Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NatasjavE schreef:Oh echt?![]()
Western lijkt me best leuk om te doen. Maar die verkleedpartij zou er van mij echt niet bij hoeven.
Maar smaken verschillen uiteraard.
Carol_Beer schreef:Toch ben ik met die trapleuning vaak genoeg eraf gedonderstraalt![]()
"In de rijbak hebben we zand en geen beton, of heb je al het zand eruit geschept", snapje, heb niks tegen caps, zolang ze niet verplicht worden voor de ervaren volwassene
Carol_Beer schreef:Toch ben ik met die trapleuning vaak genoeg eraf gedonderstraalt![]()
"In de rijbak hebben we zand en geen beton, of heb je al het zand eruit geschept", snapje, heb niks tegen caps, zolang ze niet verplicht worden voor de ervaren volwassene
MyWishMax schreef:Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn
Daihyo schreef:NatasjavE schreef:Oh echt?![]()
Western lijkt me best leuk om te doen. Maar die verkleedpartij zou er van mij echt niet bij hoeven.
Maar smaken verschillen uiteraard.
Dat heb ik dus met de dressuur met de witte rijbroeken (wie dat ooit bedacht heeft, zoooo besmettelijk) en jasjes
Maar dat is dan weer een andere discussie.
Citaat:In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren westernlaarzen en westernkleding met lange mouwen hoge boord/kraag, de stijl hiervan is vrij. Kleding moet schoon, netjes en passend zijn. Passend als bedoeld in niet uitdagend/aanstootgevend.
Bij In Hand onderdelen mag de begeleider geen chaps of sporen dragen.
Bij het betreden van de wedstrijd- en inrijarena moeten hoed c.q. helm/cap en startnummers gedragen worden.
Ruiters die op de dag dat zij aan de start verschijnen nog niet de leeftijd van 14 jaren hebben bereikt, dienen een veiligheidshelm te dragen; ruiters van 14 jaar en ouder mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed,mits andere bepalingen deze keuze niet beperken.
Begeleiders mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed. Alle ruiters en begeleiders is het toegestaan om een bodyprotector te dragen. Veiligheidskleding als helm/cap en bodyprotector dienen correct passend en op de juiste wijze bevestigd te zijn.
MyWishMax schreef:Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn
Ayasha schreef:MyWishMax schreef:Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn
Dat lijkt echt in geen enkele hersenpan door te dringen. De lelijkste vallen waar ik mijn cap het hardst nodig gehad heb tot nu toe waren steevast omdat het paard zich verstapte en dus viel. Het zijn dieren geen robots, net zoals mensen kunnen struikelen kunnen zij dat ook. Ook een turner gaat wel eens plat op zijn of haar bakkes door een misstapje.
Lusitana schreef:MyWishMax schreef:Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn
Ja, en dat is normaal mijn antwoord op waarom mensen hoofdbescherming moeten gebruiken, echter, in de dressuurring zou geen reden moeten zijn om te struikelen, zeker niet met een paard dat attent is, op eigen benen gaat en aan de hulpen staat! De voorwaarden voor goede dressuur maken juist dat het onwaarschijnlijker is dat een paard zomaar een misstap zet.
Verder gaat een paard in de hogere dressuur normaal gesproken de meeste tijd behoorlijk verzameld, wat wil zeggen dat de snelheid behoorlijk minder is als bij bv een op hol geslagen paard, en de dressuurring heeft een zachte ondergrond, je valt niet op beton ofzo. Dit verminderd de kans op ernstig hoofdletsel ook.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik begin ook met "ik juich het toe, veiligheid voor alles". Ik ben iemand die van jongs af aan heel fanatiek juist verkondigd dat je hoofdbeschermingmoet dragen, en heb zelfs de Penny cap campagne gestart toen ik nog voor de Penny schreef.
