[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:09

Roodvos schreef:
manubres schreef:
Het blijft gaan over de discussie...wat is dressuur...
Rij je een paard eerst in takt, balans (op eigen benen) en ontspanning en ga je dan naar de aanspanning. Of ga je van aanspanning zoeken naar de takt, balans en ontspanning. Voor mij is dressuur het eerste, bij Gal zie je het tweede wat mij betreft...

Denk je dat of weet je dat? Ik heb namelijk geen idee hoe Gal thuis zijn paarden rijdt/traint. Ik zie alleen wat er in de ring gebeurt, als er al iets geplaatst of uitgezonden wordt. Ik durf op basis daarvan echt geen conclusies te trekken over hoe hij zijn paarden thuis rijdt.

-------

En even voor de goede orde: ik ben niet persé pro of contra Gal. Ik ben wel contra het spuien van allerlei ongefundeerde aannames en pro een eerlijke observatie en beoordeling.

En wat die beoordeling betreft: hij was 6e (!!). In de GP van zaterdag 24 juli stonden 59 combinaties op de lijst. Er waren van al deze deelnemers er dus slechts 5 beter en maar liefst 53 slechter dan Gal. En daar kan je van alles van vinden, maar als alleen het NL jurylid je op 1 heeft staan en de rest het verfoeid en je laatste zet, dan kom je niet op deze positie. Er ging kennelijk dus ook wel iets goed.

En voor dat "de juryleden" nu weer naar voren worden gehaald. Iedereen was lyrisch (terecht) over Jessica von Bredow-Werndl en zo terecht gewonnen enz enz. Dat waren dezelfde juryleden. Je kan niet bij de ene combinatie het volledig eens zijn met de jury en bij de andere zeggen dat de punten onterecht zijn, ze zich zand in de ogen laten strooien en het jureren moet veranderen. Dat is volledig onlogisch.

Amen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:10

Askja schreef:
Los van de vraag of er te weinig goede GP-instructeurs zijn, ben ik het helemaal met je eens dat het probleem al bij de basis begint.
Wat ik persoonlijk zie, hoor en opmerk (o.a. bij mensen die ik zelf -op basisniveau- lesgeef), is dat veel instructeurs echt veel te weinig aandacht hebben voor het zuiver in balans en losgelaten meezitten in de beweging, en van daaruit leren rijden met verfijnde hulpen. De focus ligt m.i. van het begin af aan vaak te veel op het paard, en te weinig op de ruiter. Maar als je als ruiter de basisoefeningen al niet kunt rijden in een goede balans, losgelaten en met finetuning , dan kun je op handigheid (en dankzij de meewerkendheid van het paard) weliswaar een heel eind komen, maar dan zul je die ultieme verfijning in de communicatie met je paard nooit kunnen bereiken.
Tenzij je bereid bent om helemaal back to basic te gaan.

Hoe gaat het tegenwoordig in een manegeles?
Oprechte vraag, want van de bijrijders die ik hier heb gehad had er maar 1 een onafhankelijke zit.
Zaten netjes rechtop, maar star zeg maar.
Ze konden ook niet zeggen welk been er op getild werd.
Terwijl dat zulke waardevolle oefeningen zijn die bij elk kind vanaf 12 gevraagd kunnen worden zelfs tijden het in/droogstappen al.
Verlichte zit kende ze ook niet.
En terug rijden is met teugels, een keer uitademen was alsof ze water zagen branden.
En dan heb je het inderdaad over de basis van de basis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:21

Op de manege waar onze pony gestald staat, wordt er vreselijk gehamerd op onafhankelijke zit, het geven van maar één hulp tegelijk. Dus ook als je "per ongeluk" je paard tegenhoud met de hand, omdat je niet onafhankelijk zit. Of been geven, of "remmen" niet tegelijk. Dit wordt als basis genomen. Daarna komen natuurlijk de andere zaken.
Er zijn bij ons manege ruiters die op manege pony's en -paarden een pittig stukje kunnen rijden. (Er zijn uiteraard ook de een-keer-in-de-week-rondhobbel personen). Er lopen diverse manege pony's en -paarden een leuke KNHS proef, met als uitschieter een pony bij de paarden in het ZZ-L. Uiteraard is dat een uitzondering, maar wel een leuke. Het geeft aan dat er goede ruiters zijn en goede paarden zijn. Er zijn ook gemiddelde en ongetalenteerde ruiters en er zijn ook echte beginners paarden. Die heb je allemaal nodig op een manege.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:23

Roodvos schreef:
manubres schreef:
Het blijft gaan over de discussie...wat is dressuur...
Rij je een paard eerst in takt, balans (op eigen benen) en ontspanning en ga je dan naar de aanspanning. Of ga je van aanspanning zoeken naar de takt, balans en ontspanning. Voor mij is dressuur het eerste, bij Gal zie je het tweede wat mij betreft...

