Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:56

Waarom denk je dat die cijfers nergens op slaan? De bronvermelding staat erbij, het is niet uit de lucht gegrepen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:00

Gini schreef:
Waarom denk je dat die cijfers nergens op slaan? De bronvermelding staat erbij, het is niet uit de lucht gegrepen.

Hoe is dat onderzoek uitgevoerd en hoe is men tot de conclusie en de cijfers gekomen?

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:14

Pipodipo schreef:
Gini schreef:

Hoe is dat onderzoek uitgevoerd en hoe is men tot de conclusie en de cijfers gekomen?

Het zou me verwonderen dat de Universiteit van Gent een onderzoek publiceert dat nergens op slaat...
Het onderzoek is een masterproef van een studente faculteit dierengeneeskunde Gent, één van de betere ter wereld.

De masterproeven worden bij de Ugent enkel gepubliceerd indien die een bepaald cijfer behalen die hoger liggen dan een voldoende.

Maar geef gerust zelf een antwoord op je vraag en lees het eens door :)
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:24

Pipodipo schreef:
Gini schreef:

dat onderzoek is gewoon in te zien:

De kop is vrij bombastisch als je het volledige onderzoek leest. De soep wordt niet zo heet gegeten als deze door D&R wordt opgediend. Het gaat hier om een masterproef ter afsluiting van de studie diergeneeskunde. In de basis zal de opzet dus ruimschoots voldoen aan wetenschappelijke eisen.

Citaat:
Bij 83,3% van de gevallen kunnen veranderingen van de huid en/of
de slijmvliezen van de mond gezien worden voor de aanvang van een wedstrijd. Het goede nieuws is
dat de veranderingen in de meeste gevallen vrij beperkt en subtiel zijn: beperkte depigmentatie en/of
geheelde kloofjes (het onderscheid hiertussen is niet altijd duidelijk), vereelting ter hoogte van de
mondhoeken van de huid en schilfers

Vrij beperkt en subtiel is natuurlijk niet erg handig als je met gestrekt been je punt wil onderbouwen

Om er de conclusies aan te hangen die D&R er aanhangt is het mijn inziens niet volledig genoeg.

Het grootste "gat" zit hem oa in het feit dat er geen rekening gehouden is met de effecten van de neusriem en sperriem en hoe strak deze zitten. Daarnaast worden variabele als het bit te hoog of te laag ook niet meegenomen in deze studie. De categorien van ruiters zijn ook niet iets waar je echt wijs uit kan worden met betrekking tot de daadwerkelijke kennis en kunde.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:55

Reverie schreef:
Pipodipo schreef:

Het zou me verwonderen dat de Universiteit van Gent een onderzoek publiceert dat nergens op slaat...
Het onderzoek is een masterproef van een studente faculteit dierengeneeskunde Gent, één van de betere ter wereld.

De masterproeven worden bij de Ugent enkel gepubliceerd indien die een bepaald cijfer behalen die hoger liggen dan een voldoende.

Maar geef gerust zelf een antwoord op je vraag en lees het eens door :)

Dank voor de link, ik ben het aan het lezen. Er valt mij na het eerste deel al een paar dingen op, er wordt hier gesproken over sportpaarden, maar het blijkt dat de populatie bestaat uit paarden uit de lagere wedstrijdsport. Een onderzoek hoort objectief te zijn en de teksten zijn dat al niet:
Citaat:
Schuurletsels komen voor op de wangen, een paar centimeter caudaal van de mondhoeken. Deze letsels ontstaan opnieuw door wrijving van het bit, maar nu in combinatie met het gekneld zitten van de huid tussen bit en neusriem. De mondhoeken worden omhooggetrokken door de inwerking van het bit, maar de strak aangespannen neusriem verhindert het opschuiven van de huid. Hierdoor wordt de huid als het ware samengedrukt waardoor ze vatbaarder wordt voor de wrijving van de uiteinden van het bit.

In een ander stukje wordt in percentages gesproken en de data tellen telkens op naar getallen boven 100%, dat is dus op z'n minst eigenaardig te noemen.

