Loretta schreef:Fly_high schreef:Men beweert vaak fit en soepel te kunnen zijn ondanks extra gewicht, obesitas zelfs, maar wat ik bijv. in de klimhallen en aan de rotsen zie is dat klimmers met extra gewicht over het algemeen veel minder lichaamsbewustzijn, coordinatie en balans hebben dan mensen met gezond gewicht. Die komen ook niet ver in de klimsport tenzij ze afvallen uiteraard. We kunnen doen alsof het niet zo is, maar ik heb zelf ook met paar kilo'tjes teveel zowel geklommen als paardgereden en het verschil is enorm, doodgewicht is doodgewicht en niet te vergelijken met spieren. Je moet belachelijk sterk zijn om met 20kg of meer aan doodgewicht soepel te bewegen, meeste te zware ruiters kunnen dat gewoon niet
Dat is ook wat ik steeds probeer te vertellen. Het verschil met paardrijdenen klimmen is gewoon dat je het bij het klimmen veel sneller merkt omdat je niet bij de wand omhoog komt. Bij paardrijden ga je het berschil pas merken wanneer je bent afgevallen. Daarin kan ik uit eigen ervaring spreken.
En wat als je erg dun, lees ondergewicht hebt gehad, gewoon gewicht en te zwaar.
En je merkt betreft balans geen verschil?
Ook uit eigen ervaring.
@SP
Eigen paarden worden het hele topic door ook genoemd, dus het gaat niet alleen over de eis bij de manegepaarden.