Denk je dat of weet je dat? Ik heb namelijk geen idee hoe Gal thuis zijn paarden rijdt/traint. Ik zie alleen wat er in de ring gebeurt, als er al iets geplaatst of uitgezonden wordt. Ik durf op basis daarvan echt geen conclusies te trekken over hoe hij zijn paarden thuis rijdt.

-------

En even voor de goede orde: ik ben niet persé pro of contra Gal. Ik ben wel contra het spuien van allerlei ongefundeerde aannames en pro een eerlijke observatie en beoordeling.

En wat die beoordeling betreft: hij was 6e (!!). In de GP van zaterdag 24 juli stonden 59 combinaties op de lijst. Er waren van al deze deelnemers er dus slechts 5 beter en maar liefst 53 slechter dan Gal. En daar kan je van alles van vinden, maar als alleen het NL jurylid je op 1 heeft staan en de rest het verfoeid en je laatste zet, dan kom je niet op deze positie. Er ging kennelijk dus ook wel iets goed.

En voor dat "de juryleden" nu weer naar voren worden gehaald. Iedereen was lyrisch (terecht) over Jessica von Bredow-Werndl en zo terecht gewonnen enz enz. Dat waren dezelfde juryleden. Je kan niet bij de ene combinatie het volledig eens zijn met de jury en bij de andere zeggen dat de punten onterecht zijn, ze zich zand in de ogen laten strooien en het jureren moet veranderen. Dat is volledig onlogisch.

Electra63 schreef:
Amen

Amen 2

manubres

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:38

Jeetje, zitten we in de kerk ofzo ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:44

rien10 schreef:
Op de manege waar onze pony gestald staat, wordt er vreselijk gehamerd op onafhankelijke zit, het geven van maar één hulp tegelijk. Dus ook als je "per ongeluk" je paard tegenhoud met de hand, omdat je niet onafhankelijk zit. Of been geven, of "remmen" niet tegelijk. Dit wordt als basis genomen. Daarna komen natuurlijk de andere zaken.
Er zijn bij ons manege ruiters die op manege pony's en -paarden een pittig stukje kunnen rijden. (Er zijn uiteraard ook de een-keer-in-de-week-rondhobbel personen). Er lopen diverse manege pony's en -paarden een leuke KNHS proef, met als uitschieter een pony bij de paarden in het ZZ-L. Uiteraard is dat een uitzondering, maar wel een leuke. Het geeft aan dat er goede ruiters zijn en goede paarden zijn. Er zijn ook gemiddelde en ongetalenteerde ruiters en er zijn ook echte beginners paarden. Die heb je allemaal nodig op een manege.

+:)+
Dat klinkt heel erg fijn :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:45

manubres schreef:

Je zou het bijna denken met al die predikanten hier ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:46

manubres schreef:

Je kan beter inhoudelijk reageren ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:47

996981 schreef:
manubres schreef:

Je zou het bijna denken met al die predikanten hier ;)

Beetje geestelijke hulp bij al die negativiteit, zou misschien best kunnen helpen. :D
Of wat minder azijn drinken ;)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:03

Electra, hoop dat jij een dag iets constructief zou kunnen lezen en van leren in plaats van direct zeggen dat het negativiteit is.

Dat iemand een andere opinie hebt dan jij hoef niet per see te betekenen dat het meteen negatief is…

Ik had het voornamelijk over Nederlandse jury’s.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:22

Phonix schreef:
Electra, hoop dat jij een dag iets constructief zou kunnen lezen en van leren in plaats van direct zeggen dat het negativiteit is.

Dat iemand een andere opinie hebt dan jij hoef niet per see te betekenen dat het meteen negatief is…

Nah, zo heel constructief zijn de discussies hier niet. 5* juryleden in twijfel stellen over hun kunde als jury, gp-ruiters wegzetten als amateurs zonder gevoel, om vervolgens vooral aan te halen hoe men zelf rijdt en managet en waarom dat veel beter is. En dat alles veilig vanachter een anoniem profiel op een forum. Heel constructief kan ik dat niet noemen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:24

