Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:16

dierenfan schreef:
De wolf komt echt niet hier om z'n plek op te eisen van 150 jaar terug haha... Hoe zien jullie dat voor je? Generatie op generatie vertellen wolven elkaar hoe het 150 jaar terug in NL was en dat ze daar 150 jaar later weer eens moeten gaan kijken? Ik zou niet eens weten hoe mijn familie 150 jaar terug leefde maar wolven weten dat wel??

Grote onzin!! Ze komen hier omdat de gebieden waar ze wel in kunnen leven al bezet zijn. Niet wetend waar volgend geschikt gebied is zwerven ze onze landen in met de hoop iets te vinden waar ze hun bestaan op kunnen bouwen. Gewoon verdreven doordat wolven populatie net zo overbevolkt wordt als NL qua mensen. Steeds minder grote echte natuur gebieden maar wel zeer snel groeiende populatie wolven, logisch dat het niet past en er een hoop leed bij komt kijken. Die wolf (noel) in Zeeland voelt zich echt niet fantastisch hoor als het echt een wilde wolf is. Die lijdt net zo onder zijn eigen bestaan als de schapen boeren die s ochtends met pijn op hun borst hun dieren gaan controleren....

heel mooi gezegd :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:25

Ailill schreef:
Maar waar staat het dat al die zwembadden/vijvers/sloten toebehoren aan de mens?

Ik blijf het echt enorm egoïstisch vinden.

Ik ben dan dus ook gewoon egoïstisch.
Ik wil mijn veilige leven en het met bloed zweet en tranen opgebouwde comfortabele leven van mijn dieren helemaal niet opgeven voor enkele individuen. Mijn egoïstische ego kan zich dus nog net uitstrekken tot de mensen en dieren om me heen waar ik van hou. En gewoon niet naar de wolf die hier na 100 jaar weer binnen komt wandelen.
Ik wil best delen (samen taart eten is heel gezellig). Maar niet opgeven wat ik al heb.

Dan is dat maar raar. (in jouw ogen)

Dus kies ik liever voor het aanplanten van bomen en hagen in mijn weiland. Dan geef ik een beetje gras op om mijn taart te delen met insecten en vogels. Om de natuur te steunen. De natuur die mijn dieren niet direct bedriegt past dus ook nog net in mijn egoïstische brein.....

Jessix

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:57

Ik ben het helemaal met alle argumenten eens. Alleen de wolf is er nu eenmaal, dus daar moeten we nu mee dealen. Wat ik wil is op het moment helemaal niet relevant. Ik zou er toch voor moeten zorgen mijn dieren zo veilig mogelijk te houden. Veel meer kan ik niet doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:21

Niello schreef:
Niello schreef:
@bravura. Ben zomaar nieuwsgierig hoe jij handelt als je een rattenplaag op stal of huis hebt?

Misschien over het hoofd gezien, maar nog geen antwoord van bravura hierop gelezen.

Heb jij last van een rattenplaag? Lees dat nergens in je berichten.
En nee niet over het hoofd gezien maar kennelijk ben je ineens hier in dit topic opgedoken met die vraag en er op uit te lopen narren om dan weer aanvallend te reageren. Anders had je het ook beslist niet 2x onder de aandacht gebracht. Veel succes daar mee. +:)+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 12:53

Je kunt je wel opwinden Bravura, maar het is een heel redelijke vergelijking.
Waarom zou een wolf wél zijn natuurlijke gedrag ongehinderd mogen uitoefenen, ondanks dat dat ernstige schade veroorzaakt, , en een rat niet?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:13

Verschilletje in overbrengen ziekten?

Ik maak me niet druk hoor. Ook nog nooit een rattenplaag gehad in en rond stal midden in de bossen in 50 jaar tijd. ;)

Wel een konijnenoverschot en zwijnen die het hele weiland omploegden. Onder de konijnen kwam myxomatose en de zwijnen zijn daarna gewoon weer vertrokken. En ja, schade aan overgehouden maar moet je die zwijnen dan verbieden te wroeten? :D

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:09

Was gewoon een legitieme vraag hoor bravura. Was gewoon benieuwd of jij alle dieren hun gang liet gaan in jouw omgeving. Gek dat je daar narrig van wordt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:13

Is dat echt zo gek?

Ik kan ergens wel respect hebben voor de berichten van Bravura. Wil overigens niet zeggen dat ik het overal mee eens ben.

