Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:51

Loretta schreef:
Fly_high schreef:
Men beweert vaak fit en soepel te kunnen zijn ondanks extra gewicht, obesitas zelfs, maar wat ik bijv. in de klimhallen en aan de rotsen zie is dat klimmers met extra gewicht over het algemeen veel minder lichaamsbewustzijn, coordinatie en balans hebben dan mensen met gezond gewicht. Die komen ook niet ver in de klimsport tenzij ze afvallen uiteraard. We kunnen doen alsof het niet zo is, maar ik heb zelf ook met paar kilo'tjes teveel zowel geklommen als paardgereden en het verschil is enorm, doodgewicht is doodgewicht en niet te vergelijken met spieren. Je moet belachelijk sterk zijn om met 20kg of meer aan doodgewicht soepel te bewegen, meeste te zware ruiters kunnen dat gewoon niet :n

Dat is ook wat ik steeds probeer te vertellen. Het verschil met paardrijdenen klimmen is gewoon dat je het bij het klimmen veel sneller merkt omdat je niet bij de wand omhoog komt. Bij paardrijden ga je het berschil pas merken wanneer je bent afgevallen. Daarin kan ik uit eigen ervaring spreken.

En wat als je erg dun, lees ondergewicht hebt gehad, gewoon gewicht en te zwaar.
En je merkt betreft balans geen verschil?
Ook uit eigen ervaring.

@SP
Eigen paarden worden het hele topic door ook genoemd, dus het gaat niet alleen over de eis bij de manegepaarden.

Loretta

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:11

Maar misschien is dat ook wel een enorm verschil met paardrijden en klimmen. Bij paardrijden kan een ruiter veel dingen ontgaan omdat die het gewoon niet voelt. Bij klimmen is het resultaat heel duidelijk je komt de wand niet omhoog of het gaat heel erg zwaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:20

Loretta schreef:
Maar misschien is dat ook wel een enorm verschil met paardrijden en klimmen. Bij paardrijden kan een ruiter veel dingen ontgaan omdat die het gewoon niet voelt. Bij klimmen is het resultaat heel duidelijk je komt de wand niet omhoog of het gaat heel erg zwaar.

of het is algemene handigheid?
Toen ik op school nog zat en we nog gym hadden kon ik nooit in de touwen klimmen.
Andere klommen zo naar boven.
Ik had toen een gewoon gewicht.
Trouwens ik was in geen 1 sport goed. Was zo eentje die altijd als laatste werd gekozen. :+

Zo zie ik ook ruiters die niet voelen en na 3 jaar les nog steeds niet voelen. En na 10 jaar nog niet.
Ze voelen de beweging gewoon niet aan. Voelen niet dat een paard de rug spant of bijna weg wil gaan springen. En zijn altijd te laat met "corrigeren".
Blijkbaar is dat ook niet voor iedereen aan te leren.
dat heb ik dan altijd wel weer gekund en nog steeds.
Ik voel ook nog steeds wanneer hij niet in evenwicht draaft, ook een klein beetje meer links vasthoud dan rechts enz enz en in automatische corrigeer ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:28

DuoPenotti schreef:
@SP
Eigen paarden worden het hele topic door ook genoemd, dus het gaat niet alleen over de eis bij de manegepaarden.

Dat halen mensen erbij omdat ze niet lezen.

Dit gaat om een manege die deze regels maakt voor hun manege en de paarden. Dat is gewoon heel logisch.

Dat mensen er gevoelig op zijn en hun eigen prive situatie erbij halen, staat hier geheel buiten. Wat je in de tuin doet, mag je zelf weten. Ook binnen de perken van dierenwelzijn/mishandeling natuurlijk.

Het is ook niet te vergelijken. Manege paarden hebben doorgaans een ander leven, worden door verschillende mensen gereden op verschillende niveaus en werken x aantal uren.

En nu is er weer een discussie, maar het is niet de eerste en enige manege die deze regels heeft.

Net zoals er dus meer sporten zijn waar gewicht speelt. Eerder geschreven, maar bij kb en boksen ga je openbaar op de weegschaal.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:50

Sowieso is het misschien kwa huidige dierenwelzijns-normen tijd voor een langzame ommezwaai in manege rijden. Meer ruiterfitheid, gebruik maken van evenwichtsballen of een joker simulator, meer zitles etc. Eerst zorgen dat iemand echt kan blijven zitten, ipv bonken in galop.

