Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:37

Maar echt, gaat toch nergens over. Gewoon een gave cap op en klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:37

NatasjavE schreef:
Oh echt? :=

Western lijkt me best leuk om te doen. Maar die verkleedpartij zou er van mij echt niet bij hoeven.

Maar smaken verschillen uiteraard.

Dat heb ik dus met de dressuur met de witte rijbroeken (wie dat ooit bedacht heeft, zoooo besmettelijk :)) ) en jasjes :D
Maar dat is dan weer een andere discussie. :))

Carol_Beer schreef:
Toch ben ik met die trapleuning vaak genoeg eraf gedonderstraalt :')
"In de rijbak hebben we zand en geen beton, of heb je al het zand eruit geschept", snapje, heb niks tegen caps, zolang ze niet verplicht worden voor de ervaren volwassene

Doe niet zo dramatisch. Thuis kun je nog steeds doen wat je wilt en op wedstrijd houd je je gewoon aan de reglementen en anders start je niet (mag je niet starten). Ingewikkelder dan dit is het niet hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:39

Ik juich het aan de ene kant toe, veiligheid voor alles, maar het gaat feitelijk wel totaal in tegen het doel van dressuur, namelijk het paard zo opleiden dat het zo ingesteld is op jouw hulpen dat het feitelijk alleen maar daar op reageert, en mede door het vertrouwen en de band die ontstaat, de invloeden van buitenaf juist helemaal niet meer tellen en het paard niet meer schrikachtig of onverwacht groot reageert op dingen.
Hoe hoger je komt in de dressuur, hoe rustiger en betrouwbaarder het paard zou moeten worden.
In die zin zou het overbodig moeten zijn om bescherming te dragen.

Maar tegenwoordig is de dressuursport vaak meer een showprogramma waarbij er artestieke idioterie wordt getoond (waarover niks in de regels, helemaal niet nodig dat een paard extravagant gaat) waarbij men het liefst een paard heeft dat explosief is. Dus ja, soort van levensgevaarlijk geworden in plaats van juist het omgekeerde.

MyWishMax

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:41

Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:41

Carol_Beer schreef:
Toch ben ik met die trapleuning vaak genoeg eraf gedonderstraalt :')
"In de rijbak hebben we zand en geen beton, of heb je al het zand eruit geschept", snapje, heb niks tegen caps, zolang ze niet verplicht worden voor de ervaren volwassene

Exact! Ook de trapleuning beschermt je niet overal tegen :) Een cap ook niet, maar het neemt wel een deel risico weg en daar gaat het om.

Als volwassene is het inderdaad je eigen keuze of je een cap draagt, op je eigen terrein. Maar bevind je je op andermans terrein, dan heb je je aan hun regels te houden. Zij zijn medeverantwoordelijk voor wat er met jou gebeurt. Ik ken persoonlijk geen pensionstallen waar je zonder cap mag rijden (al zullen die er vast zijn) en zeker geen maneges. Op mijn paarden wordt ook niet zonder cap gereden, ook niet door mij.

Gezien we allemaal volwassen zijn en het onze eigen keuze is, is het ons goedrecht iemand niet op een paard te laten stappen als die geen cap draagt, wanneer dat op ons terrein is. Volwassen zijn en verantwoordelijk zijn voor je eigen keuzes werkt beide kanten op. Jou staat het vrij geen cap te willen dragen, mij staat het vrij jou als ruiter daarop toegang tot een evenement te ontzeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:42

Ook het braafste paard kan struikelen, ipv schrikken. Het blijft een levend wezen, ook op hoog niveau.
Edit: wat MWM zegt dus :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:44

MyWishMax schreef:
Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn

Dat lijkt echt in geen enkele hersenpan door te dringen. De lelijkste vallen waar ik mijn cap het hardst nodig gehad heb tot nu toe waren steevast omdat het paard zich verstapte en dus viel. Het zijn dieren geen robots, net zoals mensen kunnen struikelen kunnen zij dat ook. Ook een turner gaat wel eens plat op zijn of haar bakkes door een misstapje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:45

Daihyo schreef:
NatasjavE schreef:
Oh echt? :=

Western lijkt me best leuk om te doen. Maar die verkleedpartij zou er van mij echt niet bij hoeven.

Maar smaken verschillen uiteraard.