Citaat:
Citaat:
Los van de vraag of er te weinig goede GP-instructeurs zijn, ben ik het helemaal met je eens dat het probleem al bij de basis begint.
Wat ik persoonlijk zie, hoor en opmerk (o.a. bij mensen die ik zelf -op basisniveau- lesgeef), is dat veel instructeurs echt veel te weinig aandacht hebben voor het zuiver in balans en losgelaten meezitten in de beweging, en van daaruit leren rijden met verfijnde hulpen. De focus ligt m.i. van het begin af aan vaak te veel op het paard, en te weinig op de ruiter. Maar als je als ruiter de basisoefeningen al niet kunt rijden in een goede balans, losgelaten en met finetuning , dan kun je op handigheid (en dankzij de meewerkendheid van het paard) weliswaar een heel eind komen, maar dan zul je die ultieme verfijning in de communicatie met je paard nooit kunnen bereiken.
Citaat:
Hoe gaat het tegenwoordig in een manegeles?
Oprechte vraag, want van de bijrijders die ik hier heb gehad had er maar 1 een onafhankelijke zit.
Zaten netjes rechtop, maar star zeg maar.
Ze konden ook niet zeggen welk been er op getild werd.
Terwijl dat zulke waardevolle oefeningen zijn die bij elk kind vanaf 12 gevraagd kunnen worden zelfs tijden het in/droogstappen al.
Verlichte zit kende ze ook niet.
En terug rijden is met teugels, een keer uitademen was alsof ze water zagen branden.
En dan heb je het inderdaad over de basis van de basis.

Goede vraag.
Ooit kreeg ik per feestboek een "instructie"filmpje van Stal X.
Thema: overgangen.
Komt men aanzetten met 'de weerstand biedende hand' ivm overgangen terug.
(Imo is de weerstand biedende hand de manier om in draf etc nagefelijkheid te vragen nadat het dier door een serie oefeningen is voorbereid.)

Nu ja, niet te veel taalpolitie, svp.
... getoond wordt een paard dat niet slecht draaft aan de losse teugel, en terwille van de overgang naar stap als een harmonica in elkaar wordt getrokken. -O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:25

Janneke2 schreef:
Goede vraag.
Ooit kreeg ik per feestboek een "instructie"filmpje van Stal X.
Thema: overgangen.
Komt men aanzetten met 'de weerstand biedende hand' ivm overgangen terug.
(Imo is de weerstand biedende hand de manier om in draf etc nagefelijkheid te vragen nadat het dier door een serie oefeningen is voorbereid.)

Nu ja, niet te veel taalpolitie, svp.
... getoond wordt een paard dat niet slecht draaft aan de losse teugel, en terwille van de overgang naar stap als een harmonica in elkaar wordt getrokken. -O-

En je punt is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:34

manubres schreef:

Misschien moeten we 'amen" even voor je vertalen. "Amen is een woord dat teruggevonden wordt in de Thora, het Nieuwe Testament en de Ahadith en betekent letterlijk "zeker, het is zo" of "het zij zo".

Hier gebruikt om kort en krachtig aan te geven het eens te zijn met het commentaar van Roodvos :D

Ik ben het niet alleen maar eens, maar ook erg eens met Roodvos. Tijdens de OS zit er een internationale jury die Gal op de 6e plaats heeft gezet. Als dat volgens onze Bokt experts - die op hun stokpaardjes met gezwinde spoed naar dit topic zijn gegaloppeerd - volledig onterecht is, dan is het in het buitenland met de topsport toch niet veel beter gesteld dan in Nederland? FEI juryleden hebben immers ook allemaal op hoog niveau (zelf) gereden? En langjarige ervaring met jureren op hoog niveau?

Ik zie hier ook heel veel onterechte aannames zonder degelijke onderbouwing. Zonder kennis van zaken.
Sommigen slechts maar met 1 doel in het leven en dat is het bashen van Gal (want dan zit je blijkbaar altijd goed hier op Bokt). Dressuur is niet zwart wit, of pro en contra. Er is vooral veel grijs, veel nuance, maar die moet je wel willen zien. De OS is niet helemaal een gelijk speelveld, of liever gezegd niet. Paarden verschillen in bouw, opleidingsniveau/ervaring, karakter en ruiters dito. Je kunt als jurylid alleen maar de combinatie in het moment jureren. Dat moment is blijkbaar 53 combinaties slechter af gegaan dan Gal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:46

Phonix schreef:

Constructief?

Sommigen hebben niet eens gekeken.

Andere mening kan, maar de kritiek is hier buiten proporties.
Ik kon me helemaal vinden in de uitslag van de jury.9
Zelfs de Britse commentatoren zeiden dat deze OS net te vroeg kwamen voor Total Us, maar dat zij hoge verwachtingen van hem hebben voor 2024 in Parijs.

