'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 00:11

Pareltjes schreef:
Ja!

Moet je dan uit voorzorg euthanaseren? Zou toch wel te dol worden.

Wat is daar mis mee?
Heb ik ook gedaan. Toekomst was me te onzeker en ik wist dat ik de extra voerbeurten niet rond ging krijgen.

Ik heb hem dus voor alles ingeslapen, DA stond achter mij, is gewoon in overleg gebeurd.
Tussen diagnose en inslapen zat bijna 2 jaar dus dat was mooi meegenomen.

superpony

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 02:16

Ik ga niet eens op iedereen specifiek in. Had vandaag onder andere mn dieren te verzorgen.......

Maar mensen mogen wel degelijk oordelen. Zou te gek worden als we magere paarden zien en er niks van mogen zeggen.

Er zijn geen mensen hier op 1 na die de paarden hebben gezien en toch nemen ze het voor de voor hun onbekende eigenaren op. Apart.....

En onbeperkt hooi en bijvoeren? Ja, met wat?

@Mindim, je oordeelt naar mij en komt zelf met je paard als voorbeeld en hoe goed je het zelf doet of hebt gedaan.
Mijn shet is 25+. heb hem 21jr mist al 6 jaar alle snijtanden en dus nu 8 kiezen en die is echt niet mager......Ook niet te dik, ook nooit hb geweest, dus hele leventje in model.

Merrie van 28 mist ook een paar kiezen.

Mensen die hier reageren hebben echt amper of geen ervaring met oude paarden. Ze noemen paarden al snel oud en veel te vaak wordt het als smoes gebruikt voor allerlei dingen.
Ga dan inderdaad eens naar Soest en luisteren hoe je paarden wel op gewicht kan houden. Daarmee moet je namelijk op tijd beginnen. En ook hoe de rest van je management is, is bepalend.

Niemand kent die mensen, maar gaan er wel voor het gemak vanuit dat ze het wel goed zullen doen, terwijl een heel groot deel van de paardenhouders echt te weinig kennis heeft en het helemaal niet zo goed doet.

Ik hoef niemand een aai over de bol te geven en loop al te lang mee, heb al veel teveel ellende gezien om dit als normaal te accepteren en klakkeloos iets aan te nemen van eigenaren.

En ik woon heeeeel dichtbij, dus kan inderdaad langs gaan en kijken en of vragen.

Ik zou me eerder als paarden eigenaar of liefhebber schamen als je dit normaal vindt. Onvoorstelbaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 02:54

Kan niet anders dan je gelijk geven superpony :o

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 05:03

superpony schreef:
Ik ga niet eens op iedereen specifiek in. Had vandaag onder andere mn dieren te verzorgen.......

Maar mensen mogen wel degelijk oordelen. Zou te gek worden als we magere paarden zien en er niks van mogen zeggen.

Er zijn geen mensen hier op 1 na die de paarden hebben gezien en toch nemen ze het voor de voor hun onbekende eigenaren op. Apart.....

@Mindim, je oordeelt naar mij en komt zelf met je paard als voorbeeld en hoe goed je het zelf doet of hebt gedaan.
Mijn shet is 25+. heb hem 21jr mist al 6 jaar alle snijtanden en dus nu 8 kiezen en die is echt niet mager......Ook niet te dik, ook nooit hb geweest, dus hele leventje in model.

Mensen die hier reageren hebben echt amper of geen ervaring met oude paarden. Ze noemen paarden al snel oud en veel te vaak wordt het als smoes gebruikt voor allerlei dingen.
Ga dan inderdaad eens naar Soest en luisteren hoe je paarden wel op gewicht kan houden. Daarmee moet je namelijk op tijd beginnen. En ook hoe de rest van je management is, is bepalend.

Niemand kent die mensen, maar gaan er wel voor het gemak vanuit dat ze het wel goed zullen doen, terwijl een heel groot deel van de paardenhouders echt te weinig kennis heeft en het helemaal niet zo goed doet.

Ik hoef niemand een aai over de bol te geven en loop al te lang mee, heb al veel teveel ellende gezien om dit als normaal te accepteren en klakkeloos iets aan te nemen van eigenaren.

En ik woon heeeeel dichtbij, dus kan inderdaad langs gaan en kijken en of vragen.

Ik zou me eerder als paarden eigenaar of liefhebber schamen als je dit normaal vindt. Onvoorstelbaar.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:55

Niet ieder oud paard wordt mager.

Sommige wel.

Dat het iemand wél lukt om zijn of haar paarden op gewicht te houden, betekent niet automatisch dat een ánder oud paard dat mager is slecht verzorgd wordt.

