Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:27

FleurVP schreef:
Verstoren mag wel als je ze betrapt, advies is om ze met rubberen kogels te beschieten als ze te dicht bij huizen en mensen komen.
https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... uwe-wolven

Misschien toch maar eens iets regelen daarvoor, toen hij hier zat had ik alleen een riek bij de stal staan.

Beetje kort door de bocht conclusie van je. Dit advies gaat over de ZELDZAME wolven die mensen dichter dan 30 meter laten naderen of die continu bij hetzelfde huis terug komen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-06-20 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:28

Nikass schreef:
De mens heeft het maar druk met al dat schieten. Duizenden reeën per jaar, en nu ook nog het roofdier dat daar graag bij zou helpen. Ergens lijkt het erop dat de mens niet heel efficiënt bezig is.

Sja, als dat pakken van die duizenden reeën dat roofdier niet zo best lukt omdat het afgeleid wordt door makkelijker te vangen schapen?

Er zal toch een oplossing moeten komen. Af en toe een schaap pakken, dat is best in te calculeren, maar een 'moordpartij' in de schaapskooi? Dat is gewoon zo onnodig. Een wolf die dan veel overlast veroorzaakt, mag wat mij betreft wel geschoten worden.

Dat de mens met haar geregelneef alles verneukt en vernaggelt wat zij aanraakt, dat is bekend. Maar als je eenmaal begonnen bent met ingrijpen, dan kun je daar niet zomaar mee stoppen. Niet zonder dat dat veel mensen enorm veel geld gaat kosten en dieren onnodig het leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:29

Daar moet je naar kijken idd. Maar de wolven die zich hier settelen en een roedel vormen jagen uitsluitend nog op wild. Dat is allang onderzocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:29

anjali schreef:
Zelfverdediging en verdediging van je bezittingen\dieren is volgens mij toegestaan.dat is geen moord. Ik heb wel eens het idee dat er in Nederland zoveel verontreiniging in het drinkwater zit dat voor velen logisch denken moeilijk is geworden. het lijkt me nogal wiedes dat je geen wolven bij je paarden of schapen wil.

Volgens mij mag dat niet zomaar hoor, ook net uit verdediging van je dieren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:30

_Penotti schreef:
Nikass schreef:
De mens heeft het maar druk met al dat schieten. Duizenden reeën per jaar, en nu ook nog het roofdier dat daar graag bij zou helpen. Ergens lijkt het erop dat de mens niet heel efficiënt bezig is.

Maar ze pakken die ree niet, ze gaan zich niet moe lopen maken als ze zo naar het lopend buffet kunnen dat niet weg kan.
Pakte ze alleen maar wild zou je de mensen niet zo horen.
Je kent het gezegde: Gemak dient de mens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:32

Nikass schreef:
Daar moet je naar kijken idd. Maar de wolven die zich hier settelen en een roedel vormen jagen uitsluitend nog op wild. Dat is allang onderzocht.

Dan zijn die wolven die uitsluitend op wild jagen geen probleem, me dunkt. Dat worden ze wel wanneer ze vee/huisdieren gaan pakken. Zodra dat gebeurt, moet ingrijpen mogelijk zijn. En dan alsjeblieft wel door een gecertificeerd jager die weet wat hij/zij doet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:34

_San87_ schreef:
Nikass schreef:

Dan zijn die wolven die uitsluitend op wild jagen geen probleem, me dunkt. Dat worden ze wel wanneer ze vee/huisdieren gaan pakken. Zodra dat gebeurt, moet ingrijpen mogelijk zijn. En dan alsjeblieft wel door een gecertificeerd jager die weet wat hij/zij doet.
Ik kan me ergens wel vinden in wat je zegt. Ik ben het er denk ik niet mee eens, maar de combinatie tussen vee beter beschermen/beheer van de wolven populatie én evt. andere manieren van bescherming van het vee, klinkt mij een stuk beter dan de wolf hoort hier niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:37

_Penotti schreef:
Nikass schreef:

Maar ze pakken die ree niet, ze gaan zich niet moe lopen maken als ze zo naar het lopend buffet kunnen dat niet weg kan.

Dus het pakken van schapen proberen te ontmoedigen door de juiste bescherming van de kudde?

San dan moet er gekeken worden waarom die wolf problemen veroorzaakt en dan moet er ingegrepen worden (of dat door middel van afschieten is, is een tweede)
Maar het is wel fijn als niet alle wolven vogelvrij verklaard worden.