Als er dan telkens weer een stel hier er bovenop duiken en diegene belachelijk maken, dan snap ik zo'n uiteindelijke tegenreactie wel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:15

Eerlijk gezegd ben ik ook iemand met gemengde gevoelens over de wolf maar hier overheerst in sommige berichten bijna háat naar wolven.
Of je krijgt gelijk te horen dat je
A. Wel in de stad zal wonen
B. Er niks om geeft als je dier wordt opgegeten

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:25

Ailill schreef:

Dan moeten we alle deuren ook maar openzetten, kunnen alle dieren ook bij ons in huis trekken.

Misschien is het zelfs nog beter, om alle huizen af te breken. En dat we gewoon weer in simpele hutten gaan wonen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:35

dierenfan schreef:
Die wolf (noel) in Zeeland voelt zich echt niet fantastisch hoor als het echt een wilde wolf is. Die lijdt net zo onder zijn eigen bestaan als de schapen boeren die s ochtends met pijn op hun borst hun dieren gaan controleren....

Voor zover een wolf kan beschouwen hoe hij zich voelt (...wij zijn wezens met gedachten, de wolf zal in het moment leven), kan ik mij wel vinden in je laatste zin. Een wild dier in bebouwde kom zien lopen is niet prettig om te zien en zelfs erg sneu. Maar ze zijn inmiddels verkeer en mensen gewend, zowel hier als in Duitsland ook al. Voor de schapenboeren begrijp ik het ook dat alles erg onzeker wordt. Er zullen vast ook betere oplossingen voor te vinden zijn om beide te beschermen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:47

Dagahra schreef:
Ailill schreef:

Dan moeten we alle deuren ook maar openzetten, kunnen alle dieren ook bij ons in huis trekken.

Misschien is het zelfs nog beter, om alle huizen af te breken. En dat we gewoon weer in simpele hutten gaan wonen.
Dat is dan weer het andere uiterste.

Ik vraag me oprecht af waarom alles moet wijken voor de mens. En zouden we dan nog iets goed met al die ruimte doen (voor iedereen), dan zou ik mij er nog in kunnen vinden.

Ik snap echt wel dat niet alles meer kan zoals het was, en wellicht onderschat ik sommige gevolgen. Maar enkele opties hier, nee dat imo andere uiterste snap ik niet.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:52

Bravura schreef:

Wolven kunnen ook een aantal bijzonder naar ziektes meenemen. Onder andere vossen lintworm, echinococcus multicolares wat bij de mens kan leiden tot grote problemen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:54

pluklief schreef:
Bravura schreef:

Wolven kunnen ook een aantal bijzonder naar ziektes meenemen. Onder andere vossen lintworm, echinococcus multicolares wat bij de mens kan leiden tot grote problemen.

Wat dacht je van hondsdolheid ?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:00

sterregoud schreef:
pluklief schreef:

Wat dacht je van hondsdolheid ?

Dat is een hele bekende maar rabiës is in Europa een behoorlijk eind terug gedrongen waardoor de kans dat een wolf hier loopt met rabiës op dit moment niet zo heel groot is. En dan moet er voor overdracht ook een incident plaats vinden.

Bij vossen lintworm hoeft een besmette wolf alleen maar een tijdje in een gebied aanwezig te zijn. De wilde klein dieren populatie raakt dan besmet en de al aanwezige vossen kunnen het cirkeltje dan rond houden, vervolgens kom je er niet meer van af en is het endemisch geworden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:00

bestaat dat nog in Europa?
Of zou het daardoor weer hier kunnen komen door de wolven?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:08

pluklief schreef:
Dat is een hele bekende maar rabiës is in Europa een behoorlijk eind terug gedrongen waardoor de kans dat een wolf hier loopt met rabiës op dit moment niet zo heel groot is. En dan moet er voor overdracht ook een incident plaats vinden.

Bij vossen lintworm hoeft een besmette wolf alleen maar een tijdje in een gebied aanwezig te zijn. De wilde klein dieren populatie raakt dan besmet en de al aanwezige vossen kunnen het cirkeltje dan rond houden, vervolgens kom je er niet meer van af en is het endemisch geworden.