Ik vind een 6e plaats op de OS voor een combinatie die voor de OS op nr. 594 van de Fei Wereld ranglijst stond, een buitengewone goede prestatie.

Ook de Nederlandse jeugd doet het internationaal buitengewoon goed.

Dus wie weet , wat de toekomst brengt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:50

Electra63 schreef:

Dat is een terechte constatering :D (Ik neem dat je ook bedoelt het hele deelnemersveld en niet alleen Gal)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:18

Babootje schreef:
manubres schreef:

Misschien moeten we 'amen" even voor je vertalen. "Amen is een woord dat teruggevonden wordt in de Thora, het Nieuwe Testament en de Ahadith en betekent letterlijk "zeker, het is zo" of "het zij zo".

Hier gebruikt om kort en krachtig aan te geven het eens te zijn met het commentaar van Roodvos :D

Ik ben het niet alleen maar eens, maar ook erg eens met Roodvos. Tijdens de OS zit er een internationale jury die Gal op de 6e plaats heeft gezet. Als dat volgens onze Bokt experts - die op hun stokpaardjes met gezwinde spoed naar dit topic zijn gegaloppeerd - volledig onterecht is, dan is het in het buitenland met de topsport toch niet veel beter gesteld dan in Nederland? FEI juryleden hebben immers ook allemaal op hoog niveau (zelf) gereden? En langjarige ervaring met jureren op hoog niveau?

Ik zie hier ook heel veel onterechte aannames zonder degelijke onderbouwing. Zonder kennis van zaken.
Sommigen slechts maar met 1 doel in het leven en dat is het bashen van Gal (want dan zit je blijkbaar altijd goed hier op Bokt). Dressuur is niet zwart wit, of pro en contra. Er is vooral veel grijs, veel nuance, maar die moet je wel willen zien. De OS is niet helemaal een gelijk speelveld, of liever gezegd niet. Paarden verschillen in bouw, opleidingsniveau/ervaring, karakter en ruiters dito. Je kunt als jurylid alleen maar de combinatie in het moment jureren. Dat moment is blijkbaar 53 combinaties slechter af gegaan dan Gal.

Ik lees dat niet zo. Zelfs een volkomen leek die niets van paarden weet, kan en mag hier een mening over hebben. Topdressuur op olympisch niveau is een publieks(kijk)sport, geen elite-aangelegenheid. Dat incrowdgedoe is m.i. een van de redenen dat de vooruitgang in de dressuurrijderij, althans in Nederland, zo langzaam gaat.

Kritiek op de rijstijl van Gal houdt overigens, althans voor mij, niet in dat hij compleet waardeloos rijdt of zijn paard structureel mishandelt, en dus nooit als zesde had mogen eindigen. Total is een fantastisch paard en Gal is een zeer getalenteerde ruiter. Die 6e plaats is waar ze nu, alles bij elkaar opgeteld, staan, punt.
Wat echter wel hout snijdt, is de constatering dat dit, misschien wel meest getalenteerde paard van de hele OS, nog veel beter uit de verf was gekomen met meer ontspanning en losheid. Ik geloof dat iedereen, ook diegenen die hier de discussie nogal polariseren, het dáár in ieder geval wel over eens is.

De lakmoesproef zal wat mij betreft zijn hoe Gal en Total over 4 jaar scoren in Parijs. M.i. zal hij alleen in de buurt van, laat staan boven, Jessica en Charlotte uit kunnen komen, als er meer getraind wordt richting losheid, lichtheid, rust en harmonie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:52

Mijn punt was, dat er in de basissport instructeurs rondlopen die niet alleen de termen niet correct gebruiken
(... dat geeft verwarring, maar te veel taalpolitie is het ook niet...)

... maar dus op een instructievideo praten over 'dat je moet trekken tot het paard ophoudt met trekken' tijdens een overgang naar een langzamer gang. (Zonder te spreken over zit, zwaartepunt, uitademen etc etc.)
En daarbij het dier als een harmonica in elkaar trekken.

Mijn overgangen mislukken ook wel eens. Maar dat zet ik niet als zijnde hoe het moet op feestboek...

Dit in het kader van 'wat gebeurt er ondertussen op maneges?'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:57

Het zijn net mensen, die ruiters, jury’s en instructeurs ;)

Of zouden zij op magische wijze vrij moeten zijn van menselijkheid en de daarbijbehorende fouten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:00

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Dat is een terechte constatering :D (Ik neem dat je ook bedoelt het hele deelnemersveld en niet alleen Gal)

Zeker, ik heb alles gezien.