De tijd van paardrijden als zijne ff een uurtje fietsen is voorbij.

De strenge kilo hantering vind ik daarbij een magere start naar daar waar we heen moeten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:57

het is een begin. Net als met roken, eerst niet op kantoor steeds een stapje in de goede richting

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:01

Exact!
Een mooie start als iedere manege gewoon bij ingang manege en bij de stallen/bord van indeling een lijst heeft hangen van alle paarden met hun toegestane limiet erbij, zoals eerder in dit topic iemand beschrijft over de manege waar zij werkt. Top plan. Duidelijk voor iedereen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:01

@sp
Ik denk niet omdat mensen niet lezen maar omdat topics altijd breder getrokken worden. :)

Ik vind het artikel prima maar weet dat dit op meer plaatsen al zo was zonder media aandacht.

Waar voor mij meer aandacht naar mag komen is hoeveel en op welk oppervlakte de paarden dagelijks buiten staan.
Ik heb het idee dat dat voor meer paarden belangrijker is dan die enkele te zware ruiter die ze moeten afwijzen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:04

Pfoe ja als je nu begint over minimale welzijnsregels kwa gezamenlijk los per dag, oppervlakte, ruwvoer… daar is de huidige regelgeving van oa de fnrs etc echt niet up-to-date.

In de Bit stond vroeger altijd een manege-bezoek beschreven met beoordeling op allerlei vlakken. Viel me tegen hoeveel manege’s nog flink wat sterren verdienden ondanks dat er wel bij stond dat de stallen klein waren, paarden niet iedere dag in de wei of paddock stonden etc.

Echter houdt het dan wel in dat paardrijden nog duurder gaat worden. Het is een lastige balans. Manegehouders willen wel allemaal denk ik. Maar ja die doekoe’s hè…

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:09

Voor veel mensen op de manege is paardrijden natuurlijk maar een uurtje per week Hannanas, dat verander je niet snel en ergens moet je beginnen. De rest klinkt allemaal mooi, maar kan me dat niet als praktijk voorstellen.

Heb verschillende maneges gezien, ook die als betere worden gezien en vind het vaak toch bedroevend. Slecht tuigage, soms geheel niet naar buiten, veel uren ingezet worden, ook ingezet worden bij een medisch probleem en weinig aandacht voor de medische problemen, slecht voer, kleine stallen of massale loopstallen waar de onderdanige dieren het soms moeten ontgelden op wat brutalere dieren en alles veel te vol en op elkaar. Zeker niet allemaal over 1 kam, vast zitten er toppers tussen, maar genoeg gezien waar ik niet vrolijk van wordt. Mijn dochter wil heel graag haar eigen manege als ze groter is, maar ziet veilloos het leed wat ik nu aangeef en wil heel veel sparen nu al, zodat zij een manege kan starten waar het paard er super bij staat. Naast het gewicht hoop ik dat al dit soort punten ook kritisch bekeken gaan worden. Welzijn zou zo veel belangrijker moeten zijn dan verdienmodel. Tuurlijk moet het uit kunnen, anders begint geen enkele manage er nog aan, maar dan wellicht meer betalen voor lessen. Overigens vind ik ook dat die best meevallen, ik betaalde afgelopen jaar voor die paar manegelessen nog hetzelfde als jaren terug. Zou ik graag betalen voor mijn eigen lessen, met eigen paarden ben ik andere prijzen gewend misschien, ik vond het echt meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:16

MightyMike schreef:
Voor veel mensen op de manege is paardrijden natuurlijk maar een uurtje per week Hannanas, dat verander je niet snel en ergens moet je beginnen. De rest klinkt allemaal mooi, maar kan me dat niet als praktijk voorstellen.