De vraag is of dat ook zo blijft. Wat natuurclubs willen is nogal wat. Een compleet wild ecosysteem midden in een cultuurlanschap. Wilde dieren komen steeds dichter bij de bebouwing dus ik ben daar nog niet echt gerust op. Natuurclubs maken zich zelf ook al zorgen over bijvoorbeeld de varkenspest onder wilde zwijnen

https://www.zoogdiervereniging.nl/alert ... belangrijk
Laatst bijgewerkt door Loretta op 21-12-21 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:16

DuoPenotti schreef:
bestaat dat nog in Europa?
Of zou het daardoor weer hier kunnen komen door de wolven?

https://www.who-rabies-bulletin.org/sit ... nce-rabies
Hier hebben ze mooi kaartje over de verspreiding rabiës. In oost Europa komt het nog voor maar de vraag is of een wolf die in Polen rabiës op pikt het red tot aan Nederland voor hij dood gaat. De verspreiding van wolven zou een risico kunnen zijn op het verspreiden van rabiës naar landen die nu vrij zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:23

Polen staat sinds vorig jaar weer op de hoog risico lijst voor rabiës. Wolven brengen ook de ziekte van auzjenski over, iets waar NL vrij van verklaard was

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:01

De zwijnen in Duitsland hebben momenteel in sommige gebieden al weer Aujeszky en de varkenspest....
Aujeszky kan op katten, honden of hondachtigen overgebracht worden. Dus niet alleen via de wolf zal het overgedragen kunnen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:05

Mist schreef:
Polen staat sinds vorig jaar weer op de hoog risico lijst voor rabiës. Wolven brengen ook de ziekte van auzjenski over, iets waar NL vrij van verklaard was

de natuurclubs hebben het script al klaar liggen. Als dat gebeurt dan is het de schuld van de mens die het leefgebied van de wolf is binnen gedrongen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:09

Voor rabies bij vossen zijn er destijds orale vaccins in aas gebruikt, dat bestrijden zou dus kunnen en hoeft niet zo'n groot probleem te zijn.
Bij mensen is een basisvaccinatie mogelijk, al moet er bij een beet (of besmet dier dat likt aan huid waar een wondje/kras/oid zit!) nog wel geprikt worden. Echter is dat medicijn een stuk makkelijker te krijgen. Vaccinatie dekt levenslang.

Nieuwe ontwormingsmiddelen zitten al 20 jaar niet in de pijplijn, dus als er nu niks is dat werkt voor vosselintworm dan is dat er de komende 20+ jaar zeker ook niet.

Destijds zijn veel moerassen ook drooggelegd om noordelijke malaria te bestrijden (en nu moet alles weer nat(ter)). Meer kijken naar waarom mensen toen dingen deden zou een stuk helpen qua natuurbescherming en wat wel en niet verstandig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:43

tamary schreef:
Destijds zijn veel moerassen ook drooggelegd om noordelijke malaria te bestrijden (en nu moet alles weer nat(ter)). Meer kijken naar waarom mensen toen dingen deden zou een stuk helpen qua natuurbescherming en wat wel en niet verstandig is.

Het zijn gewoon dromen van sommige natuurliefhebbers. Ze hebben een knap staaltje lobbywerk neergezet en nu zitten we met de gebakken peren en steeds groter wordende problemen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:27

Dat ligt niet alleen bij natuurliefhebbers. Hoe is het Kruiskruid hier gekomen...ingezaaid omdat het zo leuk stond in de bermen. Noem het Aziatisch lieveheersbeestje, hier uitgezet om in de Betuwe op een biologische manier bladluis te bestrijden waardoor ons inheemse lieveheersbeestje er niet meer is. Zo zijn er inmiddels vele invasieve exoten. Je komt in de natuur soms zelfs exotische slangen tegen, schildpadden die losgelaten zijn in sloten en meer uitheemse dieren die door de mens als hobby werden gehouden maar die nu op de Citeslijst staan. Daarom doet men vaak het dier de deur maar uit en dropt het in onze natuur. Daar hoort het echter niet thuis. Men kan het dan niet kwijt (of wil er niets voor betalen om het kwijt te kunnen) of moet er papieren bij aanvragen wat geld kost. Houders van hobbydieren zijn dus zeer zeker ook boosdoener.
De wolf hoort hier echter van oudsher wel. Vind het dan niet vreemd dat deze in de huidige aantallen beschermd is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:55

tamary schreef:
Voor rabies bij vossen zijn er destijds orale vaccins in aas gebruikt, dat bestrijden zou dus kunnen en hoeft niet zo'n groot probleem te zijn.
Bij mensen is een basisvaccinatie mogelijk, al moet er bij een beet (of besmet dier dat likt aan huid waar een wondje/kras/oid zit!) nog wel geprikt worden. Echter is dat medicijn een stuk makkelijker te krijgen. Vaccinatie dekt levenslang.

Nou tegenwoordig is een vaccin geen automatisch antwoord meer op zulke ziektes. Straks worden de wolven autistisch of moeten ze eerst toestemming kunnen geven om medicijnen toegedient te krijgen.