[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:11

Mindim schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom het 4 weken heeft geduurd dat het dier weer thuis werd afgeleverd als alles zo goed geregeld was bij de eigenaar.

Waarschijnlijk omdat degene waarbij het dier gevonden is bezwaar heeft gemaakt tegen de inbeslagname. Dan mag hij niet zomaar teruggegeven worden aan de eigenaar maar moet er eerst het een en ander onderzocht worden en dat kost tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:35

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Mindin voor Luis kun je wassen of een pour on middel gebruiken. Scheren hoeft niet.

Met oh wacht misschien kan het niet anders bedoelde ik dus ook dat ze wel een smid hebben laten komen maar de hoefjes er nu eenmaal zo uitzien. Niet aan te rekenen dus aan de eigenaar.

Er is al diverse keren geantwoord op waarom niet naar meteen naar huis.
Niet voor zijn gezondheid dus.

Snap ik, maar met een dikke bos manen kom je soms niet helemaal tot op de huid, vooral omdat de aanzet erg vet kan zijn.

Ik zal even terug lezen over de 4 weken die het in beslag nam om het dier naar de eigenaar terug te brengen en waarom dat dan 4 weken duurt.

Als de hoeven er al belabberd uitzagen dan ligt dat toch bij de eigenaar?

Ja en nee.
Stel hij is ooit bevangen geweest en dit is hoe ze er nu uitzien?
Wij weten niet of elke 4 weken de smid misschien wel komt?
Ik verwacht het niet, maar weten doen we het ook niet.
Komt er in iig op neer dat de "redders" dat toch ook niet op hebben kunnen lossen.

Ja maar of hij luizen had staat nergens geschreven.
Ook de inspectie die eerder geweest is heeft daar niet van gezegd.

"Het zijn de regels dat de politie een dier minstens veertien dagen moet houden. In die periode kunnen diegenen die hem hebben meegenomen bezwaar maken, daar heeft het mee te maken."
Als ik het goed zeg 15 maart een lege wei aangetroffen.
8 dagen zoek geweest.
Dus in totaal wat langer weg geweest dan 14 dagen, maar er staat ook minstens, dus dat kan wel kloppen ongeveer.

Poekkie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:41

@ Duopenotti: dat de redders ook geen smid hebben laten komen (lijkt me kort in 8 dagen maar soit) is ook een aanname. Misschien waren die hoeven compleet bootjes en is dit de eerste poging geweest om het alvast beter te maken. Gezien de vachtconditie zou me ook achterstallig onderhoud van de hoeven niet verbazen. + dier heeft lang bij de politie gestaan, ik verwacht dat er daar ook wel een smid naar heeft gekeken want die hoef ziet er redelijk pijnlijk uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:45

ik heb al uitgelegd met oh wacht misschien kan het niet anders bedoeld was als ze hebben wel een smid laten komen.
Stond er erg onduidelijk besef ik.
Dus geen aanname.

In 8 dagen kan er natuurlijk best een smid komen, waarom niet.

Er is al eens gekeken bij een melding en alles was oke, dus toen vast geen achterstallige hoeven.
Hij lijkt ook niet kreupel te lopen op het filmpje dus dat pijnlijk zal dan wel mee vallen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:49

Filmpje? Ik zie alleen losse foto’s.

En niets aan gedaan kunnen worden is iets anders dan ‘resultaat na eerste sessie van velen’. Allemaal aannames. De waarheid zal wel in het midden liggen.

Toen er in de buurt van het ruiterpad bij ons eens shetten met compleet doorgegroeide boothoeven stonden en mensen de DB belden is daar toen helemaal niets aan gedaan want verder stonden ze aanvaardbaar. Dus daar heb ik geen hoge pet van op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:52

ook van jou een aanname.

Zoals ik al eerder zei ik zou hem ook anders houden.
Neemt niet weg dat je met je tengels van andermans dieren afblijft.
En ik hoop echt dat ze een keer met die stomme koppen van ze met naam op internet rondgaan.
Weet je welke penny lui je zeker niet serieus moet nemen. En bij weg moet blijven in de toekomst.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:09

Public shaming op internet lijkt me zeker niet de bedoeling. De draagwijdte van zoiets is ongekend ver. En nee... ze hadden geen pony moeten stelen, maar nu ook niet doen alsof ze iemand vermoord hebben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:14

Ik doe niet of ze iemand vermoord hebben, jou invulling.