(En ja, ook hier praktijkervaring met oudere paarden, en ik vind het alvast héél moeilijk om de mijne goed op gewicht te houden, met al zijn kwalen. Maar ook die is super alert, vrolijk etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:05

superpony schreef:

Ik steek me zelf geen veer in de kont hoor, probeerde enkel aan te geven, hoe veel je kunt doen en hoeveel zorg je ook kunt leveren, je er toch een mager paard aan kunt overhouden.

Maar goed, wat is jouw management dan, wat voer jij dan en wat doet de rest van ons 'met zo weinig kennis' dan fout volgens jou, wat jij schijnbaar erg goed doet?

Het gaat mij er om dat je andere mensen als nitwitten weg zet, omdat ze hun paard niet op gewicht kunnen houden en dan zal dat allemaal wel aan de verzorging liggen, want bij jou krijgen ze een superverzorging schijnbaar en is het allemaal anders. Dat is gewoon niet fair van je.

Mensen vinden paarden al gauw oud idd, dat ben ik met je eens. Behalve je merrie van 28 vind ik de rest van je dieren nou niet echt oud. Mijn merrie was met 28 prachtig vol, met 35 echter niet meer. Ik zal eens zien of ik een foto heb om het verschil te laten zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:06

superpony schreef:
Mensen die hier reageren hebben echt amper of geen ervaring met oude paarden.

Kan je me even uitleggen hoe je aan deze zelfverzonnen waarheid komt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:25

Het lijkt mij een goed idee Superpony, dat je eens daadwerkelijk bij die mensen en hun paarden langsgaat om de situatie te beoordelen, als je er zo dichtbij woont. Dan heb je eventueel een recht van spreken met je verontwaardiging, eerder niet, wat mij betreft.

Ik denk dat niemand, echt níemand hier op Bokt het OK vindt om oude paarden de extra zorg te onthouden die ze nodig hebben en ze maar wat te laten verkommeren. Of hun leven nodeloos te rekken als ze overduidelijk op zijn.
Ik denk ook dat er hier meer dan genoeg mensen hier zijn die ervaring hebben met oude paarden. Dat zijn de eigenaren die hun paarden voor het leven houden omdat ze er zo wijs mee zijn. Die zorgen echt wel goed voor hun oude dieren. Maar misschien dat die wat minder wakker liggen van zichtbare ribben of ingevallen flanken als ze weten dat het paard verder prima in orde is. Dat maakt nog niet dat ze zich moeten schamen.

Het is natuurlijk helemaal OK als je zelf als eigenaar de hoogst mogelijke standaard qua verzorging hanteert, dat je het rantsoen tot achter de komma wil uitbalanceren en dat je je stinkende best doet om werkelijk ieder grammetje vet op je oude paard te behouden. Maar verketter niet meteen iedereen die het niet helemaal zo aanpakt.

Probleem is dat het voor jezelf hanteren van zeer hoge standaarden en idealen nogal eens gepaard gaat met het veroordelen van en neerkijken op iedereen die niet helemaal aan die normen voldoet. En dan heb ik het echt niet alleen over oude paarden, maar over normen en waarden in het algemeen. Accepteer gewoon dat er nuances zijn, en dat iedereen die het anders doet dan jij niet per definitie fout bezig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:33

Matheno schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom?
Omdat je er niet graag naar kijkt?

Als dat paard nog gewoon kan liggen en staan. Mee gaat met de rest. Blij oogt. Waarom dan?

Wacht je dan af totdat het dier niet meer zelfstandig kan opstaan ?

Er zijn meer redenen dan het niet op kunnen staan om een paard in te laten slapen.
Mijn paard kon nog opstaan, heeft nooit hulp daarbij gehad en is toch ingeslapen.

Ik gaf deze voorbeelden als totaal plaatje.
Een paard dat gewoon zelfredzaam is, goed eet, blij oogt, maar mager is.
Die zou voor sommige hier reden zijn om in te slapen.
En dan vraag ik, waarom dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:35

Gini schreef:
superpony schreef:
Mensen die hier reageren hebben echt amper of geen ervaring met oude paarden.

Kan je me even uitleggen hoe je aan deze zelfverzonnen waarheid komt?

