Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:57

Bedoel je mij of? :)
Zo ja begrijp ik je vraag niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:58

_Penotti schreef:

Ja. Ik had je opmerking beter even kunnen quoten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:59

_Penotti schreef:
Ik vind Bianca vaak fijne stukjes hebben maar nu vind ik het duidelijk een stuk dat je ook weet dat zij er de centen mee verdient.

Ze gaf ook aan twijfels te hebben door het extreme weer.

Ik denk ook dat ze gelijk heeft. De KNHS en organisaties van de evenementen hebben duidelijk steken laten vallen.

Vooralsnog zou ik het toejuichen wanneer er bij temperaturen boven de 30 graden geen concoursen worden gereden. Hoe goed het management ook is, feit dat dat nodig is om erger te voorkomen zegt imo wel wat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:03

rien10 schreef:
_Penotti schreef:

Ja. Ik had je opmerking beter even kunnen quoten.

Daarom maar even vragen. :)

Nee ik vind het niet erg dat ze daar de centen mee verdiend. Als je dat bedoeld.
Ik bedoel wel dat het daarmee niet neutraal is geschreven. Maar vanuit iemand die wedstrijden nodig heeft voor de boterham en dan ook er anders tegenaan kijkt dan de hobby ruiter.
Laat staan de totale niet ruiter. Zoals dier en recht.

rien10

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:07

Ok. Duidelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:20

Ik vind het een goed stuk van Bianca, een mooi tegen geluid op het artikel van D&R.

Daarnaast vind ik het zelf discutabel of je wedstrijden door moet laten gaan boven de 30 gr. Het is in NL al snel warm, benauwd en plakkerig. Heel anders dan in sommige andere landen bij 30 gr.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:27

Even puur vanuit de offical gedacht , het is voor iedereen gewoon erg warm als het naar de 30 graden gaat.
Vandaag vanaf 16.30 uur ook weer een kleine 4 uur aan de bak, en dan is het ook vechten tegen concentratieverlies als je je auto/jurykamer uitzweet. Niet iets waar ik naar uitkijk als ik eerlijk ben, maar afzeggen is ook geen optie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:16

_Penotti schreef:
Ik vind Bianca vaak fijne stukjes hebben maar nu vind ik het duidelijk een stuk dat je ook weet dat zij er de centen mee verdient.

Dat is niet de eerste keer. Elk stuk dat een reactie is op iets dat mogelijk indiceert dat de topsport niet zo lief is, wordt op deze manier verdedigd. :)
Ik hoop dat er ooit eens een topruiter komt die zegt ‘ja jonges, misschien moeten we toch eens een keer goed kijken waar we nu precies mee bezig zijn.’

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:30

Sommige dingen zijn ook nog wel verdedigbaar vind ik dan, begrijp ik dan ook wel.
Dit niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:37

Ik heb de tekst van Bianca gelezen en vond het wel een oké tekst. Fijn uitgelegd, niet met alles eens, niet met alles oneens.

Daarna ben ik er een tweede keer doorgegaan en heb ik mijn enorm kritische bril opgezet.

Citaat:
En hoe moet dat als die topsporters naar een EK, WK, OS of andere internationale wedstrijd in zo een land gaan? Dan hoor je er namelijk niemand over,

Dat je er niemand over hoorde, klopt niet helemaal. Ik herinner mij nog goed de OS in Hongkong, toen was het ook een vraagstuk of zoiets wel gezond is. En naar aanloop van vorig weekend heb ik en andere bokkers in het paardensport en ethiek-topic genoeg aangehaald dat het dom is om bij deze temperaturen wedstrijden te laten doorgaan (dus ook op lokaal niveau). Wat misschien wel is, is dat de groep die paardensport in vraag stelt stukje bij beetje groter wordt. Waar het 5 jaar geleden misschien een paar enkelingen waren die je gemakkelijk in het negeerhoekje kon zetten, wordt de groep die begint te twijfelen over de huidige gang van zaken groter en luider.

Citaat:
De cross was grotendeels in de schaduw van het bos.

Ozon en een hete luchttemperatuur zijn ook in de schaduw aanwezig. Het enige voordeel dat de schaduw heeft is dat de stekende zon er niet is. Maar ook in de schaduw was het boven de 30 graden het voorbije weekend.

Citaat:
Bovendien valt het rijden de hitte best mee, door de rijwind die er ontstaat door de snelheid.

Dat is vooral voor de ruiter, niet voor diegene die hoofdverantwoordelijke is voor die snelheid.