Ja van mij mogen ze wel aan de digitale schandpaal ja :j
Lijkt me een hele mooie straf, weten mensen op wie ze moeten letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:15

Mijn shet is insuline resistent en slaagt er tot mijn grote frustratie ieder jaar opnieuw weer in om toch 1 keer hoefbevangen te geraken. Hij wordt regelmatig bijgehouden door de hoefsmid, 15 maart was zijn laatste bekapbeurd, smid moet deze maand al terug komen. Zijn voeten zien er nu al erger uit als die van de pony op de foto, omdat zijn teen altijd lang blijft. Pony heeft nl een hoornvliesbeschadeging in het rechter oog en heeft daardoor een minder zicht. Brengt de smid zijn beentje naar voor om de teen bij te werken, ziet hij niet wat er gebeurd en slaat hij in paniek. We hebben al geprobeerd om hem te verdoven, maar daar komt hij gewoon door. Toen mijn vorige verzorgster foto's van hem op fb zette, zijn daar ook massa's negatieve reacties op gekomen. De beste stuurlui staan echt wel aan wal.

En wat de vacht betreft, de mijne heeft ook kitten. Meneer gaat eerst in de modder rollen en rolt zich dan droog in de stal. Best mega frustrerend en een hel om hem proper te houden. Heb al jaren de gewoonte om hem te plukken zodra de ruiperiode begint en als het nodig is, gaat de schaar er dan in.

Afbeelding

Ik neem aan dat ik, op basis van deze foto, voor heel wat mensen hier ook een paarden verwaarlozer ben en dat ze mijn dieren mogen stelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:18

DuoPenotti schreef:
Ik doe niet of ze iemand vermoord hebben, jou invulling.

Ja van mij mogen ze wel aan de digitale schandpaal ja :j
Lijkt me een hele mooie straf, weten mensen op wie ze moeten letten.

Nee dat soort eigen rechter spelen ben ik absoluut tegen. Ze zullen wel een boete krijgen en klaar daarmee. Beest is ook gewoon goed verzorgd door hen, al was stelen een domme zet.

Maar als je dit aan de schandpaal gaat nagelen, dan mag je ook iedereen die zijn dier verwaarloost met naam en toenaam op internet zetten. En iedereen die een klein delict pleegt. En iedereen die eens een keer ruw omging met zijn dier. Je hebt echt geen idee hoe ver dat rijkt, zelfs tienermeisjes die doodsbedreigingen krijgen omdat ze een hond een te harde mep gaven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:32

SVRL schreef:
Mijn shet is insuline resistent en slaagt er tot mijn grote frustratie ieder jaar opnieuw weer in om toch 1 keer hoefbevangen te geraken. Hij wordt regelmatig bijgehouden door de hoefsmid, 15 maart was zijn laatste bekapbeurd, smid moet deze maand al terug komen. Zijn voeten zien er nu al erger uit als die van de pony op de foto, omdat zijn teen altijd lang blijft. Pony heeft nl een hoornvliesbeschadeging in het rechter oog en heeft daardoor een minder zicht. Brengt de smid zijn beentje naar voor om de teen bij te werken, ziet hij niet wat er gebeurd en slaat hij in paniek. We hebben al geprobeerd om hem te verdoven, maar daar komt hij gewoon door. Toen mijn vorige verzorgster foto's van hem op fb zette, zijn daar ook massa's negatieve reacties op gekomen. De beste stuurlui staan echt wel aan wal.

En wat de vacht betreft, de mijne heeft ook kitten. Meneer gaat eerst in de modder rollen en rolt zich dan droog in de stal. Best mega frustrerend en een hel om hem proper te houden. Heb al jaren de gewoonte om hem te plukken zodra de ruiperiode begint en als het nodig is, gaat de schaar er dan in.

[ [url=m/OxdsbS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik neem aan dat ik, op basis van deze foto, voor heel wat mensen hier ook een paarden verwaarlozer ben en dat ze mijn dieren mogen stelen.

Stelen is nooit goed te praten. En die vacht vind ik er niet schokkend uit zien. Die van mij zien er in de winter zo ook weleens uit. Fijn modder.