Ailill, precies. Het is niet juist de situatie te versimpelen door te stellen "de wolf hoort hier niet, schiet maar af".
De mens is innovatiever dan dat. Laat een paar deskundigen hun hoofd maar eens breken op een oplossing die zo vriendelijk mogelijk is voor álle betrokken dieren.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-06-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP

Nikass schreef:
FleurVP schreef:
Verstoren mag wel als je ze betrapt, advies is om ze met rubberen kogels te beschieten als ze te dicht bij huizen en mensen komen.
https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... uwe-wolven

Misschien toch maar eens iets regelen daarvoor, toen hij hier zat had ik alleen een riek bij de stal staan.

Beetje kort door de bocht conclusie van je. Dit advies gaat over de ZELDZAME wolven die mensen dichter dan 30 meter laten naderen of die continu bij hetzelfde huis terug komen.

Nouja dat zeldzame exemplaar van je zat dus hier vlakbij. Werd door mensen paar km verderop dagelijks gezien. Later in België ging hij een gebouw in. Hoe zeldzaam is het dan, als je het aantal wolven op 2 handen kunt tellen. Maar misschien komen juist die zeldzaam brutale gevallen naar ons drukbevolkte land en zijn de schuwe allang omgedraaid.

Anoniem

_San87_ schreef:
Nikass schreef:

Bij mijn weten zijn het vooral solitaire wolven op zoek naar territorium de wolven die het op vee gemunt hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:38

Ailill schreef:
cobiie schreef:

Ik weet niet hoe jong Paardenfan is, maar ik mij goed voorstellen dat zij hier eerder was voor er weer een wolf een stap binnen Nederland heeft gezet sinds ruim 100 jaar.
En iets verder terug kijken is werkelijk waar zo ontzettend moeilijk? Of past het dan opeens niet meer binnen jouw visie?

Als ik hetzelfde brul over asielzoekers (moeten weg, moeten desnoods dood) dan is het land ineens niet te vol, bestaan er geen landsgrenzen, is de wereld van iedereen en zijn we dankzij god allemaal al dik 2000 jaar familie van elkaar!

Popstra

Palmera schreef:
Paardenfann4: als jij dieren hebt moet je verantwoording nemen.

Weide naast de snelweg? Zorg er dan voor dat ze nooit kunnen ontsnappen, desnoods met meerdere omheiningen werken.

Weide in een nat gebied? Jouw verantwoording om ervoor te zorgen dat de paarden geen mok oplopen.

Wolf in de buurt? Maatregelen nemen! Opstallen, hoge hekken, extra stroom.

Maar zoals je nergens kunt declareren en klagen voor die snelweg of de regen, moet je dat ook niet doen voor wolf.

Je hóeft geen paard te hebben, hè....
praat toch niet zulke onzin! Hoge hekken??? Dat mag in dit land geeneens!
Informeer eerst eens voor je van alles loopt te roeptoeteren

knollentuin

_Penotti schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik boor niet elke oplossing de grond in, sta voor alle opties open. Maar metershoge hekken in en boven de grond is geen optie. Daardoor wordt de natuur teveel verstoord, er leven meer dan alleen wolven in de natuur. Ik heb in alle topics en op heel internet DE oplossing nog niet mogen lezen. Dus mocht iemand die hebben, ik hou mij van harte aanbevolen! Ik heb helaas geen 100.000 extra op de bank om een paar hectare metershoog te omheinen en tig volt erop is niet haalbaar, omdat we zelf ook dieren hebben en ook hertjes en ander wild nog moet kunnen leven zonder een klap stroom te krijgen waar ze bijna aan bezwijken. Ik laat ook geen honden met wolven vechten. Maar ik zou graag willen weten hoe het dan wel moet.

Precies, ik wacht ook op het antwoord.
En ja graag ook dat het andere wild ook nog kan leven, heb ik al eerder aangehaald, nu heeft alleen die wolf ineens alle recht. En andere dieren die hier al steeds leven niet meer.