Heb verschillende maneges gezien, ook die als betere worden gezien en vind het vaak toch bedroevend. Slecht tuigage, soms geheel niet naar buiten, veel uren ingezet worden, ook ingezet worden bij een medisch probleem en weinig aandacht voor de medische problemen, slecht voer, kleine stallen of massale loopstallen waar de onderdanige dieren het soms moeten ontgelden op wat brutalere dieren en alles veel te vol en op elkaar. Zeker niet allemaal over 1 kam, vast zitten er toppers tussen, maar genoeg gezien waar ik niet vrolijk van wordt. Mijn dochter wil heel graag haar eigen manege als ze groter is, maar ziet veilloos het leed wat ik nu aangeef en wil heel veel sparen nu al, zodat zij een manege kan starten waar het paard er super bij staat. Naast het gewicht hoop ik dat alle andere punten ook kritisch bekeken gaan worden. Welzijn zou zo veel belangrijker moeten zijn dan verdienmodel.

leuk, uw dochter kan beginnen met een manege nieuwe stijl: de Equisimulator als basis en een goede zit- behoud van de pardenrug -

goede CAO voor de paarden
ruime stal, weides, beperkte uren inzetbaar, voldoend rust tussen door, goed voer ect.
lijkt me een goed plan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:19

Wie weet MCE, ze droomt er in ieder geval zeker van Of ze nog wat verdienen gaat met haar idee van een paardenpaleis :o Goed zullen de pony's het in ieder geval hebben, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:20

MightyMike schreef:
Wie weet MCE, ze droomt er in ieder geval zeker van Of ze nog wat verdiennen gaat met haar idee van een paardenpaleis Goed zullen de pony's het in ieder geval hebben, haha.

weet zeker als ze het goed aanbied er een markt voor is

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:22

En als er dan 5 km verder op een manege zit die de helft goedkoper is of waar dochter lief wel meteen op het paard mag ipv op een machine: is ze binnen een jaar failliet :o .

Laatst was hier een topic over wat men betaald voor een les, dat zou echt het dubbele mogen zijn van mij overal. Dan kunnen al dat soort prachtige initiatieven gewoon opgezet worden.

Ik mis overigens de optie mennen heel erg, zou er vraag zijn naar menlessen voor mensen met overgewicht? Dan kun je wel echt contact maken met een paard en rijtechnisch wat leren, ook zonder af te vallen mocht dat niet lukken :)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:25

Ik doe het hier ook. Ik heb dan wel alleen maar B en C-pony's maar toch........
Ik geloof de ouders niet meer op hun woord dat het kan. Dat bepaal ik.
Ik het voorjaar gaan ALLE kinderen (ze kunnen hier beginnen vanaf 6 jaar) op de weegschaal.
Vind dit wel zo eerlijk iedereen te doen........ De kinderen mogen niet zien hoe zwaar ze zijn.
Komen ze in de "gevaren zone"zeg maar dan ga ik het gesprek aan met de ouders.
Ze weten dat ik dit doe staat ook in de regels die hier gelden.......
En het werkt altijd perfect.
Ik heb hier een keer een meisje gehad van ongeveer 10 - 11 jaar die echt te zwaar was...... Toen woog ik nog niet. Moet ik haar dan ineens wegsturen bij de eerste les en dan zo van jij mag niet rijden jij bent te zwaar. (ik snapte die moeder ook niet dat ze me niet van te voren gezegd had dat haar dochter zwaarder was voor haar leeftijd)
Gelukkig had ik toen een pony die haar wel kon hebben. Ik vroeg haar moeder wel eens hoe zwaar ze was. Die zei altijd: jaaaaa ze is afgevallen...... Maar daar heb ik niets aan helaas.....

Nu is het alle nieuwe kinderen op de weegschaal hoe jong ze ook zijn...........

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:29

MightyMike schreef:

Heb verschillende maneges gezien, ook die als betere worden gezien en vind het vaak toch bedroevend. Slecht tuigage, soms geheel niet naar buiten, veel uren ingezet worden, ook ingezet worden bij een medisch probleem en weinig aandacht voor de medische problemen, slecht voer, kleine stallen of massale loopstallen waar de onderdanige dieren het soms moeten ontgelden op wat brutalere dieren en alles veel te vol en op elkaar. Zeker niet allemaal over 1 kam, vast zitten er toppers tussen, maar genoeg gezien waar ik niet vrolijk van wordt.

Valt me ook op inderdaad. Het 1 op 1 beleid per paard, met aandacht voor behoeften en noden, afgestemd voer/kruisen/medicatie of extra training / behandeling mist dan. Staan ze wel lekker buiten, en er wordt wel iets gedaan aan afwijkende behoeftes en behandelingen maar uiteindelijk “moeten ze gewoon” meedraaien en zie je stiekem nog zoveel niet gezien en gehoord worden.

