‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:29

Kookaburra schreef:
Mennen durf ik bitloos niet eens aan. Niet omdat ik aan de leidsels hang, maar omdat ik veel beter kan voelen wat het paard met zijn mond doet.

Wij hebben de shet wel bitloos gemend en ging altijd super. Onze zoon heeft hem altijd western gereden en hij stond echt behoorlijk goed aan de hulpen. De laatste periode heeft mijn zoon veel met halstertje gereden, omdat hij te groot werd en er dan zo even op sprong.

Bij het mennen ook weleens gedaan en reageerde hij heel goed op. Maar we mende dan ook met een gewoon trensje normaal.

Wat ik alleen zie is dat wij helemaal geen echte menners zijn. Zoonlief heeft toen hulp gehad door een goede menner, maar hij ment zoals hij rijdt. Ik heb de laatste periode gemend en ik heb inderdaad de leidsels loshangen. In de ogen van menners echt een doodzonde, maar in de 10jr voor de sulky is dat altijd echt goed gegaan en hebben we super fijn gereden.

Wat ik dan ook heel erg merk is dat menners die dat zien ook echt niet open staan voor een andere manier. Het is al snel; kan niet, is gevaarlijk, moet zus of zo. En we hadden elke keer weer mazzel dat het goed ging. Of het was maar een shet met een sulky natuurlijk.

Geen 1 die dacht; hey, zo kan het ook........Ze zitten vaak echt enorm vastgeroest.

Loretta

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:00

Ik vraag me ook af of de mensen hier op bokt die de petitie van D&R getekend hebben ook de tekst van de petitie gelezen hebben.

D&R gebruikt namelijk steeds weer dezelfde petitie in hun campagnes over de paardensport. Zo worden de benodigde 40.000 voor een burgerinitatief vanzelf gehaald. Iedere campagne levert wel weer een aantal unieke handtekeningen op en hun software zal op zijn minst dubbele email adressen eruit filteren. Ondertussen heeft de PVDD de messen ook al geslepen.

Kat in't bakkie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:12

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Dier & Recht bijster intelligent..no offence, maar dat zie ik niet.

Ik heb een tijdje met ze gemaild, ze willen de paardensport niet verbieden. Ze willen alles diervriendelijker en bitloos. Met dat eerste ben ik het eens, met dat 2e niet. Ze schijnen maar niet te kunnen begrijpen dat alles te maken heeft met hoe je ermee om gaat.

En ik vind (even gechargeerd gezegd) bitloos rijden op een paard met een weggedrukte rug grotere dierenmishandeling dan een paard die correct over de rug gereden wordt met bit. Dit zeg ik even zo omdat zij geen verstand van dressuur hebben. Een paard correct bitloos rijden is natuurlijk helemaal niks mis mee en prima als het bij paard en ruiter past.

Bitloos mennen is levensgevaarlijk...(tot zover dus de intelligentie) ik vind het goed dat ze misstanden aan de kaak willen stellen. Die zijn er helaas en moeten aangepakt worden maar de manier waarop daar bereiken ze niet veel mee in de paardenwereld. Ik mis toch echt de goede onderbouwing.

Daarnaast zie ik ook gewoon leugens in hun artikelen: https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... nnen-sport

Gewichten en kettingen om hun benen die tegen het onderbeen slaan? Elastieken (paard in de schoenen trainen) trekken een been hard omhoog en de gevolgen zijn desatreus? welke gevolgen dan? Bovendien is dat volgens mij niet hoe in de schoenen trainen werkt. (correct me if i am wrong)
Vastgezette tong en neusriem? Ken ik alleen maar van paarden die de tong uitsteken en is niet goed, maar volgens mij niet iets wat op grote schaal gebeurd. Het gemberen, dat gebeurde vroeger voornamelijk..bij mijn weten is dat gelukkig allang achterhaald.

En wat mis ik dan weer: de opzetteugel en oordoppen, de grootste discussiepunten tussen de KNHS en de Tuigpaardrijders.

De reden dat ze het niet willen verbieden is heel simpel. Op dit moment zien de mensen achter D&R dat dat voor nu geen haalbare optie is. Als het ze eenmaal is gelukt om het bit verplicht te stellen dan wil ik je nog weleens weer spreken.

Zou kunnen hoor, ik vind het nu alleen zo hypocriet overkomen.

Ik snap dan eigenlijk veel beter de stelling om alle paardensport af te schaffen.

