereden, staan alleen en hebben in hun lange leven toch wel wat butsen en deuken opgelopen. Net zoals de eigenaar trouwens....![]()
Soms moet je ook maar eens luisteren naar mensen die er echt verstand van hebben, een DA. Net zoals bij het paard uit dit topic. De DA zal wellicht genoeg overtuiging hebben gehad dat het goed kan komen.
En soms moet je durven om tegen een DA in te gaan. Had ik dat X jaren niet gedurfd was één van mijn honden een pijnlijke dood gestorven lang voor haar tijd. Dus daar heb je dat dan weer. Je kan niet elke DA onvoorwaardelijk vertrouwen. Sommigen gaan gewoon te ver. (ook dat al mee gemaakt).
En nee, hier is "niet meer gereden kunnen worden" echt geen argument voor in slapen. Heb zelfs ooit eentje gekocht waarvan ik wist dat ie me en handen vol geld ging kosten én die nooit meer zou doen dan gras maaien. Dus ik ben echt niet van de "ze moeten nut hebben" mentaliteit. Maar ik heb wel over de jaren geleerd dat er te veel DA's zijn die te ver willen gaan ten koste van het dier.
Pareltjes schreef:Mijn dierenarts is gelukkig iemand die fouten toegeeft, luistert naar zijn klanten, deze tegen durft te spreken maar altijd beargumenteert waarom. En de laatste op deze aardkloot is die levens rekt voor de centen. Zijn praktijk zit propvol en een paard meer of minder boeit hem niet. Rijdt al 10 jaar 150 km heen én terug voor mijn paarden omdat hij trouw is aan zijn klanten. Nee wil hem nooit meer kwijt. Heb voor kleine klusjes dierenartsen in de buurt gehad. 2 jaar terug ( door check ligament ruptuur) er weer een buiten gebonjourd 3 maanden aan het klooien en niet weten waar ze mee bezig was. Die was echt aan het rekken en cashen zonder diagnose...wat een ellende tut was dat. Partij arrogant ook nog, wat weet ik als eigenaar nou? Was niets aan de hand, ouderdom....
Je wenst ieder paard zo’n goede dierenarts. Bovendien heeft hij nauwelijks iets verdiend aan deze blessure anders dan “ eindelijk” een diagnose te stellen. Dus tja, daar geen verborgen agenda.
DuoPenotti schreef:Nu vind ik inslapen bij een 9 jarige die dus na een paar maanden weer gewoon op de rit is belachelijk voor woorden.
Ik bedoelde dus sowieso de paarden die daarna niet meer gereden konden worden of hooguit een stapritje.
Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, gewoon niet.
Mijn paard stond ook met een blessure door ongeval in de wei, stond toen nog op pension.
Ben een ander paard gaan rijden en mijn maatje mocht lekker zijn ding doen.
Ayasha schreef:Ik ben stellig zat. Een andere DA heeft mijn hond toen gelukkig wel de juiste hulp geboden. Maar had ik geluisterd naar de 1e zoals hier aangeraden wordt had dat verhaal een heel andere wending gehad. Klakkeloos aannemen wat een DA zegt omdat ie DA is, is vragen om miserie IMO.
pillow schreef:Waarom hebben we hier een oeverloze discussie met eindeloze quote over al dan niet inslapen. Daar gaat dit topic helemaal niet over.
pol013 schreef:germie schreef:Een paard zal proberen in leven te blijven, die doen snel of het goed gaat, ook al is het niet zo, het is immers een prooidier. Dat kun je niet vergelijken met mensen.
In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->
En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?
Die vind ik heel lastig hoor. En al helemaal voor het paard van een ander.
En ik snapte de vergelijking van de bedlegerige vriend prima: het zal per persoon kunnen verschillen waar en wanneer de wil om te leven ophoudt. Dat kan een ander slecht bepalen voor een ander persoon, ook al heb je de feiten. En dat kun je zelf van jezelf zelfs slecht inschatten van te voren.
Goudhaan1 schreef:pol013 schreef:
In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->
En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?
Die vind ik heel lastig hoor. En al helemaal voor het paard van een ander.
En ik snapte de vergelijking van de bedlegerige vriend prima: het zal per persoon kunnen verschillen waar en wanneer de wil om te leven ophoudt. Dat kan een ander slecht bepalen voor een ander persoon, ook al heb je de feiten. En dat kun je zelf van jezelf zelfs slecht inschatten van te voren.
Ja. In dit geval weten wij het beter dan een paard. Ik vind in ieder geval dat ik het in zo'n geval, met zulke verwondingen, beter weet dan mijn paard. "Doen alsof", zoals jij het zo mooi zegt, is namelijk compleet onnodig als gedomesticeerd dier. Geen pijn laten zien zoals ze doen is geen standaard voor een fatsoenlijk leven en geen garantie op een fijn, paardwaardig leven. En aangezien een paard niet aan morgen denkt, maar compleet in het "nu" leeft, en wij mensen wél aan komende tijden denken, lijkt me het eigenlijk vrij logisch dat wij bepalen in hoeverre je doorgaat. Genoeg is genoeg. En wachten tot ze het uit zichzelf opgeven vind ik dierenmishandeling.
Heel simpel, mijn paard weken/maanden opsluiten met de kans dat ze misschien, ooit, pijnvrij kunnen grazen, daar ga ik me simpelweg niet aan wagen. Mijn paard weken/maanden onthouden van zijn levensbehoeftes is voor mij gewoon, heel simpel, een no-go.
Elisa2 schreef:Ja mee eens, en als je een klein stukje weiland (maat box) af kunt zetten kunnen ze ook gewoon "mee" met de rest.
Het is gewoon belangrijk om het per situatie te blijven bekijken en goed naar het paard te kijken en wat realistisch is etc.