Maar tegelijkertijd betreur ik gewoon de weg die de dressuursport heeft ingeslagen waardoor de paarden niet door dresuur makker worden maar gevaarlijker..... Want ik heb het idee dat deze nieuwe regel daar toch wel een gevolg van is.
Lusitana schreef:MyWishMax schreef:Maar ook een paard wat niet reageert op de buitenwereld kan struikelen en dat kan ook lelijk aflopen. Het hoeft niet altijd vanuit gekheid te zijn
Ja, en dat is normaal mijn antwoord op waarom mensen hoofdbescherming moeten gebruiken, echter, in de dressuurring zou geen reden moeten zijn om te struikelen, zeker niet met een paard dat attent is, op eigen benen gaat en aan de hulpen staat! De voorwaarden voor goede dressuur maken juist dat het onwaarschijnlijker is dat een paard zomaar een misstap zet.
Verder gaat een paard in de hogere dressuur normaal gesproken de meeste tijd behoorlijk verzameld, wat wil zeggen dat de snelheid behoorlijk minder is als bij bv een op hol geslagen paard, en de dressuurring heeft een zachte ondergrond, je valt niet op beton ofzo. Dit verminderd de kans op ernstig hoofdletsel ook.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik begin ook met "ik juich het toe, veiligheid voor alles". Ik ben iemand die van jongs af aan heel fanatiek juist verkondigd dat je hoofdbeschermingmoet dragen, en heb zelfs de Penny cap campagne gestart toen ik nog voor de Penny schreef.
Maar tegelijkertijd betreur ik gewoon de weg die de dressuursport heeft ingeslagen waardoor de paarden niet door dresuur makker worden maar gevaarlijker..... Want ik heb het idee dat deze nieuwe regel daar toch wel een gevolg van is.
Daihyo schreef:Natasja: Ja ook eens. En dan is western wel vrijer hoor. Al dat bling is niet verplicht. Wordt bij onderdelen wel gewaardeerd, maar is zeker niet verplicht en kun je niet op afgerekend worden. Zou niet moeten in ieder geval
Dit is verplicht bij western, dus dat is eigenlijk heel vrij. Zou best doorgevoerd mogen worden in de dressuurCitaat:In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren westernlaarzen en westernkleding met lange mouwen hoge boord/kraag, de stijl hiervan is vrij. Kleding moet schoon, netjes en passend zijn. Passend als bedoeld in niet uitdagend/aanstootgevend.
Bij In Hand onderdelen mag de begeleider geen chaps of sporen dragen.
Bij het betreden van de wedstrijd- en inrijarena moeten hoed c.q. helm/cap en startnummers gedragen worden.
Ruiters die op de dag dat zij aan de start verschijnen nog niet de leeftijd van 14 jaren hebben bereikt, dienen een veiligheidshelm te dragen; ruiters van 14 jaar en ouder mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed,mits andere bepalingen deze keuze niet beperken.
Begeleiders mogen kiezen tussen een veiligheidshelm of western hoed. Alle ruiters en begeleiders is het toegestaan om een bodyprotector te dragen. Veiligheidskleding als helm/cap en bodyprotector dienen correct passend en op de juiste wijze bevestigd te zijn.
Kookaburra schreef:Het zou me in ieder geval niet verbazen als het bij westernwedstrijden ook ooit verplicht wordt. Je ziet en zag die verandering al bij engels rijden en volgensmij ook bij westernruiters onder de 12 of 18. Maar in de westerwereld ben ik niet bekend. Dus als ik dat mis heb: sorry.
Citaat:Kan me niet voorstellen dat westernriding in Amerika ooit met cap zou gaan gebeuren. Zelfs rodeo rijden ze zonder, al doen beginners/jonkies soms wel 'n helm op.
elnienjo schreef:Kan me niet voorstellen dat westernriding in Amerika ooit met cap zou gaan gebeuren. Zelfs rodeo rijden ze zonder, al doen beginners/jonkies soms wel 'n helm op.