Wbt de petitie, daar waarschuwde ik al voor op de 1e pagina. Het loont sowieso de moeite om het goed te lezen en te zien waar wat verdraaid wordt.

Superpony: bitloos met een shet mennen zou ik ook wel durven, is nu eenmaal veel makkelijker te houden en het zijn pony's die zelf ook meer nadenken zeg maar. Maar een heet warmbloedpaard...de gevolgen zijn desastreus als zo'n dier op de weg aan de klepper gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:19

Loretta schreef:
Ik vraag me ook af of de mensen hier op bokt die de petitie van D&R getekend hebben ook de tekst van de petitie gelezen hebben.

D&R gebruikt namelijk steeds weer dezelfde petitie in hun campagnes over de paardensport. Zo worden de benodigde 40.000 voor een burgerinitatief vanzelf gehaald. Iedere campagne levert wel weer een aantal unieke handtekeningen op en hun software zal op zijn minst dubbele email adressen eruit filteren. Ondertussen heeft de PVDD de messen ook al geslepen.

Kat in't bakkie!

Nope, dat had ik niet gezien, want was niet van plan om te tekenen. Vorige petities ook niet. Maar dat komt meer omdat ik bij hun altijd wat kennis mis.

Wel denk ik aan de andere kant; het is maar een petitie. Daarmee ben je er nog niet. Wel krijg je de kans om gehoord te worden en stappen te zetten richting welzijn misschien.

@Elisa, ja, dat zeggen mensen zo snel. Maar ik heb de shet zelf getraind en het is soms net een echt paard. Goed trainen, is goed trainen en de gevaren zijn gewoon in grote lijnen hetzelfde. Ook wij moesten wegen oversteken bijvoorbeeld.

Het gaat meer om het principe er omheen. Dat de menners die ons bezig zagen niet verder wilden kijken. Ze zitten echt al vele jaren heel stug vast in manieren van trainen en paarden houden. Niet 1, maar vrijwel alle menners die ik heb ontmoet.

En dan eerlijk gezegd ken ik enkele die alleen bosritjes maken en het alweer wel compleet anders is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:29

Nou ik heb weleens in een wagen gezeten waarbij het paard in paniek raakte en er vandoor ging, was toch blij dat die een bit in had. Ook vroeger weleens een ongeluk zien gebeuren met paard aan de kletter voor de koets wat heel anders af had kunnen lopen. Lag dat aan de training? Misschien wel..maar ik vind het een risico.

Dat een aantal mensen zeer conservatief zijn dat ervaar ik ook zo in paardenland. Jammer want ik denk dat het belangrijk is om open te blijven staan voor vernieuwing en verbetering.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:48

Elisa2 schreef:
Nou ik heb weleens in een wagen gezeten waarbij het paard in paniek raakte en er vandoor ging, was toch blij dat die een bit in had. Ook vroeger weleens een ongeluk zien gebeuren met paard aan de kletter voor de koets wat heel anders af had kunnen lopen. Lag dat aan de training? Misschien wel..maar ik vind het een risico.

Dat een aantal mensen zeer conservatief zijn dat ervaar ik ook zo in paardenland. Jammer want ik denk dat het belangrijk is om open te blijven staan voor vernieuwing en verbetering.

Een ongeluk kan altijd. Ik weet ook van een naar ongeluk en moest vaak langs die plek.

Maar ik denk wel dat als mensen stappen overslaan en met een bepaalde manier en mentailteit trainen je een groot overslaat waar je in situaties wat aan kan hebben. Even zwart-wit, zijn ze teveel bezig met de knoppen erop zetten/dwingen en missen ze dingen over het wezen paard.

Ik vind mennen echt vele malen moeilijker dan rijden. Ik kan voor mijn gevoel zoveel meer doen dan een menner.
Maar ik denk wel dat onze shet daardoor zo cool voor de sulky stond. Juist omdat zijn basis rijden en vanaf de grond werken was ( aangezien ik hem niet voor zoonlief kon inrijden )
En die had echt wel een aan en uit knop, ging kei en keihard etc, dus dan wil je een rem. Op je zit terug, wordt hem dan al niet meer.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:13

Zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik heb respect voor mensen die bitloos mennen. Of het nu een minishet of een chlydesdale is... ;) Zelf durf ik het echt niet aan omdat ik dan een stuk 'aanvoelen hoe je paard is' mis. Ik ken inderdaad ook de conservatieve menners die zeggen: 'nooit bitloos!'. Dan verteld de bitfitter dat de mond te klein is voor een bit; en dan kan het plots heel misschien wel. :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:15