Dat heb ik dus met de dressuur met de witte rijbroeken (wie dat ooit bedacht heeft, zoooo besmettelijk :)) ) en jasjes :D
Maar dat is dan weer een andere discussie. :))

Nee mag van mij ook aangepast worden hoor. Kijk dat er aan wedstrijdleiding bepaalde voorschriften hangen snap ik wel. Maar dat hele ouderwetse mag er van mij wel af.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:59

Natasja: Ja ook eens. En dan is western wel vrijer hoor. Al dat bling is niet verplicht. Wordt bij onderdelen wel gewaardeerd, maar is zeker niet verplicht en kun je niet op afgerekend worden. Zou niet moeten in ieder geval :+

Dit is verplicht bij western, dus dat is eigenlijk heel vrij. Zou best doorgevoerd mogen worden in de dressuur :j
Citaat:
In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren westernlaarzen en westernkleding met lange mouwen hoge boord/kraag, de stijl hiervan is vrij. Kleding moet schoon, netjes en passend zijn. Passend als bedoeld in niet uitdagend/aanstootgevend.
Bij In Hand onderdelen mag de begeleider geen chaps of sporen dragen.
Bij het betreden van de wedstrijd- en inrijarena moeten hoed c.q. helm/cap en startnummers gedragen worden.

Ruiters die op de dag dat zij aan de start verschijnen nog niet de leeftijd van 14 jaren hebben bereikt, dienen een veiligheidshelm te dragen; ruiters van 14 jaar en ouder mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed,mits andere bepalingen deze keuze niet beperken.

Begeleiders mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed. Alle ruiters en begeleiders is het toegestaan om een bodyprotector te dragen. Veiligheidskleding als helm/cap en bodyprotector dienen correct passend en op de juiste wijze bevestigd te zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:24

elnienjo schreef:
Bij kunstrijden op de schaats draagt men ook geen helmen terwijl ze daar soms echt wel levensgevaarlijke smakken maken.

Wat dacht je van voltige? Dat is altijd zonder cap en je komt veel hoger en hebt veel risico op vallen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:38

MyWishMax schreef:

Ja, en dat is normaal mijn antwoord op waarom mensen hoofdbescherming moeten gebruiken, echter, in de dressuurring zou geen reden moeten zijn om te struikelen, zeker niet met een paard dat attent is, op eigen benen gaat en aan de hulpen staat! De voorwaarden voor goede dressuur maken juist dat het onwaarschijnlijker is dat een paard zomaar een misstap zet.
Verder gaat een paard in de hogere dressuur normaal gesproken de meeste tijd behoorlijk verzameld, wat wil zeggen dat de snelheid behoorlijk minder is als bij bv een op hol geslagen paard, en de dressuurring heeft een zachte ondergrond, je valt niet op beton ofzo. Dit verminderd de kans op ernstig hoofdletsel ook.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik begin ook met "ik juich het toe, veiligheid voor alles". Ik ben iemand die van jongs af aan heel fanatiek juist verkondigd dat je hoofdbeschermingmoet dragen, en heb zelfs de Penny cap campagne gestart toen ik nog voor de Penny schreef.

Maar tegelijkertijd betreur ik gewoon de weg die de dressuursport heeft ingeslagen waardoor de paarden niet door dresuur makker worden maar gevaarlijker..... Want ik heb het idee dat deze nieuwe regel daar toch wel een gevolg van is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-10-20 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:39

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:

Dat lijkt echt in geen enkele hersenpan door te dringen. De lelijkste vallen waar ik mijn cap het hardst nodig gehad heb tot nu toe waren steevast omdat het paard zich verstapte en dus viel. Het zijn dieren geen robots, net zoals mensen kunnen struikelen kunnen zij dat ook. Ook een turner gaat wel eens plat op zijn of haar bakkes door een misstapje.

Sommige hersenpannen lijken leeg dus is vallen geen probleem. Veranderd niets.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:44

Ook voor jou geldt, de boodschap wordt niet begrepen.Ik ben absoluut VOOR het dragen van hoofdbescherming.
Alleen heb ik het idee dat de regel bij de hogere dresuur een gevolg is van het feit dat de sport en de paarden ervoor veranderd zijn, waardoor de risicos verhoogd.