De onderzoekers hadden zelf ook wel door dat de resultaten niet breder getrokken kunnen worden dan de kaders van dit onderzoek:
Citaat:
Het mag dus duidelijk zijn dat een bit veel letsels kan veroorzaken, maar aangezien er ook paarden zijn zonder letsels ter hoogte van de mond, blijkt rijden met een bit, zonder letsels te veroorzaken, wel mogelijk te zijn. Het voorkomen van letsels is dus hoogstwaarschijnlijk niet alleen gelegen aan het bit, heel wat factoren kunnen een invloed hebben op het ontstaan en de evolutie van letsels.
Een belangrijke beperking van deze studie is echter het feit dat er geen multivariabele statistiek werd uitgevoerd om een significant effect van de beïnvloedende factoren aan te tonen. Hierdoor kunnen geen echte besluiten getrokken worden maar kunnen er enkel bepaalde trends opgemerkt worden.

Citaat:
Bit
Over het algemeen werden er geen al te grote verschillen teruggevonden tussen de verschillende bitten en de verschillen die er wel zijn, lijken het meest uitgesproken te zijn bij de springpaarden. Een echte tendens of een lijn die doorgetrokken kan worden, werd niet gevonden.

De onderzoeker geeft ook nog wat vaak een mening af en dat hoort niet. Weet ze zelf ook en daarom sluit ze af met dit:
Citaat:
Heel veel andere factoren spelen een rol. Wat betreft deze risicofactoren werden bepaalde, soms vrij duidelijke, tendenzen gezien, maar door het veelvoud van factoren en variabelen werden er weinig grote verschillen opgemerkt. Om werkelijk uit te maken hoe groot de invloed is van bepaalde risicofactoren, is uitgebreid specifiek onderzoek nodig.

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:59

Citaat:
Dank voor de link, ik ben het aan het lezen. Er valt mij na het eerste deel al een paar dingen op, er wordt hier gesproken over sportpaarden, maar het blijkt dat de populatie bestaat uit paarden uit de lagere wedstrijdsport. Een onderzoek hoort objectief te zijn en de teksten zijn dat al niet:
Citaat:
Schuurletsels komen voor op de wangen, een paar centimeter caudaal van de mondhoeken. Deze letsels ontstaan opnieuw door wrijving van het bit, maar nu in combinatie met het gekneld zitten van de huid tussen bit en neusriem. De mondhoeken worden omhooggetrokken door de inwerking van het bit, maar de strak aangespannen neusriem verhindert het opschuiven van de huid. Hierdoor wordt de huid als het ware samengedrukt waardoor ze vatbaarder wordt voor de wrijving van de uiteinden van het bit.

In een ander stukje wordt in percentages gesproken en de data tellen telkens op naar getallen boven 100%, dat is dus op z'n minst eigenaardig te noemen.

De onderzoekers hadden zelf ook wel door dat de resultaten niet breder getrokken kunnen worden dan de kaders van dit onderzoek:
Citaat:
Het mag dus duidelijk zijn dat een bit veel letsels kan veroorzaken, maar aangezien er ook paarden zijn zonder letsels ter hoogte van de mond, blijkt rijden met een bit, zonder letsels te veroorzaken, wel mogelijk te zijn. Het voorkomen van letsels is dus hoogstwaarschijnlijk niet alleen gelegen aan het bit, heel wat factoren kunnen een invloed hebben op het ontstaan en de evolutie van letsels.
Een belangrijke beperking van deze studie is echter het feit dat er geen multivariabele statistiek werd uitgevoerd om een significant effect van de beïnvloedende factoren aan te tonen. Hierdoor kunnen geen echte besluiten getrokken worden maar kunnen er enkel bepaalde trends opgemerkt worden.

Citaat:
Bit
Over het algemeen werden er geen al te grote verschillen teruggevonden tussen de verschillende bitten en de verschillen die er wel zijn, lijken het meest uitgesproken te zijn bij de springpaarden. Een echte tendens of een lijn die doorgetrokken kan worden, werd niet gevonden.