Citaat:
Ik ken inderdaad ook de conservatieve menners die zeggen: 'nooit bitloos!'.Dan verteld de bitfitter dat de mond te klein is voor een bit; en dan kan het plots heel misschien wel

Maar dan is de stelling die ze aannamen zo erg nog niet. Er zullen er dan ook zeggen dat die bitfitter onzin uitkraamt of ik denk nog eerder, nooit een bitfitter laten komen. En stug doorgaan waar ze mee bezig waren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:44

Elisa2 schreef:

Nee, dat ligt aan toeval. Genoeg ongevallen met bit waar ofwel paard ofwel mens of beiden er niet ongeschonden uitkomen. Of een ongeval met een sisser dan wel dramatisch afloopt, hangt echt van verschillende omstandigheden af.
Misschien was het paard wel nooit in paniek geraakt als die niet al een halfuur ongemak/pijn in zijn mond had. Kan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:05

Ja dat kan allemaal, was in het geval waar ik op de wagen zat niet zo. Maar goed, ongelukken zitten natuurlijk altijd in een klein hoekje en er kunnen allerlei onderzoeken zijn.

Wat jij zegt Superpony is denk ik sowieso heel erg belangrijk, het wezen paard en het vertrouwen is zoooo belangrijk.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:32

Jammer dat d&r er voor zorgt dat de mensport over 1 kam gehaald word met de tuigsport. Het is toch iets heel anders. Hoewel er in beide, dingen kunnen veranderd worden net als de andere diciplines. In de tuiger sport mag toch wel aardig wat veranderd in worden maar de paarden zijn erg fel en kunnen vaak niet wachten om hun rondje te doen, hierbij zou de opzet etc niet meer van deze tijd zijn.

@superpony ik weet niet hoeveel menners jij hierover hebt gesproken?
Ik heb een tijdje bitloos gement met mijn arabier en alleen maar positieve reacties gehad zowel instructie als les genoten. Ik men nu weer met bit omdat ik bitloos de verfijning van de hulpen erg miste. Voor een rondje met 'losse' teugels gaat het prima maar vraag je het zwaardere werk en worden de hulpen miniem dan was het bit toch echt de betere optie. Je hebt immers geen zit en alleen je handen stem.
Tevens is even heel bot gezegd een enkelspantoch wat anders als bijv een 4 span :o dus ik snap zeker dat er niet alle menners er blij mee zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:19

Als ik even 2 jr terug denk en kijk, zo een 15 menners. Dat lijkt niet veel, maar als ze dan allemaal een beetje hetzelfde praten, werken en doen, zie ik weinig uitzonderingen. Niet allemaal op dezelfde plek, plaats.

Slechts 1 iets langer geleden reed echt voor haar plezier in het bos, deed meer met haar pony dan inspannen en gaan.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:24

Dat is jammer dat dit zo was toch veranderd het wel iets dan denk ik. Aangezien ook ik ongeveer 15 menners heb gesproken hierover er waren ook 1 die het zelf soms meepakte als de paarden naar de tandarts waren geweest. En een kennis van hem heeft er clinics mee gereden, er werd bij ons in de buurt in ieder geval niet erg raar naar gekeken of over gedaan. Maar het is jammer dat het met de wedstrijden niet is toegestaan misschien zie je het dan meer komen. Zijn jullie dan ook dressuurmatig gaan mennen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:03

NatasjavE schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik heb de tijd dat Gelderse tuigers Gelderse tuigers waren nog meegemaakt, ik heb nog kleinzonen van Oregon meegemaakt. Ja, Gelderse tuigers zijn een aparte fokrichting, ja, er is hackneybloed ingefokt maar daarom noem ik het ook Gelderse tuigpaarden, ik weet heus wel dat er ook moderne Gelderse paarden bestaan, die niet voor tuigpaardenshows gebruikt worden. Maar omdat ik alles op een mobieltje aan het typen was, was de term Gelders wat makkelijker te typen dan de hele geschiedenis van het WPN paard en de opkomst van KWPN en alle gebruiksrichtingen te gaan zitten typen, we begrijpen toch allemaal wel wat er met Gelders in combinatie met het woord tuigpaard bedoeld wordt. Nou ja, dat dacht ik. :')

Gelderse Tuigpaarden bestaat niet. Je hebt het Nederlandse Tuigpaard en je hebt het Gelderse Paard. Beide een aparte fokrichting binnen het KWPN. En daar zit een exterieur en temperament verschil.