Ik zeg nergens dat er niets kán gebeuren, alleen dat je normaal gesproken juist veiliger zou zijn op een hoger opgeleid paard in een dressuurring en niet juist meer risico loopt op een hoger opgeleid paard in een dressuurring, zoals tegenwoordig.
Dit is een constatering die los staat van het feit dat je altijd beter af bent met hoofdbescherming dan zonder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:56

Lusitana schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, en dat is normaal mijn antwoord op waarom mensen hoofdbescherming moeten gebruiken, echter, in de dressuurring zou geen reden moeten zijn om te struikelen, zeker niet met een paard dat attent is, op eigen benen gaat en aan de hulpen staat! De voorwaarden voor goede dressuur maken juist dat het onwaarschijnlijker is dat een paard zomaar een misstap zet.
Verder gaat een paard in de hogere dressuur normaal gesproken de meeste tijd behoorlijk verzameld, wat wil zeggen dat de snelheid behoorlijk minder is als bij bv een op hol geslagen paard, en de dressuurring heeft een zachte ondergrond, je valt niet op beton ofzo. Dit verminderd de kans op ernstig hoofdletsel ook.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik begin ook met "ik juich het toe, veiligheid voor alles". Ik ben iemand die van jongs af aan heel fanatiek juist verkondigd dat je hoofdbeschermingmoet dragen, en heb zelfs de Penny cap campagne gestart toen ik nog voor de Penny schreef.

Maar tegelijkertijd betreur ik gewoon de weg die de dressuursport heeft ingeslagen waardoor de paarden niet door dresuur makker worden maar gevaarlijker..... Want ik heb het idee dat deze nieuwe regel daar toch wel een gevolg van is.

In principe ben ik het wel met je eens. :j Maar als je wel valt, zijn er ook nog hoeven in de buurt. Ik heb eigenlijk maar 2 keer letsel opgelopen van een bodem. 1 keer op beton gevallen met rug (wel cap op, want ik mocht dus nooit zonder ;) ) en 1 keer gewoon op zand, maar wel recht op stuitje. De andere keren letsel was niet van de bodem, maar van het paard. Omdat die tegen mijn hoofd trapte, over me heen liep of ik in de val mijn zadel een kusje wilde geven. :+

Waren dat dieren op het hoogste niveau, zeker weten niet. Maar ook al die paarden waren in een proef en eenmaal aan het werk enorm braaf. Het vallen was juist in de stukken dat we nog niet aan het werk waren, zoals instappen/uitstappen met lange teugel of de eerste minuten erop op vreemd terrein. Of juist als reactie op een ander paard die ervandoor ging oid.

Aan de andere kant, want ik bij alle paarden gemerkt heb is dat ze aan de ene kant dus enorm attent zijn tijdens het rijden/de proef. Voor mij hoeven mensen dus ook nooit stil te zijn oid. Doe gewoon je ding en liever juist niet muisstil zijn. Alleen konden ze allemaal wel schrikken als het zo enorm stil was, zij heel erg geconcentreerd en er dan iets gebeurde. Ik vergelijk dat met mezelf, als ik heel intensief en geconcentreerd ergens mee bezig ben valt mijn omgeving mij niet op. Tot ik ineens wel iets hoor of zie en dan schrik ik me juist dood. Ik vind dat dus ook irritanter, als mensen bijna gaan sluipen tijdens een proef, terwijl paard en ik er nooit last van hadden als er gewoon normaal gedaan werd. Net als protocollen ophalen, loop maar gewoon en ga normaal staan wachten, niet sluipen en half verstoppen. Die schrikactie wisselde wel per paard wat zij normaal als reactie gaven, maar soms struikelden ze juist door die schrikreactie.

Ik vind dat lastig, want het blijft een dier, een vluchtdier zelfs, dus 100% voorkomen kan je niet. Het makker worden van dressuur merk ik wel bij die van mij allemaal, maar dan blijft dat stukje schrikken als er ineens wel wat gebeurt in de stilte. Misschien komt het omdat ik dat zelf dus ook heb, dat kan ook. ;)

Ik denk dat dit ook wel een stuk voorbeeldfunctie maar ook aansprakelijkheid is oid?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:01

Lusitana schreef:
MyWishMax schreef:

Oneens, dat is een geheel andere discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:07

@MyWishMax Nogmaals, ik juich de regel toe, het gaat ook niet om dat het risico niet aanwezig is, maar dat het in mijn idee is toegenomen.