Zo sta ik er ook in, rondom ons huis lopen meerdere koppels reetjes die lopen tussen de twee stroomdraden door de weides hier in en uit, drinken uit de waterbakken en grazen bij de paarden, als ik de hekken zo moet veranderen dat er geen wolf in kan kan de ree met z'n familie dat ook niet meer, die lopen tegen een woud aan omheiningen vast. Lijkt me niet de bedoeling.
De wolf is prachtig maar wel in een gebied waar het kan, niet in zo een Madurodam land als waar wij in lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:40

Dat zou kunnen Fleur, maar het gaat dus om enkele gevallen.
Een paar pagina's terug werd er nog gesproken van "de ongebreidelde komst van de wolf"
De mensen die dat doen zijn enkel bezig met stemmingmakerij.

Paardenfann: van metershoge hekken is dus geen sprake.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-06-20 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:40

FleurVP schreef:
Nouja dat zeldzame exemplaar van je zat dus hier vlakbij. Werd door mensen paar km verderop dagelijks gezien. Later in België ging hij een gebouw in. Hoe zeldzaam is het dan, als je het aantal wolven op 2 handen kunt tellen. Maar misschien komen juist die zeldzaam brutale gevallen naar ons drukbevolkte land en zijn de schuwe allang omgedraaid.
Je bent je er ook van bewust dat de wereld, al een behoorlijke tijd, zo goed als op slot zit? Ik zeg niet dat het 100% daarmee te maken heeft, maar er zijn ook van andere diersoorten bekend dat ze meer zijn gezien de laatste maanden, wat me ook niet meer dan normaal lijkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:41

Nikass schreef:
_Penotti schreef:

Dus het pakken van schapen proberen te ontmoedigen door de juiste bescherming van de kudde?

San dan moet er gekeken worden waarom die wolf problemen veroorzaakt en dan moet er ingegrepen worden (of dat door middel van afschieten is, is een tweede)
Maar het is wel fijn als niet alle wolven vogelvrij verklaard worden.

Ailill, precies. Het is niet juist de situatie te versimpelen door te stellen de wolf hoort hier niet, schiet maar af.
De mens is innovatiever dan dat. Laat een paar deskundigen hun hoofd maar eens breken op een oplossing die zo vriendelijk mogelijk is voor álle betrokken dieren.

Eens hoor, maar er moet wel gewoon een mogelijkheid zijn een notoire vee-vreter aan te pakken, vriendelijk vragen op te donderen en reeën te gaan vangen wordt 'm niet. En als dat aanpakken dan middels afschot is, kan ik daar geen problemen mee hebben.

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Bij mijn weten zijn het vooral solitaire wolven op zoek naar territorium de wolven die het op vee gemunt hebben.

Dan is het voor die solitaire wolven heel vervelend, maar dan wordt het afschieten wanneer zij herhaaldelijk vee blijven pakken.

Ailill

Palmera schreef:
Ailill schreef:
En iets verder terug kijken is werkelijk waar zo ontzettend moeilijk? Of past het dan opeens niet meer binnen jouw visie?

Als ik hetzelfde brul over asielzoekers (moeten weg, moeten desnoods dood) dan is het land ineens niet te vol, bestaan er geen landsgrenzen, is de wereld van iedereen en zijn we dankzij god allemaal al dik 2000 jaar familie van elkaar!
Amen.

Palmera

Popstra schreef:
Palmera schreef:
Paardenfann4: als jij dieren hebt moet je verantwoording nemen.

Weide naast de snelweg? Zorg er dan voor dat ze nooit kunnen ontsnappen, desnoods met meerdere omheiningen werken.

Weide in een nat gebied? Jouw verantwoording om ervoor te zorgen dat de paarden geen mok oplopen.

Wolf in de buurt? Maatregelen nemen! Opstallen, hoge hekken, extra stroom.

Maar zoals je nergens kunt declareren en klagen voor die snelweg of de regen, moet je dat ook niet doen voor wolf.

Je hóeft geen paard te hebben, hè....
praat toch niet zulke onzin! Hoge hekken??? Dat mag in dit land geeneens!
Informeer eerst eens voor je van alles loopt te roeptoeteren

Nee, in sommige gebieden mag het (nog) niet. En daar kan natuurlijk bij dreiging best eens verandering in een wet voor komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:43

Nikass schreef:

Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar. Wat ik veel vaker lees, is dat wolven erg slim zijn en ook erg snel leren. De verwachting is daarom dat ze juist wel en ook steeds vaker de schapen gaan opzoeken, omdat die inderdaad veel gemakkelijker te grijpen zijn dan wild.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:46