De onderzoeker geeft ook nog wat vaak een mening af en dat hoort niet. Weet ze zelf ook en daarom sluit ze af met dit:
Citaat:
Heel veel andere factoren spelen een rol. Wat betreft deze risicofactoren werden bepaalde, soms vrij duidelijke, tendenzen gezien, maar door het veelvoud van factoren en variabelen werden er weinig grote verschillen opgemerkt. Om werkelijk uit te maken hoe groot de invloed is van bepaalde risicofactoren, is uitgebreid specifiek onderzoek nodig.

En dus negeren we alle resultaten van het onderzoek? 8-)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:03

Serieus, een onderzoek waarbij oude, geheelde kloofjes en schuurplekjes die niet opengingen bij het rijden, meetellen bij de verwondingen? Dat is geen onderzoek om iets mee te doen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:19

Jannico die druk is niet hetzelfde. Greevy heeft het over een aangesnoerde neusriem samen met 1 of 2 bitten in de mond. Met een bit in de mond ligt de tong anders in de mond wat ook invloed heeft op de kaken en het hele hoofd van het paard. Buiten dat, dan is én een neusriem én een bit samen dus nog veel vervelender voor een paard.

Even een paar info stukjes over de tong:

Afbeelding

Afbeelding

Maar inderdaad ik ben het er ook mee eens, zowel bitloos als met bit kan je een paard mishandelen. Je kan een paard zelfs met neckrope of tuigloos mishandelen. Een bit verbieden zal ook niks oplossen. Het probleem zit 'm in de ruiter, niet het tuig en de hulpmiddelen.

Ik heb trouwens twee jaar geleden in Level Up een interview geplaatst van Dier & Recht waarin ze het volgende zeggen over rijden en paarden in de sport:

Afbeelding

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:25

Pipodipo schreef:
Serieus, een onderzoek waarbij oude, geheelde kloofjes en schuurplekjes die niet opengingen bij het rijden, meetellen bij de verwondingen? Dat is geen onderzoek om iets mee te doen.

Punt is dat die kloofjes en schuurplekjes op dezelfde plaats liggen als waar het bit ligt en dat dit oudere letsels kunnen zijn. Of die kloofjes en schuurplekken zijn toevallig veroorzaakt door iets anders bij tig andere paarden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:35

Maartje1990 schreef:
Cynn, volgens mij worden de wolskiezen ook echt wel altijd getrokken hoor.

Nee, hoor, bij mijn paard zitten ze er gewoon nog in. Ze zaten niet in de weg, dus ze konden blijven zitten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:38

Kendra schreef:
Helemaal eens Elisa2, als je wedstrijden rijdt kom je in het zicht en stel je je zelf bloot aan een beoordeling. Paard en Recht houdt zich vooral bezig met wat zichtbaar is voor de buitenwereld en wat publicitair interessant is.
Ik denk dat er de laatste jaren veel verbeterd is en dat er nog veel dingen nog beter kunnen. Educatie en onderricht/instructie spelen daarbij een hele belangrijke rol.
Ik zie dat er een enorm tekort is aan basiskennis anatomie/fysiologie, gedrag, voeding, enz. - maar ook rijtechnisch: opbouw van een werkuur, trainingsschema's, invloed rijstijl enz.
Dat is jammer, want veel mensen willen best hun gedrag veranderen. Ik zie het om me heen bij bv (jonge) wedstrijdruiters die nu gehoorzaam hun neusriem losser doen. Net zoals ze 'vroeger' de neusriem nog een extra gaatje strakker deden omdat de juf dat ook zo deed...

Helemaal eens!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:44

Ninx schreef:
Mijn explosieve ruin die door hekwerk is gegaan en in rengalop over het asfalt richting huis ging, is zonder bit opeens veel sneller ontspannen en gehoorzamer.
De equestic saddleclip liet ook zien dat hij rechter is geworden in zijn lijf. Hij heeft het bit blijkbaar echt als onprettig ervaren, alhoewel hij altijd zijn mond open deed.