Maar ik neem aan dat je dan wel probeert te zoeken naar de trigger van die bevangenheid? Want het is gewoon sneu voor het beestje dat hij ieder jaar bevangen staat. En als ik dan uit ga van eigen ervaring en die van velen anderen in het hb topic dan ben je toch vaak wel maanden zoet voordat ze weer goed zijn. Reageert je pony ook zo heftig als je zelf met zijn hoeven bezig bent? Anders zou je je smid kunnen vragen om je te leren bijhouden zodat je zelf regelmatig even een veil over de teen haalt. Dat deed ik met mijn shet ook, zodat er zo min mogelijk af hoefde steeds.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:42

Poekkie
Ik woon daar redelijk in de buurt.
Stel ik zet een advertentie voor bijrijder gevraagd, de afstand is zo dat deze lui daar best op kunnen reageren.
Echt ik moet er niet aan denken dat deze brutale donders hier op het erf zouden komen.
Wel even gaan bemoeien dat ze het wel beter weten. :r
Ja ik wil wel weten wie het zijn.

En indd ze krijgen een boete en daarmee klaar. Precies dat is het hem nu juist, dat is veel te weinig.
Moet je eens voorstellen in je wei te komen en je liefste paardje kwijt te zijn?
Die angst waar het dier is, wat er mee gebeurd, ik zou gek worden.
Een kleine boete is daar gewoon niet genoeg voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:46

Stelen mag niet punt, daarvoor moeten ze worden gestraft. Is het dier mishandeld, nee.
Dus om mensen daarvoor op social media aan de schandpaal te nagelen, vind ik buiten proportie. Was het dier kwaad gedaan, dan heb ik daar weer geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:46

capopjekop schreef:
SVRL schreef:

[ [url=m/OxdsbS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stelen is nooit goed te praten. En die vacht vind ik er niet schokkend uit zien. Die van mij zien er in de winter zo ook weleens uit. Fijn modder.

Maar ik neem aan dat je dan wel probeert te zoeken naar de trigger van die bevangenheid? Want het is gewoon sneu voor het beestje dat hij ieder jaar bevangen staat. En als ik dan uit ga van eigen ervaring en die van velen anderen in het hb topic dan ben je toch vaak wel maanden zoet voordat ze weer goed zijn. Reageert je pony ook zo heftig als je zelf met zijn hoeven bezig bent? Anders zou je je smid kunnen vragen om je te leren bijhouden zodat je zelf regelmatig even een veil over de teen haalt. Dat deed ik met mijn shet ook, zodat er zo min mogelijk af hoefde steeds.

We vinden de trigger niet. Ik geef 2de en 3de snede hooi, 2 grote kruiwagens per dag voor 2 paarden en 1 shet. Ze staan op all in soup van aveve, omdat dit het enige is waar ik zijn magnesium onder kan mengen. Daarnaast heb ik ook al de hulp ingeroepen van iemand die paarden met kruiden behandeld. Met goedkeuring van de dierenarts krijgt hij aspegic en duivelsklauw bij de eerste symptomen.

Onlangs was er hier een topic over winterbevangenheid, dierenarts en ik vinden dat helemaal in het plaatje passen. Ze raden daar aan om je dier warm te houden, vooral voeten en benen. Hoefschoenen en bandages zijn nogal moeilijk bij een pony met een voorliefde voor blub, een deken kan wel. Tegen volgende winter krijgt meneer dus een paar dekentjes en gaat hij eronder zodra ze vriesweer voorspellen. Hopelijk heeft dat resultaat en krijgen we hem goed het jaar door.

Ik begin zelf niet aan de voeten van de paarden. Heb nl geen vaste hand en zou ze schuin af veilen met alle gevolgen vandien. Dat wil je je dier ook niet aandoen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:48

Duopenotti,
Het rechtsbeginsel is zo dat je mensen niet mag veroordelen voor wat ze eventueel nog kunnen gaan doen. Eender welke bijrijder kan je pony stelen. Deze weten de consequenties al dus zullen dat juist minder snel doen.

Als ik het zo lees zijn het eigelijk mensen die het beste met het beestje voorhadden en iets wilden veranderen aan zijn situatie van isolatie en verwaarlozing (ok dit laatste is een aanname maar we mogen wel stellen dat met die vacht en die hoeven de pony er verwaarloosd uitziet). En die het recht dan maar in. eigen handen namen toen de DB geen respons gaf. Zijn ze dom geweest... ja zeker. Hadden ze mogen stelen... nee. MAAR dit zijn geen zware criminelen.
Hun kant van het verhaal hebben we trouwens ook nooit gehoord, misschien zijn het wel 2 twaalfjarigen met hun papa ofzo. Dit is geen feit dat je levenslang zou mogen blijven achtervolgen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 14-04-21 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:49

Mindim schreef:
Stelen mag niet punt, daarvoor moeten ze worden gestraft. Is het dier mishandeld, nee.
Dus om mensen daarvoor op social media aan de schandpaal te nagelen, vind ik buiten proportie. Was het dier kwaad gedaan, dan heb ik daar weer geen problemen mee.