En ook ik ben benieuwd wat het geheime verzorgings recept dan is die wij toch allemaal niet goed doen.
Zie een hoop afgekraak, maar tip komen er nul nada noppes voorbij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:54

Wel of geen ervaring met oudere paarden, ik ken er genoeg die met jongere paarden ook geen ervaring hebben. Ze roepen maar wat en hebben totaal geen idee wat een paard aan voer en hooi moet krijgen.Dan heb je dus ook geen idee wat je paard moet krijgen als hij ouder is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:12

DuoPenotti schreef:
En als je dan in het gelukkige bezit bent van een oudje dat toevallig weinig afvalt is het ook erg gemakkelijk. kletsen.
En dat is echt niet meteen omdat je het dan wel ineens erg goed doet en een ander niet.
:P

Nou precies dit dus.

Mijn 27 jarige is uitstekend op gewicht, blinkt als een spiegel en als je hem ziet geef je hem 10 jaar jonger.
Mijn 25 jarige wordt schraal begint er wat knokig uit te zien en bespiering is minimaal.

Als hier mensen komen en ze zien de twee oudjes naast het jonge spul dan krijg ik steevast de opmerking bij de 25 jarige: hij is wel mager wordt het geen tijd om afscheid te nemen? Bij de 27 jarige wowh! die blaakt nog van gezondheid!

Het omgekeerde is dus waar, de 25 jarige blaakt van gezondheid en 27 jarige begint een bouwpakket te worden.
Mensen oordelen op de verkeerde kenmerken. Mager is niet per definitie ongezond en goed op gewicht niet automatisch gezond.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:23

Mager of extreem mager vind ik wel verschil tussen zitten. Het paard van Mindim is mager, maar dat vind ik meer een soort knokig oud mensje :D Als we toch dat vergelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:17

Pantykous schreef:
Mager of extreem mager vind ik wel verschil tussen zitten. Het paard van Mindim is mager, maar dat vind ik meer een soort knokig oud mensje :D Als we toch dat vergelijk maken.

Was ze ook, maar dat mag met 35 denk ik dan zo :D Maar een pit dat daar toen nog in zat!!
Tot op een bepaalde leeftijd kun je ze best vol houden, maar hoe ouder ze werd, hoe slechter dat ging.
Hier is ze 26

Afbeelding

32

Afbeelding
35
Afbeelding

Uiteindelijk is het dweilen met de kraan open.
We hadden hier een ruin die was iets jonger, achter haar, en die achteraan loopt was een paard van een dikke 1.80 en die is 34 geworden, die was altijd makkelijker dikker te houden dan mijn merrie en met een stuk minder voer en slechter gebit.

En dit is puur even om een beeld te schetsen, hoe ze in de loop der jaren veranderen, na hun 25e.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:23

Mindim schreef:
Pantykous schreef:

Was ze ook, maar dat mag met 35 denk ik dan zo :D Maar een pit dat daar toen nog in zat!!
Tot op een bepaalde leeftijd kun je ze best vol houden, maar hoe ouder ze werd, hoe slechter dat ging.
Hier is ze 26

Het was positief bedoeld :j Ik zie hier gewoon een gezond oudje. Wat mager ja, maar dat mag bij zo'n leeftijd. <3

Niet extreem vermagerd met opgetrokken buik zoals in de OP.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:34

Pareltjes schreef:
Mensen oordelen op de verkeerde kenmerken. Mager is niet per definitie ongezond en goed op gewicht niet automatisch gezond.
Niet alleen oordelen, keihard veroordelen. Veroordelen op basis van één bepaald aspect. Op het beeld, want dat is nu eenmaal het makkelijkst. Je kunt pas een duidelijk oordeel geven (voorzover dat überhaupt nodig is als er geen sprake is van duidelijke verwaarlozing) als je de daadwerkelijke situatie kent. Dan kan alsnog blijken dat een eigenaar ergens in gebreke blijft qua verzorging. Maar evengoed dat het wel meevalt en je je oordeel bij moet stellen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:43

Nog een interessant aspect: realiseer je dat, wanneer je oordeelt op basis van beeldmateriaal, dat dat soms behoorlijk vertekent. Lichtval, invalshoek, in- of uitzoomen, het kan een wereld van verschil maken wat betreft de indruk: hetzelfde oude paard kan er op de ene foto best mooi opgevuld uitzien, en op de andere foto behoorlijk ingevallen.
Uiteraard heb ik het dan niet over Brookes Hospital-achtige gevallen, een dergelijke mate van ondervoeding valt met geen gunstig standpunt of lichtval te verdoezelen. En helaas heb ik dat van dichtbij een keer mogen zien, toen hebben we ook direct ingegrepen (ging overigens niet om oude paarden).