Ik vind het absoluut normaal dat deze regel is ingesteld en had het eerlijk gezegd voor het jaar 2000 al verwacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:09

Ik vond het gewoon wel een boeiende kijk, Lusitana :j Beetje offtopic misschien, maar wel interessant. En ja, eigenlijk komt deze regel veel later als verwacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:30

Daihyo schreef:
Natasja: Ja ook eens. En dan is western wel vrijer hoor. Al dat bling is niet verplicht. Wordt bij onderdelen wel gewaardeerd, maar is zeker niet verplicht en kun je niet op afgerekend worden. Zou niet moeten in ieder geval :+

Dit is verplicht bij western, dus dat is eigenlijk heel vrij. Zou best doorgevoerd mogen worden in de dressuur :j
Citaat:
In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren westernlaarzen en westernkleding met lange mouwen hoge boord/kraag, de stijl hiervan is vrij. Kleding moet schoon, netjes en passend zijn. Passend als bedoeld in niet uitdagend/aanstootgevend.
Bij In Hand onderdelen mag de begeleider geen chaps of sporen dragen.
Bij het betreden van de wedstrijd- en inrijarena moeten hoed c.q. helm/cap en startnummers gedragen worden.

Ruiters die op de dag dat zij aan de start verschijnen nog niet de leeftijd van 14 jaren hebben bereikt, dienen een veiligheidshelm te dragen; ruiters van 14 jaar en ouder mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed,mits andere bepalingen deze keuze niet beperken.

Begeleiders mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed. Alle ruiters en begeleiders is het toegestaan om een bodyprotector te dragen. Veiligheidskleding als helm/cap en bodyprotector dienen correct passend en op de juiste wijze bevestigd te zijn.

Beetje oud dit. Je moet tot je 18e namelijk een cap dragen als je competitie rijd. Net als dat je tot je 18e geen hengst mag starten(In de reining dan)
En wat bling betreft, de op hoog niveau rijdende ruiters dragen bling. Dat zijn prachtige handgemaakte jasjes die rustig de 3 tot 5000€ aantikken.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:33

Ik vind dat mensen die in deze tijd perse geen cap op willen zich echt vreselijk aanstellen. Vroeger was zit niet lekker, zweet etc nog een argument, maar met de caps van tegenwoordig niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:36

Popstra: dit is uit het WRAN regelboek van 2020. Bij andere verenigingen kunnen er zeker nog verschillen in zitten. Maar oud is het dus niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:56

Kookaburra schreef:
Het zou me in ieder geval niet verbazen als het bij westernwedstrijden ook ooit verplicht wordt. Je ziet en zag die verandering al bij engels rijden en volgensmij ook bij westernruiters onder de 12 of 18. Maar in de westerwereld ben ik niet bekend. Dus als ik dat mis heb: sorry.

Kan me niet voorstellen dat westernriding in Amerika ooit met cap zou gaan gebeuren. Zelfs rodeo rijden ze zonder, al doen beginners/jonkies soms wel 'n helm op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:13

Ik zie het hele probleem niet zo, wat maakt het nou uit wat je op je kop hebt?
Altijd verbazingwekkend hoe mensen zich hechten aan belachelijke tradities die geen enkel praktisch nut hebben ( ja ik noemde dat potsierlijke hoofddeksel belachelijk).

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:16

Toen ik dit las, dacht ik : ZOOOOO das wel enorm waar zeg- niet eens aan gedacht!
Citaat:
Kan me niet voorstellen dat westernriding in Amerika ooit met cap zou gaan gebeuren. Zelfs rodeo rijden ze zonder, al doen beginners/jonkies soms wel 'n helm op.

En dat in een land waarbij mensen elkaar bij wijze van al aanklagen als de nepwimper van de een in een andermans drinken valt "help vergiftiging door nalatigheid" ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:27

Mensen schoppen graag tegen veiligheidsmaatregelen omdat ze niet beseffen hoe gemakkelijk en mooi die maatregelen ons leven eigenlijk maken. Dan kan je van die uitspraken doen als: ik wil het maximale uit het leven halen, want morgen kan ik ook van de trap vallen.
Die mensen zouden eens een halfjaar moeten leven in een land waar veiligheid niet zo hoog op de agenda staat en niet zo goed in regeltjes is vastgelegd. Dan wil je heel snel terug naar je veilige Nederlandse (of in mijn geval Belgische) leventje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:40

elnienjo schreef:

Kwestie van tijd en voldoende financiële claims. Als er eenmaal een paar organisaties voor miljoenen dollars zijn aangeklaagd gaat het geheid gebeuren. Ik ben er meer verbaasd over dat het nog níet gebeurd is.