En ja ik weet dat ik de zeurkous van bokt op dit vlak ben. Maar ik vind het onderscheid echt belangrijk.
Het zeer temperamentvolle karakter van het Tuigpaard zit namelijk mijn inziens ook een stukje dierenwelzijn in de weg. Ik wil niet dat men denkt dat het gemiddelde Gelderse Paard zo’n heetgebakerd type is. ;)

Overigens denk ik dat we even oud zijn. Ook ik heb de Hoogheid kinderen nog gereden.

Als dat Tuigpaard inderdaad zo temperamentvol is dat het omgaan ermee het dierenwelzijn in de weg zit, klopt er iets niet... Dan zouden of de fokkers, of degenen die deze dieren hanteren zich toch minstens eens achter de oren moeten krabben waar ze als liefhebbers van de sport mee bezig zijn.
Wat het temperament van de gewone Geldersen betreft, jarenlang leverde dat ras politiepaarden, want ze waren degelijk, en verschoten niet als je "boe" zei. Tot in de loop van de jaren de politie problemen kreeg om aan degelijke paarden binnen dat ras te komen. Er begonnen zelfs mensen in Hongarije naar warmbloeds te zoeken, terwijl vroeger juist Hongaarse warmbloeds als heet bekend stonden...
Dan is er blijkbaar toch iets veranderd in de fok van de Gelderse paarden...
Maar goed, dat zijn dus geen Tuigpaarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:19

Bereden politie geeft anders ieder jaar weer bij KWPN regio Gelders Paard aan dat ze opzoek zijn naar Gelderse Paarden.
Ze zijn alleen bijna niet te krijgen en als ze te koop staan is de prijs meestal fors. Ze willen ze echt graag hebben.

Bereden politie heeft het jaren terug geprobeerd met Tuigpaarden. En daar hadden ze de problemen mee die jij nu noemt. Niet met de Gelderse.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:28

Dat idee over de geldersen heb ik ook Zoolgangster. Ik heb het gevoel dat er binnen de gelderse fokkerij steeds meer wordt gekeken naar rijpaarden als merrie/hengst om wat minder massa en meer elegantere beweging te fokken. Zodat je bijvoorbeeld een betrouwbaar en veelzijdiger dressuurpaard creëert. Daarmee creëer je ook een scherper randje op het 'o, schrok jij van dat bakmonster? Dat is gewoon het krukje wat er al de hele tijd staat'-karakter.

KWPN richting Tuigpaard ken ik iets meer als de 'arabieren' onder de KWPN'ers. Explosief, intelligent, makkelijk in de omgang maar daarnaast wel erg scherp op de hulpen.

Welke paarden de politie heeft aangekocht durf ik niet te zeggen. Wat Natasja zegt over de bereden politie (papa's) vind ik wel interessant. Mijn keuze zou het niet meteen zijn om tuigpaarden aan te kopen door het wat scherpere karakter. Dat de prijs van geldersen nu hoog ligt, daar ben ik het zeker mee eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:35

Zoolgangster schreef:
Als dat Tuigpaard inderdaad zo temperamentvol is dat het omgaan ermee het dierenwelzijn in de weg zit, klopt er iets niet... Dan zouden of de fokkers, of degenen die deze dieren hanteren zich toch minstens eens achter de oren moeten krabben waar ze als liefhebbers van de sport mee bezig zijn.
Wat het temperament van de gewone Geldersen betreft, jarenlang leverde dat ras politiepaarden, want ze waren degelijk, en verschoten niet als je "boe" zei. Tot in de loop van de jaren de politie problemen kreeg om aan degelijke paarden binnen dat ras te komen. Er begonnen zelfs mensen in Hongarije naar warmbloeds te zoeken, terwijl vroeger juist Hongaarse warmbloeds als heet bekend stonden...
Dan is er blijkbaar toch iets veranderd in de fok van de Gelderse paarden...
Maar goed, dat zijn dus geen Tuigpaarden.