Maar dit zegt toch niets over jouw paard? Maar meer over jou als ruiter?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:55

Reverie schreef:
Pipodipo schreef:

Punt is dat die kloofjes en schuurplekjes op dezelfde plaats liggen als waar het bit ligt en dat dit oudere letsels kunnen zijn. Of die kloofjes en schuurplekken zijn toevallig veroorzaakt door iets anders bij tig andere paarden?

Dat weet je dus niet, want dat hebben ze niet kunnen onderzoeken en valt niet meer terug te halen. Maar wat wel is onderzocht, is of de 'schade' na het rijden erger was geworden en dat was het meestal niet. De vraag is dus of het wel zo objectief is om een genezen wond(je) of litteken mee te tellen bij de verwondingen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:47

AstridJ schreef:
Jannico die druk is niet hetzelfde. Greevy heeft het over een aangesnoerde neusriem samen met 1 of 2 bitten in de mond. Met een bit in de mond ligt de tong anders in de mond wat ook invloed heeft op de kaken en het hele hoofd van het paard. Buiten dat, dan is én een neusriem én een bit samen dus nog veel vervelender voor een paard.

Even een paar info stukjes over de tong:

[ [url=m/gQ7GVG.jpg]Image[/url] ]

[ [url=m/24km5U.jpg]Image[/url] ]

Druk is druk. Iets wat wellicht enigszins comfortabeler is maakt het alternatief niet per definitie beter.
Het artikel bevat trouwens een hardnekkige mythe. Het notenkraker effect en het steken in het gehemelte van een enkel gebroken trens. Een aantal zeer ervaren tandartsen over gesproken, die allen aangeven nog nooit dergelijk letsel in het gehemelte te hebben aantroffen. Ze vinden allen een enkel gebroken bit of ongebroken bit de beste oplossing ITT tot het idee dat dubbel gebroken altijd vriendelijker is.

Of een trens daadwerkelijk dan vriendelijker is tov een kandare bijvoorbeeld is een andere vraag en discussie.

AstridJ schreef:
Maar inderdaad ik ben het er ook mee eens, zowel bitloos als met bit kan je een paard mishandelen. Je kan een paard zelfs met neckrope of tuigloos mishandelen. Een bit verbieden zal ook niks oplossen. Het probleem zit 'm in de ruiter, niet het tuig en de hulpmiddelen. [\quote]
Tjah zoals ik al eerder aangaf: Ik zie een paard liever correct met bit, dan uit elkaar zonder. Het bit is geen garantie voor correct natuurlijk.

Voor de goede orde: in de basis rijd ik net zo makkelijk zonder enige optoming als met een bit.

AstridJ schreef:
Ik heb trouwens twee jaar geleden in Level Up een interview geplaatst van Dier & Recht waarin ze het volgende zeggen over rijden en paarden in de sport:

Afbeelding

Dit is helaas te klein om echt duidelijk te lezen. Maar ik vermoed dat de toon iets gematigder was dan nu?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:55

Pipodipo schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:
Bit

Citaat:

Al de stukjes die jij quote zijn objectief.

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:37

Pipodipo schreef:
Dat weet je dus niet, want dat hebben ze niet kunnen onderzoeken en valt niet meer terug te halen. Maar wat wel is onderzocht, is of de 'schade' na het rijden erger was geworden en dat was het meestal niet. De vraag is dus of het wel zo objectief is om een genezen wond(je) of litteken mee te tellen bij de verwondingen.

Toevallig hebben al die paarden wondjes op dezelfde plaats met als gemene deler: het bit. Maar oke :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:46

Reverie schreef:
Pipodipo schreef:

Toevallig hebben al die paarden wondjes op dezelfde plaats met als gemene deler: het bit. Maar oke :D

En de neusriem.. als het paard gewoon de mond kan openen ben ik er van overtuigd dat een hoop van deze observaties weg zouden vallen.

We hebben helaas een rare obsessie ontwikkeld met een doodstille mond. Ooit was zelfs in het FEI regelement een actieve mond gewenst. Er is dan wel een cruciaal verschil tussen dat en constant de mond weid open of knagen op het bit.

Gini schreef:
Al de stukjes die jij quote zijn objectief.