Citaat:
Na het rijden worden de paarden direct gekoeld met koud water om de lichaamstemperatuur en hartslag binnen veilige waarden te houden.

Dus het paard moet direct gekoeld worden om de lichaamstemperatuur en hartslag BINNEN VEILIGE WAARDEN TE HOUDEN? Dus tijdens de cross kan het toch zijn dat het richting onveilig schiet?

Citaat:
De finish van een cross is haast te vergelijken met een pitstop in de autosport.

Klein verschilletje: levend dier! Zulke vergelijkingen nooit maken, nooit. Die zijn zo gemakkelijk tegen je te gebruiken.

Citaat:
Aan alle kanten mensen om het paard heen om het paard zo goed en snel mogelijk te laten herstellen

Oeh, klinkt niet positief. Paard moet na zijn inspanning aan alle kanten ondersteund worden door een hele hoop mensen om te herstellen. Oef.

Citaat:
Ik trainde ook geen paarden na een uur of 12, omdat ik het dan zelf onprettig vond.

Persoonlijk vind ik het heel fijn dat Bianca deze noot erbij geplaatst heeft. Maar dus met de zeer kritische bril op zou dit de doodsteek zijn van heel het relaas daarvoor. Je verdedigt iets waar je dan precies zelf toch niet helemaal achter staat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:41

Heel mooi samengevat en kritische noot bij geplaatst :j

En men lijkt wel te vergeten dat temperatuur ook in de schaduw gemeten word, de 37 is al in de schaduw, in de zon is het al vele malen hoger.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:44

Popstra schreef:
Ook zie ik in reactie dat de paarden onder uiterst goed management staan kwa verzorging rond en op de wedstrijd. En dat dit eigenlijk al genoeg zegt over het feit dat zonder dit management het paard het niet aan kan onder deze omstandigheden op hoog niveau te presteren.
.

Dat vind ik wel een beetje onzin.
Vaak is goed management gewoon op basis van onderzoek doen wat je weet dat goed is. Want zo'n hoge wiskunde is het nou ook weer niet om korter los te rijden, de paarden tussentijds nat te maken, meteen uit de cross te koelen en dan pas uit te stappen. Heel simpele dingen die een wereld van verschil kunnen maken.
Of meten aan de hand van je hartslagmeter of je inspanning voldoet aan een trainingsimpuls zodat je dan weer 3 dagen op een lagere intensiteit kunt trainen.
Als je het eenmaal weet, kan een kind de was doen.

Gister op het heetst van de dag even boodschappen gedaan op de fiets: al fietsend: rijwind biedt verkoeling. Prima te doen.
Pas als ik in een windstil hoekje stil ga staan NA de inspanning krijg ik het bloedheet.
En zeg niet dat een springparcours niet vergelijkbaar is met een fietstocht. Want dat weet je pas als je de hartslagen er naast legt en weet welke inspanning het gevraagde vergt.

Gini: dat kan misschien ook nog een antwoord geven op jouw (terechte) vragen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:48

Ik denk dat we nog een hele lange weg af te leggen en ik begrijp dat buitenstaanders de 'sport' echt wel in vraag trekken. Zowel naar welzijn, als naar verantwoord en ethisch paardensport beoefenen. We zitten vol met excuses en denken echt zelfregulierend te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:50

Wil toch even reageren nog op de post van Popstra. Logisch dat er goed management op staat. Zelfde geldt voor een menselijke topsporter. Als die niet alles op orde heeft kan hij/zij ook niet op de toppen van zijn/haar kunnen presteren. Deze paarden zijn ook gewend om op hoog niveau te presteren. Dat kan omdat het management er om heen goed voor elkaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:55

_Penotti schreef:
Sommige dingen zijn ook nog wel verdedigbaar vind ik dan, begrijp ik dan ook wel.
Dit niet.

Klopt, maar een tijd terug in een reactie op dier en recht was het ook zo'n tekst dat ik dacht "weet je, dit was nou een pracht moment geweest om de hand in eigen boezem te steken ipv deze kinderlijke reactie."

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:28

SusanH schreef:
Wil toch even reageren nog op de post van Popstra. Logisch dat er goed management op staat. Zelfde geldt voor een menselijke topsporter. Als die niet alles op orde heeft kan hij/zij ook niet op de toppen van zijn/haar kunnen presteren. Deze paarden zijn ook gewend om op hoog niveau te presteren. Dat kan omdat het management er om heen goed voor elkaar is.