Het dier niet, maar de eigenaar wel.

Nogmaals stel eens voor als jou paard weg is?
Die angst die je dan hebt?

Zo iemand hoort niet meer tussen de paarden thuis. punt. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:51

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:

Dan nog dient die gestraft volgens het belgisch of nederlands recht en niet volgens je eigen maatstaven.
Met die pedo hunters die mensen in elkaar rammen ben je toch ook niet alkoord? Stel je voor dat dat je kind had kunnen zijn waar die mee zou afspreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:53

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:

Ik volg je helemaal. Op dit moment ben ik voorzien van verzorgers voor mijn 2 paarden, maar er kan altijd iemand afhaken. Moest dit in mijn regio gebeuren, zou ik ook willen weten wie de daders zijn. Zou hen ook niet in de buurt van mijn jongens willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:53

In elkaar rammen vind ik anders dan de namen bekend.
Geen mens gaat ze daarvoor in elkaar rammen, maar ergens fijn paard gaan rijden is er wellicht niet meer bij. Of als ze zelf paarden hebben een andere stal zoeken.

En ja ik zou wel voor een systeem zijn dat pedosexuelen te zien zijn ja, zodat je je kind daar uit de buurt kunt houden.

Maar nu gaat het topic wel een hele rare wending krijgen :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:56

Ja namen bekend ok als het daar bij blijft. Maar heb je nog nooit van die virale filmpjes gezien? Die gaan tot doodsbedreigingen en achtervolgingen aan toe, zulke horde gekken zit er zich soms op te jagen achter een schermpje.
Velen moeten achteraf zelfs verhuizen omdat ze vrezen voor hun leven.
Dat zou ver buiten proportie zijn in dit geval.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:57

Citaat:
"Het zijn de regels dat de politie een dier minstens veertien dagen moet houden. In die periode kunnen diegenen die hem hebben meegenomen bezwaar maken, daar heeft het mee te maken."

Waarom mag een dief in godsnaam bezwaar maken tegen het gestolen goed weer retourneren naar de rechtmatige eigenaar?

Echt, ik hoop dat ze een flinke boete krijgen en als ze op 'n pensionstal staan dat ze daar uitgeflikkerd worden en nooit meer welkom zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:59

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit hier zo gaat gebeuren, echt niet. Die gaan daar echt niet bedreigd om worden.
Maar ja, ik blijf erbij, ik wil wel weten die het zijn. Dat ze zich buiten een boete om nog eens tegen komen betreft hun gedrag vind ik niet erg.
Nee geen doodsbedreigingen, maar last ondervinden van een stal zoeken, een bijrijpaard oid, ja vind ik prima.
Het walgelijke gedrag heeft nu nul consequenties.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:02

DuoPenotti schreef:
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit hier zo gaat gebeuren, echt niet. Die gaan daar echt niet bedreigd om worden.
Maar ja, ik blijf erbij, ik wil wel weten die het zijn. Dat ze zich buiten een boete om nog eens tegen komen betreft hun gedrag vind ik niet erg.
Nee geen doodsbedreigingen, maar last ondervinden van een stal zoeken, een bijrijpaard oid, ja vind ik prima.
Het walgelijke gedrag heeft nu nul consequenties.

Dat zeg jij, maar dat kan wel eens vervelend uitpakken. Zoals ik al zei... ergens een filmpje van een jong meisje dat haar hond eens te hard aanpakte was voldoende. Echt, dr lopen meer gekken rond dan er vast zitten.

Daarbij... als stal zou ik ze niet weigeren. Ze hebben tenminste getoond dat ze goed voor een pony kunnen zorgen :o dan zou ik veel liever een lijst zien van verwaarlozers en wanbetalers. Maar dat mag niet ivm privacy.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:05

Nee ze hebben aangetoond dat het betweters zijn die denken dat ze het beter hebben gedaan.
Je zou zulke moeihals op je stal hebben, bah bah.
En als ze vinden dat het niet goed is gaan ze ongevraagd aan andermans paarden zitten :r
Fijne sfeer op de pensionplek geeft dat met zulke lui.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:08

Maar nu doe je zelf hetzelfde maar dan met mensen ipv met een pony.
Wat je nu zegt gaat te ver en is volledig gebaseerd op een eigen voorstelling die je hebt van mensen die zelfs geen kans hadden uit te leggen of zich te verdedigen.
(En onder ons gezegd, ze hebben het ook gewoon beter gedaan als ik naar die foto’s kijk :o )