Karl66 schreef:
irmaz schreef:
Wat ik nergens kan vinden is of iemand er al over nagedacht heeft of er wel genoeg prooidieren in de Nederlandse bossen rondlopen om een wolvenroedel te voeden. Dit lijkt me toch van essentieel belang. Of gaan ze speciaal prooidieren hiervoor uitzetten (wat dus eigenlijk het bijvoeren van wolven is :7 )

Nee, dat is echt geen probleem. Als je heel gek doet, dan is er misschien ruimte voor tien wolven in Nederland. Ze hebben nogal grote territoria en een behoorlijk groot deel van Nederland is totaal niet geschikt als territorium. Stel je eens voor dat er tien grote honden in het wild rondlopen en vraag je af of daar genoeg voedsel voor is. Dat is gewoon geen probleem.

Ik heb even de meldingen van de gedoodde schapen door (vermoedelijk) de wolf in Heeze bekeken en daarbij alle dorpen die in een straal van ongeveer 10 km rondom de hei bij Heeze liggen. Je ziet dan dat deze wolf met een tussenliggende tijd van een aantal dagen tot 2 weken ergens een of enkele schapen doodt. Het lijkt niet zo'n doelloze killer te zijn als de wolf uit Noord Brabant dus ik vermoed dat hij echt doodt omdat hij honger heeft. Daaruit zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een mogelijke verklaring kan zijn dat hij moeite heeft om voldoende wilde dieren te vangen om in zijn levensonderhoud te voorzien. Maar blijkbaar bevalt hem deze plek wel aangezien hij er al 3 maanden rondhangt...
Afbeelding
(Voor volledige data zie: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/wolf/)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:49

Palmera schreef:
Nee, in sommige gebieden mag het (nog) niet. En daar kan natuurlijk bij dreiging best eens verandering in een wet voor komen.

Wat gezellig in ons land meters hoge hekken.
Dan rij je door een concentratiekamp als je lekker gaat fietsen/wandelen in het buitengebied.

knollentuin schreef:
Zo sta ik er ook in, rondom ons huis lopen meerdere koppels reetjes die lopen tussen de twee stroomdraden door de weides hier in en uit, drinken uit de waterbakken en grazen bij de paarden, als ik de hekken zo moet veranderen dat er geen wolf in kan kan de ree met z'n familie dat ook niet meer, die lopen tegen een woud aan omheiningen vast. Lijkt me niet de bedoeling.
De wolf is prachtig maar wel in een gebied waar het kan, niet in zo een Madurodam land als waar wij in lopen.

En hier blijven we maar aan voorbij gaan, hier zie ik van de voorstanders niemand op antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:51

Ik denk dat beheer uiteindelijk het beste is, net zoals met het meeste wild gebeurd. Ik heb geen moeite met terechte afschot van wild. Of het nu ree of wolf is, maar dieren bij voorbaat vogelvrij verklaren, vind ik een vrij primitieve en bekrompen gedachte.
Maar we komen er ook niet aan, om zelf maatregelen te nemen om vee te beschermen. Net zoals we dat ook doen tegen vossen, buizerds en marters, noem het maar.

Worden ze eigenlijk van zenders/ chip voorzien?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:53

@ Irmaz, het lijkt er inderdaad op dat schapen óf makkelijke hapjes zijn óf noodzakelijk omdat er onvoldoende ander wild is. Weet iemand ook hoeveel een wolf eet? (er van uitgaande dat er eentje is).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:55

irmaz

In Someren zijn er al veel meer gedood.
Alleen in Maart al 6 schapen.
Die 4 die in jou lijstje staat zijn jonge schotse hooglanders, dus nog eens een maatje groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:55

_Penotti schreef:
Palmera schreef:

Wat gezellig in ons land meters hoge hekken.
Dan rij je door een concentratiekamp als je lekker gaat fietsen/wandelen in het buitengebied.

knollentuin schreef:

En hier blijven we maar aan voorbij gaan, hier zie ik van de voorstanders niemand op antwoorden.

Kijk een ree heeft geen waterbak nodig van paarden en er zijn ook genoeg stukken land waar nooit vee loopt. Liever gaan ze nog de aardappelvelden in of de maisvelden. In de meeste bossen, natuurgebieden en zelfs op het boerenland zijn genoeg plukken gras te vinden, daarvoor hoeven ze echt geen dierenweide in. Een ree gaat niet zijn einde tegemoet als hij ergens niet een weide in kan om te eten, dan zoekt ie wel wat anders. Hetzelfde met hazen en dergelijke.