Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:21

Suliko schreef:
Interessant artikel over onderzoek wat ze momenteel doen naar effectieve afrasteringsmaatregelen die de wolf tegen houd.

https://www.wolveninnederland.nl/nieuws/effectieve-afrasteringsmaatregelen-weren-veluwse-wolf?fbclid=IwAR3irP4CgpLhhq8_I3AA8Ru_WylJBzEK3M13UiiFG9cPsBvQ4LNxoJUwmQ0

"Nieuwe beelden van een wildcamera op de Veluwe laten zien hoe een wolf wordt tegengehouden door een elektrisch raster rond een schaapskudde. Dit toont aan dat deze wolfwerende maatregelen effectief zijn.
Deze omheining voldoet aan de basisprincipes voor wolfwerende voorzieningen waarover consensus bestaat en die ook gelden voor vaste afrasteringen: een hoogte van 120 cm, voorzien van stroomdraden, met hoogstens 20 cm tussen de onderste draden en een spanning van ten minste 4.500 V." <knip tekst ingekort knip>
Bovenstaand onderzoek wordt gedaan door mensen die de wolf verwelkomen in Nederland maar óók willen dat de wolf hier kan leven zonder dat de vee en veehouders hier de dupe van worden.

Hierbij camerabeelden van wolven die uiteindelijk gewoon over de afrastering springen.
Ondanks de KBH's (KuddeBewakingshonden). Op 3.55 wordt gesprongen.
Op 5.13 is het springen over de afrastering nogmaals te zien.

Ze springen trouwens niet alleen in de hoogte maar ook prima in de breedte....
https://www.facebook.com/BIwolfsfreiedoerfer/videos/vb.601515086881541/264433924755872/?type=2&theater

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:26

Is gewoon weer een hond geweest , zo als bij ieder incident.
Steeds geven ze wolven de schuld, en als ze dna checken blijkt het steeds weer een hond.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:31

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:35

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:36

Goudhaan1 schreef:
Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Hier ga ik wel even op in, puur omdat het kan. De sprookjes moet je niet te letterlijk nemen, dit waren vooral waarschuwingen voor ongehoorzame kindjes, om te zorgen dat ze beter naar vader en moeder luisteren. Roodkapje gaat over een kinderlokker en is een waarschuwing voor kinderen om niet zomaar met vreemde mensen mee te gaan, of zich om te laten l*llen door vreemden. De zeven geitjes is een waarschuwing om niet de deur open te doen voor iedereen. Je weet niet wie je voor de deur hebt en dus, als je niemand verwacht, doe je de deur nooit open als er geen ouders in de buurt zijn.

Wolven zijn toevallig als voorbeeld genomen omdat dat in die tijd nog een inheemse diersoort was en in die tijd vrij veel voorkwamen, maar heel veel overlast hadden ze er niet van, en heel veel mensen zijn er vroeger niet aangevallen door wolven, alleen als er echt voedselschaarste was of de wolf zich bedreigd voelde. Nu is er een dikke overpopulatie aan mensen, en niet genoeg leefruimte voor wolven.

Er loopt momenteel in Frankrijk een landbouw historisch onderzoek onder leiding van prof dr. Jean-Marc Moriceau waaruit blijkt, dat in de tijd van de grote "wolvenplagen" in ieder geval om honderden mensen per jaar is gegaan. (Die dus door wolven aangevallen en/of gedood werden). Werkelijke aantallen liggen waarschijnlijk nog hoger, omdat veel (kerkelijke en/of gemeentelijk) archieven verloren zijn gegaan tijdens de Franse revolutie en WO 1en2.

Een interessant document is "De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e-18e eeuw)". Daaruit blijkt dat er wel degelijk heel veel overlast was. Dusdanig veel, dat de autoriteiten hoge premies betaalden voor het doden van wolven, zij eigen wolvenbestrijdingsdiensten opgezet hebben (Le Louveretie) en burgers verplicht werden (op straffe van boetes) om mee te doen met wolvenjachten.
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/457/719/RUG01-001457719_2011_0001_AC.pdf

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:36

keona schreef:
Ik hoef geen linken. Er word altijd meteen wolf geroepen terwijl het bijna nooit wolven zijn. Ze moeten eerst eens kijken en dan pas iets roepen

Die linken geven met dna aan dat het wolven zijn.
Dus bijna nooit wolven klopt gewoon niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:38

Dus een hond vreet zo een veulen tot de graat op? Yeah right :roll:

Gini

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:58

Dat een hond een veulen tot op de graat opvreet lijkt me eigenlijk even onwaarschijnlijk dat een wolf helemaal vanuit de noordelijke natuurgebieden doorheen verstedelijkt gebied zuidwaarts trekt om tot op een boogscheut van de provinciehoofdstad te komen en daar welgeteld 1 veulen te eten en daarna terug helemaal door dat verstedelijkt gebied naar de natuurgebieden in het noorden te trekken daar waar ze op cameravallen gedetecteerd worden.