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:57

Ik denk dat beide kanten hier toch een kern van waarheid vertellen, hoor. Het is ook echt zo dat veel DA's té snel denken aan inslapen bij een oud paard, maar het is ook zo dat ze leeftijd als 'probleem dat niet op te lossen valt' er snel bijhalen als dingen niet meer lukken. Mijn merrie heeft ook vel over been gestaan en ze was 15. (Idioot om dat oud te noemen, als je de leeftijden hier ziet...) Van menig dierenarts toen mogen horen dat ze gewoon oud was.
Afbeelding

Ze was echter ziek. Maar veel dierenartsen en ik gok ook mensen bij de dierenbescherming zullen het snel op de leeftijd gooien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:57

Bij een 15-jarig paard is dat natuurlijk onzin, om het op leeftijd te gooien. Gezonde paarden van die leeftijd horen gewoon fit te zijn en er goed uit te zien, die zijn in de kracht van hun leven! Bijzonder dat een DA dat oud noemt en niet verder wil kijken naar de oorzaak ...

Ook bij een oud paard moet je ziekte/onderliggend leed natuurlijk eerst uitsluiten, in plaats van elke kwaal en iedere terugval te relateren aan ouderdom (= 23 tot 25 jaar en ouder, daarbeneden is een paard m.i. niet echt 'oud', al zal dat per individueel paard verschillen).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:51

superpony n=2?

Zo flauw..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:55

Wat een topic weer...
Het ene paard is gewoon het andere paard niet. Net zoals je dat bij oudere mensen ook ziet.
Dat verhaal van afmaken, omdat ze niet of moeilijk op gewicht blijven vind ik echt belachelijk voor woorden. Ja die haflinger is mager, maar 32 jaren oud en verder nog gewoon ok. Eigenaren doen er het best voor. Is dat perfect? ik denk zelf niet dat het aan ons is om te bepalen. En bestaat er dan perfect? Als dat zo was, dan zouden meerdere paarden die leeftijd mogen bereiken. De eigenaren hebben zich al verantwoord, einde verhaal toch? Hopelijk kan dat paard nog extra jaren op de teller zetten, maar allicht heeft die een mooie oude dag gehad bij soortgenoten en met de nodige zorgen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:38

Onali schreef:
Pareltjes schreef:
Ja!

Moet je dan uit voorzorg euthanaseren? Zou toch wel te dol worden.

Wat is daar mis mee?
Heb ik ook gedaan. Toekomst was me te onzeker en ik wist dat ik de extra voerbeurten niet rond ging krijgen.

Ik heb hem dus voor alles ingeslapen, DA stond achter mij, is gewoon in overleg gebeurd.
Tussen diagnose en inslapen zat bijna 2 jaar dus dat was mooi meegenomen.

als dat voor jou prima is, was het in dat geval ook prima. Maar andere mensen maken een andere keuze, respectwer dat dan ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:10

superpony schreef:

Maar je mag er voor het gemak wel vanuit gaan dat ze het niet goed doen? Bijzonder!

Zonder kennis valt er niet veel over te zeggen!
Ik weet uit ervaring dat het op gewicht houden van 30-plussers ondanks dekens, stallen, speciaal voer soms gewoon niet te doen is.
Paarden zijn dan ook fysiek erg ver over hun biologische houdbaarheidsdatum.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:11

Maar dit is toch typisch het Bokt forum, mensen die zichzelf veren in hun reet steken!

Iedereen rijd k*t behalve hen zelf en iedereen verzorgt zijn dieren Slecht behalve hen zelf! Mijn paardjes lopen 24/7 buiten en wie dat niet doet is ook een kl**tzak...
Ga zo maar door...

Ik blijf gewoon een oudje zien die mager is ja maar nog heel levendig uit zn ogen kijkt en het prima doet zo met zn maten op de wei!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:12

Hoop dat het bovenstaande bericht van degene die zei: Ik heb geen tijd om meerdere voerbeurten te geven dus maar ingeslapen, niet helemaal kloppend is. Geloof dat niemand zo hard kan zijn. Denk dat er ook nog wel andere reden waren.

Het kinderachtigste argument vind ik nog wel: ik heb meer ervaringen met ....,dus heb ik gelijk. Dat is echt kleuterschoolniveau.
Kun je gewoon niet wat meer vertrouwen in de mensen hebben, dat deze ook alles doen voor hun viervoeter. Waarom altijd van het slechtste uitgaan. De slechte berichten over omgang met dieren die hier op het nieuws komt, zijn vaak nog uit het buitenland of om op de hand te tellen.

De ervaring met paarden zegt totaal niets. Het ene paard doet het goed op dat voer, de ander krijgt er koliek van. Het is niet zwart wit. Blijf bij je gevoel en luister naar je gevoel.