Objectieve observaties waar niet een conclusie als die van D&R aan opgehangen kan worden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:00

Klopt, D&R laat er hun felgekleurde licht over schijnen, maar in principe komen ze beter beslagen op het ijs dan Bokkers die alleen maar kunnen roepen dat ze nog nooit van bitseats gehoord hebben, dat hun paard in een mensendodend wezen veranderd met een bitloos hoofdstel om en dat het allemaal klinkklare onzin is. Ze hebben zich beter ingelezen dan menig Bokker. En als je dan zelfs een onderzoek van de UGent als lariekoek wilt wegzetten, dan ben je, als lid van de paardensportwereld, niet echt sterk bezig met een goede discussie.

We moeten ervoor zorgen dat we niet gezien worden als de roepende en spuwende massa met hooivorken die alleen maar met kreten als 'onzin, nonsens, klopt niet' kan gooien. We moeten ook correcte en goede argumenten hebben en inhoudelijk reageren en zien dat we niet continu hervallen in de fout van ad hominem.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:35

Gelukkig moet ik helemaal niets :+ behalve voor mijn paard zorgen en rijden zoals ik dat wil.
Mocht de paardensport ooit verboden worden dan houdt het gewoon op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:39

Gini schreef:
We moeten ervoor zorgen dat we niet gezien worden als de roepende en spuwende massa met hooivorken die alleen maar met kreten als [...]

Ik ben benieuwd waarom je zoveel dramataal gebruikt als je de discussie graag inhoudelijker zou willen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:43

Omdat mijn inhoudelijke vragen tot nu onbeantwoord zijn gebleven. Maar nu krijg ik wel reactie. Blijkbaar is een beetje drama nodig om reactie uit te lokken. Heeft D&R goed gezien. Het werkt. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:49

Vreemde manier van doen vind ik het, en bepaald niet prettig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:57

Waarom vind je het niet prettig?
En waarom vind je een ietwat dramatische uitdrukking van mij die op geen enkel specifiek persoon gericht is onprettig, maar zette je gisteren de mening en het bericht van LBLGypsyCobs wel meteen weg als onzin. Dat vond ik ook best wel een felle binnenkomer, alleen dacht ik 'kijk, als dat is hoe Shadow zich wilt uitdrukken, dan is dat haar goed recht'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:12

Ik vind het onprettig omdat het alle kenmerken heeft van een spel dat eigenlijk helemaal niet gaat om paarden of hoe je met paarden omgaat. En als je dan ook nog negeert dat er wel degelijk dingen zijn veranderd... dan blijft dat steeds doorgaan totdat er iets echt fundamenteel kapot is.
(Het maakt bijvoorbeeld niet uit wat maneges doen om de situatie te verbeteren, iedereen heeft wel 'een keer' iets gezien en dus blijven maneges slecht. Hoe dan ook.)

Ik heb gezien hoe met dat soort retoriek de hele studiebeurs is gesloopt, iedere keer maar weer verwijzend naar de 'feestende student' en wat er ook veranderde in de werkelijkheid, het kon nooit het beeld veranderen van studenten die teveel feesten en te weinig doen. Net zolang tot het helemaal kapot was.

Ik heb geen zin dat dat met paardrijden als hobby gebeurt. En ik heb er ook geen zin in dat elk klein beetje verschil in visie wordt uitvergroot en gekaapt om een strijd op het scherpst van de snede te worden. Aandacht voor dierenwelzijn: ja, prima. Heel selectief focussen op betrekkelijk kleine problemen om via de makkelijkst te pakken groepen iets te ondermijnen: niet prima.
Er is natuurlijk een reden waarom 'Dier&Recht' met zoiets triviaals in de aandacht komt maar niet met een Urgenda-achtige rechtzaak die de intensieve veeteelt ondermijnt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:30

Mijn pleidooi is dus ook juist om erop toe te zien dat we niet verworden tot een schreeuwende massa die niets inhoudelijks te melden heeft, maar alleen maar kan roepen dat wat de tegenpartij zegt 'nonsens' is. Ik wil clichébeelden die moeilijk afgeschud kunnen worden dus even hard vermijden als jij.