Misschien kunnen we dan beter afstappen van überhaupt alleen dat ene uurtje per week komen rijden? Leuke discussie. “Hoe komen we af van dat knagende gevoel in ons hart, maar kan de Manege Sport wel blijven voortbestaan”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 15:30

detos240 schreef:
Ik het voorjaar gaan ALLE kinderen (ze kunnen hier beginnen vanaf 6 jaar) op de weegschaal.
Vind dit wel zo eerlijk iedereen te doen........ De kinderen mogen niet zien hoe zwaar ze zijn.
Ik heb hier een keer een meisje gehad van ongeveer 10 - 11 jaar die echt te zwaar was...... Toen woog ik nog niet. Moet ik haar dan ineens wegsturen bij de eerste les en dan zo van jij mag niet rijden jij bent te zwaar. (ik snapte die moeder ook niet dat ze me niet van te voren gezegd had dat haar dochter zwaarder was voor haar leeftijd)
Gelukkig had ik toen een pony die haar wel kon hebben. Ik vroeg haar moeder wel eens hoe zwaar ze was. Die zei altijd: jaaaaa ze is afgevallen...... Maar daar heb ik niets aan helaas.....

Wat goed dat je de kinderen niet laat zien wat ze wegen! Dan ligt daar de nadruk niet op.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:02

MightyMike schreef:
En Dreamguide? Waarom zou ieder zwaarder persoon daar mee bezig moeten zijn?

Tsja, omdat ik vind dat als je sport en fitheid van je paard verlangt, en die daarvoor traint, je dan zelf ook moet trainen en sport en fitheid van jezelf moet verlangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:11

[***] schreef:
detos240 schreef:

Wat goed dat je de kinderen niet laat zien wat ze wegen! Dan ligt daar de nadruk niet op.

Bij het topturnen gaan ze elke week op de weegschaal. En daar wordt het nog hard geroepen ook hoeveel ze wegen. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:15

Suzanne F. schreef:
Bij het topturnen gaan ze elke week op de weegschaal. En daar wordt het nog hard geroepen ook hoeveel ze wegen. :roll:

Dat het ergens anders ook gebeurt maakt het nog niet oké. Eetstoornissen beginnen steeds jonger en hoewel het niet alleen om gewicht draait kan het zeker wel een trigger zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:18

[***] schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat het ergens anders ook gebeurt maakt het nog niet oké. Eetstoornissen beginnen steeds jonger en hoewel het niet alleen om gewicht draait kan het zeker wel een trigger zijn.

Eens. Maar op zich vind ik het op een manege niet zo erg. Dat paard moet jou dragen. Dan is het fair om je te wegen voordat je erop gaat zitten.
Dat staat los van eetstoornissen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:27

Maar dat wegen kan ook wel een heel klein beetje discreet toch. Daar hoeft niet iedereen bij te staan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:30

Met een juiste uitleg er bij en zonder te delen aan iedereen natuurlijk wat een kind weegt, moet dat toch mogelijk zijn. Geef het een draai dat je, door te wegen, kan kijken bij welke pony's of paarden ze het beste passen. Ik ga er dan wel een beetje vanuit dat de grens van 95 kilo voor de grote paarden, dus het dilemma nog kunnen rijden of niet meer, niet voor kinderen nodig is, dus dat zij hopelijk toch minder wegen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:38

Er zijn heel zaken die bepalen of het comfortabel is voor je paard. Maar gewicht is objectief en makkelijk controleerbaar. Dat ligt voor alle andere dingen toch wat ingewikkelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:00

Suzanne F. schreef:
Eens. Maar op zich vind ik het op een manege niet zo erg. Dat paard moet jou dragen. Dan is het fair om je te wegen voordat je erop gaat zitten.
Dat staat los van eetstoornissen.

Zeker, maar dan is het belangrijk dat de manege je gewicht weet.
Bij ons op de middelbare school was er veel aandacht voor gewicht, er werd al snel gepest en het gevolg was dat er in 1 klas 8 mensen een eetstoornis hadden. Of je je gewicht wilt weten moet je eigen keuze zijn en bijvoorbeeld op de basisschool is er geen enkele reden waarom kinderen hun gewicht zouden moeten weten.