Ik ben echt benieuwd wat de uitkomst zal zijn en hoop dat deze dus ook in de media gedeeld wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:49

Maar er is eerder nog een veulen aangevallen. Dit was niet zo heel ver ervandaan.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:07

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:51

Och toch nog....sneu zeg

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:54

Dat lijkt me dan nog "logischer" omdat Geel dichtbij de natuurgebieden ligt waar de wolven ronddwalen. Maar is dit bewezen door een wolf gebeurd?
Pas op, ik wil de wolf niet die hard verdedigen, maar ten tijde van de paardenbeul was op den duur ook ieder paard dat met een wat diepere wonde uit de wei kwam ineens het slachtoffer van de paardenbeul.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:57

In reacties onder het bericht zie ik staan dat de bpolitie het op een honden aanval houd en de mensen niks vergoed krijgen.
Ze vinden het vreemd omdat er 12km verderop die dag een wolf is gesignaleerd en er daar bij het veulen geen honden los lopen en er daar ook geen zwerf honden zijn....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:58

Gini schreef:
Dat lijkt me dan nog "logischer" omdat Geel dichtbij de natuurgebieden ligt waar de wolven ronddwalen. Maar is dit bewezen door een wolf gebeurd?
Pas op, ik wil de wolf niet die hard verdedigen, maar ten tijde van de paardenbeul was op den duur ook ieder paard dat met een wat diepere wonde uit de wei kwam ineens het slachtoffer van de paardenbeul.

het dna onderzoekt duurt aantal weken maar er is dna afgenomen heb ik begrepen dus de uitslag zal volgen (dna nemen ze pas af als er daadwerkelijk grote verwachtingen zijn dat het wolf is, dus dat zegt ook al iets meer dat grote kans is dat het ook wolf is geweest)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:46

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:00

Jazeker. En ook een hond grijpt naar de keel, helaas ervaring mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:50

Gisteravond was er in hetzelfde dorp een wolf paarden aan het opjagen dus de wolf was daar sowieso in de buurt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:30

zijn nu ook 20 schapen doodgebeten in brabant ergens. en 12 km is echt nika voor een wolf. onderzoeken in duitsland laten zien dat wolven op een enkele dag rustig 40-50 km afleggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:24

Anne_GTI schreef:
Gisteravond was er in hetzelfde dorp een wolf paarden aan het opjagen dus de wolf was daar sowieso in de buurt.

Gatver....ik zou als ik daar mijn paarden heb ze nu op zeker snachts binnen houden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:16

De Haarsteegse polder, daar zijn die schapen dood gebeten.. bij mij om de hoek.
Sterker nog, in een poep en een scheet zit je vanuit onze polder in de Loonse en Drunense duinen...
Meerdere zichtmeldingen van een wolfachtige hier in de buurt.
Mijn paarden gaan snachts nog op stal, maar in de zomer staan ze 24/7 buiten...ff afwachten of het ook echt om een wolf gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:33

Wat naar :n ben benieuwd hoe het allemaal verder ontwikkelt rondom de wolf. Kan niet lang goedgaan zo lijkt me.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:21

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:29

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:36

bij onze buurman eergister ook een schaap dood. dna is afgenomen, ik ben benieuwd want het was er maar één.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:46

Popstra schreef:
Welke spaanse honden bedoel je dan? Ik heb hier een presa canario op mijn erf lopen en die beschermd juist ons vee

En als je de straathonden daar bedoeld, die vreten echt geen veulen tot de graat op. En dat soort roedels lopen niet los in belgie of Nederland

Presa is een waakhond, dus nee, die jaagt niet.

Lurcher is Engels voor stropershond, is een 'gebruikskruising' met vaak Greyhound. Ben in Nederland wel eens eigenaren van zulke honden tegengekomen die boos waren omdat de jachtopziener vond dat hun hond niet los mocht op de heide (Waar heel toevallig net een reekalf doodgebeten was door zo'n hond...)