Mij viel bijvoorbeeld op, dat de alom geprezen Portugees (sympathieke enthousiaste) ruiter, heel erg met zijn bovenlijf bewoog tijdens de wissels.
En zijn voeten ver in de beugels had en tenen naar buiten en omlaag.
Ook kwam de schimmel regelmatig achter de loodlijn.
Dat heb ik wel meer paarden zien doen: achter de loodlijn of met de staart zwiepen.
Werth kreeg de afgelopen jaren veel kritiek op haar zit, die was opvallend verbeterd, vond ik. Bij Charlotte, storen haar armen mij altijd, maar ik vind haar een fantastische ruiter.
HP en Kittel vind ik zo lang en dáárdoor niet altijd mooi om te zien.
Anky vond ik altijd fantastisch zitten.
Waarschijnlijk is op (bijna) iedere ruiter wel wat te vinden
Maar de kritiek op de Nederlandse ruiters is buiten proporties, vind ik.
Ik las in een ander topic zelfs, dat EG uitgesloten had moeten worden?
Voor wat dan? Als een internationale jury hem op 6 zet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:02

Precies Askja

En dressuur hoort zelfs zo te zijn als een totale complet leek er naar kijkt dat die denkt dat het paard het vanzelf doet. Geen spanning maar een paard dat dus graag danst op de muziek.

En dat zie je al lang niet meer bij Nederland.
Kijk maar eens naar de commentaren op facebook van juist die leken. Misschien ook leerzaam. :j

Maar nee mensen die zelf de basisport hebben gereden mogen zelfs niets zeggen, want ze zijn geen GP. Die moeten hun bek maar houden en uit het topic stappen.
Overigens diegene die dat het hardste roepen zijn zelf ook nooit de Z uitgekomen of daar niet eens ooit aanbeland, dus voor hoeveel dat dan waard is.....

De enige die de Nederlandse manier van rijden nog goed keuren zijn de mensen die er zogenaamd wat van weten, want ja hij heft zijn pasjes in de piaffe tegelijkertijd op. En dan denk ik, kijken jullie dan echt niet verder dan dat? Oprechte vraag overigens. Want dat is waarom de punten er zijn. Daar waar diervriendelijker rijden af en toe een pasje mist en daarom lager scoort.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:02

Janneke2 schreef:
Mijn punt was, dat er in de basissport instructeurs rondlopen die niet alleen de termen niet correct gebruiken
(... dat geeft verwarring, maar te veel taalpolitie is het ook niet...)

... maar dus op een instructievideo praten over 'dat je moet trekken tot het paard ophoudt met trekken' tijdens een overgang naar een langzamer gang. (Zonder te spreken over zit, zwaartepunt, uitademen etc etc.)
En daarbij het dier als een harmonica in elkaar trekken.

Mijn overgangen mislukken ook wel eens. Maar dat zet ik niet als zijnde hoe het moet op feestboek...

Dit in het kader van 'wat gebeurt er ondertussen op maneges?'.

Heb je dan een linkje van die video ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:04

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-07-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:04

DuoPenotti schreef:
Precies Askja

En dressuur hoort zelfs zo te zijn als een totale complet leek er naar kijkt dat die denkt dat het paard het vanzelf doet. Geen spanning maar een paard dat dus graag danst op de muziek.

Kijk maar eens naar de commentaren op facebook van juist die leken. Misschien ook leerzaam. :j

Maar nee mensen die zelf de basisport hebben gereden mogen zelfs niets zeggen, want ze zijn geen GP. Die moeten hun bek maar houden en uit het topic stappen.
Overigens diegene die dat het hardste roepen zijn zelf ook nooit de Z uitgekomen of daar niet eens ooit aanbeland, dus voor hoeveel dat dan waard is.....

De enige die de Nederlandse manier van rijden nog goed keuren zijn de mensen die er zogenaamd wat van weten, want ja hij heft zijn pasjes in de piaffe tegelijkertijd op. En dan denk ik, kijken jullie dan echt niet verder dan dat? Oprechte vraag overigens. Want dat is waarom de punten er zijn. Daar waar diervriendelijker rijden af en toe een pasje mist en daarom lager scoort.

Kun jij ook normaal communiceren of kun je alleen generaliseren, veroordelen en polariseren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:05

DuoPenotti schreef:
Precies Askja

:= En dat is niet eens altijd waar. :')
Verder kan ik me niet bij al je berichten in dit topic aan sluiten maar wel bij dit. :)

996981: Tis de juiste die het vraagt. _O- Er is zo'n spreekwoord, iets met splinter en balk.... _O-