Als je de post van Gini leest is wat beter te begrijpen wat ik ook bedoel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:48

Heb het gelezen maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Doel je op dat stukje over topsport in andere landen waar het ook warm is?

Ik ben sowieso geen voorstander van de hele wereld over reizen. Maar dat heeft een andere reden. Als je ziet wat er gebouwd wordt voor zo'n evenement, en dat die faciliteiten later gewoon amper nog gebruikt worden en in verval raken. Dat is echt zo zonde. Buiten dat het blijkt nu met corona wel dat de hele wereld over gaan ook grote nadelen heeft. Al die verplaatsingen zijn echt niet goed. Maar dat is een hele andere discussie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:49

Dat het paard direct gekoeld MOET worden om de lichaams temperatuur hartslag binnen de normen te krijgen
Plus het aan alle kanten mensen om het paard heen om het te laten herstellen.
Dat klinkt inderdaad niet positief nee

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:54

Popstra schreef:
Dat het paard direct gekoeld MOET worden om de lichaams temperatuur hartslag binnen de normen te krijgen

Dat is de vraag. Het kan ook uit comfort zijn.
Het is ook een goed gebruik bij normale temperaturen. Zeker bij een eventing wedstrijd.

Ik doe het zelfs na een normale rit bij normaal warme temperaturen. Klaar met het laatste stuk training? Meteen na de laatste galop pas, ik er af, spullen er af, afspuiten en dan pas uitstappen. Stukje beloning voor het paard. Stukje waardering voor het werk. Ipv een klopje of snoepje.

Maar het kan wel zo negatief geïnterpreteerd worden inderdaad.

En hoe warmer het word hoe waarschijnlijk het word dat het ook gewoon nodig is. Dat dan weer wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:31

Koelen na een training of wedstrijd is vrij normaal, maar mijn man start zelf ook eventing, dus wellicht dat dit meespeelt. Ik vind dat niet iets wat buitensporig/vreemd is. Endurancepaarden krijgen ook standaard emmers water over zich heen. Sporters koelen ook na inspanning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:58

Koelen doe ik hier ook na lichte trainingen. Dat stoort mij ook niet echt, ook in de winter na sporten kan ik genieten van een koele douche. :) De paarden gaan er ook heerlijk voor staan dus zij ook kennelijk. :j Als ze gezweet hebben dan was ik ook het zweet weg met af sponsen en vliegenspray er op gezien ze door opgedroogd zweet in mijn ervaring vaak aantrekkelijker lijken voor vliegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:07

Nah, worden wij even op onze wenken bediend: een themofysioloog (humaan) aan het woord. Vanaf 4 minuten. Over wat wel en niet werkt en over wat je wel en niet moet doen met heet weer.
https://www.nu.nl/dit-wordt-het-nieuws/ ... eling.html

Over warmte productie en kwijt raken. Over koelen door rijwind en of je wel of niet kunt gaan sporten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:18

Minder warmte aanmaken is het beste, die hoef je niet kwijt te raken.

Inspannen is goed, korte krachtoefening kan, fietsen geeft windkoeling, hardlopen geeft weer niet de windkoeling.
Mij lijkt dan toch dat het paard hardloopt, ook als duursport niet als krachtoefening.

Ijsbad is herstel versnellen.

Even kort wat ik er uit haal.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:25

Hoezo werkt rijwind niet voor het koelen van het paard? (zag ik ergens voorbij komen) Juist wel! Juist dit type paarden hebben ( in tegenstelling tot de wat koudbloederige paarden en zeker in tegenstelling tot mensen, aderen van mensen liggen in verhouding redelijk diep) grote aderen direct onder hun dunne huidje liggen. Laagje zweet erop en windje erlangs en dat bloed koelt een stuk sneller dan het bloed van de ruiter.

Ijsbad en koelen met ijswater ben ik geen fan van, door de kou vernauwen de bloedvaten zich waardoor je juist je warmte lastig kwijtraakt. Gewoon met lauw/koud water koelen en het koelen blijven herhalen waardoor het bleef de hitte kan afgeven aan het water dat steeds wordt vervangen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:26

Dat stukje over zweten vind ik ook wel interessant. Eigenlijk is zichtbaar zweten dus helemaal niet zo goed. Zweet zorgt namelijk voor verkoeling doordat het verdampt, zweet is dus in principe niet zichtbaar. Het moment dat zweet zichtbaar wordt, "lukt" de verdamping (en dus de verkoeling) niet optimaal meer.