Is wel iets wat je bij meer rassen ziet. Voor de sport ziet men graag hetere paarden. Die leveren dus ook meer op vor de fokkers. Voor buitenritten bijvoorbeeld ben ik ook lang op zoek geweest naar een koel paard. Toen ontdekte ik ook dat veel van oorsprong koele paardenrassen tegenwoordig heter gefokt werden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:52

Ik hoor hier veel over 'hete' tuigpaarden, terwijl ik ze meestal ken als nuchter en makkelijk met werklust.
Als ik dan ga zoeken vind ik bv dit artikel https://www.bitmagazine.nl/rassen/histo ... ey/124329/

Waar ik dan dit stukje tekst uit kopieer:
Karakter
De Hackney staat bekend als temperamentvol, levendig en erg werklustig. Ten onrechte krijgen ze ook wel eens het stempel ‘moeilijk te hanteren’ toebedeeld. Dit heeft mede te maken met dat ze gevoelig en responsief zijn. Als ze dan verkeerd gebruikt worden dan gaan ze negatief gedrag ontwikkelen en vertonen. Worden ze goed gebruikt en correct opgeleid dan zijn ze in karakter juist vriendelijk, prima hanteerbaar met betrekking tot de dagelijkse omgang en verbazingwekkend gemakkelijk om te trainen.
----
Nou weet ik wel dat de tuigpaard richting binnen het KWPN meer dan Hackney is, maar ik neem even dit voorbeeld omdat die ook vaak zo heet genoemd worden.
Ik ben toch echt van mening dat dat zgn. heet te vaak als smoes gebruikt wordt om wangedrag richting het paard en de gebrekkige training goed te praten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:21

De tuigers die ik gekend heb hadden allemaal een GO, waren wel eerlijke paarden over het algemeen maar wel wat moeilijker dan de geldersen. Dit is wel gebaseerd op 20 jaar geleden.

Qua hackney, ik heb nu een hackney pony en ik snap wel waarom ze het stempel moeilijk krijgen. Zeer gevoelige rillerige pony die je met vertrouwen en rust moet benaderen. Niet voor iedereen geschikt. Maar als je het vertrouwen hebt weer heel makkelijk en leerbaar inderdaad, vriendelijk ook.

De pony is wel rug behandeld geweest en was daardoor enorm angstig, volgens mijn hoefsmid helaas een hele normale gang van zaken op sommige van deze stallen dus daar zit wellicht wel wat van het wangedrag in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:40

Onze hackney's zijn in omgang thuis heel makkelijk. Kun je kleine kinderen met gerust hart mee wegsturen. Op het moment dat ze op concours gaan wordt het wat anders. De pony links in het tweespan bij de openingspost (rechts op de foto dus) kende het spelletje helemaal. Als de hoed van de ringmeester af ging vertrok hij, dat was het teken. Als je iets probeerde tegen te houden ging hij steigeren. Was pure enthousiasme. Thuis bleef hij altijd keurig wachten, en dit gedrag was niet af te leren in de ring, heeft hij tot op het einde van zijn wedstrijdcarriere gedaan. Hij wist ook gewoon dat we hem toch niet konden corrigeren op de wedstrijden, zo'n slimmerik was het wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:35

Haha, volgens mij is het steigeren voor de wagen (op concoursen) sowieso vaak enthousiasme of heetheid dat zie ik op het filmpje van D&R ook. Jammer dat een leek denkt dat het dierenmishandeling is als er geen goede uitleg bij wordt gegeven en gelijk al negatief gebracht wordt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:59

Dat is sowieso de ijver van een tuigpaard als je het mij vraagt!

Die van mij gaat ook standaard piepend en springend door het leven :') Op de wei, aan de longe.. Voor de wagen gelukkig niet haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:31

Maar mensen schuiven dingen heel snel op een ras af.

Ik heb een shet; shetlanders zijn allemaal vervelend en weet ik het. NOT!

Een New Forest zou een ideale kinderpony zijn. Heb in mijn leven nu 4 NF's gehad en zeker de eerste jaren totaal ongeschikt voor kinderen.

We hadden ene draver, omgeschoold naar western en super braaf, maar wat rillerig. En ik wist toen ook nog niet meer. We wilden een coole quarter, want quarters zijn cool. Liefst leuk kleurtje, want jong en naief.......Alles met kleurtje vond ik niks en ik viel op een bruine merrie. Lief, maar niet cool. Is 27 en nog steeds af en toe maf als een deur. Maar zodra ze moet werken is ze wel daar. Vroeger vaak de sterrenhemel bekeken.
Heb haar zoon, coole kikker en ene dochter, zelfde verhaal, maar minder cool dan de moeder.

Dat de politie tuigpaarden wilde proberen en het niks vond heeft natuurlijk veel meer redenen. Ze hebben ook ooit quarters geprobeerd en dat werd hem ook niet, ondanks coole karakter. Een politie paard moet goed door de training komen, maar ook het publiek in kunnen en indruk maken etc. Het is een totaal pakket waar lang niet alle paarden geschikt voor zijn of binnen hun training klaar gemaakt voor kunnen worden.
Ze hebben geen eeuwen de tijd voor training, geen onbeperkt budget etc. En het is logisch dat ze terugvallen op bepaalde paarden waar ze goede ervaringen mee hebben en aansluiten op hun programma zoals ze die gewend zijn.

In mijn ogen begin je met een goed paard opleiden al vanaf de moeder. Merries die alleen staan met een veulen hebben al een achterstand. Vaak worden veulens te jong afgespeend. Veulens komen in sexe koppels, missen volwassen opvoeders etc. Als je al 6-0 achter staat en een paard de kans krijgt zich negatief te ontwikkelen zal de een dat sneller ook doen dan de ander. Ligt ook maar net aan wat ze wel hebben meegekregen en welke rol ze in hun koppel hadden.

Zo uit een opfok getrokken en klaarmaken voor het werk mis je echt veel stappen. En ik zie gewoon niet genoeg ene goed, fijn management rond men/tuig paarden zodat ze ook paard kunnen zijn, ergens tot ontspanning kunnen komen etc.

En echt, ik stond bij menners op stal die veel ritten maakte en op les gingen. Ze kwamen terug, paarden werden aan de stallen gebonden, alles werd opgeruimd, paarden werden ingepakt en op stal gezet en ze waren weg. Voor een wedstrijden werden paarden vastgezet om te poetsen en alles. Ik deed de deur open en paarden stijf van de spanning etc. Werd je nog boos aangekeken ook, terwijl zij de paarden voor de deur zetten en je niet door de deur kan kijken.
Ik zou niet eens willen of durven mennen met paarden die altijd zo stijf van spanning staan en ik verder niks mee kan of durf. Maar blijkbaar gaat er een knop om als de paarden voor de kar staan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:41

Ik ben het zeker met je eens,dat wat je schrijft gebeurt.
Maar ik ken bijvoorbeeld springpaarden met echt een goede opleiding die springen echt ENORM leuk vinden.
En dan thuis zijn ze nog wel netjes naar de sprong te rijden, maar op wedstrijd met de hele entourage eromheen net te werklustig. Daar zie je dan ook wel eens de ruiter steviger in moet komen en een mondje eens opent in het parcours. Met losrijden kunnen ze dat nog af laten vloeien, maar in het parcours niet. En dat weten de paarden ook.
Ik kan daar wel doorheen kijken moet ik zeggen.
Dat kunnen de anti bit ruiters al niet, laat staan van de extremisten als D&R.

Ik persoonlijk vind dat heel anders dan een kin op de borst trekken met losrijden, rondjes achter elkaar. Even al voorbeeld.
Of een aangesingelde neusriem, dat hoort gewoon niet, nooit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:48

Ja, ik heb veel gesprongen en herken dat wel.

Maar zeker bij de pony's zijn ze vaak al zo heet gesprongen als ze van elders vandaan komen, dat je niet weten of het uit hun zelf komt, of zo erin getraint is. Ik heb wel op pony's gezeten die alleen op 2 benen door het parcours konden. Maar alles sprongen.

En ja, de shet dan weer........Maar die lieten we veel vrijspringen en die komt na 1x uit zichzelf en blijft komen. Oortjes erop, geweldige techniek en gaan.

Maar bij inrijden helaas wel veel ellende gezien. Ik stel mezelf dan de vraag; was de voorbereiding niet voldoende? imo moet je thuis trainen en klaar zijn. Niet op wedstrijd trainen. Daar rij je alleen warm. Of zijn het toch de spanningen van de ruiter?

Helaas zijn er veel ruiters die voor een ander rijden. Mensen die een paard in veel te korte tijd, willen zien presteren en dan staat de ruiter onder te grote druk. Zeker als je geen grote, gesponsorde stal bent.

Ik heb les gegeven en dan wilden western ruiters stoppen en spinnen. Als de basis niet goed is en je gaat terug naar houding, zit en de basis, ben je je klanten ook zo weer kwijt.
Dressuur net zo. Werd ik gebeld; Ik zit vast in de M. Kom je kijken, snap je niet eens dat iemand door het L is gekomen. Wil je daaraan werken, volgen 100 smoesjes en wil men vooral weten dat ze al te goed zijn en al in het M zitten.

Mensen willen ergens bij horen, ze willen de kudde volgen. Er is weinig eigen weg, eigen mening etc.